majid363

VIP
  • تعداد محتوا

    779
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    3

majid363 آخرین امتیاز شما در روز 24 دی

majid363 شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

2,138 نشان شجاعت

درباره majid363

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,987 نمایش های پروفایل
  1. هواپیمای چینی با تسلیحات روسی وجود یک جنگنده و یک هواپیمای جنگ الکترونیکی مزیت قابل توجهی برای ارتش چین ایجاد می کنند. جنگنده جنگ الکترونیکی Growler نیروی دریایی ایالات متحده یکی از معدود جنگنده هایی هست که به صورت تخصصی برای سرکوب دفاع هوایی دشمن (SEAD) طراحی شده است ، این هواپیماها می توانند راداریی که هواپیماهای نیروی خودی را شناسایی می کنند و به سمت انها موشک را هدایت می کنند سرکوب کنند. اگر یک نیروی هوایی مدرن بخواهد به دشمن حمله کند، برای جلوگیری از تلفات به یک عملیات SEAD موثر نیاز دارد. Growler از جنگنده F-18 super hornet مشتق شده است این هواپیما از جنگنده های قدیمی ایالات متحده مانور پذیرتر است همچنین تجهیزات پیشرفته تری دارد این مزیت ها این امکان را به Growler میدهد که توانایی بیشتری برای سرکوب پدافند در اختیار داشته باشد . همچنین بتواند هواپیماهای خودی را اسکورت کند و از فاصله نزدیکتر به پدافند دشمن حمله کند. مهندسان چینی همواره سعی کردند ایده هایی خارجی را فقط کپی نکنند مثلا آنها به جای کپی کره از Growler سعی کردند یک نمونه بومی از ان را بسازند. هواپیمایی که چینی ها برای این منظور در نظر گرفته اند نمونه ای از جنگنده J-16 هست که خود J-16 کپی جنگنده su 30MKK هست . جنگنده سوخو 30 با هواپیمای f-15E قابل مقایسه است . همچینی چینی ها با نصب یک رادار ارایه فازی فعال اون را از نمونه روسی برتر کرده اند. هر چند چینی ها همچنان در ساخت موتور با کارایی بالا دچار مشکلات متعددی هستند . اما توسعه بخش الکترونکی غیر نظامی در این کشور باعث شده اونها بتوانند در بخش الکترونیک محصولات موفقی بسازند. جنگنده j-16D اولین پرواز خود را در 18 دسامبر 2015 انجام داد و ما با توجه به تصاویر منتشره شده از این جنگنده اون را مورد بررسی قرار می دهیم (D در نامگذاری این هواپیما از کلمه چینی diànzǐ به معنای الکترونیک آمده) در J-16D توپ سی میلی متری و سنسور IRST آن حذف شده است. این هواپیما برای درگیری در فواصل کم ساخته نشده. در عوض چندین آنتن جدید و ابزار جنگ الکترونیک در امتداد بدنه ان قرار داده شده است. رادوم دماغه j-16D برای قرار گرفتن رادار پیشرفته AESA احتمالا دچار تغییر شکل شده . و از همه مهمتر غلاف جنگ الکترونیک جدیدی روی نوک بالها نصب شده که شباهت هایی به غلاف جنگ الکترونیک ALQ-218 آمریکایی که در نوک بالهای Growler دارد. این ابزار حسگرهای الکترومغناطیسی هستند هستند و می توانند فرکانس های راداری را تجزیه و تحلیل بکنند و موقعیت انها را پیدا کنند . این داده ها هم برای اختلال در عملکرد رادارها و هم برای هدف گیری آنها می توانند استفاده شوند ( البته به نظر من بیشتر شبیه خیبینی روسیه هست) اگر J-16D بخواهد به عنوان سکویی برای استفاده از تسلیحات ضد تشعشع باشد باید بتوان 2 و یا 3 غلاف در زیر بالها هم حمل کند و این غلاف ها فرای فرکانسهای مختلف طراحی شده اند و احتمال زیاد این تجهیزات از فن آوری AESA هم در آن ها استفاده شد. حتی با اگر تمامی تجهیزات جنگ الکترونیکی روی J-16D نصب شده باشد ، هنوز این هواپیما 6 جایگاه از 12 جایگاه خود را برای جمل سلاح در اختیار دارد. چین دارای سه موشک مختلف ضد تشعشع است . موشک CM-103 شصت و دو مایل برد دارد و به اندازی کافی دقیق هست که با کمک کلاهک 176 پوندی خود بتواند اهداف زمینی و دریایی را مورد اصابت قرار بدهد. همچنین چینی ها روی موشک KH-31P روسها هم کار کرده اند و نمونه بومی آنرا با نام YJ-91 را توانسته اند بسازند که قابلیت ضد کشتی هم دارد و در نهایت با الگوبرداری از موشک PL-12 یک موشک به نام LD-10ARM ساخته اند. بعلاوه J-16D میتواند سایر تسلیحاتی هم که برای su-30 ساخته شده را هم حمل کند. چین در حال حاضر یک هواپیمای دیگه هم با قابلیت جنگ الکترونیکی در اختیار دارد . هواپیمای JH-7( پلنگ پرنده) یک هواپیمای دو نفره است که حدود 240 فروند از ان در خدمت نیروی هوایی و دریایی چین است. این هواپیما با سرعت 75/1 ماخ حدود 20 هزار پوند تجهیزات از جمله وشک های ضد رادار می تواند با خود حمل کند . هم مدل JH-7 و هم مدل JH-7A با تجهیزات اخلالگر و تجهیزات جنگ الکترونکی دیده شده اند اما این هواپیما احتمالا فاقد تجهیزات مناسب برای جنگ الکترونیکی هست که در خود بدنه هواپیما نصب شده اند و توانایی ان بستگی به غلاف هایی دارد که روی آن نصب می شود از این رو برای تبدیل شدن به هواپیمای جنگ الکترونیکی داراری محدودیت هایی است. هواپیمای hj-7 چین همچنین داری ناوگانی از هواپیماهای بزرگ و است که می توانند پشتیبانی از عملیات اختلال را در محدود برد خود ارائه دهند. اینها شامل هواپیماهای Y-8GX و Y-9GX مجهز به مسدود کننده های رادیویی و هواپیمای H-6D مبتنی بر بمب افکن H-6 هستند همچنین و پهبادهای جدید Soaring Dragon و Xianglong هم ممکن است به عنوان مسدود کننده رادیویی استفاده شوند.. Xianglong اگر چین بخواهد می تواند مشابه j-16D را برای ناوهای هواپیمابر خود هم بسازد. جنگنده l-15 در ناوهای هواپیمابر چین استفاده میشود و با توجه به شباهت ساختار ان با خانواده فلانکر روسیه می تواند تصور کرد که چین دنبال یک ارتقا به نام J-15SD دو سرنشینه برای ناوهای هواپیمابر خود است . هر چند محدودیت هایی از نظر وزن برای پرواز این هواپیما از روی ناوهای چینی وجود دارد.خود j-16D هم هنوز چینی ها درحال مطالعه در مورد توانایی های اون هستند. باید در نظر گرفت که کجا ممکن اس چین با پدافند هوایی دشمن درگیر شود. احتمالا هواپیماهای SEAD چینی در درگیری با ژاپن و تایوان استفاده خواهند شد. اما به نظر می رسد بیشتر چین هواپیماهای جنگ الکترونیک خود را برای درگیری با ناوگان دریایی امریکا در نظر گرفته است . ناوگان ایالات متحده، کره ، ژاپن و استرالیا به مجموعه کاملی از موشکهای SM-2 ، SM-6 و sea sparrow برا درگیری با هواپیاهای متخاصم و موشک ها مجهز هستند ترکیب و هماهنگی اینها با حسگر های سیستم AEGIS می تواند بسیار موثر و قوی باشد هواپیمای jH-7ss با ترکیب موشک های ضد رادار YJ-91 و تجهیزات جنگ الکترونیکی خود یک کابوس برای کشتی های مجهز به سیستم Aegis باشد البته استفاده از پارازیت به تنهایی نمی تواند کلید پیروزی در برابر پدافند باشد . اما وجود پارازیت و اخلال دهنده ها ّ برد تشخیص موثر رادارها و هدف گیری آنها را کاهش می دهد و باعث میشود حمله انبوه موشک ها و هواپیما ها بر ضد آنها موثر باشد. پکن در حال حاضر تمایلی به درگیری خارجی ندارد. اما دنبال تغییر موازنه قوا در اقیانوس آرام است . توسعه جنگنده J-16D نشان میدهد چین تمایل دارد همچون ایالات متحده دنبال جنگنده تخصصی جنگ الکترونیک باشد که بتواند طیف کاملی از قابلیت ها را داشته باشد. منیع
  2. بسم الله الرحمن الرحیم چین انواع مختلفی از بمب های هدایت شونده کوچک با دقت بالا را از سال 2012 در نمایشگاه های مختلف نشانداده است عمده استفاده این تسلیحات برای نصب و استفاده بر روی پهبادها است مانند بمب کوچک FT-9 و یا بمب های کوچک FT-10 ، بمب های هدایت لیزری YZ-200 بمب های هدایت شونده لیزری50 کیلوگرمی GB50 و بمب های هدایت شونده لیزری 100 کلوگرمی GB100 این بمب ها را می توان به کلاهک های نافذ جهت حمله دقیق به اهدافت حفاظت شده در پناهگاه ها هم مجهز کزد. سری بمب های FT و سری بمب های هدایت شونده دقیق LeiShi-6(LS-6) توسط مرکز توسعه فن آوری Luoyang توسعه پیدا کردند. این سری از بمب ها برای رقابت با سری بمب های JDAMTJDMA-ER و SDB ایالات متحده توسعه پیدا کردند. در این مورد از بمب ها با بالهای تاشو و یا بمب ها با قطر کم غربی نمونه برداری شده همچنین پروتکل های ارتباطی این بمب ها سازگار با استاندارهای غرب هستند و می توانند بر روی انواع جنگنده های غربی نصب شوند. این مسئله باعث شده که شرکت Aerospace Long March تنها شرکتی در خارج از ایالات متحده باشد که توانسته طیف متنوعی از انواع بمب های هدایت شونده را تولید کند و وارد بازارهای جهانی بکند. در سال 2012 شرکت هوافضای Changzheng چین سری محصولات Feiteng از جمله FT-3A،FT-6A و FT-7A را به بازار ارائه کرد. این شرکت یکی از شرکتهای تابعه گروه علم و فن آوری هوافضا چین است. استفاده از سامانه Beidou مبنای هدایت دقیق بمب های سری Feiteng است براساس گزارشهای موجود سری بمب های Feiteng چین از رابطهای الکترونیکی مشابه با استاندارهای غربی استفاده می کند و می واند روی هر جنگنده غربی نصب شود. آکادمی وسایل نقلیه پرتابی چین اعلام کرده که بمب های سری FT(Feiteng) مجهز به سیستم ناوبری جهانی GNSS هستند و انها دیگر به سیستم هدایت GPS ایلات متحده نه نیاز دازند و نه اطمینانی به آن دارند. هر چند گفته شده در صورت نیاز می توان گیرنده های GPS را هم روی انها علاوه بر گیرنده های گلوناس روسیه و یا بایدو چینی نصب کرد. وزن سری بمب های Feiteng از 25 کیلوگرم تا 700 کیلوگرم متغییر است و برد آنها از 20 تا 150 کیلوگرم است انها را از پهبادها و بمب افکن ها می توان استفاده کرد موثرترین و قدرتمندترین بمب این خانواده FT12 است بمب TL-2 اولین بمب هدایت شونده انبوه چینی هست کیت هدایت برای بمب با وزن 500 کیلوگرم طراحی شده . مشابه بمب های سری Paveway1/2 آمریکا است این بمب به طور گسترده در نیروی هوایی چین استفاده میشود. خطا در حدود 5 متر هواپیمای Q-5M با مخازن سوخت و دو بمب هدایت لیزری و نشانه گذاری لیزری دردماغه بمب هدایت لیزری GB1 که از بمب TL-2نمونه برداردی شده تفاوت آن در دماغه هست که در دماغه از سیکر های لیزری روسی نمونه برداری شده این بمب 38/0 متر قطر و 68/0 متر طول دارد و وزن آن 563 کیلوگرم است برد آن در حدود 24 کیلومتر است و می تواند تا یک و نیم متر بتن مسلح نفوذ کند. این بمب الگو برداری شه از بمب GBu55 هست که تصویر اونو روی بال اف 16 می بینید سیکر بمب TL3 Tl2 در کنار TL3 v بمبهای ft-1/FT-2 با هدایت ترکیبی ماهواره و اینرسی با وزن 500 کیلوگرم که مشابه GBU-32 هستند داریره خطای این بمب در حدود 30 متر است . در بمب FT-2 با اصلاحات انجام گرفته با اضافه کردن بال برد به 60 تا 90 کیلومتر رسیده در حالی که در FT-1 برد در حدود 18 کیلومتر بود. بمب های سری Ft-3 /FT-4 با وزن 250 کیلوگرم با هدایت ماهواره ای بمب FT-5 که شبیه FT-1 است اما وزن آن کمتر و در حدو 100 کیلوگرم است اما قابلیت نفود در پناهگاه را ندارد بمب FT-6 با وزن 250 کیلوگرم که بدنه کشیده تری دارد و سیستم هدایت ان مشابه FT-2 است بمب های خانواده Luoyang/CASC LS-6 هدایت ماهواره ای وزن 500 کیلوگرم بردحداکثر 60 کیلومتر در طرح DAMASK/HART نیروی دریایی ایالات متحده بمب یک تصویر از محیط اطراف میگیرد و با تصویری که از قبل در حافظه خود دارد مقایسه می کند سپس موقعیت بمب بررسی می شود بعد از یافتن خطا بمب به سمت هدف می رود در این برنامه از تکنیک های تصویر برداری امواج میلی متری و تصویر برداری حرارتی استفاده میشود هر دو روش های قابلیت حمله به اهداف متحرک را به بمب می دهد بمب های سری LS-6 یک سلاح کم هزینه و بسیار موثر هوا به سطح برای حمله به اهداف زمینی هستند که برای افزایش دقت از سیستم اهواره ای هم استفاده می کنند. قابلیت ها: قابلیت پرتاب از خارج برد سیستم های دفاع هوایی کوتاه برد قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب و هوا و روز و شب هزینه کم و تاثیر بالا قابلیت شلیک کن فراموش کن مقاومت در برابر جمینگ و تداخل واحد هدایت و کنترل مدولار قابلیت حمله به چند هدف بمب های سری LS-6 قابلیت پرتاب از ارتفاع بالا و سر خوردن به مدت زمان زیاد را دارندو قیل از پرتاب سیسان INS بمب با هواپیما هماهنگ می شود و برنامه ماموریت در سیستم هدایت بمب دانلود می شود. بعد از جدا شدن بمب از هواپیما در ابتدا سیستم تثبت کننده بمب چک می کند که ایا بمب به درستی از هواپیما جدا شده یا نه و بعد بالها کنترل کننده باز می شوند و بمب را در مسیر خود قرار می دهند یک ناوبری ترکیبی INS/GPS مسیر بمب تا هدف را بررسی می کند و دستورات را به خلبان خودکار می دهد در نقطه ازپیش تعیین شده بمب وارد فاز نهایی هدایت خود می شود در این مرحله بمب به صورت عمودی در می اید و با تصویر برداری به سمت هدف می رود. ارتفاع پرتاب بین 4000 تا 11000 متر سرعت پرتاب بین 600 تا 1000 کیلومتر بر ساعت بیشترین برد در ارتفاع 11000 متری و سرعت 900 کیلومتری 60 کیلومتر است دایره خطا کمتر از 15 متر منطقه کشتار در فضای باز بین 5000 تا 10000 متر مربع برای اهداف زرهی و حفاظت شده 100 تا 500 متر مربع بمب های سری YL چین در نمایشگاه ژوهای 2016 آخرین و پیشرفته ترین مهمات هدایت شوند با دقت بالای ارتش چین به نام Yunlei YL (ابر تندر) توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این سلاح های هدایت شونده که سبک تر و کوچکتر از بمب های هدایت شونده سنتی هستند برای انواع جنگنده، بالگرد، بمب افکن و پهبادها طراحی شده اند. به عنوان مثال جنگنده جی 20 زمانی که 12 بمب با قطر کم را در محفظه های داخلی خود حمل کند می تواند 12 هدف متحرک و یا ثابت را مورد اصابت قرار بدهد. بمب هایی که به نمایش گذاشته شده اند همه زیر مجموعه یک خانواده از بمب sdb چینی هستند که می توانند با اهداف مختلف درگیر شوند و قابل مقایسه با بمب های SDB2 ایالات متحده هستند. از نظر تاریخی تسلیحات هدایت شونده اولیه دارای معایبی از جمله دقت کم عملیاتی در شب و هواهای نامناسب، دشواری در حمله هم زمان به چند هدف و فقدان عملکرد هدایت مستقل بودند. ظهور نسل اول بمب های هدایت شونده ماهواره ای JDAM در ایالات متحده این معضل را تا حدودی رفع کرد. این دستگاه های از سیستم ماهواره