قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس قالب وردپرس

یک ایده برای شناور ساحلی موشک انداز

در این تاپیک یک ایده اولیه برای توسعه یک شناور ساحلی موشک انداز ارائه میشه که امید هست تا مفید باشه. قبل از شروع هم لازم هست چند نکته اولیه ذکر بشه:

  • اول اینکه بنده هیچ تجربه و دانشی در عرصه طراحی شناور نداشته و ندارم و مطالب این تاپیک تنها یک ایده است، پس ممکن هست بخش های زیادی از این ایده دچار مشکل های فنی باشد و عملا و در دنیا واقع اجرای آن امکان پذیر نباشد و یا حد اقل نیاز به اصلاحاتی داشته باشد.
  • بنا بر نکته فوق پیشاپیش از نظرات، انتقادات، پیشنهادات و اشکالاتی که دوستان میفرمایند استقبال کرده و امیدوارم بیان عیوب نیز تصویری باشند بیشتر.
  • از مدیران مربوطه هم تقاضا دارم ضمن انتقال تاپیک و تصاویر، لطفا در صورتی که به هر دلیلی قصد دارند تاپیک را در تاپیک دیگری ادغام کنند اجازه بدهند بعد از خارج شدن از اسکرول این کار را صورت دهند.

خب بریم سر ایده اصلی. در حال حاضر شاید بشه گفت سه شناور ساحلی و موشک انداز اصلی کشور ما به ترتیب موارد زیر هستند:

شناور موشک انداز کلاس پیکان (تاپیک مربوطه):

2~108.jpg

3~76.jpg

 

4~55.jpg

اطلاعات مربوط به شناورهای فوق رو میتونید در تاپیک مربوطه پیدا کنید. شناورهای فوق به صورت نمونه انتخاب شدند و به ترتیب از بالا به پایین اندازه، وزن و حجم سلاح‌های قابل حمل کاهش پیدا می کنند ولی شاید بشه همه اونها رو به نوعی شناور ساحلی موشک انداز در نظر گرفت.

در جدول زیر مشخصات اصلی این شناورها رو در قیاس با هم مشاهده میکنید:

 

5.png

 

هدف در این تاپیک ارائه طرحی برای پر کردن فاصله بین قایق کلاس ذوالفقار و شناور کلاس تندر است، ضمن ارائه طرحی جدیدتر است. همچنین در تمام شناورهای فوق یکی از مشکلات اصلی ضعف در قسمت پدافند هوایی است که سعی شده در طرح ارائه شده این ضعف تا حدی رفع شود.

همچنین باید ذکر بشه که طراحی با استفاده از نرم افزار CATIA و با استفاده از محیط Imagine & Shape توسعه داده شده و برخی از اجزا نیز توسط محیط های Generative shape design و Part Design ساخته شدند.

ابتدا یک تصویر اولیه از شناور پیشنهادی در محیط Catia و تصویر سه نما که برخی ابعاد اصلی شناور رو هم مشخص میکنه:

 

6~0.png

نمای سمت راست

 

7~0.png

 

نمای بالا

8~1.png

 

نمای ایزومتریک

9~0.png

 

همانطور که در تصاویر فوق مشخص هست و اگر بخواهیم به صورت خلاصه ذکر کنیم شناور فوق حدود 23.5 متر طول، 5.9 متر عرض و 1.7 متر آبخور داره. (در مورد آبخور هیچ محاسباتی صورت نگرفته و فقط یه عدد پیشنهادی و حدودی هست). همچنین سلاح های اصلی شناور یک توپ دو لول 30 م م ak-230 (یا چیزی شبیه به اون از لحاظ وزن و کارکرد) در سینه شناور، 2 موشک ضد کشتی نور، 2 موشک ضد کشتی نصر 1، سامانه پدافندی شبیه به Croatle NG (یا چیزی شبیه به اون) در پاشنه شناور البته به همراه دو توپ 20 م م در کنار پرتابگرهای موشک هست. در ادامه سلاح های مختلف با تفصیل کمی بیشتر توضیح داده خواهند شد.

قسمت اول مورد بحث سلاح های اصلی یعنی دو موشک نور و نصر در اطراف شناور هست. گرچه ممکن هست این نوع چینش از لحاظ عملی ممکن نباشه به هر دلیلی و از اساتید این عرصه درخواست میکنم تا اگر مشکلی وجود داره بفرمایند (گرچه نکاتی به ذهن خودم بعد از طراحی رسیده که راه حل هایی براش وجود داره اما فعلا بهشون نمیپردازم) همچنین بر روی برجک شناور فرض شده است که یک رادار آرایه فازی برای جستجو/رهگیری هوایی/دریایی وجود دارد به همراه رادار جستجوی سطحی و رهگیر اپتیکی تعبیه شده است.

 

10~12.jpg

 

قسمت بعدی توپ سینه شناور هست که توسط یک پوشش پوشانده شده تا سطح مقطع راداری شناور را افزایش نده و در هنگام نیاز قسمت پوشاننده به صورت تلسکوپی در دو طرف جمع شده و توپ قادر به شلیک می باشد.

پوشش قسمت توپ و نحوه باز شدن آن

 

12~12.jpg

توپ در موقعیت های مختلف

 

thumb_111~9.jpgthumb_13~10.jpg

 

در قسمت پاشنه شناور سامانه پدافند هوایی کوتاه برد در نظر گرفته شده که به عنوان نمونه چیزی شبیه به سامانه Crotale NG البته به همراه دو توپ مثلا 20 م م درنظر گرفته شده است. در جایگذاری این سامانه نمونه مشابه زمین پایه آن و ابعاد سیستم خودکششی آن در شناور در نظر گرفته شده است (اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه).

تصویری از سامانه زمین پایه Croatle NG

 

thumb_14~7.jpg

 

مشابه این سامانه در شناور پیشنهادی

 

15~4.jpg

در انتها تصویر شناور پیشنهادی را میتونید از سه نما و همینطور یه نمای نمایشی ملاحظه نمایید.

 

نمای چپ

16~3.jpg

نمای روبرو

 

17~1.jpg

نمای بالا

 

18~1.jpg

تصویر نمایشی

 

19~1.jpg

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *