هرکول شناور برنامه ام سی-130 جی و تبدیل ناوگان هرکولسهای عملیاتی به یک هواگرد آبخاکی     نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بعنوان یکی از چند کاربر بزرگ هواگردهای ترابری تاکتیکی سی-130 درصدد است تا در قالب یک برنامه بروزرسانی ، هرکولسهای در خدمت را به قابلیت دوگانه برخاست و فرود از روی آب یا زمین مجهز نماید . در همین راستا ، برنامه جدید پیشنهادی برای ناوگان فوق ، اضافه نمودن توانمندی برخاست و فرود از روی آب است که این امر ، شعاع عملیاتی این ناوگان را به نسبت افزایش خواهد داد که به اعتقاد برخی تحلیلگران نظامی ، این پروژه ، عمدتا برای افزایش قابلیتهای رزمی عناصر نیروهای عملیات ویژه ارتش بوده و قرار است تا چند سال آینده تکمیل شود .     گونه پایه MC-130J     تلاشی جدید برای احیاء نقش هرکولس درسالهای نه چندان دوری که از آغاز عملیاتی شدن هواگردهای ترابری تاکتیکی هرکولس می گذرد ، تلاش های مکرری برای طراحی گونه نشست و برخاست آبخاکی هرکولس انجام شده  که مجموعه این برنامه ها ، شامل طراحی مجدد بدنه بصورت یک وسیله شناور یا اضافه نمودن یکسری شناورهای ویژه به بدنه اصلی هرکولس می شد ،اما بدلایل مختلف  ، این برنامه ها، از مرحله آزمایشهای اولیه فراتر نرفت و درنهایت ، تا اواخر دهه 90 میلادی ،تمامی این برنامه ها متوقف شد .   فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده   اما برای ارائه یک گونه جدید از نسخه آبخاکی هرکولس ، تلاش مجددی از ماه مه سال 2021 آغاز گردید که تنها در میانه سپتامبر همین سال جزئیات آن اعلام شد . براساس داده های منتشر شده ، این برنامه به پیشنهاد فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده (AFSOC) کلید زده شده که تعدادی از سازمان های نظامی و غیرنظامی این کشور با مشارکت درآن ، درصدند تا امکان معرفی یک  هواگرد ترابری تاکتیکی آبخاکی را با استفاده از فناورهای پیشرفته فعلی بررسی نمایند .   بااین حال ، این پروژه که بیشتر برای رفع نیاز واحدهای عملیات ویژه  در حال توسعه است ، یک هواگرد ترابری تاکتیکی ام سی-130 جی را بعنوان پیکربندی آزمایشی در نظر گرفته که  با توجه به هدف این برنامه ، شناسه MC-130J MAC (Amphibious Capability/MAC)   به آن داده شده است .     اما هدف اصلی این برنامه بطور دقیق ب چه فلسفه ای پایه گذاری شده ؟ به اعتقاد برنامه ریزان یگان عملیات ویژه نیروی هوایی ، چیزی در حدود 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته و در راهبرد فعلی پنتاگون ، مبداء آغاز هرگونه عملیات رزمی برای نیروهای ویژه ، خطوط ساحلی و جزایر است و با توجه به اینکه  هواگردهای ترابری  سی-130 به شکل پایه ، قابلیت پرواز در همه گونه شرایط آب و هوایی و حتی قابلیت نشست و برخاست از روی عرشه ناوهواپیمابر را دارند ، اما تا کنون توانمندی اصلی مورد نیاز ، یعنی تجهیز این هواپیما به  سامانه های نشست و برخاست از روی آب ، بدان اضافه نشده است .       بر همین اساس و به منظور گسترش و اضافه شدن این توانمندی ، تقویت سازه هواپیما و برخی تغییرات در سیستم های اصلی می بایست در اولویت قرارگیرد . درواقع ، با اضافه شدن این پتانسیل به سی-130 ، این هواپیما خواهد توانست تا محموله های استاندارد نیروی هوایی را در هرنقطه ای از جهان ، از جمله  گستره وسیع اقیانوسها تحویل داده و از این بابت ، وابستگس نیروی هوایی را به فرودگاه های زمینی کاهش دهد که این امر بطور طبیعی ، ثبات عملیات رزمی را در میدان جنگ  افزایش می دهد.   اقدامات برنامه ریزی شده در عمل طبق آخرین گزارشهای موجود ، کار بر روی برنامه MAC  با مشارکت چند سازمان دولتی و تجاری در حال انجام است که به 5 مرحله اصلی ، از مطالعات اولیه تا ساخت و آزمایش در شرایط واقعی تقسیم می گردد . بر همین اساس ، این روند نزدیگ به 17 ماه طول خواهد کشید که اگر وقفه ای در این برنامه ایجاد نشود ، به احتمال بسیار زیاد ، برنامه فوق در اوایل سال 2023 رونمایی می گردد . با این حال ، شکل ظاهری این نمونه جدید قبلا مشخص شده ، چنانکه در ماه مه هواپیمای MC-130J  برروی شناورهای بزرگ به نمایش گذاشته شد ، در حالی که اخیر ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی ، تصاویر جدیدی را منتشر نموده است .در این تصاویر ، از تجربیات و پیشرفتهای لاکهید- مارتین که در گذشته مجموعه ای از شناورهای سازگار شده با بدنه هرکولس را طراحی نموده ، استفاده می گردد که این امر ضمن کاهش هزینه ها ، روند اجرای پروژه را تسریع می نماید .     مشکلات فنی درصورتی که تحلیل در این زمینه ، براساس داده های موجود صورت پذیرد ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی و سایر مشارکت کنندگان ، احتمالا گزینه  تغییر بدنه اصلی را کنار خواهند گذاشت و راه حل ساده تری را برخواهند گزید که همانا شناورهای قابل جداشدن از بدنه است که تاکنون دو طرح دراین زمینه ارائه شده  که هرکدام ویژکی خاص خود را دارند .       اولین گونه ارائه شده برای این برنامه ، حذف ارابه های فرود از سازه هواپیماست که به جای آن ، پایه ها و خرپاهای متصل به شناورها ، به جای آنها نصب می شود ،در حالی که در طرح دومی ، تمامی اجزاء حفظ شده  ولی ابعاد شناور متناسب با نیاز تغییر می یابد . در این طرح ، شناورهای اضافه شده به بدنه ، نزدیک به دو سوم از طول بدنه هرکولس را در بر می گیرند ، در حالی که برای حرکت روی باند های متعارف خشکی ، یکسری ارابه های فرود در زیر این شناورها تعبیه شده که قابلیت جابه جایی را از آب به خشکی ، بدان خواهند داد.     با تمامی این فرض ها ، تحلیلگران واحد عملیات ویژه نیروی هوایی معتقدند که این پروژه ، پتانسیل بسیار بالایی را در اختیار دارد و فرماندهی نیرو نیز تمامی تلاش خود را برای تحقق آن بکار بسته است . اما آنچه که واضح است ، برنامه نوسازی هرکولس برای نیل به هدف فوق ، با محدودیتهای جدی روبرو است و مشکلات قابلی توجهی وجود دارند که می بایست حل شوند .     بعنوان مثال ، شناورهایی که بتوانند وزن سی-130و محموله های آن را که گاهی به چند تن خواهد  رسید را تحمل کنند ، می بایست با دقت بالایی طراحی و تولید شوند که این ، از میزان حمل بار استاندارد هرکولس خواهد کاست . علاوه بر این ، حجم بزرگ شناورهای فوق الذکر به شکل جدی کاراکترهای آیروداینامیک هواپیما را تضعیف می کند ، چراکه مساحت کل هواپیما با نصب این شناورها ، افزایش می یابد که نتیجه اصلی آن افزایش مقاومت هواست . مضاف بر آن ، بازآموزی خذمه هواپیما و پرسنل فنی مطابق با نیازمندیهای جدید ، هزینه ای به مراتب افزون تر را به نیروی هوایی تحمیل خواهد کرد .     آینده مبهم اگر چه عزم نیروی هوایی برای تبدیل هرکولس ها به یک هواپیمای آبخاکی ، جدی به نظر می رسد ، اما نتایج آن قابل پیش بینی نیست . این برنامه یکسری معایب بسیار جدی را بخود می بیند که میتواند عملکرد مورد نیاز را دچار اخلال کند . با این وصف ، در یکسال و نیم آینده ، اجرایی بودن این برنامه مشخص خواهد شد . هرکولس های نیروی هوایی هم اکنون شصت و پنجمین سال خدمت خود را پشت سر می گذارند و در طول این سالها ، ارتقاء های قابل ملاحضه ای را بخود دیده اند و حتی گونه های کاملا جدیدی از آنها بصورت عملیاتی بکار گرفته شده است ، اما باید دانست که قابلیتهای این پرنده نیز یکسری محدودیتها را بخود می بیند.   پی نوشت : 1- بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به  ذکر دقیق  منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . 
    • Upvote
    • Like
    16