ای جی پی اس برای اصلاح مسیر سیستم ناوبری اینرسی خود استفاده میکردند و این اطمینان را به اپراتور می دانند که در هر شرایط آب و هوایی قادرند به هدف ضربه بزندد. از طرف دیگر JDAM به صورت کیت به بمب های معمولی اضافه میشد و از این نظر هزینه کمی داشت. چین قبلا بمب های سری Feiteng FT را که مشابه بمب های JDAM هستند را در اختیار داشت اگر بمب FT-1 در ارتفاع 5000-12000 متری و با سرعتی بین 6/0 تا 9/0 ماخ پرتاب شود می تواند به اهدافی در فاصله 20 کیلومتری با دقتی بین 10-30 متر برسد. JDAM چندین مشکل داشت 1- هنوز حجم و وزن زیادی داشت 2- دقت ان کم تر از اونی بود که حجم و وزن مواد منفجره را کم کرد 3 – توانایی حمله به اهداف متحرک را نداشت 4- عملکرد این بمب ها به گونه ای بودکه نمیشد برای حمله به اهداف زاویه حمله را تعیین کرد. از طرفی در درگیری های امروزی گاها باید خسارات جانبی را کاهش داد و این مسئله نیازمند افزایش دقت و کاهش وزن مواد منفجره بمب است. مهندسان نظامی چینی سیستم هدایت ماهواره ای را با سیستم هدایت فوتوالکترونیکی ترکیب کردند به طوری که SDB های چینی یک سیستم هدایت ترکیبی را در اختیار دارند. این بمب های قادرند در فاصله بسیار کم هدف ( 1متری) منفجر بشوند برای همین به مواد منفجره زیادی نیاز ندارند. وزن این تسلیحات 50،100،250 و 500 کیلوگرم است. به دلیل استفاده از روشهای هدایت با دقت بالا مانند تلویزیونی ، تصویر برداری حرارتی و لیزری نیمه فعال نوع جدید بمب ها قادر هستند درهر نوع شرایط آب و هوایی و کامل مستقل اهداف متحرک ماننده تانک ها و یا حتی قایق های تندرو را شناسایی و منهدم کنند. آخرین بروز رسانی که توسط مهندسان چینی بر روی این تجهیزات انجام گرفته نصب ابزار هدایت موج میلی متری برای این نوع از بمب ها است. تا اطمینان از عملکرددقیق این سلاح در محیطهای مختلف اقزایش پیدا کند. در برخی از بمب ها سیستم هدایت ترکیبی دوحالته تصویربرداری حرارتی و موج میلی متری وجوددارد که از مزایای هر دو روش را همزمان استفاده می کند. از نظر آیرودینامیکی مهندسان چینی بدون در نظر گرفتن شکل بمب های سنتی ، اشکال آیردینامیکی جدید با کارایی بالا و روش های کنترلی مناسب برای هدایت این نوع از بمب ها طراحی کردند. به عنوان مثال در آخرین مدل این بمب ها پشت بمب ها به صورت الماس شکل و با بال های تاشو طراحی شده که این امکان به سلاح را می دهد تا هم قدرت تخریب بیشتری داشته باشد و هم به برد 90 کیلومتر دسترسی داشته باشد. مهمتر ازآن ، اشکال جدید ایرودینامیکی این امکان را می دهد که مسیر بمب به گونه ای اصلاح شود که از انرژی جنبشی بمب بتوان بیشترین استفاده را برای نقود در اهداف را کرد. بمب های جدید چینی می توانند حتی با توجه به نوع هدف زاویه برخورد را هم تعیین کنند به عنوان مثل در ضربه زدن به یک هدف در صورت لزوم با زاویه ای کامل عمودی به سقف هدف برخورد کنند تا توانایی نفوذ بمب را حداکثر برسانند. این قابلیت این مزیت را قراهم می کند به بمب های با وزن های کمی حتی 100 و یا 50 کیلوگرم بتوانند به اهداف حفاظت شده با یک متر بتن نفوذ کنند و بعد از نفوذ مواد منفجره در داخل پناهگاه منخجر شود و اثر تخریبی آن به حداکثر برسد. اگرچه بمب های هدایت شونده با قطر کوچک ، گران تر از بمب های هدایت شونده معمولی که داری کیت هدایت هستند، میباشند، اما اثربخشی جنگی و مقدار بمب های حمل شده در یک زمان بسیار بیشتر از بمب های هدایت شونده است، و این مزیت را خواهند داشت که به تعداد زیاد قابل حمل هستند همانطور که دقت سیستم موقعیت یابی ماهواره ای Beidou همچنان در حال بهبود است، کاربران سلاح های نظامی و تجاری خارجی چین قادر خواهند بود به طور کامل از انحصار سیستم GPS ایالات متحده خلاص شوند و یک روش هدایت دقیق کاملاً مستقل به دست آورند. آشنایی با خانواده بمب های YL 1- YL-7 بمب خوشه ای کوچک با وزن 50 کیلوگرم 2- YL-8 بمب هودایت لیزری مشابه بمب آمریکایی GBU-12 Paveway II هدایت لیزری LGB با وزن 200 کیلوگرم 3-YL-10 بمب هدایت شونده کوچک با وزن 50 کیلوگرم 4- YL-12 بمب با هدایت لیزری و ماهواره ای با وزن 500 کیلوگرم 5- YL-13 بمب هدایت لیزری با وزن 100 کیلوگرم 6- YL-14 بمب با قطر کم SDB با وزن 100 کیلوگرم 7- YL-15 بمب هدایت شونده کوچک که عمدتا توسط هواگردهای بدون سرنشین حمل می شود که شباهت های زیادی از نظر ظاهری با اسپایک NLOSاسراییل دارد با وزن 25 کیلوگرم منبع منبع 2 منبع3 laser-guided bomb = LGB Small Diameter Bomb =SDB بمب های YL-8 به نام CS/BBD3 و YL-13 به نام CS/BBD1 و YL-14 به نام CS/BBD2 هم نامگذاری شده اند. چینی ها ادعا گردند تنها کشوریه هستند که بمب sdb با برد زیاد و وزن کمتر از 100 کیلوگرم ساخته اند.البته gbu39 آمریکایی هم وزنی در حدود 110 کیلوگرم دارد خیلی از روش هایی که ذکر شده برای هدایت تسلیحات چینی تست هایی داشته انداما هنوز عملیاتی نشدند تنوع بمب های هدایت شونده چینی بیشتر از مطالب ذکر شده که ان شالله اگر فرصت شد ذکر خواهند شد. هر چند سعی کردم مطالب را بررسی کنم اما در نهایت با توجه به طولانی شدن مطلب حتما اشتباههای وجود خواهد داشت از همه دوستان عذر خواهی می کنم
  3. با سلام البته روسها ایجاد اختلال در عملکرد ارتباطی جنگنده با موشک و ماهواره ها را هم یکی از دلایل استفاده از رادار باند ال اعلام کردند
  4. تصویری که نشون میده چرا نمیشه تو سوخو 57 پره ها را مخفی کرد هر چند گفته شد روسها تلاش زیادی برای رفع این عیب انجام دادن ورودی هوای اف 23 که در رقابت با اف 22 شکست خورد
  5. با سلام و با اجازه از جناب @MR9 آولین تفاوت اون استفاده از مواد graphene-titanium (گرافن تیتانیوم) در بدنه هست که هم سبک هست و هم اجازه پرواز با سرعت هایی در حد 2 ماخ را میده مورد بعدی استفاده از یک رادار ارایه فازی فعال KLJ7 استفاده از موتورهای جدید چینی و روسی همچنین پاکستانی ها موتور rd93ma با عمر حدود 2000 ساعت و دوره تعمیر 800 ساعت برای تاندرهای خودشون سفارش دادن به جای موتورهای چینی RD-93MA Engine, to Power Pakistan JF-17 Block III Jets, Enters Thermal Chamber Tests مجهز بودن به سیستم ردیاب و جستجوی مادون قرمز IRST هملت خلبان مجهز به سیسم نشانه روی و هدف گیری هست هلمت این هواپیما شباهت به هلمت شرکت دنل افریقای جنوبی داره این جنگنده 11 محل برای نصب تجهیزات داره -------------------------------------------------------- خود پاکستانی های البته غلاف هدفگیری و جنگ الکترونیکی ساخت ترکیه را به جای تجهیزات چینی می خوان استفاده کنند کلا بجز بدنه و رادار که چینی هست بقیه این هواپیما یا از روسیه هست یا از ترکیه و افریقای جنوبی خود پاکستانی ها دنبال تجهیزات چینی برای این هواپیما زیاد نرفتن مگر جاهایی که گزینه ای جز محصوات چینی در دسترس نبوده مثلا موشک pl15 با تشکر از دوست گرامی جناب @Overdose بابت راهنماییشون i
