Recommended Posts

مروری بر تاریخچه تولید و خدمت بالگرد Sikorsky S-58

و نمونه نظامی  Sikorsky H-34  Choctaw

 

 

قسمت سوم :

 

اتفاقاتی عجیب در روند توسعه !

 

جایگزینی موتور شعاعی پیستونی با یک موتور توربینی ، عمر عملیاتی بالگرد  Sikorsky S-58 را تا حد زیادی افزایش داد . این بالگرد آخرین بالگرد تولید شده توسط سیکورسکی بود که از موتور پیستونی نیرو می گرفت و همراه با بالگرد Sikorsky S-55 اولین بالگرد آمریکایی تولید انبوه بود که بصورت گسترده در خدمت حمل و نقل نیروهای نظامی آمریکا درآمد .

 

artifact-sikorsky-s-55-ho4s-3~0.jpg

Sikorsky S-55

 

این بالگرد در تعداد زیادی تولید شد ، امروزه بیشتر مدل های باقی مانده را می توان در انبارهای سراسر ایالات متحده و در موزه ها یافت . در اروپا نیز ظاهرا تنها مدل قابل پرواز بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUG  متعلق به شرکت Meravo-Luftreederei GmbH مستقر در 45 کیلومتری شمال اشتوتگارت است که در نمایشگاه های هوانوردی دیده می شود و در برخی فیلم ها نیز شرکت کرده است .

 

S-58_D-HAUE_Meravo_6404261HAB.jpg

دهه 1980 میلادی ، بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUE در حال لیفت یک کانتینر در اشتوتگارت آلمان

 

Sikorsky_S-58_D-HAUG_6404261HAB.jpg

ژوئیه سال 2013 میلادی- تصویری زیبا از بالگرد Sikorsky S-58C D-HAUG در حال سرویس از طرف شرکت

Meravo-Luftreederei Luftfahrt mbH

 

Deposito_S-58_6406401HAB.jpg

این تصویر دلسرد کننده پایان غم انگیز بسیاری از H-34 هایی است که قبلاً توسط نیروهای ایالات متحده استفاده می شد . هر بالگردی داستانی دارد که باید گفت . . .

 

در ایالات متحده برخی از اپراتورها هنوز از  بالگرد Sikorsky S-58 برای حمل و نقل تجاری استفاده می کنند . آنها گاهی اوقات برای بلند کردن سیستم های تهویه مطبوع بر روی پشت بام استفاده می شوند . همچنین شرکت بالگردهای ADF مستقر در بروستر ، واشنگتن ، ناوگان بالگرد Sikorsky S-58  را برای محافظت از محصولات گیلاس در برابر آسیب بکار میگیرد .

 

S-58N8066404261HAB.jpg

بالگرد Sikorsky S-58 متعلق به شرکت بالگردهای ADF

 

S-58_N79AR6404261HAB.jpg

Sikorsky CH-34C N79AR که در سال 1957 میلادی ساخته شد و امروزه در خدمت  شرکت بالگردهای ADF است

 

S-58_N8676404261HAB.jpg

Sikorsky S-58C N867 عکسبرداری شده در بروستر که امروزه در خدمت  شرکت بالگردهای ADF است

 

تولید انبوه نمونه های مجهز به موتور توربینی

 

ظهور اولین موتورهای توربینی که به طور خاص برای استفاده در بالگردها ساخته شده بودند ، سازندگان را وادار کرد تا این جایگزین امیدوارکننده را برای عملکرد بهتر مدل های خود در نظر بگیرند . شرکت سیکورسکی به طور آزمایشی ، نمونه اولیه ای را توسعه داد که اولین پرواز خود را در 30 ژانویه سال 1957 میلادی انجام داد که به نام  HSS-1F با دو موتور General Electric T-58  به جای موتور  Curtiss-Wright R-1820  معروف بود.

 

thumb_General_Electric_T58_turboshaft.jp

General Electric T-58 turboshaft

 

thumb_Curtiss-Wright_R-1820_Cyclone.jpg

Curtiss-Wright R-1820 Cyclone

 

 

بالگرد  Sikorsky S-58 تحت لیسانس در فرانسه توسط شرکت Sud Aviation و در انگلستان توسط شرکت Westland Helicopters  تولید شد . سازنده فرانسوی حدود 90 فروند بالگرد را با قطعاتی که از شرکت سیکورسکی تهیه کرده بود مونتاژ کرد ، سپس 185 فروند (منابع دیگر نشان می دهد 166) برای نیروی دریایی فرانسه و بلژیک (HSS-1) و نیروی هوایی فرانسه (HUS-1)  ساخت.

در 5 اکتبر سال 1962میلادی ، شرکت Sud Aviation  اولین پرواز نسخه بالگرد  Sikorsky S-58  را به انجام رساند که در آن دو موتور

Turboméca Bastan IV جایگزین موتور اصلی رایت سایکون شعاعی شدند .

 

thumb_Turbomeca-Bastan-VI-C_-Made-in-Fra

Turboméca Bastan IV

 

شرکت Westland  نیز ، اقدام به توسعه و ساخت اختصاصی یک بالگرد با موتور توربینی بر روی بدنه بالگرد  Sikorsky S-58 کرد . اولین بالگرد Westland Wessex HAS.1 برای نیروی دریایی سلطنتی مجهز به موتورتوربوشفت Napier Gazelle برای اولین بار در 20 ژوئن سال 1958 میلادی پرواز کرد .

 

 

Westland_Wessex_HAS_1.jpg

Westland Wessex HAS.1

 

 

 

thumb_Napier_Gazelle.jpg

Napier Gazelle

 

 

شرکت  Westland در مجموع 356 هلیکوپتر Wessex در انواع مختلف ساخت .

 

 

S-58_French_Alps_64042690901HAB.jpg

بالگرد  Sikorsky H-34s در خدمت ALAT سناریوهای استفاده بسیار متفاوتی را تجربه کردند، از آلپ فرانسه تا آفریقا

 

 

S-58_Algeria_64042690901HAB.jpg

بالگرد  Sikorsky H-34s در خدمت ALAT در صحرای الجزایر

 

 

پایان قسمت دوم

.

.

.

ادامه دارد . . .

 

مترجم  : 951

برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است .

 

فقط برای میلیتاری

            . منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد

ویرایش شده در توسط 951
  • Like 6
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مروری بر تاریخچه تولید و خدمت بالگرد Sikorsky S-58

و نمونه نظامی  Sikorsky H-34  Choctaw

 

 

قسمت چهارم :

 

سابقه خدمت غیر نظامی بالگرد  Sikorsky S-58

 

طولی نکشید که اپراتورهای غیرنظامی علاقه خود را به بالگرد  Sikorsky S-58 نشان دادند و بنابراین در ژوئیه سال 1955 میلادی ، شرکت سیکورسکی شروع به جمع آوری اولین سفارشات با اولویت دادن به تامین نیروهای مسلح ایالات متحده کرد .

گواهینامه تجاری بالگرد  Sikorsky S-58C  در 2 آگوست سال 1956 میلادی به دست آمد . این نسخه به طور خاص برای حمل و نقل مسافر برنامه ریزی و طراحی شده بود و دارای دو در ، در سمت راست بود . این بالگرد می توانست دوازده مسافر را در چهار ردیف صندلی های سه گانه حمل کند. در 19 اکتبر سال  1955 میلادی ، طی یک کنفرانس مطبوعاتی ، شرکت نیویورک ایرویز خرید 7 فروند بالگرد  Sikorsky S-58  را اعلام کرد که اولین آنها در 15 ژوئن سال 1956 میلادی ، وارد خدمت شد . سه فروند اول که همراه با قطعات یدکی آن با سرمایه گذاری 1.2 میلیون دلاری همراه بود ، تا پایان سال وارد خدمت نشدند .

 

 

NYA_AD_1958_6404261HAB.jpg

سال 1958 میلادی - تبلیغات شرکت نیویورک ایرویز ، اولین شرکت غیر نظامی که از بالگرد  Sikorsky S-58 استفاده کرد.

 

در میان اولین مشتریان ، شرکت بلژیکی Sabena بود که 8 فروند  بالگرد  Sikorsky S-58C  را خریداری کرد . اولین بالگرد با سریال نامبر (s/n 58-356) در 7 نوامبر سال 1956 میلادی ، وارد بلژیک شد و شناسه OO-SHI را در 26 نوامبر سال 1956 میلادی ، دریافت کرد . یکی دیگر از اپراتورهای آن دوره ، شرکت شیکاگو هلیکوپتر ایرویز بود .

 

 

 

S-58C_Sabena_6408881HAB.jpg

شرکت بلژیکی Sabena از بالگرد Sikorsky S-58C بین سال‌های 1956 تا 1967 میلادی استفاده کرد.

 

 

S-58C_CHA_64042690901HAB.jpg

یکی از بالگردهای  Sikorsky S-58 که توسط شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو اداره می شود .

این نسخه را می توان به راحتی با دو درب دسترسی و پنجره های اضافی  از سایرین متمایز کرد.

 

Sikorsky_S-58_Chicago_Helicopter_Airways

یکی از بالگردهای  Sikorsky S-58 شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو در حال پرواز بین آسمان خراش ها

 

 

Brochure_CHA_6407221HAB.jpg

بروشور تبلیغاتی شیکاگو هلیکوپتر ایرویز

 

بالگرد  Sikorsky S-58-B که توسط شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو استفاده میشد ، یک نوع غیرنظامی عمومی با یک صندلی نیمکتی تاشو برای 5 تا 7 مسافر و پیش بینی حمل بار بود . حداکثر وزن برخاستن از 12700 پوند (5760 کیلوگرم) به 13000 پوند (5897 کیلوگرم) افزایش یافته بود . این افزایش با اصلاح مجرای هوای کاربراتور جدید و طراحی جدید فن خنک کننده موتور که نیروی کمتری جذب می کرد امکان پذیر شد بطوریکه موتور حدود 36.7/50 کیلووات بر اسب بخار بیشتر به گیربکس منتقل میکرد .

بالگرد  Sikorsky S-58 به طور گسترده از نیمه دوم دهه 1950 میلادی تا پایان دهه 1970 میلادی ، مورد استفاده قرار گرفت . علاوه بر حمل و نقل مسافری برنامه ریزی شده (به دلایل مختلف - اول و مهمتر از همه ظاهر مدل های دو موتوره مدرن تر مانند بوئینگ-ورتول 107 و سیکورسکی S-61 - استفاده از آن در این نقش نسبتاً کوتاه بود) توسط شرکت های نفتی نیز ، برای :

·        حمل و نقل پرسنل

·        تدارکات

·        جابجایی مواد روی سکوهای نفتی

·        حمل و نقل مصالح ساختمانی

·        مونتاژ سازه های پیش ساخته

استفاده می شد .

بخش کلانتری شهر لس آنجلس در دهه 1970 میلادی و اوایل دهه 1980 میلادی از تعدادی بالگرد  Sikorsky S-58 عمدتاً برای جستجو و نجات ، نظارت هوایی ، پشتیبانی گشت زمینی و حمل و نقل پرسنل استفاده کرد .

 

 

S-58_LA_Sheriff_6404261HAB.jpg

لانگ بیچ/کالیفرنیا، اوت سال  میلادی1981 - Sikorsky S-58J N87716 در خدمت اداره کلانتری شهر لس آنجلس

 

امروزه گواهینامه نوع بالگردهای :  Sikorsky S-55 و  Sikorsky S-58  به دست شرکت Centrepointe Aerospace مستقر در Royse City (تگزاس) رسیده است که خدمات مختلفی را ارائه می دهد و قادر به انجام تعمیر و نگهداری کامل در تمام مدل های بالگرد Sikorsky S-58  غیرنظامی است .

 

Untitled.png

لوگوی شرکت Centrepointe Aerospace

 

نکاتی جالب در مورد این بالگرد

در سال 1957 میلادی ، دوایت دی. آیزنهاور اولین رئیس جمهور ایالات متحده شد . او به طور منظم برای رسیدن به اقامتگاه تابستانی خود در پنسیلوانیا بعنوان  روشی سریع و راحت از بالگرد Bell UH-13J  استفاده می کرد .

 

 

ayznhwr.jpg

دوایت دی. آیزنهاور در کنار بالگرد Bell UH-13J

 

عادت به استفاده ازین روش سریع حمل و نقل ، به ساخت و بکارگیری یک نوع از بالگرد Sikorsky S-58    با نام اختصاصی  VH-34 با فضای داخلی VIP، تجهیزات ابزار دقیق و ناوبری بهبود یافته ، و ارابه های فرود شناور اضطراری منجر شد . بالگردی که در زمان حضور رئیس جمهور به عنوان "Marine One" نامگذاری میشد ، دارای طرح رنگی متمایز بود که هنوز هم استفاده می شود و به زمان دولت آیزنهاور باز می گردد . زمانی که این بالگرد سیستم تهویه هوا نداشت و قسمت سقف بالگرد برای انعکاس گرما و کاهش دمای داخلی به رنگ سفید درآمده بود !

این سنت همچنان ادامه یافته و به همین دلیل است که تا به امروز، بالگردهای ریاست جمهوری همچنان به عنوان "کله سفید" شناخته می شوند .

 

 

VH-34_6404261HAB.jpg

یک بالگرد ریاست جمهوری VH-34D (BuNo 147201) در چمن جنوبی کاخ سفید در سال 1961 میلادی .

این بالگرد مجهز به شناورهای اضطراری خود باد شونده است

 

 

csm_H34D_a373c90773.jpg

تصویری زیبا از بالگرد UH-34D در خدمت ارتش ایالات متحده مجهز به آنتن های رادیویی نصب شده بر روی درهای تاشوی جلو

 

در سپتامبر سال 1959میلادی ، نیکیتا اس. خروشچف ، نخست وزیر وقت اتحاد جماهیر شوروی ، از ایالات متحده بازدید کرد و در آنجا فرصتی یافت تا با یکی از VH-34 که برای حمل و نقل رئیس جمهور ایالات متحده دوایت دی. آیزنهاور استفاده می شد ، پرواز کند . برداشت های او به حدی مطلوب بود که دو فروند بالگرد VH-34 را سفارش داد که در اوایل دسامبر سال 1960 میلادی تحویل داده شدند .

 

 

 EEhDRhwX4AAUVsB.jpg

نیکیتا اس. خروشچف در حال سوار شدن بر بالگرد VH-34 در محوطه کاخ سفید

 

 

در 21 جولای سال 1961میلادی ، در ماموریت فضایی جیمنای 3 کپسول فضایی Liberty Bell 7 پس از ماموریت و عبور از جو زمین ، با فضانورد معروف Virgil Ivan Grissom در اقیانوس اطلس فرود آمد و در حالی که منتظر بود تا توسط یک بالگرد   Sikorsky HUS-1A / UH-34E بازیابی گردد ، به دلایلی که هرگز مشخص نشد ،  درب هوابند کپسول بطور ناگهانی باز شد و با ورود آب اقیانوس به داخل ، کپسول در حال غرق شدن بود . در دقایق بعد ، پس از نجات فضانورد ، خلبان بالگرد به شدت تلاش کرد تا کپسول در حال غرق شدن را از آب بیرون بیاورد و آن را به محل امنی در کشتی پشتیبانی برساند . علیرغم تلاش های بی دریغش ، او مجبور شد کپسولی را که در اقیانوس در حال غرق شدن بود با داده های ارزشمند جمع آوری شده در مامویت فضایی ، در طول پرواز رها کند.

 

 

Virgil_I__28Gus29_Grissom_portrait.jpg

Virgil Ivan Grissom

 

دقیقاً 38 سال بعد از ماجرا در 21 جولای سال  1999میلادی ، سرانجام این کپسول بازیابی شد تا در موزه به نمایش گذاشته شود . با این حال ، راز باز شدن ناگهانی دریچه هرگز روشن نشد .

 

 

H-34_Hunt_Club_1_6404261HAB.jpg

21 ژوئیه سال  1961 میلادی ،  با خلبانی ستوان جیمز ال. لوئیس، بالگرد Sikorsky HUS-1 "Hunt Club 1" ناامیدانه تلاش می کند تا کپسول Liberty Bell 7 را از آب خارج کند

 

 

پایان قسمت چهارم

.

.

.

ادامه دارد . . .

 

ترجمه و گردآوری مطالب  : 951

برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است .

 

فقط برای میلیتاری

            . منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد

ویرایش شده در توسط 951
  • Like 4
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مروری بر تاریخچه تولید و خدمت بالگرد Sikorsky S-58

و نمونه نظامی  Sikorsky H-34  Choctaw

 

 

قسمت ششم :

 

s58c_meravo_d-haug_4.jpg

تصویری زیبا از بالگرد Sikorsky UH-34D Seahorse (S-58A)

 

روتورها

 

بالگرد Sikorsky S-58   دارای روتور اصلی چهار پره کاملا مفصلی است . هر تیغه روتور اصلی از یک اسپار آلومینیومی اکسترود شده توخالی ساخته شده است . هر تیغه روتور دم دارای یک اسپار آلومینیومی، پوسته آلومینیومی ورق و لبه عقب لانه زنبوری است . تیغه های هر روتور قابل تعویض هستند . تیغه ها برای دوام طراحی شده بودند و در برابر رطوبت و دمای بالا مصون بودند .

هر دو تیغه روتور اصلی و دم از ایرفویل متقارن NACA 0012 استفاده می کنند . سیکورسکی یک روتور 4 پره برای بالگرد Sikorsky S-58  انتخاب کرد زیرا بارگیری تیغه کمتری را در مقایسه با روتور 3 پره بالگرد Sikorsky S-55 ایجاد کرد . دلیل دیگر وجود چهار پره کاهش لرزش بالگرد بود .

 

800px-NACA_0012_svg.png

ایرفویل متقارن NACA 0012

 

تیغه های روتور اصلی در همه مدل ها یکسان بود .  در نوامبر سال 1956 میلادی یک اسپار سنگین تر بر روی بالگرد Sikorsky H – 34 A  و نسخه تجاری آن معرفی شد . در مدل نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده، این اصلاح در ژانویه سال 1957 میلادی ارائه شد .

 

Sikorsky_S-58_testa_rotore_6404261HAB.jp

سر روتور اصلی بالگرد Sikorsky S-58

 

در ادامه در مورد BIM ( مخفف  Blade Inspection Method) صحبت می کنیم ، نشانگری که در انتهای ریشه تیغه نصب شده است که در صورت ایجاد کوچکترین شکاف ، تغییر رنگ می دهد و در نتیجه نیتروژن داخلی تحت فشار 10 psi آزاد می شود که موقعیت نشانگر را فعال می کند و تغییر رنگ قابل مشاهده را ایجاد می کند . سیستم BIM پیشرفت عمده ای در ایمنی پرواز ایجاد کرد. ابتدا بر روی تیغه های روتور اصلی بالگرد Sikorsky S-58 استفاده شد و سپس به اپراتورهای بالگرد Sikorsky S-55 نیز ارائه شد .

 

Sikorsky_S-58_pala_rotore_6404261HAB.jpg

عکس دو جزئیات جالب را نشان می دهد: BIM نصب شده روی تیغه و جیب های لبه عقب

 

همه تیغه ها متعادل شده و روی پایه چرخشی تیغه روتور اصلی در برابر تیغه اصلی چسبانده شده و با تنظیم مورد نیاز هنگام نصب شابلون شده اند . این امر نیاز به ردیابی دستی تیغه ها را هنگام نصب تیغه جایگزین حذف کرد .

 

csm_Main_rotor_blade_structure_640_88f6b

نقشه راهنمای تعمیر و نگهداری اجزای مختلف یک تیغه روتور اصلی را نشان می دهد. BIM قابل مشاهده نیست

 

تراژدی هوایی پارک جنگلی

سابقه عملیاتی درخشان بالگرد Sikorsky S-58 خطر تحت الشعاع قرار گرفتن توسط یک حادثه وحشتناک را داشت که در 27 ژوئیه سال 1960 میلادی در نزدیکی قبرستان  Forest Home، یک گورستان تاریخی روستایی واقع در منطقه روستای لینکلن در میلواکی (ایالت ویسکانسین) رخ داد . عصر همان روز، بالگرد ثبت شده به شماره:  N879 در سرویس شرکت هلیکوپتر ایرویز شیکاگو در یک پرواز 11 دقیقه ای بین فرودگاه شیکاگو میدوی و فرودگاه اوهار سقوط کرد و باعث مرگ یازده مسافر و دو خدمه شد .

 

S-58_Forest_Park_6404261HAB.jpg

گورستان خانه جنگلی، 27 ژوئیه سال 1960 میلادی

بخشی از بدنه با روتور دم Sikorsky S-58C N879 توسط کارشناسان FAA مورد بررسی قرار میگیرد

 

آژانس هوانوردی فدرال (FAA) بلافاصله تحقیقاتی را برای روشن شدن علت حادثه آغاز کرد . از همان ابتدا این شک وجود داشت که علت حادثه شکستن تیغه روتور اصلی است که در بالای درختی در فاصله 3/4 مایلی از محل سقوط بخش اصلی کابین پیدا شده است .

FAA  دستور داد تا تمام بالگردهایی که روتورهای آنها بیش از 500 ساعت سرویس داشته باشند ، زمین گیر شوند . همچنین خواستار بازرسی و بررسی روزانه تیغه هایی شد که در ابتدا برای عمر عملیاتی 2450 ساعت طراحی شده بودند . در 3 آگوست سال 1960میلادی ،  FAA  دستورالعمل قابلیت پرواز را صادر کرد که الزامات بازرسی را برای پره های روتور اصلی تنظیم می کرد و طول عمر آنها را به 1000 ساعت محدود می کرد . در پایان تحقیقات کمیته FAA مشخص کرد که این حادثه در ابتدا ناشی از شکست خستگی فلز تیغه بوده که پس از شکستگی جدا شده و باعث متلاشی شدن نسبی هلیکوپتر در حال پرواز شده است .

 

کنترل های پرواز

دو پنل کنترل پرواز و یک کنسول بین صندلی‌های خلبان به هر یک از خلبان‌ها اجازه می‌دهد تا همه کنترل‌ها و ارتباطات را اجرا کنند . کنترل‌های پرواز به طور کامل در دو نسخه با سیستم‌های هیدرولیک جداگانه به کار میکنند . در روش عادی آزمایش قبل از پرواز سیستم ها را یکی پس از دیگری قبل از بلند شدن خاموش میکنند تا صحت عملکرد آن بررسی شود که هر دو کار می کنند ، اما سیکورسکی قطع کردن یک سیستم را در صورتی که سیستم دیگر قبلاً کار نمی کند غیرممکن کرده است .

در این بالگرد ، روتور دم توسط یک دمپر هیدرولیک مهار شده است به طوری که کنترل جهت می تواند بسیار آهسته اعمال گردد . هدف از این کار، جلوگیری از ضربه خوردن سکان و در نتیجه حذف فشار بیش از حد بدنه است .

 

VH-34C_57-1684_8530.jpg

روتور دو بالگردSikorsky S-58

 

 

پایان قسمت ششم

.

.

.

ادامه دارد . . .

 

ترجمه و گردآوری مطالب  : 951

برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است .

 

فقط برای میلیتاری

            . منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد

ویرایش شده در توسط 951
  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط hamed_713
      "آنسات" به هلی کوپتر آموزشی نیروی هوایی روسیه مبدل خواهد شد

      ژنرال "ویکتور ایوانوف" رییس اداره نیروی هوایی نظامی ارتش روسیه روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "آنسات" بعد از پایان آزمایشات دولتی مشترک و بهره برداری تجربی در نیروها تا سال 2010 به هلیکوپتر اصلی آموزشی نیروی هوایی کشور مبدل خواهد شد.

