nasirirani

موفقیت دانشمندان ایران، آمریکا و چین در پروژه مشترك جوش هسته اي بدون استفاده از رادیواکتیو

Recommended Posts

موفقیت دانشمندان ایران، آمریکا و چین در یک پروژه مشترک هسته‌ای
محقق کشورمان از اجرای یک پروژه بین المللی در حوزه جوش هسته ای خبر داد و گفت: در این پروژه محققان کشورهای ایران، آمریکا، استرالیا و چین زیر نظر آژانس موفق به انجام جوش هسته ای بدون استفاده از رادیواکتیو شدند.
دکتر محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سوختی که در نیروگاههای هسته ای برای شکافت هسته ای استفاده می شود رادیواکتیویته است که از بین بردن زباله های این نیروگاهها صدها سال طول می کشد.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه توضیح داد: در جوش هسته ای، هسته های سبک D -T جوش داده می شود و یک مقدار نوترون آزاد می شود که این نوترون آزاد شده همان رادیواکتیویته است. در این تحقیقات توانستیم با استفاده از "برم و هیدروژن" عمل جوش را بدون رادیواکتیو انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: در حوزه گداخت هسته ای با 16 کشور دنیا پروژه های مشترک دیگری زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کردیم. هدف از اجرای این پروژه دستیابی به انرژی پاک بوده است.

قرآن نویس، گداخت به وسیله لیزر و گداخت با میدان های مغناطیسی را از جمله فعالیتهای این مرکز نام برد و یادآور شد: علاوه بر این کرسی گداخت هسته ای از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران به این مرکز اعطا شد.

مشارکت ایران در اجرای پروژه های تحقیقاتی آژانس

مسئول کمیته علمی تخصصی فیزیک نوین با اشاره به بودجه سایر کشورها در حوزه گداخت هسته ای به مهر گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک قسمت از برنامه های تحقیقاتی را در زمینه جوش هسته ای به ایران واگذار کرده است که پس از انجام این تحقیقات، نتایج آن در اختیار آژانس قرار داده می شود تا آژانس نتایج این تحقیقات را در اختیار سایر محققان برای اجرا در راکتورهای بزرگ قرار دهد.

قرآن نویس، تعداد زمینه های تحقیقاتی واگذار شده به ایران از سوی آژانس را 12 مورد ذکر کرد و افزود: طبق قراردادی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسیده زمینه های تحقیقاتی چون اندازه گیری پارامترها در راکتور، مطالعه ناپایداری در محیط پلاسما، بررسی ساختارها، پروب ها و اندازه گیری ناخالصی ها در دیواره ها به ایران واگذار شده است.

وی کاربرد پلاسما و لیزر در صنعت در پزشکی، نانوتکنولوژی و کاربرد پلاسما در صنعت نساجی را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این مرکز نام برد و گفت: محققان این مرکز در سال 88 موفق به انتشار 91 مقاله ISI و یک ثبت اختراع بین المللی در امریکا شدند.

گداخت (همجوشی) هسته‌ای چیست؟

به گزارش مهر، همجوشی عبارت است از جوش هسته های دو اتم سبک تر و تشکیل یک هسته سنگین تر. همجوشی (گداخت) هسته ای یا فیوژن فرآیند عکس عمل شکافت هسته ای است. در فرآیند همجوشی هسته ای هسته های سبک مانند D-T با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته های سنگین تر و مقداری انرژی تولید می شود.

برای اینکه همجوشی امکان پذیر باشد هسته هایی که در واکنش وارد می شوند باید دارای انرژی جنبشی کافی باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی پیرامونشان فائق آیند. بنابراین دماهای وابسته به واکنش های همجوشی فوق العاده بالا است.

http://mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1095650

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]بازتاب جهاني موفقيت محققان ايراني گداخت هسته‌يي[/b]
در تحقيقي بين‌المللي با مشاركت محققان دانشگاه آزاد:
-فناوري استراتژيك
يك تيم تحقيقاتي بين‌المللي شامل محققاني از مرکز فيزيک پلاسما واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و پژوهشگراني از امريکا، استراليا و چين در موفقيتي قابل توجه به تكنيك گداخت هسته‌يي با کمک اتم هاي هيدورژن و برون دست يافتند كه راه را براي دستيابي به انرژي هسته‌يي پاك به كمك ليزر و بدون نياز به هرگونه مواد راديواكتيو فراهم مي‌كند.

به گزارش سرويس فن‌اوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس اميرحسين ساري، رييس اداره امور آزمايشگاه هاي مرکز فيزيک پلاسما واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: اين موفقيت تحقيقاتي از درخشان ترين دستاوردهاي علمي مرکز است که در همکاري مشترک با محققاني از كشورهايي چون امريکا، استراليا و چين حاصل شده است.

وي با بيان اين مطلب که همواره آرزوي دانشمندان هسته يي توليد انرژي از طريق واکنش هاي هسته يي بوده که سوخت اوليه آن مشکل پرتوزايي نداشته و زباله و پسماند آن نيز مشکل نگهداري و راديواکتيويته نداشته باشد و در حال حاضر مشکلي که در شکافت هسته يي هسته هاي اتم هاي سنگين مانند اورانيوم وجود دارد همين است ادامه داد: در گداخت هسته‌يي (نوع ديگري از واکنش هاي هسته يي) هسته هاي عناصر سبک به يکديگر جوش خورده و دراين فرآيند انرژي آزاد مي شود البته براي غلبه بر دافعه هسته هاي سبک (مانند هيدروژن و يا ايزوتوپ هاي آن) هنگام نزديک شدن به يکديگر شرايط بسيار سختي را بايد فراهم کرد.

رييس اداره امور آزمايشگاه هاي مرکز فيزيک پلاسما افزود: اين همان واکنشي است که در خورشيد و ستارگان و هسته کهکشان در حال انجام است. دماي بسيار بالا و جاذبه شديد عمل غلبه بر دافعه هسته ها را ممکن مي‌كند. دانشمندان از چند دهه گذشته تاکنون به فکر ايجاد شرايط لازم براي گداخت هسته ها افتادند.

ساري با بيان اين مطلب که در دماي بسيار بالاي لازم براي گداخت (چند ميليون درجه سانتي گراد) ماده در حالت چهارم خود (پلاسما) است تصريح کرد: دو روش براي محصور سازي گداخت هسته اي تعريف شده است که عبارتند از گداخت به روش محصور سازي مغناطيسي (MCF) و گداخت به روش محصورسازي لختي (ICF). در روش اول گازي مانند هيدورژن و ايزوتوپ هاي آن در اثر دريافت انرژي به پلاسما تبديل شده و دماي آن تاحد لازم براي واکنش گداخت بالا مي رود. اعمال ميدان هاي مغناطيسي باعث نگهداري ذرات گريزان از يکديگر تاحد ممکن مي شود؛ به اين ترتيب اين هسته ها به يکديگر جوش مي خورند که محصول آن هيليوم (بدون خطر)، انرژي و تابش الکترومغناطيسي و نوترون است.

وي گفت: دانشمندان جهان اين واکنش را از اين طريق با ساخت دستگاه هايي موسوم به توکامک به انجام رسانده اند و جهت مقرون به صرفه کردن آن در حال ساخت يک نيروگاه اوليه به نام ITER در فرانسه هستند که ساخت آن سال 2020 به اتمام مي رسد. آمريکا، اتحاديه اروپا، ژاپن، چين، کره و ... بودجه

اين پروژه عظيم را تأمين مي کنند. اين روش نيز مشکلات فراواني در پي خواهد داشت زيرا به تريتيوم ( ايزوتوپ هيدروژن ) به عنوان ماده اوليه احتياج دارد ونيز در محصولات آن نوترون توليد مي شود.

ساري اضافه کرد: روش ديگري نيز براي گداخت هسته يي با کمک ليزر وجود دارد که در آن انرژي لازم براي گداخت با کمک برخورد پرتوهاي ليزر بسيار پرتوان با ساچمه هاي حاوي ايزوتوپ هاي هيدروژن تأمين مي شود.

وي به روند مطالعاتي اين پرژوه تحقيقاتي با مشارکت مرکز فيزيک پلاسماي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي با مشارکت دانشمنداني از کشورهاي آمريکا، استراليا و چين اشاره کرد و گفت: عنوان اين تحقيق گداخت هسته يي با هيدورژن و برون با کمک ليزر بوده است که مطالعه آن با موفقيت به اتمام رسيد.

ساري ادامه داد: با استفاده از يک شبيه سازي به اين نتيجه رسيده ايم که گداخت هسته يي با کمک اتم هاي هيدورژن و برون، ممکن است. امتياز منحصر به فرد اين روش اين است که نه مواد اوليه و نه محصولات واکنش هيچ کدام پرتوزا نيستند به علاوه در اين واکنش ديگر نوترون توليد نمي شود و آن را به جرأت مي توان يک روش توليد انرژي هسته يي پاک و پايدار تلقي کرد.

[b]واکنش هاي بين المللي انتشار نتايج اين مطالعات [/b]
مهندس ساري تصريح کرد: واکنش هاي بين المللي انتشار نتايج اين مطالعات پس از انتشار اوليه نتايج اين تحقيقات در يك مجله ISI تحت عنوان Energy and environmental science در تاريخ 23 مارس 2010 در گزارشي در مجله New scientists منعكس شده است.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين مطلب که مجله New scientists يکي از معتبرترين مجلات علمي جهان به شمار مي رود افزود: در گزارشي که در رابطه با نتايج کار مرکز فيزيک پلاسما منتشر شد يکي از برجسته‌ترين دانشمندان هسته اي جهان به نام پرفسور استيو هان( Haan )که يکي از پيشروان متخصصين پروژه گداخت هسته يي ليزري NIF در ليورمور ايالات متحده امريکا و برنده مدال ادوارد تلر ( Teller) انجمن هسته يي امريکا است، در مورد اين تحقيق مي گويد: «اين روش به طور بالقوه بهترين مسير براي انرژي گداخت هسته اي است.»

نظر علمي اين دانشمند با توجه به سوابق علمي که دارد براي جهان قابل توجه است. او همچنين مي گويد:«نويسندگان اين ايده و تحقيق قبول دارند که کار زيادي در اين زمينه احتياج است.»

ساري ادامه داد: سردبير انجمن سلطنتي شيمي - پرفسور يان دي لي - هم در سرمقاله اي تحت عنوان Highlights in chemical technology به نتايج اين کار تحقيقاتي اشاره کرده و براي آن آينده بسيار روشني پيش بيني کرده است.

رييس اداره امور آزمايشگاه هاي مرکز فيزيک پلاسما با بيان اين مطلب که براي انجام عملي نتايج اين تحقيق نياز به ليزرهايي با تواني 10 برابر بالاتر از ليزرهاي كنوني است که با توجه به سرعت پيشرفت ساخت ليزرهاي با توان بالا ودر زمان کم اين اقدام در آينده نه چندان دور امکان پذير خواهد بود، گفت: مرکز تحقيقات فيزيک پلاسما واحد علوم و تحقيقات در هر دو زمينه گداخت هسته يي مغناطيسي و لختي در حال فعاليت تحقيقاتي است که در زمينه گداخت هسته يي مغناطيسي با توجه به وجود توکامک کوچکي در اين مرکز IR – T1 به طور تجربي در حال فعاليت علمي در سطح بين المللي با قراردادي منتعقد شده با آژانس بين اللمللي انرژي اتمي در وين است. همچنين اين مرکز صاحب امتياز کرسي پژوهشي در زمينه گداخت هسته يي در کشور نيز است.

در اين پروژه تحقيقاتي منحصر به فرد، گروه علمي تحقيقاتي شامل پرفسور هنريش هورا از دانشگاه new south wales استراليا، پرفسور جورج مايلي از دپارتمان هسته اي دانشگاه Illinois امريکا، پرفسور ژان توهي از انيستيتو فيزيک کاربردي و محاسباتي چين و پرفسور قرآن نويس از مرکز تحقيقات فيزيک پلاسما واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و دانشجويان دکتري اين مرکز مالکي نيا و عزيزي مشارکت داشتند.

http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1558638&Lang=P

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.