این چندتا منبع یکی از بحث های خوب در زمینه  http://opac.lib.idu.ac.id/unhan-ebook/assets/uploads/files/a993c-military-innovation-in-small-states.pdf با تمرکز بر نوآوری و فناوری و جایگاه اون در صنایع دفاعی و نظامی  https://dod.defense.gov/Portals/1/Documents/pubs/2018-National-Defense-Strategy-Summary.pdf خلاصه ای از استراتژی دفاعی آمریکا  https://www.defence.gov.au/publications/docs/DefenceICTStrategy2009.pdf استراتژی دفاعی استرالیا   ------------------------ در کشور همیشه بحث خصوصی سازی اینطور مطرح شده که شرکت های دولتی رو بدیم به بخش خصوصی  در صورتی که باید گفت دولت تا اینجا جلو برده است، حالا کمک کنیم به شرکت های خصوصی برای فضاهای بکری که تا کنون کار نشده رو جلو ببرن کمک های هدفمند و بدون رانت، در جهت حرکت راهبرد و استراتژی کلان   بطور مثال الان من میخوام یک شرکت خصوصی نظامی بزنم با سرمایه ای در حوالی 1 الی 10 میلیارد  راه  پیش رو چیست؟ در زمینه هوایی راه چیست؟ در زمینه زمینی و دریایی راه چیست؟ اگر محصولی تولید کردم آیا از من خریده می شود و می توانم بازگشت سرمایه داشته باشم؟ ایا مرجعی در وزارت دفاع هست قدرت شرکت منو رو بسنجد و اجازه بدهد به عنوان پیمانکار برایش پروژه انجام دهم؟ آیا اصلا وزارت دفاع نیاز سنجی و استراتژی مشخصی دارد که طبق آن پروژه تعریف کند؟   این ها سوالاتی هست که شرکت های خصوصی رو در حد قطعه ساز نگه می دارد انهم در رقابت با صنایع دفاعی که بهترین تجهیزات رو داره  بدلیل هزینه های سنگین مالی عملا فضایی برای شرکت های مونتاژ نیز وجود ندارد، و هیچ تضمینی نیست که اگر مطالعات مقدماتی و تفصیلی یک هواپیما شبیه قاهر یا شفق رو انجام دهند هیچ کسی مجوزی برای ادامه کار چه در بحث هزینه و چه در بحث تست نمونه نمی دهد    تو پیگیری های شخصی که انجام دادم به اینجا رسیدم که برای شرکت خصوصی ساخت هواپیما باید ابتدا سراغ هواپیما های مسافری بری کوچک یا هلیکوپتری کوچک رفت و بازار هدف رو فروش به شرکت های نیمه دولتی و خصوصی کرد  در گام دوم سراغ هواپیماهای سنگین تر مثل ایران 140 رفت و بعد سراغ کلاس بزرگتر با ظرفیت 200 نفر  در این بین میشه اعتبار و بودجه ای ایجاد کرد که پروژه ها و طرح های نظامی رو مطالعات مقدماتیشون تمام شده تکمیل کرد و آماده ساخت نمونه کرد   ولی مشکل جدی سیستم های تست و استانداردهای تاییدیه ها هست که عملا نه جایی برای تست داریم و ساخت چنین آزمایشگاهی پرهزینه و بدون هیچ ضمانتی برای پذیرش از سوی سازمان هواپیمایی کشور است   
    • Upvote
    • Like
    8