امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ميتوان به جرات اظهار کرد که ديگر همانند گذشته توانايي ساخت هواپيماهاي جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصي مانند ايالات متحده نيست و کشورهاي ديگر نيز همگام با صنعت روز هوانوردي با جديت مشغول به طراحي و توليد هواپيماهاي جنگندهي بومي هستند.اما در اين ميان دو کشور اروپايي يعني انگليس و فرانسه البته تا حدودي نيز آلمان گوي سبقت را از ديگران ربوده و به سرعت در حال توليد جنگنده هايي هستند که به خوبي از پس حريفان امريکايي خود بر آمده و انان را از ميدان نبرد به در ميکنند.کشور فرانسه با سابقه ي زياد در طراحي و ساخت هواپيماهاي مسافربري و نظامي هم اکنون در حال طراحي مدل هاي جديدي از هواپيما هاي جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسي اين هواپيماي مدرن ميپردازيم.
تصویر
اين جنگنده که در حقيقت ادامه دهنده راه اسلاف خود يعني جنگنده هاي مشهور ميراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جايگزيني جنگنده هاي قديمي توسط نيروي هوايي فرانسه سفارش داده شده. اين جنگنده که ميتوان آن را تا حدودي جنگنده اي جوان وجديد ناميد در سال 2001 و در عمليات جنگ افغانستان عملکرد و برتري آشکار خود را بر شناخته شده ترين هواپيما هاي ناو نشين يعني f-18 و f14 به جهانيان ثابت نمود.رافال هواپيمايي دو موتوره با قابليت حمل بازه گسترده از تسليحات هوا به هوا و هوا به زمين بوده که در عين حال هواپيمايي بي نهايت تغير پذير است و به سرعت ميتواند نقش خود را از برتري هوايي به شناسايي حملات دريايي و يا زميني تغير دهد.در کاکپيت اين جنگنده از سيستم هاي اويونيک يا سيستم هاي الکترونيکي بسيار پيشرفته اي بهره برداري شده است مانند سيستم HUDهولوگرافيک با زاويه ديد بالا ساخت شرکت تالس اويونيک که اطلاعات ماموريت را به وفور در جلوي ديد خلبان حاضر مي نمايد.دوربين هاي CCDو همچنين صفحه نمايش هاي لمسي در طرفين خلبان که اطلاعات تاکتيکي موقعيت حاضر را ارايه کرده و به او امکان تصميم گيري به موقع را ميدهد.
تصویر
در مورد تسليحات اين جنگنده بايد اظهار نمود که اين هواپيما قادر به حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمين از انواع مختلفي چون موشکهاي ميکا ما÷يک سايدوايندر آپاچي اگزوست ماوريک هارپون و بمب هاي هدايت ليزريGBU-12 بسته به نوع ماموريت است.چنانکه پيش بيني نيز ميشود قرار بر اين است که اين جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب هاي فوق دقيق هدايت ليزري يا GPSماهواره اي سا÷مAASM نيز براي منهدم کردن هدف هاي دشوار زميني مجهز گردد.اين جنگنده همچنين از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقيقه ساختGIAT نيز براي نبرد هاي هوايي نزديک نيز بهره مي جويد.

اين جنگنده از نظر جنگ الکترونيک نيزبرتري خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختيار داشتن سيستم هاي هشدار تهاجم،گيرنده و آشکار سازي ليزري و سيستم هاي مغشوش کننده رادار هاي دشمن از توانايي قابل قبولي برخوردار است.با مجهز شدن اين هواپيما به سيستم راداريRBE2،اين جنگنده از قابليت هايي چون نگاه به پايين شليک به پايين نيز بهره مند شده قابليت شناسايي همزمان 8 هدف وشناسايي تهديدات هوايي را به نحو احسن را نيز دارا است.طول بال هاي دلتا شکل اين جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپيما حدود 10 متر است و در عين حال، از مساحت بالي به ميزان 45 متر مربع بهره ميبرد. اين جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،براي فراهم آوردن نيروي پيشران خود استفاده مينمايد ک هالبته هر يک نيروي کشش استاتيکي معادل 75کيلو نيوتون را با پس سوز فراهم مي آورد که در اصل ورودي هاي اين موتور ها ، در زير سکان افقي هواپيما واقع شده است!البته تعجب نکنيد.واقه شدن ورودي هاي هوا زير سکان افقي، به اين دليل است که اين هواپيما از نوع کانارد مي باشد،يعني سکان افقي ان که غلتش حول محور عرضي را کنترل ميکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهاي هواپيما هيچ گونه سطح کنترلي مشاهده نشده و بال ها تا خروجي هاي موتور ادامه يافته اند.
تصویر
موتور هاي قدرتمند اين جنگنده،رسيدن ان را به سرعتي معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازي برابر با 55 هزار پا را امکان پذير ساخته اند که توانايي هاي بهينه براي جنگنده اي در اين کلاس محسوب مي شود.
ناگفته نماند که اين جنکنده در انواع گوناگوني براي ماموريت هاي متواوت عرضه ميشود.اين مدل ها عبارت اند از:مدلBاين جنگنده در اصل براي استفاده نيروي هوايي طراحي گشته و هواپيمايي دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسليحات نظامي است.مدلCنيز مانند مدل قبل براي نيروي هوايي توليد شده و در چندي موارد داراي بهبود يافتگي هايي نيز نسبت به مدل قبلي مشاهده ميشود.مدل Mنيز جنگنده تک نفره و مدل ناونشين رافال محسوب ميشود که به منظور انجام ماموريت هاي حفاظتي از ناوهاي هواپيمابر توليد گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده اين هواپيما،يعني شرکت داسالت،سنت شکني نکرده و هواپيماي رافال را نيزهواپيمايي با بال هاي دلتا شکل طراحي نموده است،يعني همان سنتي که در هواپيما هاي پيشين فرانسوي مانند ميراژ4000 رعايت شده است.جنگندهي رافال اولين هواپيماي نظامي جهان است که به منظور انجام ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به زمين به صورت همزمان طراحي شده است.

به علاوه توانايي هاي اين هواپيما براي انجام عمليات در حالت هاي ماوراي ديد بصري(BVR)و ارتفاع بسيار پايين نسبت به سطح زمين،امکانات گسترده اي را به آن،براي جنگنده اي جند ماموريته بودن و قابليت بقاي فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،اين هواپيما قادر است که نه تنها نيروي هوايي فرانسه،بلکه کشور هاي زيادي در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان اين هواپيما خواهند بود،به سهلوت و با شايستگي هر چه تمامتر مرتفع نمايد.
تصویر
ماهنامه نوآور

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين جنگنده تا به حال مشتري خارجي نداشته و در تمام مناقصه هايي كه شركت كرده رقابت را به جنگنده هاي رقيب مانند: , JAS Gripen, F-16, F-15, F-35 و Eurofighter Typhoon واگذار كرده. :) :D :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر ميكنم منظور شما (یورو فایتر تايفون) باشه كه عربستان 72 فروند سفارش داده. :D مشتريان تايفون: Austria 18 Germany 180 Italy 121 Saudi Arabia 72 Spain 87 United Kingdom 232 TOTAL 710

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رافائل يك جنگنده دو موتوره چند منظوره براي انواع ماموريتهاي كوتاه و بلند است كه شامل حمله زميني وي دريايي, دفاع هوايي, برتري هوايي, شناسايي, حملات دقيق و حملات هسته اي ميشود.

اين هواپيما براي نيروي هوايي و دريايي فرانسه ساخته شد. 61 فروند سفارش داده شد كه از اين تعداد 36 فروند براي نيروي هوايي و 25 فروند براي نيروي دريايي بود.

رافائل مدل M در سال 2001 وارد خدمت شد و 10 فروند بر روي ناو هواپيمابر Charles de Gaulle به صورت عملياتي هستند.

10 رافائل بر روي ناو هواپيما بر Charles de Gaulle در حال خدمت هستند
تصویر

رافائل مدل M
تصویر

مدل B و C در ژون 2006 وارد نيروي هوايي فرانسه شد و اولين اسكادران را تشكيل دادند, دومين اسكادران در 2008 تشكيل ميشود.

رافائل B نيروي هوايي فرانسه
تصویر

جنگنده هاي رافائل استاندارد F1 نيروي دريايي داراي قابليت هوا به هوا ميباشند.
تحويل رافائل استاندارد F2 با موشكهاي هوا به زمين در مي 2006 آغاز شد و قرار است 15 فروند تا 2008 تحويل ميشوند و جنگنده هاي F1 به استاندارد F2 ارتقاع پيدا ميكنند.

قراردادي براي توليد جنگنده هايي با استاندارد كارآمد F3 با رادار سه بعدي دنبال كننده بلنديهاي زمين ساخت شركت تالس, غلاف RECO NG optronic ساخت شركت تالس, قابليت حمل موشك هسته اي ASMP-A وموشك AM39 Exocet ضد كشتي در فوريه 2004 امضا شد و درخواست 59 جنگنده با استاندارد F3 كه 47 فروند آن براي نيروي هوايي(11 فروند دو سرنشينه و 36 فروند تك سرنشين) و 12 فروند تك سرنشين براي نيروي دريايي در دسامبر 2004 انجام شد.
تحويل اين جنگنده ها از سال 2007 آغار ميشود و اولين اسكادران آن در سال 2008 تشكيل ميشود.
در مارس 2007 سه فروند رافائل نيروي هوايي و سه فروند رافائل نيروي دريايي فرانسه در تاجيكستان براي پشتيباني از نيروهاي تامين امنيت بين المللي ناتودر افغانستان به كار گرفته شد.

كابين :

كابين داراي سيستم HOTAS ميباشدو توسط نمايشگر رو به جلوي زاويه باز ساخت شركت تالس تجهيز شده است كه اطلاعات كنترلي هواپيما, اطلاعات ماموريت و ليست آتش را نمايش ميدهد.
نمايشگر روبروي جلوي سر اطلاعات سنسورها و موقعيت تاكتيكي را نشان ميدهد و دو نمايشگر لمسي پارامترهاي سيستم و اطلاعات ماموريت را نشان ميدهد. خلبان همچنين داراي نمايشگر نصب شده بر روي كلاه نيز ميباشد.
يك دوربين CCD كه تصاوير رو به جلوي ماموريت را ضبط ميكند نيز نصب شده است.

نمايي از كابين رافائل
تصویر

تسليحات :

رافائل در مدل نيروي هوايي ميتواند بيش از 9 تن تسليحات را در 14 محل و در مدل نيروي دريايي در 13 محل حمل كند.

تسليحات هوا به هوا :
1-Mica
2-Magic
3-Sidewinder
4-ASRAAM
5-AMRAAM

تسليحات هوا به زمين :
1-Apache
2-AS30L
3-ALARM
4-HARM
5-Maverick
6-PGM-100

تسليحات ضد كشتي :
1-Exocet/AM39
2-Penguin 3
3-Harpoon

براي يك ماموريت استراتژيك رافائل ميتواند موشك هسته ايASMP MBDA (در گذشته Aerospatiale) را حمل كند.
در دسامبر 2004 موشك MBDA سايه طوفان Scalp EG بر روي رافائل نصب شد.
در سپتامبر 2005 رافائل به موشكهاي هدايت شونده دقيق AASM ساخت SAGEM مجهز شد كه داراي هدايت GPS و هدايت تصويري مادون قرمز است.

رافائل داراي دو غلاف اسلحه و يك توپ 30 م م GIAT DEFA 791B ميباشد كه ميتواند 2,500 بار در دقيق شليك كند.
رافائل همجنيني داراي غلاف هاي ليزري جهت موشكهاي هدايت ليزري هوا به زمين است.

رافائل B مسلح شده با موشك هدايت ليزري GBU-12
تصویر

جنگ الكترونيك :

رافائل جهت جنگ الكترونيك داراي سيستم Spectra ساخت شركت تالس است. Spectra داراي سيستم فرستنده يكپارچه, هشدار دهنده رادار, هشدار دريافت ليزر DAL, هشدار موشك و سيستمهاي رديابي و منحرف كننده است.

سنسورها :

رافائل از رادار RBE2 كه توسط شركت تالس ساخته شده استفاده ميكند كه قبليت نگاه به پايين و شليك به پايين را دارد. اين رادار همزمان ميتواند هشت هدف را رديابي كند و خطرات را شماره گذاري و اولويت بندي كند.
سيستمهاي نوري نيز شامل سيستم جستجو و رديابي مادون قرمز OSF ساخت تالس و ساجم ميشود كه در دماغه هواپيما جاي گرفته. اين سيستمها قابليت جستجو, شناسايي هدف, فاصله يابي و رديابي خودكار را به جنگنده ميدهد.

ناوبري و ارتباطات :

سيستمهاي ارتباطي نصب شده بر روي رافائل از راديو V/UHF Saturn كه نسل دوم رايوهاي UHF ضد پارازيت ناتو استفاده ميكند.
Saturn از كدگذاري صدا در حالت فركانس-سريع استفاده ميكند.
هواپيما همچنين از يك راديو فركانس ثابت VHF/UHF براي برقراري ارتباط با كنترل ترافيك غير نظامي استفاده ميكند.
يك سيستم چند منظوره توزيع اطلاعات (MIDS) امكان برقراي ارتباط مطمئن و با سرعت انتقال بالا را با ايستگاه هاي C2 ناتو و آوكس را ميدهد.

رافائل با گيرنده ناوبري TLS200 ساخت شركت تالس براي فازهاي پروازي تجهيز شده است. اين سيستم همچنين شامل سيستمهاي ILS-Instrument Landing System و MLS-Microwave Landing System و دريافت كننده جهت دار راديويي VHF و نشانه گذاري است.

ارتفاع سنج رادار ارتفاع سنج AHV-17 ساخت شركت تالس است كه براي پرواز در ارتفاع پايين بسيار خوب عمل ميكند.
رافائل همچنين داراي دريافت كننده TACAN براي ناوبري و كمك كننده لندينگ است.
رافائل داراي سيستم شناسايي دريافت كننده خودكار SB25A ساخت تالس است كه اين سيستم اولين سيستم شناسايي دوست از دشمن با فناوري بررسي الكترونيكي است.

موتورها :

رافائل به وسيله دو موتور M88-2 ساخت SNECMA كه هركدام نيروي تراستي معادل 75kN را توليد ميكنند. رافائل قابليت سوخت گيري يار به يار را نيز دارد.

رافائل B با مخزن سوخت اضافه
تصویر

رافائل در حال سوخت گيري هوايي
تصویر

منتقل شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]Pqy9ZOr-70db26df4d9a3872d90963592b469540[/align]

شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي "داسو" فرانسه، سرگرم مذاکره با امارات عربي متحده براي فروش شصت فروند هواپيما از نوع "رافال" به اين کشور است.
به گزارش شبکه خبري فرانس بيست و چهار، روزنامه "لوپاريزين" چاپ فرانسه در شماره روز شنبه نوشت:
داسو قصد دارد شصت فروند از هواپيماي رافال که از پيشرفته ترين هواپيماي جنگي ساخت اين شرکت است به امارات عربي متحده بفروشد. سه فروند از اين نوع هواپيماها روز جمعه از فرانسه به مقصد امارات عربي متحده به پرواز در امدند.
در مجموع اين شرکت هواپيماسازي اميدوار است شصت فروند از اين نوع هواپيماها را به امارات عربي متحده بفروشد. اگر شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي داسو فرانسه بتواند قرارداد فروش اين نوع هواپيماها را با امارات نهايي کند، حدود هشت ميليارد يورو کسب خواهد کرد.
ما در حال حاضر هيچ چيزي قطعي نشده است و تحليلگران بسيار خوشبين، بر اين باورند توافقنامه خريد اين نوع هواپيماها احتمالا در نمايشگاه هوايي "بورژه" که در ماه ژوئن اينده در فرانسه برگزار مي شود، محقق خواهد شد.
البته برخي ديگر از تحليلگران مي گويند امضاي اين توافقنامه احتمالا در نمايشگاه هوايي دبي صورت خواهد گرفت که در ماه نوامبر امسال قرار است برگزار شود. اگر اين توافقنامه نهايي شود، براي نخستين بار خواهد بود شرکت داسو چنين معامله مهمي را انجام مي دهد. زيرا اين شرکت تاکنون نتوانسته است براي هواپيماهاي جنگي خود مشتري خارجي پيدا کند.
شرکت سازنده هواپيماهاي جنگي "داسو" فرانسه در مغرب نيز فرصت فروش شماري از جنگنده هاي ساخت خود را از دست داد.
اين شرکت همچنان نامزد صادرات جنگنده هاي ساخت به ديگر کشورها مانند سوئيس ،يونان،ليبي و هند نيز است .
در همين راستا، نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه قرار است روز دوشنبه هفته اينده براي ديدار رسمي دو روزه اي عازم امارات عربي متحده شود. هدف از اين ديدار ، افتتاح پايگاه نظامي جديد فرانسه در ابوظبي است .
رئيس جمهوري فرانسه همچنين در نظر دارد در اين سفر، زمينه فروش جنگنده هاي رافال به امارات عربي متحده را نيز تسهيل کند.


واحد مرکزي خبر
shahbaz

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟
باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟
موفق و شاد باشید.
یاعلی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
اين اماراتيا كاملا ديوونه شدن مگه 80 تا اف 16 ندارن ديگه رافال مي خوان چي كار اين فرانسويا يه گاو خوب پيدا كردن حسابي دارن مي دوشنش لكلرك كه به امار فروختن يه پايگاه نظامي هم اون جا قراره بسازن حالا هم كه رافال فكر كنم همه ي اينا را با پول ايرانيايي كه مي رن دبي مي خرن پول نفت هم براي كارايه ديگه
ولي حالا كلا من بعد از سوخوي 32 از رافال خيلييييييييييييي خوشم مياد

[quote]تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟
باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟ [/quote]
با حرفت درباره ي وضع نيروي هوايي در كل موافقم ولي نه ديگه در حد افغانستان بالاخره فقط كه نبايد مثلا ده سال ديگه را ديد 30 سال ديگه همين اماراتيا عين سگ از نيروي هوايي ما ميترسن(البته الان هم به پشت وانه ي همين پول خرج كردنا يكم پارس مي كنن)
روي روسيه هم كه كلا حساب نكن
اون هواپيماهايي هم كه گفتي به درد همون افغانستان مي خوره آمركا و اسرائيل كه از اين چيزا نمي ترسن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا کی می خواهیم چشمان خود را بر روی حقایق ببندیم؟


باید فکری کرد! ما همچنان در انتهای قافله بسر میبریم!
نیروی هوایی ایران جزو ضعیف ترین نیروهای هوایی جهان است و تنها قادر به ترساندن کشور هایی چون افغانستان است!
دوستان مگر روسای جمهور روس نمی گویند ایران هرچه بخواهد به او می دهیم؟!
پس چرا نمی خواهیم؟
su-30mk،mig31bmگزینه های مناسبی برای دفاع از کشور نیستند؟
موفق و شاد باشید.
یاعلی



لزومی بر ورود ایران به رقابت تسلیحاتی منطقه ای که باعث بی ثباتی هر چه بیشتر و هدرروی سرمایه های ملی شود نیست.

اگر شما تونستید از روسیه یه پیچ میگ29 بخرید سوخو30 هم میفروشن با اقساط بلند مدت هم میشه! قرار نیست که از آمریکا بریدیم بریم تو دامان روسیه!

در حال حاضر هم نیروی هوایی ایران قویترین نیروی منطقه است و کافیه دوستان معنای نیروی هوایی را کامل ببینند نه فقط در جنگنده های پر زرق و برق دار.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اعراب چوب حماقت خود را خواهند خورد.امارات بهتره كه براي بهبود بخشيدن به اوضاع فشل اقتصادي و سياسي خود هزينه كند نه خريد جنگنده و سلاح.وگرنه هر كسي كه كوچكترين اطلاعاتي از جغرافياي نظامي داشته باشه مي تونه بفهمه كه اين كشور فاقد عمق سرزميني مناسب براي جنگ و درگيريست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا این همه جنگنده رو میخواد کجا نگهداره؟ هر جای امارات بری بشینی بالای سر یه جنگنده هستی ولی نظر من اینه که با این وضعیتی که امارات داره مسابقه تسلیهاتی راه میندازه باید منتظر اختلاف درون اعراب باشیم
تمام خطرات که از جانب ایران نمیتونه باشه با این وضعیت شاید یه روز برای عربستان و مصر هم شاخ و شونه بکشه

چیزی که مهمه مهمات هست که تجربه ایران به غرب نشون داد که دیگه انبار مهمات جایی درست نکنن

در مورد ساخت جنگنده هم کارهای بزرگی در ایران در حال انجام هست و سرعت پیشرفت با قبل قابل مقایسه نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینکار امارات حماقت محض است اگر دوست دارند پولشان را اینطوری دور بریزند اشکالی ندارد.
کل پایگاه های امارات در برد موشک های میان برد ایران است و امارات اگر اف 22 هم بخرد باز بدردش نخواهد خورد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینها حالشون خوب نیست که این همه پول خرج خرید سلاح هایی می کنند که اگر فروشندگان اراده کنند به آهن پاره تبدیل می شود!

اگر یوروفایتر به درد عربستان خورد رافال هم به درد امارات میخوره!

ولی جالبه که سعی می کنند منابع خریدشون رو متنوع تر کنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درهرحال یه جای کار میلنگه ، امارات این همه تجهیزات میخواد چیکار ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mahdi42
      با سلام خدمت دوستان قصد دارم در اینجا نیروی هوایی برزیل رو معرفی کنم اگه تکراریه پوزش میخوام

      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      اول سه عدد پوستر :






      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


      معرفی و اشنایی با نیرو هوایی ارتش برزیل



      تاسیس:1941
      تعداد پرسنل فعال:73.764 نفر
      تعداد هواپیماها:773 عدد ( این مجموعه شامل بالگردها ،هواپیما های، رزمی و غیر رزمی میشود)
      ثوابق جنگ:شرکت در جنگ جهانی دوم

      هواپیما هایی پروازی این نیرو(احتمالا منظور قابل پرواز):
      هواپیما و بالگرد های هجومی(برای حمله): AMX, Super Tucano, AT-26 Xavante, Mi-35M
      بمب افکن:AMX
      هواپیما جنگ الکترونیک:Embraer R-99
      جنگنده:Northrop F-5E/F Tiger II
      هواپیما رهگیر:Dassault Mirage 2000
      هواپیماهای گشت:Lockheed P-3 Orion, Bandeirulha C-95
      هواپیماهای شناسایی: Super Tucano, R-35
      هواپیماهای تمرینی:Tucano, AT-26 Xavante
      هواپیما های حمل و نقل کننده: C-130, C-295, Super Puma, 707, UH-1H, EMB-190, UH-60L

      ====
      معرفی نوع ،وتعداد جنگنده ها
      جنگنده "AMX International AMX"
      سازندگاه:ایتالیا،برزیل
      مدل ها:
      A-1: به تعداد 80 عدد
      A-1B:تعداد 10 عدد

      جنگنده "Dassault Mirage 2000"
      سازنده:فرانسه
      مدل ها:
      F-2000C:تعداد 10 عدد
      F-2000B:تعداد 2 عدد

      جنگنده "Northrop F-5E/F Tiger II"
      سازنده:امریکا
      مدل ها:
      F-5E/F تعداد 10 عدد
      F-5EM/F-FM تعداد 47 عدد


      معرفی بالگرد هجومی
      بالگرد "MI 35M"
      سازنده:روسیه
      مدل:"AH-2 Sabre"
      تعداد:12 عدد


      ----------------------------------------------------------------------------
      تعداد پرسنل این نیرو از ایران بیشتره واستخواندار محسوب میشه
      من که جنگندهEmbraer A-1A رو نمیشناختم و فکر کردم شما هم ممکنه اشنایی نداشته باشین پس یه معرفی مختصر رو اماده کردم:

      حالا معرفی جنگنده "Embraer A-1A"

      این جنگنده یک از سری جنگنده های AMX می باشد ،سری جنگنده های AMX پروژ مشترکی ببین دو کشور ،"برزیل"و"ایتالیا" می باشد، جنگنده های سری AMX، از نوع جنگنده های هوجومی می باشد
      اولین پرواز سری جنگنده های AMX در 15 می 1984 اتفاق افتاد ،که در سال 1989 معرفی شد . زمان ساخت ان از سال 1986 تا 1999 می باشد ،تا به امروز 200 عدد از این جنگنده ساخته شده.
      از این سری جنگنده ها هر دو کشور برزیل و ایتالیا استفاده می کنند .

      مشخصات

      خلبان : 1 نفر
      طول: 13.23 متر
      طول بال ها هواپیما:8.87 متر
      ارتفاع:4.55
      مساحت بال ها:21 متر
      وزن خالی:6.730 کیلو گرم
      وزن بارگذاری شده:10.750 کیلوگرم
      حداکثر وزن موقعه تیک اف:13.000 کیلوگرم
      حداکثر سرعت:1.160 کیلومتر
      قابلیت وصل 2 عدد موشک AIM-9 Sidewinders یا 2 عدد موشک MAA-1 Piranha
      قابلیت وصل بمب های 3.800 کیلوگرمی ،موشک های هوا به زمین ،بمب ها لیزری هدایت شوند،وراکت.


      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      چند عکس دیگه:








      بچه ها اگه اطلاعات تکمیلی دارین دریغ نکنید تا تاپیک کامل بشه

      منبع
      عکس ها هم خودم اضافه کردم و...
    • توسط EBRAHIM
      با سلام به همگی دوستان...
      چند نکته: خواهشا نخندید...تو نظراتتون هم تیکه نندازید...شاید تا کنون هیچ اطلاعی از این نیرو نداشته باشید و تا به حال به گوشتون نخورده باشه...پس مطلب مفیدیه...لطفا مراعات کنید...
      ...
      نیروی هوایی افغانستان یکی از سه شاخه اصلی ارتش افغانستان می‌باشد. نیروی هوایی ارتش افغانستان زیر نظر ستاد کل ارتش افغانستان فعالیت می‌کند.

      نیروی هوایی افغانستان در سال ۱۹۲۴ میلادی (۱۳۰۳ خورشیدی) و در زمان سلطنت امان‌الله‌شاه تاسیس شد. این نیرو در زمان ریاست جمهوری محمد داوودخان، تحولات چشمگیری را تجربه کرد. ارتش افغانستان تا پیش از سقوط دولت تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی، نزدیک به ۵۰۰ هواپیما و بالگرد تهاجمی داشت. اما در جریان سال‌ها جنگ داخلی در افغانستان، تقریبا تمامی آن‌ها یا به دلایل عدم رسیدگی فنی و یا در کشاکش جنگ داخلی از بین رفت.[۱]

      تا پیش از اشغال افغانستان توسط نیروهای ناتو، بدنه اصلی نیروی هوایی افغانستان از بالگردهای ام‌آی-۱۷ روسی تشکیل شده بود.
      به گفته مقامات نیروهای هوایی افغانستان، در سال ۲۰۰۸ میلادی، ۶۰۰ خلبان در نیروی هوایی افغانستان مشغول به کار بوده‌اند.[۲]

      تجهیز نیروی هوایی ارتش افغانستان به 18 فروند C27

      سرمایه : شرکت آلنیای آمریکای شمالی قراردادی به ارزش 287 میلیون دلار را با نیروی هوایی ایالات متحده به امضا رسانده تا 18 فروند هواپیمای مدلC27 اسپارتان را بازسازی و اصلاح کند. هواپیماهایC27 از مدل اصلاح شده هواپیماهای باربری222 G ساخت ایتالیا است. نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد پس از آماده شدن این 18 فروند هواپیمای اصلاح شده آنها را در اختیار نیروی هوایی ارتش افغانستان قرار دهد. کار تحویل این هواپیماها به ارتش افغانستان از ابتدای سال 2009 آغاز می شود و تا سال 2011 ادامه خواهد داشت. این برنامه در حال حاضر شامل تحویل 18 فروند هواپیمای آماده انجام عملیات و همچنین تجهیز و تبدیل دو فروند از آن به هواپیمای حمل ونقل VIP است. علاوه بر آن در این برنامه قید شده است که نیروی هوایی آمریکا طی سه سال وظیفه پشتیبانی و نگهداری و خدمات رسانی به این هواپیماها را عهده دار است.
      نیروی هوایی آمریکا با بررسی ویژگی ها و قابلیت های هواپیمایC27 این مدل را مناسب نیروی هوایی ارتش افغانستان تشخیص داده و داشتن این هواپیماها را برای دستیابی به ثبات طولانی مدت در افغانستان ضروری دانسته است.

      مشخصات هواپیمایC27

      اسپارتانC27 هواپیمای دو موتوره توربوجت است که برای نیازهای نیروی هوایی و همچنین حمل ونقل هوایی طراحی شد. این نوع هواپیما مخصوصا برای عملیات های تاکتیکی با برد کوتاه تا متوسط و برای پرواز در ارتفاع 1800 پا مناسب است. ازC27 می توان در تمام شرایط آب وهوایی و در روز یا شب برای حمل ونقل یا انجام ماموریت های پزشکی استفاده کرد. این هواپیما می تواند 24 تخت پزشکی و 4 پرستار یا 34 نیروی زمینی ارتش را جابه جا کند.C27 دارای سه گروه پرواز شامل کاپیتان هواپیما، کمک خلبان و مسوول بار است. هواپیمای اسپارتان مدل اصلاح شده G222 است. مدل G222 توسط شرکت آلنیا در ناپل ایتالیا تولید و ساخته می شد این مدل در سال 1970 اولین پرواز خود را انجام داد و در سال 1978 وارد بازار شد.
      بیشتر استفاده کنندگان مدل 222 G نیروی هوایی ایتالیا، ارتش آرژانتین، امارات و نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بودند.. شرکت کرایسلر به عنوان پیمانکار اصلی G222 را از آلنیا خریداری کرد و پس از اصلاح، ارتقای سیستم مخابراتی و نصب سیستم های رهیابی پیشرفته آن را به مدلC27 تغییر داد. ازهواپیمایC27 به دلیل میزان سرعت و ارتفاع مناسب جهت حمل ونقل هوایی و انجام عملیات گوناگون هوایی استفاده می شود.

      ویژگی هایC27

      عملکرد اصلی: حمل بار و مسافر
      نیروی پیش ران/ شرکت سازنده:
      دو موتور
      ابعاد: 5/74 پا طول و 7/54 پا عرض
      نیروی محور بر حسب اسب بخار: 3400 برای هر کدام P4D- T64جنرال الکتریک
      پهنای بال: 2/94 پا
      سرعت: 250 گره
      حداکثر ارتفاع: 25000 پا
      وزن تیک آف: 56878 پوند
      وزن بدون بار: 39500 پوند
      برد پرواز: 1500 مایل
      مسافت تیک آف: 1500 پا
      اندازه باند: 1800 پا در 45 پا
      ___________
      منبع: ویکی پدیا
    • توسط kingraptor
      زیردریایی های اتمی و حتی دیزلی از توانایی های مرگباری برخوردارند و در صورت میل به قدرت نمایی، مهار آتش آنها بسیار مشکل است. این جنگ افزارها در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل پنهان بودن از دید دشمن، نیروی دریایی انگلیس رابه زانو در آورده بودند. در ژاپن و شمال افریقا نیروهای آلمان نازی با در اختیار داشتن این سلاح ها سلطه خویش را بر دریاها اعمال می کردند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای ضد زیردریایی P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      شوروی با در اختیار داشتن زیر دریایی های اتمی قادر بود در صورت بروز جنگ، ارتباط اروپای غربی را با آمریکا قطع کند. در جنگ فالکلند پس از انهدام رزم ناو بل گرانوی آرژانتين توسط اژدر یک زیر دریایی انگلیسی، کشتی های جنگی آرژانتين دیگر تا پایان جنگ نقش مهمی را ایفا نکردند. به منظور مقابله با این جنگ افزارها در صحنه جنگهای گذشته و آینده تدابیری اندیشده شده است. پی-3 اوریون از جمله سلاحهایی است که می تواند تا حدود زیادی در مقابل زیردریایی ها، هر قدر هم که پیشرفته باشند عرض اندام کند. هواپیما چند منظوره پی-3 بیش از 30 سال است که به طور پیوسته توليد می شود و تا کنون بیش از 700 فروند آن به خدمت ارتشها، آتش نشانی ها، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و هواشناسی های کشورهای مختلف در آمده اند. از این لحاظ اوریون خود را تا مدت زیادی بی رقیب می دانست. طراحی اولیه بدنه و نحوه اتصال موتورها به هواپیما تا امروز تقریباً بدون هیچ تغییر عمده ای حفظ شده است. همین عدم نیاز به تغییرات گواهی بر بی نقص بودن طراحی اوریون است. اما تجهیزات الکترونیکی این هواپیما همواره در حال تغییر و تکامل بوده اند. از این رو سازنده پی-3 در به کار گیری آنها به درخواست و سلیقه مشتری عمل می کند. انواع پیشرفته تجهیزات، این هواپیما را به سلاحی خطرناک در مقابل زیردریایی ها تبدیل می کند. اوریون با چهار موتور توربو پراپ از نوع T56-A-10 کمی شبیه هرکولس محصول دیگر لاکهید است. با توجه به سابقه طولانی لاکهید در به کار گیری این نوع موتورها می توان به این نکته پی برد که این شرکت به خوبی با مشکلات این موتورها که سایرین را متواری کرده، کنار آمده است. پس از روی کار آمدن موتورهای توربوجت شرکهای هوایی سریعا به استفاده گسترده از آنها روی آوردند ولی لاکهید و نیروی دریایی ایالات متحده به علت ويژگيهای منحصر به فرد این موتورها همچنان در طیف گسترده ایی آنها را به کار می برند. خوشبختانه شرکت توربین الکترا بزودی توانست معایب عمده این موتورها را رفع کند و تا به امروز تامین کننده موتورهای پی-3 باقی مانده است. طراحی اوریون به حدود 40 سال پیش و سال 1957 باز می گردد. نخستین پرواز این هواپیما در 19 آگوست سال 1958 انجام شد پس از چند پرواز آزمایشی، تغییراتی صورت گرفت که عمده ترین آنها کوتاه شدن بدنه به میزان 2/13 متر بود. سپس این هواپیما به تجهیزات متداول آن روزها مجهز شد و به عنوان گشت دریایی، خدمت خود را رسما در نیروی دریایی آمریکا آغاز کرد. در آن زمان تغییرات دیگری برای فروندهای بعدی در نظر گرفته شد. در سال 1962 چند تغییر دیگر به منظور کارآمدتر کردن این سلاح اعمال شده و پی-3 اوریون که پس از گذشت سالها هنوز هم در خدمت ناسا است، متولد شد. نخستین سفارش قطعی برای خرید 7 فروند از این هواپیما مربوط به سال 1960 می باشد. نیروی دریایی آمریکا متقاضی خرید 7 فروند وای پی-3وی-1 با موتور آلیسون-توربین الکترا شد که می توانست انواع بمب های عمق روی معمولی و هسته ای، اژدرهای ضد زیر دریایی و مین و راکت را حمل کند.


      --------------------------------------------------------------------------------


      کابین نسبتاً پیچیده هواپیمای P-3 اوریون


      --------------------------------------------------------------------------------

      ظرفیت سوخت این 7 فروند اولیه از 20631 لیتر در اولین سفارش تا 34826 لیتر در آخرین متفاوت بود، اما همگی 4 مخزن در بالها، هر بال 2 مخزن جداگانه، و یک مخزن بزرگ در امتداد بدنه داشتند که این الگو تاکنون حفظ شده است. استفاده همزمان از دو رادار جداگانه در جلو و عقب هواپیما و ترکیب هر دو رادار برای ارایه تصویری 360 درجه ایی، پی-3 را به مجهزترین سلاح ضد زیر دریایی آن روز تبدیل کرد، اگرچه این طرح به زودی لو رفت و شرکتهای دیگر نیز به استفاده از آن روی آوردند. نخستین پرواز این سفارش هفتگانه در 15 آوریل 1961 انجام شد و تا آوریل سال بعد در مجموع 2521 ساعت در 585 سورتی پرواز با این هواپیماها به صورت آزمایشی و آموزشی انجام شد. بلافاصله پس از ورود این هواپیما به خدمت از آنها در جنگ علیه کوبا استفاده شد. در جنگ ویتنام نیز آمریکاییها از این هواپیما به میزان زیادی استفاده کردند. ماموریت اصلی این هواپیما در آن زمان پوشش راداری شبانه بر فراز خلیج تونکین بود گشتهای متداول روزانه و حمایت از کشتیهای لجستیکی در برابر هجوم احتمالی زیردریاییهای شوروی نیز از ماموریتهای بود که این هواپیما بر عهده داشت. نکته جالب توجه این است که این هواپیماها از پایگاهای داخل خاک فیلیپین به پرواز در می آمدند. از آن هنگام پی-3 به طور منظم در عملیات مشابه برون مرزی مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا قرار گرفته و می گیرد و همواره به عنوان کشت ضد زیر دریایی، مین گذار دریایی، راهنمای زیر دریایی های خودی و هدف قرار دهنده اهداف دور به کار گرفته شده است.


      --------------------------------------------------------------------------------


      هواپیمای P-3 اوریون در حال پرواز در معیت یک ناوچه آمریکایی

      --------------------------------------------------------------------------------

      این هواپیماها گاهی برای ایجاد تغییرات آب و هوا و باران زا کردن ابرهای منطقه ای به کار گرفته می شوند. برای این کار پودر یدید نقره را در مقیاسهای زیاد توسط تجهیزات خاصی که در این هواپیما تعبیه شده است در میان ابرها می پاشند. قابلیت شرکت در عملیات جستجو و نجات، عکس برداری و نقشه برداری هوایی و حتی توانایی انجام ماموریتهای ترابری، اوریون را به هواپیمایی چند منظوره بدل نموده است. هم اکنون این هواپیماها در بیش از 30 پایگاه برون مرزی و درون مرزی آمریکا نشست و برخاست می کنند و حتی بارها توسط نیروهای چند ملیتی در مانورهای مشترک به کار گرفته شده اند. آمریکا تنها استفاده کننده از این هواپیماها نیست. اکثر کشورهایی که مرزهای آبی دارند از پی-3 به خوبی استقبال کردند و به میزان رفع نیاز دفاعی از این هواپیما خریده اند. نیوزلند اولین مشتری اوریون با سفارش 5 فروند پی-3 بی مجهز به مولد امواج صوتی کوتاه بود. کانادا 18 فروند و ژاپن که سرانجام در سال 1978 تصمیم به جایگزین کردن این هواپیما به جای نپتون گرفت مشتریان بعدی بودند.

