inge

سلاح لیزری قسمت ۱

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

آيا محققان نظامي يا تحقيقاتي دانشگاهي ما تو اين مبحث حركتي كردن ؟!!!

حتمن و بی گمان محققین ما در دانشگاها و مراکز علمی با این دانش آشنا و در حال تحقیقند :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام از دوستان بابت رعايت نكردن قوانين عذر مي خوام. البته در زمان ثبت نام قسمت قوانين خالي بود و فقط بله رو انتخاب كردم. چشم سعي مي كنم كليه مطالب رو ترجمه و بعد ارسال كنم. البته دليل اينكه نمي توان چند بار مطالب مختلف با يك موضوع را ارسال كرد متوجه نشدم. منبع خبر هاي بالا سايت : http://daneshnameh.roshd.ir http://news.bbc.co.uk

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلاحهاي هدايت كننده انرژي :

قواعد بازي دارد عوض مي‌شود. حالا ديگر نسل جديدي از سلاح‌ها در راه‌اند. سلاح‌هاي ليزري به‌زودي شيوه جنگيدن را تغيير مي‌دهند.
جنگ عراق و همين‌طور ناكامي ارتش رژيم صهيونيستي در لبنان نشان داد كه كم‌كم دوران سلاح‌هاي كلاسيك به‌سر رسيده و بايد در انتظار تحولات تازه‌اي بود. سلاح‌هاي ليزري يا دقيق‌تر سلاح‌هاي «با انرژي هدايت‌شده» ظاهرا قدم بعدي است.

تكنولوژي‌اي كه به‌جز آمريكا خيلي از كشورهاي جهان به‌دنبال‌اش هستند.پس از چندين سال بررسي و صرف ميليون‌ها دلار هزينه براي تحقيق و توسعه، بالاخره اين سلاح‌‌ها دارند وارد ميدان نبرد مي‌شوند. حالا مي‌خواهيم بدانيم كه اين سلاح‌ها چه هستند و چگونه كار مي‌كنند و آيندة جنگ‌افزارها را چگونه رقم مي‌زنند.

همان‌‌طور كه از نام سلاح‌هاي با انرژي هدايت شده بر مي‌آيد، اتكاي آن‌ها بر نوعي انرژي است كه مي‌توان آن را با ليزر، فركانس راديويي يا پرتوهاي ذرات هسته‌اي تأمين كرد.

طرفداران اين سلاح‌ها مي‌گويند اين سيستم‌، در مقايسه با سلاح‌هاي فعلي، سرعت بيشتر، دقت بالاتر و ايمني بهتري دارند.

ايده ساخت سلاح‌ ليزري حداقل به يك قرن پيش مي‌رسد. در اوايل قرن بيستم بود كه فيزيك‌دان معروف، نيكلا تسلا كه واحد انرژي مغناطيسي به نامش است، اين نظريه را ارائه داد كه فرستنده‌هاي قدرت بي‌سيم را مي‌توان به صورت يك سيستم هجومي به كار برد.

انفجار مهيبي راكه در سال 1908 در روسيه اتفاق افتاد و هنوز علت آن مشخص نشده، به آزمايش ايده تسلا هم نسبت مي‌دهند. اما خيلي از دانشمندان هم مي‌گويند كه آن حادثه بر اثر اصابت يك شهاب سرگردان به زمين رخ داده است.

دوران ليزر
سلاح‌هاي ليزري در خط مقدم سلاح‌هاي انرژي هدايت شده قرار دارند و چندين سال است كه نيروهاي نظامي به دنبال توسعه انواع اين سلاح‌ها در ميان ساير امكانات خود هستند.

تابشگرهاي ليزري مي‌توانند سيستم‌هاي هدف‌گيري خود را بر روي موشكي كه به سوي آن‌ها مي‌آيد بتابانند، اما ممكن است باعث كوري موقت يا دائم استفاده‌كنندگان از سلاح‌هاي ليزري نيز بشوند.

در حال حاضر سلاح‌هاي انرژي هدايت شده، خطرات زيادي براي انسان‌ دارند. مثلا سلاح‌هايي كه روي بالگردهاي هجومي جديد ارتش بريتانيا نصب شده، در مواردي كه مي‌خواهند از سيستم نشانه‌گيري ليزري استفاده كنند، قابليتشان به شدت محدود مي‌شود، چون ليزري دارند كه اثرات زيانباري براي چشم خدمه و ساير افراد نزديك به آن‌ها دارد.

به همين دليل هم هست كه در صورت وجود نيروهاي پياده در ميدان جنگ، معمولا از اين نوع سلاح‌ها استفاده نمي‌شود.

اين سلاح‌ها موضوع پروتكل سلاح‌هاي ليزري كوركننده هستند كه به كنوانسيون ژنو اضافه شده است. صليب سرخ دائما انواع سلاح‌هاي انرژي هدايت شده كه تازه اختراع مي‌شود را ارزيابي مي‌كند تا استفاده از آن‌ها ناقض كنوانسيون ژنو نباشد. براي همين يك كميتة ارزيابي براي اين كار تأسيس شده‌است.

با اين حال چنين محدوديتي شامل حال همه سيستم‌هاي ليزري نظامي نمي‌شود. يك نوع از اين سيستم‌ها كه در حال حاضر، كاربرد محدودي دارد، براي موارد كاملا غيرجنگي استفاده مي‌شود.

اين سيستم كه زئوس ناميده مي‌شود، يك ليزر نصب شده بر روي وسيلة نقليه است كه ميدان نبرد يا منطقة درگيري را پس از تمام‌شدن درگيري، جست‌وجو و پاكسازي و ايمن مي‌كند.

اين وسيلة ليزري، مين‌هاي زميني و بمب‌هاي منفجر نشده را نابود مي‌كند. اين ليزر كه برد مؤثر آن به 250 متر مي‌رسد، سلاح را تا حد احتراق مواد داخل آن گرم مي‌كند. زئوس فعلا در اختيار ناتو است.

وسيلة دفاعي ديگري كه احتمالا پيش از پايان دهة كنوني ميلادي به ميدان نبرد وارد خواهد شد، ليزر تاكتيكي با انرژي زياد است. اين وسيله كه روي كاميون قرار مي‌‌گيرد مي‌تواند رگبار انرژي را به‌سوي هدف شليك كند.

اين رگبار براي از بين بردن راكت‌هاي برد كوتاه و گلوله‌هاي توپ در حال پرواز، كافي است. كشتي‌هاي نيروي دريايي هم مي‌توانند از اين وسيله استفاده كنند تا خود را از خطر موشك‌ها حفظ كنند. همچنين مي‌شود اين‌ها را روي هواپيما نصب كرد. نيروي هوايي آمريكا تا سال 2010، تعداد 7 هواپيماي ABL (ليزر هوا برد) را به كار خواهد گرفت.

اين سيستم، روي هواپيماي بوئينگ747 اصلاح شده نصب مي‌‌شود. اين هواپيما براي مقابله با تهديد موشك‌هاي بين‌قاره‌اي به كار مي‌روند. سيستم ABL موشك را پيش از شليك ليزر و از فاصله‌اي حدود 300كيلومتري رديابي مي‌كند و باعث انفجار موشك در همان سرزمين دشمن مي‌شود. همچنين مي‌توان از اين سيستم براي هدف‌گيري اجسام روي زمين هم استفاده كرد.

سيستم‌هاي ليزري، نقاط ضعفي هم دارند. مثلا نمي‌توانند پشت ابرها يا در هنگام وجود دود هم مؤثر باشند. البته قيمت بالاي آن‌ها نيز يك معضل است. هزينة كل ساخت و به‌كار‌گيري سيستم ABL در طي يك ربع قرن (از سال 2010 تا 2035) به 19 ميليارد دلار مي‌‌رسد.

فركانس راديويي:

سلاح‌هاي فركانس راديويي، از قبيل امواج ميكروويو پرانرژي، محدوديت‌هاي سلاح‌هاي ليزري را ندارند و مي‌توانند با شكستن يا خراب كردن تجهيزات حياتي الكترونيك، قابليتِ به اصطلاح كشتار نرم و آرام را فراهم سازند.

اهميت اين قضيه در جنگ‌هاي امروز اين است كه مي‌شود به اين ترتيب، زيرساخت‌هاي صنعتي_نظامي دشمن را موقتا از كار انداخت. ناتو سال1999 درجنگ كوزوو از سلاح جديدي از اين نوع استفاده كرد تا گلوله‌هاي فلزي را روي شبكه‌هاي برق يوگسلاوي سابق بپاشد و آن را موقتا از كار بيندازد.

امواج ميكروويو را مي‌توان به عنوان يك سپر دفاعي نيز به كار گرفت تا موشك‌هاي هدايت شدة دشمن و تجهيزات مخابراتي او را از كار بيندازد. آمريكايي‌ها ادعا مي‌كنند كه مي‌توانستند از اين سيستم در مقابل حمله‌كنندگان انتحاري به ناوشكن USS Cole در اكتبر2000 در يمن هم استفاده كنند كه البته اين كار را نكردند.

به‌اين ترتيب با اين امواج مي‌توان مدت‌ها پيش از آن‌‌كه مهاجمين به محدودة خطرآفريني نزديك شوند، موتور وسيلة آن‌ها را از كار انداخت.

آتشبار صدا

شكل‌ ديگري از سلاح‌هاي انرژي هدايت‌شده كه در حال ساخت است، آتشبار آكوستيكي است كه براي كاربردهاي تسليحاتي غير مرگبار ساخته شده است. اين سلاح از امواج صوتي مافوق صوت يا مادون صوت استفاده مي‌كند تا اثراتي از ناراحتي و تهوع گرفته تا ناتواني كوتاه مدت ايجاد كند.

پرتاب ذرات هسته‌اي

پيچيده‌ترين شاخة تحقيقات انرژي هدايت شده مربوط به استفاده از پرتوهاي ذرات هسته‌اي
پرانرژي است. يعني سلاحي كه بتواند پرتوهاي ذره‌اي مرگبار را تا فاصله‌اي بيش از 200 كيلومتر بفرستد و هر هواپيما يا كشتي پرنده‌اي را كه در مسير آن وجود دارد، از بين ببرد.

قوي‌ترين تأثير ممكن سلاح‌هاي پرانرژي، پالس الكترومغناطيس (EMP) است كه به وسيلة يك انفجار هسته‌اي به وجود مي‌آيد. اين پالس آن‌قدر انرژي دارد كه بتواند سيستم‌هاي الكتريكي را از كار بيندازد. منابع غير هسته‌اي نيز مي‌‌توانند اين تأثير را در سطح كوچك‌تري، مثلا با استفاده از انرژي ميكروويو توليد كنند.

از اين امواج مي‌توان براي متوقف كردن افراد از ورود به مناطق ممنوعه استفاده كرد. بدين ترتيب كه تابش امواج، پوست آن‌ها را تا حدي داغ كند كه درد شديد ولي كوتاه مدت ايجاد ‌شود.

روسيه در حال ساختن سلاح پالس الكترومغناطيسي است كه كاربردهاي ويرانگري دارد. اين سلاح‌ها از اشعه گاما استفاده مي‌كنند. هسته‌‌‌هاي عناصر شيميايي مشخصي را مي‌توان به گونه‌اي تحريك كرد كه مقدار زيادي انرژي آزاد كند تا به موشك‌هاي كوچك، نيروي انفجاري مهيبي بدهد.

نوع ديگري از سلاح‌هاي پالس الكترومغناطيس هم از سال 1993 در دست بررسي است. اين سلاح الكترومغناطيس از قدرت پالسي استفاده مي‌كند تا ذرات را با سرعت‌هاي بسيار زياد و در فواصلي فراتر از آن‌چه گلوله‌هاي انفجاري مي‌توانند برسند، پرتاب كند.

بمب‌ها و گلوله‌ها از دور خارج شده‌‌اند و پرتوهاي ليزري و سلاح‌هاي پالس الكترومغناطيس جايگزين آن‌ها شده‌اند.


:| منبع همشهري

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
zero0
تشکر از مطلبی که ارسال کردید.

البته دليل اينكه نمي توان چند بار مطالب مختلف با يك موضوع را ارسال كرد متوجه نشدم.

به جای ارسال مطالب جدید در پست متوالی می توان پست قبلی را ویرایش کرد و آن را اضافه نمود در این صورت تاپیک زیبا تر و موزون تر می شود.
موفق باشید :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.