Azarakhsh

اظهارات مهم سيد حسن نصرالله درباره بازداشت یک عضو حزب الله توسط مصر

Recommended Posts

دبيرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: برخي طرفها در جهان عرب وجود دارند که براي نزديک شدن به آمريکا و اسرائيل، با مقاومت خصومت مي ورزند.

به گزارش واحد مرکزي خبر، سيد حسن نصرالله شامگاه جمعه گفت: بسيار مايل بوديم که به مسائل مربوط به انتخابات داخلي لبنان و ديدگاه هاي سياسي و برنامه هاي حزب الله در آن بپردازيم اما مساله اي که اين روزها پيش آمده است و ما به آن به شيوه متفاوت نگاه مي کنيم، اتهام هايي است که مقامات مصري عليه حزب الله و عليه شخص بنده مطرح کردند و دريافتيم که اين مساله مهمتر از آن است که با يک بيانيه مطبوعاتي پاسخ داده شود امري که لازم شد شخصا به آن بپردازم به همين دليل تصميم گرفته شد تا سخن امشب به اين مساله معطوف شود و در عين حال به سبب اين اتهام ها و پيش از آن برخي اشاره هايي که از سوي برخي کشورهاي عربي مطرح شده بود مناسب خواهد بود تا به شرح و خلاصه اي از ديدگاه حزب الله و سياست آن در برابر جهان عربي، رژيم هاي عربي، ملت عربي و جنبش هاي موجود در جهان عرب پرداخته شود.

اميدوارم که اين ديدگاه جدي گرفته شود. اين سياست همان چيزي است که به آن پايبنديم و همان ديدگاهي است که به آن باور داريم و من در بازگويي آن بسيار شفاف خواهم بود و اميدوارم که بررسي و محاکمه يا پرداختن به هر خبر و اتهامي که در هر جايي صادر مي شود بر اساس اين ديدگاه باشد.

بي مقدمه به مساله مربوط به اتهام هاي صادر شده از سوي مقامات مصري عليه من و حزب الله مي پردازم.

ابتدا درباره تحولات و مسائل مربوط به آن و دوم درباره اتهام و سوم نيز به تحليل آن خواهم پرداخت.
درباره تحولات و حوادث مربوط در اين باره بايد بگويم که در تاريخ نوزدهم نوامبر 2008 نيروهاي مصري يک شهروند لبناني را بازداشت کردند.
رسانه ها اعلام کردند که اين شهروند لبناني و ديگران نيز مصري و فلسطيني هستند که به اتهام انتقال سلاح و تجهيزات جنگي به نوار غزه از طريق مصر بازداشت شدند.

برخي رسانه ها همچنين اعلام کردند شهروند لبناني وابسته به حزب الله است.
مسائل تا اين اندازه باقي ماند و ما درباره اين مساله اظهار نظر نکرديم و مساله را از طريق خانواده فرد بازداشت شده و ابزارهاي قانوني پيگيري کرديم.

تقريبا پس از يک ماه يا کمي بيشتر از آن، دشمن صهيونيستي جنگ همه جانبه اي را عليه غزه آغاز کرد و همگان از حوادثي که در اين جنگ روي داد و موضع مصر درقبال آن و موضع حزب الله باخبرند.

موضع حزب الله درباره جنگ غزه شفاف و درجهت واجب بودن گشايش گذرگاه رفح و رفع محاصره عليه ملت فلسطين و مقاومت آن در غزه بود.

در ابتدا از مقامات مصري خواستيم که به اين اقدام بپردازند و زماني که از آن خودداري کردند کمترين وظيفه اين بود همه کساني که غزه را محاصره کرده و درها و گذرگاه ها را به روي آن بسته اند، محکوم شوند.

در آن هنگام موضع من مشخص بود. پس از موضعگيري من در اين باره، در مصر و با هدايت قدرت حاکم و اطلاعات اين کشور حمله سياسي و رسانه اي بسيار شديدي عليه شخص بنده و حزب الله آغاز شد و بسيار زياد سخن گفتند و من را متهم به مزدور ايراني و چيزهاي زياد ديگري متهم کردند اما، ما آنرا صرفا واکنش قلمداد و در واقع درک کرديم.

