TNT

sarus بالگرد ایرانی

Recommended Posts

چندیست که طرح پیشنهادی یک مهندس ایرانی، سر و صدای بسیاری در محافل هوافضای جهان به راه انداخته زیرا در صورت تحقق، به راستی تحولی شگرف در این صنعت به وجود خواهد آورد.

[img]http://orbitalvector.com/Aircraft/MTR/sarus%20mtr%20vtol.jpg[/img]


مشکل ترافیک در شهرهای بزرگ از جمله چالش های اصلی پیش روی دولت ها بوده که همواره هزینه کلانی صرف برطرف کردن عوارض و یا رفع آن می کنند

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده در ایالات متحده برای کاستن از چنین ضرر عظیمی ایجاد فرودگاه های کوچک و ترغیب مردم به استفاده از هواپیمادر سفرهای بین شهری است و بر همین اساس ،افراد و شرکت ها ی زیادی وارد معرکه شده اند تا با ارائه طرح های متفاوت مسیر رسیدن به چنین هدفی را هموار کنند.

در میان پیشنهادهای عملی و غیر عملی عرضه شده، چندیست که طرح پیشنهادی یک مهندس ایرانی، سر و صدای بسیاری در محافل هوافضای جهان به راه انداخته زیرا در صورت تحقق، به راستی تحولی شگرف در این صنعت به وجود خواهد آورد. آقای «سیامک یاسینی»، مهندس سابق ناسا و کمپانی بویینگ که اکنون شرکت کوچکی با عنوان AeroCopter را در شهر بوستون اداره می کند، وسیله پرنده ای بین هواپیما و هلی کوپتر را معرفی کرده که به راستی نام بالگرد یا حتی چرخبال برازنده آن است. این پرنده پیشرفته با نام SARUS از یک روتور چرخان به قطر 21 فوت در دور بدنه بهره می گیرد که به دلیل توانایی تغییر زاویه تا 87 درجه، حول محور عرضی، قادر است برخاست عمودی انجام داده وسپس حرکت افقی خودرا با اتکا به یک موتور ملخی در انتهای بدنه، آغاز نماید.



[img]http://www.avia.ir/Images/News/Larg_Pic/3-11-1389/IMAGE634314029056475276.JPG[/img]



آقای یاسینی در مقایسه ساروس با هواپیمای عمود پرواز V-22 Osprey اعتقاد دارد که به دلیل وجود یک روتور که از خاصیت شناوری مغناطیسی در آن استفاده می شود ، ثبات و قابلیت مانور «ساروس» خیلی بهتر از «اُسپری» بوده و بسیاری از نگرانی ها و مشکلات V-22 در این پرنده رفع شده است.

به گفته این مهندس 52 ساله، نمونه اولیه «ساروس» در مدتی حدود 24 ماه تکمیل شده و می توان آن را با قیمتی کمتر از یک میلیون دلار به مرحله تولید رساند. البته سیامک یاسینی ساخت گونه نظامی این هواپیما را هم به اسم Kestrel در نظر دارد که بدون کمترین توضیحی، بهای سه میلیون دلاری آن را یادآوری می کند

اگرچه ساروس خاطره ادوات پرنده فیلم های علمی-تخیلی را در ذهن زنده می کند اما بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی معتقدند تحقق این ایده، دگرگونی شگرفی را در این رده از وسایل پرنده ایجاد می کند که در آینده راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود. هم اکنون شرکت «آئروکاپتر» به دنبال سرمایه گذاری برای توسعه و انجام آزمایش های اولین محصول خود می گردد.

[url=http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=12729]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.