      --------------------------------------------------------------------------------

      هواپیمای P-3 اوریون در حال برخاست


      --------------------------------------------------------------------------------

      ژاپن خط تولید این هواپیما را خریداری کرده و تا کنون بیش از 100 فروند از آن را تولید کرده است. پرتقال اسپانیا و تایلند خریداران دست دوم این هواپیما هستند. هلند، نروژ، ایران و پاکستان نیز هر کدام چند فروند پی-3 در اختیار دارند. انواع مختلف پی-3 اگر چه با قرار گرفتن حروف بزرگ و کوچک و شماره های متفاوت دسته بندی می شوند ولی عمدتاً تفاوت چشمگیری میان مدلهای مختلف مجود ندارد و می توان با تغییرات پیش بینی شده از سوی کارخانه سازنده هر نوع تغییر کاربردی را در انواع آن ایجاد کرد. پی-3 با حوصله ای که در خور هواپیمای توربو پراپ است، وجب به وجب منطقه را بازرسی و شناسایی و به محظ اطلاع از موقعیت زیردریایی مهاجم اقدام به شکار آن می کند. در طول عملکرد سی وچند ساله این سلاح موارد منفی از لحاظ فنی در مورد آن به چشم نمی خورد و همواره در انجام ماموریتهای محوله موفق بوده است. همین امر سبب شده است تا پرسنل زیر دریایی ها از هواپیمای پی-3 اوریون به عنوان کابوسی هولناک یاد کنند.

      -----------------------------------------------------------------------------



      ------------------------------------------------------------------------------

      منبع: Air.blogfa.com
    • توسط aliweb
      سلام

      ممنون میشم یک سری فیلم نظامی و یا جاسوسی را در این تاپیک معرفی کنید

      مثلا یک فیلم که در یکی از تاپیک های انجمن معرفی شده بود Behind Enemy Lines
    • توسط RezaKiani
      قسمت اول

      توسعه
      زمانی که جنگ جهانی اول به پایان رسید نیروی هوایی فرانسه قوی ترین نیروی هوایی جهان بود. اما 20 سال بعد این نیرو از هر نظر نسبت به همسایگانش عقب افتاده بود. پس از تجدید سلاح آلمان توسط هیتلر و در سال 1936، در نهایت فرانسوی ها به خود آمدند و نیروی هوایی فرانسه نیاز به یک جنگنده ی جدید را به کارخانجات هواپیماسازی این کشور اعلام کرد. نیروی هوایی به جنگنده ای نیاز داشت که بتواند به سرعت 500 کیلومتر/ساعت در ارتفاع 13هزار پا از زمین برسد و بتواند در عرض یک ربع ساعت به سقف پرواز 26هزار پایی صعودکند. درضمن، باند فرود و پرواز این جنگده نباید از 400 متر بیشتر می شد. سلاح های جنگنده ی جدید عبارت بودند از دو مسلسل 7.5 میلیمتری و یک قبضه توپ 20 میلیمتری اچ.اس-9.
      امیل دوویتین در سپتامبرهمان سال کار بر روی جنگنده ی جدید را آغاز کرد. او به خاطر اینکه نیروی هوایی طرح قبلی اش ،جنگنده ی دی-513، را به خاطر جنگنده ی ام.اس-406 رها کرده بود عصبانی بود و تصمیم گرفته بود با توسل به آخرین پیشرفتهای فنی زمان طرح جدیدش را به نیروی هوایی عرضه کند. طرح جدید دوویتین، دی-520 نام گرفت.
      پیش نمونه
      اولین پیش نمونه ی دی-520 به یک موتور ساخت هسپانو-سویزا به نام 12وای-21 خنک شونده با آب مجهز بود که یک ملخ با گام ثابت را می گرداند. این هواپیما برای اولین بار در دوم اکتبر 1938 پرواز کرد. حداکثر سرعت آن به 480 کیلومتر/ساعت رسید اما در اثر داغ کردن موتور دچار مشکل شد. مشکل دیگر این موتور رادیاتورهای آن بودند که در زیربالها نصب شده و نیروی پسای زیادی تولید می کردند. به ناچار این رادیاتورها با یک رادیاتور در زیر بدنه عوض شدند. یک موتور جدید با پروانه های 3 تایی با گام متغیر هم بر روی هواپیما نصب شد تا این طرح بهینه سازی شده بتواند به سرعت 530 کیلومتر/ساعت در پرواز افقی و   825 کیلومتر/ساعت در حالت شیرجه برسد.
      بهینه سازی بر روی نمونه های دوم و سوم با افزایش دید خلبان، افزایش سطح دم و نصب شکاف بر روی بالها (شبیه بی.اف-109 آلمانی) ادامه یافت. این نمونه ها به یک قبضه توپ 20 میلیمتری ،که از میان پره های ملخ شلیک می کرد، و 2 قبضه مسلسل 7.5 میلیمتری مسلح شدند. نمونه ی سوم به جای اسکی به یک چرخ کوچک دم مجهز شد. تست های نهایی سبب شد پروژه توسط نیروی هوایی مثبت ارزیابی شود و اولین سفارش برای تولید 200 فروند در ماه مارس 1939 ثبت شد. چند ماه بعد 510 فروند دیگر به سفارش اولیه افزوده شد.
      تولید
      در زمان آغاز جنگ جهانی دوم یک قرارداد جدید برای ساخت 1280 فروند دی-520 برای نیروی هوایی فرانسه و همچنین 120 فروند دیگر برای نیروی دریایی این کشور بسته شد. یک ماه بعد 2250 فروند دیگر به مجموع سفارشهای اولیه اضافه شد.
      اولین جنگنده ی دی-520 در اکتبر 1939 به پرواز در آمد. در این هواپیما ،و آنهایی که بعدتر ساخته شدند، بدنه 51 سانتیمتر درازترشده بود، محفظه ی موتور دوباره طراحی شد و صندلی خلبان با صفحات زرهی حفاظت شد. اغلب جنگنده های از موتور جدیدتر 12وای-45 با سوپرشارژر بهره می گرفتند که می توانست 922 اسب بخار توان تولید کند. بعدتر موتورهای جدید با توان 950 اسب بخار بر روی دی-520 ها نصب شدند.
      تولید هر فروند دی-520 به 7000 نفر-ساعت نیاز داشت که تقریبا نصف جنگنده ی ام.اس-406 ،جنگنده ی استاندارد فرانسوی ها در آن زمان، بود. البته آلمانها برای ساخت هر فروند بی.اف-109ئی 4500 نفر-ساعت صرف می کردند که نشان می داد فرانسوی ها چقدر با آلمانها فاصله دارند. وزارت هوانوردی فرانسه تصمیم داشت تا ظرفیت تولید این هواپیما را به بیش از 300 فروند در ماه برساند هر چند که دیگر برای فرانسوی ها خیلی دیر شده بود. زمانی که فرانسه تسلیم هیتلر شد کل دی-520 های تولید شده به 905 فروند رسیده بودند.
       
        طراحی

      کابین خلبان دی-520 در نمایشگاه لابرژه
      بدنه ی دی-520 ،به استثنای سطوح کنترلی بال و دم، از فلز ساخته شده بود. مخزن اصلی بنزین در بدنه دارای نشت بند خودکار بود و دو مخزن بنزین دیگر درون بالها قرارگرفته بودند. ظرفیت 636 لیتری سوخت دی-520 به وضوح از بی.اف-109 آلمانها و اسپیتفایر بریتانیایی ها (400 لیتر) بیشتر بود. برد 1500 کیلومتری دی-520 به تعدادی از خلبانهایش اجازه داد تا در زمان سقوط فرانسه به شمال آفریقا فرار کنند.
      موتور هیسپانور-سویزا ،که بر روی دی-520 نصب شده بود، دارای مزیتهایی بر موتورهای مشابه زمان خود بود. مثلا وزن آن در حدود 100 کیلوگرم از موتور معروف رولزرویس ،مرلین، سبک تر بود.
      کابین خلبان دارای یک مخزن اکسیژن و بیسیم بود. ارتفاع صندلی خلبان قابل تنظیم بود. پنجره های کابین دید مناسبی در اختیار خلبان می گذاشت اما آینه ای برای دید عقب نصب نشده بود. محل کابین در بدنه ی هواپیما به گونه ای انتخاب شده بود که دید پایین خوبی برای خلبان جنگنده فراهم شود. تنها مشکل خلبان دماغه ی دراز هواپیما بود که دید او را هنگام حرکت بر روی زمین محدود می کرد.
      دی-520 طراحی شده بود تا به سادگی و در هر شرایطی تعمیر شود. تجدید مهمات آن به سادگی صورت می گرفت. خشابهای توپ اصلی در 20 دقیقه و خشابهای مسلسلها در ظرف 5 دقیقه فشنگ گذاری و نصب می شدند.
      هرچند که دی-520 پیشرفته ترین جنگنده ی زرادخانه ی فرانسوی ها بود و حتی در مانورپذیری بی.اف-109 افسانه ای را پشت سر می گذاشت اما دارای مشکلات خاص خود بود. ستوان اریک بروان ،خلبان آزمایشی نیروی هوایی سلطنتی و مسئول پرواز هواپیماهایی که به غنیمت گرفته می شدند، درباره ی دی-520 می گوید:
      "این جانور وحشی زیبا به نظر می رسد اما زیبا پرواز نمی کند."
      تسلیحات
      سلاح استاندارد دی-520 عبارت بود از یک قبضه توپ خودکار 20 میلیمتری اچ.اس-404 به همراه 60 گلوله که از میان ملخ هواپیما شلیک می کرد. 4 قبضه مسلسل 7.5 میلیمتری ام-39 نیز در داخل ریشه ی بالها نصب شده بودند که هر کدام 675 گلوله داشتند. نواخت آتش این مسلسلها به 1200 گلوله در دقیقه می رسید. نواخت تیر توپ اصلی 600 گلوله در دقیقه بود و تا 500 متر دقت خود را از دست نمی داد. از نظر قدرت آتش دی-520 به وضوح بر ام.اس-406 ،که تنها دو قبضه مسلسل داشت، برتری داشت.
      تاریخچه ی عملیاتی
      فرانسه (قبل از جنگ جهانی دوم)

      دی-520 در لابورژه
      اولین گروه از دی-520 ها که به نیروی هوایی فرانسه تحویل داده شدند تنها به عنوان هواپیمای آموزشی به کار می رفتند چرا که فاقد تسلیحات بودند. در مقایسه ای که در روز 21 آوریل 1940 بین یک فروند بی.اف-109 غنیمتی و یک فروند دی-520 صورت گرفت هواپیمای آلمانی سرعت بیشتر و در عوض رقیب فرانسوی اش مانورپذیری بهتری داشتند. در روز دهم می 1940 آلمان به فرانسه، بلژیک و هلند حمله کرد. در این زمان نیروی هوایی فرانسه تنها 75 فروند دی-520 عملیاتی در اختیار داشت و تنها یک اسکادران این نیرو کاملا تجهیز بود. آنها دو روز بعد با لوفت وافه رویاروی شدند و توانستند 3 فروند اچ.اس-126 و یک فروند هاینکل-111 را سرنگون کنند. قبل از تسلیم شدن فرانسه 4 اسکادران دیگر از نیروی هوایی و 3 اسکادران از نیروی هوایی این کشور با دی-520 تجهیز شدند.
      در درگیریهای هوایی ،که بیشتر در برابر ایتالیایی ها بود، خلبانان دی-520 ادعا کردند که 114 فروند هواپیما را ساقط کرده اند و احتمالا 39 فروند دیگر را نیز سرنگون کرده اند. در این نبردها 85 فروند دی-520 نیز از دست رفتند. زمانی که فرانسه تسلیم شد تعداد 437 فروند دی-520 ساخته شده بود که 351 فروند آن به نیروهای مسلح فرانسه تحویل داده شده بود. با تسلیم فرانسه 165 فروند دی-520 به شمال آفریقا فرارکردند تا از دست آلمانها در امان بمانند. 3 فروند دیگر به بریتانیا فرار کردند که به خلبانان طرفدار مارشال دوگل تحویل داده شدند و در کل 153 فروند دیگر در خاک فرانسه باقی ماندند. بهترین خلبان دی-520 پیر له گلوان بود که توانست 4 فروند هواپیمای آلمان، 7 فروند ایتالیایی و 7 فروند بریتانیایی را شکار کند.
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.