karmania20152015

Editorial Board
  • تعداد محتوا

    367
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    13

karmania20152015 آخرین امتیاز شما در روز 20 تیر

karmania20152015 شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

2,381 نشان شجاعت

درباره karmania20152015

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان یکم

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

1,335 نمایش های پروفایل
  1. بستن هر گونه قرار داد بلند مدت در این سطح با چین ان هم در شرایط وخیم اقتصادی و سیاسی حال حاضر کشور پناه بردن از ترس گرگ به اغوش شغال میباشد ابتدا بگذارید پیمان خزر که قرار به بررسی در مجلس قبل بود و در هیاهو رسانه ای فراموش شد برای ملت ایران روشن شود سپس باغ دیگر را اباد کنید!
  2. نگاهی به برترین هواپیماهای اتشنشان تاریخ جهان در حال سوختن است ! در سال جاری میلادی و حتی سالیان قبل از ان این جمله تیتر بسیاری از خبرگزاری ها در سرتاسر جهان بود استرالیا و سپس امریکا و حتی کشوری نظیر ایران با پوشش جنگلی بسیار کم نیز از شعله های این بلا در امان نماندند.در این میان خلبانانی با تجربه و مهارت فوق العاده وهچنین اعصابی فولادین با بهره بردن از هواپیما و بالگردهایی که خود متشکل از پرنده های تغییر کاربری یافته از بمب افکن های جنک جهانی دوم تا هواپیماهای ترابری و یا پرواز با پرنده های مخصوص برای این امر سعی در نجات جنگل ها به عنوان گرانبهاترین اندوخته کره خاکی دارند.البته در این میان نیز جان تعدادی از خدمه این ناوگان گرفته میشود به طور مثال در بین سالهای 2003 تا 2012 میلادی 38 نفر از خدمه اتشنشان هوایی امریکا در عملیات مبارزه با گسترش اتش در مراتع طبیعی امریکا جان خود را از دست دادند.در این نوشته سعی به معرفی تاثیرگذارترین هواپیماهای اتش نشان تاریخ خواهد شد. 10-گرومن TBF Avenger این پرنده به عنوان ستون فقرات ناوگان هوایی اتش نشان امریکا در دهه 70 و 80 شناخته میشد البته شاید بزرگترین نقشی که از این پرنده در این راه ایفا کرده حضور در عملیات تحقیقاتی "توقف اتش" میباشد این عملیات که توسط دانشگاه جنگلداری کالیفرنیا در سال 1956 انجام شد برای بررسی واندازه گیری پارمترهای اساسی نظیر شرایط باد و ارتفاع و پراکندگی قطرات اب و مساحت تحت پوشش و..وتاثیر مستقیم ان بر بهبود عملیات هوایی مبارزه با گسترش اتش در جنگل ها ضورت پذیرفته بود نتایج به دست امده از این تحقیق حتی تا امروز نیز نقش اساسی در مبارزه با اتش در جنگل ها دارد.این هواپیما که تغییر کاربری یافته بمب افکن نیروی دریایی امریکا محسوب میشد قادر به حمل 2400 لیتر اب بود از نکات مثبت این پرنده قدرت ان در پرواز در توده هوای اشفته ناشی از اتش سوزی های بزرگ بود بدون انکه پایداری خود را از دست بدهد همچنین قطعات یدکی ان به فراوانی و با هزینه اندک قابل دسترس بودند.با وجود این نکات مثبت مقدار نسبتا کم گنجایش حمل اب توط این پرنده نسبت به هواپیماهای مدرن امروزی سبب شد که اخرین فروند از این هواپیما در سال 2012 برای همیشه بازنشسته بشود. 9-BAe 146 از این هواپیما باید به عناون اخرین هواپیما مسافربری ساخت بریتانیا یاد کرد هواپیمایی 4 موتوره با قابلیت حمل 110 مسافر که در سال 2002 با تولید 400 امین فروند ان برای همیشه تولید ان متوفق شد.با گذشت زمان استفاده از این هواپیما به دلیل هزینه نگه داری نسبتا بالای ان در خطوط هوایی کمر رنگ تر از قبل شد در همین زمان اداره جنگلبانی امریکا نیز در فکر نوسازی ناوگان خود بود به همین منظور با کمک فنی شرکت بی ای ئی سیستمز و نصب مخزن 11000 هزار لیتری وسیستم های کمکی تبدیل این جت مسافربری به یک تانکر اتشنشانی انجام شد.14 فروند از این پرنده اتنشنشان به خدمت وارد شده است که در عملیات های مختلف در نقاط گوناگون کره خاکی برای مثال همین اواخر در استرالیا از ان بهره برده شده است . 8-برییف Be-200 به نظر این پرنده دوزیست روسی را باید جالبترین پرنده شرقی حاضر در این لیست دانست از این دوزیست تا هم اکنون 15 فروند ساخته شده است در سال 2004 برای اولین بار از این هواپیما برای خاموش کردن اتش در ایتالیا استفاده شد.این هواپیما با مخزن 12000 هزار لیتری خود و به دلیل استفاده مستقیم از منابع اب موجود در منطقه برای پر کردن مخزن قادر است در کمترین زمان بیشترین مقدار اب را بر سطح منطقه درگیر در اتش پخش نماید.برای مثال در عملیات مشترک در ایتالیا این پرنده با 100 پرواز توانسته بود 320 تن اب را در 4 عملیات مبارزه با گسترش اتش حمل نماید.علاوه بر روسیه واذربایجان با یک فروند به نظر چین وامریکا نیر از کاربران اینده این هواپیما خواهند بود. در حال ذخیره اب در مخزن 7-ایرتراکتور AT-802F جذابترین پرنده حاضر در لیست را باید ایرتراکتور AT-802F دانست . به نوعی این هواپیما تاندربولت اتشنشان های هوایی محسوب میشود. از این هواپیما برای ایفا نقش در سمپاشی مزارع و همچنین مبارزه با اتش سوزی در طبیعت استفاده میشود.مخزن این هواپیما قادر به ذخیره سازی 3100 لیتر اب میباشد همچنین این هواپیما با تجهیز به مخزن مخصوص قادر به فرود بر روی دریاچه ها و دیگر منابع اب برای ذخیره سازی مستقیم اب در مخزن خود میباشد این هواپیما در شرایط بهینه قادر به تحویل 50000 لیتر اب در یک ساعت میباشد همچنین قابلیت فرود در باندهای خاکی و هزینه نگه داری و پرواز بسیار کم این پرنده را به جذابترین هواپیما این لیست تبدیل کرده است. 6-داگلاس DC-10 یک هواپیما سه موتوره مسافربری DC-10 را از شرکت مک‌دانل داگلاس تحویل بگیرید و با نصب یک مخزن اب ان را به یکی از بهترین پرنده های اتشنشان حال حاضر تبدیل نمایید.این هواپیما با قابلیت تحویل 46000 هزار لیتر اب توانایی ایفای نقش بزرگی در مهار اتش سوزی های گسترده دارد. 5-لاکهید C-130 هرکولس را باید اشناترین نام در این لیست دانست.کمترین جایی در دنیا هوانوردی وجود دارد که اثری از این پرنده دوست داشتنی در انجا دیده نشود .ویژگی هایی چون سرعت کم و قابلیت بسیار خوب پرواز در ارتفاع پایین این هواپیما که از ویژگی های اصلی برای انجام هر چه بهتر مهار اتش هستند ان را به یکی از بهترین گزینه ها در انجام این نقش تبدیل کرده است.همچنین در صورت نیاز و یا شرایط خاص این هولپیما قادر به فرود در باند ناهموار نیز میباشد که خود برتری خاصی به هرکولس داده است. تمام ویژگی های مثبت این پرنده سبب شده است که برای نسخه ترابری ان نیز کیت مخصوص مهار اتش MAFFS شامل مخازن و دیگر تحهیزات لازم تدارک دیده شود که با تجهیز سریع ان به سرعت برای این ماموریت مهیا شود. کیت مهار اتش MAFFS 4-بوئینگ Evergreen 747 Supertanker بزرگترین هوایپیما اتشنشان را باید این هوایپما دوست داشتنی دانست حضور این پرنده در این لیست شاید کمی عجیب و دور از ذهن باشد اما حمل 70000 هزار لیتر اب چیزی نیست که به راحتی بتوان از ان گذشت.اولین 747 اتش نشان هواپیمایی بود که از سال 1971 در شرکت مسافربری دلتامشغول به خدمت بود ودر سال 2009 و با شرکت در عملیات مهار اتش در اسپانیا رسما وظیفه جدیدی را پذیرفت و دو سال بعد از ان بازنشسته شد دومین 747 اتشنشان نیز از سال 2016 وبا انجام تغییرات لازم وارد این عرصه شد این هواپیما تا هم اکنون نیز در حال خدمت میباشد. 3-سیکورسکی S-64 Aircrane این بالگرد را باید جدیدترین راه برای مبارزه موثر با شعله های اتش دانست.این بالگرد از زمان معرفی برای انجام این وظیفه با استقبال زیادی روبرو بوده است از کالیفرنیا تا استرالیا تقاضا به خدمت گرفتن ان را به شرکت سازنده فرستاده اند.این بالگرد باید بیشترین دخیره اب را حمل نماید به همین دلیل باید از روتور کارامدی بهره ببرد روتوری با قطر و پیچش بیشتر در تیغه ها.همچنین یه دلیل کم اهمیت بودن پارامتر سرعت برای این بالگرد تغییراتی برای سهولت نگه داری در گیربکس ان داده شده است.این بالگرد قادر به برداشت و تحویل 25000 لیتر اب میباشد. 2-مارتین JRM Mars اگر موفقیت یک هواپیما تنها با طول عمر سرویس ان سنجش شود قطعا پیروز این میدان مارتین مارس خواهد بود.این هواپیما از سال 1942 تا 2020 در حال خدمت میباشند. مارتین مارس برای اولین بار توسط نیروی دریایی امریکا و به عنوان هواپیما ترابری به کار گرفته شد.این پرنده قابلیت حمل 269 مسافر را داشت .سرانجام پس از سالها خدمت در ارتش گروهی از شرکت های جنگلداری بریتیش کلمبیا امریکا 4 فروند از این هواپیما را در سال1959 خریداری نمودند.مارتین مارس پس از انجام تغییرات لازم قادر به حمل 27000 لیتر اب شد.این هواپیما میتوانست این مقدار اب را در مدت22 ثانیه بر روی 4 هکتار جنگل پخش نماید.اخرین مارتین مارس در سال 2015 بازنشسته شد و هم اکنون به عنوان هواپیما اجاره ای برای علاقه مندان به لذت بردن از پرواز با این پرنده خاص به پرواز در می اید. 1-بمباردیه 415 قرار گرفتن این هواپیما کانادایی به عنوان بهترین هواپیما اتشنشان امر عجیبی تلقی نمیشود این هواپیما به عنوان تنها هواپیما تخصصی طراحی شده برای مهار اتش شناخته میشود.این هواپیما با قابلیت فوق العاده در پرواز در ارتفاع پایین و سرعت کم و همچنین کنترل مناسب در شرایط جوی نامناسب و بهره بردن از دو موتور قدرتمند با مجموع 5000 اسب بخار قادر به انتقال 7000 لیتر اب میباشد. این ها هواپیما همچنین مجهز به سامانه های تشخیص اتش و حرارت نیز میباشد.از این هواپیما تا هم اکنون بیش از 95 فروند ساخته شده است که در بیش از 10 کشور در حال فعالیت می باشند.
  3. نگاهی به بمب افکن های امریکایی که هیچ گاه عملیاتی نشدند! بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و تا قبل از ورود موشک های بالستیک قاره پیما نگاه دو قدرت تراز اول جهان یعنی امریکا وشوروی برای دست یافتن به برتری و همچنین تنوع بخشیدن به ابزار مورد نیاز برای رساندن انبوه تسلیحات نامتعارف به خاک یکدیگر سبب شده بود که دو طرف به سرمایه گذاری هنگفتی در ساخت بمب افکن های مختلف روی بیاورند از طرفی قدرت اقتصادی برتر امریکا دلیلی بر اجرای طرح ها ی بسیار متنوعی در زمینه توسعه و طراحی بمب افکن ها شده بود این طرح ها توسط شرکت های مختلف نظامی امریکا ارائه میشدند البته بر طبق روال معمول خیلی از این ایده ها شاید فراتر از اشکالی رسم شده بر روی کاغد نبودند اما حتی با این شرایط در طی این رقابت میان دو ابرقدرت ده ها طرح نیز به مراحل پرواز و تست نیز رسیدند هرچند بسیاری از انها یا به دلایل چون نقاط ضعف عمده و طراحی احمقانه کنار گذاشته شدند اما طرح های نیز بودند که شایستگی وارد شدن به خدمت نیروی هوایی امریکا را در خود داشتند اما به دلایلی چون سیاست و یا هزینه های مربوطه برای همیشه کنار گذاشته شدند در این نوشته میخواهیم بررسی بمب افکن هایی را اغار بکنیم که با داشتن مقداری خوش اقبالی شاید هم اکنون باید شاهد پرواز انها در اسمان بودیم. داگلاس XB-42 میکس مستر...1944 احتمالا باید میکس مستر را پیشرفته ترین بمب افکن مجهز به موتور پیستونی دانست که تا هم اکنون در اسمان پرواز کرده است ( البته اگر نخواهیم کمی شانس برای بمب افکن XF-12 Rainbow قائل شویم).کامل ترین وصف درباره این پرنده بی نظیر توسط رنه جی فرانسیلسون به عنوان نویسنده بزرگ کتاب های هوانوردی و از مقامات سابق این عرصه در امریکا گفته شده است "میکس مستر هواپیمایی با سرعتی برابر بابمب افکن موسکیتو B.XV و توانی دو برابری در حمل تسلیحات بود.همچنین با مسلح شدن به چهار تیربار 0.50 اینچی در این زمینه نیز از موسکیتو بریتانیایی بی دفاع کاملا برتر بود". شاید میکس مستر را باید قربانی تاریخ دانست این بمب افکن در اواخر جنگ جهانی دوم معرفی شده بود درست در زمانیکه مفهوم پیشران های جت تمامی چشم های جهان هوانوردی را به خود خیره کرده بود. XNBL-1 بارلینگ ...1923 درگیری و رقابت میان بالاترین سطوح فرماندهی ارتش امریکا را باید جزئی همیشگی از تاریخ این کشور دانست.البته این رقابت در بسیار ی از مواقع به سمت بهبود و کسب توانایی بزرگتری بوده است تا به سمت تخریب و ضعف ! از نمونه بارز برای این داستان میتوان به پافشاری عجیب ژنرال بیلی میشائیل به توانایی بمب افکن در نابودی شناورهای سنگین اشاره کرد این ژنرال خبره که فرماندهی نیروی هوایی امریکا ر ا در جنگ جهانی اول به عهده داشت به عنوان طرفدار سرسخت نیروی هوایی در مقابل نیروی دریایی امریکا که سالیان درازی به عنوان مهمترین رکن ارتش امریکا شناخته میشد قرار گرفته بوددر حالیکه نیروی دریایی امریکا برای اثبات غیر قابل غیر بودن شناورهای این نیرو دست به ازمایش های گوناگونی میزد میشائیل هم تصمیم به اثبات خلاف این امر گرفت. برای انجام این کار او بمب افکن کوتاه برد مارتین NBS-1 را انتخاب نمود.اما قطعا در اختیار داشتن یک بمب افکن بزرگتر فرصت بهتری به او برای اثبات گفته هایش میداد.به همین منظور او از یک طراح در خواست کمک نمود با ورود دکتر ویلیام ویتنی کریسمس او سرانجام موفق به معرفی بمب افکن بارلینگ شد هر چند این بمب افکن سرعت و برد بسیار کمی داشت اما توانایی حمل سلاح ان میتوانست به هر شناوری به شدت اسیب برساند این ایده در سال 1923 راهی وسیع برای ساخت طراحی بمب افکن های سنگین باز نمود راهی که شاید تا زمان حالا نیز بسیار هموارتر از قبل دنبال میشود. داگلاس XB-43 جتمستر...1946 XB-43 را باید اولین بمب افکن جت امریکایی که موفق به پرواز شد دانست این هواپیما درست سه سال بعد از پرواز اولین بمب افکن جت جهان یعنی Arado Ar 234 المانی اولین پرواز خود را انجام داده بود این پرنده هرچند اغاز کننده فصلی جدید در دنیا پرواز شد اما همانطور که بمب افکن پیستونی میکس کستر دوست داشتنی را به موزه فرستاد خود نیز به دلایل داشتن نقاط ضعفی چون سطوح کنترل پرواز ناکارامد توسط بمب افکن تورنادو B-45 به بوته فراموشی سپرده شد. مارتین XB-51 XB-51 را باید یک از خاص ترین بمب افکن های این نوشته دانست بمب افکنی که در ابتدا برای انجام ماموریت در ارتفاع پایین و همچنین پشتیبانی هوایی نزدیک در نظر گرفته شده بود اما سرانجام به عنوان یکی از گزینه های جانشینی B-26 به عنوان یک بمب افکن تاکتیکی در کنار رقیبانی چون B-45 و AJ-1 قرار گرفته شد.موتورهای این پرنده برخلاف دیگر بمب افکن ها در دو سمت پایینی بدنه قرار داده شده بودند همین امر قابلیت کنترل پرواز بسیار خوبی به ان داده بود همچنین سرعت ان نیز در ارتفاع پایین بی نظیر بود . قابلیت پرواز در همه شرایط اب وهوایی و در شب به این پرنده امتیاز ویژه ای اعطا نموده بود این پرنده با وجود داشتن نقاط مثبتی یک ضعف عمده نیز داشت این هواپیما از سایر رقیبان پایداری کمتری داشت همچنین بدنه ان قابیلت کمتری در تحمل تنش نسبت به دیگر رقبا داشت به همین دلایل XB-51 از گزینه های ان زمان حذف شد. مارتین XB-68 XB-68 براق و خاص ! بدنه این پرنده به دلیل طراحی برای انجام پرواز در سرعت 2.4 ماخ وتحمل گرما ناشی از این سرعت بالا از درصد بالایی از فولاد ساخته شده بود.این پرنده یک طرح بسیار بلند پروازانه درزمان خود تلقی میشد ترکیبی از سرعت و شعاع پروازی بالا همچنین سیستم پرتاب بمب و هدایت اینرسی ان را به پیشرفته ترین پرنده زمان خود در سال 1953 تبدیل کرده بود. طی کردن مراحل ازمایش و عملیاتی کردن این بمب افکن حداقل تا سال 1963 یه طول می انجامید همین موضوع سبب شد نیروی هوایی امریکا از مزایا این پرنده بگذرد و بمب افکن B-66 را به خدمت خود در اورد. A-12 Avenger II در اواخر دهه 80 میلادی نیروی دریایی امریکا تصمیم به به خدمت گرفتن یک هواپیما پنهانکار تهاجمی با برد پروازی بالا گرفت به همین منظور مک‌دانل داگلاس و جنرال داینامیکس طرحی انقلابی و شبه مثلثی خود را ارئه نمودند هرچند این طرح در ابتدا چشم های بسیاری به خود خیره نمود اما با پیش امدن مشکلات عمده ای چون نبود توان فنی کافی برای انجام ان تاخیر در برنامه و افزایش هزینه ها سبب ایجاد درگیری قضایی میان وزارت دفاع امریکا و پیمانکاران شد پرونده ای که در سال 2004 با پرداخت 200 میلیون دلار به نیروی دریایی امریکا خاتمه پیدا کرد. نورثروپ XB-35 و YB-49 نورثروپ را باید شرکتی دانست که میداند چگونه بازی را برای مدت طولانی اداره کند! از دهه 40 میلادی انها در تلاش برای فروش طرح بمب افکن های تمام بال به ارتش امریکا بودند اما تا سال 1997 و بستن قرار داد فروش B-2 افسانه ای زمان زیادی برای تحقق اروی خود صبر نمودند. از زمانیکه YB-35 اولین تمام بال این شرکت اولین پرواز خود را انجام داد تا زمان بازسازی مجدد ان با یک موتور جت و پرواز ان تحت نام YB-49 زمان زیادی نگذشت YB-49 در اواسط دهه 40 میلادی با هزینه تقریبی نیم میلیارد دلار ان زمان برابر با 6.5 میلیارد دلار سال 2020 اولین پرواز خود را انجام داد اما موتور جت ان هرچند سرعت ان را افزایش داده بود اما سبب کاهش شدید شعاع عملیاتی ان نیز شده بود.این هزینه اما سالها بعد و در طراحی B-2 ارزش خود را نشان داد. هم اکنون نیز طراحی بمب افکن اینده امریکا یعنی B-21 نیز به این گروه سپرده شده است. XB-70 والکیری تا اوخر دهه 50 میلادی همه میدانستند که معرفی یک بمب افکن جدیدبه معنی افزایش سرعت و ارتفاع پروازی ان میباشد درنتیجه هدف بعدی پرواز با سرعت3 ماخ بود این یعنی طراحی چشمگیرترین پرنده موجود تا ان زمان! این ماشین نابودگر XB-70 نام گرفته بود پرنده ای شوم برای نابودی تاسیسات حیاتی دشمن و انجام حملات هسته ای به عمق دشمن شمار یک امریکا یعنی شوروی . XB-70 را باید سیاسی ترین بمب افکن تاریخ دانست پرنده ای که سرچشمه بروز درگیری های مهم وشدیدی بین سیاستمدران امریکایی شد.از جمله نیکسون کندی و مک نامارا که برحسب اوضاع از مخالفان یا طرفداران این پروژه محسوب میشدند و حتی برحسب شرایط نیز دیدگاه خود را به سرعت عوض مینمودند! به طور مثال کندی در انتخابات سال 1960 طرفدار B-70 بود اما پس از پیروزی او نظر خود را تغییر داد. این پروژه سرانجام به دلایل سیاسی و سنگین ترین هزینه برای توسعه یک هواپیما در تاریخ 1.5 میلیارد دلار در سال 1966 چیزی معادل 12 میلیارد دلار در سال 2020 برای همیشه کنار گذاشته شد.
  4. 9-TB-3 و I-16 تنها ترکیب انگلی موفق در صحنه نبرد ! در ژوئیه سال 1941 یک انبار نفت واقع در شهر کنستانزا کشور رومانی توسط پولیکاروف I-16s بمباران شد.این عملیات باعث ایجاد سردرگمی عجیبی میان نیروهای المانی و رومانیایی شده بود علت هم ساده بود بود شعاع عملیاتی پولیکاروف I-16s بسیار کمتر از مقدار لازم برای انجام این تهاجم بود! در نتیجه سوالی سخت در ذهن نیروی های هدف قرار گرفته شده شکل گرفته بود این هواپیما از کجا امده است؟ جواب سوال ساده بود تهاجم حاصل نتایج تحقیقات مهندس برجسته شوروی خلبان ولادیمیر واخمیستروف بود این عضو برجسته ازمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی شوروی ده سال پیش و تحت پروژه Sostavnoi Pikiruyuschiy Bombardirovschik یا بمب افکن ترکیبی بر روی اولین پروژه انگلی شوروی کار خود را اغار کرده بود البته ساختار این پروژه در قالب 7 مرحله ابتدایی برای کسب توان فنی لازم و تحت عنوان Zveno نام گذاری شده بود که در نهایت با تکامل مرحله به مرحله به پروژه عملیاتی SPB یا Sostavnoi Pikiruyuschiy Bombardirovschik ختم شد. یک بمب افکن توپولف TB-3 و نصب دو جنگنده پولیکاروف I-16s زیر بال ان حاصل نهایی پروژه و درحالت کاملا عملیاتی واخمیستروف تحقق چهار هدف نهایی در پروژه خود تعریف کرده بود این اهداف شامل اسکورت بمب افکن ها در طول مسیر عملیات افزایش شعاع عملیات تهاجم بر علیه نیروهای دشمن حمل بمب های سنگین تر با استفاده از نیروی رانشی هواپیما انگل و در اخر افزایش شانس انجام موفق عملیات به دلیل افزایش تهداد پرنده های مهاجم بودند.مرحله اول این پروژه Zveno -1 نام گرفته بوداین پروژه در ابتدا با ترکیبی ساده تر اغاز شده بود به همین منظور بمب افکن توپولف TB-1 به عنوان هواپیما میزبان و از دو جنگ توپولف I-4 به عنوان هواپیما انگل استفاده شد اولین ازمایش این ترکیب در دسامبر 1934 انجام شد واخمیستروف خود به عنوان خلبان هواپیما میزبان ناظر مستقیم این ازمایش بود هر چند به دلیل جدایش زودتر از موعدیکی از I-4 دلهره شدیدی در بین پرسنل شکل گرفت اما با چاشنی شانس پرواز دو هواپیما با موفقیت انجام شد. تصویری از تست های اولیه با ترکیبی از بمب افکن توپولف TB-1 وجنگنده توپولف I-4 پروژه با حمایت کامل فرماندهان شوروی به سرعت در حال توسعه بود در مرحله بعدی Zveno-2 , از یک فروند بمب افکن توپولف TB-3برای حمل 3 فروند جنگنده I-5 استفاده شد مراحل بعدی هم به سرعت به اهداف خود رسیدند فرضا در Zveno-3 هدف تغییر محل اتصال و حمل پرنده انگل ازبالای هواپیمای میزبان به زیر بالها بود مرحله 4و 5 نیز عمدتا بر تغییر هواپیما انگل وجایگزینی ان با یک جنگنده با قابلیت های بالاتر متمرکز بود سرانجام اولین نشانه های موفقیت در Zveno- 6 پدیدار شد یک جنگنده پولیکاروف I-16s که در زیر بالهای یک بمب افکن توپولف TB-3 نصب شده بود توانست با جدایش از محل اتصال خود پرواز موفقی را انجام برساند اما این تمام کار نبود با موفقیت در این مرحله قرار بر ان شد در مرحله بعد Zveno- 7 هواپیما انگل بتواند پس از پرواز به محل اتصل خود متصل شوند.این مرحله هم با کسب نتایج لازم به پایان رسید به نظر پروژه بعد سال ها تمامی اهداف فنی لازم را کسب نموده بود. تصویری از مرحله ‘Zveno-5 و پرواز یک جنگنده Grigorovich I-Z از TB-3 با به دست اوردن توان فنی لازم تیم طراح دست به اجرای اریش های متفاوتی از ترکیب میان میزبان و پرنده انگل میزد در یکی از جالبترین انها و تحت ازمایشی به نام Aviamatka از یک توپولف TB-3 برای حمل 5 تا 8 فروند جنگنده مختلف استفاده شد در این ازمایش همچنین پرنده های انگل موفق به سوختگیری مجدد از میزبان خود نیز شده بودند. تست Aviatmaka و پرواز پنج جنگنده شامل دو I-5s دو I-16 یک I-Z از یک TB-3 میزبان برایند پروژه در طرح عملیاتی SPB به ثمر نشست در این طرح اولین بار در یک عملیات از ترکیب توپولف TB-3 و دو فروند جنگده پولیکاروف I-16s مسلح به دو بمب250 کیلوگرمی برای بمباران خطوط نفتی وانبار ذخیره نفت واقع در شهر کنستانزا رومانی بهره برده شد دو جنگنده از فاصله 40 کلیومتری تا اهداف خود از میزبان خود جداشدند و با انجام موفقیت امیز ماموریت خود و ادامه پروازشان به اسمان شوروی رسیدند.با اینکه این طرح موفقیت های دیگری مانند بمباران پلی مهم بر رودخانه دنیپر نیز در صحنه نبرد از خود نشان داد اما تا پایان سال 1942 وبه دلیل اسیب پذیری زیاد ان وهمچنین پدیدار شدن ضعف گسترده هواپیماهای انگل قابل استفاده در این طرح در مقابل جنگنده های المان نازی به طور کامل کنار گذاشته شد. تصویری از یک جنگنده انگل پولیکاروف I-16s مسلح به دو بمب 250 کیلوگرمی زیر بال TB-3 میزبان ادامه دارد....
  5. اشنایی با 11 هواپیما انگل تاریخ ! زندگی انگلی و افرینش این گونه از هواپیما ها شاید تاریخی به درازای تاریخ هوانوردی داشته باشد. بهترین تعریف برای این پرنده را باید در توصیف ویژگی اصلی انگل ها در طبیعت یافت. پرنده های انگلی به رده ای از هواپیماها گفته میشود که برای پرواز خود نیازمند به یک هواپیما دیگر میباشند ! این پرنده ها اما بر خلاف انگل ها به شدت مفید میباشند و برای اهداف چون تحقیق واموزش و یا اهدافی کاملا در راستای خدمت به بشریت از هواپیما میزبان بزرگتری و در دل اسمان به پرواز در می ایند.در این نوشته سعی به بررسی 11 پرنده درخشان تاریخ که که این وجه تمایز خاص را داشته اند شده است. 11- Porte Baby بریتانیایی در تقابل با زپلین های المان ! این طرح با وجود ظاهری نسبتا ساده اما یک انقلاب در دنیا هوانوردی در زمان خود محسوب میشد.ایده طرح استفاده از یک قایق پرنده بزرگ به نام Porte Baby طراحی شده توسط جان سیرل پورت و حمل یک هواپیما مهاجم بریتانیایی به نام بریستول اسکوت توسط ان برای حمله برعلیه کشتی های هوایی هلیومی زپلین المانی در جنگ جهانی اول بود.Porte Baby در اصل یک قایق پرنده بزرگ بود که برای گشت دریایی در خدمت نیروی هوایی بریتانیا قرار گرفته شده بود. این قایق پرنده بزرگ مانند سایر پرنده های ان دوره از سه جز اصلی ساخته شده بود چوب و پارچه و همچنین نصب 3 موتور رولزرویس 260 اسب بخاری بر روی ان و نقش افرینی 2 خلبان و 3 مسئول تیربار این قایق پرنده را به عنصری موثر در نیروی هوایی بریتانیا تبدیل کرده بود.با اینکه از اولین پرواز Porte Baby در سال 1915 تا اتش بس سال 1918 یازده فروند از این پرنده شناور ساخته و به خدمت گرفته شده بود اما جدا از نقش اصلی ان تهدیدی چون زپلین های المانی در تهاجم به خاک بریتانیا جان سیرل پورت را به فکری عمیق در راستای دفع این تهدید انداخته بود .همانطور که ذکر شد این طرح پیشنهادی برای مقابله با تهدیدات زپلین ، سوار کردن یک هواپیمای جنگنده کوچک بریستول اسکوت بر روی Porte Baby بود این ترکیب پس از پرواز به گشت زنی در دریای شمال ، شرق جزایر بریتانیا می پرداخت. واگر در ان هنگام با یک زپلین روبرو می شد ، این جنگنده آزاد می شد تا یک رهگیری را انجام دهد و پس از نابودی هدف بر روی زمین فرود اید. برای عملیاتی کردن این طرح تستی نیز انجام گرفت ابتدا یک Porte Baby برای کسب توانایی انجام نقش میزبان اصلاح شد همچنین مسئولیت پرواز این میزبان توسط خود جان سیرل پورت پذیرفته شد سپس یک فروند بریستول به شماره 3028 موفق به جدایش از ان و پرواز در ارتفاع 1000 پایی بالاتر از ان نیز شد. با وجود کسب این پیروزی اما این طرح از سوی فرماندهان به دلایلی چون ریسک بسیار بالا وهمچنین توسعه هواپیماهایی رهگیر قدرتمند متوقف شد. اما ایده اصلی به عنوان پیشگام اجرای طرح های بزرگتری در اینده در تاریخ ماندگار شد. 10- X-15 و بوئینگ NB-52 عاشقانه ای میان میزبان و انگل! بیشتر هواپیماهای سری X زندگی انگلی داشتند.برای بررسی دقیق تر ابتدا باید به سالها قبل تر و به سال 1947 بازگشت درست زمانیکه چاک ایگر X-1 خود را با سرعتی فراتر از سرعت صوت و درست میان صفحات کتاب های تاریخ هوانوردی فرود اورد.چاک در ان زمان این امکان را داشت که در کمال ارامش در هواپیما میزبان بی-29 بنشیند و هنگامیکه هواپیما میزبان به سرعت و ارتفاع مورد نظر رسید درب X-1 خود را باز نموده و با نشستن در ان و کمی صبر و گذشت زمان اندکی با سرعتی دلهره اور قلب اسمان ابی را بشکافد.این ویژگی مطلوب به دلیل ابعاد بزرگ بدنه X-15 و برای کسب سرعت های بسیار بالاتر قابل تکرار نبود خلبان X-15 مجبور بود قبل از پرواز NB-52 میزبان درون X-15 خود که درست در زیر بال هواپیماNB-52 قرار گرفته شده بود بنشیند. پروازهای X-15 ممکن است بیش از پنجاه سال پیش انجام شده باشند اما هنوز هم باورنکردنی هستند. در 199 پرواز طی کمتر از ده سال ، بارها و بارها از رکورد های قبلی فراتر رفتند X-15 را بایدسریعترین هواپیمای سرنشین دار تاریخ دانست 6.7 ماخ ( 7274 کیلومتر در ساعت یا بیش از 2 کیلومتر در ثانیه). در این ازمایش ها در دو نوبت از خط کارمن ، یا همان 100 کیلومتر بالاتر از سطح دریا فراتر رفتند ، و به طور کلی تصور می شود که وارد فضای بیرونی جو نیز شده اند. NB-52 میزبان در حقیقت تغییر یافته یک فروند RB-52 شناسایی بود که توسط ناسا در سال 1959 مجهز وتغییر یافته بود.از مهمترین تغییرات اعمال شده نصب یک پایلون میان بدنه و موتور برای اتصال X-15 و سایر احجام مورد ازمایش مانند موشک های پگاسوس و یا طرح هایی چون X-24 نیز بود.NB-52 در سال 2004 بازنشسته شد. چه کسی در تصویر دیده میشود؟ نیل امسترانگ با رکورد پرواز 12 دقیقه با X-15 وی درباره این پرنده افزوده است X-15 یگ گام بزرگ برای بشریت بوده است X-15 هرچند موفقیت های زیادی برای ناسا در توسعه فناوری به همراه داشت اما مانند بسیاری از تحقیقات هوانوردی حوادث زیادی نیز به دنبال خود داشت که درمهمترین ان یه دلیل نقص فنی سیستم کنترل پرواز و فرود وحشتناک ناشی از ان خلبان مایکل ادامز کشته شد. این حادثه و دیگر اتفاقات تلخ و همچنین مسائل مالی باعث شد اخرین پرواز X-15 افسانه ای در سال 1968 انجام شود وبرای همیشه پرونده این پرنده پیشگام در تاریخ هوانوردی بسته شود. تصویری یک NB-52 قبل از رها کردن X-15 به تکه های یخ روی مخزن اکسیژن مایع X-15 توجه کنید ادامه دارد...
  6. محور 3 ابتدا از محوری که کوچه های ان تنگ هست وساختمان ها اطراف ان سنگی گروهی از نیروها نیروهای منتخب از خبره ترین ها میفرستادم برای سمت اتش دشمن به این مسیر متمرکز بشه چون قطعا تمرکز و توجه اتش دشمن روی مسیر مستقیم یا همان به سمت میدان شهر میباشد عملیات ایذایی و چون ساختمان ها متراکم وسنگی هستند ومستحکم هست تلفات کمی هم میگرفت همزمان با کم شدن منابع اتش دشمن در محاصره گرفتار شده تاسیسات صنعتی هم زیر اتش میگرفتم تا در هر لحظه از حجم اتش دشمن کمتر بشه چون توان صنعتی ساخت گلوله توپ و از بین میرفت وار همه مهمتر در این مسیر احتمال پاتک دشمن هست خصوصا در زمان پیشروی نیروهای خودی از مسیر میدان شهر یا محور3 چون مسیر کارخانه ها با خیابان ها عریض سرعت پاتک دشمن رو به شدت افزایش میدهد در نتیجه با تخریب ساختمان های صنعتی مسیر باز پاتک دشمن بسته میشد پس با وجود یک دشمن با قدرت کم اتش وهمچنین بستن مسیر خیابان های عریض به وسیله تخریب ساختمان کارخانه ها و نبود نگرانی از پاتک دشمن از مسیر اصلی یا محور 3به سمت میدان پیشروی میکردم مسیری بدون تخریب واحتمالا بسیار باز و وسیعی
  7. 6- اولین دیدار با میگ 15 درست در اوج جنگ کره و همزمان با درگیری وحشیانه دو پرنده غربی و شرقی یعنی سیبرهای امریکایی و میگ 15 شوروی بر فراز شبه جزیره کره و درحالیکه تقریبا این مبارزه بی رحمانه با نتیجه ای تقریبا برابری به پیش میرفت ارتش امریکا برای دست یافتن به دست برتری در مقابل پرنده شرقی جایزه ای بزرگ برای خلبانان ساکن در کشورهای هم پیمان با شوروی تعیین نمود کسانی که که به هر نحوی میگ 15 خود را به دستان امریکایی ها بسپارند این جایزه شامل 100 هزار دلار پول نقد و دست یافتن به امتیاز پناهندگی سیاسی در امریکا بود .اولین قربانی این وسوسه یک خلبان لهستانی به نام ادوارد پیتکو بود خلبانی که تصمیم داشت در سال 1952 میگ 15 خود را به المان غربی فراری دهد اما با سدشدن راه فرارش در اسمان المان شرقی توسط جنگنده های شوروی دستگیر شد و پس از انتقال به لهستان به جرم خیانت اعدام شد.سرانجام شوم این خلبان هیچ درس عبرتی برای همکار او فرانسیس جارسیزکی نداشت این خلبان لهستانی در 5 مارس 1953 و درست در روز درگذشت استالین با فرار از اسمان کشورش در جزیره برنهلم دانمارک فرود امد ساعاتی پس از فرود او متخصصان امریکایی شروع به بررسی دقیق پرنده فراری نمودند برطبق مقررات بین المللی و انجام گفت وگوها چند هفته بعد میگ 15 فراری با کشتی به لهستان برگردانده شد.جارسیزکی در غرب ماند. از دانمارک به لندن نقل مکان کرد ، جایی که ژنرال وادیسلاو اندرس نشان شایستگی را به وی اعطا نمود ، وی سپس به ایالات متحده آمریکا ، جایی که اطلاعات مهمی در مورد پرنده شرقی و تاکتیکهای هوایی شوروی ارائه داد مهاجرت نمود. همچنین مدتی بعد او بارئیس جمهور آیزنهاور دیداری نیز داشت.وی تاپایان عمرش در سال 2010 در پنسیلوانیا زندگی میکرد سالها بعد از روایت زندگی او ودیگر لهستانی های فراری به غرب سریالی به نام رهایی بزرگ ساخته شد. در زیر تصویری از لباس پرواز فرانسیس جارسیزکی هنگام فرار وی در نمایشگاه هوا و فضا واشینگتن دیده میشود. 5- سریال فرار میگ 15 در اوج تقابل شرق وغرب... با اینکه اولین دیدار غرب با میگ 15 انجام شده بود اما این ملاقات به دلیل تحویل پرنده فراری دستاوردی خاص به همراه نداشت اما این اتفاق تبلیغی خوب برای ترغیب دبگر خلبانان به فرار وانجام کاری مشابه بود .امریکایی ها بلافاصله جزوه ای تبلیغاتی به همراه تصویر خلبان لهستانی تهیه نمودند و ان را برفراز شبه جزیره کره پخش کردندالبته بخشی از این تبلیغات نیز از رادیو کره جنوبی پخش میشد .این مجموعه اقدامات "عملیات مولاه "نام گرفته بود عملیاتی که هدف ان تسلیم شدن خلبانان ارتش خلق کره و تحویل میگ 15 انان به نیروهای غربی بود. تصویری از تبلیغ برای ترغیب فرار خلبانان کره شمالی با استفاده از داستان فرار موفق خلبان لهستانی اولین خلبان ارتش خلق کره که ترغیب به انجام فرار شد مهندس خلبان "نوکام سوک" بود وی در خانواده ای هوادار سیاست های امریکا به دنیا امده بود اما به دلیل ترس از مجازات سخت او وخانواده اش این احساس را همواره پنهان میکردند او دو ماه بعد از پایان جنگ به فکر فرار افتاده بود این خلبان در طول جنگ کره بیش از 100 ماموریت برای ارتش محل خدمتش انجام داده بود.در صبح 21 سپتامبر 1953 او و میگ 15 اش از فرودگاه سونان پیونگ یانگ به سمت فرودگاه کیمپو در کره جنوبی پرواز کرد مسیری که 17 دقیقه رسیدن به ان زمان میبرد در طول مسیر پروازش رادارهای امریکایی به دلیل تعمیر غیرفعال بودند اما مدتی بعدو در نزدیکی فرودگاه کیمپو سیبرهای امریکایی در مسیر پروازش به او برخورد نمودند نوکام سوک با کاهش ارتفاع وسرعت میگ 15 خود به خلبانان امریکایی فهماند که قصد فرود بر روی باند فرودگاه را دارد به همین دلیل سیبرها از درگیری با او خودداری نمودند. او پس از خارج شدن از هواپیمایش شروع به پاره نمودن تصویر کیم ایل سونگ کرد وبا تحویل سلاحش خود را تسلیم نگهبانان پایگاه کرد.پس از مدتی به عنوان پاداش به او 100 هزار دلار پرداخت شد (955 هزار دلار الان) فرار او پیامدهای بزرگی برای دوستان وهمرزمانش داشت چند تن از خلبانان و فرماندهان نزدیک به او اعدام شدند از خانواده او مادرش که مدتی قبل به کره جنوبی مهاجرت نموده بود و پدر او نیز سالها قبل درگذشته بود اما از سرنوشت عموی وی اطلاعی در دسترس نمیباشد.نو در سال 1954 به امریکا مهاجرت نمود و با مهاجری از کره شمالی ازدواج کرد وی پس از ادامه تحصیل سال ها بعد به عنوان استاد از دانشگاه Embry-Riddle بازنشسته شد وی بارها اعلام نموده است هیچ گاه از عملش در خیانت پشیمان نشده است هم اکنون وی در فلوریدا ساکن میباشد. پس از فرار خلبان "نو" میگ 15 او به پایگاه اوکیناوا ژاپن منتقل شد در انجا میگ 15 نشان نیروی هوایی امریکا را به خود گرفت سپس خلبانان شناخته شده امریکایی کاپیتان کولینر و چاک یاگر پروازهای ازمایشی متعددی با این پرنده انجام دادند. سریال فرار میگ 15 به این داستان ختم نشد چند ماه بعد یک خلبان دیگر لهستانی به نام زدیسلاو یاوینسکی با میگ 15 خود به دانمارک فرار نمود. تصویری از میگ 15 در پایگاه اوکیناوا ژاپن تصویری از "نو" در کنار پرسنل امریکایی 4-پاپر کاب ها در خدمت ژرمن ها! به طرز عجیبی به نظر می رسد که تمام طرف ها در جنگ جهانی دوم هواپیماهای سبک طرف مقابل را بهتر از خود می دانستند پاپر کاب هوایپمایی ساخت امریکا بود که در کشورهای مختلف اروپایی برای اهداف غیر نظامی استفاده میشد المانی ها بعد اشغال دانمارک در سال 1943 به تعدای از این هواپیما دست یافتند انها از این هواپیما به صورت گسترده برای مقاصدی چون حمل ونقل اختصاصی افراد جمع اوری اطلاعات و یا حتی سرویس پستی استفاده مینمودند. ادامه دارد.....
  8. 9- B-17 فلایینگ فورترس های لوفت‌وافه المان ! در اولین دیدار خلبانان المانی لوفت‌وافه با این شاهکار بوئینگ احساسی جز حیرت در ذهن خلبانان شکل نمی گرفت.این خلبانان از اندازه و قدرت این هواپیما وهمچنین از میزان سرعت وارتفاع پروازی همراه با قدرت اتش دفاعی این پرنده شگفت زده شده بودند.در سریعترین زمان ممکن و با تلاش فراوان تعداد محدودی از فورترس ها که در هنگام انجام پرواز بر فراز المان دچار صدمه شده بوند اماده پرواز توسط خلبانان المانی شدند البته این برنامه دقیق المانی ها در تعمیر و پرواز و تست هواپیماهای غیر المانی تا اواخر جنگ نیز ادامه داشت این فورترس ها با اسکورت و با هماهنگی کامل با نیروهای دفاع هوایی مستقر بر روی زمین و برای تحقق اهدافی چون اموزش و تحقیقات فنی به پرواز در می امدند.همچنین ناگفته نماند المان ها برای تمایز میان فورترس ها خودی و امریکایی این غول اهنی را با رنگ امیزی خاص خود برای هواپیماهای تمرینی تحقیقاتی که شامل رنگ زرد در قسمت دم و بال و نقاشی نشان های پرواز اغراق امیز بود به پرنده ای مضحک تبدیل نموده بودند. جنگ جهانی دوم دورانی طلایی برای غنیت گرفتن و اشنایی با پرنده های رقیب بود اما استفاده عملیاتی از انها حتی در این دوران امری نادر به شمار میرفت.واحد عملیات ویژه لوفت‌وافه Kampf Gruppe 200 طرح هایی برای استفاده از فورترس ها غنیمتی برای انجام عملیات های دوربرد شناسایی و همچنین مشارکت در عملیات خاص ارائه داد بود اما هیچگاه جزئیات ان منتشر نشد به طور مثال گفته هایی مبنی بر استفاده از این پرنده در عملیات هوابرد چتربازان اس اس در مرکز فرانسه و بر علیه نیروهای مقاومت منتشر شده است که هیچگاه مهر تاییدی به خود نگرفته است. 8- فوکر D.VII بنیان گذار نیروی هوایی کانادا ! سلاحی خاص و بدون رقیب از ژرمن ها در جنگ جهانی اول ! فوکر D.VII را باید جنگنده ای بدون رقیب در طی جنگ جهانی اول دانست سرعت چابکی و قدرت اتشش ان را به کابوسی وحشتناک برای دشمنان تبدیل کرده بود به طوریکه در متن اتش بس در پایان جنگ از ان به عنوان تنها سلاح نام برده شده در متن یاد شده بود.پس از شکست المانی ها در جنگ جهانی اول و به دستور دول پیروز المان بخش عمده ای از این جنگنده را نابود کردند هر چند تعدادی از ان نیز توسط امریکایی ها و فرانسوی ها و انگلیسی ها به غنیمت گرفته شد. کانادایی ها نیز تعدادی از این جنگنده را از انگلیس دریافت نمودند و با به خدمت وارد نمودن ان عملا نیروی هوایی خودرا شکل دادند.در حال حاضر 5 نمونه اصلی از این جنگنده باقی مانده است علاوه بر ان تنها نمونه موجود با پوشش اصلی و 4 رنگ اصلی ان نیز در موزه تاریخی برومه در کبک کانادا نگه داری میشود. تصویری از پرواز یک فوکر D.VII غنیمتی بریتانیا در موزه ای در اسکاتلند 7-زیروهای ژاپنی افتخاری فراموش شده تا پایان جنگ! هنگامیکه زیروهای ارتش امپراطوری ژاپن در سال 1945 به غنیمت گرفته شدند به سرعت توسط واحد اطلاعات فنی هوایی متفقین در جنوب شرق اسیا (ATAIU SEA ) مورد بررسی قرار گرفتند این بررسی انقدر دقیق بود که تا روز اعلام رسمی پیروزی امریکا بر ژاپن (VJ day) تمام نقاط قوت وضعف این پرنده شناسایی شده بود.البته هر چند این جنگنده در اوایل جنگ شروعی طوفانی داشت اما با ورود هلکت های امریکایی درخشش سابق خود را از دست داده بود.در تصویر زیروهای ژاپنی منقش به نشان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و همچنین واحد اطلاعاتی متفقین ATAIU SEA دیده میشوند.. ادامه دارد....
  9. 12-فوکه-وولف ۱۹۰ نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا ! در ژوئن سال 1942 ، پس از شلیک یک اسپیت فایر بریتانیایی ، یک خلبان لوفت‌وافه المان نازی به نام آرمین فابر فوکه-وولف ۱۹۰ خود را در پمبری بریتانیا در ولز فرود آورد (به اشتباه تصور کرده بود که در فرانسه نشسته است). به دلیل عدم توانایی در تشخیص کانال بریستول از کانال بریتانیایی آرمین به هواپیمای خود اجازه داد تا همراه با یک خراش نسبتا کوچک به اغوش ناخوشایند بریتانیایی ها بیفتد این هدیه غیر منتظره با توجه به برتری کامل آن نسبت به هر جنگنده متفقین در زمان خدمت خود ، بسیار ارزشمند بود و از نظر کارشناسان فنی نیروی هوایی بریتانیا این جنگنده یک هدیه از جانب خدا تلقی میشد در حقیقت ، انگلیسها چنان ناامید بودند که در اندیشه انجام یک حمله کماندویی به یک پایگاه المان نازی در فرانسه برای سرقت یک فوکه-وولف ۱۹۰ افتاده بودند.بلافاصله دسته ای از خلبانان متفقین شروع به انجام پروازهای ازمایشی با شاهکار المان کردند انجام تست های مختلف طراحان بریتانیایی را به فکری عمیق فرو برد این پرنده المانی با وجود وزن سبکتر نسبت به هر پرنده متفقین کارایی بهتری در میدان نبرد داشت در هر صورت این حادثه تاثیری عمیق بر مهندسین بریتانیایی داشت این تاثیر بعد ها در طراحی هاوکر فیوری به وضوح دیده شد.در تصویر زیر میتوان این غنیمت گرانبها را با راندل نیروی هوایی سلطنتی مشاهده نمود. 11-اسپیت فایر لوفت‌وافه المان و تولد مسر اسپیت! المان ها به تعداد انگشت شماری اسپیت فایر بریتانیایی که بعد از هدف قرار گرفته شدن مجبور به فرود شده بودند دست یافته بودند این اسپیت فایرها برای اهداف مختلفی به کار گرفته شدنددر فیلمی منتشر شده توسط دستگاه تبلیغات المان نازی 13 فروند اسپیت فایر در حال حمله به بمب افکن های لوفت وافه دیده میشوند هر چند فیلم کمی ابتدایی به نظر می رسد اما گامی مهم برای اغاز فرایندی به نام جنگ تبلیغاتی شد که بعدها کشورهای مختلف به صورت گسترده به ان پرداختند. تصویری از فیلم تبلیغاتی المانی ها البته المانی ها فقط برای ساخت فیلم های تبلیغاتی از این پرنده بریتانیایی استفاده نمیکردند بعدها و به دلایل نامعلوم مهندسان المانی یک موتور Daimler-Benz DB 605 را بر روی اسپیت فایر نصب نمودندو محصولی جدید و قابل توجه به نام مسر اسپیت خلق نمودند!!هر چند به دلیل نزدیکی ابعاد ومشخصات بدنه اسپیت فایر و مسراشمیت BF110 انجام چنین اقدامی کمی سهل مینمود اما المان ها برای عملیاتی کردن این اقدام مجبور به تعویض سیستم خروجی برق رسانی 12 ولتی مرلین با 24 ولتی خود نیز شدند علارغم اینکه هیچ سند رسمی درباره نتایج نهایی این اقدام منتشر نشد اما گفته شده است محصول نهایی از نرخ صعود وسرعت بسیار بهتری برخوردار شده بود یک خلبان المانی که تجربه پرواز با این پرنده را داشت این جنگنده را یک هواپیما رویایی توصیف کرده بود متاسفانه این پرنده درحمله هوایی امریکا در سال 1944 نابود شد. 10-کورتیس P-40E های نیروی هوایی امپراطوری ژاپن ! ارتش امپراطوری ژاپن در حدود 10 فروند کورتیس P-40E امریکایی را به غنیمت خود گرفته بود جالب است بدانید ژاپنی ها علاوه بر اینکه از تعدادی از انها برای اموزش خلبانان خود استفاده می نمودند همچنین از 3 فروند از انها به صورت عملیاتی در جنگ با امریکا بهر ه می بردند! هنوز دلیل این اقدام نسبتا عجیب ژاپنی ها مشخص نشده است تصمیمی که در پایان نتایجی تلخ برای انها به همراه داشت در یک شب بهاری در اول مارس 1943 و در حالیکه جنگنده های ژاپنی میتسوبیشی Ki-21 از ماموریت خود در بمباران یکی از پایگاه های امریکایی برمیگشتند به سمت رانگون برمه منحرف شده بودند این دسته از Ki-21 ژاپنی توسط 3 فروند کورتیس P-40E غنیمتی ژاپن که در خدمت اسکادران 50 ارتش این کشور بودند رهگیری شدند در نتیجه یک رشته از اشتباهات و در درگیری میان نیروهای خودی دو فروند از کورتیس ها خودی به شدت صدمه دیدند همچنین یک فروندنیز سقوط کرد وخدمه ان کشته شدند به احتمال بسیار عدم درج مناسب نشان و رنگ امیزی نامناسب سبب این واقعه شده بود. تصویری از کورتیس غنیمتی در مدرسه خلبانی اکنو ژاپن ادامه دارد.....
  10. نگاهی به 15 جنگنده برتر غنیمتی! در تاریخ رویارویی بین دول مختلف همواره اطلاع از میزان دقیق توانایی های طرف مقابل امتیازی بسیار بزرگ برای وارد نمودن ضربه نهایی به دشمن میباشد از این رو سازمان های اطلاعاتی همواره با استفاده از شیوه های مختلف سعی بر ان دارند که از میزان تسلیحات و کیفیت انها و همچنین اعداد و ارقام تخصصی مربوط به انها اطلاعاتی کسب نمایند یکی از راه های رایج استفاده از افراد و پرسنل ناراضی میباشد کسانی که به دلایل مختلف چون دین و قومیت و یا گرایشات سیاسی ان گونه که باید به کشور خود وابستگی ندارند و شاید درصدد یافتن فرصتی برای فرار و وارد نمودن ضربه اساسی برای انتقام باشند در این نوشته سعی به بررسی 15 مورد تاریخی از غنیمت گرفتن جنگنده های مختلف توسط دول مختلف مینماییم که یا با استفاده از اجرا برنامه های اطلاعاتی و یا با غنیمت شمردن فرصت ها در میدان های نبرد به زیر ذره بین طرف دومی رفته اند. 15-جنگنده F-5 E تایگر سرخ شوروی در پایان جنگ ویتنام شوروی ناوگان بزرگی از پرنده های امریکایی را دریافت نموده بود درمیان 27 غنیمت به دست امده شاید یکی از مهمترین انها یک فروند جنگنده بمب افکن سبک F-5 E بود این جنگنده با شماره سریال 73-00807 تحویل شوروی داده شد.دریافت این جنگنده یک انقلاب بزرگ در شناخت توانایی و فناوری نظامی امریکا و همچنین راه های مقابله با ان بود.این غنیمت استثنایی جالب قبل از انتقال به پایگاه Akhtubinsk به پایگاه هوایی VVS در کالکوفسکی فرستاده شد. یک تیم آزمایشی متشکل از مهندسان موسسه تحقیقاتی هوانوردی برای تحقیق ، توسعه و آزمایش سامانه های آمریکایی تشکیل شد. مهندسین و تکنسین ها از این طرح تأثیر بسیاری گرفتند خصوصاً سهولت تعمیر و پرواز F-5E را تحسین نمودند. طراحی بال همچنین روسها را تحت تأثیر قرار داده بودزیرا F-5E را با توانایی چشمگیر در حداقل سرعت و زاویه های بالای حمله ، به پرواز ارزشی خاص اعطا مینمود. از اواخر ژوئیه سال 1976 تا می 1977 ، مجموعهای از آزمایش پرواز تمام عیار از تایگر در پژوهشگاه نیروی هوایی انجام شد. پرواز توسط دو خلبان با تجربه فوق العاده ، A.S.Byezhyevets و V.N. Kondaurovکه هر دو از خلبانان مشهور شوروی بودند انجام شده بود.نتایج تکان دهنده بود. از نظر قدرت مانور ، F-5E از جنگنده MiG-21 اتحاد جماهیر شوروی ، بسیار برتر بود. آزمایش های بیشتر مزیت مشابه نسبت به پیشرفته ترین جنگنده روسی ، MiG-23 نشان می دهد. موسسه مرکزی آیروهیدرودینامیک (TsAGI) در مسکو تست های استاتیک هواپیما انجام داد و نتایج به طور جامع ثبت شد. به طرز قابل توجهی بعدها برخی از ویژگی های طراحی F-5E در پروژه هایی چون T-8 و T-Soviet اتحاد جماهیر شوروی دیده شد (دومی مشهور به "Flanker"). در دهه 1990 ، بخش دماغه هواپیما به محل نمایشگاهی به نام "Hangar 1" منتقل شد ، که امروزه بازدید از ان غیر ممکن است.همچنین شایعاتی پیرامون F-14 و F-4 ایرانی وجود دارد که در پشت پرده آهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند اما شواهد مشخصی تا هم اکنون منتشر نشده است. 14-لاکهید F-117 نایت هاوک در 27 مارس 1999 یك جنگنده رادارگریز نایت هاوک هنگام حمله به یك هدف در یوگسلاوی سرنگون شد. در 7 مه 1999 سفارت چین در بلگراد توسط B-2 نیروی هوایی امریکا بمباران شد. گفته می شود این حادثه اتفاقی ناخواسته بوده است اما شایعات عجیب و غریبی در مورد این حمله وجود دارد از جمله اینکه این واقعه یک حمله عمدی بوده است.چینی ها هرگز توضیحات ایالات متحده در مورد این رویداد را به عنوان یک حادثه تصادفی باور نکردند ،همچنین شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از قسمت های سالم مانده از هواپیمای F-117 در سفارتخانه نگهداری میشد، به احتمال زیاد دولت یوگسلاوی قسمت های سالم این شکار را برای دو کشور چین وروسیه به اشتراک گذاشته بود. 13-اسکادران 4477 تست و ارزیابی نیروی هوایی امریکا...عقاب های سرخ این اسکادران نیروی هوایی امریکا در منطقه 51 نوادا برای ارزیابی و همچنین ارائه بهترین شیوه ها برای نبرد با نیروی هوایی شوروی تدارک دیده شده بود.علاوه بر این مورد بخشی از خلبانان امریکایی با ورود به این بخش میتوانستند تجربه پرواز با یک جنگنده شرقی را نیز به دست اورند .البته نوع جنگنده هایی که این اسکادران به بررسی ان پرداخته بود تا مدت ها محرمانه نگه داشته شده بود این اسکادران در سالهای بین 1980 تا 1990 در حالیکه به شدت سرگرم انجام وظایف خود بود همزمان نیز حواشی واخبار زیادیپیرامون خود خلق میکرد البته در ان زمان با توجه به تصاویر و همچنین حوادثی که در ان منطقه رخ میداد حدس هایی نیز زده میشد به طور مثال در 26 آوریل 1984 ، ستوان رابرت ام. بابی در هنگام پرواز YF-113 / MiG-23 کشته شد البته نوع هواپیما دخیل در این حادثه به صورت رسمی منتشر نشد اما بسیاری MiG-23 را به عنوان هواپیما تحت تست معرفی نمودند.به نظر اکثر جنگنده های این اسکادران غنایمی از جنگ کره و همچنین جنگ ویتنام بودند البته مبدا بخشی دیگر از دارایی های این اسکادران خریدهایی چون میگ 23 های مصری در زمان انورسادات رئیس جمهور مصر ویا خرید 12 فروند F-7Bs از چین نیز بود... ادامه دارد.....
  11. karmania20152015

    "دانشنامه هوایی "

    شبیه سازی داگفایت میان Mig-23 و F-15A اسرائیلی در سال 1989 خلبان خائن سوری بسام عدل در همکاری با سازمان اطلاعاتی اسرائیل یک فروند MiG-23 MLD سوری را به اسرائیل فراری داد.اسرائیل تا یک سال بعد از این حادثه با انجام ازمایش های گوناگون درپی شناخت کافی از قابلیت های این جنگنده غنیمتی بود.در سال 1993 تصاویری از داگفایت این جنگنده سوری با یک F-15A نیروی هوایی اسرائیل منتشر شد برحسب گفته ها جنگنده سوری از قابلیت مناسبی برای انجام مانورها خصوصا در ارتفاع پائین برخوردار بود و تا حدودی از این جهت برتری نسبی به جنگنده اسرائیلی داشت...
  12. به نظر من همون ابگرمکن هست اگر تصویر متعلق به سال 2019 باشه باید خرید جنگنده یا ساخت یک جنگنده با قابلیت متوسط و نسبتا امروزی رو فراموش کرد وقتی هنوز در فکر اورهال این باشند!! ابگرمکن حتی برای اموزش در حد استانداردهای 20 سال پیش هم مناسب نیست چه برسه جنگ!! بهترین استفاده هم همون قرار دادن سر میدان در یک شهر دور افتاده و یا نصب روی بام فلافل فروشی هست
  13. تصویری از رادار بلاروسی Vostok-E ایران و نزدیک تاسیسات نطنز ...البته بنده در منابع داخلی تصویر رو ندیدم !
  14. karmania20152015

    "اخبار برتر نظامی "

    نگاهی به به‌روزرسانی اخیر بالگردهای MI-17 اس اچ الجزایری توسط روسیه بالگرد میل 17 اس اچ قطعا یکی از موفق ترین تولیدات صادراتی روسیه میباشد که در کشورهای مختلفی نیز به خدمت گرفته شده است در ایران نیز سپاه پاسداران در حدود 40 فروند فروند از این بالگرد را به صورت عملیاتی در اختیار خود دارد در ایران این بالگرد با نصب راکت انداز اس 8 و یا با تجهیز به موشک ضد کشتی نور در حالت رزمی وهمچنین نصب سامانه دید در شب البته به صورت محدود دیده شده است اما هیچ خبر یا اطلاعاتی مبنی بر به روزرسانی گسترده این بالگرد تا هم اکنون منتشر نشده است.حال با توجه به حضور این بالگرد در مناطق عملیاتی چون جنوب شرق و غرب ایران و تهدیداتی چون موشکهای دوش پرتاپ و همچنین امتیاز پرواز در شب برای این بالگرد که در بسیاری از موارد برای کمک رسانی به مردم غیر نظامی نیز به پرواز در می ایدو با توجه به شیوه رزم سپاه پاسداران این بالگرد علاوه بر موارد یاد شده در عملیات های خاص چون هلی برن نیروها و همچنین برای انتقال سریع نیروها در مناطق حساس فرضا جزایر جنوبی نیز نقش پر رنگی دارد.( اخیرا نیز این بالگرد در عملیات توقیف نفت کش بریتانیایی حضور بسیار پر رنگ وموثری داشت.) حال با موارد یاد شده باید دید چه سطحی از به روزرسانی این بالگرد میتواند ان را به استاندارد های امروزی یک بالگرد نظامی ترابری رزمی تبدیل نماید الجزایر که ارتباط نظامی نزدیکی با روسیه دارد در روزهای اخیر اولین دسته از بالگرد های میل -17 خود را از مجموع 42 فروند بالگرد این کشور که برای به روزرسانی گسترده به روسیه فرستاده بود تحویل گرفت. این بالگرد ها به صورت گسترده های برای حضور در میدان رزم تجهیز شده اند موارد به روزرسانی شامل : ___ نصب سامانه شناخته شده President-S برای در امان ماندن از منپادها و موشک های حرارتی با شناسایی و پرتاب خودکار فلر ___نصب سامانه DIRCM برای انحراف موشک های فروسرخ و منپادها ___اضافه شدن قابلیت رزمی گسترده به ان با توان شلیک موشک های ضد زره هدایت لیزری اتاکا ___ تجهیز خلبان به هلمت دید در شب GEO-ONV1-01M ___تجهیز بالگرد به نمایشگرهای دیجیتال