MA5

Members
  • تعداد محتوا

    675
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    2

MA5 آخرین امتیاز شما در روز 15 فروردین 1396

MA5 شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

1,309 نشان لیاقت

6 دنبال کنندگان

درباره MA5

  • رتبه حساب کاربری
    استوار یکم

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,230 نمایش های پروفایل
  1. با توجه به گستردگی میادین نبرد ، استفاده از موشک های کروز به دلیل قیمت بالای آن ها توجیه نظامی ندارد ، برای مثال نمی شود در ازای یک تانک یک تیر موشک کروز استفاده کرد ، در حالی که سالهاست بر روی موشک های ضد زره کار شده ، در این نوع نبرد ها استفاده از پهپاد هایی مثل شاهد بیشتر پیشنهاد میشود که توان رصد لحظه ای میدان و ارسال تصاویر و تحولات و شلیک به مواضع دشمن را دارد
  2. -مقدمه موشک ، یکی از پر کاربرد ترین کلماتی که در شورای امنیت بر علیه ما بیان شده و امروزه موشک ها با کلاهک اتمی بررگترین چالش برای ادامه ی حیات بر روی این کره خاکی هستند ، موشک هایی که کمتر کسی از اولین نمونه ساخته شده آن ها خبر دارد . در این مقاله قصد داریم به صورت کلی در مورد موشک ها و به صورت تخصصی در مورد لزوم استفاده از موشک های کروز صحبت کنیم . - باروت ؛ اختراعی از جنس مرگ : اولین گام برای رسیدن به نقطه ی کنونی در عرصه موشکی را کسی نمیداند چه کسی برداشته است ، باروت را می توان ابتدایی ترین و اولین سوخت مورد استفاده برای موشک ها دانست ، موشک هایی که در آن دوران قدرت انفجاری شبیه به موشک های حال نداشتند و صرفا یا برای وحشت افکندن در قوای دشمن مورد استفاده قرار می گرفتند یا برای به آتش کشیدن شهر ها ، در کتاب ها و نقل قول های تاریخی منبع دقیقی برای زادگاه باروت بیان نشده اما عده ای مدعی ساخت باروت در بین قرن های ۷ تا ۹ در چین هستند و عده ای نیز معتقد هستند توسط راجر بیکن ، کشیش و مدرس فرانسیسکن در سده ی ۱۳ میلادی اختراع شده. -قدر زر زرگز شناسد ، اختراع اولین نسل موشک های امروزی : ادعاهای تاریخی ای مبنی بر فتح بغداد به وسیله هلاکو خان مغول توسط راکت وجود دارد که بنده بعنوان نویسنده این مطلب صحت این ادعا را تایید نمیکنم و به منابع معتبری برای تایید این ادعا دست پیدا نکرده ام . هندی ها در جنگ با انگلیسی ها با استفاده از تنه ی بامبو راکت های ابداعی ای درست کرده و مورد استفاده قرار دادند و بعد ها ویلیام کانگریو ، افسر انگلیسی نیز با تقلید از هندی ها راکت هایی ساختند که کارایی لازم را نداشتند و به جای آن سران ارتش انگلیس استفاده از توپ های جنگی را ترجیه میدادند اما در این بین ارزش واقعی این اختراع بزرگ را تنها آلمان ها درک کردند و با تحقیقات فراوان موفق به ساخت یک نمونه ی اولیه از موشکی شدند که برخلاف موشک های قبلی ، کارایی موثری در نبرد های جنگی از خود به نمایش گذاشتند. -آغاز عصر موشکی : انتقام جویی از فضا (V-2) ، اکتبر ۱۹۴۲ بود که جهان توسط ارتش آلمان غافلگیر شد ، اولین پرتاب موشک بالستیک در جهان درحالی توسط آلمان ها صورت گرفت که تا آن زمان هیچ کشوری به علم استفاده از موشک ها با چاشنی قوانین بالستیک دست پیدا نکرده بود . موشک V-2 را می توان جاودانه ترین موشک در تاریخ دنیا نام برد ، زیرا اولین شی ساخت دست بشر بود که خارج از جو کره ی زمین به پرواز در آمد اما V-2 یک برادر بزرگتر نیز داشت که او را هم میتوان پدر موشک های کروز عصر حال دانست ، V-1 را می توان اولین موشک کروز ساخته شده ی بشر دانست که توسط لوفت وافه در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت این موشک که از آن بعنوان بمب پرنده نیز یاد می کردند ۸۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را با سرعت ۶۴۰ کیلومتر به برد ۲۵۰ کیلومتری می رساند اما V-1 های ارتش نازی نقاط ضعف زیادی داشتند که یکی از مهمترین آن ها را می توان صدای زیاد آن عنوان کرد که شناسایی آن را برای خلبان ها و ضد هوایی ها آسان می کرد ، همچنین سرعت پایین این موشک نیز از نقاط ضعفی بود که در انهدام آن توسط انگلیسی ها نقش مهمی داشت . _در ادامه ی این مطلب قصد داریم وارد بحث لزوم استفاده از موشک های کروز و مزایای آن شویم . *نکته : با توجه به درخواست جناب @MR9 مبنی بر خود داری از ارسال مطالبی که در انجمن وجود دارند و مکمل بودن تاپیک ها ، از توضیح در مورد موشک های کروز و اجزای آن و نحوه عملکرد آن خوداری کرده و مستقیما وارد مبحث لزوم گسترش استفاده از موشک های کروز و مزایای آن ها می شویم. -لزوم استفاده از موشک های کروز : امروزه در پی بالا گرفتن تنش ها در خاورمیانه و شعله ور شدن جنگ در کشور های منطقه ، استفاده از تسلیحات نظامی بشدت افزایش یافته . ساخت تاسیسات نظامی در داخل شهرها و مناطق مسکونی را می توان یک تاکتیک برای ممانعت از حملات دشمن و بمباران شدید آن ها دانست که در اینجا اهمیت نقطه زن بودن و هدایت پذیری تسلیحات را نمایانگر می کند . یکی از دلایلی که موشک های کروز را در عرصه ی تسلیحات نظامی دارای اهمیت دو چندان می کند ، هدایت پذیری و قدرت مانور و دقت اصابت این نوع موشک هست . به اعتقاد بنده به عنوان نویسنده ی این مقاله ، موشک های کروز را می توان یک نوع پهپاد انتحاری دانست ، با این تفاوت که پهپاد های انتحاری مانور پذیری بالاتری دارند و فرمان پذیری آن ها ساده تر است ، اما می توان بصورت کلی و تقریبی پنل اتک هر دو را یکی دانست ، بهترین مثال برای ادعای این جانب ، پهپاد انتحاری کرار ۳ هست که توسط نیرو های مسلح جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد . یکی دیگر از مزایای موشک های کروز را می توان توانایی این نوع تسلیحات در پنهانکاری یاد کرد که به کاربر آن این امکان را می دهد که در هرگونه حمله بتواند از اصل غافلگیری بهترین استفاده ممکن را ببرد ، یکی از این نوع موشک ها که در داخل کشور تولید می شود موشک کروز پنهانکار مبین هست و اگر بخواهیم یک نمونه خارجی مناسب برای این نوع موشک ها بیان کنیم ، موشک AGM_158 یک موشک کروز در این کلاس ، ساخته شده توسط ایالات متحده آمریکا است.  موشک های بالستیک به دلیل حجم بزرگ بدنه ی آن ها محدودیت هایی برای استفاده دارند ، برای مثال نمی توان از موشک های بالستیک در ناو ها و ناوچه ها یا زیر دریایی های متوسط و کوچک استفاده کرد ، یا این نوع موشک ها را نمی توان به وسیله ی بالگرد ها و جنگنده ها مورد استفاده قرار داد اما موشک های کروز با توجه به ابعاد آن ها ، در انواع شناور های سنگین تا قایق های گشتی کوچک مانند شناور تندرو ذولفقار و شناور تندر مورد استفاده قرار می گیرد و این نوع موشک ها را می توان در انواع زیر دریایی ها ، بالگرد ها ، جنگنده