najaf47

هديه اين حقير بمناسبت روزجوان، ميلاد پربركت حضرت علي اكبر(ع)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسمه تعالی

با سلام

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/user29164_pic2746_1249203927.jpg[/img]

[color=green][size=24]دوستان عزیزم، جوانان گرانمایه ایران اسلامی، ضمن تبریک و تهنیت فرخنده زاد روز آقا حضرت علی اکبر(ع) { حضرت علی بن الحسین اوسط ،مشهور به علی اکبر(ع) } و روز فرخنده جوان، بر آن دیدم تا در این خصوص و پیرامون معرفت و محبت و مقام و منزلت و نیز در نسب طاهر آن بزرگوار مطالبی در حد اجمال به همراه مثنوی کوتاهی در مدح و ولادت آن بزرگوار که از سروده های این حقیر کمترین است به محضر معظم شما عزیزان تقدیم دارم:[/size][/color]

[color=blue][size=18]و اما تولد آن حضرت[/size][/color]

آن حضرت در روز یازدهم شعبان المعظم سال 43 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. مادرش لیلی بنت ابی مرّة بن عروة بن مسعود ثقفی است که از اعاظم و مشایخ بزرگ صدر اسلام بوده که بعضی مورخین و فقها به نقل از رسول خدا(ص) او را از سادات اربعه دانستند.( البته سادات اربعه منظور سادات واقعی هاشمیه و فرزندان رسول خدا و فاطمه زهرا و علی مرتضی علیهم السلام نیست بلکه منظور از حیث اصل و نسب اعظم و اشهر و معروف در جامعه عرب آن دوران و حتی قبل از اسلام است که متداول و مشهور عرف بوده که از این حیث آنها را سادات یعنی خاندان بزرگ از نظر شرافت نسب عربی میخواندند که عروة بن مسعود
جدّ مادری حضرت علی اکبر(ع) یکی از آنان است. علت اینکه حضرت را "اکبر" خوانده اند با آنکه به تصریح اغلب و اصح و اشهر مورخین ایشان از امام سجاد(ع) به لحاظ سنی کوچکتر بوده ولیکن به قول مرحوم آیت الله کمره ای رضوان الله تعالی علیه که از اعاظم و ثقات علمای معاصر بودند در شرح و حاشیه بر کتاب نفس المهموم ،گفته اند: علت لقب"اکبر" برای آن حضرت ،اینست که نسب هم پدری و هم مادری ایشان مورد توجه عرف عرب قرار داشته و خب نسب پدر بزرگوارشان که مشخص و مبرهن است که اشرف و اعظم و اکبر انساب عالمین و فخر زمین و زمان نسب طاهره حضرت سید الشهدا ارواحنا فداه است و نسب مادری ایشان نیز از" عروة بن مسعود ثقفی" که از شیوخ بزرگ یکی از اصیل ترین نژاد بسیار قدیمی عرب یعنی" ثقیف" میباشد . پس بدین دلیل ایشان را لقب " اکبر" داده اند و نه از حیث کِبَرِ سن.(( خب یکی از رذایل اخلاقی رایج در جامعه عرب که قبل اسلام و از دوران جاهلیت رواج داشته و متاسفانه امروز نیز در این جوامع عربی بسیار شایع گشته همین تعصب نژادی غلط که پس از اسلام به امر خدای متعال و بدستور نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت و معصومین علیهم السلام منسوخ شده بود است. ولیکن این خلق ناپسند علی رغم سفارشات دینی و شرعی و الهی متاسفانه تا امروز ادامه یافته است )) زیراکه به سند قاطبه مورخین(مانند طبری و ابن جوزی و ابن شهر آشوب مانزندرانی و مفید و...) اولین همسری که امام حسین(ع) برگزیدند ،علیا مخدره بی بی حضرت شهر بانو ، شاه زنان، دختر یزدگرد سوم ،شاه ایران بود که با خیل اسرا وارد عربستان شد که خود حکایتی طولانی دارد و البته شیرین که بیانگر محقق شدن مقدرات و عنایات خفیه الهی به این بانوی بزرگوار بوده و انتخاب ایشان برای امر امامت و مادری ادامه نسل ولایت و امامت پس از حضرت امام حسین(ع) است مانند رویای صادقه دیدن ایشان قبل از اسارت و زیارت وجود مقدسه حضرت زهرا و نیز امیر المونین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام و خواستگاری آن حضرات مقدس از این بانوی بزرگوار که در این مقال نگنجیده و از مقصود مقاله خارج خواهیم شد وچنانچه بعدها فرصتی مغتنم پدید آمد به آن خواهیم پرداخت.
مع ذالک اکثر و اصح مورخین عمر شریف حضرت علی اکبر(ع) را 18 سال دانسته اند که بدین مناسبت به اهتمام رهبر فرزانه انقلاب دام ظلّه العالی روز میلاد آن حضرت را روز " جوان " نامیدند. علیهذا آن حضرت در این خانواده منحصر بفرد پا به عالم ناسوت نهاد و در مکتب ولایت و امامت پرورش یافت تا چنان فداکاری منحصر به فردی در عرصه روز طف و میدان کربلا به تصویر کشاند.
به قول اصح ارباب مقاتل آن حضرت اول کسی بود که از بنی هاشم به میدان نبرد اعزام گردید و این بر این نکته دلالت دارد که وجود مقدس ابی عبدالله(ع) اول فدایی دین حق در روز عاشورا را عزیز ترین کس و فرزند دلبند خود قرار داد تا همه بدانند که حضرت برای اعتلا و احیای دین خدا از همه چیز خود دست شسته و پیشگام خواهد بود. فلذا با دست خویش لباس رزم بر تن دلبند خویش کرد و با دلی اندوهناک و غمبار و چشمانی اشکبار سر به آسمان بلند نمود و فرمود: اللّهمّ اشهد علي هؤلاء القوم. لقد برز اليه غلام اشبه النّاس برسولك خَلقاً و خُلقاً و منطقاً. یعنی : خدایا تو شاهد باش. شهادت میدهم که برابر این قوم کسی به میدان میرود که صورتا" و سیرتا" و به گفتار شبیه ترین مردم به رسول توست.

لذا شاعر در اینجا بسیار زیبا و ظریف به زبان حال آقا سیدالشهدا(ع) چنین اشاره کرده که:

من نگویم که مرو" ماه" برو....... لیک قدری بَرِ من راه برو

و نیز رو به عمر سعد ملعون نمود و فرمود: عمر سعد! قطع اللّه رَحِمك كما قطعت رَحِمي، و سلّط عليك من يذبحك في فراشك
یعنی : عمر سعد(لع) خدا رَحِمت را قطع كند، همانطوري كه تو رَحِمم را قطع كردي(پسرم را کُشتی) و كسي را بر تو مسلط كند كه تو را در بستر خواب سر ببرد.
در جريان قیام مختاربن ابی عبیده ثقفی(ره)دقیقا" همين طور شد و دعای حضرت مستجاب گردید. وقتي مختار(ره) قيام كرد، ريختند درون خانه عمرسعد(لع)و او را در بستر خواب سر بريدند. اين دعاي حجت و ولی خداست که لسان الله کامل ناطق است و کلامش کلام حق است وتحقیقا" ردخور ندارد و محقق میشود.
در اینجا مقتل آقا علی اکبر(ع) را تا انشاءالله به وقت ایام محرم و شهادت آن بزرگوار صرف نظر کرده وفقط به این ذکر کوتاه بسنده میکنم که پس از شهادت آقا علی اکبر(ع) چنان حال مصیبتی بر حضرت سیدالشهدا(ع) عارض گشت که حضرت فرمودند: یا وَلَدی علی ، عَلَیَّ بالدّنیا بَعدِکَ العَفا(علی جان بعد از تو اف بر زندگانی دنیا یعنی بعد از تو من دیگر زندگی دنیا میخواهم چه کنم)وحضرت نتوانستند پیکر نازنین آن بزرگوار را به خیام حرم آورند با اینکه آقا ابی عبدالله(ع) بر بالین همه و تک تک شهدا حاضر شده و پیکرهای آن عزیزان را به حرم منتقل مینمودند لذا رو به حرم نموده و فرمودند: بیایید برادرتان را به خیمه ها ببرید! و این خود بیانگر اوج سبوعیت قاتلین آقا ابا عبدالله(ع) و اصحاب و یاران ایشان است که حمید بن مسلم کوفی که بعنوان شاهد و ناظر و راوی به کربلا آمده چنین میگوید: وَقَطَّعواهُ بالسّیوف اِربا" اِربا...........و.....لعنةالله الدّائم عَلَی القوم الظالمین.

