قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس

به آینده خوش آمدید ! ریز پهپادها در رزم شبکه محور

بسم الله الرحمن الرحیم

آزمایش موفقیت آمیز ریز پرنده پِردیکس

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد که یکی از استثنایی ترین آزمایشات مرحله توسعه ریز پرنده جدید خود به نام PERDIX را با موفقیت به انجام رسانده .این آزمایش پروازی در تاریخ 25 اکتبر 2016 در منطقه چاینا لِیک کالیفرنیا و با همکاری ” دفتر توانایی های استراتژیک وزارت دفاع ”  و  ”  فرماندهی سامانه های هوا-دریایی ” به انجام رسید .

در این آزمایش 103 عدد از پهپاد پردیکس توسط 3 فروند جنگنده F-18 سوپر هورنِت پرتاب شد . این ریز پهپادها در مخزن پرتاب اهداف فریب حرارتی یا فلِیر جاسازی شده بود .این ریز پرنده توانست سرعت هواپیمای حامل خود معادل 740 کیلومتر بر ساعت و شوک ناشی از پرتاب را به خوبی تحمل کند و در هوایی با دمای 10 درجه سانتیگراد با سرعت 64 تا 80 کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ماموریت های محوله را با موفقیت انجام دهد .

 

PERDIX_swarm-main.jpg

” ویلیام راپر ”  رئیس دفتر توانمندی های استراتژیک میگوید :

به دلیل طبیعت پیچیده نبرد ، پردیکس یک وسیله از پیش برنامه ریزی شده و وابسته به فرد نیست ، بلکه یک موجود اجتماعی است که مغز توزیع شده در میان هر یک از اعضا را در راستای هدفی مشترک به کار میگیرد .

به دلیل این که این پرنده ها با یکدیگر و با تمامی اعضای گروه همواره در حال تبادل اطلاعات ، صحبت و اشتراک تصمیمات خود از طریق امواج رادیویی هستند ، حمله گروهی یا سوارم هیچ رهبری نداشته و پرنده های جدید میتوانند به راحتی از تیم خارج و یا به آن وارد شوند .

همچنین او می افزاید به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، ” خود مختاری ”  هوش مصنوعی ، بزرگترین دستاورد فناوری نظامی پس از تسلیحات هسته ای میباشد و میتواند همه چیز را در همه سطوح در آینده دچار تغییر نماید .

 

perdixonlaunch.jpg

 

PERDIX_ot-swarmb.jpg

 

پردیکس توسط دانشجویان مهندسی دانشگاه MIT ساخته شد و در سال 2013 توسط آزمایشگاه لینکلن همین دانشگاه برای مصارف نظامی دچار تغییراتی در طراحی گردید . این پرنده با الهام گرفتن از دنیای تلفن های هوشمند شخصی ، همواره نرم افزار و سخت افزار خود را به روز کرده و با وظایف تازه آشنا میشود . آزمایش اخیر نیز همه توانایی های قطعات تجاری و مورد دسترس تشکیل دهنده این پرنده را ثابت کرد .

بال های این پرنده از فیبر کربن و بدنه آن از کِولار ساخته شده . چیدمان دوتایی بال این پرنده شباهت بسیاری به هواپیماهای جنگ جهانی اول دارد و باعث میشود مداومت پروازی و پایداری آن بیشتر گردد .

پردیکس میتواند در نقش های گوناگونی ظاهر شود . مثلا میتواند با تجهیزات الکترونیک خود بازتاب راداری انواع هواپیماها شامل بمب افکن ها و جنگنده ها را بازسازی نماید و ماموریت فریب سامانه های دفاع هوایی را بر عهده گیرد .

همچنین میتواند به ماموریت های شناسایی و ردگیری محیطی پرداخته و داده ها را به شبکه گسترده ای از تجهیزات طرف دوست انتقال دهد . در مواردی هم میتواند مقادیری ماده منفجره با خود حمل کند و به شکار اهداف کوچک بپردازد .

 

perdixswarm.jpg

برنامه  ” 60 دقیقه ”  کانال تلویزیونی سی بی اس نیوز CBS NEWS آمریکا از این آزمایش فیلمی مستند تهیه کرده که روز یکشنبه در این کانال به نمایش درآمد . پردیکس نام یکی از شخصیت های افسانه ای یونان باستان است که به شکل یک ” کبک ”  درآمد .

1-10-2017_5-49-55_PM.jpg

 

perdixswarm.jpg

 

1~117.jpg

مرحله یکم

2~110.jpg

مرحله دوم

3~78.jpg

مرحله سوم

 

4~56.jpg

مرحله چهارم

 

5~48.jpg

مرحله  پنجم

 

6~40.jpg

مرحله ششم

 

7~31.jpg

مرحله هفتم

 

8~18.jpg

مرحله هشتم

 

9~14.jpg

مرحله نهم

 

10~14.jpg

مرحله دهم

 

11~14.jpg

 

12~13.jpg

 

————–

اعلام تست موفقیت آمیز ریزپهپاد perdix

وزارت دفاع ایالات متحده ، با اجازه انتشار یک سند تصویری منحصر بفرد از تست جدیدترین ریزپهپادهای  تمام اتوماتیک  در برنامه ” 60 دقیقه” که از شبکه  CBS پخش میشود ، درکنار  افشای این آزمایش موفقیت آمیز  ، پرسش های بسیاری در خصوص همکاری غیر معمول پنتاگون  با شبکه به ظاهر مستقل CBS بوجود آورده !!!  .

با این وجود ، در یکی از مهمترین آزمونهای وزارت دفاع در حوزه سیستم های خود اتکاء بدون سرنشین ، پنتاگون با ایجاد یک ارتباط ویژه با دفتر برنامه ریزی های راهبردی هوایی در نیروی دریایی ، از یک فناوری جدید در حوزه ریز پهپادهایی با قابلیت اجرای حملات انبوه پرده برداری  نمود . این تست موفقیت آمیز که در اکتبر 2016 در میدان تیر چاینالیک کالیفرنیا انجام گرفت روز یکشنبه  گذشته از برنامه پرطرفدار ” 60 دقیقه” شبکه CBS  منتشر شد که در آن 103 ریز پهپاد perdix از سه فروند جنگنده – بمب افکنF/A-18  سوپر هورنت  به بیرون پرتاب شد و این ریز پهپادها به شکل قابل توجهی ، قابلیت خود را در اجرای عملیات  هماهنگ و جمعی به نمایش گذاشتند .

اشتون کارتر ، وزیر دفاع ایالات متحده  در خصوص این تست موفقیت آمیز چنین گفت :

” من تست موفقیت آمیز این ریز پهپاد را به دفتر برنامه ریزی راهبردی تبریک می گویم ” . اشتون کارتر ، در سال 2012 یکی از بنیانگذاران دفتر برنامه ریزی های استراتژیک بشمار می آید .

وی در خصوص فلسفه توسعه این فناوری معتقد است :

” این فناوری جدید ، در حقیقت لبه تیز ارتش محسوب خواهد شد و این بدان معناست که ما همواره از دشمنان خود ، یک قدم جلوتر هستیم و تست صورت گفته ، انگیزه ها را برای توسعه سریعتر سیستم های خودکار بیشتر خواهد نمود.

به اعتقاد وی ، با توجه به ماهیت پیچیده رزم در قرن جدید ، مهندسان  ، ریز پهپاد  perdix را به گونه ای طراحی نموده اند که  قابلیت برنامه ریزی قبل از پرواز را نخواهد داشت ، بلکه این پهپادها به شکل یک ارگانیسم ، اطلاعات را میان خود به اشتراک خواهند گذاشت .

ویلیام راپر ریاست فعلی دفتر برنامه ریی راهبردی می گوید :

” از آنجا که هر ریز پهپاد perdix به شکل یک سلول مجزا ، در عین به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر ، عمل می کنند ، ورود و خروج آنها به منطقه درگیری ، عمدتاً به شکل تیمی و گروهی است .

نمایش این فناوری ، تنها یکی از نخستین نمونه های مورد نظر پنتاگون برای تولید سیستم های کوچک ، ارزان و تمام خودکار بشمار می رود . راپر براین نکته تاکید می کند که در جنگ شبکه محور آینده ، انسان بعنوان حلقه واسط ، همچنان حضور خواهد داشت . اما سیستم های جدیدی نظیر perdix ، سرعت تصمیم گیری و اجرای آن را بسیار سریعتر خواهد کرد .

 

پی نوشت :

رزم ناهمتراز در محیط جنگ شبکه محور در قرن بیست و یکم ، به آینده خوش آمدید ……………………………………………….!!!!!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *