qaz11

شاهکارهای خلبانان گردان قهرمان شناسایی-تاکتیکی نیروی هوایی ارتش ایران+عکس

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[URL=http://www.irupload.ir/][img]http://www.irupload.ir/images/e2mj291agt87imozfk3.jpg[/img][/URL]

سلام به میلیتاری های گرامی ...در اینجا میخوام تصاویری از شاهکارهای گردان های شناسایی بذارم.امیدوارم مورد پسند دوستان قرار بگیرد

عکس گرفته شده از پدافند عراق توسط فانتوم شناسایی نیروی هوایی (RF-4)

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=g3v3x5d7iuov5fsjtwb1.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/g3v3x5d7iuov5fsjtwb1_thumb.jpg[/img][/URL]

عکسی بی نظیر از حماسه های خلبانان شناسایی

خلبان از سه سکویی که لحظاتی پیش 3 تیر موشک سام به سمتش شلیک شد عکسی گرفت و پس از ناکام کردن این 3 موشک به سلامت به پایگاه بازگشت.

درود بر تمامی قهرمانان شناسایی


[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=pevmgn5nqbmhg1kevme.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/pevmgn5nqbmhg1kevme_thumb.jpg[/img][/URL]

عکس ماهواره ای از پایگاه هوایی کرکوک

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=zl9o3905lu6991qyyup8.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/zl9o3905lu6991qyyup8_thumb.jpg[/img][/URL]


در تاریخ 17 اردیبهشت سال 61 سرهنگ دوم خلبان محمود اسکندری(ایستاده از راست نفر سوم) و ستوانیکم خلبان اکبر زمانی(نشسته از راست نفر دوم) پلی که توسط مزدوران عراقی روی اروند رود ساخته شده بود و برای پشتیبانی لشکر 11 ارتش عراق در خرمشهر استفاده میشد، با یک حمله ی بسیار دقیق آن را منهدم کردند و در نتیجه ی آن دهها هزار نفر از به اسارت رزمندگان ایرانی در آمدند
icon_wink

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=ehzd9fh9o4v842amgap.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/ehzd9fh9o4v842amgap_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=4pkta77uuc4z2wt78iz.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/4pkta77uuc4z2wt78iz_thumb.jpg[/img][/URL]
قبل از تخریب پل

تاریخ عکس برداری : 13/2/61

خلبانان عکس بردار : سروان خلبان مهرداد بیضایی مرحوم ستوانیکم خلبان داوود دلفانی


خلبانان جان بر کف شناسایی که موفق شدند از خرمشهر بعد و قبل از تخریب عکس برداری کنند :thinking:

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=vvfq1yhieineom7s3p46.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/vvfq1yhieineom7s3p46_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=w5wdntr8oq1lw10udut.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/w5wdntr8oq1lw10udut_thumb.jpg[/img][/URL]
خرمشهر بعد از تخریب

خلبانان عکس بردار : سروان خلبان بهرام ایکانی ستوانیکم خلبان مجتبی فردوسیان







نيروي هوايي با انجام 900 سورتي پرواز پوشش هوايي , 850 سورتي پرواز ترابري هوايي به منظور حمل نيرو و آماد و تخليه مجروحين , 315 سورتي پرواز سوختگيري , 110 سورتي پرواز پشتيباني آتش نزديك هوايي و ماموريت هاي مخصوص , 22 سورتي پرواز شناسايي ،در عمليات آزاد سازی خرمشهر شرکت كرد و113 نفر شهيد و 11 نفر اسير در این عمليات غرور آفرين داشت. سرهنگ خلبان شهيد طالب مهر , سرهنگ خلبان شهيد امجديان و سرهنگ خلبان شهيد جهانگیر انقطاع از شهداي خلبان نيروي هوايي در این عمليات بودند و بقيه شهدا نيز از كاركنان فني و پدافندي و ساير تخصصهاي نيروي هوايي بودند. همچنين سرتيپ خلبان روادگر , سرتيپ خلبان اعظمي و سرتيپ خلبان ذوالفقاري به دليل مورد اصابت قرار گرفتن هواپيما هايشان و غير قابل كنترل بودن آن هواپيما را ترك و به اسارت دشمن درآمدند.

