Nestor

تاپیک جامع عمليات فرمانده كل قوا - خميني روح خدا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

عمليات « فرمانده كل قوا – خميني روح خدا » ؛ زمينه ساز شكست حصر آبادان


مشكل آفريني هاي " بني صدر" آن قدر براي رزمندگان و فرماندهان ايراني عذاب آور شده بود كه پس از بركناري وي از فرماندهي كل قوا ، به پيشنهاد و استقبال همه فرماندهان جنگ قرار شد عملياتي كه در جبهه " دارخوين " در حال انجام بود ، به علامت رضايت از اين كار امام ، « فرمانده كل قوا – خميني روح خدا » نامگذاري شود . نيروهاي سپاه به مدت 4 ماه بدون سو و صدا و جلب توجه دشمن و در نزديكي نيروهاي عراق شبانه يك كانال به طول 1300 متر و به شكل « T » حفر كردند كه انتهاي آن وارد ميدان مين در جلوي خاكريز و خط آتش دشمن شده بود . پيشاني اين كانال به موازات خط آتش دشمن و به فاصله 400 تا 500 متر قرار داشت . در اين حمله ، نيروهاي سپاه پاسداران عمل كننده و ارتش پشتيباني و پدافند را به عهده داشت . قرار بود در ساعت 3و30 دقيقه بامداد 21 خرداد ماه 1360 حمله آغاز شود . ساعت 11 شب ، خبر بركناري بني صدر از فرماندهي كل قوا توسط امام ، از راديو پخش شد و شرايط در بهترين حالت ممكن قرار گرفت . اين عمليات ، خود كليدي براي باز شدن طلسم محاصره آبادان و آزمايشي براي عمليات بزرگ " ثامن الائمه " بود .
در اين حمله با 3 كيلومتر پيشروي مواضع محكم و مهم دشمن در اين جناح به تصرف درآمده و دست كم 32 دستگاه تانك و نفربر منهدم و 1496 تن از نيروهاي دشمن كشته ، زخمي و اسير شدند . در راه به دست آوردن اين پيروزي ، 120 تن از برادران سپاهي به شهادت رسيدند .
اين عمليات توسط سردار رحيم صفوي و شهيد حسن باقري طراحي و اجرا گرديد كه فرماندهي سه محور اصلي آن را شهيدان منصور موحدي ، پهلوان نژاد و رضا رضايي به عهده داشتند .


نام عمليات : فرمانده كل قوا – خميني روح خدا « نفوذي – انهدامي »
زمان اجرا : 21/3/1360
مكان اجرا : منطقه عمومي دارخوين
تلفات دشمن : 1496 كشته ، زخمي و اسير
ارگان هاي عمل كننده : سپاه پاسداران با پشتيباني و پدافند ارتش
اهداف عمليات : پيشروي در مواضع دشمن


مقدمه : شرحي بر عمليات هاي دفاع مقدس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اين عمليات يك لشكر پياده از سپاه براي حمله و يك لشكر زرهي ارتش براي پدافند در نظر گرفته شده بود و در مقابل دشمن با دو لشكر از منطقه دفاع مي كرد ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.