IRGCAF

نخستین سلاح های هدایت شونده ی هواپرتاب

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آلمانیها در حالی که با پیشرفت متحدین روبه رو بودند جنگ افزار هدایت شونده ای را طراحی کردند که در زمان خود منحصربه فرد بود.هرچند جنگ افزارهایی همچون موشک های هوا به هوای رادیو کنترل هنسل و هدایت سیمی توسعه یافته بودند ولی هیچ گاه مورد استفاده قرار نگرفتند.

نخستین موشک کروز هم به وسیله ی آلمانیها تولید گردید .موشک4744پاوندی فیسلر Fi 103A_!موسم به V_1ِ یا FZG_76 از یک موتور جت ضربانی استفاده می نمود (با توجه به صدای همین موتور وی 1 به بمب وزوزی مشهور شده بود) که در حقیقت نخستین نمونه ی اولیه موتور انفجار پالسی امروزی محسوب می گشت .

در حالیکه نمونه ی هدایت تلویزیون این موشک ها در حال توسعه بودند گونه های هواپرتاب آن به وسیله ی هواپیماهای آلمانی هنکل مستقر هلند مورد استفاده قرار می گرفت.

موشک هدایت شونده ی هوا به زمین هنسل برای حمله به کشتی ها و پل ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

بزرگترین موفقیت به وسیله ی این سلاح ها در آن زمان به دست آمد غرق شدن کشتی های ایتالیا در رم به وسیله ی موشک های فریتز x در سال 1944 به دست آمد .

نقطه ی اوج به کاربردن سلاح های مختلف هواپیما در جنگ جهانی دوم در 6 اوت 1945 نمایان گردید .در این روز یک فروند بویینگ بی 29 بمب افکن ایالات متحده اقدام به پرتاب نخستین بمب اتمی دنیا در شهر هیروشیما نمود و سه روز بعد بمبی بر روی ناکازاکی فرود آمد که طی آن بیش از 30000تن جان خود را از دست دادند .

این روند پیشرفت در جنگ های بعدی ادامه یافت در نبرد کره موشک های هوا به زمین هدایت تلویزیونی به طور محدودی بر علیه تونل ها مورد استفاده قرار گرفتند .

در عملیات سال 1950 فرانسه بر علیه شورشیان الجزایر موشک های هوایی ضد تانک نورد برای نخستین بار به وسیله ی بالگرد های فرانسوی برای مقابله با نیروهای زرهی دشمن به کار رفت .ویتنام نیز صحنه ی نخستین کاربرد موشک های هوا به هوا کوتاه برد و میان برد AIM_9 سایدوایندر و AIM_7 اسپارو بود .

علاوه بر این سری بمب های هدایت شونده ی لیزری پیووی ساخت ری تیان و توپ گاتلینگ M61جنرال داینامیکس نیز برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفتند .در همین ضمینه روسیه توپ دولول 23 میلیمتری را که از توپ محصول 1918 آلمان برگرفته شده بود عرضه کرد .جنگ 1982 فالکند نیز صحنه ی هنر نمایی موشک های ضد کشتی AM39 و MBDA موسوم به اگزوسه و موشک بالگرد پرتاب سی اسکو ا بودند.

راکتهای هواپرتاب با بالهای تاشو از جمله سلاح هایی بود که در سالهای پس از جنگ توسعه یافت .راکت های 2؟75 اینچی هایدر 70 ساخت جنرال دینامیکس و رقیب کانادایی 70 میلیمتری آن CRV7 ماژارال دارای مهمات پخش شونده ی گارکو و سر جنگی فلاچت بودند .

در همین زمان روسیه راکت های 80 میلیمتری S_8 را جایگزین نمونه های 57 میلیمتری S_5 نمود.

در کالیبر های بزرگتر آمریکا استفاده از راکت های 5 اینچی (127 میلیمتری) زونی را آغاز نمود و روسیه ضمن به کارگیری راکت های هدایت شونده ی لیزری S_13L نمونه های سنگین تر 240 میلیمتری S_24B و 340 میلیمتری S_25OF را نیز به کار گرفت ..

همگام با راکت های هواپرتاب بمب ها نیز مسیر توسعه ی خود را طی نمود .در این راستا بمب های تاخیری جهت تامین ایمنی هواپیما حین بمباران در ارتفاع پایین بمب های خوشه ای جهت بمباران غیر دقیق به وسیله پخش ریزبمب های بر روی منطقه هدف و بمب های نفوذ کننده با ترکیبی از چتر و شتاب دهنده راکتی جهت دسیابی بال حین برخورد عمدی هدف نظیر باند و خطوط ارتباطی دشمن توسعه یافت .

امروزه روند توسعه بمب ها با به کارگیری هدایت لیزری و ناوبری ماهواره ای و جست و جو گری تصویر ساز مادونه قرمز هم چنان ادامه دارد.

مجله صنایع هوایی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امريكايي ها هم اولين بار در اين عرصه بمب هاي هدايت راديويي را در جنگ دوم جهاني دوم به كار گرفتند. در جنگ هاي دريايي هم نخستين سلاح هدايت شونده ضد كشتي با هدايت راداري BAT يا همان خفاش نام داشت كه در همان جنگ به كار رفت. ولي در دهه پنجاه امريكاييها نا آگاهانه به جاي توسعه سلاح هاي هدايت شونده به بمب هاي سرشي bull-pup روي آوردند كه پسرفت محسوب مي شد. بمب هاي عظيم و 5 تني هدايت راديويي تارزون و رازون در جنگ كره به كار رفتند. جنگ ويتنام عرصه را براي بمب هاي هدايت تلويزيوني،‌ مادون قرمز و ليزري گشود و سرانجام در جنگ 1999 بالكان بود كه مهمات ماهواره اي JDAM براي اولين بار استفاده شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.