mahdavi3d

HSCSD و edge و 3g چیست؟

Recommended Posts

(جي پي آر اس) مخفف كلمات General Packet Radio Service (يا خدمات راديويي بسته هاي اطلاعاتي) است كه با به كارگيري اين تكنولوژي در شبكه تلفن همراه، امكان خدماتي نظير مرور در اينترنت، ايميل، ارتباطات تصويري، پيام هاي چند رسانه اي و خدمات مبتني بر مبدا را فراهم مي كند. اين سرويس به شبكه ها اين امكان را مي دهد كه خدمات اينترنتي پر ظرفيت را به صورت دائمي و بدون وققه، به مشتركان خود ارائه دهند.

براي استفاده از اين تكنولوژي، شما بايد PDA يا موبايلي داشته باشيد كه GPRS را پشتيباني كند تا به شركتي كه سرويس GPRS را ارائه مي كند، دسترسي پيدا كنيد.
GPRS به صورت كلي سه مزيت براي مشترك خود به ارمغان مي آورد:- اول اينكه امكان مي دهد تا همواره ارتباط خود را با اينترنت حفظ نماييد و لازم نيست براي برقراري هر ارتباط، هر بار به شركت ارائه دهنده سرويس اينترنت متصل گرديد.- دوم اينكه GPRS به صورت ذاتي داراي سرعت به مراتب بالاتري نسبت به خطوط ارتباطي داده معمولي در موبايل مي باشد.خطوط معمولي موبايل، حداكثر داراي سرعت 9.6 كيلوبيت در ثانيه مي باشند و در صورت استفاده از سرويس High-Speed Circuit Switched Data يا همان HSCSD حداكثر مي توانند از سرعت 1.44 كيلوبيت در ثانيه بهره ببرند. در صورتي كه GPRS مي تواند تا سرعت 56 كيلو بيت در ثانيه شما را به اينترنت متصل نمايد.- سومين و اصلي ترين مزيت GSRP اين است كه شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودي و خروجي به شركت ارائه دهنده سرويس مي پردازيد و نه بر اساس مدت زماني كه به اينترنت متصل هستيد. اين به آن معنا است كه ممكن است شما تمامي روز به اينترنت متصل باشيد اما فقط در هنگام ارسال يك پيغام، مبلغي را پرداخت كنيد.

سيستم GPRS چه تفاوتي با GSM دارد؟
در سيستم GPRS يك لايه Packet-Switched به شبكه GSM موجود موبايل اضافه مي شود. در واقع GPRS يا نسل 2.5 تلفن هاي همراه، يك سرويس راديويي بي سيم، جهت ارسال ديتا است كه به نوعي يك مرحله مياني بين GSM (نسل دوم) و UMTS (نسل سوم) شبكه هاي مخابرات سيار است كه امكان ارسال ديتا را با سرعت 171.2 كيلو بيت بر ثانيه، امكان پذير مي سازند.بدين ترتيب سيستم GPRS، پهناي باند وسيع تر و امكانات راديويي بيشتري را در اختيار مشتركين قرار مي دهد تا ارسال ديتا با سرعت بيشتري انجام شود، كه اين مقدار 3 برابر حداكثر سرعتي است كه كاربران مي توانند از شبكه هاي تلفن ثابت، اطلاعات دريافت كنند و تقريبا بيش از 10 برابر سرعت ارسال ديتا در شبكه فعلي GSM است.استاندارد اصلي GSM در سال 1991 به وجود آمد كه به نسل دوم يا G2 شهرت يافت. بعدا استانداردسازي GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG#25 مورد تاييد قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تكميل گرديد. خدمات GPRS از اين تاريخ به بعد رو به گسترش بوده است. كاربردهاي GPRSپست الكترونيكي با توجه به ارتباط دائمي با اينترنت در سيستم GPRS و پرداخت هزينه به ازاي اطلاعات ارسالي و دريافتي، شما مي توانيد نامه هاي الكترونيكي خود را در هر زمان با حداقل هزينه و حداكثر سرعت دريافت و يا به آنها پاسخ دهيد.
پيغام هاي لحظه ايارتباط دائمي به اينترنت به شما امكان مي دهد تا همواره پيغام هاي فوري خود را كه توسط نرم افزار هاي Chat فرستاده مي شوند، در هر لحظه دريافت و به آنها پاسخ دهيد. يعني شما مي توانيد با هركدام از برنامه هاي IRC/ICQ/Yahoo Messenger/MSN Messenger/AOL Messenger و... در تمامي مدت روز بهره ببريد. MMSتنها بستري كه شما مي توانيد از امكانات صدا، تصوير و ويدئو در سيستم MMS يا Multimedia Messaging Service (كه نسخه پيشرفته SMS مي باشد) به طور كامل بهره مند شويد، GPRS مي باشد.

مرور سايت هاي وبهمچون ديگر خدمات، شما توسط GPRS مي توانيد تقريبا با سرعتي معادل خطوط تلفن معمولي، يعني 56 كيلوبيت در ثانيه، صفحات مورد علاقه خود را مرور كنيد.
WAP (كارهاي گروهي)GPRS به شما امكان مي دهد تا همواره به تقويم كاري و يا اطلاعات اشتراكي همكاران خود دسترسي داشته باشيد. كارائي و عملكرد GPRS شبكه هايي كه داراي هسته GPRS مي باشند به وسيله سيستم هاي IS-136TDMA-3G توسعه يافته اند و پيش بيني مي شود كه براي سيستمهاي نسل سوم (3G) به صورت شبكه مركزي درآيند. براي اين كه شبكه هاي موجود با سرويس GPRS سازگاري داشته باشند كانال هاي راديويي به شكل جديدي تعريف شده و عمل تخصيص اين كانال ها از انعطاف پذيري بالايي برخوردار مي باشند به اين معني كه از يك تا هشت تايم اسلات را مي توان به يك كاربر تخصيص داد و يا چندين كاربر فعال را به صورت اشتراكي به يك تايم اسلات اختصاص داد. در كنار انعطاف پذيري اختصاص كانال ها عمل تخصيص Downlink و Uplink نيز به صورت جداگانه انجام مي شود. منابع راديويي به طور ديناميكي بين سرويس هاي مكالمه و ديتا مي تواند به اشتراك گذاشته شود و به عنوان تابعي از بار ترافيكي، علايق و ترجيحات اپراتور عمل نمايد.

در سرويس GPRS براي اين كه بتوان به ازاي هر كاربر ميزان bit rate را به جاي 9kb/s تا بيش از 150kb/s ارائه نمود روشهاي كدينگ گوناگوني ارائه شده و همچنين ذخيره سازي GPRS به صورت سريع (GPRS fast reservation) به شكلي طراحي شده كه بتوان انتقال بسته ها را در فاصله زماني 0.5 تا 1 ثانيه شروع نمود. عمليات امنيتي در مورد GPRS معادل امنيت سازي در شبكه GSM مي باشد به شكلي كه عمليات تصديق اطلاعات مشتركين و الگوريتم هاي رمز نگاري يا Ciphering Algorithms براي انتقال بسته هاي داده به شكل بهينه مشابه با GSM انجام مي شود. با توجه به سرعت و كارايي بالاي GPRS در تحويل اطلاعات در مقصد بايد اذعان نمود كه اين سرويس نسبتأ ارزانتر از Circuit Switched data يا همان SMS (يا CSD) تمام مي شود. كارايي GPRS GRPS در تئوري بايد بتواند سرعت انتقال اطلاعات را بالاي 115 كيلوبيت در ثانيه برساند، در حالي كه در عمل اين سرعت به 40 كيلوبيت در ثانيه مي رسد. حال آنكه سرعت ارتباط در دستگاه هاي متفاوت GPRS به مراتب با يكديگر فرق مي كنند.

براي محاسبه سرعت ارتباطات در دستگاههاي GPRS بهتر است طرح كدها و ساختمان كلاس هاي مربوط به آن را بررسي كنيم: GPRS در كل داراي چهار نوع كد CS3، CS2، CS1 و CS4 مي باشد. ولي هر كدام از اين كدها قابليت انتقال اطلاعات با حداكثر سرعت 21.4 كيلوبيت در ثانيه را دارند و در هر يك از آنها نيز بخشي براي تصحيح خطا در انتقال اطلاعات در نظر گرفته شده است.CS1 داراي بيشترين سهم براي تصحيح اطلاعات مي باشد و فقط در حدود 9 كيلوبيت در ثانيه از 21.4 كيلوبيت در ثانيه جهت انتقال اطلاعات باقي مي ماند. CS2 و CS3 داراي سرعت بيشتري مي باشند و سرعت انتقال اطلاعات در آنها به حدود 13.4 و 15.6 كيلوبيت در ثانيه مي رسد. و در CS4 سرعت انتقال به حداكثر مقدار خود مي رسد و هيچ نوع تصحيح اطلاعاتي در آن انجام نمي گردد. دستگاههاي موجود GPRS، تنها CS2 و CS1 را با سرعتي پايين تر ارائه مي دهند و در مواقع لازم اين دو به جاي يكديگر مورد استفاده قرار مي گيرند.شبكه هاي GSM و GPRS هر دو امكان دادن 8 انشعاب داده اي در هر لحظه از زمان را دارا مي باشند كه به هر يك از آنها يك timeslot مي گوييم. لذا سرعت انتقال اطلاعات را مي توان با كنار هم قرار دادن timeslot ها بيشتر و بيشتر كرد.

در عمل سرعت انتقال به علت محدوديت ايجاد شده توسط شركت ارائه دهنده خدمات و همين طور محدوديت موجود در دستگاهها كاهش مي يابد.دستگاههاي GPRS هم قادر هستند تعداد محدودي timeslot را با يكديگر ادغام كنند و بر اين اساس به كلاس هاي مختلفي تقسيم مي شوند:كلاسهاي مشتركين GPRS به طور كلي سه كلاس براي GPRS MS (يا همان مشتركين gprs) مطرح است:كلاس Aدر اين كلاس MS مي تواند به طور همزمان براي GPRS و ديگر سرويس هاي GSM به كار گرفته شود. كلاس Bدر اين كلاس MS مي تواند شخصا كانال ها را جهت GPRS و يا ديگر سرويسهاي GSM كنترل نمايد. كلاس Cدر اين كلاس MS منحصرا براي سرويس GPRS به كار گرفته مي شود. پياده سازي شبكه GPRS ساده ترين روش پياده سازي GPRS استفاده از ساختار شبكه GSM مي باشد. به همبن منظور نياز به تغييرات سخت افزاري و نرم افزاري در ساختار موجود شبكه GSM مي باشد كه مهم ترين تغيير سخت افزاري اضافه نمودن يونيت PCU يا همان Packet Control Unit در گره BSC مي باشد. در گره هاي BTS و HLR و MSC/VLR تنها نياز به تغييرات نرم افزاري مي باشد كه با توجه به گستردگي گره هاي BTS اعمال تغييرات نرم افزاري را مي توان به صورت Remote و بدون حضور فيزيكي در سايت انجام داد. در خصوص GPRS MS به جز تغييرات نرم افزاري مهم ترين تغيير سخت افزاري عبارت است از تغييراتي كه بر روي پاور MS انجام مي شود تا بتواند سرويسهاي GPRS را پشتيباني نمايد.

سرويس هاي GPRS علاوه بر سرويس هاي Basic كه در فاز يك GPRS وجود دارند مي توان به سرويسهاي زير كه در فاز دو GPRS مطرح مي باشند اشاره نمود:1- Enhanced Qos Support in GPRS. 2-Unstructured Octet Stream GPRS PDP Type2- Access to ISPs and Intranets3- GPRS Prepaid4- GPRS advice of Charge5- GPRS Call6- Point to multi-point Services آينده GPRS خطوط داده اي در موبايل ها بيانگر اين واقعيت هستند كه سرعت داده ها در اين دستگاه روز به روز افزايش خواهد يافت، چنانكه بتوانيد بخش هاي ويدئويي خبرهاي ورزشي را هم در موبايل خود داشته باشيد يعني يك تلفن تصويري كامل را همواره با خود همراه داريد. گفتيم كه استاندارد اصلي GSM در سال 1991 به وجود آمد كه به نسل دوم يا G2 شهرت يافت. در چند سال گذشته HSCSD و GPRS ويژگي هاي داده در GSM را بهبود داده اند. در حالي كه تكنولوژي EDGE يا Enhanced Data rates for GSM Evolution آن را بهتر مي كند و در آينده سرعت آن را به حدود 60 كيلوبيت در ثانيه خواهد رساند. در اين نوع سيستم ها چهار timeslot در كنار يكديگر مي تواند خطوط با سرعت بالا را در موبايل به شما عرضه كند. شاخه هاي اصلي GSM استاندارد يعني GPRS، HSCSD،EDGE همگي از نوع سرويس هاي G2.5 محسوب مي شوند. در حال حاضر همه منتظر G3 هستند. اما شايد لزومي نداشته باشد كه به اين زوديها نسل سوم شبكه ها (يعني G3) در همه جا گسترش يابد و شايد تنها در شهرهايي به كار گرفته شود كه به علت حجم بالاي اطلاعات، به كار گيري در آنها ضروري به نظر مي آيد.

منبع: http://www.isfcomputer.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=23:maghaelmi&catid=11:maghaelmi&Itemid=31

---------------------------------

[align=justify]بنده شخصا تا قبل از اين كه با سرويس GPRS آشنا بشوم از سرويس "ديال آپ" استفاده مي كردم كه هزينه تلفن (اشغالي خط) سنگيني داشت. به نظرم براي كساني كه به هيچ نوع اينترنت پرسرعت (ADSL , WIMAX, WIRELESS, و... ) دسترسي ندارند، اين سرويس جايگزين خوبي براي "ديال آپ" است. هزينه اش سر جمع مي شود: "هزينه تهيه يك سيم كارت" + "هزينه تهيه مودم EDGE (در حال حاضر بين 50 تا 100 تومان)" + "هزينه خريد بسته ماهيانه اينترنت نامحدود (ماهي 10 تومان)"

بهترين مزيتش اين است كه ديگر پول تلفن نمي دهيد. البته سرعتش (پهناي باند) گاهي اوقات نوسان دارد، ولي بيشتر اوقات، بيشتر از ديال آپ است.[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون . تا 3جي وارد بشه كه كلي طول ميكشه ولي شركتهاي خصوصي نسبت به تحولات و نوآوري هاي جديد سريعتر عكس العمل نشون ميدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فدات شم iphone 4g اومد به بازار ما هنوز اندر خم 3g هستیم
ما زیر ساخت اطلاعاتیمون چون خیلی ضعیفه مجبوریم دیر اینهارو وارد کنیم
مثل همین MMS

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فدات شم iphone 4g اومد به بازار ما هنوز اندر خم 3g هستیم
ما زیر ساخت اطلاعاتیمون چون خیلی ضعیفه مجبوریم دیر اینهارو وارد کنیم
مثل همین MMS[/quote]
مگه 4g همون وایمکس نیست؟ من که هرچی گوشی با پسوند 4g دیدم فقط فرقشون با بقیه پشتیبانی وایمکس بود!
درضمن آیفون 4g که هنوز عرضه نشده!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مهدوی
یکی از مشکلات gprs پینگ بالا و گم شدن بالای بیت های ارسالی دریافتیست...البته نسبت به شرایط فرق میکنه
منم که gprs استفاده می کنم وبگردیش خیلی بده
شبا که دیگه حتی همین سایتم باز نمیشه

وضعیت gprs شما چطوره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]الان هزينه اين كم بود؟؟؟بعدشم من مودمشو دارم. اشغاله
يه چيزي اونور تر[/quote]
بهتر از ماهي 100 تومان پول تلفن هست كه! big_grin
آن هم نه پول اينترنت، فقط پول اشغال خط!

[quote]آقا مهدوی
یکی از مشکلات gprs پینگ بالا و گم شدن بالای بیت های ارسالی دریافتیست...البته نسبت به شرایط فرق میکنه
منم که gprs استفاده می کنم وبگردیش خیلی بده
شبا که دیگه حتی همین سایتم باز نمیشه

وضعیت gprs شما چطوره؟[/quote]
مودم بنده تمام سه استاندارد HSCSD ،EDGE ،GPRS را پشتيباني مي كند. و در حال حاضر به صورت اتوماتيك روي EDGE قرار دارد.
براي دانلود از طريق نرم افزارهاي دانلود مشكلي پيش نمي آيد. ولي در بعضي ساعات شبانه روز، بخصوص شب ها، يا صفحات وب را باز نمي كند و يا نياز به چندين بار بازآوري صفحه دارد. شايد همان مشكلي باشد كه شما فرموديد.


اين چند روز هي ارور 619 مي داد، مشكل شبكه اپراتور بود، چقدر حرص خورديم icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.