قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس

“اسناد محرمانه نظامی CIA که از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند”

لا حول ولا قوه الا بالله العی العظیم 

اسناد محرمانه نظامی CIA که از طبقه بندی خارج شده اند.

 

FBI-top-secret2-600x450.gif

 

تاریخچه ای سری

انواع اسرار و اسناد محرمانه نظامی و دولتی ترسناک، سرگم کننده و گاهی  کاملا مزخرف وجود دارند، اما اغلب انها  توجه ما را به خود جلب کرده و حس کنجکاوی ما را بر می انگیزند. از پروژه سری نیروی هوایی ایلات متحده برای ساخت یک بشقاب پرنده مافوق صوت تا یک برنامه تحقیقاتی معروف جنگ جهانی دوم که به ساخت اولین بمب اتمی منجر شد. این شما و این اسرار نظامی سازمان CIA که از طبقه بندی سری خارج شده است.

پروژه 1794

در اواخر سال 2012، نیروی هوایی ایالات متحده گنجینه ای از  اسنادی که از طبقه بندی خارج شده بود را منتشر کرد که شامل گزارشاتی از یک برنامه سری برای ساخت نوعی بشقاب پرنده بود تا بمب افکن های اتحاد جماهیر شوروی را سرنگون کند. این پروژه جاه طلبانه که به “پروژه 1794” نام گرفت، در اوایل دهه 1950 اغاز شد، و طی ان گروهی از مهندسان مامور ساخت پرنده دیسک شکلی شدند که بتواند در ارتفاعات بالا با سرعت مافوق صوت پرواز کند.

این اطلاعات نشان می دهند که برنامه این بود تا این پرنده بتواند به حداکثر سرعت 4 ماخ (4برابر سرت صوت) رسیده و بتواند به ارتفاع 100.000فوتی (30.480 متری) برسد. هزینه تخمین زده شده این پروژه چیزی در حدود 3 میلیون  دلار بود که با حساب نرخ امروز دلار   بیش از 26 میلیون دلار براورد می شود.

پروژه کرم یخی

در دهه 1960، امریکا کار بر روی یک ماموریت سری برای ساخت یک سری از سایت های پرتاب موشک های بالستیک هسته ای متحرک را با نام ” Greenland ice sheet” اغاز کرد. هدف از این پروژه این بود تا موشک های میان بردی را نزدیک خاک شوروی مستقر کرده تا بتوان اهدافی را درون خاک شوروی مورد هدف قرار داد.

اسم رمز این پروژه کرم یخی iceworm project بود، اما برای ازمایش امکان ان، ارتش یک پروژه ی تحقیقاتی جعلی به نام “Camp Century” را در دهه 1960 غاز کرد. در قالب این عنوان، مهندسان شبکه ای از تونل ها و ساختمان های زیرزمینی از جمله یک اشپزخانه، ازمایشگاه ها، اتاق های پشتیبانی، یک مرکز ارتباطی و  یک کارخانه برق هسته ای را ساختند.

وجود این پایگاه از دولت دانمارک مخفی ماند و برای چندین سال به فعالیت خود ادامه داد. در سال 1966 بعد از انکه یخ های متحرک شرایط نامساعدی برای پروژه به وجود اورد، ادامه ان لغو شد. امروز، بقایای نابود شده پروژه کرم یخی زیر یخ های قطب مدفون شده است.

پروژه MK-ULTRA

در طول جنگ سرد، CIA پروژه MK-ULTRA ، یک برنامه تحقیقاتی غیر قانونی سری برای بررسی پتانسیل سیستم های کنترل ذهن را اغاز کرد. متصدیان برنامه تاثیرات هیپنوتیزم، عوامل و داروهای بیلوژیکی همچون LSD و باربیتورات ها (داروهای خواب اور) را بر عوامل انسانی بررسی می کردند. برخی تاریخدانان معتقدند که هدف از این برنامه این بود تا یک سیستم کنترل ذهن  را که می توانست ذهن ادم کشان بالقوه را کنترل کرده و به ان برنامه دهد را طراحی کند.

در سال 1973، رئیس CIA ریچارد هلمز دستور داد تا تمامی اسناد مربوط به پروژه  MK-ULTRA نابود شود، اما تحقیقی رسمی از برنامه چندین سال بعد از ان صورت گرفت. این پروژه پایه ای برای بسیاری از فیلم های سینمایی همچون “The Manchurian Candidate” و  “The Men Who Stare at Goats ” شد.

منطقه 51

تقریبا هیچ منطقه ای در دنیا نتواسته است همانند منطقه 51 توجه تئوری های توطئه و علاقه به اشیاء پرنده (UFO) را به خود جلب کند، منطقه ای کویری و دور افتاده که نزدیک گروم لیک در ایالت نوادا و در 143 کیلومتری شهر لاس وگاس واقع شده است. پنهان کاری بسیار زیاد محیط اطراف پایگاه تخیل مردم منطقه را برانگیخته است و در نتیجه منطقه 51 به پدیده های غیر طبیعی همچون نظریه هایی که صحبت از بازدید بیگانه ها از این منطقه بود، ارتباط پیدا کرده است.

در جولای 2013، برای اولین بار اسناد محرمانه از طبقه بندی خارج شده CIA وجود منطقه 51 را تصدیق و تایید کرد که این منطقه فوق محرمانه برای ازمایش طیف گسترده ای از هواپیماهای جاسوسی همچون هواپیمای شناسایی معروف   U-2 مورد استفاده قرار گرفته است.

پروژه Grudge

در حالی که منطقه 51 یک پایگاه فوق سری برای بررسی موجودات فضایی نبود، نیوری هوایی ایالات متحده وجود بشقاب پرنده ها را بررسی می کرد. پروژه Grudgeبرنامه کوتاهی بود که در سال 1949 اغاز شد تا اشیای پرنده ناشناس را بررسی کند. این ماموریت به دنبال برنامه ای از پیش شروع شده با نام پروژه نشانه (Project Sign) اغاز شد که گزارشی را در اوایل سال 1949 منشتر کرده بود  و اشاره به این کرد که UFO ها پرنده های واقعی به نظر می رسند، اما اطلاعات کافی برای منشا انها وجود ندارد.

منتقدین  Grudge اعلام کردند که هدف از این پروژه تنها روشن کردن گزارشات UFO ها بود و تحقیق واقعی اندکی صورت گرفته بود. ادوارد جی راپلت (Edward J. Ruppelt)-سرهنگ نیروی هوایی امریکا و مدیر پروژه گراج در کتاب خود در این مورد  می نویسد: ” بررسی اسناد و فایل های مربوط به اشیای پرنده کار خیلی زیادی نمی برد تا ببینیم که  روش های استاندارد اطلاعاتی در پروژه گراج رعایت نشده بود. همه چیز بر این فرض بررسی شده بود که اشیای پرنده وجود نداشتند. مهم نیست چه می بینید یا می شنوید، ان را باور نکنید”.

پروژه گیره کاغذ

در سپتامبر  1946، رئیس جمهور امریکا هری ترومن دستور اغاز پروژه گیره کاغذ را صادر کرد، پروژه ای که هدف ان به دام انداختن و دستگیری دانشمندان المان نازی در جنگ جهانی دوم بود. مقامات دفتر خدمات استراتژیک (Office of Strategic Services)- سلف سازمان CIA – دانشمندان المانی را در امریکا به خدمت گرفتند تا در اقدامات بعد از جنگ به انها کمک کنند، علاوه بر این،  با این کار  امریکایی ها مطمئن می شدند که این  دانش با ارزش به دست شوروی نمی افتاد.

معروف ترین فرد در پروژه گیره کاغذ، “ورنر واون براون” بود، فردی که بعد ها تبدیل به مغز متفکر پروژه فرود اپولو بر روی ماه سازمان ناسا  شد.

عملیات Northwoods

روابط پرتنش بین امریکا و کوبا در طول جنگ سرد باعث شد تا CIA دست به طرح های باورنکردنی بزند تا نظام کاسترو را سرنگون کند. طبق نظر کارشناسان،  در حالی که هدف اغلب این عملیات های پنهان، کشتن شخص فیدل کاسترو بود، هدف  دیگر عملیات ها شروع جنگی تمام عیار بین امریکا و کوبا بود.

 

در سال 1998، اژانس امنیت ملی امریکا (NSA)-یک سازمان غیر دولتی که اطلاعاتی را که طبق قانون ازادی اطلاعات در دسترس مردم قرار می گیرد را منتشر می کند-اسنادی از طبقه بندی خارج شده مرتبط با پروژه نورس وودز را منتشر کرد. طبق اسناد منتشر شده از سوی NSA ، هدف از این برنامه ارتکاب خشونت بر علیه شهروندان کوبایی و امریکایی بود تا بعد از ان تقصیر را بر گردن دولت کوبا بیندازند. طبق این اسناد، این اعمال، که شامل حملات تروریسیتی ساختگی در شهر های امریکا، ربودن هواپیماها و غرق کردن قایق های مهاجرین کوبایی در راه امریکا می شد بود، و بعد از ان برای موجه جلوه دادن جنگ با کوبا  مورد استفاده قرار می گرفت.

 

طبق گزارشات جدید، دولت کندی متوجه حماقت این پروژه شد و انجام ان را لغو کرد.

 

 

پروژه منهتن

 

یکی از مشهورترین برنامه های تحقیقاتی مخفی در  امریکا پروژه منتهتن است،  که در نهایت منجر  به  تولید اولین بمب اتمی در دنیا شد. این پروژه در سال 1939 اغاز شد، و همان طور که فیزیک دانان پتانسیل تسلیحاتی اتم ها را بررسی می کردند سری نگه داشته شد. از سال 1942 تا 1946، ژنرال “لزلی گراوز” از بخش  مهندسی  نیروی زمینی امریکا سرپرستی پروژه منتهتن را بر عهده گرفت.

 

اولین بمب هسته ای دنیا در 16 جولای 1945 در پایگاه هوایی الاموگوردو در ساعت 5.30 صبح منفجر شد. این انفجار ابر قارچی ایجاد کرد 40.000 فوت (12.200 متر) به هوا برخاست و قدرت انفجاری ان  بیش از قدرت 15.000 تن TNT بود.

 

یک ماه بعد از این ازمایش، در واپسین دقایق جنگ جهانی دوم، دو بمب اتمی بر روی شهر های  هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن فرود امد. تا امروز، بمباران این دو شهر، تنها مورد استفاده از تسلیحات هسته ای در جنگ بوده است.

 

عملیات Gladio

 

در طول جنگ سرد، پیمان اتلانتیک شمالی-NATO- برنامه ای را  برای “امن” نگه داشتن اروپا در حمله شوروی توسعه داد. طبق اسناد منتشر شده، هدف  این عملیات که با نام عملیات Gladio شناخته می شد، تشکیل ارتش هایی سری یا سازمان هایی مخفی در بسیاری از کشورهای عضو پیمان ناتو  همچون ایتالیا، بلژیک و فرانسه بود.

ماموریت این ارتش های مخفی ساده بود: امادگی برای اشغال کشور توسط شوروی و مقاومت مسلحانه در برابر ان در زمانی که اشغال محقق می شد. در برخی کشورها، امادگی برای حمله شوروی شامل خرابکاری و ذخیره سازی (و گرداوری) مهمات می شد.

 

این ارتش های مخفی تنها از چشم شوروی پنهان نگاه داشته نمی شدند. گاهی اوقات مقامات بلندپایه رسمی دولتی  کشورها نیز از وجود چنین ارتش هایی در کشور خودشان  با اطلاع نبودند. رئیس جمهور ایتالیا “جولیو اندروتی” اطلاعات مربوط به وجود ارتش سری ایتالیا در دهه 1990 (موسوم به Gladio) را علنی و افشا کرد و اولین رهبر  در  کشورهای عضو ناتو بود که وجود این نیروها را تایید کرد.  اطلاعات مربوط به  این ارتش ها در وب سایت” http://www.theblackvault.com /” در دسترس عموم قرار گرفته است.

 

کشتار دست جمعی روستای مای لای (My Lai)

 

در مارس سال 1968، سربازان امریکایی ها صد ها نفر مردم از  غیر نظامی را در دهکده مای لای در ویتنام جنوبی  به قتل رساندند که طبق گزارشات اسناد منتشر شده، حداقل 300 زن ،بچه و افراد سالخورده شاملاین جنایت می شدند.

 

مقامات ارتش موفق شدند تا برای یک سال قبل از انکه خبرنگار اسوشیتد پرس (AP) این وحشی گری را در نوامبر 1969 به توجه مردم امریکا برساند، بر  ان سرپوش بگذارند. طبق گزارشات خبری، یک تحقیق رسمی در مورد واقعه روستای مای لای در مارس سال 1970 انجام شد. این تحقیق 14 افسر نیروی زمینی ارتش امریکا را متهم کرد اما تمامی این افسران به جز یک نفر از انها از اتهمات مبرا شدند. اطلاعات مربوط به تحقیق در مورد این واقعه در کتابخوانه کنگره در دسترس عموم است.

 

به دنبال قتل عام روستای مای لای، پنتاگون یک گروه کاری با نام “گروه کاری جرائم جنگی ویتنام” تشکیل داد، که رویداد های مشابه روستای مای لای را بررسی می کرد. این گروه بیش از 9.000 صفحه اسناد مشابه کشتار روستای مای لای جمع اوری کرد که حاوی جرائمی بود که توسط سربازان ارتش امریکا در جنگ ویتنام انجام داده شده بود، می شد  و بسیاری از انها در دهه 1990 از طبقه بندی سری خارج شد. اسناد مربوط به این گروه و دیگر اسناد مربوط به جرائم  جنگی  ویتنام از طریق ارشیو ملی امریکا  (https://www.archives…ietnam-war.html ) قابل دسترسی است.

 

عملیات Washtub

 

در طول جنگ سرد ارتش های مخفی در خود امریکا نیز وجود داشتند. در سال 2014، اسناد خارج شده از طبقه بندی سری توسط نیروی هوایی ایالات متحده و FBI از برنامه ای سرب برای یک “سازمان اطلاعاتی سری و  عملیات فرار و گریز در الاسکا”  در سال 1950پرده برداشت .

 

اسم رمز این عملیات واشتاب بود و هدف ان اموزش ساکنان عادی الاسکا با اسم رمز های مختلف و تکنیک های جاسوسی از دشمن برای زمانی بود که شوروی به الاسکا حمله می کرد بود.  در حالی که چنین تهاجمی هرگز اتفاق نیفتاد، 89 مامور برای این منظور اموزش دیده بودند.

 

اولگ پنکوسکی (Oleg Penkovsky)

 

اولگ پنکوسکی یک افسر بلند پایه سازمان اطلاعات نظامی شوروی بود که در طول جنگ سرد  به عنوان جاسوس برای ایلات متحده و بریتانیا کار می کرد. شهرت وی به خاطر نقشی که در بحران موشکی کوبا در سال 1962 داشت بود، پنکوسکی اطلاعاتی ارزشمندی از جزئیات مربوط به قابلیت های موشک های شوروی که در کوبا مستقر شده بودند را در اختیار امریکایی ها گذاشت. در نهایت وی توسط همکاران اطلاعاتی شوروی خودش شناسایی ، به خیانت به کشورش متهم و در سال 1963 اعدام شد. با این وجود افرادی هستند که اعتقاد دارند پنکوسکی  تنها طعمه بوده و اطلاعاتی غلط در مورد قابلیت های نظامی شوروی را به ماموران اطلاعاتی امریکا داده است. این افراد به اسناد منتشر شده اشاره می کنند که نشان می دهد اطلاعات جاسوسی که توسط پنکوسکی جمع اوری شده حکایت از وفاداری وی به شوروی داشته  است.

 

گربه های شنود کننده (Acoustic)

 

گزارشی از سال 1967 نشان می دهد که CIA میلیون ها دلار صرف اموزش گربه هایی کرد تا از شوروی جاسوسی کنند. بله درست خواندید، گربه های که جاسوسی کنند. اسم رمز این عملیات “اکوستیک کیتی” بود، و طی ان تجهیزات جاسوسی الکترونیکی در بدن گربه ها پیوند زده شده و کار می گذاشته شد و به انها اموزش داده می شد تا از رقیبان بی خبر جنگ سرد استراق سمع کنند.

 

اگر باور ندارید که این برنامه احمقانه وجود داشته است ، می توانید اطلاعات بیشتر را در گزارشات منتشر شده در ارشیو اژانس امنیت ملی را مطالعه کنید. (http://nsarchive.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB54/st27.pdf)

 

بمب گمشده گرینلند

 

در سال 1968، یک بمب افکن  B-52 امریکایی در مسیر خود و در یک ماموریت محرمانه که  چهار بمب هیدروژنی را حمل می کرد، نزدیک پایگاه هوایی  Thule گرینلند دچار سانحه شد. پس از سانحه، مقامات امریکای و دانمارک پروژه ای را اغاز کردند تا بقایای رادیواکتیو در این سانحه را پاکسازی کرده و تکه های پراکنده بمب های هسته ای را جمع اوری کنند. با این وجود تا چند سال بعد از این حادثه، مطبوعات امریکا و دانمارک می پرسیدند که ایا دقیقا محل سقوط این بمب ها شناسایی شده است یا خیر.

 

در سال 2008، BBC مقاله ای را بر اساس اسناد از طبقه بندی خارج شده در مورد این حادثه  منتشر کرد و اظهار داشت که یکی از چهار بمب هیدروژنی این حادثه هرگز  در  محل سقوط پیدا نشد. این اظهارات از سوی یک منبع خبری موثق (؟؟!!؟؟) باعث شد تا نخست وزیر دانمارک دستور بررسی اسنادی را که BBC در مقاله خود به ان استناد کرده بود را صادر کند. این تحقیق که از سوی محقق دانمارکی  Svend Aage Christensen صورت گرفت، نشان داد که اظهارات BBC بر اساس اطلاعاتی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده نبوده است (این اظهارات از اطلاعاتی که قبلا از حالت سری خارج شده بود استخراج شده بودند) و  طبق  ارشیو اسناد ملی، هر چهار بمب طی سقوط سال 1968 نابود شدند.

 

پروژه افق

 

قبل از انکه NASA اولین فضانورد را در سال 1969 به فضا بفرستد، حداقل دو سازمان نظامی امریکا برنامه هایی برای ایجاد پایگاه نظامی استراتژیک در ماه را تهیه کردند. در سال 1959، ارتش امریکا پیشنهاد ایجاد پایگاه نظامی  سرنشین دار در ماه را ارائه کرد. طبق اسناد منتشر شده،  این پیشنهاد که توسط رئیس بخش تحقیق و توسعه ارتش ارائه شده بود، به عنوان پروژه افق (Project Horizon) نام گرفت و هدف ان این بود تا  از منافع بالقوه ایالات متحده بر روی ماه محافظت کند.

 

پروژه ی دیگری در همین مورد که توسط نیروی هوایی امریکا توسعه پیدا کرد، به دنبال ایجاد سیستم بمباران کره زمین از ماه بود که مشخص شد نیازمند شرایط و ملزومات خاص نظامی است. تحقیق دیگری که توسط نیروی هوایی در سال 1959 انجام شد به دنبال استقرار یک سلاح هسته ای بر روی کره ماه بود. این تحقیق در ابتدا  توسطLeonard Reiffel و بعد از ان فیزیکدانی از انستیتو تکنولوژی ایلینویز رهبری شد و  اخترفیزیکدان  Carl Sagan نیز در ان شرکت داشت. در مصاحبه ای با نیو یورک تایمز در سال 20100، ریفل اعلام کرد که: ” نیت اصلی این پروژه تحت تاثیر قرار دادن دنیا نسبت به قدرت ایالات متحده بود”.

 

منطقه  ماپیمی

 

یکی از اسناد منتشر شده می تواند کمک کنند تا برخی افسانه های  محلی در مورد مناطق توریستی عجیب مکزیکو روشن شود. منطقه خاموش ماپیمی یک بیابان کوچک در دورانگو مکزیک است که طبق افسانه های محلی امواج رادیویی در این منطقه منتقل نمی شوند. این منطقه  اغلب با مثلث برمودا مقایسه می شود و گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی های فرا طبیعی هستند بسیار به این منطقه سفر می کنند.

 

اما دلیل اصلی که ماپیمی مکان جالبی است نه به  بیگانه ها و نه به  انرژی فرا طبیعی مرتبط است بلکه مرتبط با یک اشتباه بزرگ نیری هوایی ایالات متحده است. در سال 1970، یک  فضاپیمای   V-123-D دو شیشه کوچک کوبالت 57 (یک ایزوتوپ رادیواکتیو که گاهی در ساخت بمب های salted –یک بمب هسته ای که بدین منظور طراحی شده تا به عنوان یک سلاح  رادیولوژیکی عمل کند و مواد رادیواکتیو در منطقه مورد نظر پخش کند تا ان را غیر قابل سکونت کند -کاربرد دارد) را حمل می کرد در بیابان دورانگو دچار حادثه شد.  طبق اسناد منتشر شده ، قرار بود تا این فضاپیما در نیو مکزیکو فرود اید. احتمالا شایعات محلی به خاطر برخورد این فضاپیما در این ناحیه به وجود امده اند.

 

پرواز ایران  655

 

در سال 1988، بیک کشتی جنگی امریکایی در خلیج فارس به  یک هواپیمای غیر نظامی ایرانی  که در راه دوبی بود شلیک کرد و تمامی 290 مسافر ان کشته شدند. طبق اسناد منتشر شده،  قبل از شلیک موشک که منجر به سقوط هواپیما شد، پرسنل کشتی اشتباها این هواپیما را به عنوان یک جنگنده ایرانی شناسایی کرده بودند.

در سال 1996 امریکا با ایران به توافق رسید و پذیرفت تا غرامتی 1.8 میلیون دلاری به خانواده قربانیان این حادثه پرداخت کند. با این وجود دولت امریکا هرگز عذرخواهی نکرد. در سال 1988 پنتاگون تحقیقی رسمی در مورد این حادقه را اغاز کرد (که اکنون از طبقه بندی خارج شده) و اشتباهی در فرایند شلیک پرسنل به سمت پرواز 655 پیدا نکرد.

 

 

با این وجود، بعد از  تحقیقات وزارت دفاع، چندین روزنامه به اختلافات و تناقضاتی بین گزارش رسمی (وزارت دفاع) و انچه که اتفاق افتاده بود اشاره کردند.  به عنوان نمونه، گفته شده بود که این پرواز از مسیر اصلی خود منحرف شده بود اما بعدا مشخص شد که این مطلب درست نبوده است. گزارش اشاره داشت که در زمان وقوع حادثه و شلیک موشک، کشتی امریکایی در اب های بین المللی حضور داشته، در حالی که  در حقیقت کشتی  در اب های ایران حضور داشته و مشغول عملیات بوده است.

 

ربودن لونیک

 

برخی اوقات مطالعه اسناد از طبقه بندی خارج شده همانند تماشای یکی از صحنه های فیلم های جیمز باند است. این مسئله  در باره این سند صدق می کند که به عنوان “ربودن لونیک” (kidnapping the Lunik) نام گرفته است. این سند داستان عملیات CIA برای “قرض” گرفتن یکی از ماهواره های شوروی تنها برای یک شب را روایت می کند.

 

این ربایش در اوایل دهه 1960 در اوج رقابت فضایی شوروی و امریکا  اتفاق افتاد. برای مشخص شدن اینکه ایا شوروی در حال بردن این مسابقه است یا نه، انها یک نمایشگاه بین المللی از ماهواره های لونیک خود-اولین فضاپیماهایی که  توانسته بودند به اطراف ماه برسند- برگزار کردند.

 

این سند نشان می دهد که در یکی از شب ها، ماموران مخفی  CIA توانستند راننده کامیونی را که مامور انتقال ماهواره از شهر ها  بود را راضی کنند تا در یکی از هتل های نزدیک استراحت کند و ماهواره را در ماشین انها بگذارد. قبل از گزاشتن ماهواره درون کامیون،  مامورین CIA مدارپیمای ماهواره را “قرض گرفته” و از اجزای ان عکس برداری کردند. اسناد نشان می دهند که  هیچ رد و نشانی نبود تا روس ها متوجه شوند در ان شب مرگبار چه رخ داده بود.

 

کشتی USS لیبرتی

 

در سال 1967، در طی جنگ شش روزه (درگیری بین اسرائیل و کشورهای عرب همسایه)، هواپیماهای اسرائیلی به کشتی USS Liberty که در حال جمع اوری اطلاعات محرمانه برای اژانس امنیت ملی امریکا (NSA) بود حمله کردند. در این حمله 34 امرکیایی کشته شدند و بش از 171 نفر دیگر نیز زخمی شدند. اما ایا این حمله عمدی بود؟

 

طبق گزارش NSA بسیاری بر این عقیده اند که هدف  اسرائیل از حمله به این کشتی جاسوسی، جلوگیری از  درز اطلاعات محرمانه در مورد نبردهای پیش رو بود. اما بررسی رسمی توسط مقامات امریکایی و اسرائیلی نتیجه گیری کرد که این حمله عمدی نبود و خلبانان تایید کردند که به باور انها  USS لیبرتی کشتی دشمن بوده است. این سند موقعیت اژانس را در مورد این موضوع بحث بر انگیز توضیح می دهد.

 

هواپیماهای نظارتی FBI

 

 

در سال 2015، خبرگزاری اسوشیتد پرس خبری فوری مبنی بر برنامه نظارتی FBI پخش کرد که در ان از هواپیماهای کوچک برای جاسوسی از مظنونین بر روی زمین  استفاده می شد. هواپیماها متعلق به شرکت هایی بودند که اصلا وجود خارجی نداشتند و  دوربین و   تکنولوژی نظارتی تلفن همراه  حمل می کردند. وقتی اسوشیتد پرس در جون 2015 گزارش خود را منتشر کرد، این هواپیماها در 30 شهر امریکا در 11 ایالت در یک دوره 30 روزه مشاهده شده بودند.

 

در حالی که FBI به اسوشیتد پرس گفت که برنامه نظارت هوایی سری نیستند، جزئیاتی که این هواپیماها گرداوری کرده اند به شدت در اسناد منتشر شده سانسور شده شده بودند. علاوه بر این گزارش نشان می دهد که FBI بدون حکم قضایی این هواپیماها را به پرواز دراورده است. یکی از  اسنادی که از ارشیو امنیت ملی به دست امده،  اسم و ادرس کمپانی های دروغی (وخیالی) که این هواپیما ها را به پرواز دراورده را نشان می دهد. کارشناس و تاریخدان NSA “متیو ام” لیستی از هواپیماهایی که در این بخش هوایی FBI مورد استفاده قرار گرفته است را تهیه کرده است.

 

عملیات چهار راه ها

 

 

در جولای 2016، ارشیو امنیت املی، اسناد، فیلم ها و تصاویر از طبقه بندی خارج شده ای را منتشر کرد که ازمایشات بمب های هسته ای در Bikini Atoll (جزیره مرجانی حلقوی غیر مسکونی متعلق به جزایر مارشال در اقیانوس ارام) در سال 19466 را نشان می داد. این ازمایشات اولین انفجارهای اتمی بعد از بمباران ژاپن در طول جنگ جهانی دوم در اگوست 1945 بود.

 

درحالی که عامه مردم تنها در مورد ازمایشات اطلاعاتی در دست دارند، اسناد منتشر شده تاثیر این ازمایشات را بر روی مردم این جزیره ها- که مجبور به نقل مکان کردن از این منطقه شدند-  را روشن تر کرده است. این اسناد اعتراضاتی را که توسط دانشمندان و مقامات نظامی قبل از بمباران ها ایجاد شد و  دلایل منطقی که برخلاف این اعتراضات تصمیم به ادامه برنامه  گرفته شد را نیز  نشان می دهد.

دکتر ژیواگو

در دوران جنگ سرد، CIA در پخش کتاب “دکتر ژیواگو” در شوروی نقش داشت. این کتاب که توسط نویسنده روس Boris Pasternak نوشته شده بود توسط مقامات روس توقیف شده بود، زیرا نگاهی روشنفکرانه به انقلاب بلشویکی و قهرمان ان داشت.

 

امریکایی ها به ظرفیت تبلیغاتی کتاب نگاه می کردند و طبق اسناد منتشر شده در سال 2014،  CIA با متحدان سازمان  اطلاعاتی هلندی خود همکاری کرد تا 1.000 کپی از این کتاب را به سرزمین های شوروی برساند. این کتاب در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی سال 19588  در   بروکسل    با کمک واتیکان پخش شد.

این کتاب بی نام و نشان و بدون ارم خود با کاغذ های قهوه ای، راه خود را به سمت شوروی پیدا کرد و  مقامات CIA امیدوار بودند تا احساسات و عقاید ضد کمونیستی ر ابین شهروندان ناراضی  برانگیزد. CIA کتاب های ممنوعه دیگری همچون ” “Pninاثر ولادمیر نابوکو  و   چهره مرد هنرمند در جوانی  ” A Portrait of the Artist as a Young Man ” اثر جیمز جویس را نیز قاچاقی وارد شوروی کرد.

 

مترجم: محمد رجبعلی

 

منبع: http://www.livescience.com/40172-declassified-military-cia-secrets.html

 

 

استفاده با ذکر منبع بلا مانع است

 

 

شادی ارواح طیبه امام ، شهدا ، شهدای مدافع حرم (شهدای اتش نشان)

 

سلامتی و پیروزی رزمندگان جبهه مقاومت

 

سلامتی و تعجیل در فرج اقا ، مولا و سرورمون ،

 

مهدی قائم (عج)

 

و سلامتی نائب بر حق ایشان

 

امام خامنه ای

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *