امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سردار محمد حجاری معاون آماد و پشتیبانی ستاد‌ کل نیروهای مسلح در همایش سلاح‌های هواپایه که صبح امروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شده، طی سخنانی گفت: پروژه موشک برد بلند و هوا به هوای "مقصود" در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

وی همچنین به مواضع اخیر رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و افزود: فاصله لبخند و اخم دشمن خیلی کوتاه است و فکر نکنیم با یک لبخند همه چیز حل می‌شود چرا که این لبخند خیلی سریع به اخم تبدیل می‌شود همانطور که دیدیم که لحن رئیس جمهور آمریکا طی دو روز متفاوت شد.

معاون ستاد‌ کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: در سال ۹۲، ۶۰درصد تحقیقات ما به حوزه هواپایه و سلاح های هواپایه اختصاص یافته است.

سردار حجازی تأکید کرد: ۱۷ پروژه عمده و سطح یک در هوافضا در دست تولید داریم که در واقع سامانه هستند و ۱۱ پروژه سطح یک در صنایع هوایی نیز در دست تولید داریم.
http://www.jahannews.com/vdcdx90s9yt0fj6.2a2y.html



منتظر گمانه زنی دوستان راجع به این موشک هستم
دقت کنید که این موشک بعنوان برد بلند معرفی شده است یعنی چقدر؟؟؟؟

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بُرد نسل جدید موشک‌های هواپایه به ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید
رییس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع از برنامه این وزارتخانه برای افزایش برد موشک‌های هواپایه به ۳۰۰ کیلومتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی [url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920709000671"]خبرگزاری فارس[/url]، سردار سید مهدی فرحی رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع، صبح امروز در همایش توانمندی‌های تسلیحاتی هواپایه که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های کشور در این حوزه گفت: برنامه‌ای در دست اجرا داریم که به موجب آن، بُرد موشک‌های هواپایه درنسل جدید به 300 کیلومتر خواهد رسید.
فرحی همچنین یکی از رویکردهای مهم وزارت دفاع را تجهیز و تسلیح پهپادها در حوزه‌های آفندی و پدافندی عنوان کرد.
وی گفت: امروز دفاتر طراحی مشترک بین سازمانی در خصوص پروژه‌هایی نظیر اس 300، سپهر و مقصود در حال فعالیت است که این به معنی بلوغ چهارم صنایع دفاعی است.
رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع در ادامه به برخی دستاوردهای موشکی هواپایه نظیر فکور 90 اشاره کرد و افزود: این موشک اواخر سال گذشته بود که با موفقیت تست و آزمایش شد.
ادامه دارد... ویرایش شده در توسط amirsaha
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='amirsaha' timestamp='1380618112' post='342515']
بُرد نسل جدید موشک‌های[color=#ff0000] هواپایه به ۳۰۰ کیلومتر[/color] خواهد رسید
رییس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع از برنامه این وزارتخانه برای افزایش برد موشک‌های هواپایه به ۳۰۰ کیلومتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی [url="http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920709000671"]خبرگزاری فارس[/url]، سردار سید مهدی فرحی رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع، صبح امروز در همایش توانمندی‌های تسلیحاتی هواپایه که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به توانمندی‌های کشور در این حوزه گفت: برنامه‌ای در دست اجرا داریم که به موجب آن، بُرد موشک‌های هواپایه درنسل جدید به 300 کیلومتر خواهد رسید.
فرحی همچنین یکی از رویکردهای مهم وزارت دفاع را تجهیز و تسلیح پهپادها در حوزه‌های آفندی و پدافندی عنوان کرد.
وی گفت: امروز دفاتر طراحی مشترک بین سازمانی در خصوص پروژه‌هایی نظیر اس 300، سپهر و مقصود در حال فعالیت است که این به معنی بلوغ چهارم صنایع دفاعی است.
رییس سازمان هوافضای وزارت دفاع در ادامه به برخی دستاوردهای موشکی [color=#ff0000]هواپایه نظیر فکور 90[/color] اشاره کرد و افزود: این موشک اواخر سال گذشته بود که با موفقیت تست و آزمایش شد.
ادامه دارد...
[/quote]
به نظر میرسد که منظور موشکهای هوا به هواست - به نظر شما چه طرحی مد نظر است؟ موشک دومرحله ای؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خود موشك رو بزاريم كنار ، اين موشك با برد 300 كيلومتر روي چه هواپيمايي سوار خواهد شد ؟ و رادار هواپيماي مورد نظر چي خواهد بود؟ آيا موشك مذكور براي رهگيري هدف از اين فاصله به رادارهاي زميني متكي خواهد بود يا به رادار هواپيما؟ ویرایش شده در توسط yar2000
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سردار فرحی خبر داد
[b] ساخت موشک سبک برد بلند در سازمان صنایع هوایی/ افزایش برد موشک‌های هواپایه به ۳۰۰ کیلومتر[/b]

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع از ساخت موشکی سبک با برد بلند خبر داد و گفت: محصولات جدید هواپایه در آن بر مقوله چابک‌سازی و دقت اهمیت ویژه‌ای داده شده در راه‌اند.
خبرگزاری تسنیم، سردار فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع با ارائه مقاله‌ای به تشریح فعالیت‌های این سازمان در حوزه هوافضا و تسلیحاتی هواپایه پرداخت.
وی در ارائه بخشی از این مقاله تصریح کرد: ما امروز 5 راهبرد اساسی را در 5 حوزه موشکی برای خود طراحی کرده‌ایم که موشکهای ضد زره، کروز، بالستیک، پدافند و فضایی و ماهواره‌پرتاب از جمله آنهاست.
سردار فرحی با اشاره به دستاوردهای صنایع هوایی در حوزه موشک‌های پدافند هوایی، خاطرنشان ساخت: ما باید عقب‌ماندگی خود را در این حوزه‌ها جبران کنیم و بر همین اساس آسمان را به هفت طبقه تقسیم کرده‌ایم و برای هر کدام پروژه‌های مختلفی را طراحی کردیم.
فرحی افزود: در 5 حوزه دوش‌پرتاب‌ها در دفاع کوتاه، ارتفاع متوسط، بلند، خیلی بلند و هواپایه از گذشته تاکنون به دستاوردهای خوبی رسیدیم که این مرهون برنامه‌ریزی دقیق در سازمان صنایع هوایی است.
وی با بیان اینکه ما در حوزه هواپایه خود را ملزم به تغییراتی کرده‌ایم، تصریح کرد: ما برای این حوزه در سازمان نقشه راهی را تعیین کرده‌ایم که بر همین اساس [color=#ff0000]دستیابی به موشک‌ سبک با برد زیاد از جمله آنها بوده است.[/color]
سردار فرحی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر مقوله هوشمندسازی در حوزه موشک‌ها به 3 هدف عمده سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در این بخش اشاره و افزود: ما در گام اول بحث اورهال را داریم که توانسته‌ایم با اورهال محصولات هواپایه، برخی از کمبودها را برطرف کنیم.
وی ارتقاء و بهینه‌سازی را دومین هدف سازمان صنایع هوایی عنوان و افزود: محصولات جدید هواپایه در راه است که در آن بر موضوعات چابکسازی و دقت بالا اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم.
فرحی افزود: افق هواپایه‌ها به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند و این رویکرد در سازمان ما طراحی شده و ما در عرصه ورود به ساخت پهپادهایی هستیم که هم از نظر آفند و هم از نظر پدافند قدرت بالایی دارند.
وی با بیان اینکه در برنامه 20 ساله و تا سال 1404 و 1408 در 3 حوزه هوا، دریا و زمین نقشه راهی ترسیم شده، به مراحل ساخت موشک‌های هواپایه [color=#ff0000]فکور 90 و [size=6]نصر[/size][/color][size=6] [/size]اشاره و تصریح کرد: برنامه‌ای داریم که با تحقق آن،[color=#ff0000] برد موشک‌های هواپایه در نسل جدید به 300 کیلومتر خواهد رسید[/color]. کمتر از یک و نیم سال با کارهای کارشناسی موفق شدیم این موشک‌ها را طراحی و تولید کنیم و اخیرا در مراسمی که وزیر دفاع نیز حضور داشتند، از طریق هواپیمای اف‌4 آن را شلیک کردیم و یک هواپیمای اف‌4 دیگر از آن فیلمبرداری کرد.
به گزارش تسنیم، فیلم شلیک هواپایه قادر نیز در حین برگزاری این همایش برای حاضرین در مراسم پخش شد.
انتهای پیام/
[url="http://www.tasnimnews.com/Home/Single/155102"]http://www.tasnimnew...e/Single/155102[/url]

خوب جوابم رو گرفتم منظور از موشک هوا پایه همون قادر منتها با برد 300 کیلومتره که قطعا بوستر روش نصب میشه و به برد بیشتر میرسه- همین و بس

فقط میمونه دستیابی به موشک سبک برد زیاد که احتمالا مهندسی معکوس و بهبود دربرد pl-12 باشه

نظر دوستان چیه؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان سلام
چند تا نکته
یکی بلاخره مشخص شد که فکور ماکت نبوده و تست شده
خدارو شکر
دوم هواپایه یعنی شلیک از هوا
میتونه هوا به هوا
هوا به دریا
و یا هوا به زمینب اشه
محتمل ترین گزینه گزینه هوا به دریا خواهد بود ، بعید میدونم قادر با بوستر باشه
چون بوستر وظیفه رسوندن موشک به سرعت اولیه مورد نیاز برای براه افتادن و کارکردن موتور موشک هستش و در موشکهای هوا پایه این رسیدنب ه سرعت اولیه مورد نیاز توسط خود جنگنده حامل تامین میشه
بیاد منتظر چیز دیگه ای بود
نمیدونم شاید هم قادر باشه
گمانه زنی سخته
اما درباره موشکهای سبک هوا پایه هم هنوز زوده بخوایم بگیم منظور چیه
به نظر حقیر منظور موشکهای ضد زره و .. هواپایه است تا ازن محدودیت برد 5-6 کیلومتریمون به بالای 10-12 برسیم
چون سبکترین موشکهامون این دسته موشکها هستن
و با بالا بردن برد اونها توانای بالگردهای تهاجمی و همچنین پهپادهای رزمی مثه شاهد بیشتر شده و از منطقه امنتری میتونن به هدف شلیک کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='SHAHABESAGEB' timestamp='1380617970' post='342513']
فقط خدا کنه اسم پروژه رو روی موشک نذارن! :neutral: :praying:
[/quote]

شاید اسمشو گذاشتن [b]ساقط[/b] ! :mrgreen: :winking:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][b]موشك هوا به هواي « [color=#0000ff]فكور [/color]» كه يك موشك [color=#0000ff]ميان‌ بُرد [/color]است، تكميل شده و سامانه موشكي « [color=#0000ff]مقصود [/color]» به عنوان جديدترين سامانه موشكي هوا به هواي[color=#0000ff] بُرد بلند[/color] در دست ساخت است كه[color=#0000ff] قابليت مانور بسيار زيادي[/color] دارد[/b][/quote]

[quote]سردار حجازي در ادامه با بيان اين كه روند رو به رشد اعتبارات تحقيقات هوافضا و سلاح هاي هواپايه افزايش يافته است گفت: درصد اين اعتبارات در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۰، پنج برابر شده است و شاهد رشد چشمگيري در توسعه زيرساخت هاي صنعتي و افزايش اعتبارات در اين زمينه بوده ايم. [/quote]

[url="http://www.irna.ir/html/1392/13920709/80840341.htm"]http://www.irna.ir/h...09/80840341.htm[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این که میگفتن فکور همون هاگ هست پس درست بود
مقصود هم دیگه حتما فونیکس هست raised_eyebrow
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشک [color=#ff0000]برد بلند[/color] هوا به هوای [color=#ff0000]سبک [/color][color=#000000]به نظرم میشه موشکی تو کلاس R-77 و AIM-120 و این گزینه داخلی احتمالا بر پایه R-27 هست. [/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام با توجه به این اخبار بنده این احتمال را میدم : پروژه فکور و مقصود هر دو پروژه هایی برای ساخت فینیکسی با قابلیت بالا هستند که فکور ابتدا اجرا شده و در نهایت با تثبیت دانش و خواسته های طراحان به سمت مقصود پیش رفتند . البته همان طور که گفتم فقط یک احتمال است !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من که با دستیابی به سوخت جدیدی که حدود 2 سال پیش کشف کردن دارن تمام تجهیزات را با اون ست میکنند وبردشان را افزایش میدهند
پاینده باد ایران .مرگ بر روسیه
  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]موشك هوا به هواي « [color=#0000FF]فكور [/color]» كه يك موشك [color=#0000FF]ميان‌ بُرد [/color]است، تكميل شده و سامانه موشكي « [color=#0000FF]مقصود [/color]» به عنوان جديدترين سامانه موشكي هوا به هواي[color=#0000FF] بُرد بلند[/color] در دست ساخت است كه[color=#0000FF] قابليت مانور بسيار زيادي[/color] دارد[/quote]

من تصور نمی کنم بحث تکمیل شدن فکور که در جمله فوق استفاده شده ارتباطی با مقصود داشته باشه. یعنی مقصود نتیجه تکامل فکور نیست.
و با توجه به صحبت سبک بودن باید در کلاس متفاوتی از فنیکس و فکور باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط NIX
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      گراد ، تگرگ روسی
       

       
       
       
      گراد یک سامانه پرتابگر چندگانه خودکششی 122 میلیمتری است که در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شده است ، این سامانه و راکت M-210F برای نخستین بار در سالهای آغازین دهه 1960 توسعه یافته و نخستین کاربرد رزمی آن در مارس 1969 در طول درگیری مرز چین و شوروی بود
      BM مخفف Boyevaya Mashina به معنی ماشین جنگی است و نام مستعار گراد Grad در روسی به معنی تگرگ می باشد
       
      سامانه موشک انداز BM 21  در سال 1963 در ارتش شوروی برای جایگزینی سامانه قدیمی BM 14  بکار گیری شد ، نقش پایه ای سامانه BM 21  برای پشتیبانی نیرو های زمینی با سرکوب فوری مواضع شلیک موشک های ضد تانک ، توپخانه ها ، خمپاره انداز ها ، از میان بردن نقاط مقاومت دشمن در منطقه نبرد بود
       
      نام مستعار روسی "تگرگ" نام مناسبی برای سامانه تسلیحاتی است که می تواند تا 40 راکت 122 میلی متری را در حدود 20 ثانیه در بردهای گوناگون پرتاب کند. گراد یک سامانه تتسلیحاتی دقیق نیست و برای رساندن مهمات خود به جای هدف نقطه ای ، برای یورش به یک منطقه طراحی شده است ، در برد 20 کیلومتری ، زمانی که 40 موشک پرتاب می شود، منطقه اصابت تا 600 متر در 600 متر گسترش می یابد (36 هکتار).
       

       
       
      از زمان معرفی سامانه BM 21 در دهه 60 این راکت انداز  های 122 میلیمتری در همه مناطق درگیری در سراسر حهان حاضر بوده اند . سادگی این سامانه بهمراه ارائه توان آتشباری عظیم از یک سکوی متحرک و نسبتا سبک منجر به پذیرش سریع و گسترده آن شده است..این سامانه تسلیحاتی به شکل گسترده ای کپی شده است و اکنون گونه های گسترده ای از نسخه ها و مشتقات آن را می توان در فهرست موجودی بیش از 50 نیروی مسلح در سراسر دنیا میتوان مشاهده کرد
       
      از آنجایی که BM-21 یک طراحی نسبتا قدیمی است که  اواخر دهه 1950 توسعه یافت ،بنابر این  برخی از این گونه‌های کپی شده ویژگی‌ های تسلیحات تازه تری را به آن افزوده اند ، مانند سیستم ‌های کنترل آتش پیشرفته و ویژگی‌های آیرودینامیکی پیشرفته‌تر برای خود موشک‌ها [در موارد پیشرفته تر موشک های هدایت شونده. م].
       
       
      پرتابگر اولیه یک شاسی کامیون Ural-375D 6×6 بود. در سال 1976، خودروی پرتابگر Ural-375D با کامیون جدیدتر و قدرتمندتر Ural-4320 6×6 جایگزین شد. هر BM-21 توسط یک کامیون 9k450  با 60 موشک اضافی پشتیبانی می شود. نصب شدن بر روی کامیون های 6×6 به BM-21 تحرک قابل توجهی می دهد که به ویژه پس از شلیک، زمانی که پرتابگرها باید به سرعت جابجا شده تا از آتش سامانه های ضد توپخانه ای دشمن در امان باشند. عملیات شلیک و جابجایی رفتار معمول در راکت انداز های چندگانه خودکششی است
       
       
      کامیون پشتیبان سامانه گراد
       
      راکت یا موشک
      راکت یا موشک به مهماتی گفته می شود که توسط یک موتور به حرکت در می آید. موتور موشک / راکت در ساده‌ ترین گونه از لوله‌ ای تشکیل شده است که در آن سوخت می‌ سوزد و در یک انتهای آن دهانه‌ ای دارد. گازهای خارج شده باعث ایجاد واکنشی برابر و مخالف در انتهای بسته لوله شده و پرتابه را به جلو می راند . رانش با هدایت گازهای به سرعت در حال انبساط از سوخت موشک در حال سوختن از طریق یک یا چند نازل (ونتوری/ ونچوری) ایجاد می شود.
       

