Davood

Members
  • تعداد محتوا

    250
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

اعتبار در انجمن

36

درباره Davood

  • رتبه حساب کاربری
    گروهبان یکم

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. M-ATF جان در حال حاضر که موشک های صیاد 1 , 2 را می سازیم ولی نمی دانم چه بهینه سازی های روی این موشک انجام شده , در مورد تولید انبوه موشک چند وقت پیش برنامه ای بود در مورد سلاح های ساخت وزارت دفاع که این موشک هم در حال ساخت بود , داشتند چندین نمونه می ساختند من فکر کنم خط تولیدش راه افتاده و به تولید انبوه رسیده اینطور که از تصاویر معلوم بود به هر حال اگر کسی اطلاع بیشتری دارد ممنون می شوم راهنمایی کنند!
  2. Davood

    چشمان عقاب: APG-63 vs APG-70

    [align=center]رادار APG-63[/align] [align=center][/align] F-15C با رادار جدید خود , به توانایی دفاع در برابر موشک های کروز و استفاده از تاکتیکهای رزمی دوربرد دست یافته است. خلبانان جنگنده های F-15C اسکادرانهای 12 و 19 سرگرم آزمایش رادار جدید ری تیان هستند که از آن به عنوان (رادار آینده) نام برده می شود.این رادار از فناوری حسگر بهره می برد که در جنگنده های F-22 رپتور , F/A-18E/F سوپر هورنت , جنگنده ضربتی مشترک F-35 و جنگنده ارتقاء یافته F-15E عقاب طلایی نیز استفاده خواهد شد. مشخصه کارایی های این رادار جزو اطلاعات طبقه بندی شده است.ولی آنچه واضح هست این که جدیدترین رادارهای این شرکت , با نام APG-63 (V) 2 نخستین رادارهای آرایه کاوگشر الکترونیکی فعال (AESA) عملیاتی می باشد و می تواند یک موشک کروز کوچک و یا یک شی پرنده پنهانکار را از فاصله تقریبی 80 کیلومتری کشف کنند , در حالی که رادار استاندارد جنگنده F-15C از همین فاصله تنها توانایی کشف یک جنگنده سرنشیندار را دارد.موشک های کروز کوچک شده که نقش هدف تمرینی را دارند دارای 4 تا 4/5 متر طول می باشد , در حالی که یک جنگنده سوخو 27 , 24 متر و جنگنده میگ 29 , 18 متر طول دارند. اهدافی را که رادارهای قدیمی تر از فاصله 90 کیلومتری کشف می کردند , رادار AESA باند X می تواند از فاصله 185 کیلومتری کشف کند. ولی برد کشف و توان تفکیک تنها مزیتهای این رادار نیستند , بلکه توانایی نمونه V2 این رادار در رهگیری همزمان با چند هدف است و این خود قابلیت مهمی به شمار می آید چرا که موشک های کروز به صورت همزمان شلیک می شوند. سرگرد (مایک بنهام) رییس برنامه های پیشرفته تیپ سوم نیروی هوایی ایالات متحده می گوید : ( با نمونه V 1 رادار می توان یک یا شاید دو موشک کروز را هدفگیری کرد , در حالی که با نمونه V-2 می توان چندین هدف را در آن واحد هدفگیری و به سمت هر کدام , یک موشک آمرام , آن هم با دقت بالا شلیک کرد.) از زمان تحویل رادارها در سال 2000 میلادی , اسکادرانهای 12 و 19 تیپ سوم , نه تنها تاکتیکهای جنگی را تعریف کرده اند , بلکه نوع و تعداد اهدافی را که خلبانان در یک نبرد هوایی و با آسودگی خاطر می توانند با آنها درگیر شوند , گسترش داده اند.شاید بتوان گفت یکی از دلایل نگرانی افسران و تحلیلگران ارشد وزارت دفاع آمریکا این باشد که شش فروند از این جنگنده ها F-15 تیپ سوم در یک نبرد هوا به هوای شبیه سازی شده در یک مانور نظامی مشترک با هند مغلوب جنگنده های این کشور شدند.چندی بعد نیروی هوایی اعتراف کرد که هیچ یک از جنگنده های F-15 که در نبرد مذکور شرکت داشتند به رادار AESA مجهز نبودند.برد موشکها به 32 کیلومتر کاهش یافته بود و نبرد در شرایط نابرابر 3 به 1 انجام گرفت. نصف هر گردان 18 فروندی جنگنده های F-15C به رادار APG نمونه V-2 مجهز شده اند.این رادار روزنه ای دارد که صدها گیرنده , فرستنده آجری شکل نسل اول ساخته شده است.نسل جدید مدولهای فرستنده , سطح مقطع کمتر از 1 اینچ مربع دارند و اتلاف انرژی بسیار کم آنها به دلیل قرار گرفتن فرستنده در کمتر از اینچی رادیاتور و تقویت کننده های Noise کم است.کل 3600 جزو گیرنده , فرستنده در ردیفهای زیگزاگ درون یک مربع چیده شده اند و آنتن رادار را تشکیل می دهند.ترکیب یک AESA با پرتو چالاک و هدایت سریع پرتو , رادار را قادر می سازد تا هدفهای زیادی را رهگیری و موکها را به سمت آن هدایت کند. [align=center][/align] رادار به جنگنده های این امکان را می دهد تا موشک کروز پنهانکار یا کوچک را پیش از آن که دیده شوند از حداکثر فاصله ممکن رهگیری و منهدم کنند.ولی آرایه های بزرگتر AESA همانند آنچه برای هواپیمای کنترل و فرماندهی چند حسگره E-10A طراحی شده است.قابلیت کشف اهداف کوچک را تا 320 کیلومتر افزایش می دهند.بدین ترتیب هواپیما E-10A قادرند به چنگنده های مجهز به رادار AESA و AIM-120C (مخصوص انهدام اهداف با سرعت نسبتا پایین و در حد و اندازه موشک کروز) بگویند که کجا دنبال اهداف بگردند.پیشتر تنها با فرکانس بسیار پایین می توانستند یک پرنده پنهانکار را کشف کنند.اما فاقد دقت کافی در هدایت موشک به سمت هدف بودند.رادارهای AESA باند X با هدف رفع هر دو ضعف مذکور طراحی شده اند.این رادارها با ارسال لحظه به لحظه موقعیت هدف به موشک و تصحیح مسیر حرکت آن , احتمال اصابت موشک را افزایش می دهند. بزرگترین اثر تاکتیکی نمونه V2 رادار AESA نشات گرفته از قابلیت رادار در رهگیری چند هدف و توانایی آن در شلیک و هدایت چند موشک آمرام به سمت اهداف است , حتی اگر اهداف فاصله زیادی با همدیگر داشته باشند.بنهام می افزاید : (همه آنچه گونه V2 می توانست انجام دهد , دفاع در مقابل موشک های کروز بود.گونه V2 فاقد توانایی تعیین هویت رزمی بود و نیز بسیاری از قابلیتهای مقابله هوایی را نداشت.ولی هم اکنون روزآمدسازی نرم افزار , به آن همان قابلیت های گونه V1 و حتی بیشتر را بخشیده است.رادار APG-63 (V) 2 بسیار پر قدرت تر است چرا که برد کشف بیشتری دارد.) آنتن AESA جدید سطح مقطع راداری کمتری را برای جنگنده F-15C به ارمغان می آورد , بدین ترتیب کشف این جنگنده را برای دشمن سخت تر می کند. صفحه آنتن رادار AESA به صورت زوایه دار (چند درجه متمایل به سمت زمین) نصب می شود (همانند جنگنده F/A-22 رپتور) و با این کار میزان بازتابش فرکانس رادیویی کمتر خواهد بود. با وجود مزایای چشمگیر رادار APG-63 (V) 2 , این رادار از یک سری فناوری های قدیمی تر هم بهره می برد که در نمونه APG-63 (V) 3 به طور کلی کنار گذاشته خواهند شد. مصرف زیاد برق و خنک کاری سنگین دو مقوله ای هستند که نمونه V2 به آنها نیاز دارد.بدین ترتیب ایجاد اصلاحات فنی در هواپیمای F-15 ضروری است.این رادار بسیار سنگین است و به جهت پرهیز از سنگینی پیش از حد دماغه یک وزنه موازنه 600 پاوندی تعدیل در دم نصب می شود.حاصل کار , جنگنده ای است که 1000 پاوند سنگین تر از F-15 استاندارد است. هر چند این افزایش وزن , تاثیر چندانی بر روی برد عملیاتی و مصرف سوخت ندارد , اما بر روی مانورهای در سرعت کم در نبردهای هوا به هوا تاثیری منفی هر چند ناچیز خواهد گذاشت.به هر حال جبران این نقصیه با به کارگیری موشک کوتاه برد AIM-9X (20-26km) و سامانه هدفگیری نصب شده بر روی کلاه خلبان عملی خواهد شد. زمان میانگین بین دو خرابی نمونه V2 به 714 ساعت افزایش یافته است.پرزحمت ترین بخش تعمیر نگهداری شامل باز کردن , جا به جا کردن لوله ها و شیرهای سامانه کنترل محیطی است تا کارشناسان نیروی هوایی به دیگر بخشهای هواپیما دسترسی پیدا کنند. [align=center][/align] در مقایسه , رادار APG-63 (V) 3 ری تیان که هم اکنون در حال ساخت است , وزنی برابر با گونه V1 داشته و به وزنه موازنه در دم نیاز نخواهد داشت و سامانه الکترونیکی موجود هم بهتر کار می کند.به علاوه , نمونه V3 به نیروهای اسنانی و تجهیزات کمتری نیاز دارد تا تحرک پذیری گردان را بهبود بخشد. به جای مدلهای آجری شکل گیرنده , فرستنده به کار رفته در نمونه V2 , نمونه V3 از مدلهای کاشی مانند به کار رفته در رادار APG-79 جنگنده F/A-18E/F سوپر هورنت نیروی دریایی ایالات متحده بهره می برد.کاهش عمیق , عرض و وزن نسل جدید آرایه های کاشی مانند , 240 پاوند از سنگینی آنها کاسته است.نمونه V-3 همچنین به مکانیزهای خود عیب یاب مجهز خواهد شد تا توانایی پشتیبانی را افزایش می دهد. بنهام می گوید : (محدودیت بزرگ که هم اکنون وجود دارد این است که آیا توانایی سازماندهی و مدیریت هندسه رهگیری برای هدف قرار دادن تمام گروه های موشک ها کروز وجود دارد ؟ آیا به تعداد کافی موشک در اختیار داریم؟) وی می افزاید : (شخصا بسیار علاقه مندم روشی بیابم که با آن بتوان تعداد موشک های نصب شده روی جنگنده F-15 را افزایش داد.این جنگنده مجهز به دو جایگاه خارجی مخصوص حمل جنگ افزار است که نزدیک نوک بالها قرار دارند و معمولا استفاده نمی شود.علاقه مندم تا راهی بیابم که یک جفت موشک AIM-9 را به این جایگاه منتقل کنم و یک جفت موشک آمرام را در جایگاه فعلی موشک های AIM-9X قرار دهم.) نقاط ضعف دیگر رادار جنگنده , میدان دید محدود آن است.هر چند که دید نمونه V2 بهتر و بیشتر از دید نمونه استاندارد است اما هنوز نمی تواند تمامی زوایا را پوشش دهد.خلبانان تمایل دارند یک گیرنده هشدار دهنده راداری دیجیتالی همچون ALR-69A (V) روی جنگنده های آنها نصب شود تا بتوانند مناطق فاقد پوشش را نیز پوشش دهند. [align=center][/align] بنهام در ادامه می گوید : (این عیب یک سامانه کنش ور (Passive) است.اگر دشمن رادارهای خود را خاموش کند , احتمالا نمی تواند به سمت شما شلیک کند ولی در عوض شما هم نمی توانید او را کشف کنید (مگر با رادار).) به هر حال خلبانان گردانهای 12 و 19 معتقدند که تاکتیکهای آنان در احتمال غافلگیر شدن از پشت را کاهش می دهد. بنهام خاطرنشان می کند AESA یک سامانه پیش نگر در نیم کره جلویی است.فرض را بر این است که آنهایی که پشت سر ما هستند همگی خودی هستند.ما پیش می رویم و فضای رو به رو را با رادارهای خود پاکسازی و کاوش می کنیم. جنگنده F-15S تیپ سوم همچنین مجهز به یک وسیله ارتباطی و خط انتقال داده جنگنده (FDL) هستند که می توان اثر رادار را تقویت کند.(عمده ترین مساله ای که در مورد نمونه V-2 مطرح است که این رادار هر چیزی را رهگیری می کند و هنگامی که با اطلاعات هواپیماهای دیگری از طریق FDL ترکیب می شود , آگاهی محیط عالی را فراهم می نماید.)
  3. با تشکر از دوستان همانطور که M-ATF جان فرمودند این موشک که نمونه چینی SA-2 هست زیاد هم بد نیست یادمان نرود که همین موشک در بهمن 1365 یک فروند MiG-25 عراقی را بر فراز اصفهان در ارتفاع 70000-65000 پایی که در حال شناسایی بود منهدم کرد البته خلبان اجکت کرد و اسیر شد ! در زمان حمله آمریکا به عراق هم یک فروند F-15 توسط این موشک منهدم شد ! دو موشک HQ-2 در یک نمایشگاه در سال 1987 در قم !
  4. Davood

    انتخاب کاربران فعال سایت

    DeAtH-EaGlE بخاطر تهیه مقاله و شرکت در بحث ها همچنین از مدیریت ایشون هم کاملا راضی هستم ! alishahrag بخاطر ترجمه مقالات و شرکت در بحث ها با اطلاعات بالایی که دارند دوستان توجه کنند ایشان تازه مدیریت بخشی از این سایت را گرفتند ولی تلاش بسیار زیادی دارند و قابل تقدیر هست ! salar_jetline که همین چند روز پیش عضو سایت شدند و در همین مدت کم تعدادی مقاله داشتند و همچنین فعالیت در بحث های بخش سیستمهای ضد هوایی و ضد موشکی ! SAEID , mostafa_by به دلیل تحلیل های عالی که دارند و اطلاعات بالایی دارند که این امر باعث افزایش اطلاعات دیگران هم می شود. (به شخصه برای خودم که این چنین بوده) Reza6662 , Mehrdad_h , Ramtin چند وقتی نیستند وگرنه این دوستان هم مقالاتی تهیه کردند که جای سپاسگذاری دارد ! Parviz , payam , ali_64 هم نمیشه از قلم انداخت ! ببخشید زیاد شد ولی خواستم این چنین از تک تک این افراد تشکر و سپاسگذاری کنم !
  5. علی جان من خودم اطلاعاتی پیدا نکردم و این لیست هم در سایت Acig.org درج شده بود ! ولی چند وقت پیش Su-24MK به روسیه رفته بودند و توسط شرکت سوخوی تغییراتی در آن داده شد که شلیک موشک KH-58 یکی از این تغییرات بود که بعد شرکت سوخوی بخاطر این کار توسط آمریکا تحریم (موقت) شد ! در مورد نصب بر روی F-4 خبری ندارم که چگونه این کار انجام شده آیا اصلا این قابلیت را دارد یا ... در مورد آن مصاحبه هم عرض کنم پروژه منطبق کردن R-27 با F-14A فکر کنم بعد از پروژه هاوک لغو شد و فعلا تامکت ها از هاوک استفاده می کنند اما جدیدا خبرهایی از خرید AIM-54C و تعدادی قطعه تامکت از بازار سیاه هست اما در مورد تعداد خرید چیزی نمی دانم (به غیر از آن 10 فروند که از یک تاجر خریده شد) اگر این خبر صحت داشته باشد خوب مطمئنا AIM-54C برای تامکت بسیار بهتر و قابل اطمینان تر هست اما اگر هم بخواهند R-27 با F-14 تطبیق دهند که امکان پذیر هست بهتر است R-27EM خریداری شود (نمی دانم روس های می فروشند یا نه) چرا که این مدل بردی پیش از 100 کیلومتر دارد سرعتی پیش از 4 ماخ و قابلیت درگیری با اهدافی در ارتفاع 10 متری یا 30 کیلومتری را دارد !
  6. alishahrag با سپاس از توضیحاتی دادی در مورد نصب موشک R-73 روی F-4 فکر کنم این کار انجام شده اما فعلا هیچ گونه منبع رسمی آن را تایید نکرده و در مورد موشک R-27 فکر نکنم این کار انجام شده باشد , این اطلاعات هم قبلا قرار دادم در مورد تسلیحات F-4 ولی باز هم در تاپیک قرار می دهم ! 20mm Vulcan AIM-7E R-73E (AA-11) PL-7 AIM-9P Kh-58 (AS-11) Zoobins Qadar C-802K AGM-65 LGBs Mk80 family bombs BL-77 cluster bombs rocket pods بعضی از سلاح های جدید که در لیست می بینید قابلیت نصب روی F-4 را نداشتند اما با تغییراتی که در رادار پرنده دادند آن را مطابق با این سلاح ها کردند ! لازم به ذکر هست در کاکپیت این جنگنده هم تغییراتی داده شده که بعضی از سیستم های آنالوگ برداشته شده و به جاش نمایشگر و سیستم های دیجیتالی قرار داده اند ! در مورد مقایسه R-73 هم شک نکنید که R-73 از بقیه موشک های هم رده خود برتر هست !
  7. در مورد سبک کردن سرجنگی و افزایش برد در پست بالاتر هم گفتم این کار راه کره شمالی انجام داده و برد موشکی را که بین 4300-4000 بوده را به 6700 کیلومتر افزایش داده ! برای اطلاعات بیشتر در مورد عملیات کماندویی نیروی ها را با چی تا نزدیکی آنجا ببریم ناو یا زیر دریایی مشخص هست توسط ناوهایی که در آنجا هست شناسایی می شوند !
  8. مصطفی عزیز در مورد خرید 10 فروند AIM-54C مطمئنم و هیچ گونه بحثی در موردش ندارم ولی در مورد خرید تعداد بیشتر کمی شک دارم به هر حال امیدورام خبر صحت داشته باشد!حالا فکر می کنید که این سه فروند تامکت که ارتقاء داده شدند و دوباره عملیاتی شدند قطعات از کجا پیدا کردیم از همین بازار سیاه و .... نیازی هم نیست که حتما این کار را با تامکت انجام دهیم به نظر من این کار را می توانیم به عهده MiG-29 هم قرار دهیم اما کمی شرایط سخت می شود و نبرد حساس تر ! اما باز هم نظر خودم میگم بهتر است در موشک شهاب تغیراتی انجام دهیم تا حمله هوایی که باعث تلفات هم می شود ! در مورد پرواز پهباد بر فراز ناو هواپیما بر هم دقت کنید پهباد به دلیل ابعاد و جنس بدنه که دارد RCS بسیار پایینی دارد و در رادار به این سادگی ها پیدا نمی شود خود آمریکایی هم هم اعتراف کردند که یکی از افسران که روی عرشه ناو بود آن را با چشم دیده و سپس F/A-18 برای منهدم کردند به آسمان بلند شدند ولی من در تعجبم چگونه وقتی 6 فروند F/A-18 برای منهدم کردند یک پهباد پرواز می کنند نمی توانند کاری کنند و پهباد صحیح سالم به پایگاه بر می گردد !
  9. مصطفی جان چند وقت پیش ایران حدود 10 فروند موشک AIM-54C از بازار سیاه خرید همانطور هم که از من بهتر می دانید برد این نمونه فینیکس 184 کیلومتر است اما تا جایی که اطلاعات منتشر شد گفتند ایران این موشک را برای بهینه سازی موشک های قبلی می خواهد یا پیدا کردن این تکنولژی و .... اما جدیدا خبرهایی مبنی بر خرید تعدادی بیشتری از این موشک هست که اگر این خبر صحت داشته باشد می شود روی تامکت ها حساب باز کرد ! خوب مسلما اگر تامکت های ما به این موشک مجهز باشند با برد بلند 184 کیلومتری این موشک قبل از اینکه F/A-18 تامکت های ما را رهگیری کنند به سمت انها فینیکس شلیک شده و ... اما به نظر من هم بهتر است تغییراتی در موشک شهاب بدهیم و برد آنها را افزایش دهیم تا این پایگاه را شهاب باران کنیم ! آخر هم من متوجه نشدم دقت اصابت موشک شهاب چقدر هر منبعی که نگاه می کنی یک آمار ارقام می دهد ولی چیزی که مشخص هست هدایت این موشک از نوع اینرسایی هست ! هدایت اینرسایی این سیستم هدایت را باید از جمله نخستین سیستم های هدایت موشک حساب کرد که ‏در جنگ جهانی دوم برای اولین بار توسط موشک های بالستیک وی2 و کروز ‏وی1 مورد استفاده قرار گرفت. سیستم هدایت اینرسی یک سیستم هدایت درونی است ‏که به صورت گسترده ای بر روی موشک های بالستیک و یا موشک کروز به ‏عنوان هدایت مرحله میانی پرواز استفاده می شود و دقت این سیستم به دقت ‏مختصات هدف بر می گردد.‏ در این سیستم، با استفاده از چند ژیروسکوپ و شتاب سنج که تعداد آنها در موشک ‏های مختلف متفاوت است شتاب و میزان غلت و زاویه حرکت موشک را تعیین می ‏کنند. بر اساس این اطلاعات می توانند موقعیت موشک را نسبت به مکان شلیک و ‏نسبت به مختصات هدف موجود در حافظه موشک مقایسه کنند.‏ ژیروسکوپ عضو اصلی سیستم های هدایت اینرسی می باشد. ژیروسکوپ ها ‏سنسورهایی می باشند که از آنها جهت به دست آوردن سرعت زاویه ای و موقعیت ‏زاویه ای موشک استفاده می شود. با پردازش این اطلاعات می توان موقیعت کلی ‏پرتابه را نیز بر اساس محاسبات به دست آورد.‏ وظیفه اصلی ژیروسکوپ ها ایجاد یک دستگاه مختصات مرجع است. شتاب سنجها، ‏شتاب متحرک در امتداد چنین محور هایی را اندازه می گیرند که این شتاب می تواند ‏نسبت به دستگاه که این شتاب می تواند نسبت به دستگاه مرجع اینر سی یا دستگاه ‏مرجع دیگری مثل دستگاه متصل به زمین باشد.‏ امروزه، نسل نوین این سیستم های هدایت بر خلاف مدل های قدیمی مکانیکی ‏دیجیتالی و یا لیزری هستند.ژیروسکوپ های جدید باعث کاهش درصد خطای ‏سیستم هدایت شده است. همچنین استفاده از سیستم مکان یاب جهانی در کنار سیستم ‏اینرسی موشک های بالستیک دقت این موشک ها را بالا برده است.به طور معمول ‏خطایی که ژیروسکوپ های هدایت موشک به دلیل سرعت بالای موشک بالستیک ‏پیدا می کنند توسط سیستم جی پی اس که دارای خطای حداکثر 3 متر است اصلاح ‏شده و بدین سان خطای سیستم اینرسی جبران می شود. ماهنامه جنگ افزار
  10. مصطفی جان تحلیل که داشتید کاملا درست و منطقی است و بسیار سپاسگذارم در مورد حمله به این پایگاه چیزی که مسلم هست ناوهای هواپیما بر مزاحم هستند فرض را بر این می گیرم که هواپیماها حمله کردند و بر گشتند مسلما با F/A-18 رو به رو می شوند و سوخو 24 اصلا جنگنده مناسبی برای درگیری های هوایی نیست و هدف F/A-18 قرار می گیرند پس باید اول از دست این ناوهای هواپیما بر خلاص بشویم چون به خوبی می دانیم وجود ناو هواپیما بر از بمب افکن هم بدتر است به جنگ عراق نگاهی بیاندازید ناوها های هواپیما بر در همان ساعات اول تعداد بیشماری موشک کروز شلیک کردند پس مسلما باید این ناوها را نابود کنیم حالا آن یک بحث جدا دارد که چگونه این کار را انجام دهیم اگر هم از دست ناوها خلاص بشویم می ماند رادار های منطقه که در این دور زمانه پرواز در ارتفاع پست و .... جواب گو نمی باشد چون با وجود رادارهای پیشرفته ای که وجود دارد پرواز ما را کنترل می کنند که باز هم درگیری بین جنگنده ها رخ می دهد اگر نگاهی به عملیات سلطان (خوش آمد گویی به فرانسوی ها) بکنیم می بینم که وقتی MiG-23 عراقی وارد عمل شدند F-14 که مسئول اسکورت تانکر سوخت رسان بودند وارد عمل شدند و جنگنده های عراقی را منهدم کردند مسلما ما این بمب افکن ها را بدون رهگیر وارد میدان نمی کنیم که اگر قرار بود درگیری رخ دهد فورا رهگیرهای ما (MiG-29 , F-14) وارد عمل شوند و با هواپیماها دشمن درگیر شوند و بمب افکن ها مسیر خود را طی کنند ! در مورد اینکه گفتم رهگیری هم در پایگاه وجود ندارد معمولا در چنین پایگاه های استراتژیکی در خود پایگاه از رهگیر هم استفاده می کنند برای همین کمی تعجب کردم ! به هر حال چیزی که معلوم است حمله به این پایگاه که به نظر من یک کار ضروری هست بسیار مشکل هست و امیدورام فرماندهان نیروی هوایی به این آگاه باشند و از همین الان طرح هایی برای نابودی این پایگاه کشیده باشند ! من هم در حدی نیستم که بخوام در مورد چطوری حمله کردن نیروی هوایی به این پایگاه بحث و نقشه بکشم ! حالا یک سوال داشتم از دوستان یادم هست کره شمالی با استفاده از یک سرجنگی سبک تر توانسته بود برد موشک های بالستیک خود را بیشتر کند و آمریکا را در تیراس خود قرار دهد این جور که از خبرا معلوم شده شهاب 4 امتحان شده و مطمئنا بردش از شهاب 3 بیشتر است آیا می شود تغییراتی در سرجنگی این موشک انجام داد و دیگر اصلا نیازی به حمله نیروی هوایی نداشته باشیم و حمله موشکی کنیم ! این هم لینک در مورد آزمایش شهاب 4 دیگه دروغ و راست خبر را نمی دانم