ها و خودرو ها مورد استفاده قرار داد . اگر بخواهیم مزیت های دیگری از استفاده ی موشک های کروز نام ببریم ، باید به آزادی کاربر موشک در نوع حمله به هدف را مثال بزنیم ، موشک های بالستیک با توجه به پیروی آن ها از قوانین بالستیک پس از شلیک از مدار کره زمین خارج شده و برای برخورد به اهداف بر روی آن ها شیرجه خواهند زد و در این نوع حملات کلاهک به صورت عمودی به اهداف اصابت می کند ، اما با توجه به ساخت آشیانه های مقاوم در برابر حملات بالستیک و یا استفاده از تاسیسات زیر زمینی ، استفاده از موشک های بالستیک کارایی لازم را در بعضی از موارد ندارد ، اما موشک های کروز با توجه به مانور پذیری و فرمان پذیری راحت تر میتواند با هر نوع زاویه ای به هدف اصابت کند ، یعنی هم توان حمله به صورت افقی را به کاربر می دهد هم میتواند بصورت تاپ اتک عمل کند و از بالا هدف را مورد حمله قرار دهد . در عصر کنونی دولت های دنیا در حال رقابت در عرصه های نظامی و هسته ای و انرژی هستند و گاها بین دولت هایی جنگ های وجود دارد که به صورت مستقیم وقوع پیدا نکرده اند و دو دولت به صورت غیر مستقیم و غیر رسمی ، منافع یکدیگر را مورد هدف قرار میدهند ، مانند جنگ سوریه که به صورت غیر رسمی بین کشور های ایران ، روسیه ، سوریه و چین در یک طرف آمریکا ،اسرائیل ، اروپا ، شیخ نشین های عرب و ترکیه در طرف دیگر به وقوع پیوست و یا جنگ یمن که بین ایران و اعراب شکل گرفته است . اگر بخواهیم یک مثال ساده برای چنین جنگی بزنیم ، باید به حمله ی ایران (طبق ادعای سازمان ملل ) به تاسیسات آرامکوی عربستان اشاره کنیم که در طول این حمله چندین پهپاد و موشک کروز به تاسیسات نفتی عربستان اصابت کرد ، مسئولیت این حمله را با اینکه انصارالله بر عهده گرفت اما انگشت اتهام به سمت ایران نشانه رفت اما هرگز به صورت دقیق مورد تایید واقع نشد ، یکی از مزیت های موشک های کروز را نیز همین امر میتوان دانست که بدون اینکه محل دقیق پرتاب این موشک ها مشخص شود میتوان آن ها را شلیک کرد و مورد استفاده قرار داد ، مزیتی که موشک های بالستیک از آن بهره مند نیستند . -پیشنهاد و طرح نویسنده : در این چند سال ،جهان با پیشرفت روز افزون در عرصه ی پهپادی رو برو شده و کشور های دنیا در حال رقابت برای ساخت پرنده های بدون سرنشین هستند. ارتش آمریکا را می توان در این حوزه مانند اکثر حوزه های نظامی ،پیشگام دانست . ایالات متحده طی یک پروژه نظامی قصد ایجاد ارتباط و شبکه شدن پهپاد ها و جنگنده ها را دارد که با این طرح ، هر جنگنده توانایی کنترل پهپاد یا پهپاد هایی را دارد که با توجه به اهداف عملیات ، از آن ها استفاده کند . همانطور که در قسمت های قبلیه این مقاله اشاره شده ، موشک های کروز و پهپاد های انتحاری شباهت های بسیار زیادی با هم دارد . در طرحی که اینجانب به اعضای اندیشکده میلیتاری پیشنهاد میکنم بر لزوم استفاده موشک های کروز و کنترل آن ها به وسیله ی جنگنده ها تاکید شده. به عبارتی ، با توجه به محدودیت های یک جنگنده برای بارگذاری تسلیحات و برد آن جنگنده و گاها خطرات ورود به رینگ دفاعی دشمن ، می توان در عین پرواز جنگنده همزمان چند موشک کروز همراه با جنگنده شلیک کرد که هدف از پیش تعیین شده ای نداشته باشند و صرفا توسط جنگنده مورد هدایت قرار بگیرند و از آن ها با توجه به نیاز جنگنده استفاده شود ، یکی از مزایای