SSADEGHS

نبردهای ناشناخته جنگ جهانی دوم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[right]دوست عزیز این جنگ یکی از مجموعه نبردهای زیر مجموعه عملیات مارکت گاردن هست نیروها سعی می کنن خودشون تا چتربازها مقاومت می کردن برسونن به پل ها داستان جداگانه خیلی مطرح نشده[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='jalilnoori' timestamp='1378633044' post='337249']
[right]دوست عزیز این جنگ یکی از مجموعه نبردهای زیر مجموعه عملیات مارکت گاردن هست نیروها سعی می کنن خودشون تا چتربازها مقاومت می کردن برسونن به پل ها داستان جداگانه خیلی مطرح نشده[/right]
[/quote]
خیر این نبرد زیر مجموعه نبردهای عملیات aintree است که با هدفی کامل مجزا از عملیات مارکت گاردن به وقوع پیوست پس از عملیات موفق نورماندی و تسهیل ورود به جبهه غرب ، متفقین آماده حمله به خاک اصلی آلمان بودند اما مانعی بر سر آنها بود و آن وجود نیروی انبوه پیاده و زرهی آلمان در شمال مرزهای فرانسه در هلند و بلژیک بود در نتیجه عملیات مارکت گاردن را با هدف فرعی آزاد سازی هلند و با هدف اصلی محاصره نیروهای آلمانی در غرب و شمال غرب به منظور گذر از خطوط دفاعی زیگفرید و ورود به برلین بدون دغدغه پاتک این نیروها طراحی کردند اما آلمانها در هلند و در شهر آرنهم در استان خلدر لند به شدت مقاومت کردند و اجازه عمل به نیروهای چترباز را ندادند بد نیست بدانید عملیات چتربازان در آرنهم بزرگترین عملیات چتربازی تاریخ تا آن زمان بود با توجه به این شکست استراتژیک متفقین متوجه شدند که توانایی یک سره کردن کار در این عملیات را ندارند از طرفی حالا با جبهه جدید و تقویت شده آلمانها در جنوب شرقی هلند مواجه بودند که مواضع تازه متفقین در فرانسه و مرکز هلند را تهدید می کرد بنابراین تصمیم به یک سره کردن کار این نیرو کردند . پس از عملیات ناموفق مارکت گاردن موفقیت در این عملیات هر چند با تلفات بسیار همراه بود اما را ه را برای ورود به خاک اصلی آلمان هموار کرد این جاست که اهمیت این نبردهای ولو کوچک اما ناشناخته مشخص می شود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=6][b]بخش دوم : نبرد تنگه سوندا[/b][/size]


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_8518034_orig.gif[/img][/center]
[center]تنگه سوندا[/center]

[b]پیش گفتار [/b]

این نبرد به نبرد ما بین نیروهای ناوگان دریایی متفقین مستقر در جنوب شرق آسیا {ABDA} و ناوگان امپراطوری ژاپن اطلاق می شود که در اواخر فوریه 1942 پس از درگیری های موسوم به نبرد دریای جاوه به وقوع پیوست .

اواخر فوریه 1942 بود که نیروهای آبی خاکی ژاپن تحت امر سپهبد هیتوشی امامورا آماده تهاجم به جزیره جاوه می شدند در همین زمان ناوگان {ABDA} به فرماندهی دریابد هلندی ، دورمن ، مامور رهگیری این ناوگان ژاپنی بودند در نتیجه گروهی متشکل از ناو یو اس اس هیوستن به فرماندهی ناخدا یکم روکس ، سه ناو سبک تر شامل ناو استرالیایی اچ ام ای اس پرف به فرماندهی ناخدا یکم والر و نه ناوشکن به قصد رهگیری ناوگروه ژاپنی راهی شده بودند .

[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_4888949_orig.jpg[/img][/center]
[center]یو اس اس هیوستن[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_5495013.jpg[/img][/center]
[center]پرف[/center]

ناو هیوستن پیش از این در اثر آسیب وارده در نبرد دریای جاوه توان عملیاتی 6 توپ خود را از دست داده بود ، تمامی ناوهای ناوگروه متفقین یا غرق شدند یا پراکنده شدند تنها هیوستن و پرف موفق به عقب نشینی به سمت بندر تانجانگ ریوک شدند . این دو راس ساعت 2 و 30 دقیقه روز شنبه 28 فوریه وارد بندر شده و بلافاصله فرمان فرار از طریق تنگه سوندا و حرکت به سمت سیلاکب واقع در جنوب سواحل جاوه را دریافت کردند این در حالی بود که پیش تر ناو خواهر خوانده پرف ، هوبارت ، از تنگه گذشته و عازم اقیانوس هند شده بود هر دو کشتی که با کمبود مهمات و سوخت مواجه بودند تصمیم به ترک بندر در ساعت 6 همان روز گرفتند .
اطلاعات متفقین اطمینان حاصل کرده بود که تنگه سوندا امن است و نزدیک ترین ناو ژاپنی 50 مایل با تنگه فاصله دارد و تنها ناوچه های گشت زنی استرالیایی در تنگه حضور دارند اما مشکل این بود که این اطلاعات 24 ساعت قبل سوخته بود!
اطلاعات تازه ای که توسط هواپیماهای شناسایی متفقین بعد از ظهر 28 فوریه به دست آمد به دست هیوستن و پرف نرسید نتیجه آن که هیوستن وپرف بدون اطلاع از این که ناوگروه ژاپنی دقیقا در طول مسیر فرار آنها در تنگه مستقر شده بودند با خیالی آسوده به حرکت ادامه دادند این در حالی بود که تعدادی از ناوهای پشتیبانی ژاپنی در پناه ناوشکن های موراکومو و شیراکومو از لشکر دوازدهم در قسمت غربی خلیج بانتن مشغول پیاده کردن بخشی از قوای مهاجم بودند .

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_3822571_orig_28129.jpg[/img][/center]
[center]ناوهای کلاس فوبوکی { فوبوکی ، هاتسویوکی ، شیرایوکی ، شیراکومو ، موراکومو و شیکینامی }[/center]

در قسمت شمالی خلیج نیز ناوشکن آساکازی از لشکر پنجم جای گرفته بود ، در شرق خلیج وظیفه پوشش ناوهای پشتیبانی آبی خاکی به عهده ناوشکن های هاروکازی و هاتاکازی بود هم چنین دو ناوشکن دیگر از لشکر یازدهم به نامهای هاتسویوکی و شیرایوکی به همراه ناوچه ناتوری در شمال تنگه جای گرفته بودند . ناوهای شیکینامی ، میکوما ، موگامی به سمت شمال در حرکت بودند .

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_2529221_orig.jpg[/img][/center]
[center]ناوهای کلاس کامی کازه { هاروکازی ، هاتاکازی و آساکازی }[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_1754189_orig.jpg[/img][/center]
[center]ناوهای کلاس ناگارا { ناتوری }[/center]

[b]اژدرها رها می شوند [/b]

ناوچه فوبوکی که درغرب جزیره بابی جای گرفته بود اولین ناو ژاپنی بود که قادر به رویت ناوهای متفقین می شد اتفاقی که در ساعت 10 و 30 دقیقه به وقوع پیوست ، فوبوکی شروع به گردش در شمال جزیره کرد و به مدت سی دقیقه مخفیانه در پی آنها رفت در ساعت 11 و 06 دقیقه دیدبانان پرف ، هاروزاکی را در 5 مایلی خود دیدند پرف گمان می کرد که با کشتی های پاترول خودی مواجه است اما با علامتی ناشناخته با رنگی نادرست از جانب کشتی روبرو مواجه شد در این هنگام هاروزاکی در فاصله 3000 یاردی اژدری را به سمت پرف پرتاب کرد و سعی در مخفی کردن محل تخلیه نیروها می کرد چرا که پرف به سرعت وارد عمل شده و به روی آنها آتش گشوده بود کمی بعد پرف فوبوکی را رویت کرده و اقدام به پرتاب منور کرد فوبوکی اقدام به پرتاب اژدر به سمت هیوستن و پرف کرد اما آن دو در چرخشی سریع به سمت راست رفته و با انجام چرخشی سریع از مسیر اژدرها خارج شدند و به سمت نقطه سن نیکولاس حرکت کردند در ساعت 11 و30 دقیقه ناوهای ناتوری ، هاتسویوکی و شیرایوکی به حرکت درآمده و خود را به آساکازی ، هاروکازی و هاتاکازی رسانده و بلافاصله اقدام به پرتاب اژدر نمودند و به شدت با ناوهای متفقین درگیر شدند با شدت یافتن درگیری ژاپنی ها از ناوهای میکوما و موگامی که هر دو به توپ های 8 اینچی مجهز بودند درخواست کمک نمودند ، پرف که در حال تبادل آتش با هاتاکازی بود موفق شد صدماتی را به هاروکازی و شیرایوکی وارد آورد .




[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_4137946_orig.jpg[/img][/center]
[center]ناوهای کلاس موگامی { میکوماو موگامی }[/center]

آتش هیوستن و پرف سنگین بود به طوری که ژاپنی ها مجبور به استفاده از دود برای اختفا شدند در ساعت 11 و 50 دقیقه موگامی و میکوما نیز وارد صحنه نبرد شده ، 6 اژدر را به سمت هیوستن و پرف شلیک کردند در حالی که به دلیل آتش سنگین هیوستن و پرف عرصه بر ژاپنی ها سخت تر می شد پرف مورد اصابت گلوله توپ هاروکازی قرار گرفت و آسیب دید 5 دقیقه بعد هیوستن میکوما را هدف قرار داد که باعث قطعی برق میکوما شد اما خدمه به سرعت مشکل را حل کرده و میکوما به نبرد ادامه داد در حالی که پرف آسیبی جزیی دیده بود به همراه هیوستن به ایستادگی خود ادامه دادند اما مشکلی بر سر راه آنها وجود داشت : مهمات آنها رو به اتمام بود .
پرف اقدام به شلیک گلوله های رسام از توپ های 4 و 6 اینچی خود کرد تا به خیال خود نشان دهد مهمات زیادی دارد از طرفی هیوستن نیز دچار مشکل شده بود برجک توپ پاشنه به خوبی عمل نمی کرد و خدمه مجبور بودند توپ های 8 اینچی را با دست بارگذاری کنند .
حلقه محاصره به دور هیوستن و پرف تنگ تر می شد ناوشکن های ژاپنی اکنون آن قدر نزدیک بودند با خیالی آسوده و زیر نور نورافکن های خود با مسلسل های خود عرشه هیوستن و پرف را زیر آتش گرفته بودند.

[b]پایان کار [/b]

در ساعت 11 و 55 دقیقه پرف تلاشی دراماتیک را برای فرار از تنگه آغاز کرد اما در 15 دقیقه بعد از آن ناوهای شیرایوکی ، موراکومو ، هاروکازی و هاتاکازی با تمام توان پرف را زیر آتش خود گرفتند ، نتیجه گلوله باران بی رحمانه پرف بود که با اصابت 3 اژدر به سمت محل بارگیری و یکی به سمت راست ناو همراه شد تنها 25 دقیقه از بامداد اول مارس 1942می گذشت که پرف در چند مایلی نقطه سن نیکولاس غرق شد 20 دقیقه بعد هیوستن نیز در دهانه تنگه با آتش ژاپنی ها غرق شد .

[b]تلفات طرفین [/b]

ژاپنی ها در مجموع بیش از 90 اژدر و صدها گلوله توپ شلیک کردند .
جالب آن که به نظر می رسد تلفات ژاپنی ها تماما توسط آتش خودی ایجاد شد ، آتش ناشی از شلیک اژدرهای میکوما .
تلفات ژاپنی ها شامل 4 کشتی پشتیبانی به نام های ساکورا مارو ، هورای مارو ، ریوجو مارو و تاتسونو مارو و یک کشتی مین روب می شد . جالب آن که فرمانده عملیات تهاجم جاوا ، سپهبد ایمامورا بر روی عرشه ریوجو مارو قرار داشت که بعد از غرق شدن کشتی توسط قایقی کوچک نجات یافت و به ساحل بازگشت .
695 تن از خدمه هیوستن کشته شدند و 368 نفر دیگر نجات یافتند . پرف 375 تن از خدمه خود را از دست داد و 307 نفر دیگر نجات یافتند . فرماندهی هر دو کشتی ، ناخدا یکم والر و ناخدا یکم روکس ، کشته شدند . آتش هیوستن موجب مرگ 6 تن و زخمی شدن 11 تن دیگر از خدمه میکوما گشت. شیرایوکی نیز یک نفر از خدمه خود را از دست داد و 7 نفر دیگر زخمی شدند . تلفات هاروزاکی شامل 1 کشته و 15 زخمی و آسیب گسترده وارده به ناو بود .
در زمان درگیری بین هیوستن - پرف و ژاپنی ها ، ناو هلندی اورتسن با مشاهده گلوله های رسام خود را به منطقه رساند و زمانی که با معرکه مواجه شد تلاش کرد وارد آن نشود اما زمانی که از تنگه خارج می شد با ناوهای موراکومو و شیراکومو روبرو شد و تصمیم به فرار گرفت ، زمانی که از فرار ناامید شد تصمیم گرفت در کنار ساحل پهلو گرفته و تمام اژدرهای خود را آتش کند پیش از آن که در اثر آتش شدید ناوهای ژاپنی کشتی منفجر شود بیشتر خدمه آن خارج شده بودند تا دهم مارس 1942 اکثر خدمه اورتسن اسیر شدند .




[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/_5692931_orig.jpg[/img][/center]
[center]اورتسن[/center]
[center]
[color=#ff0000]بهره بری از این نگاشته با ذکر عبارت [/color][url="http://WWW.MILITARY.IR"][color=#ff0000]WWW.MILITARY.IR[/color][/url][color=#ff0000] برای همگان آزاد است .[/color][/center]
[center]
[color=#ff0000]منابع :[/color]
[url="http://www.perthone.com/psun.html"][color=#ff0000]http://www.perthone.com/psun.html[/color][/url]
[url="http://www.ww2navalbattles.com/sunda-strait.html"][color=#ff0000]http://www.ww2navalb...nda-strait.html[/color][/url]
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Sunda_Strait"][color=#ff0000]http://en.wikipedia....of_Sunda_Strait[/color][/url][/center]
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]تصاویری از ناوهای شرکت کننده در نبرد تنگه سوندا :[/b]

یو اس اس هیوستن :
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/usshouston.jpg[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/post-503-1233591504.jpg[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_ca30houston.png[/img][/center]


ناخدا یکم روکس فرمانده هیوستن :
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/220px-Albert_Rooks3Bh93157.jpg[/img][/center]



اچ ام ای اس پرف :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_HMAS-Perth-Circa-1940.jpg[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_HMAS-Perth-1941.jpg[/img][/center]

ناخدا یکم ولر فرمانده پرف :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/220px-Hector_Waller_AWM_005002-13_28crop29.jpg[/img][/center]

ناو هاتاکازی :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Japanese_destroyer_Hatakaze_Taisho_14.jpg[/img][/center]

ناو هاروکازی :
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_rys-harukaze.gif[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Japanese_destroyer_Harukaze_1934.jpg[/img][/center]


ناو فوبوکی :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_ijn-destroyer-fubuki-0050.jpg[/img][/center]

ناو میکوما :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_takertu.jpg[/img][/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_39099.jpg[/img][/center]

هیتوشی ایمامورا فرمانده عملیات تهاجم به جزیره جاوه :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Hitoshi_Imamura.jpg[/img][/center]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر...
ولی این از یه ژاپنی بعید بود
[quote] جالب آن که فرمانده عملیات تهاجم جاوا ، سپهبد ایمامورا بر روی عرشه ریوجو مارو قرار داشت که بعد از غرق شدن کشتی توسط قایقی کوچک نجات یافت و به ساحل بازگشت .[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='soroushrazor2' timestamp='1378757903' post='337701']
با تشکر...
ولی این از یه ژاپنی بعید بود
[/quote]

چی بعید است دوست عزیز ؟ خب برای هدایت عملیات تهاجم به جزیره باید پا به جزیره می گذاشت ! :)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=6][b]بخش سوم : نبرد سوموسالمی[/b][/size]
[center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Northern_europe_november_1939.png[/img][/center]
[center]دو کشور پیش از شروع جنگ[/center]

[size=5][b]پیشگفتار[/b][/size]

طولی نکشید که پس از آغاز تهاجم گسترده آلمان هیتلری به اروپا و دمیدن در شیپور جنگ آتش خانمان سوز جنگ به جان شرق اروپا افتاد . درگیری نظامی مابین نیروهای ارتش سرخ شوروی و مدافعان فنلاندی که به جنگ زمستانی یا جنگ زمستان مشهور شد با حمله شوروی به فنلاند در تاریخ 30 نوامبر 1939 آغاز و در تاریخ 13 مارس 1940 به پایان رسید
شرح نبرد
شوروی ها عملیاتی طراحی کردند که بر مبنای آن نیروهای ارتش سرخ می بایست عرض فنلاند را طی کرده ، خود را به شهر اولو واقع در شرق خلیج بوتنی رسانده تا بدین شکل شمال فنلاند را از جنوب جدا کرده و پشتیبانی از خطوط تدافعی فنلاندی ها را با جلوگیری از انتقال خطوط پشتیبانی از جنوب به شمال متوقف سازند.
شوروی ها آسان ترین راه برای نیل به هدف خود را گذر از شهر کوچک سوموسالمی می دانستند . به گفته تاریخ نگار نظامی ، جان هیوز ویلسون ، سوموسالمی شهرکوچکی بود در 25 مایلی مرز شوروی ، این شهر محل تقاطعی بود که از طریق شبکه جاده های خاکی عبوری از جنگل ها و دریاچه ها به مرز شوروی می رسید شرایط منطقه به گونه ای بود که فنلاندی ها توانایی مقابله با نیروهای گسترده شوروی را داشتند


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Winterwar-december1939-soviet-attacks.png[/img] .[/center]
[center]اصلی ترین محورهای تهاجم شوروی - 30 نوامبر تا 22 دسامبر[/center]

[size=5][b]ارتش سرخ در تنگنا[/b][/size]

فنلاندی ها پیش از اینکه نیروهای شوروی موفق به ورود به شهر شوند باعث زحمت نیروهای زمینی شوروی شده بودند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به آنها بهره می بردند تاکتیک فنلاندی ها ساده اما کارسازبود آنها به زودی دریافتند که می توانند برای شوروی ها کمین گذاشته ، به آنها آسیب زده و به سرعت و پیش از آتش سنگین شوروی ها از منطقه بگریزند . تاثیرگذاری این تاکتیک ازطرفی به دلیل اشتباه تاکتیکی شوروی ها بود . آنها دو لشکر مکانیزه را با تمام ادوات به منطقه ای آورده بودند که تنها دو جاده مناسب تردد در برون و درون شهر داشت نتیجه ترافیک سنگین ادوات و ایجاد اهداف سهل برای پارتیزانهای فنلاندی بود . نیروهای زرهی تلاش می کردند با هدایت هادیان از جاده برف گرفته ای که حرکت تانک ها را با دشواری همراه کرده بود بگذرند اما فنلاندی ها با کمک تک تیراندازان خود این هادیان را هدف قرار می دادند و حرکت نیروهای زرهی را با اختلال و بی نظمی همراه می کردند . هنگامی که تانکها موفق به پیشروی جزیی می شدند با کوکتل مولوتف های اسکی سواران فنلاندی مواجه می شدند و متوقف می شدند به زودی سربازان شوروی متوجه ضعف تجهیزات خود شدند به ویژه زمانی که به شهر نزدیک تر شدند .



[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Winterwar-december1939-karelianisthmus.png[/img][/center]
[center]پیشروی ارتش سرخ به سمت خطوط اصلی دفاعی فنلاندی ها ، خط مانرهایم[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Talvisota_Molotov_Cocktail.PNG[/img][/center]
[center]کوکتل مولوتف های فنلاندی[/center]


در ابتدا به دلیل ضعف دفاعی فنلاندی ها به نظر می رسید ارتش سرخ کار سختی پیش رو ندارد تنها نیروی حاضر در منطقه گردان 15 بود که خارج از سوموسالمی و در اطراف راتی قرار داشت . نخستین بار در 7 دسامبر شهر به دست سربازان ارتش سرخ افتاد اما فنلاندی ها پیش از ترک شهر اطراف شهر را به همراه ساختمانهای درون شهر را با مین و مواد منفجره تله گذاری کرده بودند نتیجه آن که سربازان شوروی که از سرمای طاقت فرسا در رنج بودند عملا در سرمای شدید درون سوموسالمی محاصره شده بودند .
اولین درگیری گسترده در 8 دسامبر زمانی که گروهی از نیروهای شوروی سعی کردند در عرض دریاچه خود را به غرب برسانند رخ داد اما با مقاومت فنلاندیها و شرایط سخت جوی مواجه شدند و به هدف خود نرسیدند هم زمان گروه دومی تلاش کرد تا خود را به شمال غربی دریاچه برساند که با ورود گردان 16 فنلاندی ها به منطقه ناکام ماند .
در روز نهم دسامبر 1939 هنگ هایی از لشکر صد و شصت و سوم تفنگداران ارتش سرخ موفق شدند شهر را تسخیر کنند . گردان 15 و 16 که از نیروهای خودی جدا افتاده بودند نتوانستند کاری از پیش ببرند و در نهایت شهر را از دست دادند در همان روز فنلاندی ها شتاب زده نیروهای حاضر در منطقه را با هنگ تازه تاسیس 27 تقویت کرده ، برای باز پس گیری شهر اعزام کردند . هرچند هنگ 27 توانست به درون سوموسالمی پیش روی کند اما در نهایت نتوانست شهر را باز پس گیرد . نیروهای شوروی که از محاصره در سرما رنج می بردند در تلاش برای شکستن محاصره ، در پاتکی به نیروهای فنلاندی یورش بردند اما موفق به شکستن محاصره نشده به شهر عقب نشستند. محاصره و برخورد های جزیی تا 26 دسامبر ادامه داشت در 27 دسامبر فنلاندی ها آماده حمله مجدد بودند.

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Finnish-artillery-76k02-1902-winterwar.png[/img][/center]
[center]توپ 76 میلی متری توپخانه معمول فنلاندی ها بود[/center]

نیروهای فنلاندی که با رسیدن هنگ های 64 و 65 تقویت شده بودند برای بازپس گیری شهر عمل کرده ، به سمت شهر پیش روی کردند . نیروهای ارتش سرخ که اکنون از نظر آذوقه با کمبود مواجه بودند و از طرف فنلاندی ها تحت فشار ، پس از مدتی از لشکر 44 تفنگداران درخواست استمداد نمود ، لشکر 44 در این مدت توانسته بود از سمت شرق به سوی شهر پیشروی کند و در طول جاده سوموسالمی به راتی مواضع خود را تثبیت کرده ولی گرفتار عقب نشینی دیگر نیروهای خودی شده بود نیروهای گرفتار در شهر به منظور ملحق شدن به لشکر 44 تصمیم به خروج از شهر گرفتند ، فنلاندی ها بلاخره موفق شده بودند شهر را پس بگیرند .
اما این تصمیم شوروی ها همان فرصت مغتنمی بود که فنلاندی ها در پی آن بودند ، راه عقب نشینی از شهر راهی باریک بود که از دو طرف توسط دو دریاچه های یخ زده محاصره شده بود و به علت شرایط بد جوی جاده مزبور پوشیده از گل و لای بود نتیجه حرکت آهسته کاروان شوروی و جدا شدن نیروها از یکدیگر بود. فنلاندی ها با مشاهده زمین گیر شدن تانک های شوروی در گل و لای با تسلیحات ضد زره از محورهای گوناگون آنها را هدف قرار می دادند.
با بغرنج شدن اوضاع و افزایش ضربات فنلاندی ها و از طرفی مشاهده شفقت فنلاندی ها نسبت به اسرا فرماندهان شوروی از جمله فرمانده لشکر ؛‌ کامبرگ زلنتسوف خواستار اجازه عقب نشینی شد اما مقامات مافوق که گمان می کردند لشکر 44 به زودی به آنها خواهد رسید اجازه چنین اقدامی را ندادند .

[size=5][b]پایان مقاومت ، تحقیر شوروی[/b][/size]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Raate_road.jpg[/img][/center]
[center]اجساد و ادوات شوروی ها در ژانویه 1940 در جاده راتی[/center]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Finnish_areas_ceded_in_1940.png[/img][/center]
[center]بخشهای قرمز رنگ بخشهای اعطایی به شوروی در پیمان صلح موسکو می باشند[/center]


در نهایت نیروهای لشکر 44 و دیگر نیروهای عقب نشسته که مابین 4 تا 8 ژانویه 1940 در اثر ضربات فنلاندی ها پراکنده شده بودند و در محاصره همه جانبه تحت فشار بودند شکست خوردند ، از پی این شکست تعداد زیادی از شوروی ها اسیر و تجهیزاتی حیاتی به دست نیروهای فنلاندی افتاد ، فنلاندی ها نه تنها اراضی اشغال شده را باز ستانده بودند بلکه از دو پاره شدن کشورشان جلوگیری کرده بودند ، آنها پیروز شده بودند .
13 مارس 1940 هم زمان با امضای پیمان صلح مسکو جنگ زمستانی پایان یافت هر چند که شوروی ها توانسته بودند مناطقی را در پیمان به دست بیاورند اما این مناطق در برابر تصورات اولیه و هزینه های شکستشان در طول یک سال جنگ آن هم در برابر حریفی به مراتب ضعیف تر برای آنها بسیار ناچیز بود .

[size=5][b]تلفات[/b][/size]

زمستان سرد و قطبی در کنار مقاومت هوشمندانه فنلاندی ها نزدیک به 10000 کشته و صدها اسیر برای شوروی به همراه داشت ، فنلاندی ها بیش از 1000 نفر کشته و زخمی داشتند . { آمار تلفات دقیق شوروی تا به امروز مشخص نشده است .م. } . شکست در جنگ زمستانی باعث سرافکندگی شوروی و فرماندهان عالی رتبه سیاسی و نظامی آن بود و بدون شک در کنار زیاده طلبی هیتلر شکست خفت بار ارتش سرخ ازعوامل تهییج او برای حمله به شوروی بود ، اتفاقی که 15 ماه پس از پایان جنگ زمستانی به وقوع پیوست . دیگر اثر درگیری های شوروی و فنلاند تقویت نیروی نظامی فنلاندی ها بود !‌
فنلاندی ها توانسته بودند 43 تانک ، 71 قبضه مسلسل ، 260 کامیون ، 1170 اسب ، 29 قبضه سلاح ضد زره و مواردی دیگر را از شوروی ها به غنیمت ببرند

[size=5][b]عوامل تاثیر گذار بر پیروزی فنلاندی ها[/b][/size]
[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Finn_ski_troops.jpg[/img][/center]
[center]یک گروه از سربازان فنلاندی. به پوشش استتاری و اسکی ها دقت کنید[/center]


از نبرد سوموسالمی در کنار دیگر درگیری های جنگ زمستانی چون نبرد جاده راتی و... اغلب به عنوان مثالی از برتری نیرویی کوچک اما آشنا به منطقه رزم در برابر نیرویی کاملا برتر از نظر تعداد و ادوات یاد می شود :
تحرک بالا : آشنایی فنلاندی ها با شرایط منطقه آنها را به استفاده از سورتمه و تخته های اسکی واداشت که تحرک فوق العاده ای را برایشان به ارمغان آورد در حالی که شوروی ها با تجهیزات سنگین زرهی ، خود را به جاده های کوچک و باریک محدود و وابسته کردند ؛ عاملی که در کنار برف و گل و لای سرعت را از آنها گرفت . { جالب آن که فرماندهان نظامی آلمان و در راس آنها هیتلر نیز به همین اشتباه دچار شده و در باتلاق روسیه فرو رفتند .م.}
تاکتیک های منعطف و غیر معمول : فنلاندی ها از تاکتیک های نوآورانه وخلاف معمولی بهره جستند که با توجه به شرایط ، بسیار اثر بخش بود برای مثال آنها به آشپزخانه های لشکرهای شوروی حمله می کردند و باعث تضعیف روحیه { و ایضا توان جسمی .م. } سربازان شوروی اسیر در سرمای قطبی فنلاند می شدند .
استتار : نکته عجیب لباس استتار نامناسب شوروی ها نسبت به شرایط جوی بود در حالی که تک تیراندازان فنلاندی با کمک لباس های استتار سفید و یکدست خود به راحتی لشکرهای زرهی آنها را زمین گیر کردند .
روحیه : فنلاندی ها برای دفاع از سرزمین مادری خود می جنگیدند که به آنها روحیه و توان بالایی می داد در حالی که هدف شوروی صرفا سیاسی نظامی بود و سربازان آنها به زودی روحیه خود را از دست دادند .
ضعف اطلاعاتی شوروی ها : فنلاندی اغلب موفق به شنود مکالمات سربازان شوروی می شدند ، ارتباطات میدانی شوروی ها به خطوط تلفن عادی بیش از حد تکیه داشت !
راهبرد غیر واقع بینانه شوروی ها : آنها قصد دو پاره کردن فنلاند را داشتند بدون توجه به این مطلب که این کشور پوشیده از جنگل ها و تالاب ها است و نیروهای زرهی برای عبور از این مناطق متکی به راه هایی چوبی بودند که آنها را به هدفی سهل برای پارتیزان های فنلاندی بدل می کرد
سادگی راهبرد : اصلی که در طراحی های شوروی ها دیده نمی شد
ضعف فنی : ارتش سرخ در این جنگ از ضعف فنی و رهبری که پیامد پاکسازی های دهه 30 استالین بود رنج می برد .

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/normal_Norwegian_Winter_War_Volunteers.jpg[/img][/center]
[center]گروهی از سربازان داوطلب نروژی . در طول جنگ فنلاند کمک چندانی دریافت نکرد


[/center]
[center][color=#ff0000]بهره بری از این نگاشته با ذکر عبارت [/color][url="http://WWW.MILITARY.IR"][color=#ff0000]WWW.MILITARY.IR[/color][/url][color=#ff0000] برای همگان آزاد است

منابع :[/color]
[url="http://www.winterwar.com/Battles/Suomussalmi.htm"][color=#ff0000]http://www.winterwar...Suomussalmi.htm[/color][/url]
[url="http://battleofmoscow1941.weebly.com/suomussalmi.html"][color=#ff0000]http://battleofmosco...uomussalmi.html[/color][/url]
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Suomussalmi"][color=#ff0000]http://en.wikipedia...._of_Suomussalmi[/color][/url]
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Winter_War"][color=#ff0000]http://en.wikipedia....wiki/Winter_War[/color][/url][/center]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.