  11. مصطفی جان من که منظورم در بالا گفتم چون برد موشک های ما به آنجا نمی رسه فقط باید روی جنگنده های Su-24MK حساب باز کرد به نظر من با 2 یا 3 بار سوختگیری می شود به آنجا رسید و به کشور برگشت یادمان باشد ما عملیات مشابه ای مانند عملیات H-3 را در کارنامه خود داریم که حتی تانکر های سوخترسان وارد آسمان عراق شدند اما این وسط نکته ای که برای من مبهم هست اینکه این پایگاه از چه پدافندی بهره می برد آخه مسلما در پایگاهی که رهگیر نباشه و این همه بمب افکن وجود داشته باشه مطمئنا باید از پدافند سنگینی برخوردار باشه !
  12. با سپاس از سعید جان بخاطر ایجاد این تاپیک و تصاویر و اطلاعاتی که قرار داد ! پایگاه دیگو گارسیا یکی از مهم ترین پایگاه های آمریکا در منطقه محسوب می شود که در صورت بروز جنگ حتما باید نابود شود ! دیگو گارسیا جزیره‌ای مرجانی در مجمع الجزایر شاگوس Chagos در اقیانوس هند است. این جزیره از سرزمین‌های بریتانیا در اقیانوس هند به‌شمار می‌رود. از سال ۱۹۶۶ به مدت پنجاه سال به اجارهٔ ارتش آمریکا درآمده‌است که تا بیست سال دیگر نیز قابل تمدید است. جزیرهٔ دیگو گارسیا یکی از مهمترین پایگاههای فرامرزی ارتش آمریکا است. حدود ۱۷۰۰ نظامی و ۱۵۰۰نظامی روی این جزیره اقامت دارند. انبوهی از هواپیماهای B-1 , B-2 , B-52 در پایگاه نظامی ارتش آمریکا روی این جزیره مستقر هستند. از طرف دیگر این جزیره یکی از انبارهای مهمات ایالات متحده‌است و واحد مرکزی برای اطلاعات ماورای جوّی نیز می‌باشد. اطلاعات بیشتر تصاویری هم از این پایگاه قرار می دهم ! http://aycu09.webshots.com/image/26848/2005842222130400321_rs.jpg http://aycu18.webshots.com/image/23217/2003098514759051721_rs.jpg http://aycu25.webshots.com/image/23944/2003001303908834023_rs.jpg http://aycu35.webshots.com/image/26994/2003079459058309625_rs.jpg http://aycu05.webshots.com/image/25484/2003053840479812703_rs.jpg http://aycu06.webshots.com/image/25285/2003062288233368636_rs.jpg http://aycu14.webshots.com/image/22253/2003037678261911246_rs.jpg http://aycu14.webshots.com/image/22253/2003045211913371289_rs.jpg http://aycu25.webshots.com/image/27264/2003088102314612360_rs.jpg http://aycu15.webshots.com/image/27254/2003046006126645028_rs.jpg http://aycu02.webshots.com/image/25321/2003015962457286083_rs.jpg همانطور که سعید جان گفتند این پایگاه تا سواحل جنوبی ما 3770 کیلومتر فاصله دارد پس برد موشک های شهاب 3 که در حال حاضر دوربرترین موشک ما است به این پایگاه نمی رسد پس باید بر روی Su-24 حساب باز کنیم که من متاسفانه برد دقیقی در مورد Su-24 پیدا نکردم (هر منبعی یک بردی می گفت) ولی حداقل باید دو بار سوختگیری هوایی انجام دهند بار اول برای حمله به پایگاه و بار دوم در راه برگشت همانطور هم که می دانید Su-24MK ایران قابلیت سوختگیری هوایی را از B-707 دارد ! اما باز هم در مورد پدافندی که از این پایگاه استراتژیک مراقبت می کند نتوانستم اطلاعاتی پیدا کنم ! http://aycu27.webshots.com/image/25306/2003872334411629947_rs.jpg http://aycu07.webshots.com/image/26726/2003854653608123665_rs.jpg http://aycu35.webshots.com/image/27114/2003813732265067748_rs.jpg http://aycu16.webshots.com/image/25695/2003875237680955334_rs.jpg http://aycu21.webshots.com/image/25500/2003857462070392671_rs.jpg http://aycu06.webshots.com/image/25365/2003898564734527420_rs.jpg http://aycu24.webshots.com/image/26463/2004375242735731690_rs.jpg http://aycu27.webshots.com/image/25386/2004328747388055252_rs.jpg http://aycu10.webshots.com/image/26129/2004385210871012949_rs.jpg http://aycu30.webshots.com/image/26229/2004355323759776710_rs.jpg http://aycu21.webshots.com/image/27860/2004397584790978942_rs.jpg http://aycu30.webshots.com/image/26229/2004342473333582056_rs.jpg http://aycu39.webshots.com/image/27238/2004388032550014550_rs.jpg http://aycu15.webshots.com/image/27894/2001772192746208256_rs.jpg http://aycu31.webshots.com/image/24590/2001780905515339026_rs.jpg عکسها به لینک تبدیل شد. SAEID
  13. نیروی هوایی ایران پس از جنگ تحمیلی خیلی علاقه مند به خودکفایی داشت و قدم هایی در این راستا نیز برداشت ! در حال حاضر ایران قدمهای بزرگی را برداشته است مانند ساخت هواپیماهای آذرخش , صاعقه و هلیکوپترهای شباویز 75 , شاهد 278 , شاهد 274 , تیزتک که همان AH-1S هست و اینگونه که از تصاویر و فیلم ها به دست آمده نشان می دهد قابلیت ساخت آن را داریم ! برای اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت بالگرد و در زمینه های بمب و موشک نیز پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم مانند بمب قاصد , زوبین , قدر یا موشک های هوا به زمین سری ستار 1 , 2 , 3 و یا موشک هوا به هوا فاطر (حرف حدیث در موردش زیاد هست) و .... همانطور که گفتم ایران علاقه زیادی به خودکفائی دارد اما مسلما با جنگنده های مانند آذرخش , صاعقه نمی توان در مقابل هواپیماهای پیشرفته ای همچون F-15I , F-16I مقابله کرد به همین دلیل بهتر است به فکر خرید هم باشیم البته به شرطی که بتوانیم تکنولژی آن را به کشور بیاوریم مانند هند که SU-30MKI را در کشورش تولید می کند یا چین که SU-27 را با نام J-11 تولید می کند ! که البته از روس ها این کار بعید است. به هر حال نظر شخصی من این است با این گام هایی که در زمینه خودکفایی برداشته ایم آینده روشن تری در انتظار نیروی هوایی هست !
  14. این هم تصویری از F-5 نیروی هوایی ایران در حالی که موشک PL-7 بر روی آن نصب شده است !
  15. رضا جان در مورد موشک فاطر من چند سال پیش که به نمایشگاهی رفته بودم این موشک هم آورده بودند و از مسئول آنجا پرسیدم و گفت که همان موشک AIM-9 که ایران کپی کرده ! به نظر من وقتی ایران توانایی ساخت بمب قاصد , زوبین , قدر یا هواپیمای آذرخش , صاعقه را دارد که با توجه به سخنان وزیر دفاع به تولید انبوده رسیدند و به زودی شاهد پرواز دسته جمعی آذرخش هم هستیم بعید نیست که این موشک هم بتوانیم بسازیم دو تصویر هم از این موشک قرار می دهم !