daria

گوگل

Recommended Posts

[color=darkblue]سلام[/color]

[color=blue]چرا گوگل، گوگل ناميده شد؟[/color]
[color=darkblue]گوگل در سال 2006 يک موفقيت منحصر به فرد به دست آورد، نام گوگل به فرهنگ لغات معتبر Merriam-Webster وارد شد. به تبع آن، اين لغت وارد فرهنگ‌هاي لغات و زبان‌هاي ديگر نيز شد. از آن بالاتر «گوگل کردن» نيز به عنوان يک فعل در بسياري از فرهنگ‌هاي لغات جاي گرفت. اين بالاترين افتخاري است که يک برند (brand) اينترنتي کسب کرده و در زندگي روزمره جايگاه يافته است. جايگاهي که حتي پيشکسوت‌هايي چون Yahoo يا MSN هرگز به آن دست نيافتند.
به گزارش روزنامه الكترونيك دانش و فناوري ـ ستنا، در فرهنگ وبستر، مقابل مدخل گوگل کردن (to google) آمده است: جستجوي کس يا چيزي در اينترنت توسط موتور جستجويي با همين نام. در فرانسه گرچه اسم گوگل در فرهنگ لغات آمده، اما فعل فرانسوي آن googler توسط معتادان به اينترنت استفاده مي‌شود و هنوز به عنوان مدخلي مجزا به فرهنگ لغات اضافه نشده است.کلمه گوگل به سرعتي برق‌آسا لقلقه زبان کاربران اينترنت شد و فقط پس از هشت سال، معروف‌ترين نام اينترنت شد. البته اين شهرت چندان هم بي‌دليل نيست، چرا كه هرچه کاربران نياز دارند به وسيله گوگل يافت مي‌شود: ترديد در مورد آدرس سايت، نام ‌آشنايي که نوک زبان کاربر است، ولي آن را به ياد نمي‌آورد، يک تاريخ مهم و... گوگل پايه‌اي‌ترين و دور از دسترس‌ترين اطلاعات را براي کاربران ميليوني خود جستجو مي‌کند. اما آيا گوگل شهرت خود را مديون نام عجيب و غريبش نيست؟ نمي‌توان با قطعيت اظهار نظر کرد.[/color]

[color=blue]گوگول به ‌اشتباه تغيير شکل مي‌دهد![/color]
[color=darkblue]با اين حال اين کلمه دو بخشي «گو ـ گل» تصادفا انتخاب شد كه داستان جالبي دارد. در سال 1938، ادوارد کاسنر
(Edward Kasner)، رياضيدان آمريکايي در جستجوي نامي براي بزرگترين عدد هستي بود، عددي که شامل 1 و 100 صفر در مقابل آن است. کاسنر از نوه هشت ساله‌اش نظر خواست و او کلمه با نمک گوگول (googol) را تصادفاً به زبان آورد و کاسنر نيز همين نام را در مقاله‌اش «رياضيات و تصورات» براي اين عدد به کار برد. شصت سال بعد در يکي از اتاق‌هاي پرديس دانشگاه استانفورد، يکي از با اهميت‌ترين دانشکده‌هاي آمريکا، «لاري پيج»
(Larry Page) و «سرجي برين» (Sergey Brin) ـ دو پايه‌گذار گوگل ـ از تعدادي از دانشجويان رشته IT خواستند براي انتخاب نامي براي اختراع جديد خود که يک موتور جستجوگر اينترنت بود، به آن دو کمک کنند. موتوري که در ابتداي امر آن را «مشتمال» (BackRub) ناميده بودند. ديويد کلر (David Koller) يکي از کساني که در اين مورد تحقيق مي‌کرد، حکايت نامگذاري بزرگترين عدد را مي‌دانست و به نظرش جذاب آمده بود، او در ژانويه 2004 اين داستان را براي بقيه اعضاي گروه نيز تعريف کرد.اين واژه همچنين به نوعي القاکننده توده عظيمي از داده بود. يکي از دانشجويان به نام «شان‌آندرسون» (Sean Anderson) نام «گوگولپلکس» (googolplex) را نيز پيشنهاد داد، نامي که بعدها به دفتر شرکت در «مونتين‌ويو» در کاليفرنيا داده شد. لاري پيج از نام گوگول بسيار استقبال کرد و درخواست داد تا اگر اين نام قابل دسترسي در اينترنت است، به سرعت براي او خريداري شود. شان نيز به سرعت و با عجله مشغول به کار شد، اما به جاي تايپ کلمه گوگول (googol) به ‌اشتباه اين عبارت «google.com» را تايپ کرد و بدين‌سان اين واژه وارد تاريخ شد!
منبع: لوفيگارو[/color]
http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2010\05\05-25\11-47-14.htm&storytitle=چرا%20گوگل،%20گوگل%20ناميده%20شد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] شان نيز به سرعت و با عجله مشغول به کار شد، اما به جاي تايپ کلمه گوگول (googol) به ‌اشتباه اين عبارت «google.com» را تايپ کرد و بدين‌سان اين واژه وارد تاريخ شد! [/quote]
یاد اس آر 71 افتادم آخه قرار بود آر اس 71 باشه ولی اشتباه نوشتاری باعث این نام گذاری شد :confused:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.