MILAD110

سرلشکرخلبان جعفر مهدوی ملک کلائی اولین شهید هوانیروز ارتش

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تهران-ایرنا- سرلشکرخلبان جعفر مهدوی ملک کلائی، اولین شهید هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران) است که در بیستمین روز ماه مبارک رمضان سال 1358به شهادت رسید.

 

thumb_Jafar_Mahdavi_Malek-Kalayi_28129.j

Jafar_Mahdavi_Malek-Kalayi_28229.jpg

 

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان نشر آثار و حفظ ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی، هم اکنون به پاس رشادت های سرلشکرخلبان جعفر مهدوی ملک کلائی، ماکت بالگرد 214 و تندیس وی در زادگاهش در شهرستان قائم شهر توسط هوانیروز اصفهان نصب شده است.

شهید سرلشکر خلبان جعفر مهدوی ملک کلائی در سال 1333 در روستای ملک کلا از توابع شهرستان 'قائم شهر' متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در همان روستا تکمیل کرد و به علت علاقه به ادامه تحصیل هر روز فاصله 4 کیلومتری روستا تا شهر قائم شهر را پیاده طی می کرد تا اینکه مقطع دبیرستان را در رشته تجربی در شهرستان مذکور و در سن 16 سالگی به پایان رساند.

همسر شهید مهدوی که دختر خاله وی و معلم مدرسه راهنمایی شهرستان قائم شهر است، می گوید:او بعداز پایان دوره دبیرستان و پایین بودن سنش نتوانست به سربازی برود، به همین علت به مدت دوسال در یک مدرسه ملی در شهرستان قائم شهر به عنوان معلم خدمت کرد. به رغم مخالفت خانواده از معلمی انصراف داد و در سال 1352 به استخدام هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در رسته خلبانی درآمد و پس از اتمام آموزش های خلبانی بالگرد214، با درجه ستوان سومی به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

وی ادامه می دهد: در سال 1357 با وی ازدواج و طول دوران زندگی مشترک آنها 15 ماه بود و ثمره این ازدواج دختری به نام 'الهام' است که در زمان شهادت پدر 5 ماهه بوده و هم اینک فیزیوتراپ بیمارستان رازی قائم شهر است.

همسر این شهید درباره فعالیت های قبل از انقلاب سرلشکرخلبان جعفر مهدوی ملک کلائی، می گوید: قبل از انقلاب برای نشان دادن مخالفت خود با رژیم از رفتن به پایگاه امتناع می کرد و به پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) مبادرت می ورزید. در ایامی از انقلاب که به پایگاه می رفت از قبول مأموریت های ضد مردمی خودداری می کرد. در روستای خود مردم را نسبت به اهداف انقلاب آگاه می کرد ، سرانجام توسط عوامل رژیم طاغوت دستگیر و زندانی و پس از چند روز با سر تراشیده و کالبدی خسته و ضعیف آزاد شد.

وی ادامه می دهد: بعد از شهادت وی، به اتفاق خانواده شهید وجدانی به دیدار امام خمینی(ره) رفته و در آن دیدار به یاد ماندنی، حضرت امام(ره) ضمن دادن تسلی خاطر به بازماندگان یاد وخاطره شهدای هوانیروز را گرامی داشتند.

سرهنگ خلبان 'علی زعفرانی'از همرزمان این شهید می گوید: در غائله شهرستان پاوه و شرارت عناصر ضد انقلاب و آشوب طلب از لحظه شروع تا پایان عملیات و در تداوم جریان عملیات امداد و نجات(رساندن آذوقه ومهمات، ترابری نیرو، تخلیه شهدا ومجروحین) و شکستن حلقه محاصره ضد انقلاب با شهید مهدوی بودم، درتاریخ 23 مردادماه 1358 طی یک مأموریت واگذاری از طرف فرمانده پایگاه هوانیروز کرمانشاه که شهید دکتر چمران و 110نفر از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در محاصره ضد انقلاب قرار گرفته بودند بر فراز پاوه پرواز کردیم.

وی اضافه می کند: درتاریخ 26مردادماه سال 1358 با چهار فروند بالگرد که از پایگاه هوانیروز کرمانشاه به طرف شهرستان پاوه مهمات و نیرو حمل می کردیم از هر طرف گلوله می بارید و هر بالگرد 4 دقیقه فرصت برای نشستن و برخاستن داشت ، مهمات را خالی و مجروحین و شهدا را به بالگردم انتقال دادند، هنوز دو دقیقه از حرکتمان نگذشته بود که بالگرد خلبان مهدوی و وجدانی موقع سوار کردن مجروحین مورد هدف گلوله های ضد انقلاب قرار گرفته و سقوط کرد، خلبان 'محمد وجدانی' در دم شهید و با اصابت گلوله دشمن نصف گردن خلبان مهدوی بریده شده ولی نفس می کشید او را به بیمارستان کرمانشاه منتقل ولی تلاش پزشکان برای زنده ماندن وی بی نتیجه مانده و همانجا در بیستمین روز ماه مبارک رمضان سال 1358به شهادت رسید.

به گفته همرزم این شهید، سرانجام اسم وی به همراه خلبان شهید محمد وجدانی به عنوان اولین شهدای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ثبت شد.

در وصیت نامه شهید سرلشکر خلبان جعفر مهدوی ملک کلائی چنین آمده است: ما از خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم. خدایا ! تو می دانی که من چیزی عزیزتر از جانم نداشتم که فدای تو کنم خدایا ! تو می دانی که این انقلاب بزرگ اسلامی حاصل زحمت انسانهایی است که خون هایشان نهال تازه اسلام را زنده کرده است این انقلاب برای ما نقطه شروع حرکتی است که ابتدا و انتهایش همان است که تو در قرآن وعده داده ای و من امید دارم که با نثار خونم این نهال تازه را جان دهم.

 

 

http://www.irna.ir/fa/News/81368688/

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.