nasirirani

ایران غایب بزرگترین نمایشگاه فناوری خاورمیانه/ دلایل عدم حضور در جیتکس

Recommended Posts

[b]خبرگزاری مهر - گروه فناوریهای نوین: شانس حضور شرکتهای فناوری اطلاعات ایران در نمایشگاه جیتکس 2010 که بزرگترین نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات خاورمیانه است با توجه به قطع حمایتها از دست رفت و معدود شرکتها نیز از حضور در نمایشگاه بازماندند. [/b]
به گزارش خبرنگار مهر، با کاهش سیر همکاریهای داخلی برای حضور شرکتهای ایرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نمایشگاههای بین المللی، حضور این شرکتها در سطح بین الملل همه ساله بی رونق تر و کمرنگ تر می شود و این درحالی است که دیگر کشورهای منطقه با حضور در این قبیل نمایشگاهها آخرین تکنولوژیهای ارتباطی و فناوری اطلاعات خود را در معرض دید دنیا قرار داده و از توسعه و رشد دیگر کشورها نیز الگو می گیرند.

نقش برگزاری نمایشگاهی مانند جیتکس دبی که امسال از 17 تا 21 اکتبر (25 تا 29 مهرماه) برپا می شود در روند رشد و توسعه کشور امارات متحده عربی به خوبی مشهود است و حساسیت مسئولان این کشور نسبت به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره گیری از تکنولوژیهای روز دنیا بی شک ستودنی است. به نحوی که این کشور پیش بینی کرده که تا پایان سال 2010 سرمایه گذاری در حوزه ICT را به بیش از 15 میلیارد دلار برساند.

امسال هیچ نهاد دولتی ایرانی پیگیر حضور شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نمایشگاه جیتکس که به جرات می توان آن را مرکز ثقل توسعه ICT کشورهای خاورمیانه نامید، نبود و حتی از حمایتهای کمرنگ شورایعالی اطلاع رسانی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در سالهای اخیر به حضور معدود شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه کمک می کرد خبری نشد.

کارشناسان معتقدند نبود پرچم ایران در نمایشگاه جیتکس نه تنها فرصتهای سرمایه گذاری ایران و نمایش ظرفیتهای موجود آن در این بخش را از بین می برد بلکه تلاش چندین ساله شرکتهای IT کشور را نیز زیرسئوال برده است.

سال شمار حضور ایران در جیتکس

اگرچه اولین حضور ایران در نمایشگاه جیتکس از سال 1372 و با حضور یک شرکت ایرانی که عمده فعالیت اش ارائه نرم افزارهای اسلامی بود رقم خورد اما اولین حضور شرکتهای ایرانی در قالب غرفه ایران در سال 82 (جیتکس 2003) و توسط شرکت ثنارای (مرکز تحقیقات و توسعه صادرات نرم افزار) انجام شد. پس از آن هر ساله شرکتهای فعال ایرانی با حمایتهای دولتی برای معرفی توانمندیهای خود و نیز ایجاد یک بازار بین المللی در این رخداد بین المللی حاضر شدند.

کارشناسان با اظهار تاسف از عدم حضور ایران در نمایشگاه امسال جیتکس از حضور غرفه های دولتی و رسمی کشورهای لبنان، عراق، افغانستان و بحرین در این نمایشگاه خبر می دهند به نحوی که معتقدند شرکتهای خصوصی این کشورها بدون هیچ گونه دغدغه و هزینه خاصی و با خیال راحت قرار است به معرفی خود پرداخته و تمام توجه خود را به توسعه کسب و کار خارجی سوق دهند اما ایران که بزرگترین بازار IT منطقه را داراست و توانمندیهای بی شماری دارد، غرفه ای برای عرضه توانمندیهای خود در این نمایشگاه ندارد.

در این میان گفته می شود امسال بسیاری از شرکتهای ایرانی که سالهای گذشته به شکل مستقل در نمایشگاه جیتکس حضور داشته اند اسامی دیگری انتخاب کردند که باعث شده برخی از شرکتهای ایرانی با ثبت یک شرکت در کشوری دیگر با یک نام خارجی در جیتکس حاضر شوند.

[b]سوء استفاده کشورها از عدم حضور ایران در جیتکس [/b]

امیراشکان تربیت جویی که در سالهای گذشته مجری غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات دبی بود در مورد حضور شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: برخی شرکتهای بزرگ ایرانی که نیاز به حمایت مالی ندارند امسال با عضویت مستقل به صورت انفرادی غرفه هایی را در جیتکس در اختیار گرفته اند تا به معرفی محصولات خود بپردازند.

وی پیش بینی کرد که جیتکس سی امین سال برپایی خود را با حضور شرکتهای مطرح دنیا و غولهای فناوری همچون مایکروسافت و بدون رکود اقتصادی سالهای گذشته پشت سر بگذارد.

این فعال فناوری اطلاعات ادامه داد: سیر صعودی برپایی نمایشگاه جیتکس نشان می دهد که این نمایشگاه ویترینی برای نمایش جدیدترین فناوریها در کل دنیا است و عدم حضور در آن به صورت یک پاویون کشوری تاثیرات منفی برای فناوری اطلاعات ایران خواهد داشت.

تربیت جویی با تاکید بر اینکه خودمان را از حضور در جیتکس محروم کرده ایم به مهر گفت: در سالهای گذشته شورایعالی اطلاع رسانی زمینه حضور شرکتهای ایرانی را در این نمایشگاه فراهم می کرد که امسال بدون آنکه دلیل آن را اعلام کند این حمایت قطع شد.

وی گفت: سازمانها و نهادهای بسیاری در کشور مانند شورایعالی فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و شورایعالی اطلاع رسانی داعیه متولی بودن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارند اما اینکه چرا از حضور ایران در این رویداد که سومین رویداد بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا محسوب می شود حمایت نمی شود جای سئوال دارد.

حضور فعال در رویدادهای بین المللی لازمه دستیابی به اهداف چشم انداز

کارشناسان معتقدند اگر قرار است ایران در سند چشم انداز بیست ساله یعنی تا سال 1404 قطب اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه باشد نمی توان از برون گرایی و تبلیغ آن چه دارد غافل شود. چطور می توان امیدوار بود که ایران 1404 دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل باشد در حالی که برای حضور در یک نمایشگاه خارجی این چنین عمل می کند.

تحلیلگران براین باورند که ایران در حالی براساس سند چشم انداز باید در سال 1404 در پنج فناوری هسته ای، هوافضا، نانو، محیط زیست و ICT دارای رتبه اول در منطقه باشد که در زمان حاضر ضعیف ترین کشور دیجیتالی منطقه است و به نحوی در زمینه دولت الکترونیک و در زمینه آمادگی دیجیتالی در رتبه های آخر دنیا و منطقه قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان در خوشبینانه ترین حالت ممکن، حتی اگر در سال 1404 به اهداف سند چشم انداز هم برسیم و صاحب فناوریهای مهمی شویم به دلیل آن که حتی در یک نمایشگاه خارجی منطقه ای حضور فعال نداشته ایم تازه باید خود را به دنیا و خصوصا منطقه بشناسانیم. به همین دلیل است که علاوه بر تلاش برای توسعه علم و فناوری در داخل کشور نباید از تبلیغ آن چه داریم و آن چه می توانیم انجام دهیم غافل شویم.

مسئولان نیز باید باور کنند که حضور ایران در نمایشگاههای بین المللی، یک حضور تشریفاتی نبوده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم زیادی در توسعه کسب و کار در سطح بین المللی و حتی داخلی دارد بنابراین حضور در نمایشگاههای تخصصی بین المللی مانند جیتکس دبی و یا سبیت آلمان از این جهت اهمیت فوق العاده ای دارند. ضمن این که این حضور می تواند تبلیغات بسیار مناسبی برای چهره تجاری و تخصصی کشور ایران در سطح منطقه فراهم کند.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1171132

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.