چنین طرحی را میتوان افزایش مقدار حجم جابجایی تسلیحات توسط جنگنده دانست و یا می توان از این موشک ها برای سرکوب پدافند دشمن قبل از رسیدن به رینگ پدافندی استفاده کرد ، همچنین جنگنده ها با داشتن یک یا دو تیر موشک آماده ی فرمان ، در صورت برخورد با نقاط حساس که در پنل حمله آن ها طراحی نشده بود می توان از آن ها استفاده کند ، دیگر مزیت استفاده از این طرح ، استفاده ی جنگنده از موشک هایی است که عملا قابلیت نصب و پرتاب آن را ندارد . *پایان بخش اول تشکر از جناب @worior و جناب @MR9 صرفا برای اندیشکده ی میلیتاری/ نویسنده : @MA5
  3. دوست خوبم حرف جنابعالی بله منطقی هست ، اما زمانی که این اولین حمله بوده باشه ، ما دو سالی هست در حال بمباران شدن توسط اسرائیل هستیم ، تا دیروز نیرو های مارو توی سوریه میزد ، الان نیرو های مارو توی داخل ایران ، تا دیروز بزرگترین سردار مارو شهید کرد ، امروز بزرگترین مرکز مونتاژ سانتریفیوژ رو میزنه ، اگر بنا به دادن جواب بود ، عین الاسد کشته میداد ، ناوگان آمریکا هم غرق میشد ، حیثیت ما زمانی رفت که فرمانده کل نیرو های مارو تیکه تیکه کردند و ما یک عملیات انجام دادیم که حتی یک دشمن رو نتونستیم بکشیم ، یک عملیات که نتیجش شد حمله به نطنز.
  4. انفجار ترانس نیروگاه شهید مدحج زرگان ... اسرائیل ۶ ایران ۰
  5. اصلا چنین روایت سازمان انرژی اتمی قابل باور نیست و مضحک هست ، اولا در اون ساعت از شب عملا فعالیت خاصی توسط نیرو های احداثی صورت نمیگیرد و ساخت و سازی در کار نیست. دوما سوله ای که در حال ساخت باشه جز مصالح چیزی در اون نیست و مصالح مورد استفاده اکثرا فلز و بتن های خاص هستند که قابل اشتعال نیستند . سوما در زمان اتمام کار به دلیل رعایت پروتکل های امنیتی و با توجه به حراست فوق العاده قوی تمام ادوات به انبار ها منتقل میشن و اینجور نیست همونجا توی سوله بمونند. چهارما ، مثلا چه اتفاقی ؟ سطح نیروگاه علف هرز نداره که اشتعال بگیره و باتوجه به نظارت حساس و دوربین های حرارتی هیچگونه فندک یا سیگار یا امثالهم وارد نمیشه ، از جهتی کلیه نیروگاه یک بخش اطفای حریق داره و بصورت اتوماتیک از سیستم های خودشون استفاده میکنند که اگر دودی احساس شد بخاطر ماهیت حساسه نیروگاه سریع رفع مشکل کنند . در کل بنده واقعیت رو نمیدونم و احتمال حمله هم کم هست ، ولی بدون شک روایت سازمان فقط برای انحراف افکار عمومی هست ، راکتور نطنز به اندازه ای نگهبان دارد که چنین حادثه های ادعایی صورت نگیرد
  6. قطار حرکت کرده و تنها در ایستگاه بعدی متوقف میشه و ایستگاه بعدی احتمالا نابودی برجام هست ، چون با توجه به وضعیت ما ، اگر تحریم تسلیحاتی لغو شود ، حمله ی نظامی به ایران دیگر کار یک کشور نیست ، یا دیگر با توان حال آمریکا در خاورمیانه میسر نیست ، اعراب و ترک ها و صهیونیسم ها که جای خود دارند . اگر و تنها اگر مکانیسم ماشه فعال بشه، گزینه های ایران باید به گونه ای باشه که دنیا را وارد بحران کنه ، یک بحران برای اجتناب دنیا از بیخ پیدا کردنه قضیه . چه گزینه هایی میتونه این بحران رو ایجاد کنه ؟ وقتی حرف از تعلیق ان پی تی میاد ، اولین چیزی که به ذهن میرسه یعنی ما ان پی تی رو قبول داریم ولی فعلا صلاح نیست ازش پیروی کنیم ، پس جامعه جهانی مطمئن هستند با تعلیق ان پی تی ایران به سمت بمب اتم نخواهد رفت ، اما با خروج کامل از ان پی تی ، پیام ایران این هست که ما دیگر ان پی تی را پیروی نخواهیم کرد و این دقیقا همان بحرانی هست که میشود ایجاد کرد ، اخراج بازرسان آژانس و کاهش سطح دیپلماتیک با اروپاییان ، حتی اخراج سفیران و دستور به بازگشته سفیران خود ، یک سخنرانی توسط رهبر ایران در مورد تسلیح به سلاح هایی که دشمنان استفاده میکنند ، تهدید اروپا و ... این ها یک سناریو برای ایجاد بحران هست که البته اگر چنین اتفاقی بیفته ترجیه بنده رئیس جمهور بودن احمدی نژاد هست که متخصص چنین اعمالی هست . آزمایش موشک بالستیک تا برد ۵۰۰۰ ک م ، و رونمایی از تسلیحات جدید ، این ها همگی باعث ایجاد بحران در اروپا میشود . اگر در دعوا ، طرف مقابل یک سنگ به دست بگیره و طرف دیگه دستشو پشتش قایم کرده باشه ، از کدوم بیشتر میترسید؟ نکته اصلی اینه طرف مقابل ما ندونه آیا ما دارای بمب اتمی هستیم یا خیر ، ایا ساختیم ؟ نساختیم ؟در چه حد جلو رفتیم رونمایی از سانتریفیوژ های پیشرفته میتونه این ابهامات رو ایجاد کنه . اما همگی این موارد باید زمانی باشه که به سیم آخر زده باشیم ، در غیر این صورت برای خودمون فاجعه بار خواهند بود .
  7. این اتفاقات که میگید برای ما خوبه در حالی میشه تایید کرد که ساختار اقتصادی سیاسی ما خوب باشه و با تعویض مهره های نا کار آمر بتونیم مقاومت کنیم ، اما در حال حاضر ساختاری وجود نداره دیگه ، کشور ما فوق العاده شورش رو در سیاسی بازی و رانت و رابطه در اورده ، ۹۰ درصد مسئولین فاقد صلاحیت برای اداره ی یک مغازه کوچک هستند چه برسه به کشور ، مملکت ما دچار ضعف شدید اقتصادی هست ، انتخاب دوباره ی ترامپ یعنی نابودی کامل اقتصاد تک محصولیه ما ، نگاه نکنید عراق و سوریه و ۳ ۴ کشور خودرو ی ایرانی میخرند ، این ها مجبورند . کشور ما محصولی برای صادرات نداره ، بجز نفت که اگر ترامپ رای بیاره با پشتوانه رای دوباره اونو کاملا محصور میکنه در مرز های خودمون . به اعتقاد من تنها راه نابودی ترامپ وارد اینه چهره ای فراتر از جو بایدن وارد انتخابات بشه ، جو بایدن در حد شکست این غول ۳ سر نیست . اصلی ترین دلیل اینکه کشور ما نمیتونه کمر راست کنه اینه تصمیمات کلیدی و سرنوشت ساز رو اکثرا افراد بالای ۸۰ سال میگیرند، که نه سواد اکادمیک بالایی دارند ، نه شناخت کافیی از شرایط واقعی جهان ، واقعیت هم اینه آدم های صراط المستقیمی نیستند چون اگر بودند با توجه به درخواست های مکرر رهبری مبنی بر میدان دادن به جوانان ، باید استعفا میدادند ، این کشور زمانی بهتر میشه که میانگین سن مدیران بین ۳۰ تا ۴۵ باشه و حداکثر سن مدیران کلان ۵۰ تا ۵۵ باشه ، تمام مسئولین ، چه ناظر چه هرچی
  8. وضعیت آمریکا در حال حاضر وری هست که اگر به سمت معترضان شلیک بشه ، خیلی هاشون جا میزنند ، ما بقی هم اونقدری نیستند که تبدیل به جنگ داخلی بشه ، از طرفی اگر بحث نژاد پرستی بشه ، سفید پوست ها اونقدر هستند که ترامپ رو رئیس جمهور کنند ، مگر اینکه دست روی احساسات قشر عادی گذاشته بشه و مجموعه ناکارآمدی ها رو جمع بزنند و به نتیجه برسند که رای به ترامپ درست نیست ،مثلا اگر ایران قبل از انتخابات یک بحران ایجاد کنه ، با وجود ۱۰۰ هزار کشته در آمریکا بخاطر کرونا و نا کار آمدی دولت ، اعتراضات نژاد پرستانه ، درگیری در شهر ها ، این ها همه میتونه باعث ضعف ترامپ و نهایتا کله پا شدنش بشه
  9. MA5