       
      نمایش اثر ونتوری
       
       راکت های 122 میلی متری برای BM-21 دارای هفت ونتوری در پشت موتور موشک هستند. در حالی که موتورهای موشک می‌توانند حاوی سوخت مایع یا جامد باشند، سامانه های BM-21 موشک ‌هایی را با موتورهایی که فقط دارای سوخت جامد هستند شلیک می‌کنند. بر خلاف موشک ، یک راکت هدایت نشده مسیر خود را در هنگام پرواز تنظیم نمی کند تا به هدف اصابت کند. به این ترتیب، هنگامی که BM-21 یک راکت را شلیک میکند هیچ راهی برای تغییر مسیر آن وجود ندارد.
       
      راکت ها
      راکت ها به منظور دستیابی به پایداری آیرودینامیکی ، از باله یا چرخش محوری استفاده می کنند ، راکت های سامانه گراد ترکیب هر دو این روش ها را بکار می برد. روش اولیه برای ایجاد پایداری آیرودینامیکی از طریق استفاده از چهار بالک در بخش پشتی است . هنگامی که راکت پرتاب می شود، شروع به چرخش با سرعت نسبتا کندی می کند. باله‌های فنری که در بخش پشتی دور راکت پیچیده شده اند و با یک بند نازک در جای خود نگه داشته شده اند که هنگام پرتاب می‌سوزد. همانطور که قسمت پشتی موشک از لوله پرتاب خارج می شود، فنرها باله ها را باز کرده و راکت را در پرواز تثبیت می کنند.
       
       
      انواع راکت های سامانه گراد
       
      راکت 9M22
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               64  کیلوگرم
      سرجنگی         18.4 کیلوگرم
      طول              2870 میلیمتر
      تعداد ترکش     1640 تکه
      برد                5 تا 20.4 کیلومتر
       
      راکت 9M22M
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               46  کیلوگرم
      سرجنگی         18.4 کیلوگرم
      طول              1930 میلیمتر
      تعداد ترکش     1640 تکه
      برد                2 تا 10.8 کیلومتر
       
      راکت 9M22U
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               66.6  کیلوگرم
      سرجنگی         18.4 کیلوگرم
      طول              2870 میلیمتر
      تعداد ترکش     1640 تکه
      برد                5 تا 20.1 کیلومتر
       
      راکت 9M28F
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               56.5  کیلوگرم
      سرجنگی         21 کیلوگرم
      طول              2270 میلیمتر
      تعداد ترکش     1000  تکه
      برد                تا 15 کیلومتر
       
      راکت 9M53F
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               70   کیلوگرم
      سرجنگی         26  کیلوگرم
      طول              3037 میلیمتر
      تعداد ترکش     2450  تکه
      برد                5 تا 20.5 کیلومتر
       
      راکت 9M521
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               66  کیلوگرم
      سرجنگی         21 کیلوگرم
      طول              2840  میلیمتر
      تعداد ترکش     1000  تکه
      برد                تا 40  کیلومتر
       
      راکت 9M522
      کالیبر              122  میلیمتر
      وزن               70  کیلوگرم
      سرجنگی         25  کیلوگرم
      طول              3037 میلیمتر
      تعداد ترکش     1800  تکه
      برد                تا 37.5  کیلومتر
       
       
       
      گراد در نقش موشک
       
      با توجه به گستره کاربران راکت انداز های گراد شرکت های دفاعی در صدد بهبود عملکرد این سامانه بر آمده اند که شرکت ترکیه ای راکستان و همینطور صنایع دولتی رافائل دو شیوه گوناگون را برای افزایش دقت این سامانه به کار برده اند
       

       
      راکت (موشک) ساخت راکستان با سامانه هدایتی GPS / INS
       
      شرکت راکستان یک راکت هدایت شونده به سامانه هدایت ماهواره ای به همراه سامانه هدایت داخلی توسعه داده است که با استفاده از امواج ماهواره های جی پی اس دایره خطای برابر 30 متر (ادعایی)  دارد
       

       
      کیت Epik
       
      شرکت رافائل کیت EPIK را برای راکت های سامانه گراد توسعه داده است (Electro-Optical Precision Integration Kit)) که بر پایه هدایت داخلی  INS و پردازشگر تصویری کار میکند ، تصویر هدف که توسط سامانه های دیگر (هلیکوپتر / هواپیما / پهپاد / نیرو های پیاده) برداشت شده است روی سامانه هدایت داخلی بارگیری شده و در زمان پرواز پویشگر فعال دماغه راکت با مقایسه تصویر ذخیره شده اقدام به جانمایی و شیرجه بر روی هدف تعیین شده می نماید ، از آنجایی که EPIK با جی پی اس در ارتباط نیست امکان جم و اخلال بر روی آن نیز وجود ندارد. شرکت سازنده دقت اصابت کمتر از 3 متر را برای این کیت هدایتی اعلام کرده است
       
      با هدایت پذیر شدن راکت های سامانه گراد سامانه های Fire Finder امکان محاسبه الگوی پروازی پرتابه برای اجرای عملیات سرکوب را تا حد بسیار زیادی از دست خواهند داد
       
       
       
       
       

       
       
      سامانه راکت چند گانه خودکششی
       
      سازنده    اتحاد جماهیر شوروی
      سال ورود به خدمت   1963 میلادی
      تعداد خدمه    6 نفر
       
      گونه های سامانه گراد

       
      BM 21 V
      نسخه هوابرد با 12 تیوب بر روی کامیون گاز 66B 
       

       
      GRAD 1
      نسخه سبکتر سامانه گراد با 36 تیوب بر روی کامیون زیل 131
       

       
      9K132 Grad-P
      گراد پی لانچر تکی راکت 122 میلیمتری
       

       
        A-215 Grad-M
      نسخه دریایی سامانه گراد
       

       
      9K59 Prima
      پریما نسخه بهبود یافته گراد با 50 تیوب
       

       
      Grad-K
      نسخه تازه تر گراد بر روی کامیون کاماز 5350
       

       
      Tornado G
      راکت انداز بهبود یافته گراد بر روی کامیون اورال 4320
       
       
       
      پیوند 1
      پیوند 2
      پیوند 3
      پیوند 4
      پیوند 5
    • توسط MR9
      فکور90 ، در اصل ، یک پروژه داخلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (IRIAF)  بشمار می رفت که تاریخ آغاز آن به اوایل دهه نخست قرن بیست و یکم ( 2000 میلادی ) برمی گردد . به اعتقاد برخی ، در آن زمان هیچ  موشک هوا به هوای عملیاتی AIM-54A فونیکس در فهرست موجودی نیرو وجود نداشت ، در نتیجه  متخصصان نیروی هوایی پیشنهاد دادند  تا قطعات و اجزاء فونیکس ها را با قطعات موشکهای تغییر یافته هاوک ( پروژه سجیل ) بهبود دهند و موشکهای موجود را بحالت عملیاتی بازگردانند .
      با کلید خوردن این پروژه ، به شکل همزمان نیروی هوایی یک قرارداد همکاری را با صنایع شهید بابایی وابسته به وزارت دفاع و پشتبانی نیرو های مسلح با هدف بازگرداندن چند تیر موشک فونیکس بحالت عملیاتی در یک بازه زمانی یکساله (2007-2006) به امضاء رساندند  و برای اطمینان از صحت کار ، چند کارشناس بازنشسته فنی نیروی هوایی ارتش نیز به این پروژه پیوسته و این ایده دنبال شد.
      براساس گزارشهای تایید نشده ، در اوایل کار ، موشکهای از رده خارج فونیکس با استفاده از جستجوگر موشک MIM-23B دوباره عملیاتی شدند . با این حال ، در سالهای بعد (2009-2008) ، زمانی که صنایع شهید بابایی ، یک نسخه بهبود یافته از موشک پدافند هوایی MIM-23B را با رادار و اویونیک جدید برای نیروی هوایی توسعه داد ، این ایده برای کارشناسان بوجود آمد که تمامی موشکهای فونیکس باقی مانده را با اویونیک جدید و رادار موشک شلمچه ، ( نسخه بهبود یافته MIM-23B) به حالت عملیاتی درآورند .
      این موشک با موفقیت کامل مابین سالهای 2009 تا 2010 آزمایش شد ، اما علی الظاهر  در خط تولید انبوه قرار نگرفت . نسخه جدید سجیل / شلمچه  با جستجوگر و اویونیک پیشرفته با شناسه سجیل هوابرد برای تجهیز تامکتهای نیروی هوایی ، فانتوم ومیراژهای اف-یک در حال توسعه است .
      پی نوشت : 
      این تحلیل ، صرفاً یک نظر بشمار می رود و نه تایید و نه رد می گردد . با این حال امیدواریم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، بیش از پیش ، از قابلیتهای تدافعی ، تهاجمی برخوردار گردد . 
    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.