karkas

خودروی رزمی پیاده نظام بی ام پی-1(BMP-1)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام


نفربر BMP-1 یک نفربر ساخت شوروی است که در سال 1973 واردب ه خدمت شد . این نفربر تقریبا می توان گفت که یک نفربر جهانی است چون بیشتر کشور های جهان از این نفربر استفاده می کنند . این نفربر قادر هست که به بیشتر از 20 قبظه سلاح تجهیز بشه . در واقع می توان گفت که این همان نفربر براق ساخت ایران هست . این نفربر تونست در جنگ Yom Kippur Wa توانایی های خودش رو ثابت کنه . در سال 1990 این نفربر به نمونه ای به نام BMP-3 ارتقاع یافت که این نمونه به جنگ افزار های جدید و پیشرفته مجهز شد . این نفربر به چند نمونه تقسیم می شه که آنها شامل :
Ob'yekt 1200
Ob'yekt 19
Ob'yekt 911
Ob'yekt 914
Ob'yekt 765
BMP-1PG
BREM-4

تصویر

کشور سازنده : شوروی
سال ورود به خدمت : 1966
طراحی : 1959 - 1966
سال های ورود به خدمت و مدرنیزه شدن : 1966 - 1979
وزن : 13.5 تن
طول : 6.74 m
عرض : 2.94 m
ارتفاع : 2.15 m
سرنشینان : 11 نفر
سلاح ها :
23 mm
19 mm
13 mm
6 mm
7 mm
19 mm
16 mm
18 mm
16 mm
73 mm 2A28 Grom
7.62 mm PKT
ماشین بخار : 302 hp
سرعت : 65 km
سرعت در آب : 8 کیلومتر در ساعت
نیروی حرکت : 600 km بدون سوختگیری
کشور های استفاده کننده از این نفربر :
افغنستان
انگولا
ارمنستان
آذربایجان
بالروس
مصر
ایران
گرجستان
عراق
اسرائیل
قزاقستان
مراکش
لهستان
روسیه
سودان
سوریه
آفریقای جنوبی
سریلانکا
تاجیکستان
ترکمستان
اکراین
ویتنام
یمین
فنلاند
آلمان
هند
کره شمالی
سوئد
آمریکا
تصویر

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینو موضوع یکی مدیران زحمتش کشیدند باز کردند چون اطلاعاتش به روز می خواستم بکنم
نیایید اسپم بدید که چرا این تاپیک قدیمی را کشیدی بالا

[size=18]آشنايي با مقدورات و مشخصات فني نفربر زرهي بي ام پي 1 « Bronevaya Maschina Piekhota[/size]:

بي ام پي 1 خودرويي است شني دار ، با زره نسبتأ خوب ، آبي ، خاكي ، با قدرت آتش مناسب و بدنه آن در برابر تششعات راديو اكتيو و هسته اي غير قابل نفوذ است . اين نفربر به صورت مستقل يا در كنار تانك ها در عمليات ها شركت نموده و همچنين بدون خارج شدن نفرات از آن عمليات تعرض را انجام مي دهد ، اين خودرو در دهه 1960 شروع به كار كرد و در بسياري ارتش هاي دنيا به كار گرفته شد ، همچنين در بسياري از جنگ ها شركت جسته و قابليت ها و توانايي بالاي خود را نمايش گذاشته است ، اجزا و قسمت هاي مختلف اين خودرو به شرح زير مي باشد :

بدنه : بدنه نفربر شامل صفحه جلويي ، صفحه پهلويي ، صفحات زير و صفحات بالايي است .

1- صفحه جلويي : شامل دو قسمت بالا و پايين است كه صفحه موج گير نيز در بالا توسط 6 مقر متصل گرديده ، در قسمت پاييني نيز دو چراغ مادون قرمز « سمت راست » و نقابدار « سمت چپ » مي باشد همچنين دو قلاب بزرگ « جهت بكسل كردن » و دو قلاب كوچك « جهت مهار كردن در هواپيما يا واگن » قرار دارد .

2- صفحه پهلويي : در روي صفحه اجزاي فوق قرار گرفته ، دستگاه بيسيم مخزن مايع پاك كننده پريسكوپ ها ، دستگاه مبدل ولتاژ جهت ديد شبانه ، منبع تغذيه بيسيم ، فيلتر دفاع اتمي ، دستگاه تخليه دود باروتي ، دو دريچه جهت تيراندازي با تيربار ، سه دريچه در هر طرف براي تيراندازي با تيربار و دستگاه هاي گرم كننده شيشه هاي پريسكوپ در قسمت عقب دهليز سرنشينان .

3- در صفحات زيري نيز اجزاي زير وجود دارد : سوپاپ تخليه آب از رادياتور ، سوپاپ تخليه آب و روغن از جعبه دنده ، سوپاپ تخليه روغن موتور ، دريچه سرويس و نگهداري موتور ، محل تخليه روغن از مخزن روغن ، دريچه خروج دود از سماور ، سوپاپ تخليه آب از انژكتور ، سوپاپ تخليه سوخت از باك اصلي ، سوپاپ تخليه آب از دهليز سرنشينان .

4- صفحه بالايي و سقف نفربر : در قسمت جلوي سقف يك صفحه بازشونده محافظ انژكتور كه براي تعويض و تعمير كولر روغن و آب مي باشد و در جلو صفحه فوق يك صفحه زرهي موجود است كه براي سرويس و نگهداري موتور بوده و ضمنأ براي تميز كردن فيلتر ثانويه و تنظيم كشش هاي سوپاپ محافظت موتور از آب مي باشد . در قسمت پهلوي سمت راست نفربر دو دريچه وجود دارد كه دريچه سمت راستي براي ريختن روغن و دريچه سمت چپي براي پر كردن آب « مايع خنك كننده » مي باشد . در قسمت جلو و سمت چپ دهليز راننده چهار محل نصب پريسكوپ روزانه از نوع « T N P O 170 » مي باشد و براي رانندگي در شب پريسكوپ شبانه « T V N O 2 » نصب مي شود . پشت دريچه راننده دريچه ورودي فرمانده وجود دارد و همچنين پشت و سمت چپ دريچه ورودي فرمانده صفحه محافظ فيلتر مواد شيميايي به نام « F P T 200 M » قرار دارد . پشت صفحه محافظ فيلتر يك عدد سوپاپ در هر طرف جهت تخليه دود باروت داخل دهليز سرنشينان وجود دارد . در قسمت وسط نفربر دريچه ورودي دهليز جنگي مي باشد و در پشت آن هواكش وجود دارد كه از آن جا هوا به داخل و دور برجك رفته و از آن به موتور و فيلتر هواي آلوده به مواد شيميايي مي رود . تعداد چهار عدد درب ورودي براي دهليز نفرات از بالا در نظر گرفته شده است كه مي شود از آن جا با سلاح تيراندازي كرد ، ضمنأ در هر طرف بالاي دهليز سرنشينان تعداد چهار محل براي نصب پريسكوپ « TNPO 170 » كه روزانه مي باشد وجود دارد . تعداد سه عدد پمپ تخليه آب در قسمت راست كه اولي و آخري پمپ الكترونيكي بوده و وسطي به طور اتوماتيك مي باشد كه به وسيله موتور خودرو كار مي كند ، در قسمت عقب و سمت چپ محل نصب آنتن و پايه آنتن وجود دارد . تعداد شش عدد چراغ راهنما كه دو عدد آن در قسمت عقب و به رنگ قرمز ، دو عدد در قسمت وسط و بالا به رنگ زرد و دو عدد در قسمت جلو و ه رنگ سبز مشاهده مي شود . در قسمت عقب و بين دو دريچه ورودي به دهليز سرنشينان از بالا محل پر كردن باك اصلي وجود دارد .

5- قسمت عقب خودرو : در قسمت عقب داراي دو درب ورودي به دهليز نفرات مي باشد و همچنين دو قلاب بزرگ براي بكسل كردن و دو قلاب كوچك براي مهار كردن وجود دارد ، در وسط درب هاي عقب چراغ ترمز و در قسمت طرفين و پايين محافظ شني قرار دارد .

برجك : برجك اين نفربر به شكل مخروطي بوده و بيرون آن از قسمت هاي زير تشكيل شده است:

1- محل توپ 73 ميليمتري

2- محل تيربار هم محور

3- محل پيچ هاي بستن توپ

4- محل موشك انداز ماليوتكا

5- قلاب هاي بالا بردن برجك

6- سوراخ هاي تخليه گاز « دود »

7- درب ورودي توپچي

8- طوقه متحرك برجك « رينگ پاييني »

9- سقف برجك

10- محل نصب چهار عدد پريسكوپ روزانه

11- دريچه « پريسكوپ » دستگاه نشانه روي توپچي

پريسكوپ « T N P O 170 » پريسكوپ معمولي روزانه است كه 21 عدد از آن به شرح زير در نفربر قرار دارد : چهار عدد راننده ، دو عدد فرمانده ، چهار عدد توپچي ، هشت عدد در بالاي دهليز سرنشينان ، دو عدد در بالاي درب هاي عقب و يك عدد هم به عنوان يدك در جعبه ابزار ، پريسكوپ شبانه « T V N O 2 » مخصوص رانندگي در شب بوده و مورد استفاده راننده قرار مي گيرد ، اين پريسكوپ در كف برجك توپچي و در داخل جعبه قرار دارد .

موتور : موتور اين خودرو از نوع مدل « OTD20 » مي باشد كه داراي شش سيلندر وي شكل با زاويه 120 درجه ، چهار زمانه ، سرعت زياد ، انژكتوري بدون هواگيري و خنك شونده با مايع در درجه حرارت زياد است .

دستگاه مبدل ولتاژ : دستگاه مدل ولتاژ « P T 6 / 26 » دستگاهي است كه ولتاژ 24 الي 26 ولت را به 18000 ولت تبديل مي كند ، اين دستگاه در جلو راننده و سمت چپ قرار دارد .

باك يا مخزن سوخت : گنجايش سه عدد باك سوخت با 462 ليتر گازوييل را دارد ، باك اصلي ذوزنقه اي شكل و بين دهليز سرنشينان بوده و به وسيله پايه به كف نفربر وصل مي شود ، در قسمت جلو باك پمپ سوخت از نوع الكتريكي قرار دارد همچنين سوخت از دو باك فرعي به باك اصلي مي رود .

سيستم روغنكاري : سيستم روغنكاري به منظور نگهداري و صاف كردن و روغنكاري قسمت هاي مختلف موتور و خنك كردن آن اختصاص داده شده است ، مشخصات فني اين سيستم به شرح زير است :

تعداد باك روغن 1 عدد

ظرفيت باك روغن 48 ليتر

ظرفيت سيستم 52 ليتر

تعداد پمپ روغن 2 عدد « الكتريكي و مكانيكي »

تعداد رادياتور 1 عدد

تعداد صافي روغن 2 عدد

مصرف روغن در 100 كيلومتر 8/2 ليتر

نوع روغن M T 16 P

سيستم خنك كننده : اين سيستم براي خنك كردن قطعات مختلف موتور و تأمين حرارت ثابت آن اختصاص داده شده است ، اين سيستم با آب يا مايع ضد يخ پر شده و داراي گردش اجباري مي باشد ، مكش هوا جهت خنك كردن رادياتور آب توسط خروج دود از انژكتور صورت مي گيرد ، ظرفيت كلي اين سيستم 52 ليتر آب و يا 48 ليتر مايع ضديخ مي باشد .

دستگاه گرم كننده ( سماور ) : سيستم گرم كننده يكپارچه با سيستم خنك كننده بوده و براي گرم كردن موتور قبل از روشن ساختن آن در هواي سرد اختصاص داده شده است .

سيستم روشن كننده موتور : موتور خودرو به دو صورت روشن مي شود :

1- سيستم هواي متراكم كه سيستم اصلي مي باشد

2- سيستم استارتر برقي

اين دو سيستم از همديگر جدا بوده ولي در شرايط خيلي سخت ( هواي خيلي سرد ) همزمان از دو سيستم مي توان استفاده كرد .

دستگاه محافظ آب : براي جلوگيري از نفوذ آب به موتور اختصاص داده شده است .

كنترل ترمز پارك ( ترمز دستي ) : براي نگهداشتن خودرو در سراشيبي يك وسيله كنترل دستي پيش بيني شده است كه از لنت ترمز متوقف كننده سمت چپ را متوقف مي نمايد ، اين اتصالات كنترل مي تواند در موقع بكسل كردن خودرو نيز مورد استفاده قرار مي گيرد ، به محض اين كه لنت ترمز سمت چپ گرفته شود چرخ خورشيدي سمت راست با چرخ خورشيدي سمت چپ با هم ترمز مي كنند .

دستگاه تعليق و شني خودرو : وظيفه دستگاه تعليق و شني نفربر جهت گرفتن نيرو از چرخ خورشيدي و به حركت در آوردن خودرو و همچنين گرفتن لرزش آن مي باشد .

قطعات حركت دهنده نفربر شامل :

1- دو رشته شني قابل تعويض

2- دو عدد چرخ خورشيددي

3- دو عدد چرخ تنظيم شني

4- دوازده عدد چرخ جاده ( هرزه گرد بزرگ )

5- شش عدد چرخ نگهدارنده شني ( هرزه گرد كوچك )

6- دو عدد تميز كننده چرخ تنظيم شني

‹ دستگاه تعليق براي گرفتن ضربه و لرزش خودرو و نرم كار كردن آن اختصاص داده شده است ›

ضربه گير هيدروليكي : دو عدد چرخ جاده جلو و همچنين دو عدد چرخ جاده عقب داراي ضربه گبر هيدروليكي بوده كه وظيفه آن نرم كردن ضربات و لرزش ها مي باشد “ اين ضربه گير به صورت تلسكوپي است ( مانند شاخه هاي آنتن در هم فرو مي روند )

تجهيزات برقي و الكتريكي : كليه اين تجهيزات در خودرو فوق به پنج قسمت تقسيم مي شود ،

1- منبع تغذيه ( باطري و دينام )

2- دستگاه هاي مصرف كننده برق

3- تجهيزات برقي فرعي ( مانند آفتومات و رله و... )

4- آمپرها و چراغ هاي اعلام خطر

5- سيستم كابل ها ( ضخامت كابل بستگي به دستگاه مصرف كننده دارد )

البته تجهيزات برقي با توجه به نوع وظايفشان به صورت زير طبقه بندي مي شود :

1- منبع تغذيه با باطري 24 ولتي

2- دستگاه هاي برقي هدايت اسلحه خودرو

3- دستگاه فشنگ گذاري برقي

4- دستگاه هاي نشانه روي ( توپ )

5- دستگاه هاي نشانه روي موشك ماليوتكا

6- دستگاه هاي برقي سيستم دفاع اتمي

7- سوپاپ هاي آب بندي

8- چراغ هاي روشنايي و بوق خودرو

9- آمپرها

10- برق سماور و دو عدد سويچ رادياتور فرعي جهت گرم نمودن دهليزها

11- دو عدد پمپ الكترونيكي تخليه آب

12- دستگاه هاي برقي سيستم توليد دود استتار

باطري ( منبع تغذيه ) ( 6-CT3H140M و 6SATN140M ) : نفربر داراي دو عدد باطري 12 ولتي از نوع تر و سربي كه به صورت سري به هم وصل شده و محل نصب باطري قسمت عقب و وسط دهليز سرنشينان مي باشد .

دينام ، رله ديفرانسيل ، آفتومات : دينام با باطري خودرو به صورت موازي به هم وصل شده اند ( ولتاژ 24 ولت ) و وظيفه آن عبارت است از شارژ باطري و تأمين برق همه دستگاه هاي خودرو است ، همچنين برق دينام توسط رله ديفرانسيل (DMR400T ) هنگامي كه بيشتر از برق باطري باشد وصل و هنگامي كه كمتر از برق باطري باشد قطع مي شود ، آفتومات هم براي تنظيم فشار برق دينام در دور موتور مختلف و جلوگيري از خراب شدن دستگاه هاي برقي در وضعيتي كه رله ديفرانسيل خراب شده اختصاص يافته است .

سيستم دفاع اتمي : وظيفه سيستم حفاظت اتمي محافظت خدمه و سرنشينان نفربر زرهي از مواد شيميايي ، ميكروبي و هسته اي اختصاص داده شده است و همچنين براي صاف كردن آلودگي هوا به كار مي رود ، بدنه خودرو طوري ساخته شده است كه هوا در آن نفوذ نكند ، حفاظت در برابر عوامل ش م ر به دو صورت انجام مي گيرد ، يكي وجود دائمي واشرها در بين دريچه و درب ها و همچنين مربوط به بسته شدن سوپاپ ها و كركره ها و دستگاه خاموش كننده اتوماتيك موتور كه موقتي است ، ديگري با فشار دادن كليد و شستي هاي دستگاه مربوطه انجام مي گيرد ، وقتي كه بدنه ، برجك و دريچه ها بسته هستند ، موج ضربت هنگام عبور از نفربر هيچ تغيير فشاري در داخل نفربر صورت نمي گيرد و آسيبي به نفرات نمي رساند ولي هنگام حركت در مناطق آلوده فشار زيادي در داخل نفربر به وجود مي آيد و بدين ترتيب اين فشار اضافه براي جلوگيري از ورود هوا به داخل خودرو مي باشد ، براي توليد فشار زياد در داخل نفربر يك فيلتر به نام ( FPT ) با دستگاه مربوطه به نام ( FVO ) موجود است .

سيستم آتش خاموش كن : سيستم آتش نشاني نفربر براي خاموش نمودن حريق در دهليز موتور و جعبه دنده به طور خودكار و در ساير نقاط خودرو به طور دستي تعبيه شده است ، اين سيستم شامل دو قسمت مي باشد :

الف : سيستم ، آتش خاموش كن خودكار يا الكتريكي

ب : سيستم آتش خاموش كن متحرك يا دستي

دستگاه توليد دود استتار : دود استتار جهت پنهان نمودن پرسنل هنگام پياده شدن و نفربر از ديد دشمن اختصاص داده شده است ، دستگاه توليد دود استتار در عقب نفربر نصب شده و از سوخت سيستم تغذيه سوخت استفاده مي كند .

مخابرات خودرو : اين نفربر مجهز به وسايل مخابراتي داخلي و خارجي است ، تماس داخلي ( بين خدمه ) توسط تلفن داخلي ( R124 ) و تماس خارجي ( ارتباط بيسيم با سايرين ) با بيسيم ( R124M ) برقرار مي گردد .

جنگ افزارهاي خودرو : شامل توپ 73 ميليمتري با انواع گلوله هاي (HEAT-FS, HE-Frag ) و تيربار (PKT MG ) همچنين اين نفربر قابليت پرتاب موشك هاي ماليوتكا را دارد .

مشخصات و مختصات فني :

1- نوع خودرو : شني دار و آبي خاكي

2- وزن : 13 الي 3/13 تن

3 – تعداد خدمه : 3 نفر ( فرمانده ، راننده ، توپچي )

4- تعداد سرنشينان بدون خدمه : 8 نفر

5- تعداد دهليز :

الف- دهليز موتور و جعبه دنده

ب- دهليز فرمانده و راننده

ج- دهليز جنگي

د- دهليز سرنشيان

6- فشار وارده بر زمين :60/0 الي 61/0 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع

7- طول : 735/6 متر

8- حداكثر عرض : 94/2 متر

9- عرض بدون گلگيرهاي طرفين : 85/2 متر

10- عرض از لبه هاي بيروني شني : 85/2 متر

11- حداكثر ارتفاع : 068/2 متر

12- ارتفاع كف خودرو از زمين 37/0 متر

13- سرعت خودرو در زمين خشكي با دنده 1 : 6/10 كيلومتر در ساعت

14- سرعت خودرو در زمين خشكي با دنده 2 : 6/19 كيلومتر در ساعت

15- سرعت خودرو در زمين خشكي با دنده 3 : 1/29 كيلومتر در ساعت

16- سرعت خودرو در زمين خشكي با دنده 4 : 3/43 كيلومتر در ساعت

17- سرعت خودرو در زمين خشكي با دنده 5 : 65 كيلومتر در ساعت

18- دنده عقب : 6/10 كيلومتر در ساعت

19- سرعت متوسط خودرو در زمين هاي دو عارضه : 40 الي 47 كيلومتر در ساعت

20- حداكثر سرعت در جاده درجه يك : 65 كيلومتر در ساعت

21- سرعت حركت به جلو در آب : 7 كيلومتر بر ساعت

22- سرعت حركت به عقب در آب : 2 كيلومتر بر ساعت

23- مصرف سوخت در جاده درجه يك ( در 100 كيلومتر ) : 77 الي 84 ليتر

24- مصرف سوخت در جاده دوعارضه ( در 100 كيلومتر ) : 84 الي 112 ليتر

25- مصرف سوخت براي كار يك ساعت موتور در جاده درجه يك و در حركت 31 الي 38 ليتر

26- مصرف سوخت براي كار يك ساعت موتور در جاده دو عارضه و در حركت 28 الي 40 ليتر

27- شعاع عمل در جاده درجه يك 550 الي 600 كيلومتر

28- شعاع عمل در جاده دوعارضه 400 الي 570 كيلومتر

29- حداكثر شيب قابل عبور : 35 درجه

30- بريدگي قابل عبور : 5/2 متر

31- مانع قابل عبور : 70 سانتيمتر

32- زاويه ورود به آب : 25 الي 30 درجه

33- زاويه خروج از آب : 15 تا 20 درجه

34- حداكثر سرعت آب : 2/1 متر در ثانيه

35- نوع موتور : ديزلي ، چهار زمانه ، خنك شونده با آب ، شش سيلندر

36- حداقل دور آزاد موتور : 700 الي 800 دور در دقيقه

37- حداكثر دور موتور : 2800 دور در دقيقه

38- وزن موتور خالي : 665 كيلوگرم

39- كاليبر توپ : 73 ميليمتر

40- برد مفيد توپ :800 متر

41- نواخت تير عملي توپ : 10 تير در دقيقه

42- موشك انداز : AT-4a و AT-5a

43- برد موشك : 2000 و 4000 متر

44- نواخت شليك عملي موشك : 5 موشك در دقيقه

45- تيربار : PKT

منبع:
http://amoozeshnezami.blogfa.com/post/1103/%D9%86%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1-BMP
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از پست کامل شما دو عزیز ولی karkas جان bmp-1 از سال 1966 وارد خدمت شده شما بالا نوشتی 1973 پایین نوشتی 1966 :mrgreen:
طراحی اش از 1961 تا 65 طول کشیده و از 1966 تا 82 تولید شده
رقم تولیدی اش تنها برای خود شوروی 20000 دستگاه بوده {انواع مختلف} که خودش یک رکورده و جالب تر اینکه در روسیه هم چنان در خدمت است !!
راستی یه سوال ایران این را در جنگ غنیمت گرفته یا اینکه مستقیم از شوروی و روسیه خریدیم ؟!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
800 دستگاه بی ام پی 1 قبل از انقلاب از شوروی خریداری شده که بعد از جنگ به مرور زمان عملیاتی شدن .تعدای هم در جنگ به غنیمت ایران در امد.

یه سوال قدرت نفوذ گلوله های توپ 73 میلی متر ی در زره به چه میزان است؟
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از دوستان

آرش ( karkas ) هم مدتیه که خیلی دیر به دیر به سایت سر می زنه (شاید هر سه ماه یکبار) اگر الان برگرده و ببینه که تاپیکش بعد از سه چهار سال دوباره به اسکرول منتقل شده است ، چه حسی بهش دست خواهد داد؟؟؟ :mrgreen: :evil: icon_eek

بی ام پی 1 قابلیت های لازم برای نبردهای امروزی را ندارد. مهمترین مشکل آن دو زیست نبودن آن است. توپ 73 میلیمتری آن نیز تقریبا برای الزامات نبردهای امروزی مناسب نیست. به عنوان مثال و برای مقایسه IFV بی ام پی 2 را در نظر بگیرید. بی ام پی 2 دارای یک توپ 30 میلیمتری 2A42 است که توان اجرای آتش 300 گلوله در دقیقه را دارد و برد زمینی آن بسته به نوع هدف بین 1500 الی 2500 متر است. به طور مسلم توپ 30 میلیمتری بی ام پی 2 کارآمد تر از توپ 73 میلیمتری بی ام پی 1 است و همچنین توپ 30 میلیمتری کاملا مناسب نبردهای امروزی است.

البته استفاده همزمان از موشکی مثل مالیوتکا به همراه توپ 73 م م می تواند تا حدودی کاستی های تسلیحاتی آنرا جبران کند.

ترکیب مالیوتکا و توپ 73 م م

BMP-1_AP_2.jpg


البته این ترکیب هم به طور کامل راهگشا نیست. چون محدودیت لود موشک و بد مکان بودن موشک باعث سختی عمل لود موشک می شود و همچنین کمبود تعداد موشک های قابل حمل نیز مشکل دیگر این IFV است.

در هر صورت دوران استفاده از بی ام پی 1 در نقش IFV که بتواند با نیروهای زرهی دشمن رو در رو شود ، به سر آمده است. به نظر من بهترین استفاده ای که می توان امروزه از بی ام پی 1 کرد ، استفاده به عنوان نفربر ساده و یا نفربری که در نهایت بتواند با نصب تیربارهای کالیبر 50 بتواند با پیاده نظام دشمن درگیر شود. (دقیقا همون کاری که هند با بی ام پی 1 های خودش انجام داده ) و یا استفاده از آن به عنوان خودروی ATGW و یا استفاده از آن به عنوان خودروی فرماندهی و یا ارتباطات.

تصاویری از بی ام پی 1

thumb_bmp-1-dmsc9112085_jpg.jpg thumb_bmp-1-dmsc9112086_jpg.jpg thumb_bmp-1-dnsc9209016_jpg.jpg thumb_bmp-1-ddst8501288_jpg.jpg thumb_bmp-1-dast9208957_jpg.jpg thumb_bmp-1-dmsc9112083_jpg.jpg thumb_bmp-1-realbmp.jpg thumb_bmp1h2o.jpg thumb_bmp-1-dmsc9112084_jpg.jpg thumb_bmp1_dast8906591_jpg.jpg thumb_bmp-1_dast8906590_jpg.jpg


بی ام پی 1 های منهدم شده ، با توجه به نوع انهدامشان مسلما متعلق به عراق نیستند.

thumb_bmp-1-dfst9209565_jpg.jpg

thumb_bmp-1-dmst9111673_jpg.jpg



یه سوال قدرت نفوذ گلوله های توپ 73 میلی متر ی در زره به چه میزان است؟


این توپ دقیقا از مهمات تفنگ اس پی جی 9 ( البته با شارژ پروپلنت ضعیفتر ) استفاده می کند. چندی پیش که وزارت دفاع اس پی جی 9 رو با شکوه و عظمت فوق العاده ای رونمایی کرد ، اونجا اعلام شد که میزان نفوذ آن 300 میلیمتر است. البته برد مهمات این توپ کمتر از برد مهمات اس پی جی 9 است.


رقم تولیدی اش تنها برای خود شوروی 20000 دستگاه بوده {انواع مختلف} که خودش یک رکورده


در بین IFV ها رکورد داره ، اما اگر نفربرها را هم در نظر بگیریم ، در آن صورت ام 113 با تولید بیش از 80 هزار دستگاه رکورد دار است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چندی پیش که از نمایشگاهی که به مناسبت روز 31 شهریور برپا بود دیدن می کردم در آنجا از نزدیک یک بی ام پی 1 و بی ام پی 2 که دقیقا در کنار هم پارک شده بودند را دیدم. یک سری سوالاتی درباره آنها پرسیدم. مسئول نمایشگاه نیز دقیقا همان حرفهای بالایی منو تایید کرد. ایشون هم گفت که بی ام پی 1 خودرویی غیر دو زیست است و تنها برای مقابله با پیاده های دشمن مناسب است و نیروهای مسلح از بی ام پی 2 بسیار راضی تر از بی ام پی 1 هستند.

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک سئوال داشتم می گن براق های ایران تقریبا همون بی ام پی 1 ها هستند . با توجه گفتتون یهنی براق هم....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
cobra1996 عزیز
تعداد bmp های سوریه را نمی دانم اما ما از 1500 فروند bmp2 سفارش داده شده تنها 400 bmp2 داریم و البته 210 تا bmp 1 هم داریم اون طور که ویکی پدیا برای ارتش قید کرده جالب اینکه تو ویکی پدیا برای ارتش تنها همین تعداد ifv قید شده که خیلی کمه!!!! :mrgreen:
اما ارتش سوریه بنا به گفته ویکی 2950 تا ifv داره!!!!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک سئوال داشتم می گن براق های ایران تقریبا همون بی ام پی 1 ها هستند . با توجه گفتتون یهنی براق هم....


براق شبیه بی ام پی 1 است. در حالیکه در اصل همون نفربرهای تایپ 86 ساخت چین هستند که البته بیشتر معایب بی ام پی 1 را ندارند.

نفربر تایپ 86 ساخت چین در اصل همون بی ام پی 1 چینی است که در آن معایب نفربر روسی برطرف شده است و برای نبردهای امروزی مناسبتر است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک نکته اینکه ما bmp1 نداریم اون 210 فروند bmp1 که گفتم در اصل همان تایپ 86 است که آقا علی هم بهش اشاره ای داشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

 

BWP-1 PUMA RCWS 30

محصول لهستان 

 

 

FCjIhe7UUAQZucY.jpg

 

 

FCjIbIfVkAM4r_y.png  FCjIYTXUUAU3t4L.png

 

FCjIfZNVcAEU3bH.png

 

 

 

 

  • Like 3
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به روز رسانی خودروهای جنگی پیاده نظام بی ام پی 1 به بی ام پی 2

Screenshot_20230514_200311_com_adobe_rea

وزارت دفاع یک به روز رسانی برای بی ام پی 1 در قسمت خودروهای زرهی صادراتی قرارداده. ایران حدود 800 خودرو جنگی پیاده نظام bmp 1 را خریداری کرده همچنین خودروی زرهی براق هم براساس بی ام پی 1 در ایران مونتاژ و ساخته شده که این میتواند گزینه ی ارتقا داخلی هم باشد. 

 

همچنین احتمال دارد بی ام پی 1 ها به چهار موشک تاپ اتک سدید 365 مجهز شوند(طبق سخنان سردار) 

 

مشخصات ارتقا:

 

 ● مجهز به تفنگ 30 میلی‌متری کمربند اتصال دوگانه، که به‌طور خودکار (تثبیت‌کننده) در گوشه و ارتفاع عمل می‌کند. 

● مجهز به مسلسل 7.62 میلی متری، موشک انداز متحرک و ثابت و نارنجک دودزا. 

● مجهز به دستگاه های دید در شب و روز.

● مجهز به سیستم های حفاظت NBC، آتش نشانی خودکار و صفحه دود. 

● مجهز به امکانات ارتباطی و ناوبری، مخابرات و ژیروسکوپ.

 

جزئیات:

thumb_Screenshot_20230514_200311_com_ado

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.