00Amin

نا گفته هایی تلخ از ایرانسل

Recommended Posts

برگرفته از گفتگوی مهندس پور رنجبر -عضو سابق هیأت مدیره ایرانسل و مدیرعامل فعلی شركت ایران مبین- با بولتن تخصصی اقتصاد ایران است كه در ماهنامه علمی تحلیلی طیف برق شماره فروردین و اردیبهشت 88، منتشر شده است.
به گزارش پایگاه خبری مخابرات سلولی (ایسل)، بخش هایی از گفتگوی پور رنجبر به شرح زیر است:

[color=green]خصوصی بودن ایرانسل، جای بحث دارد[/color]
شركت ایرانسل، شركتی است كه 49 درصد سهام آن متعلق به MTN است كه كاملاً خارجی است با ملیت آفریقای جنوبی، 51 درصد آن نیز به صورت تقریباً نصف نصف متعلق به بنیاد مستضعفان و شركت صاایران (یكی از شركت های تابعه وزارت دفاع) است.
مشخص است كه صاایران یك شركت خصوصی نیست بلكه یك شركت دولتی – نظامی است. بنیاد مستضعفان هم جزو بخش عمومی است.
شركتی كه بیش از 70 درصد سهامش متعلق به دولت نیست، خصوصی تلقی می شود. ولی این كه به عنوان یك شهروند بخواهید تحلیل كنید و در لا به لای قوانین و اهداف اجرای سیاست های كلی اصل 44 بگردید كه اصلاً هدف از خصوصی سازی چیست و این كه چه كسانی باید سر كار بیایند و متنفع شوند و در واقع بخواهید یك تحلیل ماهوی روی قضیه داشته باشید، باید گفت كه در این كه ایرانسل خصوصی است یا نیست جای بحث وجود دارد. ولی از نظر قوانین و مقررات، ایرانسل كاملاً خصوصی است.

[color=green]مدیران خارجی كار را هدایت می كنند و لابی های سیاسی با ایرانی هاست[/color]
[تركیب سهام ایرانسل] 49 درصد MTN است و 51 درصد شركتی به نام گسترش الكترونیك ایران است كه از این 51 درصد، چیزی حدود 28 درصد متعلق به صاایران است و 23 درصد متعلق به بنیاد.
روابط سهامداران خوب است. حتی می توانیم بگوییم تا این تاریخ در هیأت مدیره در یك مورد هم رأی گیری نشده است. تمام مصوبات با توافق بوده است.
تقریباً مدیریت اجرایی و داخلی با MTN است و MTN مسؤول است. مدیریت بیرونی و لابی های سیاسی، حفظ شركت، حل و فصل مشكلات و مسائل با هیأت مدیره ایرانی است. وفاق خوبی هم بینشان است.
این سیستم هایی كه وجود دارند، خوب كار می كنند ولی علیرغم استفاده از مدیران داخلی، در واقع این مدیران خارجی هستند كه كار را هدایت می كنند. این باید ایرانیزه شود و در داخل رسوب كند كه تا كنون نكرده است.
تصور كنید اگر مدیران خارجی به هر دلیلی از ایرانسل خارج شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ البته ما كاری كرده ایم كه نتوانند این كار را انجام دهند، چون 49 درصد سهامدارند و مجبورند این 49 درصد سهم خود را حفظ كنند و همین خیال ما را راحت كرده است.
ایرانسل كار خود را خوب انجام می دهد ولی زایشی در آن انجام نمی شود. این سیستم ها برای ایرانسل خوب است ولی برای اپراتور دیگری ممكن است قابل استفاده نباشد.

[color=green]ایرانسل ضرر می دهد[/color]
ایرانسل هنوز هم ضرر می دهد. ایرانسل در سال سوم، شروع به سود دادن می كند. [اما چشم انداز ایرانسل این است] كه حدود 15 میلیون سیم كارت خواهد داد كه چیزی حدود 30 درصد از درآمدش را سود می دهد.

[color=green]از داخل اصلاً نمی خریم[/color]
در حال حاضر، بیشتر هزینه خریدهای خارجی داریم كه برای توسعه شركت لازم است. خرید داخلی اصلاً چیزی نداریم.

[color=green]ایرانسل خیلی نیروی كیفی خوبی ندارد[/color]
[كیفیت نیروی انسانی متخصص تربیت شده توسط دانشكده های داخلی] خیلی بالاتر از نیاز ایرانسل است؛ منتها باید صافكاری شوند. ولی ایرانسل وقت و حوصله این صافكاری را ندارد و به نظر من، ایرانسل خیلی نیروی كیفی خوبی ندارد و در آینده، این بیماری برایش معضل ایجاد خواهد كرد.
ایرانسل نان فقدان اپراتور سوم را می خورد، همان طور كه همراه اول یك زمانی نان فقدان یك شركتی مثل ایرانسل را می خورد. هر چه جلوتر برویم این شاخصه ها خودشان را بیشتر نشان می دهند.
[بنابراین] تربیت نیروی انسانی، تربیت مدیر و ارتقای كیفیت نیروی انسانی باید یكی از اهداف ایرانسل باشد، به علاوه بهبود سیستم ها و ایرانیزه كردن آنها؛ وگرنه در تمام زمینه ها ضربه می خورد.

[color=green]انتقال مدیریت و فناوری نداشته است[/color]
[شریك خارجی یعنی MTN در زمینه انتقال فناوری] اصلاً هیچ كاری نكرده است؛ اگر انتقال فناوری انجام شده بود كه ما در اپراتور سوم این همه بی كیفیتی و معضل نداشتیم.
برخی اعتقاد دارند كه اگر فناوری منتقل شود دیگر فناوری نیست. به هر حال این شركت (شركت MTN) با اهداف اقتصادی و تجاری آمده است. حالا انتقال فناوری بحث پیچیده ای است ...
اصلاً خود اهداف تجاری، ضرورت انتقال فناوری را حتی برای MTN جا می اندازد. یعنی آن را به ضرورت بیندازد كه انتقال فناوری را در سطحی انجام دهد. ولی این را هم بگویم در ایرانسل چیزی رسوخ نكرده است، چه به لحاظ دانش مدیریت و چه به لحاظ خود فناوری.

لینک
http://www.telna.ir/News/3677/Default.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.
ايرانسل شركت جالبيه!
در تمامي كشورهاي عرب زبان منطقه حضور فعال داره! به نظر من اصلا جالب نيست سامانه هاي ارتباطي يك كشور در دست شركت هاي خصوصي خارجي باشه!‌اين امنيت سامانه هاي ما رو و امنيت داخلي رو تهديد نمي كنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.