nazeat10

طرحي از تاييس...

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در شب پیروزی، اسكندر و افسرانش در تخت جمشید (پرس پولیس) قصر باشكوه ایرانیان، جشن گرفتند. اسكندر همواره در سفرهای خود چندین زن بدنام و رقاص یونانی همراه خود می آورد. یكی از این زنان، تائیس بود؛ كنیزی اوشلیمی كه به خاطر زیبایی به دربار اسكندر راه یافته بود. وی كه با آمدن شاهزاده اسیر ایرانی و دختر داریوش سوم "استاتیرا" جایگاه خود را در خطر می دید، سعی داشت انتقام خود را از او بگیرد.
بنابراین، دنبال موقعیتی بود كه غرور تمام ایرانیان را بشكند و آنان را خوار و خفیف كند. در آن جشن، او آن قدر به اسكندر شراب خوراند كه عقل او را كاملاً زایل كرد و سپس از او خواست به انتقام معبدی كه در آتن توسط خشایارشاه به آتش كشیده شد، پرس پولیس را آتش بزند. اسكندر مشعل آتش را به تائیس داد و او هم پرده های حریر و جواهرنشان قصر را آتش زد. مدتی كوتاه، قصر یكپارچه آتش شد. فردای آن روز، اسكندر بر تپه ای ایستاده بود و پشیمان به نتیجه كار خود می نگریست.
اكنون، تائیس به عنوان نماد آزادی، بر آبهای آتلانتیس ایستاده است. به راستی، چرا سازندگان فرانسوی چنین شخصیتی را به عنوان نماد آزادی در نظر گرفته اند؟ چرا تائیس نماد آزادی شد.؟ دو تعبیر مهم می توان راجع به این انتخاب عنوان كرد: الف) مجسمه آزادی، نماد اومانیته سید محمد حسینی، نویسنده مقاله "نظر دیگری در ارتباط با طراحی از تائیس" معتقد است:این مجسمه نمادی است نشأت گرفته از فرهنگ اومانیستی به جا مانده از یونان باستان.اومانیست، یكی از پایه های اساسی شكل گرفتن رنسانس در غرب شناخته می شود. انسان در اومانیسم، آزادی بی قید و شرط و عنان گسیخته می خواهد. به همین دلیل، مكتب لیبرالیسم یا اباحی گری از اومانیسم زاده شد. انسان برای تعیین مرزهای آزادی، خود را محور می كند. در نتیجه، اومانیسم یا "انسان محوری" شكل می گیرد. نتیجه اومانیسم، شكل گیری تفكرات پراگماتیستی یا سودمحوری و یوتیلیتاریستی برای انسان دوران مدرنیته است. سكولاریسم، اومانیسم و لیبرالیسم؛ سه مكتبی هستند كه ریشه های درخت ماشینیسم در دنیای مدرنیته كنونی به شمار می روند. نتیجه اومانیسم چه نوع آزادی بود؟ حال باید پرسید. میوه این درخت اومانیسم چیست؟ شاید شیطان پرستی در غرب پاسخی برای این پرسش باشد. آزادی كه در غرب مطرح است، چه نوع آزادی است؟ و مجسمه آزادی نماد كدام آزادی است. همان اباحی گری لیبرالیسم و انسان محوری اومانیسم؟ اگر چنین است، واقعاً باید شاخصی مثل تائیس نماد آن باشد. ب) تائیس یادآور حمله اسكندر؛ اسكندر مروج هلنیسم به نظر بسیاری از محققان، اسكندر رواج دهنده هلینسم یا یونانی مأبی در قلمرو زیرسلطه اش بوده است. هلنیسم در لغت به معنی تقلید از یونان و به معنی مجموعه تمدن و فرهنگ یونان است. این كلمه در مورد آن قسمت از فرهنگ یونان به كار می رود كه بخصوص همزمان با فتوحات اسكندر و پس از آن در خارج سرزمین یونان، انتشار یافت. همچنین، این كلمه به معنای مراسم، اعتقادات و تمدن دولتهایی است كه از امپراتوری اسكندر تا فتح مدیترانه شرقی در دو قرن دوم تا اول پیش از میلاد، به دست رومیان تشكیل شده بود.
هلینسم، منتسب به هلن، خدای گونه یونان باستان، است. قومی از اقوام متعدد یونان كهن نیز به این نام یعنی قوم "هلن" در تاریخ ثبت شده اند. به طور كلی، اقدامهای مهم اسكندر، تأسیس شهرهای جدید در راه های مهم و استراتژیك و كوچ دادن مردم از آسیا به اروپا و از اروپا به آسیا، بوده است. او با این كار، باعث گسترش هلنیسم شد. نمود بارز و آشكار این مسأله، سلسله اشكانیان است كه با این كه حكومتی ایرانی بود، سلسله سلوكیان را كه میراث خوار اسكندر بودند برچید؛ همواره سعی در یونانی مأبی داشت تا جایی كه حتی بر سكه های اشكانیان نیز همواره عنوان (یونان دوست) همراه با اسم پادشاه زمان می آمد. رابطه هلنیسم باستانی با غرب گرایی كنونی در ملل شرق اكنون نیز غربی ها در پی گسترش فرهنگ خود در دنیا هستند. در واقع هرچند عصر هلنیسم چند قرن بعد به پایان رسید، اما اثرات آن در خاطره جمعی ملل تحت سلطه باقی ماند. شاید غرب گرایی در ملل شرق، یادگار شومی از آن دوران باشد. می توان گفت، مجسمه آزادی به نوعی نماد رشد غرب گرایی هم هست. تائیس یا همان مجسمه آزادی، می تواند یادآور تمام این گذشته باشد. اكنون نیز ملل شرقی به تقلید از اروپاییان می نازند، غربی ها هم به این سلطه.
آیا این مجسمه نمی تواند نمادی از امانت رسالت اروپای استعمارگر باشد كه اكنون پیرو خسته، میراث استعمار و تباهی ارزشهای بشری را به آمریكا، استعمارگر جوان، می سپارد؟ (در نظر داشته باشید كه این مجسمه را فرانسه به آمریكا به واسطه تاریخ رهایی آمریكا از نماد استعمار یعنی بریتانیا، هدیه كرده است.) یك نتیجه گیری آزاد از مجسمه آزادی. این آزادی كه تائیس نماد آن است، چگونه به دست آمده. آیا این آزادی با همان مشعل كه در دستان بانوی آزادی(.) هست، یا با به آتش كشیدن تمدنهای شرقی كسب شده است؟ یك نكته تاجی كه بر سر مجسمه آزادی قرار دارد، شامل 25 پنجره و 7 اشعه است كه از آن خارج شده اند. زیر هر اشعه جواهراتی گران قیمت قرار دارد. آیا این جواهرات به گفته "علی معلم" شاعر معاصر، نتیجه "تاراج ملك عجم" نیست...؟ سرانجام.... تائیس، تندیسی از پاریس، همچنان بر آبهای آتلانتیس ایستاده و تباهی و سقوط غرب را با سكوتی شیطانی می نگرد.

...................
تابه حال از خود پرسيده‌ايد كه مشعلی كه در دست دارد برای آتش زدن كجاست؟

نماد تائيس مجسمه‌ای در دهانه رودخانه نيويورك، سمبلی نشأت گرفته از فرهنگ ضد دينی و اومانيستی به جامانده از يونان باستان است. فكر ساختن اين مجسمه از فرانسويان است و به سرمايه مشترك فرانسه و امريكا ساخته شده است.
تائيس معشوقه اسكندر مقدونی و سپس بطلميوس اول بوده است. اسكندر پس از ورود به تخت جمشيد - واقع در مرودشت فارس كه يونانيان به آن پرس‌پوليس مي‌گفتند - جشن فتوحات خود را گرفت. روسپيان هم در اين جشن حضور داشتند. در اين هنگام تائيس گفت: »يكی از مهم‌ترين كارهای اسكندر در آسيا اين بوده كه با من و رفقايم به راه افتد و قصر را آتش زند و در يك لحظه به دست زنان، آثار نامی پارسيان را نابود كند!« اين سخن در جوانان اثر نمود و يكی از آنها فرياد زد: »من پيشاهنگ اين كار خواهم شد.« اما ديگران دست زدند و فرياد برآوردند كه فقط اسكندر لايق چنين اقدامی است. پس اسكندر مشعل به دست گرفت و همراه تائيس مشعل در قصر انداختند. ديگران هم از آنها پيروی كردند و چيزی نگذشت كه قصر يكپارچه آتش شد. هنوز بقايای اين قصر سوخته باقی است.

نماهنگ تائيس تلاشی ارزشمند است كه با شعر علی معلم و آهنگ محمد رضا عقيلی و به خوانندگی علی تفرشی با كار خوب انيميشن و تدوين محمد صادقی در معرض ديد و قضاوت بينندگان سيما گذاشته شد.
شعر افشاگرانه، همراه با آهنگ پرتپش به همراهی گروه كر، تصاويری پر مفهوم و استفاده از انيميشن از نكات قابل توجه در بخش هنری اين نماهنگ است.
استاد علی معلم با بهره‌گيری از تاريخ، پيوند زيبايی ميان گذشته و امروز استعمار امريكا تصوير كرده است

..........................

طرحي از تائيس
سرودۀ استاد :علی معلم



طرحي از تائيس ، طرحی از ابليس

از محبوبۀ مقدونی ملعون

در شبيخون شراب و شعله

در شبگير خشم و خون

طرحی از تائيس ، از قديسۀ بی شرم آتن

معبدش در نيس

ماده ديوی قامتش شش زرع و سيصد پای

چيزی كم

مشعلش در دست و تاجش

بر سر از تاراج ملك جم

رانده شايد پار يا پيرار از پاريس

مانده بر خيزابه‌های سرخ آتلانتيس

طرحی از تائيس

آنك آن تنديس بی‌همتای آزادي

دل ربا بر ساحل دريای آزادي

طرحی از تائيس ، طرحی از تائيس

از محبوبۀ ملعون اسكندر

طرح فرياد زنان جفت‌جو در مدخل بندر

طرحی از تائيس و مشعل

طرحی از تاراج

طرح قهر ماندانا تا فَروَهَر

تا شمعدان تا خاك

طرح آزادی به رغم بندگی كردن

طرح مشرك

طرح كافر زندگی كردن

طرح اومانيتۀ باليده از تخنه

طرح در ايمان انسان آخرين رخنه

طرحی از تائيس مشعل دار، از ابليس

ماده ديوی مانده بر امواج آتلانتيس

طرحی از تائيس

اين كه مي‌بينيد بابل نيست. آتن نيست

آتيكاست.

بل نه، آتيكای يونان

بابل مغرور،

امريكاست....

...طرحی از تائيس ، از ابليس

از شيطان آتيكا

لكۀ ننگی است بر ننگ جهان

دامان امريكا

............................

لينك دانلود اين نماهنگ زيبا و حماسي با دكلمه شخص استاد علي معلم:

http://www.tebyan.net/index.aspx?musicid=61765&pid=77655


.....................................
واقعا شعر زيباييه.....



.................
منابع:
http://bahare31.blogfa.com/post-79.aspx
http://hamblogi.ir/blogs/politic/archive/2008/05/07/203.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولا احتمال اينكه هرودوت مثل خيلي از چيز هايه ديگه اي كه گفته، در مورد به آتش كشيده شدن تخت جمشيد هم اغراق كرده باشه خيلي زياده. چيزي كخ مسلمه اينه كه فقط بعضي از قسمت هاي تخت جمشيد در زمان اسكندر سوخته و اين ويراني هم كه مي بينيم به خاطر غارت هاي پياپي هست icon_rolleyes

و اينكه ميگيد نماد فلاني هست،اصلا كي گفته كه منظور همچين شخصيت خياليي باشه؟ لابد يه چند وقت ديگه هم معلوم مي شه برج ايفل هم از نماد هاي فراماسونريه؟

اگه هم باشه،چرا همين طوري مي بريد و مي دوزيد؟ از قديم گفتن كسي كه خودش به قاضي ميره،راضي هم برميگرده

خب اخوي حداقل مي رفتي يه سري به اين http://en.wikipedia.org/wiki/Statue_of_Liberty#Design.2C_style.2C_and_symbolism يا اين
http://statueofliberty.org/ يا اين http://books.google.com/books?id=4-EDAAAAMBAJ&pg=PA203&dq=Popular+Mechanics+1931+curtiss&hl=en&ei=cLsATbqFMZTjnQf3tNzlDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CEQQ6AEwCDgK#v=onepage&q=Popular%20Mechanics%201931%20curtiss&f=true يا اين http://www.nps.gov/stli/index.htm يا اين مي زدي ببيني [size=18]اونا در مورد نماد كشور خودشون ( نه ما )‌ چي مي گن[/size]

دوستان يه لطفي بكنن تو جواب هاشون انگ بي ديني و ضد ايراني بودن نزنن! باتشكر!
:cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته شايد كل تخت جمشيد در دوره اسكندر آتش نگرفته باشد اما ميگويند كه اكثر كشور گشايي ها و كشت و كشتار هاي اسكندر با تحريك تاييس الاهه انزال يونان باستان بوده است...

در اين موضوع هم شكي نيست كه مجسمه آزادي نماد آزادي جنسي در غرب است نه آزادي بيان....
يعني تاكيد بر لاييكيزم و تفاوت آن با مردم سالاري ديني كه در آزادي جنسي است نه در آزادي انديشه....

حال چرا رو به شرق قرار داده شده است و چرا با مشعل اين خود سوال است....؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.