-
جدیدترین مقالات انجمن
-
موضوعات در حال مرور
-
جدیدترین پاسخ های کاربران
-
توسط scorpion57 · ارسال شده در
روسیه قرار ست تا سال ۲۰۲۷ ایران را با موشکهایی که میتوانند جتهای آمریکایی و اسرائیلی را هدف قرار دهند، مسلح کند سایتUNITED24 Mediaادعا می کند اسناد طبقهبندیشدهای را به دست آورده که جزئیات توافقنامههای بین مسکو و تهران در مورد تأمین هواپیماهای جنگنده و تسلیحات مرتبط با آنها، از جمله موشکهای هوا به هوا را نشان میدهد. این موشکها برای نبرد هوایی استفاده خواهند شد. اسناد کشفشده به چندین قرارداد اشاره دارند. اولین قرارداد، شماره R/19K1011141768 مورخ 10 ژوئن 2021،(خرداد 1400) مربوط به تولید هواپیماهای سوخو-35 و قطعات جنگی آنها است. با این حال، جنگنده ها بدون تسلیحات رزمی اختصاصی خود ارزش محدودی دارند. از سال 2023، قراردادهایی به طور خاص برای تأمین مهمات، یعنی موشکها، امضا شد. قرار است این قراردادها تا سال 2027 تکمیل شوند، که ارتباط معنا داری با درگیری های یکسال اخیر پیرامون ایران دارد. موشکهای شناساییشده شامل : Kh-38 -موشک هدایتشونده هوا به زمین میانبرد که توسط Su-35 حمل میشود. K-73 (آر-۷3)موشک هوا به هوا. جنگنده Su-35S میتواند بسته به پیکربندی، به چهار موشک هوا به هوای R-77-1 و تا شش موشک R-73 (K-73) مجهز شود. K-۷۷ (آر-۷۷) - موشک هوا به هوا. Kh-31 — موشک هوا به زمین، که به عنوان سلاح ضد کشتی نیز استفاده میشود؛ پلتفرم Su-35 نیز میتواند آن را شلیک کند. قراردادهای تسلیحاتی بین مسکو و تهران قرارداد اصلی که زیربنای همکاری بین روسیه و ایران است، شماره R/19K1011141768 است که در بالا به آن اشاره شد و تولید هواپیماهای Su-35 و قطعات جنگی آنها را پوشش میدهد. اسناد قرارداد روسیه، یک مشتری خارجی با نام "K10" - نام رمزی که به ایران اشاره دارد - را فهرست میکند. سلاحهای این هواپیما، به همراه سایر قطعات، در چندین قرارداد بعدی مشخص شدهاند. گزیده از یک نامه، شرکت ایرکوت و دریافتکننده نهایی جتها را K10 (ایران) ذکر میکند، با اشاره به قرارداد پذیرش وزارت دفاع موشکهای Kh-38(سیستم هدایت لیزر، رادار فعال، مادون قرمز، ماهواره، بسته به نوع) در سالهای 2023-2024، به نفع مشتری خارجی K-10، بزرگترین شرکتهای ماشینسازی روسیه، ISKRA، درخواستی را به شرکت دولتی فدرال Perm Powder Plant برای تولید و تحویل قطعات 65DU.S-Sh، 65DU.M-Sh، 65DU.MV، V-287، 65DU.S-Sh IN، 65DU.M-Sh IN و مونتاژ قطعه 65DU.00، در مجموع 120 واحد، ارسال کرد. در کاتالوگ کارخانه پودر پرم، قطعه 65DU یکی از اجزای موشک Kh-38 است. قرارداد اضافی به شماره R/19K1011141768 برای قطعاتی از موشک روسی Kh-38 برای مشتری K10—ایران. نکته مهم این است که کارخانه پودر پرم طیف گستردهای از سیستمهای موشکی را در فهرست خود دارد و اجزای لازم را بر اساس آن تهیه میکند - از جمله موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین. کاتالوگ قطعات کارخانه پودر پرم برای موشکهای مختلف روسی مانند Kh-31 و K-77. موشکهای کی-۷۳(R73)(حرارتی) در سال ۲۰۲۳، قراردادهایی بین شرکت FKP Perm Powder Plant و ISKRA برای تأمین واحدهای Sh-295 "Variant" - در مجموع ۱۲۳ واحد، به ارزش ۵۴،۹۸۶،۹۲۴ روبل (اکنون ۶۷۴،۶۸۹ دلار) - امضا شد. Sh-295 "Variant" کلاهکی است که در موشک هوا به هوای K-73 استفاده میشود. SH-295 «نوع» مورد اشاره در یک قرارداد تأمین موشکهای کی-۷۷(R77)(راداری فعال) شرکت سهامی «دفتر طراحی ماشینسازی «ایسکرا» به نام ای. آی. کارتوکوو» درخواستی را در مورد تولید قطعات Sh-328، ISh-328 و V-328 در سالهای 2025-2027 و همچنین خدمات مونتاژ قطعه 542.U-00 - در مجموع 42 واحد - به شرکت FKP «PPZ» ارائه داد. نامه رسمی روسیه که جزئیات تأمین قطعات برای چندین سیستم موشکی، از جمله هوا به هوا، را شرح میدهد. این قطعات بخشی از مجموعه موتور موشک هوا به هوای K-77 (R-77) را تشکیل میدهند. سندی که اجزای خاص را به سیستمهای موشکی که برای آنها طراحی شدهاند، مرتبط میکند موشکهای خا-۳۱( ضد کشتی ضد رادار مجهز به سیستم هدایت راداری فعال مقاوم در برابر پارازیت) کارخانه رادیوپریبور روسیه، یک تولیدکننده تجهیزات دفاعی مستقر در سن پترزبورگ، از شرکت الکترونیک سوتلانا-الکتروپریبور درخواست کرد که اقلام RROP-5 و M31102 را در سال 2025 تولید و عرضه کند. اینها اجزای قطعه U505E هستند که برای موشکهای Kh-31E تولید میشوند. تحویلها به صورت سه ماهه برنامهریزی شدهاند و در مجموع 42 واحد خواهند بود. نامه رسمی روسیه در مورد تأمین قطعات مورد نیاز برای موشکهای Kh-31E خرجهای پیشران موشک همچنین اطلاعاتی در مورد یک قرارداد بزرگ دیگر - برای تأمین سوخت پیشرانه KV-1-72.001 برای مشتری خارجی K-10، در مجموع ۱۶۴ واحد، با برنامهریزی تولید تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ - به دست آمده است. زنجیره تولید به شرح زیر است: پیشران SF-4 توسط کارخانه پودر پرم برای تولید نمونه های KV-1-72.001 تولید می شود. این قطعات خام توسط موسسه تحقیقات علمی مواد پلیمری (NIIPM JSC) تولید میشوند. قطعه KV-1-72 یک واحد زرهی (KV-1-72.010: 82-1 / 0 – 119-1) است که با استفاده از ترکیب PGS-6 به یک پوشش فلزی متصل شده است. موتور(مولد) Yu5801 (GG-72) شامل واحد KV-1-72 مونتاژ شده با یک جرقه زن VG-1-72 است، در حالی که محفظههای (روکشهای)مولد گازی توسط مشتری تأمین میشوند. قرارداد روسیه برای تأمین سوخت KV-1-72.001 برای مشتری خارجی K-10 — ایران این نشان دهنده یک زنجیره فناوری استاندارد برای تولید (موتورها و مولدهای گازی) - مورد استفاده در سیستمهای موشکی است. چنین اجزایی معمولاً در موارد زیر استفاده میشوند: سیستمهای سوخت رسانی، یا به عنوان عناصر موتورهای سوخت جامد و سیستمهای کنترل (مثلاً پرهها، عملگرها). این مجموعهها مشخصه موشکهای هدایتشونده هوایی در هر دو کلاس هوا به هوا و هوا به سطح هستند. منبع:https://united24media.com/ -
توسط MR9 · ارسال شده در
بسم ا... خودروی پیاده نظام ارتقاء یافته اوکراینی BMP-1TS
یگانهای ویژهٔ «اومگا» (Omega) مرکز عملیات ویژهٔ گارد ملی اوکراین (TsSP "Omega") پس از مدتها کش و قوس خودروهای جنگی پیاده نظام ارتقاء یافته BMP-1TS که بر اساس شاسی خودروی رزمی پیاده نظام بی ام پی-1 دوره اتحاد شوروی و با همکاری صنایع دفاعی اوکراین توسعه یافته است را تحویل گرفت . این نمونه جدید با بهره گیری از قطعات بومی اوکراینی ، ارتقایی اساسی در حوزهٔ آتش و کنترل رابدست آورده است . براساس داده های موجود، این ارتقاء ها در حوزه های ذیل قابل بررسی است : https://www.aparat.com/v/pag90vw 1- توان آتش و ماژول رزمی
مهمترین ارتقای این خودروها، نصب ماژول رزمی بومی «کُپیه-سینتز» (Kopye-Sintez) بشمار می رود که به طور چشمگیری توان آتش این خودروی رزمی را افزایش داده است . . این ماژول به تسلیحات به روزی نظیر توپ خودکار کالیبر ۳۰ م.م ZTM-1 با نرخ آتش بالا؛ نارنجک انداز خودکار ۳۰ م.م KBA-117 با برد مؤثر ۱۷۰۰ متر (نسخهٔ بهبودیافتهٔ AG-17 شوروی) و همچنین تیربار هم محور PKT کالیبر ۷٫۶۲ م.م و درنهایت سامانهٔ موشکی ضدزره «استوگنا» (Stugna) یا «باریر» (Barrier) مجهز می گردد. 2- سیستم کنترل آتش و دقت بالا
عنصر کلیدی این به روزرسانی، سامانهٔ دیجیتال کنترل آتش «سینتز» (Sintez) است که در آن قابلیت رهگیری خودکار هدف و سامانه تصویربرداری حرارتی با یکدیگر یکپارچه شده اند. این سامانه با بهرهگیری از تثبیت کنندهٔ پیشرفته و ماژول الکترواپتیکال جدید ، دقت تیراندازی بالا را حتی در حالت حرکت، در شرایط نامساعد جوی و هنگام عبور از موانع آبی تضمین میکند. بر اساس گزارشهای میدانی، کاربران اوکراینی این سامانه زرهی اعلام کرده اند که BMP-1TS در مقایسه با BMP-2 از دقت بسیار بالاتری برخوردار است، هرچند نرخ آتش آن کمتر به نظرمی رسد. 3- ویژگیهای حرکتی و حفاظتی
این خودرو با حدود ۱۶ تن وزن ، به پیشرانه دیزلی Cummins ISBe با قدرت ۳۰۰ کیلووات و جعبه دنده ۶ سرعتهٔ اتوماتیک Allison مجهز بوده که سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی ۷۰۰ کیلومتر را بدان می دهد . بدنهٔ خودرو دارای ۸ صندلی جداگانه برای پیاده نظام با محافظت در برابر مین، خروجی عقب از طریق رمپ، کف V شکل دولایه برای مقاومت در برابر انفجار تا ۱۰ کیلوگرم تی ان اتی و محافظت پایه طبق استاندارد STANAG ۴۵۶۹ سطح ۳ (مقاوم در برابر پرتابه های کالیبر ۷٫۶۲×۵۱ ضدزره) است. وضیعت استقراری : هرچند تعداد دقیق خودروهای تحویل داده شده اعلام نشده، اما بنابر گزارشها 40 تا 50 دستگاه سفارش داده شده و واحدهای «اومگا» و همچنین تیپ «آزوف» گارد ملی اوکراین از این خودروها استفاده میکنند. حضور این خودروها در ترکیب گروههای تکاورِ مرکز عملیات ویژهٔ «اومگا» نشانه ای از تلاش اوکراین برای جبران موضعیِ عقب ماندگی تاکتیکی در حوزهٔ زرهی با استفاده از سامانه های بومی و با هزینهای کمتر نسبت به خرید خودروهای کاملاً جدید است. این رویکرد، ضمن افزایش توان آتش یگانهای خط مقدم، وابستگی به تجهیزات خارجی را کاهش داده و نوعی راهبرد جایگزینی هوشمندانه در شرایط محدودیت منابع بشمار میرود. پی نوشت : استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. -
توسط bds110 · ارسال شده در
از خبر استقرار نیروهای ویژه اسراییل در زنگیلان اذربایجان بگذریم در ارمنستان اتفاقات جالبی افتاد از پیروزی حزب پاشینیان در انتخابات تا تجهیزات نظامی ایرانی چینی هندی مجید یا نسخه چینی آن بمب های ظاهرا ادعا شده یاسین روی سوخو های ارمنستان کواد کوپتر ضد پهپادی از بین سرجنگی های به نمایش داده شده این یکی از همه جالب تر بود ظاهرا یک دیتا سنتر هوش مصنوعی ۴ میلیارد دلاری در ارمنستان در حال احداث است -
توسط mehdipersian · ارسال شده در
امضای تفاهمنامه خرید ۲۰ بالگرد امداد و نجات از روسیه رئیس جمعیت هلالاحمر و مدیرکل شرکت سهامی هلیکوپترهای روسیه، تفاهمنامه خرید ۲۰ فروند بالگرد را امضا کردند. با توجه به قرارداد نهایی شده، ۴ فروند از این بالگردها تا قبل از عید نوروز ۱۴۰۶ تحویل ایران میشوند. بر اساس اعلام رئیس جمعیت هلالاحمر ایران، بالگردهای فوق بهواسطه فناوریهای تعبیهشده، قابلیت پرواز در شب را دارند و به تجهیزات خاموشکردن آتش و ارائه خدمات بهداشتی و امدادی نیز مجهز هستند. -
توسط unstopable · ارسال شده در
به نام خدا با سلام به همه یک ایده پدافندی دارم گفتم اینجا مطرح کنم .ادمین های محترم اگر احساس کردند مناسب این تاپیک نیست جابه جا کنند. بزرگترین مشکل سیستم پدافندی ما در این دو جنگ اخیر شناسای سامانه های راداری فعال و نابودی سخت انها یا جمینگ سنگین روی انها بود که با توجه به هدایت راداری بودن موشک ها عملا این سامانه ها بدون استفاده موندند .اما در مقابل سامانه های هدایت حرارتی و تصویری عملکردی بسیار فراتر از انتضار داشتندو با توجه به این دو نکته چند کار میتوان انجام داد ابتدا ایجاد یک شبکه بزرگ و گسترده از دوربین های نظارتی و حرارتی شامل نصب داخل کوه های اطراف شهر ها و مکان های حساس برای رصد اسمان منطقه نصب دوربین ها در نوار مرزی و خط ساحلی و استفاده از بالن های ارتاف بالا یا دکل های بلند برای رصد 360 درجه دشت های پهن و هموار این مجموعه در کنار رادار های پسیو می تواند توان شناسای خیلی خوبی به فرماندههی پدافند هوای بدهد.در کنار ان برای تهاجم دو کار لازم است اول ساخت و گشترش تیربار های چرخان کالیبر بالا با نواخت بالا در سراسر مناطق حساس و شبکه کردن انها با این سامانه های تیرباری برای زدن پرتابه های بزرگ موشک های کروز و پهپادها و بالگرد ها و جنگندهای در ارتفاع پایین همچنین ساخت و به کار گیری موشک های پدافندی اشیانه یاب حرارتی بزرگتر به منظور پوشش برد های بیشتر به منظور جلوگیری از جمینگ روی این موشک ها میتوان برای هدایت و کنترل این موشک ها انها را مانند پهپادهای fpv به کابل های فیبر نوری مجهز کرد تا کل سیستم در مقابل جمینگ ایمن باشد. در پایان از توجه دوستان تشکر میکنم و خوشحال میشم از نظراتشون بهرمند بشم. -
توسط mehdipersian · ارسال شده در
نبایدها! راههایی هستند که نباید در پیش گرفته شوند، ارتشهایی هستند که نباید حمله شوند، شهرهایی هستند که نباید محاصره شوند، جاهایی هستند که نباید سرشان جنگید. دستوراتی از فرمانروا هستند که نباید اطاعت شوند! (کتاب هنر جنگ) کتاب هنر جنگ کتاب هنر رزم (The Art of War) اثری است که دیدگاههای سون تزو دربارهی فلسفهی جنگ را دربرمیگیرد. او در این کتاب بهترین شیوههای نظامی و فنون جنگ را برای پیروزی به فرماندهان میآموزد. نویسندهی این اثر تمام نکات استراتژیکی را که در هنگام نبرد باید به آنها واقف بود، به مخاطبانش آموزش میدهد. این کتاب بهقدری ارزشمند است که هنوز بهعنوان یک مرجع جامع برای استراتژی نبرد شناخته میشود و میتوان اصول و آموزههای آن را آموخت و استفاده کرد. لینک دانلود کتاب: https://www.sarzamindownload.com/22132/- -
توسط MahdiT313 · ارسال شده در
اگر بجای کلمه منسوخ از کلمه ناکارآمد سازی تکنولوژِ ی استفاده بشه خیلی مفهوم قشنگ تر منتقل میشه برای مثال در جنگ داخلی سوریه یادتون باشه یه سیستم ساده لیزری ایران درست کرد به نام سراب که نسخه موشک تاو که امان همه زرهی مقاومت را بریده بود را پیچید یا در در جنگ رمضان پدافند غیر عامل-استفاده درست از جغرافیا نظامی ایران- شهرهای موشکی دربرابر برتری هوایی دشمن واقعا موثر بود -
توسط seyedmohammad · ارسال شده در
- چند جمله در باب فرماندهی عملیات با استفاده از آموزه های دانش استراتژی مدیریت و سازمان : انسان نظامی در میدان، تحتتأثیر «تصویر ذهنیِ» خود از وضعیت، از زمان جنگ، از نوع مأموریت و از نسبت میان رنج و نتیجه عمل میکند. هنگامی که نیرو با یک «طرحواره ذهنی» از جنگ کوتاه، مأموریت روشن و پایان قابلتصور وارد نبرد میشود، اما در عمل با جنگی ممتد، پرابهام و دارای وقفهها و بازگشتهای مکرر مواجه میگردد، فاصله میان تصور و واقعیت به ناهمخوانی روانی میانجامد. از منظر روانشناسی سازمانی، نظریه «انتظار» توضیحی مناسب برای این وضعیت به دست میدهد؛ افراد هنگامی حاضرند هزینههای سنگین را تحمل کنند که میان تلاش آنان، نتیجه حاصل و ارزش آن نتیجه، پیوندی معقول ببینند. در چنین شرایطی، انگیزش نه لزوماً به سبب فقدان تعلق عاطفی، بلکه به سبب سستی پیوند میان فداکاری و نتیجه، بهتدریج فرسوده میشود. این نکته ازآنرو مهم است که نشان میدهد بحران وفاداری را نباید صرفاً به بیاعتقادی ایدئولوژیک فروکاست؛ گاه مسئله، ازدسترفتن معقولیتِ درکشده در رابطه میان «هزینه» و «ثمره» است! فرمانده، فقط تصمیمگیر در لحظه بحران نیست، بلکه واسطه تفسیر واقعیت برای نیروهاست. هرچه در سلسلهمراتب بالاتر میرویم، مسئله اصلی کمتر «دادن دستور مشخص» و بیشتر «فراهمکردن بافت معنایی» برای نیروها میشود. اگر فرمانده نتواند واقعیت را برای نیروهایش تفسیر کند، اگر پیوند میان هدف، وضعیت و اقدام روشن نشود و یا اگر احساس شود که سطوح بالا هزینه خطاهای خود را به سطوح پایین منتقل میکنند، اعتماد سازمانی تضعیف میشود. در چنین شرایطی، نافرمانی همیشه به صورت شعار یا اعتراض صریح ظاهر نمیشود؛ گاه نیرو فقط دیگر آن التزام درونی پیشین را به فرماندهی احساس نمیکند. - و اندکی هم در باب فرماندهی اطلاعات : یک شکست اطلاعاتی، نه به مثابه یک «قوی سیاه»* پیشبینیناپذیر، بلکه در فهمِ خودِ تهدید تعریف میشود. سازمانهای اطلاعاتی نباید از یک نهادِ متمرکز بر «فهم واقعیت» و «هشدار راهبردی»، به نهادی با گرایش روزافزون عملیاتی و مداخلهگر تبدیل شود؛ تغییری که بهتدریج «عضله ارزیابی» را تضعیف و به «عضله عملیاتی» تبدیل میکند. مسئله فقط کمبود نیرو یا کمکاری اشخاص نیست، بلکه نوع تربیت حرفهای، نوع پاداش سازمانی و نحوه تخصیص منزلت در ساختار امنیتی نیز تغییر کرده است. هنگامی که سازمان، مسئلههای کوتاهمدت و عملیاتی را پاداش میدهد و بر همان اساس منابع و اعتبار توزیع میکند، در عمل بخشی از سرمایه انسانیِ مناسب برای تشخیص تهدیدات بلندمدت را تضعیف میکند. حتی در اسناد ظاهراً معرفتشناختی و اطلاعاتی نیز، مسئله نیروی انسانی در سطحی عمیقتر حضور دارد: در شکلگیری عادتهای ذهنی، در زوال حساسیت تحلیلی و در ساختارهایی که انسانِ تحلیلگر را به ضمیمه فناوری تقلیل میدهند. نتیجه آنکه پس از شکست های مکرر اطلاعاتی مانند وضعیت امروز ما لازم است در انتصاب فرماندهان جدید سازمانهای اطلاعاتی رویکرد تهدید محور_بلند مدت بر رویهی فرصت محور_آنی، ترجیح داده شود. ــــــــــــــــ *ر. ک. به نظریه قوی سیاه از نیکلاس نسیم طالب -
توسط majid363 · ارسال شده در
منسوخ کردن تکنولوژی به مراتب دشوارتر و پرهزینهتر از انهدام آن است و نیازمند چنان نبوقو خلاقیت و چابکی سازمانی است که سازمانهای نظامی بزرگ و بوروکراتیک در برابر آن مقاومت میکنند به زبان ساده گفتنش آسان ولی انجامش به غایت دشرار است
استالین جبههها را واگذار نکرد، بلکه آنها یکی پس از دیگری فروپاشیدند و میلیونها سرباز به اسارت درآمدند تفاوت بزرگی است میان یک عقبنشینی استراتژیک آگاهانه مانند عقبنشینی روسها در برابر ناپلیونوشکستهای فاجعهباری که به دلیل بیکفایتی فرماندهی عالی رخ داد. اگر فروپاشی جبههها یک نقشه از پیش طراحیشده بود نیازی به اعدام ژنرالها و فرماننه یک قدم عقبتر بود؟
هنر فرمانده مسب پیروزیهای ارزان و قطعی است نه ماهیگیری و یا سو برداشت از دل شکستها پذیرش عمدی شکست ریسکبسیار بزرگ و معمولاً یک اشتباه است چون هزینههای انسانی روانی و اعتباری شکست چنان بالاست که معمولاً روحیه و ابتکار عمل را پیش از رسیدن به آن منفعت اتحمالی نابود میکن
شما سیل کمک های امریکا به شوروی را در نظر بگیرید بدون اونها شوروی می تونست موفق باشه -
توسط worior · ارسال شده در
چندتا جمله از خودم اضافه کنم: - داشتن ارتش بزرگ و توانمند و پیشرفته مهم نیست، امکان "حل مسئله" با این ارتش مهمتر هست. - پیروزی همیشه اهمیت نداره، عواید حاصل از شکست در یک نبرد میتونه از پیروزی در اون بزرگتر باشه. - موفقیت های پی در پی و زیاد نظامی کشورها رو منحرف و وابسته صرف به ابزار نظامی میکنه، این میتونه زمینه شکست کامل و اساسی یک امپراطوری رو فراهم کنه و این لحظه زمانی فرا میرسه که ابزار نظامی عملکردش رو بواسط تغییرات در محیط از دست بده. - در برابر دشمن مصمم هزار بار شکست های کوچک و عقب نشینی ها رو تحمل کنید ولی فقط یک بار قاطع پیروز شوید! استالین ده ها جبهه و تهاجم رو به هیتلر واگذار کرد و با واگذار کردن شهرها و حمله با امواج انسانی که اسلحه و حتی غذا هم نداشتن ورماخت رو پشت جبهه ها گرفتار کرد تا اینکه تونست خودش و متمرکز کنه و به نازی ها حمله کنه در حالی که نازی ها گرفتار موفقیت ها(شهرهای فتح شده، اسرا و افزایش در هزینه ها شده بودند). - برای مقابله با دشمن پیشرفته و مجهز نباید صرفا تجهیزاتش رو منهدم کنید، باید تکنولوژیش رو منسوخ کنید. - همه میگن من هم میگم، گرفتن مهم نیست نگهداشتن مهمه. هیتلر نتونست نگه داره، شوروی نتونست نگه داره، آمریکا نتونست عراق و افغانستان رو نگهداره. نگه داری از یک جغرافیا وابسته به جمعیت اونجا و تغییرات در جمعیت اونجاست. در حال حاضر از روش ماکیاوولی در مهاجرت اجباری نمیشود استفاده کرد، نسل کشی در مقیاس وسیع هم امکانش وجود نداره، بنابراین برای هر مهاجمی بدیهی هست که باید به فرهنگ و آداب جامعه تحت تهاجم حمله کنه و اونها رو مثل خودش کنه. اگر به ایران حمله شد دلیلش این بود که یه عده اینجا نسبت به تمدنشون مثل دشمن شدند. -،... -
توسط mehdipersian · ارسال شده در
بله عکس درست اینه: اشتباه از منبع خبر در توییتر بوده عکس بالا هم به نظر بمب هدایت تلوزیونی هست.
-
-
سر خط خبرها
-
دانشنامه میلیتاری
-
گالری سایت
-
نمایش آمار های انجمن
-
مجموع موضوعات21,559
-
مجموع ارسال ها538,284
-
-
آمارهای کاربران
-
کمک کنندگان برتر
-
چه کاربرانی آنلاین هستند؟ دیدن لیست کامل