    قاهر F-313

    ما در کشور نمونه هایی داشتیم که واقعا اگر پیگیری میشدند در حد همین جنگنده تایوانی بودند ، میشد بر اساس تجربه اون ها به جنگنده های مناسب دست پیدا کرد ، اما خب عدم مدیریت ، سلیقگی عمل کردن ، شاید هم عدم توان مالی باعث شده به فراموشی سپرده بشوند ما یک دو جین جنگنده آموزشی ساختیم شبیه به همین ها که فرمودید و میتونستند پایه ای باشند برای ساخت جنگنده های سنگین ،هرچند من نمیدونم چرا هیچوقت بهشون بها داده نشد چون از سری کوثر به نظرم بهتر هستند ، اما شاید هم نکته خوبی هست که در اخبار حرفی ازشون نمیزنند و دارند روشون کار میکنند . در حال حاضر در بخش موتور ما یک موتور توربوفن نیاز داریم که بتونه یک جنگنده در حد مثلا نمونه اصلی قاهر رو تامین کنه ، آیا داریم؟ خیر. توربوشفتی داریم که بتونیم کبرا های بیچاره رو کنار بذاریم؟ خیر ساخته قراره بشه ؟ کی؟ کجا؟ وقتی که کل کشور ها در حال ساخت نسل ۷ هستند؟ خب ما همین الان ۵۰ سال عقبیم . در مورد جنگنده قاهر هم ، نمیدونم چرا اما یه حسی بهم میگه فقط دنبال ساخت یک نمونه پروازی هستند تا آبروی رفته رو برگردونند ، چون بیشتر شبیه هواپیمای بتمن هست تا یک جنگنده ایرانی.
  10. MA5

    قاهر F-313

    اگر بخوام خلاصه به تمام موارد جواب بدم باید بگم : تعریف شما از نیاز های یک کشور در مورد بحث جنگنده چیه ؟ این تعریف در همه جا یکسانه ، همه کشور ها میخان که برتری هوایی داشته باشند ، همه میخان که جنگندشون کم هزینه باشه ، همه میخان بتونه نقش تهاجمی خوبی ایفا کنه همه میخان این جنگنده برد بالایی داشته باشه . اصولا تفاوتی بین نیاز ما در آسمان با بقیه کشور ها نیست ، این جواب قسمت اول صحبتتون. در مورد بحث دومتون هم بگم ، شفق ، برهان ، ذولفقار ۳ ، طوفان ۲ بالگرد و کوثر ... اینا طرح هایی هست که رونمایی شد اما پیگیری نشد و تولید چندانی صورت نگرفت. وقتی حرف از زیر ساخت هست ، منظورم این نیست در یک کارگاه شاسی ام ۶۰ رو با برجک کپی ترکیب کنند دوتا رنگ و یه استتار بگن اسمش ذولفقاره ، انتظار یک تانک صفر تا صدی هست . در بحث جنگنده هم اولینش بحث مطالعه دقیق ، طراحی ، طرح های مفهومی از چندین دانشگاه و انتخاب طرح بهتر ، ایجاد یک کارگروه ، تقسیم بندی مسائل . مثلا در بحث موتور ، ما در حال حاضر کاملا در موتور میلنگیم ، شاید اصلی ترین گلوگاه هم باشه ، در بخش کابین ، اگر زیرساختی وجود داشت چرا باید کبری ها به طوفان ۲ فقط چند نمونه ارتقایی داشته باشه ؟ اگر زیر ساخت هست چرا ۹۵ درصد جنگنده های ما با کابین های ۶۰ سال پیش و آنالوگ هستند؟ پس زیر ساختی نیست . ۱۱ سال پیش یه جنگنده رونمایی شد و بعد ۱۱ سال هنوز پرواز هم نکرده ، یادتون رفته اول ادعا شد قاهر پریده بعد گندش درومد گفتند نمونه کوچیکش بوده؟ بقول دوستمون دیشب داشت میگفتم C130 های ارتش یه سیلو ندارند اورهال بشن ، آفتاب از دشمن بیشتر بلای جونشون شده ، یه سیلو که من گفتم ۱۰ میلیارد اما با ۲ میلیارد هم بالا میاد . در مورد تامکت عرض کنم هزینه بر هست اما همین الان آمریکا یه دستی به تامکت بکشه سطح مقطعشو کم کنه و موتور رو تقویت کنه به علاوه کابینش ، بهترین رهگیر جهانه ،اما خب مثال تایگر و تامکت مثل پراید و بنزه، بنز درسته بنز پر هزینس و پراید کم ، اما این کجا و آن کجا.
  11. MA5