ادامه دارد...منبع.گنج جنگ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[URL=http://www.irupload.ir/][img]http://www.irupload.ir/images/nakzkenw1x04cz3c8cn.jpg[/img][/URL]

دوستان این عکس در 22 سپتامبر 1980 توسط RF-5 نیروی هوایی ایران که محل خدمتیش پایگاه دوم شکاری تبریز است گرفته شده است نام پهلوان این قهرمان سرهنگ دانشپور است که چنین شاهکاری را خلق کرده است درودش باد این مکان نامش نیروگاه برق دوکا است قرار است به هدفی برای اسکادران های بمب افکن پایگاه تبریز تبدیل شود بدا به حالش...
نیروگاه در 23 سپتامبر 1980 توسط دو فروند F-5 به خلبانی شیر مرد نیروی هوایی سرلشگر شهید مصطفی اردستانی و دلاوری دیگر سروان جناح به شدت بمباران میشود اما متاسفانه هدف به طور کامل منهدم نمی شود و همچنان فعال می ماند بار دیگر تصمیم گرفته می شود تا به شدت این نیرو گاه توسط شیر مردان تبریزی کوبیده شود یا بهتر بگویم زیز و رو شود که این بار به لطف خداوند 4 فروند F-5 هدف را به کلی منهدم می کنند و داغ فعالیتش را بر روی جماعت عرب می گذارند...
در گوشه پایین سمت راست عکس می توانید شاهین سرفرازمان را رویت کنید
درودتان باد یلان نیروی هوایی...

منبع...سایت گنج جنگ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قنبر همتیار، ناصر رضوانی ، یعقوب بلاغی آصفی ، محمود قیدیان ، حسن شالچیان ، احمد افشین ، بیژن منصوری و پرویز کرمی، (حسن بیدگلی و داریوش جلالی که در این عکس نیستند) ده خلبان بنیان گذار گردان 11 شناسایی تاکتیکی. اینها بودند که گردان پر افتخار شناسایی را تشکیل و انسجام دادند تا بعد ها مهد پرورش خلبانان افسانه ساز نیروی هوایی شود. بهانه ی ما برای قرار دادن این عکس در این صفحه حضور یکی از خلبانان دلاور کابین عقب گردان ، (یعقوب بلاغی آصفی) است که در سانحه ای در جنگ ضفار دیگر همرزمان خود را تنها گذاشت.

عکس پایین مملو است از چهره های فراموش نشدنی ، اما چهره ی درخشان و همیشه ماندگار گردان شناسایی ، بدون شک ناصر رضوانی است. وی که حتی قبل از تشکیل گردان شناسایی با مقوله ی اکتشاف هوایی درگیر بود، قبل از انقلاب در کنار همرزمان خود سازمان رزم گردان شناسایی را با جذب خلبانان مستعد تقویت نمود ، در بحبوحه انقلاب و پس از آن تا آغاز جنگ با کمک دیگر نفرات آمادگی رزمی بالای گردان را حفظ کرد ، در سال نخست جنگ طرح ریزی استادانه متهورانه ترین عملیات های شناسایی قرن را صورت داد ، و سپس تا اواسط جنگ فرماندهی این گردان حماسه آفرین و تاریخ ساز را عهده دار شد.


منبع.گنج جنگ


[URL=http://www.irupload.ir/][img]http://www.irupload.ir/images/dg6b28hg6w04f4izo6th.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=0bqs1ne8e222qvve166.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/0bqs1ne8e222qvve166_thumb.jpg[/img][/URL]

دوستان روی عکس زیر را بخوانید...

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=zkfjnxdmwx2kte9s0ik.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/zkfjnxdmwx2kte9s0ik_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دوست عزیز

عکس اخر خیلی جالب بود

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f4_0_02_33_09.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f4_0_02_33_09.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/f-4_0_08_00_23%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_f-4_0_08_00_23%7E0.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آشنایی با گردان11شناسایی