[size=18][color=blue]فضایل حضرت علی اکبر(ع):[/color][/size]

نمود حضرت علی اکبر(ع)و حضرت اباالفضل(ع) درصحنه ی کربلاست مورخین نقل کرده اند زمانی که لشکر عمرسعد(لع) چهره ی بابرکت حضرت رادیدند گفتند(فتبارک الله احسن الخالقین) این قدر حضرت علی اکبر(ع)شبیه پیامبر(ص)بودندکه لشکرعمرسعد(لع)گمان کردند پیامبر(ص)است که حضرت علی اکبر(ع) در رجز معروف خود به هنگام وارد شدن به میدان قتال فرمود:اناعلی بن الحسین بن علی(ع) ،نحن و ربّ البيت اولي بالنّبي ،تالله لا يحكم فينا ابن الدّعي، اضربكم بالسّيف احمي ان أبي، ضرب غلام هاشميًّ علوي...یعنی ما به حسين بن علي(ع) مرتبطيم. قسم به پروردگار كعبه ما به پيغمبر(ص) نزديكيم. حالا چه كار داريم مادر ما از بعضي از وابستگان شماست و به شما مي رود! همان حرفي كه پدر ما زده است كه ما زير بار حكومت ننگين ناپاكان نمي رويم، ما هم همان شعار را مي دهيم. واللّه أو تالله لا يحكم فينا ابن الدّعي؛یعنی اين ناپاك یزید بن معاویه(لع) نمي تواند بر ما حكومت كند.:
وبعدبحث ولایت و توحید راعنوان کردوفضایل امام حسین(ع)راتوصیف فرمود فضایل حضرت علی اکبر(ع)به قدری بودکه درزیارت عاشورابه ایشان سلام داده شده السلام علی الحسین وعَلی علیّ بن الحسین. لفظ علی بن الحسین(ع) اشاره به وجود بابرکت حضرت علی اکبر(ع)دارد و قبرحضرت نیز پایین پای امام حسین(ع) است.
امام حسین(ع) در وصف ایشان فرمودند:

اللهم اشهدعلی هولاءالقوم فقدبرزعلیهم غلام اشبه الناس خَلقاوخُلقاومنطقابرسولک » خدایا شاهد باش بر این قوم به سوی آنها آشکار می شود پسری که شبیه ترین فرد از نظر ظاهر واخلاق وگفتار به پیامبر(ص) است.
حال میدانیم که خلقت پیامبرهیچ نقصی نداشته است ولذا حضرت علی اکبر(ع)شبیه ترین فردبه پیامبر(ص)بوده، پیغمبری که قرآن درمورداخلاق ایشان فرموده:
انّک لعَلی خُلُق عظیم" حضرت علی اکبر(ع) ازنظراخلاق هم شبیه ترین فردبه پیامبر(ص)بوده است ازنظرمنطق هم شبیه ترین فردبه پیامبر(ص) بوده گفتارپیامبر(ص)به شهادت قرآن هرگز و هیچگاه ازروی هوای نفس نبوده و نیست فلذا امام حسین(ع) دروصف علی اکبر(ع)فرمود:علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد از نظر گفتار به پیامبرخداست(ص)و این یعنی که ، ماینطق علی الهوی (بدون هوای نفس)است ودرادامه فرمود:وکُنّا اذا شفقنا اِلی نبیّک نظرنا اِلی وَجهَه . خدا، این پسررابا این ویژگی به میدان می فرستم هرگاه دلمان برای پیامبر تنگ می شد به جمال اونگاه می کردیم.

علی رغم اینکه برامام حسین(ع)بسیار سخت گذشت امام حتی یک کلمه نمی گوید که عدم رضایت بر خداوند را برساند طبق آیه قرآن معصوم هم احساس دارد چرا که می فرماید::

انابشر مثلکم یوحی الی ... پیامبر(ص) فرمود: من هم بشری مثل شما هستم. پس امام حسین(ع)نیز احساس داردولی چون می داند رضای خدا دراین بوده هیچوقت ناراضی نیست.

در فضل آقا علی اکبر(ع) همین بس که علاوه بر دوستان دشمنان نیز زبان به مدح آن بزرگوار گشود ند.

[color=blue][size=18]و اما زیارت نامه آن حضرت :[/size][/color]

شیخ بزرگوار ابن قولویه در كتاب كامل الزیاره، ص 329 به سند صحیح از ابی حمزه ثمالی نقل كرده كه امام صادق(ع) چگونگی زیارت امام حسین(ع) را به او آموخت و گفت:

پس به جانب علی بن الحسین (ع)كه نزد پای امام حسین(ع) است رو كن و بگو:

السَّلام عَلیكَ یا ابنَ رَسُولِ اللهِ وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرَكاتُُهُ وَ ابنُ خَلیفَةِ رَسُولِ اللهِ و ابن بِنتَ رَسُولِ اللهِ وَ رَحمَةُاللهِ وَ بَرَكاتُهُ مُضاعَفَةً كُلَّما طَلَعَتِ الشَّمسُ أَو غَرَبَت السَّلامُ عَلیكَ وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ.

بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مَذبُوح وَ مَقتُولٍ مِن غَیرِ جُرمٍ بِأَبی وَ أُمّی دَمُكَ المُرتَقی بِهِ إلی حَبیبِ اللهِ بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مُقَدَّمٍ بَینَ یدَی أَبیكَ یحتَسِبُكَ وَ یبكی عَلَیكَ مُحترقاً عَلیكَ قَلبُهُ یرفَعُ دَمَكَ ألی عِنانِ السَّماءِ لا یرجَعُ مِنهُ قَطرَةٌ وَ لا تَسكُنُ عَلیكَ مَن أَبیكَ زَفرَةٌ حینَ وَ دَّعَكَ لِلفِراقِ فَمَكانُكُما عِندَاللهِ مَعَ آبائِكََ الماضینَ وَ مَعَ أُمَّهاتِكَ فی الجِنانِ مُنَعَّمینَ أَبرَأُ إلی اللهِ مِمَُن قَتَلَكَ وَ ذَبَحَكَ.

سپس خود را بر قبر بیانداز و دست خود را بر آن قرار ده و بگو:

سَلامُ اللهِ وَ سَلامُ مَلائِكَتِهِ المُقَرَّبینَ وَ أنبِیائِهِ المُرسَلینَ وَعِبادِهِ الصالِحینَ عَلیكَ یا مَولای وَ ابنَ مَولای وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَركاتُهُ .
صَلی اللهُ عَلیكَ وَ عَلی عِترَتَكَ وَ أَهل بَیتِكَ وَ آبائِكَ وَ أَبنائِكَ وَ أُمَّتهاتِكَ الأَخیارِ الأَبرارِ الَّذینَ أَذهَبَ اللهُ عَنهُمُ الرِّجسَ وَ طَهَّرَهُم تَطهیراً.
السَّلامُ عَلیكَ یا ابنَ رَسُولِ اللهِ وَ ابنَ أَمیرِالمُؤمِنینَ وَ ابنَ الحُسینِ ابنِ عَلِی وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ.
لَعَنَ اللهُ قاتِلَكَ وَ لَعنَ الله ُمَنِ استَخَفَّ بِحَقِّكُم وَ قَتََلَكُم وَ لَعَنَ مَن بَقِی مِنهُم وَ مَن مَضی نَفسی فِداؤُكُم وَ لِمَضجَعِكُم صَلَّی اللهُ عَلیكُم وَ سَلَّمَ تَسلیماً كَثیراً.

سپس گونه خود را بر قبر بگذار و بگو:

صَلَّی اللهُ عَلیكَ یا أَبا الحَسَنِ. (سه بار)

بِأَبی أَنتَ وَ أُمی أَتیتُكَ زائِراً وافِداً عائِذاً مِمّا جَنَیتُ عَلی نَفسی وَ احتَطَبتُ عَلی ظَهری أَسأَل اللهَ وَ وَلیی أَن یجعَلَ حَظّی مِن زِیارَتِكَ عِتقَ رَقبَتی مِنَ النّارِ.

ای فرزند رسول خدا و ای فرزند جانشین رسول خدا و ای فرزند دختر رسول خدا، سلام بر تو و رحمت و بركات خدا بر تو باد، هر دم كه خورشید طلوع و غروب كند. سلام بر تو و رحمت و بركات خدا بر تو باد.

پدر و مادرم فدای تو ای سربریده و ای كشته بی گناه ، پدر و مادرم فدای خون تو كه به سوی حبیب خدا( پیامبر) اوج گرفت. پدر و مادرم فدای تو كه پدرت تو را ( مانند هدیه ای گرانبها) با دستان خود ( برای خدا) تقدیم كرد در حالیكه بر تو می گریست و دل می سوزاند و خون تو را به سوی آسمان می پاشید و قطره ای از آن باز نمی گشت و پدرت از گریه آرام نگرفت هنگامی كه تو را وداع می گفت. پس جایگاه شما نزد خدا، با پدران و مادرانتان، در بهشت و برخوردار از نعمتهای بهشتی است. از آنكه تو را كشت و تو را سر برید، به سوی خدا دوری می جویم.

سلام خدا و رحمت و بركات او و سلام فرشتگان مقرب و پیامبران و بندگان شایسته خدا بر تو ای مولا و فرزند مولای من. درود خدا بر تو بر عترت و خاندان و پدران و فرزندان و مادران تو كه شایسته و نیك بودند و خداوند هر گونه پلیدی را از آنان دور ساخت و آنان را پاكیزه وطاهر گردانید. سلام بر تو ای فرزند رسول خدا و ای فرزند امیرالمؤمنین و ای فرزند حسین بن علی و رحمت و بركات خدا بر تو.

خداوند لعنت كند كسی كه با تو جنگید و كسی كه حق شما را نادیده گرفت و شما را كشت. و تمام رفتگان و زندگان آنان را خدا لعنت كند. جانم به فدای شما و مرقد شما. درود و سلام فراوان خدا بر شما باد.
.

درود خدا بر تو ای ابالحسن ، پدر و مادرم به فدایت، به سوی تو آمدم و تو را زیارت می كنم و از جنایتهایی كه بر نفس خود روا داشته ام و گناهانی كه بر دوش خود حمل كرده ام به تو پناه می آورم.از خداوند كه ولی تو و ولی من است می خواهم تا بهره مرا از زیارتت نجات از آتش دوزخ قرار دهد.

(البته به فرموده امام صادق(ع) برای زیارت از راه دور آن حضرت و حتی دیگر بقاع متبرکه کافیست در نیت و نظر خود محل های منقول در زیارت را در نظر آورده و بخوانید.)

[size=18][color=darkblue]در آخر مثنوی کوتاهی به همین مناسبت خجسته در منقبت مولی علی اکبر(ع) از سروده های این حقیر کمترین تقدیم و هدیه به دوستان جوان و عزیز میلیتاری[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scan0005%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scan0006.jpg[/img]

[size=18][color=darkred]در ضمن دوستان چنانچه مایل باشند توصیه میکنم که به دو لینک مطلب زیر که به مناسبت همین روز فرخنده از سایت خبر آنلاین است نیز نگاهی بیاندازند. بسیار زیباست.[/color][/size]

[size=18][url=http://www.khabaronline.ir/news-77752.aspx]زنگی نامه ای که نخوانده ایم[/url]

[url=http://www.khabaronline.ir/news-77753.aspx]این پدر وپسر[/url][/size]

[size=18][color=brown]یا علی مدد. نجف47[/color][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.