00Amin

اولین های خلبانی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اولین کسی که در ایران خلبانی آموخت: نایب سوم "علی اصغر ملک" اولین کسی به شمار می رود که فن خلبانی را در ایران فراگرفته و در تاریخ اول تیرماه سال 1309 از عهدهً امتحانات مربوطه برآمده و به سمت خلبانی مشغول خدمت گردیده و این موضوع با درج در مـــــاده 16 حکم نمره 59 ادارهً هواپیمایی کل قشون رسمیت یافته است. لیکن پس از تأسیس مدرسه خلبانی با توجه به اینکه اخذ گواهینامه این مدرسه شرط رسمیت در خلبانی نظامی و استفاده از مزایای قانونی آن بوده؛ لذا علی اضغر ملک که آن موقع در درجه نایب دومی و کفالت آجودانی فوج نمره 1 مختلط هواپیمایی را داشت، با حفظ شغل سازمانی، دوره مدرسه خلبانی را نیز طی کرده و طبق ماده 15 حکم نمره 96 مورخ 27/2/1312 قوای هوایی خلبان مدرسه دیده و دارای گواهینامه رسمی گردیده است، و به این ترتیب علی اصغر ملک اولین کسی نیز به شمار می رود که فارغ التحصیل مدرسه خلبانی در ایران شده و تصدیق خلبانی این مدرسه را دریافت کرده است. اولین مدرسه خلبانی در ایران: در شهریور سال 1311 اولین مدرسه خلبانی تأسیس گردید. محصلین اولین دوره خلبانی که از بین صدها داوطلب به عنوان واجدین شرایط انتخاب و پذیرفته شدند، 20 نفر بودند که از بین آنها 14 نفر فارغ التحصیل شدند. اولین خلبان ایرانی که گواهینامه خلبانی دریافت کرد در 13 خرداد ماه 1302 که اولین دسته از افسران ایرانی از رسته های مختلف ارتش انتخاب و برای تکمیل تحصیلات نظامی به کشور فرانسه اعزام شد، یک افسر (سرهنگ احمدخان نخجوان از تیپ گارد پیاده) نیز جزو دسته مذکور جهت تحصیل در رشته هواپیمایی فراگرفتن فن خلبانی اعزام گردید. وی اولین ایرانی است که گواهینامه خلبانی دریافت داشته است. اولین خلبانی که در یک سانحه هوایی جان سپرد: در سال 1311 بیست فروند هواپیمای "مشقی تایگر موس" خریداری شده و از "دوهاویلاند" انگلیس در صندوق ها به وسیله کشتی وارد خرمشهر و از آنجا به اهواز منتقل شدند و از 24 آبان آن سال هیأتی مرکب از عده ای خلبان و مکانیسین جهت آماده کردن، آزمایش پرواز و انتقال هواپیماهای جدید به تهران، عازم جنوب شدند. پنج فروند از این هواپیماها صبح روز 12 آذرماه 1311 بوسیله خلبانان ایرانی از اهواز پرواز و ساعت 30/11 همان روز به تهران رسیدند. چهارده فروند دیگر در سه مرحله تا سوم بهمن ماه سال 1311 به تهران پرواز داده شدند. یک فروند از این هواپیماها نیز حین آزمایش پرواز در اهواز نخستین سانحه منجر به مرگ خلبان را در تاریخ هواپیمایی ایران به وجود آورد. خلبان تایگر موس که در این سانحه جان سپرد، نایب اول "فتح الله زند انصاری" بود. اولین دانشجویان خلبانی در روسیه: در خردادماه 1303 تعداد 10 نفر محصل ایرانی برای آموزش خلبانی به روسیه اعزام شدند که از بین 10 نفر محصل ایرانی اعزام شده، سه نفر در روسیه باقی ماندند؛ و مابقی به فرانسه رهسپار شدند. شرف الدین میرزا قهرمانی، عیسی خان طیار(اشتوداخ) و علی اکبر خان امین زاده از جمله محصلان ایرانی در روسیه بودند که پس از حدود 2 سال آموزش و اخذ گواهینامه خلبانی در اواخر سال 1304 به ایران مراجعت نمودند. اولین افسران ایرانی بشمار میایند که در سازمان هواپیمایی نظامی ایران مشغول خدمت شدند. اولین افسر خارجی که در دانشکده خلبانی نیروی هوایی خلبانی آموخت: در سال 1330 "سرهنگ پ. شاونن" وابسته هوایی و زمینی سفارت فرانسه در ایران دوره خلبانی ارتباط را در دانشکده خلبانی نیروی هوایی طی کرد و روز 15 خردادماه 1330 طی مراسمی که در باشگاه دانشکده خلبانی برگزار شد از دست رئیس ستاد وقت نیروی هوایی به دریافت گواهینامه و نشان خلبانی نیروی هوایی نایل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولين زن خلبان ايران در سوم مهرماه 1318 خورشيدي اساسنامه تاسيس باشگاه هواپيمايي ايران با هدف گسترش فنون هوانوردي در بين اقشار مختلف مردم و افزايش شمار خلبانان كشور به تصويب رسيد. اين باشگاه با همكاري نيروي هوايي تاسيس شد و اولين آگهي پذيرش دانشجوي خلباني در آبان 1318 منتشر شد و مدت نام نويسي تا پانزدهم آذر تعيين شد. قبل از پايان مهلت ثبت نام 630 نفر از جوانان علاقمند به دفتر باشگاه مراجعه و ثبت نام كردند كه در ميان آنان نام 22 داوطلب دختر بيش از سايرين جلب توجه ميكرد كه از ميان آنان تنها هفت نفر به باشگاه راه يافتند. دوشيزه « اينا آوشيد » يكي از آنان بود. وي در سال 1300 خورشيدي در تهران متولد شد و دانش آموخته دبيرستان « نوربخش » تهران بود . « اينـا » پس از طي دوره هاي تئوري خلباني كه نزديك به شش ماه طول كشيد اولين پرواز خود را با هواپيماي آموزشي « تايگر ماوس » در فرودگاه « دوشان تپه » تهران انجام داد . مجله « ايران امروز » اين واقعه استثنايي را در مقاله‌اي با عنوان « اولين زن خلبان ايران » منتشر كرد كه توجه زيادي را به خود جلب نمود. پروازهاي « اينا آوشيد » با شروع جنگ جهاني دوم و تعطيلي باشگاه هواپيمايي ناتمام ماند ، اما در ارديبهشت 1321 كه باشگاه مجدداً گشايش يافت از سر گرفته شد. برای دیدن عکس کلید کنید http://gallery.military.ir/albums/userpics/avalin_zane_khalab در شهريور 1322 دوشيزه « آوشيد » پس از گذراندن پروازهاي تكميلي و دوره‌هاي علمي به همراه 21 تن ديگر از دانشجويان خلباني موفق به دريافت گواهينامه خلباني گرديد. در ميان زنان پيشگام فراگيري فن خلباني ميتوان از خانمها « عفت تجارتچي » و « فرخزاد دولتشاهي » نيز نام برد. جالب است كه بدانيد اولين زني كه در جهان موفق به دريافت گواهينامه خلباني شد خانم « بارون ريموند لاروش » ، هنرمند جوان و جذاب تئاتر در پاريس بود ( 1910 ميلادي ) و قبل از او فقط 35 مرد در سطح جهان داراي گواهينامه خلباني بودند . وي همانند بسياري از پيشگامان عاشق فن هوانوردي در سال 1919 در سانحه هوايي جان خود را از دست داد. جالبه كه بدونيد تا قبل از انقلاب علاقمندان فن خلباني بدون پرداخت شهريه ميتونستند در باشگاه هاي هواپيمايي كه در چند شهر بزرگ از جمله تهران ، مشهد ، شيراز و ... تاسيس شده بود دوره خلباني شخصي ( PPL ) رو طي كنند و به خاطر محدوديت ظرفيت اين باشگاه ها معمولا جوانان مستعد و دانش آموزان و دانشجويان ممتاز به اين مراكز معرفي ميشدند. اما در حال حاضر طي دوره خلباني شخصي در ايران هزينه بالايي داره كه خيلي از جوانان علاقمند و مستعد قادر به پرداخت شهريه اون نيستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.