Nestor

تاپیک جامع عمليات امام مهدي (عج)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

عمليات حضرت مهدي (عج) : آغاز عمليات هاي غير كلاسيك محدود


پس از آنكه فرماندهان ايراني در يافتند كه با جنگ هاي كلاسيك و شيوه هاي شناخته شده نمي توان كاري از پيش برد ، طرح عمليات هاي چريكي و غير كلاسيك را به اجرا گذاشتند . شهيد حسن باقري با اين جمله معروف خود كه : (( با اين روش نمي تون جنگيد ، بايد به خود جرات داد ، بايد استراتژي جنگ عوض شود . )) سردمدار و طراح اينگونه عمليات ها بود كه سرآغاز موفقيت ها و پيروزي هاي عمليات هاي بعدي گرديد .
نخستين گام در اين راستا در 26 اسفند ماه 1359 و پس از دو ماه از آخرين تهاجم ناموفق ايران به قواي عراق ، برداشته شد . بر اساس طرحي به نام " حضرت مهدي " كه توسط شهيد حسن باقري طراحي شده بود مقرر شد تا برادران سپاه به فرماندهي " اسحاق عزيزي " با استعداد 200 نفر و با سلاح هاي معمولي و آر - پي – جي ، از چهار محور به نيروهاي عراقي در غرب سوسنگرد حمله كنند. عمليات در ساعت 7 و 30 دقيقه صبح آغاز شد . دشمن غافلگير شده و عمليات با سرعت غير قابل تصوري پيش مي رفت .
با انهدام يك گردان تانك و يك گردان مكانيزه دشمن ، نيروهاي خودي به پيروزي رسيدند . اما به علت عدم تجربه كافي نيروها در اينگونه عمليات ها و فقدان نيروي جايگزين براي تثبيت مواضع آزاد شده ، پس از گذشت يكي دو روز ، عراقيها به مواضع پيشين خود بازگشتند . با اين وجود ، پس از گذشت 6 ماه از جنگ و هجوم همه جانبه ارتش عراق به خاك ايران ، نخستين پيروزي روحيه بخش براي رزمندگان ايراني به دست آمد . در جريان اين عمليات محدود تعداد 168 نفر از نيروهاي عراقي كشته ، زخمي و اسير شدند . همچنين 13 تن از نيروهاي عمل كننده سپاه پاسداران به شهادت رسيدند . و اين چنين سرآغاز عمليات هاي غيركلاسيك جنگ ، با موفقيت به اتمام رسيد . " اسحاق عزيزي " طراح كندن كانال در اين عمليات بود كه بعد ها در ابو حميزه به شهادت رسيد ، او توانست – در حالي كه عراقيها در مجاورت ديوارهاي شهر سوسنگرد حضور داشتند – با كندن چندين كانال ، رزمندگان را از زير خانه هاي شهر عبور داده و به نقاط مشخصي ، در كنار اردوي دشمن برساند . در عمليات " تپه هاي الله اكبر " كه دو ماه پس از عمليات حضرت مهدي انجام شد ، همين طرح با پيروزي اجرا گرديد .


نام عمليات : حضرت مهدي (عج)
زمان اجرا : 22/12/1359
مدت اجرا : 2 روز
تلفات دشمن : 168 كشته ، زخمي و اسير
مكان اجرا : منطقه عملياتي غرب سوسنگرد
ارگان هاي عمل كننده : سپاه پاسداران
اهداف عمليات : عقب راندن نيروهاي دشمن از شهر و منطقه سوسنگرد



مقدمه : شرحي بر عمليات هاي دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.