    قاهر F-313

    دوست خوبم اگر رو راست بگم قاهر یک چشم انداز هست ، یک رویا ، یک امید . حالا این رویا زمانی عملی میشه که از بالا به قضیه نگاه نکنیم و خودمونو در حد ابرقدرت ها نشون ندیم ، واقعیت اینه ما زیر ساخت لازم برای تحقق این رویا نداریم ، جنگنده که فقط یه تیکه آهن نیست که دوتا موتور داشته باشه با یه رادار جلوش ، اگر به این سادگی بود مصر الان ساخته بود ، باید بدونید ما بهتر بود اولین جنگنده عملیاتیمون رو بر اساس تامکت میساختیم تا هم جوابگوی نیاز باشه ،هم اینکه شالها باهاش کار کردیم و میتونیم بر اساسش دست به ساخت بزنیم
  12. MA5

    قاهر F-313

    خدمت شما عرض کنم که نمونه ی اولیه قاهر تک موتوره بود و نمونه دوم و عملیاتی ترش دو موتوره شد ، خب وقتی نمونه کامل تر رو دو موتوره کردند یعنی اینکه به این جمع بندی رسیدند که قاهر نمیتونه تک موتور باشه . در مورد طول ثاهر درسته اختلاف یک متره اما در مورد جثه ی قاهر و فالکون و وزنشون هم آیا اختلاف کمه؟ درثانی عرض کردم قاهر رو با نسل سوخو۵۷ ،جی ۲۰ ،اف۲۲ و ۳۵ مقایسه کنید ، چون ادعا شده نسل ۵ هست نه جنگنده های نسل ۴
  13. MA5

    قاهر F-313

    سلام دوست عزیز فالکون ۹ تن وزن داره وآیا قاهری که ما دیدیم چنین وزنی داره؟ قاهر دو موتوره هست و فالکون تک موتوره . از جهتی ، فالکون و قاهر رو باهم مقایسه میکنید؟ این جنگنده ادعا شده نسل ۵ هست ، پس با نسل ۵ ها مقایسه کنید تا متوجه شید بقیه نسل ۵ ها ۳ برابر قاهر هستند . در بحث پیشران هم بدون شک با ورود جنگنده روسی سمت موتور های روس میرن و تکنولوژی های اون چون امتحان پس داده اند ، اما پیشران های داخلی هم اگر ساخته بشن میتونه باعث جهش در خلاقیت و ابتکار و علم بشه . صحبت کردن در مورد سایر پروژه ها هم نه جایز هست ( به دلیل قوانین ) و نه امیدی بهشون هست ، عین هزاران طرح بی ثمره نیروی هوایی.
  14. بله ، عرض کردم از طراحی هالیوودیش کم بشه و به نمونه های واقعی برسیم ، حداقل یک نمونه ااقعی ۳ برابر نسخه ی حال حاضره ، این نمونه که نشون دادن اگر ارتفاع رو لحاظ نکنیم ، اندازه یه پراید بود . درکل بهتره با ورود سوخو های احتمالی ، یک طراحی مجدد بر روی قاهر صورت بگیره و با یک رادار قدرتمند و دو موتور قوی ، تست پروازش رو شروع کنه ، اما هرجور فکر میکنم ، به شرطی خرید سوخو ۳۰ به ما برتری میده که نسخه SM اون رو دریافت کنیم ، وگرنه یک چسب زخم زدیم روی یک زخمی که ۱۲ تا کوک نیاز داره