  6. صنایع هوافضا هند خیلی برتر از پاکستان هست میزان بومی سازی تجاس خودش نشون میده که این هواپیما تقریبا هندی هست حتی هندی ها رادار ارایه فازی فعال و موتور بومی هم براش توسعه دادن شما ببینید همه بدنه ی تجاس در هند ساخته میشه در صورتی که بدنه تاندر از چین وارد پاکستان میشه
  7. هواپیمای f15c با خلبانی Jeff Hwang و سرنگونی دو میگ 29 یوگوسلاوی
  8. آمرام و میگ 29 جالبه که امرام شلیک به خودی هم داشته
  9. طرح ایالات متحده برای استفاده از میدان مغناطیسی زمین در صورت از کار افتادن GPS توسط روسیه و چین ارتش ایالات متحده برای هدفگیری دقیق و موقعیت یابی به سیستم GPS وابسته است اما این سیستم در برابر پارازیت و اختلال آسیب پذیر است و چندین کشور از جمله چین و روسیه ابزارهای مختلفی از انواع سیستم های اختلال GPS تا موشک های برای هدف گرفتن ماهواره های GPS در اختیار دارن که می توانند عملکرد این سیستم را در یک درگیر دچار اختلال کنند همچنین به صورت غبر قانونی و بدون مجوز هم اکنون اخلالگرهای GPS در بازار ازاد وجود دارد که غیر نظامیان هم می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. به همین دلیل نیروی دریایی ایلات متحده بررسی استفاده از میدان مغناطیسی زمین برای ناوبری را آغاز کرده . این پروژه که PUMACE نام دارد هدف ان استفاده از ناهنجاری های موجود در میدان مغناطیسی زمین برای تعیین موقعیت مکانی است. نیروی دریایی در درخواست خود برای این پروژه اعلام کرده : GPS از سیگنالهای رادیویی RF که از ماهواره ها با فاصله دور ارسال میشود استفاده میکند این سیگنال ها در معرض تداخل عمدی و غیر عمدی هستند. ناوبری مبتنی بر میدان میغناطیسی زمین نوید یک فن آوری غیر فعال در همه شرایط آ و هوایی و بدون وابستگی به زیر ساخت را می دهد. در ابتدا نیروی دریایی تولید یک حسگر مغناطیسی برای کشتی ها و زیر دریایی ها خود با دقت بین 30 تا 15 متر با وزنی در حدود 8 کیلوگرم و مصرف 5 وات درنظر گرفته است. موسسه فن آوری نیروی هوایی قبلا ناوبری بر اساس ناهنجاری های مغناطیسی را آزمایش کرده بود که در آن حسگرهای مغناطیسی تفاوت اندازه و جهت میدان مغناطیسی را در هنگام عبور از کنار میدان ها پیدا می کردند و سپس این مقادیر با نقشه های میدان هایی مغناطیسی که از قبل موجود بود مغایسه می شدو این روشی است که احتمالا پرندگان و لاک پشتها برای مکان یابی خودشون استفاده می کنند. اما نیروی دریایی خواستار بهبوداین روند است . نیروی دریایی چالش های اصلی این طرح را تهیه نقشه دقیق میدان مغناطیسی زمین و همچینن تغییرات زمانی که تاثیر گذاری روی دقت این سیستم می شود اعلام کرده وبعلاوه میدان های مغناطیسی هست که عمدا یا غیر عمد ممکن است روی این سیستم اختلال ایجاد کنند. در زمین دو میدان مغناطیسی میتوان پیدا کرد اول میدان مغناطیسی تولید شده توسط پوسته زمین که اگر این میدان سنجش شود دقت بالایی دارد اما ضعف این سیستم عدم موجود بودن حسگرهای قوی مغناطیسی هست که بتوانند تغییرات بسیار جزئی میدان را حس کنند چون میدان پوسته بسیار ضعیف است. میدان مغناطیسی دوم میدان هسته زمین است که قدرت بیشتری دارد و این سنسورها بر روی ا تمرکز خواهند داشت. نقشه ناهنجاری های مغناطیسی قطب جنوب هدف سیستم PUMACE ایجاد سیستمی دقیق و قابل اعتماد و بدون خطا برای بهبود سیستم ناوبری اینرسی INS است که مستقل از GPS باشد. نیروی دریایی اعلام کرده: این نوع از حسگرها می توانند با استفاده از حسگرهای خود تسلیحات مبتنی بر سیستم INS را یدون نیاز به ماهواره با GPS به دقت ناوبری کنند. از طرف دیگر این حسگرها می توانند به سایر حسگرهای برای موقعیت یابی دقیق کمک کنند. این پروژه در دو فاز است فاز اول تهیه سنسورها و نقشه ناهنجاری های زمین و فاز دوم تولید و ازمایش نمونه های اولیه را شامل می شود. با توجه به گستردگی یگانه های ارتش و از طرفی لزوم هماهنگی کامل این نیروها ، هر گونه اختلال در ناوبری این نیروها به شدت عملکرد انها را تحت تاثیر قرار می دهد وهدف سیستم PUMACE جلوگیری از هر گونه اختلال در این موضوع است. منبع Positioning Using Magnetic Anomalies Correlation of Earth (PUMACE)
  10. الجزائر از بررسی جنگنده سوخو 35 به دلیل تکنولوژی راداری آن صرف نظر کرد نیروی هوایی الجزایر یکی از قدیمی ترین کاربرهای جنگنده های روسی هست و عتقاد براین بود که این نیرو برای توسعه نیروی هوایی خود جنگنده سوخو 35 را انتحاب خواهد کرد. اما الجزایر این هواپیما را برای نیروی هوایی خود رد کرده است. در حاظر نیروی هوایی الجزایر جنگنده سنگین su30MKA جنگنده های سبک MIG-29 و Mig29M و بمب افکن su24 و هواپیمای رهگیر MIG25 استفاده می کند. آلجزایر تصمیم دارد برای بروز رسانی سوخو 30 های خود از رادار iIrbis-E. استفاده کند اما برای جنگنده اینده به این نتیجه رسیده که مجموعه رادار و حسگرهای سوخو 35 نمی تواند نیازهای این کشور را تامین کند. هر چند هنوز هم پکفا جز گزینه های خرید ارتش الجزایر هست . منبع سوخو 35 در بحث رهگیری جنگنده توانایی هست قبلا هم گفته شده بود که الجزایر دنبال سوخو 35 و سوخو 34 هست ( هر کدام 14 فروند) اما مطمئنا این سخنان به خاطر تحت فشار قرار دادن روسیه برای تحویل پکفا به این کشور هست مثل کاری که امارات برای اف 35 کرد و اعلام کرد شاید قرار داد لغو بشه بخصوص که مراکش قراره جنگنده های جدید و سیستم های پدافندی جدید بخره
  11. اطلاعات رادار تاندر بلاک 3 مهمترین مزیتش قابلیت sar با دقت یک متر هست برای ما تاندر با موتور روسی و ایونیک چینی گزینه خوبی هست
  12. با اجازه و در تکمیل فرمایشات شما مصر جت های k8 آموزشی چینی خودشو می خواد جایگزین کنه با اینکه اونها عمر کمی هم دارند همچنین تلفات پهبادهای چینی به دلیل نقص فنی هم زیاد هست برای ما هواپیمای روسی مهمات چینی حالت خوبی هست بخصوص تنوعی که چینی ها در تولید مهمات دارن
  13. فکر نکنم حتی روسیه یا چین جنگنده هایی در اختیار داشته باشند که بتونن برتری هوایی را از ناتو بگیرن اما در زمینه تهاجی حق باشماست اگر موشک های کروز یا sdb بشه تولید کرد که از سوخو شلیک بشه همچینین غلاف های هدفگیری مناسب یا حتی غلاف های شناسایی خیلی بدرد ما می خورن بالگرد جایگاه خودش را خواهد داشت روسیه امده روی کاماف 52 رادار ارایه فازی نصب کرده اینجوری کاماف از فاصله بسیار دور میتونه وظایف گوناگونی را انجام بده اا میل 35 یک مزیتی که داره هم سلاح داره و هم میتونه چند نیروی ویژه را با خودش حمل کنه می تونه پشت خطوط دشمن نیرو پیاده کنه از اونها پشتیبانی بکنه
  14. ان شالله که خرید صورت بگیره اما به نظر من سوخو 30 های به روز رسانی شده با رادار سوخو 35 بهتر از سوخو 35 هست سوخو 30 تو بازار جهانی فروش زیادی داشته کشوری هایی مثل هند یا چین قطعاتی از این هواپیما را تولید می کنند اگر روسها بخوان قطعه ندن اختمال اینکه بتونیم قطعات سوخو 30 را بتونیم گیر بیاریم بیشتر از سوخو قطعات سوخو 35 هست حداقل 250 فروند بالگردهایی مثل میل 17 و 20 فروند میل 26 بعلاوه 60 فروند میل 28 و همین تعداد میل 35 برای مرزبانی مورد نیاز هست