قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس

آغاز به کار نخستین سیستم ضد اخلال GPS محصول IAI

صنایع هوا- فضای رژیم عبری (IAI) نخستین سفارش خود را به منظور صادرات  سیستم ضد اخلالGPS در جریان برگزاری نمایشگاه Aero India به ثبت رساند .  این سیستم ضد اخلال که ADA نامیده می شود پس از تطبیق با آنتن های ویژه ای که توسط شرکت MALAM توسعه پیدا نموده ، مجوز صدور را کسب نمود . به گفته یکی از مدیران ارشد IAI  ، مجموعه ضد اخلال فوق ، هم اکنون در سازمان رزم IDF عملیاتی شده و در چهارچوب یک قرار داد چند ده میلیون دلاری  دیگر ،قرار است تا در IAF نیز بکار گرفته شود .

 

 

GAJT-AE-NovAtel-W.jpg

 

تصویر تزئئینی است

به گفته یکی از تحلیل گران نظامی ، این سیستم با  ابعاد 20*20 سانتی متر ، به اندازه یک لب تاپ خانگی است ، براساس فناوری موسوم به الگوی آنتن های دریافت کننده چند مجرایی (CPRA)  طراحی شده و به شکل مستقیم به پارازیتهایی  که به منظور اخلال در سامانه GPS ارسال می شوند ، حمله می کند . این سیستم از دو عنصر اصلی ، یک آنتن GPS و یک واحد پردازشگر پیشرفته دیجیتال تشکیل شده و بخوبی  برای یگانهای نظامی  قابل استفاده خواهد بود .

AAEAAQAAAAAAAAiqAAAAJGVkMDJlOWE0LWQ4N2Ut

تصویر تزئئینی است

الکس  لاوی ، مدیر پروژه ADA در این زمینه می گوید :

” ویژگی اصلی این سیستم ضد اخلال ، طراحی  پردازشگر پیشرفته دیجیتال با فناوری CPRA است که به صورت متراکم  ، میتواند  هرگونه اخلال در سیگنالهای GPS را منکوب نماید . علاوه برآن ، این یک محصول مستقل بوده و از انعطاف پذیری بالایی برای یکپارچه شدن با سیستم های رزمی هوایی ، دریایی و زمینی برخوردار است  ”

وی به این مساله اشاره می کند که این شرکت ، می تواند سیستم فوق الذکر را برای اساس نیاز مشتری ( حتی مشتریان کوچک و خصوصی) تولید کند . اگر چه مجموعه سیستم ضد اخلال طراحی شده ، بسیار کوچک است ، اما میتوان آن را کوچکتر از این هم طراحی و در خط تولید قرار داد .

آمیت  هیاموویچ ، مدیر بازار یابی و توسعه تجارت بخش مهندسی  مالام ( بعنوان زیر مجموعه IAI) می گوید :

” برای یک دهه ، این بخش بشدت درگیر توسعه این سیستم بود و پس از تایید وزارت دفاع و کسب مجوزهای لازم ، اکنون می توانیم آن را به مشتریان خارجی عرضه کنیم .  وی تخمین می زند که بازار فروش این سیستم جدید ،  صدها میلیون دلار ارزش تجاری دارد و سبد محصولات این شرکت را برای سه تا 5 سال آینده تضمین می نماید . وی  می افزاید : ما هنوز در ابتدای راه هستیم و آینده بسیار خوبی برای این سیستم پیش بینی شده است .

staticviewlift-a_akamaihd_net.jpg

وی اعتقاددارد ، در دو دهه اخیر ، ارتشها تلاش فراوانی برای ایجاد اخلال در سیگنالهای هدایت ماهواره ای نظیر جی پی اس( ایالات متحده (، گلوناس ) روسیه  ( ، گالیله (اروپا) و BeiDou (چین) نموده اند و این خود موجب فروش بیشتر این محصول خواهد شد . وی معتقد است که نسل بعدی سیستمهای هدایت ماهواره ای از الگوریتمهای رمز گذاری شده پیچیده تری استفاده خواهند نمود ، با این حال ، فناوری ADA شرکت IAI از انعطاف پذیری نرم افزاری لازم جهت  خنثی نمودن تهدیدات آینده برخوردار است  . بنابراین ، اگر مشتریان ما ، شروع به رمز گذاری گیرنده های GPS خود نمایند ، ما در آنجا خواهیم بود تا به آنها کمک کنیم .

یعقوب گالیفات ، مدیرکل بخش مهندسی مالام می گوید :

“قابلیتهای ADA به گونه ای است که می تواند از سیستم های بشدت آسیب پذیر ناوبری دقیق در برابر تهدیدات دفاع نماید تا جایی که می توان از آنها در هر چهار حوزه زمین ، هوا ، دریا و فضا استفاده  نمود ”

پی نوشت :

1-ماهیت فناوری های نظامی ، یک ماهیت سیّال و بشدت تغییر پذیر است . اگر سیستم های اخلالگر GPS تولید کنید ، حریف هم بسرعت سیستم های ضد اخلال GPS را طراحی و تولید می کند . نتیجتاً تهدید جدی است و باید براساس منطق و استدلال آن را آنالیز و تحلیل نمود و این خود نیازمند سعه صدر ، مطالعه عمیق ، حرکت در روال منطق علمی است .

2- تاثیر وجود شرکتهای خصوصی فناور محور دفاعی برای توسعه بخش دفاعی  ( چیزی که در کشور ما به معنای واقعی کلمه وجود ندارد ) در اینجا خودش را به رُخ می کِشد . ارتش ( بعنوان خریدار ) و شرکتها با سرمایه گذاری خصوصی و نیمه دولتی ، بازده کار را بشدت بالا برده و طبیعتاً منجر به شکوفایی نظامی می گردد .( البته جدا از تاثیر آن در ساختار کلان اقتصادی )

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *