EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

سران قبايل «بني‌وليد» براي تسليم اين شهر به انقلابيون ليبي اعلام آمادگي كردند
يك منبع خبري از اعلام آمادگي سران قبايل ليبي ساكن در شهر «بني‌وليد» براي تسليم مسالمت‌آميز خود به نيرو‌هاي انقلابيون خبر داد.
سران قبايل «بني‌وليد» براي تسليم اين شهر به انقلابيون ليبي اعلام آمادگي كردند

به گزارش مانيتورينگ فارس، شبكه تلويزيوني پرس‌تي‌وي در خبري فوري اعلام كرد بر اساس گزارش‌هاي رسيده، سران قبايل ليبي اعلام آمادگي كرده تا شهر محاصره‌شده «بني‌وليد» را تحويل انقلابيون ليبي داده و خود را تسليم آنها كنند.

اين شبكه به جزئيات بيشتر توافق بين سران قبايل و انقلابيون ليبي اشاره نكرد.

پيش از اين يك مسئول عضو شورای انتقالی لیبی که رئیس هیئت مذاکره کننده با قبایل ساکن شهر "بني ولید" برای ورود انقلابیون به این شهر بدون جنگ و خونریزی را به عهده داشت، تاکید کرد مذاکرات با شکست مواجه شد.

بنی ولید در فاصله 150 كيلومتري جنوب طرابلس (پايتخت ليبي) یکی از چهار شهری در کنار جفرا، سبها و سرت است که در کنترل هواداران سرهنگ قذافی است.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900615000457

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انقلابيون آرامش را به طرابلس بازگردادند

خبرگزاري فارس: منابع خبري از ليبي گزارش مي‌دهند اوضاع امنيتي در طرابلس بهبود يافته و انقلابيون اوضاع را تحت كنترل دارند.

به گزارش مانيتورينگ فارس، همزمان با ادامه درگيري‌ها بين انقلابيون ليبي و بازمانده هاي رژيم قذافي در مناطقي چون بن وليد، آرامش در شهر طرابلس حاكم شده است.

يورو نيوز گزارش داد: با بازگشت زندگي عادي پس از 6 ماه نبرد نيروهاي انقلابي با گردان‌هاي قذافي، اين نيروها به عنوان پليس در شهر حضور دارند تا امنيت شهر را حفظ كنند.

انقلابيون در نقاط مختلف شهر طرابلس با نصب ايست هاي بازرسي اوضاع را تحت كنترل درآورده‌اند و تقريبا پس از سه هفته از سقوط قذافي شهر به آرامش نسبي رسيده است.

روزنامه الوفد چاپ قاهره نيز در گزارشي ميداني از شهر طرابلس اوضاع كنوني اين شهر را آرام توصيف كرد و اعلام كرد كه 171 نفر از اتباع مصر كه در طرابلس بودند به اين شهر بازگشته‌اند.

همچنين "عبدالله احمد ناكر الزنتاني" رئيس شوراي انقلابي طرابلس در گفت‌وگو با "الشرق الاوسط" اعلام كرده كه اوضاع در طرابلس روبه بهبود است.

الزنتاني تصريح كرده اوضاع امنيتي در طرابلس بهبود يافته و پايتخت در حال بازگشت به آرامش پيش از شروع انقلاب در فوريه است.

وي در اين باره ابراز داشت: حضور مردم در خياباني بدون مشكلي ادامه دارد و نگراني از عمليات هاي تروريستي وابسته‌هاي قذافي وجود ندارند.

الزنتاني تاكيد كرده كه قذافي قادر نيست هيچ گونه اقدامي بر ضد امنيت و ثبات مردم ليبي انجام دهد.

اين در حالي است كه تلاش انقلابيون براي دستگيري قذافي و از بين بردن بازمانده هاي قذافي همچنان ادامه دارد و درگيري‌هاي پراكنده در مناطقي چون بن وليد همچنان ادامه دارد.

بنی ولید در فاصله 150 كيلومتري جنوب طرابلس (پايتخت ليبي) یکی از چهار شهری در کنار جفرا، سبها و سرت است که در کنترل هواداران سرهنگ قذافی است.
منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900606000424

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معارض ليبيايي در گفت‌وگو با فارس:
خانه به خانه ليبي را به دنبال قذافي مي‌گرديم

خبرگزاری فارس: يكي از فعالان سياسي ليبي از اصرار انقلابيون بر لزوم محاكمه و مجازات قذافي و ساير مجرمان در داخل كشورشان سخن گفت و تاكيد كرد كه انقلابيون خانه به خانه، كوچه به كوچه و خيابان به خيابان به دنبال قذافي و اطرافيانش مي‌گردند.

" ادريس ادبيش" از فعالان سياسي معارض رژيم معمر قذافي در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس با تاكيد بر لزوم محاكمه معمر قذافي و فرزندانش و همه نمادهاي رژيم سابق اين كشور، گفت: ملت ليبي به دنبال تاسيس يك حكومت قانونمند هستند كه بر اساس قوانين ديكتاتورها را محاكمه كرده و زمينه زندگي همراه با عزت و كرامت را براي مردم به ارمغان بياورد.

*ملت ليبي تشنه عدالت است

وي با بيان اينكه مردم به دنبال اجزاي عدالت و دوري از ظلم وديكتاتوري در ليبي هستند، تصريح كرد كه نمي خواهيم بي عدالتي‌هاي عهد قذافي در كشورمان تكرار شوند ولذا با وجود همه بي ‌عدالتي‌ها وظلم‌هاي قذافي مي‌خواهيم به انسانيت خودمان چنگ بزنيم و همه امور را بر اساس عدالت به پيش ببريم.

*حكم قصاص بهترين حكم براي قذافي

اين پزشك تبعيدي در لندن با اشاره به حكم اسلامي قصاص به منظور تحقق عدالت در جهان گفت: ما خواستار اجراي حكم قصاص در خصوص قذافي خونخوار و جنايتكار هستيم زيرا همانندي در جنايت براي قذافي سراغ نداريم ولي در همان حال بر مجازات وي از طريق كانال‌هاي انساني و متمدن اصرار مي‌ورزيم.
وي تاكيد كرد كه محاكمه قذافي و همه اطرافياني كه دست‌هايشان به خون ملت ليبي آغشته است و مجازات آنها بر اساس معيارهاي عادلانه و قانوني چهره واقعي انسان دوستي و عدالت محوري انقلابيون ليبي را نشان مي‌دهد.

*خانه به خانه به دنبال قذافي مي‌گرديم

ادبيش با بيان انقلابيون در هر كوي و برزن قذافي و نمادهاي برز نظام ديكتاتوري‌اش را تحت تعقيب و پيگرد قرار داده‌‌اند، افزود: برخي از جنايتكاران دستگير شده و برخي ديگر در مكان‌هاي مختلف مخفي شده‌اند ولي مايل هستم بگويم كه انقلابيون خانه به خانه، كوچه به كوچه و خيابان به خيابان به دنبال قذافي و اطرافيانش خواهند گشت.

*لزوم محاكمه قذافي در داخل ليبي

وي با بيان اينكه قذافي و فرزندانش پس از دستگيري تحويل دستگاه قضايي خواهند شد، افزود: به ياري خدا به زودي شاهد حضور قذافي و دولتمردان نظامش در پيشگاه عدالت ليبي خواهيم بود. دوست نداريم در دادگاه‌هاي بين‌المللي محاكمه شوند و هر چند ممكن برخي‌ها با ديدگاه بنده مخالفت كنند ولي مايلم بگويم كه مي خواهيم كه اين مجرمان توسط دستگاه قضايي ليبي مورد بازجويي و محاكمه شوند.

*ليبي تنها كشور بدون قانون اساسي جهان
ادبيش با بيان اينكه ليبي تنها كشوري است كه تاكنون قانون اساسي نداشته است، تصريح كرد كه معمر قذافي قانون اساسي ملت ليبي كه پس از استقلال از استعمار تدوين شده بود را از بين برده و در اين مدت مطابق ميل خود و خارج از قانون عمل مي‌كرد.
اين فعال سياسي ليبي از برگزاري يك كنفرانس ملي در آينده در ليبي سخن گفت و افزود: در آن كنفرانس يك كميته و يك شوراي تاسيسي انتخاب مي‌شوند كه اين شورا متخصصان و كارشناساني را به منظور تدوين قانون اساسي معرفي مي‌كند و پس از آن انتخابات پارلماني و رياست جمهوري برگزار خواهند شد.


*تشريح مراحل آينده روند سياسي انقلاب ليبي

اين معارض ليبيايي در پاسخ به سئوالي درباره آينده روند سياسي انقلاب كشورش گفت: يك برنامه و نقشه راهي براي اين انقلاب ترسيم شده است كه به مثابه چراغي آينده سياسي انقلاب را روشن مي‌كند.
وي با بيان اينكه شوراي انتقالي ليبي مهلت فعاليت خود را حداكثر تا هشت ماه اعلام كرده است، افزود: قبل از اتمام اين مدت شوراي انتقالي حكومت خود را به پايان مي‌‌رساند و همه اعضاي متعهد شده‌اند كه براي تصدي هيچ سمت وزارتي و يا رياستي كانديدا نخواهند شد زيرا مي‌خواهيم يك روند دموكراتيك در ليبي بنيان گذاري كنيم كه مايه افتخار و عزت ملتمان باشد .

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900615000602

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راسموسن: عمليات ناتو در ليبي به پايان خود نزديك شده است

خبرگزاري فارس: دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي از احتمال پايان يافتن ماموريت ناتو در ليبي خبر داد.
خبرگزاری فارس: راسموسن: عمليات ناتو در ليبي به پايان خود نزديك شده است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، "آندرس فوگ‌راسموسن" دبير كل ناتو در جريان كنفرانس رسانه‌اي روز گذشته خود در كاخ اقامتي بروكسل اعلام كرد كه ماموريت ناتو در ليبي در حمايت از غيرنظاميان به طور قابل توجهي به موفقيت نزديك‌تر شده است و به زودي نيز پايان خواهد يافت.

راسموسن با اشاره به عمليات ناتو در ليبي هنوز تمام نشده است، گفت: مادامي كه غيرنظاميان ليبيائي در معرض تهديد هستند، حملات هوايي ناتو ادامه خواهد داشت.

دبيركل ناتو پايان دقيق عمليات در ليبي را منوط به تصميم شوراي آتلانتيك شمالي و بر اساس ارزيابي‌هاي فرماندهان ارتش اعلام كرد و گفت كه توانايي شوراي ملي انتقالي ليبي در تضمين حقيقي حفاظت موثر از جمعيت غيرنظاميان در اين تصميم نقش حياتي دارد و دستگيري "معمر قذافي" حاكم سرنگون‌ شده ليبي عامل تعيين‌ كننده‌اي در اين بين نخواهد بود.

اين اظهارات راسموسن در شرايطي مطرح شده‌اند كه با شروع ناآرامي‌ها در ليبي در ماه فوريه سال جاري و بازتاب سركوبگري‌هاي خشونت‌بار اين رژيم عليه تظاهرات‌كنندگان، شوراي امنيت سازمان ملل با تصويب قطعنامه‌اي ضمن تحميل منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز اين كشور، به ناتو اجازه داد تا هر اقدام ضروري را به بهانه جلوگيري از حملات رژيم قذافي عليه غيرنظاميان اجرايي كند.

اما با شروع حملات هوايي ناتو در ليبي به بهانه حفاظت از مردم، بسياري از غيرنظاميان كشته شدند.
منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900615000631

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینا هنوز جنگ تموم نشده پیمانکارهای نفتی شون و فرستادن

واقعا این نفت تموم بشه کل صنعت دنیا می خوابه و همینطور جنگهای دنیا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
/جدیدترین تحولات لیبی/
درگیری‌ هواداران قذافی با انقلابیون اطراف شهرهاي سرت و بنی‌ولید

خبرگزاری فارس: در حالی‌که نتیجه قطعی مذاکرات شورای انتقالی لیبی با شیوخ قبایل شهر بنی‌ولید اعلام نشده، روز گذشته بازمانده نیروهای قذافی در دو شهر سرت و بنی‌ولید با انقلابیون درگیر شدند.
خبرگزاری فارس: درگیری‌ هواداران قذافی با انقلابیون اطراف شهرهاي سرت و بنی‌ولید

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، درحالی که تاکنون مذاکرات شورای انتقالی لیبی با شیوخ بنی‌ولید و سرت جهت ورود بدون خونریزی و مسالمت‌آمیز انقلابیون به این دو شهر به نتیجه قطعی نرسیده، روز گذشته اخباری مبنی بر وقوع درگیری‌هایی میان انقلابیون و هواداران قذافی اطراف این دو شهر منتشر شد.

تلاش هواداران قذافی برای حمله به انقلابیون

سرهنگ ضو الصالحین، رئیس شورای انتقالی در بنی‌ولید که در 150 کیلومتری جنوب شرقی طرابلس قرار دارد، در این ارتباط از تلاش بازمانده نیروهای قذافی داخل شهر جهت حمله به انقلابیون خبر داد.
رئیس شورای انتقالی شهر بنی‌ولید تاکید کرد که انقلابیون همچنان به فرصتی شورای این شهر به هواداران قذافی داده و روز جمعه به پایان می‌رسد، ملزم و پایبند است و وقوع این درگیری‌ها به معنای پایان مذاکرات انقلابیون با شیوخ قبایل و بزرگان این شهر نیست.
الناجی برقان، عضو کمیته اطلاع‌رسانی انقلابیون بنی‌ولید پیش از این از ادامه مذاکرات سخن گفته و تاکید کرد تا جای ممکن از وقوع درگیری و خونریزی جلوگیری خواهند کرد.

احتمال اختفای سیف الاسلام در بنی‌ولید

عبد الله کنشیل، نماینده شورای انتقالی شهر بنی‌ولید از وجود اطلاعاتی مبنی بر مخفی شدن سیف الاسلام، پسر قذافی در این شهر سخن گفته بود.

پیش‌روی به سمت سرت

اما در جبهه سرت، زادگاه قذافی انقلابیون لیبی موفق شدند، در کنار حملات هوایی ناتو و پس از درگیری‌های شدید با بازمانده نیروهای قذافی 8 کیلومتر به سمت سرت پیشروی کنند.

کشف گورهای دسته‌جمعی

انقلابیون لیبی روز گذشته از کشف گورهای دسته‌جمعی در شهرک ساحلی الخمیس که در 120 کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد، خبر داده و اعلام کردند که در یکی از این گورها 40 جسد را یافته‌اند، درحالی‌که در گورهای دیگر 200 جسد را یافته‌اند که هواداران قذافی آنها را اعدام کرده‌اند.
همچنین منابع آگاه در میان انقلابیون خبر دادند که روز گذشته 12 تک تیرانداز تابع کشور مالی و نیجر که در میان آنها 2 زن مشاهده می‌شدند، را در شهر غریان در 50 کیلومتری جنوب طرابلس بازداشت و یکی از آنها اعتراف کرده که 16 نفر را به قتل رسانده است.

تلاش برای جمع‌اوری سلاح‌ها

از سوی دیگر منصور سیف النصر، نماینده شورای انتقالی لیبی در فرانسه اعلام کرد که با برقراری آرامش در اکثر مناطق لیبی شورای انتقالی لیبی درصدد جمع‌اوری اسلحه یا پیوستن انقلابیون به ارتش است.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900617000193

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لیبی و حرکت به سوی سرنوشت نامعلوم

خبرگزاری فارس: یک هفته‌نامه عربی ضمن برشمردن مشکلات انقلابیون لیبی و افزایش اختلافات داخلی در میان آنها تاکید کرد که لیبی به سوی سرنوشتی نامعلوم در حرکت است.

به گزارش فارس، اوضاع نابسامان و پیچیده ‌لیبی در روزهای اخیر و بعد از سقوط طرابلس به دست انقلابیون و عقب نشینی نیروهای وابسته به "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی از این شهر ابهامات و سوالات زیادی را درباره افق سیاسی این کشور ایجاد کرده است، بسیاری به دنبال پاسخ به این سوال هستند که چگونه می‌توان تحولات کنونی لیبی را تحلیل کرد و سیر این تحولات در نهایت به چه نقطه‌ای خواهد رسید؟ آیا نیروهای ناتو حضور نظامی خود را در لیبی ادامه خواهند داد یا اینکه این کشور را به انقلابیون لیبی تحویل خواهند داد؟

جنگ فرسایشی در لیبی در راه است

پایگاه خبری هفته‌نامه الکفاح العربی در مقاله‌ای که به همین منظور منتشر کرده، تلاش نموده به سوالات زیادی که درباره سرنوشت لیبی در ذهن خوانندگان ایجاد می‌شود، پاسخ دهد، این مقاله تاکید می‌کند که پاسخ به این سوالات البته زیاد مشخص نیست، اما همه معیارها نشان می‌دهد که باز گرداندن اتحاد به لیبی اگر نگوییم غیرممکن است، باید قبول کنیم کار سختی است، این در حالی است که در شرایط کنونی سه معیار وجود دارد که باید به آنها توجه شود، معیار اول حجم شکاف در میان انقلابیون لیبی است، موضوع دوم اختلافات گسترده در میان کشورهای عضو ناتو برای تقسیم غنایم جنگی لیبی است و موضوع سوم که مهم‌تر از موارد پیشین است، جنگ فرسایشی طولانی مدتی است که رژیم سابق لیبی خود را برای آن آماده کرده و عبور از آن در زمان کوتاه به راحتی ممکن نخواهد بود.
این گزارش درباره نحوه عقب‌نشینی نظامی رژیم قذافی از طرابلس نوشت که عقب‌نشینی ماشین جنگی قذافی از طرابلس شامل خروج خودروها و توپ‌های سنگین و موشک‌اندازها آرام بود و با حملات هوایی ناتو برای از بین بردن تجهیزات آنها مواجه نشد، به همین علت می‌توان نتیجه گرفت که در جنگی فرسایشی در لیبی ایجاد خواهد شد که ممکن است بر اثر آن شهرهای این کشور با حملات مختلف مواجه شوند.

فقدان شخصیت برجسته برای رهبری انقلاب

ناظران حتی موضوع ساقط شدن معمر قذافی را نیز یکی از دلایلی دانستند که می‌تواند درگیریهایی را میان مبارزانی که از قبایل و گروه‌های مختلف هستند، ایجاد کند، بویژه اینکه لیبی همواره از دشمنی‌های قبیله‌ای و مذهبی رنج می‌برده است، نشانه‌های این اختلافات قبل از ورود به طرابلس و حتی قبل از نفوذ از دامنه‌های کوههای اطراف به نزدیکی طرابلس خود را نشان داد، چرا که این نفوذ با ناهماهنگی‌هایی صورت گرفت که تلفات زیادی را نیز به دنبال داشت، اما هنوز جزئیات دقیق آن اعلام نشده است.
این گزارش در ادامه علامت سوال را متوجه شخصی می‌کند که بتواند وحدت و یکپارچگی را در میان انواع چالشهای کنونی موجود، به لیبی بازگرداند، این در حالی است که هیچیک از شخصیت‌های انقلابیون مورد اعتماد و احترام تمام مردم لیبی نیستند.
"حمران بخاری" مدیر خاورمیانه شرکت اطلاعاتی استاتفور در این زمینه می‌گوید که مشکل اصلی لیبی در فقدان یک رهبر است، رهبری که از احترام ویژه در میان مبارزان برخوردار باشد.
مراجعه به لیست افرادی که خود را به عنوان کاندیدای جانشینی قذافی مطرح کرده‌اند، انسان را شوکه می‌کند، چرا که در میان تمام این افراد حتی یک شخصیت که قدرت اداره مرحله پیچیده و احتمالا طولانی کنونی را داشته باشد، وجود ندارد. به این ترتیب است که دعوت نظام برای آغاز گفتگوها اهمیت زیاد خود را در مرحله کنونی نشان می‌دهد، چرا که باید به این ترتیب کمترین حد از ثبات را برای لیبی حفظ کرد.

اختلاف میان بخش سیاسی و نظامی انقلابیون لیبی

بر کسی پوشیده نیست که اختلافات، تعصبات و شکاف‌های قبیله‌ای به صورت گسترده‌ای در میان مبارزان وجود دارد، این شکاف‌ها در دوره جدید به صورت آشکار ادامه دارد، از سوی دیگر نگرانی‌ها در مورد طولانی شدن حمله نظامی جدید قذافی به طرابلس بعد از عقب‌نشینی ارتش از این شهر نیز وجود دارد، همچنین دخالت کشورهای خارجی نیز عامل فشار زیادی را بر لیبی ایجاد کرده است، این قدرت‌ها قصد دارند تا سهم بیشتری از میراث به جا مانده از معمر القذافی در لیبی برای خود به دست آورند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد روش قذافی به عنوان یک روش رهبری و فرماندهی در کشور از بین نخواهد رفت و همچنان هواداران خود را خواهد داشت،‌ دلیل این سخن نیز این است که از شش ماه پیش تاکنون حجم محبوبیت مردمی انقلابیون جدید در بنغازی در تجمعات محدودی خلاصه می‌شود. از سوی دیگر نیروهای ناتو و هیئت‌های عربی نیز این روند را دنبال می‌کنند، یکی از افرادی که این نشانه‌ها را به دقت زیر نظر دارد، "برنار لیوی" دوست مشهور نیکولا سارکوزی است که می‌خواهد لیبی را بر اساس خواسته‌ها آرمانهای رژیم صهیونیستی بازسازی کند.

مشکل دیگری که به اعتقاد این نویسنده در لیبی وجود دارد، مشکل اسلامگرا هاست، آنها از دستورات شورای انتقالی اطاعت نمی‌کنند و تعامل با غرب را به صورت کلی رد می‌کنند، آنها تلویحا اعلام کرده‌اند که حتی اگر لازم باشد برای رسیدن به قدرت به خشونت هم دست خواهند زد. بنابراین کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این گروه‌ها سلاح‌های خود را کنار خواهند گذاشت یا اینکه به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

اقدامات جنگ افروزانه هواداران قذافی

این مقاله می‌افزاید: به این مشکلات باید مشکلات دیگر شورای انتقالی را نیز اضافه کرد، یکی از این مشکلات ادامه موشک‌باران برخی مناطق تحت کنترل انقلابیون از سوی نیروهای قذافی است، این روند بویژه در مناطق استراتژیک که انقلابیون به علت آزادسازی طرابلس آنها را رها کرده‌اند، به چشم می‌خورد، این در حالی است که هنوز بخشی از مساحت این کشور شامل سرت و اطراف آن در دست نیروهای قذافی است.
گفته می‌شود معمر القذافی خود را برای دوره‌ای آماده می‌کند که در آن هیچ فرمانده یا شخصیت نظامی یا سیاسی در میان انقلابیون به فردای خود امید نداشته باشد.

بی‌نظمی در میان انقلابیون لیبی

یکی دیگر از مسایلی که هنوز تکلیف آن مشخص نشده، تاثیر دردها و زخم‌های قدیمی میان گروه‌های انقلابی بر تفاهم ایجاد شده در میان آنهاست، در این راستا پایگاه خبری سوئیس اینفو در مقاله‌ای به نگرانی‌های ناشی از بروز این اختلافات اشاره کرده و می‌نویسد که این اختلافات قبل از آغاز عملیات عروس دریایی یا فجر اودیسه که به آزادسازی طرابلس منجر شد، خود را نشان داد، این اختلافات بیشتر در میان سران سیاسی انقلاب شامل شورای انتقالی و بدنه نظامی آن بود، سیاسمتداران لیبی که از حمله به طرابلس بی‌اطلاع بودند، اتفاقات موجود در این کشور را از طریق تلویزیون در حالی مشاهده می‌کردند که یا در بنغازی بودند و یا به تونس و دوحه رفته بودند تا با دیگر کشورها در این زمینه رایزنی کنند، این اتفاقات نشان داد که بدنه نظامی انقلابیون توجهی به حرف‌ها و دستورات سران سیاسی ندارند، از سوی دیگر بعید نیست که عملیات کامل کردن تسلط بر طرابلس نیز به افزایش شکاف میان دو طرف منجر شود.
همچنین از تعامل مبارزان انقلابی و شورای انتقالی در مورد بازداشت محمد فرزند قذافی که بعدها به دست هواداران قذافی آزاد شد، نیز می‌توان درک کرد که میان دیدگاه‌های "مصطفی عبدالجلیل" رئیس شورای انتقالی که در بنغازی اقامت دارد و عبدالحکیم بلحاح رئیس شورای نظامی که در طرابلس است، اختلافات زیادی وجود دارد، در آن زمان عبدالجلیل تاکید کرد که انقلابیون در صورت هر گونه تجاوز به دیگران مورد مجازات قرار خواهند گرفت، وی برخی از این مبارزان را گروه‌های افراط گرای اسلامی خوانده بود،‌ این اظهارات، کارشناسان سیاسی را به تعجب واداشت، چرا که خود وی نیز از جمله اعضای اخوان المسلمین است که در شورای انتقالی حضور دارد. در همین راستا یکی از مخالفان قذافی در گفتگو با سوئیس اینفو نگرانی خود را از باز شدن زخم‌ها و کینه‌های قدیمی ابراز داشته و گفت که عبدالجلیل در زمان تصدی وزارت دادگستری در دوره قذافی حکم اعدام عبدالحکیم بلحاح را به اتهام عضویت در جماعت مبارز لیبی که وابسته به القاعده است، امضا کرده بود. از سوی دیگر در حالیکه عبدالجلیل در بنغازی حضور دارد و از طرابلس دور است، معاون خود عبدالحفیظ غوقة را در طرابلس قرار داده است، اما وی نیز به جای حضور در طرابلس به دوحه رفته تا با تعدادی از اعضای دفتر اجرایی شورا مذاکره کند، این در حالی است که وی باید در طرابلس حضور داشته باشد و انقلاب را در این شهر رهبری کند. از سوی دیگر انقلابیون شهر مصراته که سومین شهر بزرگ لیبی است از به رسمیت شناختن شورای انتقالی لیبی خوداری می‌کنند. با توجه به این مسایل این سوال مطرح می‌شود که انقلابیون لیبی از چه کسی حرف شنوی دارند و مرجع دستورات آنها کیست؟
یک شخصیت لیبیایی که خواست نامش فاش نشود در این زمینه گفت که عملیات نظامی بلافاصله بعد از ترور عبدالفتاح یونس فرمانده نیروهای انقلابی آغاز شد، آیا می‌توان گفت که یونس فردی بود که مانع از پیشرفت انقلابیون می‌شد؟ هیچ کسی جواب واضحی برای این سوالات ندارد.

سوئیس اینفو در مقاله خود می افزاید که اعضای دفتر اجرایی شورا از 13 نفر تشکیل شده‌اند، اما اینها فقط اعضای شناخته شده این شورا هستند و 27 نفر دیگر نیز در این شورا عضو هستند که نامی از آنها برده نمی‌شود، احتمال می‌رود که اکثریت این افراد وابسته به گروه‌های اسلامگرا باشند.

افزایش ناامنی و غارت اموال مردم در طرابلس

این گزارش در ادامه به سرقت و ناامنی موجود در طرابلس و غارت اموال عمومی نیز اشاره کرده و می‌نویسد که مراکز شرکت‌های امنیتی و دفتر مراکز بین‌المللی و برخی از هتلها مورد غارت قرار گرفته‌اند، سازمان‌های بین‌المللی نیز به دنبال خارج کردن افراد غیر بومی از این شهر هستند و اقدامات لازم در زمینه مهاجرت هزاران مصری و خارجی محاصره شده در این شرایط را آغاز کرده‌‌اند.
این گزارش در پایان تاکید می‌کند که به نظر می‌رسد محافل غربی نیز از عملکرد شورای انتقالی لیبی راضی نیستند و از آن استقبال نمی‌کننند، مهم‌ترین حادثه‌ای که باعث افزایش تردیدها در این زمینه شد، اعلام دولت انتقالی در مورد بازداشت سیف الاسلام قذافی بود که مصطفی عبدالجلیل آن را مطرح کرد، اما سیف الاسلام چند ساعت بعد، در حالیکه آزادانه در شهر طرابلس قدم می‌زد در رسانه‌ها ظاهر شد.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900616001057

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارشی از زندان‌های قذافی
اتاق بازجویی و شکنجه به جاي درمانگاه براي زندانيان

خبرگزاری فارس: در زندان‌هاي قذافي با این‌که جایی به نام داروخانه و درمانگاه بوده، اما عملا از محل اختصاص یافته به درمانگاه برای بازجویی از زندانیان سیاسی و شکنجه آنها استفاده می‌شود.
خبرگزاری فارس: اتاق بازجویی و شکنجه به جاي درمانگاه براي زندانيان

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الفجر، هم اکنون که دیکتاتوری معمر قذافی پس از 42 سال سرنگون شده و کشور بدست انقلابیون افتاده، ابعاد تازه‌ای از جنایات چهار دهه‌ای این رژیم برملا می‌شود که زندان‌های قذافی گوشه‌ای از این جنایات است، در این گزارش سلسله‌وار تلاش شده‌ به این زندان‌ها و جنایات صورت گرفته در آنها پرداخته شود و در چهارمین بخش از این مجموعه گزارش‌ها به زندان عین زاره می‌پردازیم.

بخش‌های مختلف زندان

زندان عین زاره به همراه زندان زندان ابو سلیم از جمله زندان‌های مخوف رژیم قذافی بشمار می‌اید. این زندان متشکل از دوبخش است.
بخش اول: بازداشت‌گاه‌های زندانیان سیاسی را دربرمی‌گیرد که کاملا از دیگر بخش‌های زندان جداست و زندانیان آن را لیبی‌هایی تشکیل می‌دهد که بدون محاکمه بازداشت شده و اکثرا افراد بی‌گناه بودند که به جرم‌های واهی مخالفت با رژیم بازداشت شدند. تاکنون هیچ سازمان یا موسسه مدافع حقوق بشر داخلی یا بین المللی اجازه بازدید از این بخش از زندان را نیافته است.
اما بخش دوم زندان: زندانیان جنایی را دربرمی‌گیرد و تا پیش از سقوط رژیم قذافی 3 هزار زندانی را در خود جای می‌داد که علاوه بر لیبی‌ها افرادی از سایر ملل هم در میان آنها مشاهده می‌شدند.

معروفیت عین زاره

اما معروفیت این زندان جدای از زندان سیاسی‌اش که در آن انواع و اقسام شکنجه‌ها به دستور مستقیم رژیم و دستگاه اطلاعاتی‌اش اعمال می‌شود، به خاطر دریاچه بسیار بزرگ سیاهی است که میدان زندان را فراگرفته است.

دریاچه‌ای متشکل از فاضلاب‌های زندان

این دریاچه در واقع دریاچه‌ای متشکل از فاضلاب زندان است که در طول شبانه روز فاضلاب تمام بخش‌های زندان چه سیاسی و چه جنایی به آن ریخته می‌شود تا بوی تعفن و لجن شدید و نفرت انگیزی که خارج از تحمل بشری است، از آن به مشام زندانیان برسد و البته جدای از بو وجود این دریاچه در وسط زندان با توجه به عدم بهداشتی بودن آن خطر بسیار بزرگی برای بهداشت و سلامت زندانیان تشکیل می‌دهد و بالطبع مسئولان زندان برای تامین آب مورد نیاز زندان از چاه‌های همجوار زندان استفاده می‌کنند که این دریاچه بوده و در سالم بودن ان جای شک و تردید بسیار است؛ افزون بر این‌که این دریاچه محل تجمع انواع و اقسام حشرات مانند پشه و سوسک و موش است که تمام بخش‌های زندان را پر کرده است، همچنین در کنار زندان انبار قدیمی و فرسوده‌ای وجود دارد که تمام اشیاء قدیمی و مازاد از زمان تاسیس زندان تاکنون در آن نگهداری می‌شود.

سلول‌‌های انفرادی زندان

رو به روی این دریاچه و دقیقا مقابل آن دستشویی‌های زندانیان قرار دارد که بسیار آلوده بوده و از در موارد بیشماری از آنها به عنوان سلول انفرادی جهت شکنجه زندانیان استفاده می‌شود.
یکی از زندانیانی که موفق شد، نامه‌ خود را به خارج زندان برساند، می‌گوید، چندین ماه را در این دستشویی‌ها به عنوان سلول انفرادی سپری کرده، جایی که علاوه بر آلودگی بسیار شدید مملو از انواع و اقسام حشرات و جانوران موذی است.
این زندانی می‌گوید: کسی که وارد این زندان می‌شود، از آن خارج نمی‌شود، مگر این‌که کسی را جایگزین وی پیدا کنند. غذا در این زندان روزی یکبار از شکاف کوچکی که در درب آن جای داده شده، به زندانی داده می‌شود و لازم به توضیح نیست که مساحت یک دستشویی چه اندازه است و دستشویی بسیار آلوده‌ای که روبه دریاچه فاضلابی که 24 ساعت از آن بوی تعفن و لجن به مشام می‌رسد، چه شرایطی دارد و زندانی در آن چگونه شب‌ها و روزهای خود را سپری می‌کند.

انتشار انواع و اقسام بیماری‌ها در میان زندانیان

این وضعیت که مغایر با ساده‌ترین حقوق بشری است، موجب انتشار انواع و اقسام بیماری‌ها بویژه بیماری‌های ریوی مانند سل و آسم و انواع و اقسام حساسیت‌ها و بیماری‌های پوستی در میان زندانیان شد که بیش از پیش بر درد و رنج آنها می‌افزود و بالطبع در این میان نه از پزشک خبری و نه دارو و نه درمان.

بندهای دیگر زندان سیاسی

اما زندانیانی که خارج از این سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شدند و اوضاع بهتری داشتند، در واقع در اتاق‌های کوچکی جای داده می‌شدند که 4 نفر را در خود جای می‌داد، بخش سیاسی زندان عین زاره دربرگیرنده 8 بخش بود که در هر بخش 24 اتاق یا همان بند وجود داشت و برآورد می‌شود تا زمان سرنگونی رژیم قذافی 600 زندانی در این بخش سیاسی نگهداری می‌شدند، مابین هر یک از بخش‌های زندان پلی احداث شده بود که مورد استفاده نگهبانان زندان قرار می‌‌گرفت و علاوه بر این که این پل‌ها ارتباط بخش‌های مختلف زندان سیاسی را فراهم می‌کردند، 24امکان زیر نظر گرفتن 24 ساعته زندانیان را برای نگهبانان بوجود می‌آورد. تخمین زده می‌شود که 70 نگهبان از داخل بخش سیاسی محافظت می‌کردند و این جدای از نگهبانی مرکزی زندان است.

درمانگاه یا اتاق بازجویی و شکنجه

با این‌که در زندان جایی به نام داروخانه و درمانگاه جای داده شده، اما عملا از محل اختصاص یافته به درمانگاه برای بازجویی از زندانیان سیاسی و شکنجه آنها استفاده می‌شود و در طول ماه تنها دو پزشک به زندان سرمی‌زنند که غالبا به وظایف خود در برابر زندانیان عمل نمی‌کنند.

تحت فشار قرار دادن خانواده‌ها و وابستگان زندانیان

دردها و رنج‌های این زندان فقط به محدود به خود زندانیان نمی‌شود، بلکه خانواده‌های آنها را هم دربرمی‌گیرد، بگونه‌ای که خانواده‌های بسیاری از زندانیان عین زاره در معرض انواع و اقسام تهدیدها و فشارها قرار می‌گیرند، یکی از زندانیان سیاسی این زندان که بعدها از آن آزاد شد، دریافت هنگامی‌که او در زندان بود، هر از چندگاهی افرادی از زندان نزد مادرش می‌آمدند و با تحویل لباس‌های خونین تحت عنوان این‌که لباس‌های پسر اوست از وی لباس تمیز می‌گرفتند و نیاز به گفتن نیست که مادر هنگام دیدن چنین صحنه‌هایی چه احساسی پیدا می‌کند.

بازدید معمر قذافی از زندان

وضعیت اسفبار این زندان و دیگر زندان‌های رژیم قذافی هیچ‌گاه از نگاه مسئولان رژیم و حتی شخص قذافی دور نبود، چراکه برخی از زندانیان سیاسی که بعدها از این زندان آزاد شدند، تاکید می‌کنند به چشم خود قذافی را با همراهانش دیده‌اند که از این زندان بازدید کرده و از وضعیت آن مطلع شده‌اند. آنها تاکید می‌کنند، قذافی از سلول‌های انفرادی عین زاره دیدن کرده و وضعیت زندانیان هنگام بیرون آمدن از اتاق‌های بازجویی و نحوه شکنجه آنها را دیده است و مثل همیشه به آنها نگاهی انداخته و گذشته است و این زندانیان اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت نیاز در برابر مراجع ذیصلاح داخلی و بین المللی در این‌باره شهادت بدهند.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900613000181

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تکمیلی/ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ليبي عنوان شد:
تکذیب قطعی کشف پیکر امام موسی صدر

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای انتقالی لیبی، رئیس شورای نظامی شهر طرابلس، سخنگوی نظامیان لیبی و چند خبرنگار ليبيايي نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس کشف پیکر امام موسی صدر را تکذیب کردند.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در طرابلس، ساعاتی پیش شبكه آمريكايي «الحره» به نقل از منابع خبري مدعی شد پیکر امام موسی صدر به همراه 17 زندانی دیگر در یکی از بیمارستان‌های لیبی کشف شده است.

بلافاصله اين خبر كه در برخي شبكه هاي اجتماعي نيز منتشر شده بود، از سوي رسانه ها تكذيب شد.

در همين راستا منابع رسمی ليبي اعم از اعضاي شوراي انتقالي و روزنامه‌نگاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، کشف پیکر امام موسی صدر را تکذیب کردند.

"محمود شمام" سخنگوی شورای انتقالي لیبی در این باره‌ به‌ خبرنگار خبرگزاری فارس اين خبر را كذب خواند و گفت: با توجه‌ به‌ شخصیت امام موسی صدر و اهمیت این موضوع، اگر پیکر ایشان کشف می شد، شورای انتقالی و بنده‌ از آن مطلع می شدم اما تاکنون چنین چیزی به‌ ما ابلاغ نشده‌ است.

خبرنگار خبرگزاری فارس برای پیگیری این خبر با " عبد‌الكریم بالحاج" رئیس شورای نظامی طرابلس،سرهنگ "احمد باني" سخنگوي شوراي نظامي وابسته به شوراي ملي انتقالي ليبي و چندین خبرنگار از شهرهای مختلف این کشور تماس گرفت اما همه‌ آنها کشف پیکر امام موسی صدر و خبر این شبکه‌ آمریکایی را تکذیب کردند.

خبرنگار شبكه العاصمه ليبي: ما نگفتيم جسد امام موسي صدر پيدا شده

"محمد منعیم" خبرنگار شبکه‌ خبری ليبيايي العاصمه که‌ برای اولین بار این شبکه‌ خبر کشف اجساد را منتشر کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ماجرا را چنين روايت كرد: ما نگفتیم که‌ جسد امام موسی صدر پیدا شده‌ بلکه‌ شبکه‌ خبری ما به‌ نقل از یک شاهد عینی اعلام کرد در یکی از زیر زمین های بیمارستان طرابلس چندین جسد پیدا شده که‌ احتمال می رود زمان مرگ آنها چند ماه‌ پیش باشد و یا چند سال پیش باشد.

وي افزود: ما نیز اعلام کردیم کشف این اجساد در حالی است که‌ هنوز از سرنوشت امام موسی صدر خبری نیست اما شبکه‌ آمریکایی الحره‌ با کپی برداری ناشیانه‌ از این خبر بخش های از آن را سانسور و بخش های را نیز به‌ آن افزود.

در حالي كه بسیاری از صاحبنظران معتقدند كه امام موسي صدر زنده است، به نظر می رسد اينگونه خبرسازي ها، تلاش براي القاي شهادت این عالم شیعی و بستن پرونده ربایش اوست.

منبع : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900618000684

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران هم ليبي جديد را به رسميت شناخت/زنده بودن امام موسي صدر

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه [color=red]ایران شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته[/color] اما تحفظات خود را اعلام کرده است، گفت: [color=red]طبق اخبار و اطلاعات موثق واصله، امام موسی صدر زنده است.[/color]به گزارش فارس، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه عصر امروز (یکشنبه) کمیسیون متبوعش در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از این جلسه پرداخت و اظهار داشت: این جلسه با حضور امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی با بیان اینکه عبداللهیان در این جلسه گزارش جامعی از تحولات منطقه و خیزش عظیم اسلامی ارائه شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران شورای انتقالی لیبی را به رسمیت شناخته اما تحفظات خود مبنی بر خروج ناتو و برگزاری انتخابات حاکمیت آزاد مردم را هم اعلام کرده است.

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: از نظر ما و طبق اخبار و اطلاعات موثق واصله، امام موسی صدر زنده است و هم‌اکنون نیز مسئولین لیبی مسئولیت جان ایشان را بر عهده دارند.

به گفته وی، دلیل اینکه ناتو گزینه نظامی را انتخاب کرد، علیرغم اینکه راه‌های دیگر هم بود، بی‌تردید حضور طولانی مدت در لیبی است و بر اساس اطلاعات موثق، نیروهای ناتو برای یافتن قذافی هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گفت‌وگو با جوانی که قذافی را کشت
سند الصادق العریبی جوانی بود که به سمت قذافی شلیک و او را کشته است. او هم اینک لباسها و انگشترهای قذافی را بعنوان سند کشتن دیکتاتور لیبی در اختیار دارد که ثابت می کند قاتل قذافی اوست.
سند الصادق العریبی درباره چگونگی کشتن قذافی گفت: گردان مصراته‌ که‌ تعداد آنها بسیار زیادتر بود، می خواستند قذافی را به‌ مصراته‌ ببرند، من گفتم که‌ خودم او را دستگیر کردم و باید با من به‌ بن غازی بیایید، اما آنها قبول نکردند من هم از شدت خشم کلت کمری خودم را بیرون آوردم و او را کشتم.
[img]http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1390/8/1/117828_974.jpg[/img]

به گزارش «فارس» سند الصادق العریبی جوانی بود که به سمت قذافی شلیک و او را کشته است. او هم اینک لباسها و انگشترهای قذافی را بعنوان سند کشتن دیکتاتور لیبی در اختیار دارد که ثابت می کند قاتل قذافی اوست.

*قذافی آبروی ملت لیبی را برده بود

فارس: خودت را به‌ طور کامل معرفی کن؟
العریبی: سند الصادق العریبی ، متولد 1989 در شهر بن غازی و در محله‌ "حی الماجوری"؛ هم اکنون نیز ساکن این شهر هستم. تا کلاس سوم راهنمایی درس خواندم ، بعد از آن به‌ خاطر کهولت سن پدرم و فقیری خانواده‌ مجبور به‌ کار شدم و مدرسه‌ را ترک کردم.

فارس: از چه زمانی به‌ حرکت انقلابی مردم لیبی پیوستی و انگیزه‌ات از آن چه بود؟
العریبی: من در شهر بن غازی زندگی میکنم و خودتان می دانید اولین جرقه‌ انقلاب از این شهر زده شد. به‌ همین دلیل من هم به‌ خاطر نفرت بیش از حدی که‌ از قذافی و خاندانش داشتم در همان روزهای اول به‌ عنوان یک جوان انقلابی اسلحه بر دوش گرفته‌ و با قذافی مبارزه‌ کردم.

فارس: دلیل نفرتت از قذافی و خاندانش چه بود؟
العریبی: شما باید لیبیایی باشید تا دلیل این نفرت را درک کنید ، او 42 سال است بر این مملکت حکم می کند و بدترین فشارهای سیاسی و دینی را به‌ مردم وارد کرده‌ است. لیبیایی ها در زمان حکومت وی مضحکه‌ مردم جهان شده‌ بودند. زیرا وی دیوانه‌ بود و آبروی ملت را با کارها و حرفهای نسنجیده‌ خود برده‌ بود. او یک دیکتاتور به‌ تمام معنا که‌ در این 42 سال، هزاران نفر از شهروندان خودش را قتل و عام کرد.
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/08/01/13900801121616_PhotoL.jpg[/img]
سیف الاسلام برای یک شب به‌ یک خواننده‌ آمریکایی 5 میلیون دلار داده‌ بود

فارس: خوب این دلیل نفرت از خود قذافی بود ، شما گفتی که‌ از خاندانش هم نفرت داری، چرا؟
العریبی: خاندان قذافی و پسران وی بدتر از خود قذافی بودند ، آنها از هر کس که‌ خوششان نمی آمد وی را می کشتند میلیونها دلار از پول این ملت بدبخت و بی چاره‌ را صرف عیاشی های خود در کاباره‌های اروپا کردند. سیف الاسلام برای یک شب خوانند‌گی در یکی از جزائر سوئیس ، به‌ یک خواننده‌ آمریکایی 5 میلیون دلار داده‌ بود. آیا چنین افرادی شایسته‌ نفرت نیستند؟

فارس: در لیبی اکنون شما را به‌ عنوان قهرمان می بینند، چرا؟
العریبی: چون من قذافی را کشتم.


*شرح کامل ماجرای قتل قذافی از زبان العریبی

فارس: می توانید شرح کامل ماجرا را برای ما بازگو کنید؟
العریبی: شهر سرت‌ سقوط کرده‌ بود. من جزو گردان بن غازی بودم. به‌ همراه‌ چند دوست خودم از گردان جدا شده‌ و گفتم با هم برویم تا هواداران قذافی در خانه‌های سرت پیدا کنیم. چیزی در شهر پیدا نکردیم و من به‌ دوستانم گفتم به‌ سمت محله‌ "الخضرا" برویم. وقتی‌ به‌ آنجا رفتم قذافی را دیدم. او را از پشت سر موهای ژولیده‌ اش را شناختم که‌ همراه‌ چند نفر در حال فرار بود. من فورا به‌ سمت وی دویدم. همراهان معمر تا دوستان من را دیدند فرار کردند و قذافی را تنها گذاشتند. من موهای قذافی را از پشت کشیدم و سیلی محکمی به‌ صورتش زدم.
[img]http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/08/01/13900801122146_PhotoL.jpg[/img]

فارس: او به تو چه گفت؟
العریبی: قذافی گفت تو پسر من هستی. من سیلی دیگری به‌ صورتش زدم. باز هم معمر گفت من مثل پدر تو هستم چرا مرا می زنی. من در آن لحظه‌ باور نکردنی آنقدر دستپاچه شده‌ بودم که‌ اصلا نمی توانستم حرف بزنم. برای همین وی را به‌ روی زمین خواباندم و‌ دست های وی را بستم و به‌ داخل ماشین بردم ، می خواستم او را به‌ شهر بن غازی ببرم.

فارس: یعنی شما قذافی را زنده‌ دستگیر کردید؟
العریبی: بله زنده‌ بود.

فارس: شما قبل از دستگیری به‌ وی شلیک کردی؟
العریبی: خیر، اصلا من تنها چند تیر هوایی شلیک کردم و بعد همانطور که‌ گفتم از پشت سر موهایش را گرفتم.


*چون نگذاشتند او را به شهر خودمان ببرم قذافی را کشتم

فارس: خوب بعد از اینکه‌ وی را زنده‌ سوار ماشین کردید چه شد؟
العریبی: من و دوستانم می‌خواستیم او را به‌ شهر خودمان ببریم ، قذافی روی کاپوت ماشین ما بود اما دوستانم فریاد می زدند که‌ قذافی را دستگیر کردیم، قذافی را دستگیر کردیم. به‌ همین دلیل همه‌ متوجه‌ شدند که‌ ماشین ما حامل قذافی است، دیگر گردان های انقلابیون ماشین ما را متوقف کردند و قذافی را پائین آوردند و کتک زدند. در آن لحظه‌ هر کسی سعی داشت قذافی را به‌ شهر خودش ببرد، من به‌ آنها گفتم که‌ خودم او را دستگیر کردم و باید او را به‌ بن غازی ببرم اما گردانهای دیگر قبول نکردند. تا در پایان گردان مصراته‌ که‌ تعداد آنها بسیار زیادتر بود، می خواستند قذافی را به‌ مصراته‌ ببرند، من گفتم که‌ خودم او را دستگیر کردم و باید با من به‌ بن غازی بیایید، اما آنها قبول نکردند من هم از شدت خشم کلت کمری خودم را بیرون آوردم و او را کشتم.

فارس: چطور او را کشتید؟
العریبی: با کلت خودم ، دو گلوله‌ به‌ شکم و سینه‌اش زدم و گفتم یا همینجا می میرد یا با من به‌ بن غازی می آید.

فارس: همان لحظه‌ جان داد؟
العریبی: نه ، بعد او را وارد آمبولانس کردیم، اما در راه‌ بیمارستان جان داد.


*قذافی در حفره پنهان نشده بود

فارس: در عکس ها دیدیم که‌ قذافی در داخل یک حفره‌ پنهان شده‌ و در آنجا کشته‌ شده‌؟
العریبی: خیر این درست نیست ، قذافی در داخل آن حفره‌ نبود ، ولی قبلا از آن حفره‌ برای پناه‌ دادن به‌ خودش استفاده‌ کرده‌ بود ، هر چند آن منطقه‌ای که‌ من قذافی را دستگیر کردم تنها چند متر با این حفره‌ فاصله‌ داشت اما وی داخل حفره‌ نبود.

*وسایل همراه قذافی

فارس: قذافی چه‌ لباسی بر تن و چه چیزی همراه‌ داشت؟
العریبی: وقتی که‌ وی را دستگیر کردم یک لباس نظامی رنگ کاکائویی بر تن داشت و یک کلت طلایی هم با خودش داشت که‌ بعدا گردان مصراته‌ این کلت را با خودش برد. همچنین 2 انگشتر طلایی که‌ اسم همسر خودش روی آنها حک شده‌ بود. هم اکنون من لباس های قذافی و این انگشتر ها را همراه‌ خود دارم و انشاالله چند روز دیگر آن را به‌ موزه‌ طرابلس تحویل خواهم داد.

فارس: فکر می کردی روزی قذافی به‌ دست تو کشته‌ شود؟
العریبی: من ایمان داشتم که‌ قذافی کشته‌ می شود و ما پیروز می شویم ، اما خیر هرگز فکر نمی کردم من بتوانم قذافی را بکشم.


*محاکمه قذافی به جای کشتن وی از جهاتی بهتر بود

فارس: اگر به جای کشتن قذافی او محاکمه می شد بهتر نبود؟
العریبی: محاکمه وی از برخی جهات بهتر بود اما در هر صورت من او را کشتم، شاید این طور به‌ نفع مردم لیبی باشد.

فارس: چرا فکر می کنی کشتن قذافی به‌ نفع مردم لیبی است؟
العریبی: چون اگر دستگیر و زندانی می شد هنوز هواداران وی به‌ امید آزادی قذافی با ما می‌جنگیدند و کشور را نا امن می کردند ، اما الان که‌ وی کشته‌ شده‌، دیگر امیدی برای آنها باقی نمانده‌ است.

*نمی دانم خواست غربی ها کشتن قذافی بود یا نه ولی من او را اتفاقی کشتم

فارس: برخی می گویند این خواست غربی ها بود که او کشته شود و به جلسه محاکمه کشیده نشود نظرت چیست؟
العریبی: نمی دانم این خواست آنها بود یا نه‌ اما من کاملا وی را اتفاقی کشتم ، همانطور که‌ گفتم می خواستم او را به‌ بنغازی ببرم چون جلوی من را گرفتند من هم همانجا او را کشتم.

فارس: اگر دوباره قذافی را ببینی باز او را می کشی؟
العریبی: صد در صدر اما شاید این بار تنها یک گلوله‌ حرامش کنیم. تنها یک گلوله‌؛ آن هم به‌ فرق سرش.

فارس: ناتو عنوان کرده که بر اثر بمباران ناتو قذافی کشته شده یعنی ناتو او را کشته نه تو نظرت چیست؟
العریبی: کاملا دروغ است.

*قذافی یکی از عموهای مرا اعدام کرده بود

فارس: وقتی به او شلیک کردی چه چیزی در خاطرت از کارهای قذافی بود؟
العریبی: همه‌ آن ظلم و ستم قذافی در مدت این 42 سال برای من تداعی شد. قذافی یکی از عموهای من را به‌ هیچ دلیلی اعدام کرده‌. وقتی که‌ شلیک کردم در آن لحظه‌ احساس کردم عمویم دارد مقابلم لبخند میزند‌.

فارس: اگر مبارک یا دیکتاتورهای دیگر را هم ببینی آنها را هم می کشی؟
العریبی: خیر، چون معتقدم همه‌ دیکتاتورها باید به‌ دست مردمان خودشان کشته‌ شوند. من دوست دارم مبارک به‌ دست مردم مصر کشته‌ شود. علی عبدالله‌ صالح به‌ دست مردم یمن. این آرزوی من است.

فارس: آیا نگران نیستی ناتو به جای قذافی در کشور شما حکومت کند؟
العریبی: من به‌ اراده‌ آقای عبدالجلیل اطمینان دارم. می دانم که‌ وی حکومت دست نشانده‌ را قبول نخواهد کرد.

*پیروزی انقلاب لیبی مدیون مردمان خودش است نه ناتو

فارس: آیا پیروزی انقلابیون در لیبی مدیون ناتو است؟
العریبی: بخشی از عملیات علیه‌ حکومت قذافی بر عهده‌ آنها بود ، اما لیبی انقلابش را مدیون مردمان خودش است.

فارس: جدیدا اسنادی منتشر شده که یک شرکت انگلیسی یک قرارداد بزرگ برای استخراج نفت لیبی بسته است. آیا این خبر برای شما نگران کننده نیست؟
العریبی: همانطور که‌ گفتم من به‌ اراده‌ آقای عبدالجلیل اطمینان دارم و مطمئن هستم که‌ وی خیانت به‌ لیبی تا قبول نخواهد کرد.

فارس: آرزوی تو بعنوان یک انقلابی چیست؟
العریبی: کشوری آزاد و دمکرات داشته‌ باشم که‌ حقوق همه‌ رعایت شود و به‌ مردم ظلم نشود.

فارس: پیش از این آقای عبدالجلیل اعلام کرد ، شورای انتقالی به‌ قاتل قذافی میلیونها دلار جایزه‌ می دهد. آیا این جایزه‌ را دریافت کرده‌ای؟
العریبی: هنوز نه‌، اگر هم دریافت کنم آن را به‌ دولت باز میگردانم.


[b]واقعا مسخره است یک دنیا اطلاعات مفید در اثر خشم یه آدم احمق از بین رفت
اگه مصاحبه واقعیت داشته باشه بقول :"قذافی دیگری در این جملات نهفته است"[/b]

[url=http://www.tabnak.ir/fa/news/199094/گفت‌وگو-با-جوانی-که-قذافی-را-کشت]منبع[/url]

[color=red]منتقل شد......نصير!...[/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]العریبی: قذافی گفت تو پسر من هستی. من سیلی دیگری به‌ صورتش زدم. باز هم معمر گفت من مثل پدر تو هستم چرا مرا می زنی. من در آن لحظه‌ باور نکردنی آنقدر دستپاچه شده‌ بودم که‌ اصلا نمی توانستم حرف بزنم. برای همین وی را به‌ روی زمین خواباندم و‌ دست های وی را بستم و به‌ داخل ماشین بردم ، می خواستم او را به‌ شهر بن غازی ببرم.
[/quote] چرا این عربها این قدر رذل هستند التبه نظور ایرانیهای عرب زبان نیست این مرد با عجز التماس از او خواسته که اورا نکشد ولی او اباز این کار را کرده است خوب نیست یه نفر اینقدر رذل وسنگدل باشد به حر حال ائ یه مدت حاکم این کشور بده نباید با این کار غرور این مرد را میشکستند در ضمن برادران خودم میدونم قذافی چه جنایتکاری بوده اه الان بگید اریایها ......؟
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قذافی هزینه گذاشت رو دست غرب !

بن علی، بچه خوبی بود و سریع کنار رفت؛ بنابراین سرنوشتش بهتر میشه ... ( لااقل تا آخر این بازی)

مبارک کمی بد قلقی کرد و مجبور شدند که پلنB رو اجرا کنند ؛ بنابراین کمی بدتر از بن علی و کمی بهتر از قذافی میشه ....

اما قذافی که راه نداد، باید سرنوشتش عبرت میشد برای بعدی ها ...

خیلی زجرش دادن
ذره ذره عذابش دادن
و سر آخر هم باید ذلیلانه میکشتنش

به هر حال؛ همونطور که قبلا گفتم، در این نمایش ضایع، این قسمت کشتن قذافی یکی از ضایع ترین ها بود؛ ...
که حالم رو به هم زد!
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.