گردان شناسايى در سال 1338 با ورود هواپيماهاى شناسايى RT-33 تشكيل شد,تعداد اين مدل هواييما مشخص نمى باشد.در اواخر دهه 40 شمسى بعد از خريد F-5 ايران اقدام به خريد مدل شناسايى ان يعنى RF-5 كرد و 5 فروند از اين مدل رو جهت خدمت در گردان شناسايى خريدارى نمود.در زمان خريد RF-5ها, امريكا خود از مدل RF-4C استفاده مى كرد كه هواييمايى پيشرفته در زمان خود بود و تنها جهت مصرف در داخل امريكا ساخته شده بود و صادرات نداشت.از اين رو ابتداى دهه 50 شمسى 2 فروند از اين مدل RF-4C متعلق به نيروى هوايى امريكا به ايران فرض داده شد كه مهمترين دليل اون كمك از اين هواييما جهت شناسايى كشور رقيب امريكا يعنى شوروى بود. پس تعدادى از خلبانان شناسايى كه با RF-5 پرواز مى كردندجهت اموزش با اين مدل به امريكا اعزام شده و بعد از بازگشت با خلبانان امريكايى پروازهاى خود رو شروع كردند.عمده پروازهاى اين فانتوم ها شناسايى مناطق مرزى شوروى بود.بعد از گذشت چند ماه پادشاه ايران به ماهيت و قدرت توانايى هاى اين هواييما پى برده و شفارش خريد اين مدل را به امريكا داده و امريكا كه مدل صادراتى ان RF-4E رو جهت فروش به ساير كشور ها تهيه كرده بود سريعا" اين سفارش رو قبول كرده و اماده تحويل كردند, در ابتدا سفارش 27 فروند داده شد كه در سال 1352 ,14 فروند از ان تحويل ايران شده و 2 فروند RF-4C كه بصورت قرضى در اختيار ايران بود به ايران واگذار شد و قرار شد11 فروند باقى در سالهاى اتى تحويل شود كه با مصادف شدن ان با تحولات سياسى اين قرارداد لغو شد.


گردان شناسايى از ابتدا در پایگاه يكم شكارى مستقر شده و تنها گردان شناسايى نيروى هوايى ايران در طول تاريخ كشور بوده.اين گردان با نام گردان 11 شناسايى تاكتيكى شناخته مى شد و داراى يك اسكادران RF-4 و 5 فروند RF-5 بود كه همه عملياتى بوده و در شرايط عالى قرار داشتند.
در اينجا دو عدد از پچ هايى كه خلبانان اين گردان بر روى لباس خود استفاده مى كردند رو براتون به نمايش مى ذارم


در اينجا بايد ذكر كنم كه RF-4 ها فاقد هرگونه تسليحات نظامى بوده و مسلح نبوده و تمام عمليات هاى خود را بدون هيچ وسيله دفاعى و تهاجمى و بصورت تك فروندى انجام مى دادند,فقط يك لحظه تصور كنيد بدون هيچ سلاحى وارد شدن به قلب خاك دشمن با وجود پدافند بسيار قوى و گشتهاى متعدد هوايى دشمن و انجام هزاران سورتى عمليات شناسايى موثر با كمترين تلفات مستلزم داشتن خلبانان شجاع و ماهرى مى باشد كه با شجاعت تمام و بدون هيچ ادعايى به وطن خود خدمت كردند و جزو ناشناخته ترين خلبانان نيرو نيز مى باشند.

لازم به ذكر است در زمان شروع جنگ تنها 12 فروند RF-4 و 5فروند RF-5 در خدمت نيرو بودند,ما 4 فروند از RF-4 هارو بشرح زير از دست داديم:

1-در تاريخ 28 نوامبر 1973 يك فروند RF-4E به خلبانى سرگرد شكوهى نيا و كمك خلبان امريكايى سندرز در عمليات شناسايى بر فراز شوروى توسط يك فروندMIG-21 به خلبانى البسف رهگيرى و شكار مى شود و هر دو خلبان ايجكت كرده و بعد از 16 روز به ايران بازگردانده مى شوند.
2- در تاريخ 24_NOV_1976 يك فروند RF-4C به خلبانى سرگرد داريوش جلالى و كمك خلبان ستوانيكم يعغوب اصفى در حال انجام عمليات شناسايى بر فراز يمن جنوبى توسط موشك دوش یرتاب از سوى شورشيان ساقط شد.(خلبان بعد از27 روز ازاد شد ولى كمك خلبان بعلت شكنجه كشته شد)
3-در تاريخ نامشخص(سال 1356) يك فروند RF-4E به خلبانى رضوانى و كمك خلبانى فرج اله فرسيابى زمان فاينال بر روى باند مهراباد سقوط كرده كه دو خلبان اجكت كرده و سالم ماندند.
4- در تاريخ نا مشخص (سال 1358)يك فروند RF-4E به خلبانى مهدى طيبى و كمك خلبانى كامرانى در منطقه كردستان در يك عمليات شناسايى عليه كردها دچار سانحه شده و هر دو خلبان كشته شدند.
ادامه دارد...

منبع.aerospacetalk.ir
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با شروع جنگ پروازهاى شناسايى بر فراز خاك عراق اغاز شد و بدليل عدم اشنايى ايران با ارايش نظامى عراق در مناطق مختلف , قبل از هر گونه اقدام نظامى اعم از زمينى,دريايى,هوايى مى بايست منطقه و شهرها توسط هواييماهاى شناسايى, شناسايى مى شد. در غير اينصورت بايد انتظار تلفات بالا و شكست در عمليات را مى داشتيم كه منطقى نبود.
روال تمامى عمليات هاى ارتش بدين صورت بود كه قبل از اجراى عمليات دستور شناسايى منطقه مورد نظر در ستاد كل ارتش صادر شده و بعد از ان به فرمانده اىگردان 11 شناسايى ابلاغ مى شد


سپس براى عمليات خلبانان مناسب انتخاب شده و دستورات و توجيهات صورت مى گرفت و در زمان مقرر پروازها انجام مى شد. بيشتر پروازها بصورت مستقيم از مهراباد صورت مى گرفت و در موارد خاص اين عمليات ها از پایگاه هاى ديگر صورت مى گرفت.
بعد از انجام عمليات شناسايى كه معمولا" موثر و موفقيت اميز بودند عكسها و فيلم ها مورد تجزيه و تحليل قرار مى گرفتند و بعد از ان دستور حمله صادر مى شد.ولى خلبانان شناسايى وظيفه ديگرى نيز داشتند و ان شناسايى مجدد همان منطقه كه قبلا" شناسايى كرده بودند ولى اين بار بعد از انجام عمليات كه توسط نيروهاى خودى انجام شده بود براى تاييد موفقيت يا عدم موفقيت عمليات.و اين خطرناك ترين بخش عمليات شناسايى بود چون دقيقا" در اين زمان نيروهاى عراقى انتظار هواييماهاى شناسايى رو مى كشيدن .بيشتر عمليات هاى شناسايى توسط RF-4 ها صورت مى گرفت و RF-5ها معمولا" عمليات هاى برد كوتاه و مرزى رو انجام مى دادند.عراقى ها اصرار و تاكيد بسيارى براى شكار هواييماهاى شناسايىRF-4 ايران داشتند و انهم بدليل نقش كليدى اين هواييماهاى فوق پيشرفته بود كه در زمان خود تهديد جدى براى عراقى ها محسوب مى شد و دليل اين تهديد مجهز بودن اين هواييماها به ادوات جنگ الكترونيك بسيار قوى و رادارهاى پیشرفه و رادارهاى جانبى SLAR كه قادر بودنددر تمام شرايط اب وهوايى هر وسيله نقليه كه بالاى 10 كيلومتر سرعت داشتن رو شناسايى كنه.و همچنين اين هواييما قادر بود تا قلب عراق وارد شود .
بعد از گذشت يكى دو سال از جنگ بدليل عدم وجود لوازم يدكى و فرسودگى وكارايى پايين RF-5ها نسبت به RF-4 هادر اوایل دهه 60 شمسى تمامى انها گراند شده و از سرگذشت انها اطلاعى در دست نمى باشد.

ادامه دارد....

منبع.aerospacetalk.ir

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=gvltvxiez7q10dg8pfke.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/gvltvxiez7q10dg8pfke_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=se7n5gp93qk6pb4aqlw5.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/se7n5gp93qk6pb4aqlw5_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از انجا كه هواييما شناسايى فانتوم RF-4 در زمان خود يك هواييما استثنايى و فوق مدرن محسوب مى شد كه داراى قابليت ها و كارايى منحصر به فرد بود مى بايست جهت بهره گيرى مفيد ار اين هواييما و پايين اوردن ريسك از دست دادن هواييما و انجام عمليات هاى موثروموفق از خلبانان مجرب و ممتاز استفاده مى شد, لذا نيروى هوايى خلبانان شناسايى خود را تا حد امكان از خلبانان ممتاز و مجرب هواييما هاى ديگر مانند
F-4E,F-5,RF-5 انتخاب كرده كه همگى از بهترينها بوده و دوره هاى تخصصى را در امريكا گذرانده بودند.تقريبا" 80% خلبانان شناسايى قبل از پرواز با RF-4 سابقه پرواز هواييما شكارى را داشتند.و همگى براى بار دوم جهت اموزش دوره شناسايى تاكتيكى به امريكا اعزام شدند و با درجات ممتاز فارق التحصيل شدند.



لازم به ذكر است كه تمامى خلبانان شناسايى گردان شناسايى از ابتداى جنگ بدون هيچ عذر و بهانه اى و با شجاعت تمام با انكه از خطرات جدى عمليات با خبر بودند عمليات خود را انجام مى دادند و به پايان مى رساندند.نكته شايد جالب و شايد غمنا ك اين بود كه وقتى عملياتى براى شناسايى طراحى مى شد در اتاق عمليات با محاسبه نيروهاى دفاعى دشمن كه در مسير عملياتى قرار داشتند اعم از پدافند و موشك هاى سام و رولند و گشتهاى متعدد هوايى درصد انجام عمليات و زنده ماندن خلبانان شناسايى محاسبه مى شد و در دستور عمليات به خلبانان اعلام مى شد كه در بيشتر عمليات ها خلبانان با اين عبارت روبرو مى شدند 100% Die و خلبانان با افتخار دستور عمليات رو امضاء مى كردند و بطرف پرنده هاى خود مى رفتند چون مى دانستند شاخه هاى نظامى چشم براه انها هستن و عمليات به هر قيمت بايد انجام شود.
حالا فقط يك لحظه خودتونو جاى اون خلبانان بذاريد , حرف زدن و عاشق پرواز بودن راحته ولى مرد عمل بودن سخته وقتى كه سند مرگ خودتونو با دلو جون امضاء مى كنين, من كه نمى دونم چه لقب و مقامى بايد به اين خلبانان بدم و با چه زبانى ازشون تشكر كنم كه اگه انها اون رشادت ها و فداكارى هارو انجام نداده بودند ايا من الان زنده بودم يا نه؟ يا به چه زبانى صحبت مى كردم.
در پايان فقط نظر شخصى خودمو عرض مى كنم , ا گر ايران هواييماهاى شناسايى نداشت شك ندارم ظرف مدت كوتاهى در جنگ شكست مى خورديم كه اين موضوع مورد تاييد تحليل گران نظامى هم مى باشد.[URL=http://www.irupload.ir/][img]http://www.irupload.ir/images/p07800hvuszdzsslv.jpg[/img][/URL]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولين خلبانان شهيد گردان 11 شناسايى تاكتيكى


سروان عليرضا دريانيان , خلبان



سروان خسرو پور , خلبان, افسر ناوبر سيستم هاى شناسايى
(عكسى از ايشان در دست نمى باشد)

تاريخ شهادت : 14 مهر 1359

محل شهادت: تكريت

علت سانحه: نامعلوم

بدليل نامعلوم بودن علت سانحه و تاييد نشدن سانحه توسط كشور عراق اين دو خلبان در ليست مفقود الاثران قرار داشتند تا زمان صلح كه شهادت ايشان تاييد شد.

خلبان دريانيان يكى از خلبانان متبحر و مسلط بودند كه بنا به فرضيه و اطلاعات بدست امده در اين سانحه غافلگير شده و زمانى براى عكس العمل نداشتند.

[URL=http://www.irupload.ir/viewer.php?file=vi8ygzizbwchd1ac7t9.jpg][img]http://www.irupload.ir/images/vi8ygzizbwchd1ac7t9_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قضیه اون سوخو های روس و هماپیماهای ما چی بودند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
والا من نفهمیدم قضیه اون عکس آخری چی بود.اگه کسی فهمید به ما هم بگه!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این عکس مربوط به عبور دو فروند سوخو27 روسی از فضای کشور هست که از نمایشگاهی در یمن برمیگشتند و تاریخ ان 1373 هست
و عکس از مجله صنایع هوایی شماره 235 صفحه 5 میباشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود
من به همه ی نظامی های کشور عزیزمون به خصوص نیروی هوایی افتخار میکنم
دستتون درد نکنه بابت مطلب زیباتون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیزی که عکس اف 4 رو با سوخو 27 قرار دادید دستون درد نکنه واقعا قشنگ بود .جالب بدونید جناب نقدی بیک همون کسی بود که با میراز اف 1 بدون معلم خلبانی و دفترچه راهنما برای اولین بار در ایران پرواز کرد!!!!! در همین نمایش که ایشون و همراهانش سوخو ها رو همراهی میکردن با اف 4 کاری کرد که پوگاچف از حرکاتش به وجد اومد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اون عکس اولی خیلی جالب بود به این میگن دیوانه وطن پرست icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم