SUPERASSAULT

نسل آينده شناورهاي سطحي قسمت ششم (شولد)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شولد
شولد اولین شناور "رزمی ساحلی" نیروی دریایی سلطنتی نروژ است . این شناور توسط شرکت های نروژی طراحی شده است و طراحی کاملا مستقل و داخلی دارد .
در آوریل سال 1999 این شناور رسما به نیروی دریایی نروژ پیوست . پس از آن شولد آزمایشهای زیادی را ازسر گذراند و درچند مانور شرکت کرد . نتایج این آزمایش ها رضایت بخش بود و پارلمان نروژ ساخت 5 فروند دیگر این شناور را تصویب کرد . شناور دیگر این کلاس با نام اسورم قرار است که در آوریل سال 2008 تحویل داده شد .
شناور های کلاس شولد برپایه تجربه گسترده نیرویدریایی نروژ در بکارگیری شناورهای کوچک و سریع ساحلی مسلح به تسلیحات سنگین ساخته شده است . انعطاف پذیری ذاتی این شناورها آنها را برای نیروی دریایی دیگر کشور ها نیز جذاب ساخته است . این شناور و خدمه نروژی آن یک آزمایش یک ساله را به همراه نیروی دریایی ایالات متحده از سر گذرانده است. این آزمایش ها در قالب همکاری دو جانبه بین دو کشور انجام شدند . در ماه ژوئن سال 2003 شولد را موقتا به منظور بازسازی و به روز رسانی از سرویس خارج کردند .
بدنه شولد مانند ویسبی سوئدی از یک ساختار فیبرکربنی ساخته شده است. طراحان سعی کرده اند که با استفاده از این ساختار وزن شناور را پایین نگه دارند. همچنین این مواد میتوانند امواج رادار را جذب کنند و در نتیجه سطح مقطع راداری شناور و امکان کشف شدن آن را کاهش میدهد . شولد نیز مانند دیگر شناورهای آینده تاکید بر تکنولوژی حرکت نهان طراحی شده است. در طراحی بدنه این شناور از زوایای مستقیم پرهیز شده است. علاوه بر رادارها شولد به گونه ای طراحی شده است تا بازتاب چشمی و مادون قرمزی کمی داشته باشد تا هدفگیری آن بوسیله شناورهای دشمن چه به صورت چشمی یا بوسیله موشکهای مادون قرمز دشوارتر شد. از مواد جذب کننده امواج برای پنهان سازی قطعات نصب شده بر روی عرشه ، درها ، پنجره ها و دریچه ها نیز استفاده شده است. نروژ باتوجه به وضعیت جغرافیایی سواحلش نیاز به شناوری دارد که بتواند از فاصله ی نزدیک و بدون آشکار شدن با شناورهای دشمن درگیر شود .
شولد یکی از شناورهای سریع جهان است و میتواند به سرعت 60 گره دریایی دست پیداکند . بدنه شولد به گونه ای است که مانند یک هاورکرافت بر روی یک بالش هوا حرکت میکند. این امرازاصطلاک شناور با آب جلوگيری کرده است و سرعت آن رابه صورت قابل توجهی افزایش میدهد. بدنه این شناور به صورت کاتامران طراحی شده است و این بالش هوا بین دوقسمت اصلی بدنه ایجاد میشود. 2فن دمنده به توان 735 کیلووات برای ایجاد بالش هوا در نظر گرفته شده است .
این تکنیک قبلا با موفقیت در مین جمه کن نروژی اوکسوی بکار رفته بود. یک سیستم خودکار فشار بالش هوا را تثبیت میکند تا شناور در هنگام حرکت پایداری لازم را داشته باشد. آبخور کم شولد به شناور این اجازه را می دهد تا بدون مشکل در کم عمق ترین سواحل حرکت کند. مزیت دیگر کم بودن آبخور شولد این است که از برخورد شناور با مینهای زیر آبی جلوگیری میکند.
پس از بازسازی و در طرح جدید تغییراتی نسبت به نمونه اولیه شولد اعمال شد تا خصوصیات شناور بهبود یابند . مهمترین تفاوت این است که شناور بهیود یابند . مهمترین تفاوت این که شناور را به 4 توربین گازی مجهز کرده اند . در طرح اولیه دو موتور دیزل کوچک به عنوان موتور کمکی و 2 توربین گازی به عندان موتور اصلی بکار گرفته شده بودند . پس از بازسازی شولد در سال 2003 توربین جت کوچک های دیزل ها را گرفتند . شولد می تواند با یکی از موتورهایش نیز به حرکت ادامه دهد . قسمت جلوی عرشه را نیز تقویت کرده اند تا توپ 76 میلیمتری سوپر راپید را بر روی آن نصب کنند.
پیشرانه های اصلی شوبد دو جت آبی هستند که نیروی خود را از توربینهای گازی اصلی شناور می گیرند . اما برای کم شدن اصر مادون قرمز خروجی گازهای داغ جت موتورهای فرعی هم میتوانند نیروی محرکه لازم برای جتهای آبی را تامین کنند. خروجی های جتهای آبی مستقل از هم حرکت میکنند . این طرح باعث افزایش قدرت مانور شناور مسشود . با این ترفند شولد می تواند بدون مشکل به پهلو حرکت کند . علاوه بر این 4 موتور ، شولد دارای 2 موتور دیگر برای مانور می باشد. شولد به 8 موشک انداز "ان اس ام" مسلح شده است که توسط شرکت کونگزبرگ و اختصاصا برای این شناور ساخته شده اند . برد "ان اس ام" تا 150 کیلومتر میرسد و قرار است تولید انبوه آن از ژوئن امسال آغاز شود .
شولد برای مقابله با هواگردهای دشمت به موشکهای مادون قرمز میسترال مسلح شده است . برد این موشک 4 کیلومتر است.
توپ نصب شده بر شولد همانگونه که ذکر شد یک قبضه توپ 76 میلیمتری اتومرالا است که نواختی برابر با120 گلوله در دقیقه دارد. برد گلوله های این توپ 16 کیلومتر می باشد .
سیستم کنترل و فرمان شولد "سیستممدیریت رزمی سنیت2000" نام دارد . این سیستم در هنگام به روزسازی قایقهای ساحلی کلاس هاوک نیروی دریایی نروژبرروی آنها نیز نصب شد. یک سیستم پرتاب کننده فریبنده راین متال مشابه سیستم بکارگرفته شده در ویسبی بر روی شولد نصب شده است تا حفاظت شناور در برابر موشکهای شلیک شده دشمن تامین شود . سنیت2000 برای درگیریهای ساحلی و مقابله با انواع پرنده های دشمن با سرعت مناسبی واکنش نشان می دهد .
رادار سه بعدی شولد ساخت شرکت تالس بوده و در وضعیت جستجوی ارتفاع پایین و متوسط 140 کیلومتر برد دارد اما هنگامی که رادار را در وضعیت برد بلند قرار دهند برد آن تا 180 کیلومتر افزایش می یابد .
مشخصات پی 960 کا ان ام اسکیولد
تاریخ سفارش : جولای 1996
تاریخ شروع پروژه : 4 آگوست 1997
تاریخ به آب انداختن : 22 سپتامبر 1998
تاریخ به خدمت گرفته شدن : 17 آوریل 1999
وزن کامل : 260 تن
طول :9/46 متر
عرض : 5/13 متر
آبخور : 3/2-9/0 متر
پیشرانه : 2 توربین گازی - 2 جت آبی - 2 موتور کمکی - 2 فن دمنده - 2 موتور مانور
سرعت : 45 گره دریایی در دریای متلاطم - 60 گره دریایی در دریای آرام
برد : نامعلوم
خدمه : 16 نفر
هلیکوپتر : ندارد
تجهیزات اکترونیک : سیستم مدیریت رزمی سنیت 2000 – رادار دریایی/هوایی تالس – سیستم جنگ الکترونیک سی اس 3701 – سیستم الکترواپتیک ساجم ویگی 20 – پرتاب کننده فریبنده راین متال
تسلیحات : توپ چندمنظوره 76 میلیمتری سوپر رایپد ساخت اتومرالا – مسلسل 7/12 میلیمتری – موشک سطح به هوای میسترال – 8 پرتاب کننده موشک سطح به سطح ان اس ام
منبع : مجله جنگ افزار شماره 38
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.