      وی یادآوری نمود که این تصمیم در سال 2001 توسط مسئولین وقت وزارت دفاع اتخاذ شده بود.

      ژنرال ایوانوف گفت: آزمایش "آنسات" برای آنکه به صورت نمونه آموزشی در آید، به مدت یک و نیم تا دو سال طول خواهد کشید. طی این مدت باید آن را تکمیل کرد.

      وی توضیح داد که در حال حاضر خلبانان مدرسه عالی خلبانی "سیرزانسک" از هلی کوپترهای "می-2" بعنوان هلی کوپتر آموزشی استفاده می کنند.

      وی گفت: نیروی هوایی برای آموزش خلبانی در ابتدا به 25-30 فروند "آنسات" نیاز دارد. بعد از آن این میزان افزایش داده خواهد شد.

      هلی کوپتر سبک چند منظوره "آنسات" با توان حمل 1-1,3 تن، حداکثر وزن پروازی 3,3 تن و حمل تا 9 سرنشین در دفتر طراحی کمپانی "KVZ" با همراهی دیگر سازمان های و موسساتی که در امور تجهیزات هوایی مشغول هستند، ساخته شده است.

      اولین پرواز "آنسات" در ماه اوت سال 1999 انجام شد. "آنسات" بر خلاف نمونه های مشابه غربی خود دارای دو موتور است که به مراتب ضریب اطمینان و امنیت آن را بالا می برد.

      نووستی
    • توسط bell214
      بالگرد صبا

      شرکت پنها بالگرد سبک موتور پیستونی پیستونی(( صبا )) را برای آموزش های خلبانی طراحی و نمونه سازی کرده است . قیمت تمام شده این بالگرد بسیار پایین بوده و برای اموزش خلبانی بسیار با صرفه میباشد. بالگرد صبا دو نفره بوده و قابلیت حمل خلبان و کمک خلبان را دارا میباشد. از این بالگرد ارزان قیمت میتوان در کنار کاربری اموزش خلبانی؛ در زمینه پرواز های شناسایی و گشتزنی ؛ نقشه برداری؛ کنترل مرز های کشور؛ کنترل خطوط لوله های نفت و گاز ؛ کنترل ترافیک ؛ کنترل جنگل ها و محیط زیست، استفاده نمود . با توجه به نیازمندی های کشور به این نوع بالگرد شرکت پنها در حال رنامه ریزی برای ساخت این بالگرد است.

      مشخصات:
      پیشینه وزن برخاست : 930 کیلو گرم
      سقف پرواز : 3100 متر
      توان ورد نیاز موتور : 190 اسب بخار
      نر خ صعود : 3/8 متر بر ثانیه
      مصرف سوخت : 12 گالن بر ساعت
      پیشینه سرعت رو به جلو : 158 کیلو متر بر ساعت
      بیشترین مداومت پروازی : 3 ساعت
      پیشینه برد : 360 کیلو متر
      گنجایش مخزن سوخت اصلی: 30 گالن
      گنجایش مخزن سوخت اضافی : 19 گالن


      عکس بالگرد صبا...





      منبع: ماهنامه صنایع هوایی شماره 240

      تاپیک منتقل شد.
      sina12152000
    • توسط babak1985
      بالگرد رزمی HAL LCH بالگردی ساخته شده درهند است که در حال حاظر در حال توسعه میباشد.LCH مخفف LIGHT COMBAT HELICOPTER است که به معنی بالگرد رزمی سبک میباشد. این بالگرد که تا کنون دو نمونه از ان تولید شده اولین بار در29 مارس 2010 اولین پرواز خود را انجام داد.ایده اولیه ساخت این بالگرد اولین بار در سال 2006 به منظور ساخت یک بالگرد تهاجمی برای نیروی هوایی وارتش هند بوجود امد.توسعه این بالگرد توسط HINDUSTANAERONAUTICSLIMITED که به اختصارHAL نامیده میشود انجام میگیرد. HAL قبلا تجارب زیادی را از طراحی توسعه و تولید بالگرد چند منظوره DHRUV در سال 2002 بدست اورد.این تجارب استفاده زیادی در طراحی پلتفورم جدید تحت نام برنامه عمومی LCHداشت. در پایان این بالگرد باید قابلیت مقایسه با Bell Ah-1 super cobra وEurocopter tiger را داشته باشد.این بالگرد دو نفره بوده و کاکپیتها در یک راستا قرار گرفته اند و مسئول تسلیحات در جلو و خلبان در پشت سر می نشیند.نحوه طراحی ان طوری است که دید مناسبی را در تمام زوایا برای خلبان ایجاد میکند.بدنه در جلو نازک میشود ویک قبضه توپ در زیر دماغه نصب شده است.نازل های موتور در دو طرف بدنه در بالای بالگرد قرار گرفته اند.همچنین بالگرد دارای دو بالچه است که مکانهایی برای نصب تسلیحات و مخزن سوخت خارجی دارد.



      این بالگرد از دو موتور HAL/TURBOMECA SHAKTI استفاده میکند که هر کدام توان تولید 1400 اسب بخار رادارمیباشند که این امر به این بالگرد امکان میدهد با سرعت 275 کیلومتردر ساعت پرواز کند.برد این بالگرد 700 کیلومتر و سقف پروازی ان 6400 متر است.در هر صورت این بالگرد حرکتی سریع به جلو برای هند است که تا سالها متکی به کشورهای خارجی بوده است.گفته میشود بدنه این بالگرد به مانند بالگردهای امروزی از کامپوزیت ساخته شده که منجر به کاهش بازتابش راداری ان در برابر سامانه های دشمن شده است.در کاکپیت هر خلبان یک جفت نمایشگر چند منظوره رنگی (MFD ) قرار گرفته و علاوه بر ان این بالگرد مجهز به سامانه های پیشرفته لیزری و سامانه هشدار لیزر روی بالگرد است.توپ این بالگرد توپ 20 میلیمتری فرانسوی با نام M621است که توپ استاندارد بالگردهای سریTHL-20 میباشد. سلاح اولیه این بالگرد موشک هدایت شونده ضد زره HELINAخواهد بود.همچنین بالگرد مجهز به موشک های ضد رادار برای از بین بردن رادارهای دشمن نیز خواهد شد.همچنین بالگرد توانایی حمل انواع بمب های متعارف شامل خوشه ای و عادی را دارد.در کل بالگرد دارای 4 جایگاه حمل سلاح است که در زیر هر بالچه دو جایگاه قرار دارد.نیروی هوایی هند اعلام کرده که خواهان 65 فروند از این نوع بالگردها است و ارتش هند نیز خواهان 114 فروند است و سریلانکا نخستین کاربر خارجی این بالگرد خواهد بود که 20 فروند از ان را خواهد خرید.
      مشخصات کلی:



      نوع:بالگرد رزمی
      وزن:2550 کیلوگرم
      حداکثر وزن هنگام برخواست:5500 کیلوگرم
      طول:15.8 متر
      ارتفاع:4.70 متر
      حداکثر سرعت: 275 کیلومتر در ساعت
      حداکثر برد:700 کیلومتر
      سقف پرواز:6400 متر
      موتور:2 عدد موتور HAL/TURBOMECA SHAKITبا قدرت 1400 اسب بخار



      تسلیحات:
      توپ فرانسوی 20 میلیمتری M621
      موشک ضد زره HELINA

      راکت های 60 و 80 میلیمتری

      بمب های عادی و خوشه ای
      چند منبع:
      http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Light_Combat_Helicopter
      http://www.indiandefence.com/gallery/g618-hal-light-combat-helicopter-lch.html
      http://www.centralclubs.com/hal-lch-t81015.html#p325610
      دوستان این بالگرد با نمونه ای که در ایران اسما در همین کلاس ساخته میشود قابله مقایسه است

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.