اين بهاي سنگيني براي موضعگيري ما در قبال غزه بود و البته آماده انجام بيش از اينها براي غزه بوديم.

مساله قابل توجه حجم حملات رسانه اي و سياسي با مديريت قدرت حاکم مصر عليه حزب الله و برادران ما در حماس و ديگر گروه هاي مقاومت بود اما اين حملات عليه حزب الله بسيار شديد بود در حالي که بيانيه هاي زيادي در اين باره از سوي طرفهاي زيادي در جهان عرب و اسلام صادر شد که هم اکنون نيز در اينترنت موجود است و من نيز در اين باره بيانيه داشتم اما شگفتي از اين است که بيانيه هاي ديگران با ذکر اسامي و امضا از سوي نزديک به دويست انديشمند و پژوهشگر مسلمان سني مذهب صادر شد که در آن نظام مصر را محکوم کردند و حتي رئيس جمهوري اين کشور را به عنوان مرتد و مرتکب خيانت بزرگ محاکمه کردند در حالي که من نه از ارتداد و نه خيانت سخن گفتم و خود را چنين نمي دانم که کسي را به اين شيوه محاکمه کنم، با اين وجود واکنش تندي از سوي مقامات مصري در قبال همه اين بيانيه ها و مواضع شاهد نبوديم اما واکنش آنها با موضع حزب الله در اين باره به گونه اي ديگر بود و من دليل آن را نيز مي دانم چرا که مساله حزب الله يک مساله انديشمند ديني يا طلبه علوم ديني يا يک گروه سياسي نبود بلکه موضوع حزب الله موضوع مقاومت بود و برخي طرف ها در جهان عرب هستند که زماني عليه جنبشهاي مقاومت خصومت و دشمني مي ورزند اين عمل سبب نزديکي آنان به آمريکا و تقويت دوستي آنها با اسرائيل مي شود، به همين دليل من تفاوت در اين مساله را درک مي کنم که مسئله موضع گيري در برابر حزب الله با موضع گيري در برابر شخصيتها و انديشمندان و فعالان سياسي متفاوت باشد.


دبيرکل حزب الله لبنان تاکيد کرد: با توجه به شرايط کنوني و تحولات جهاني و افزايش خطر رژيم صهيونيستي براي همه کشورهاي منطقه، انتظار مي رفت مصر به همراه ديگر کشورهاي عربي و اسلامي تلاش کند اما متاسفانه مانند گذشته عليه جنبشهاي مقاومت ازجمله حزب الله گام بر مي دارد.
سيد حسن نصرالله در ادامه سخنان خود افزود: پس از پايان جنگ غزه فضاي کلي آرام و آشتي ميان کشورهاي عربي با يکديگر آغاز شد که ما نيز از آن استقبال، پشتيباني و آرزوي موفقيت براي آن کرديم تا اينکه دو روز پيش دادستاني کل مصر با صدور بيانيه اي برخي اتهام هايي را مطرح کرد که از رسانه ها با خبر شديم.

به طور اصلي مجيد محمود دادستاني مصر اعلام کرد بازجويي ها نشان مي دهد شهروند لبناني به نام سامي شهاب به همراه گروهي ديگر درصدد انجام تحرکاتي عليه استقرار و امنيت عمومي مصر و اجراي برنامه اي سازمان يافته و آموزش گروهي در داخل مصر براي اجراي ماموريت خود ازجمله جذب نيرو، آموزش و کسب اطلاعات بودند و در اين باره آپارتمانهاي بزرگي اجاره کرده و در جهت گسترش شيعه در داخل کشور تلاش مي کردند.

دادستاني مصر در بيانيه خود اعلام کرد بازجويي ها نشان مي دهد دبيرکل حزب الله لبنان پس از سخنراني خود در روز عاشورا که در آن بر تحريک ملت و نيروهاي مسلح مصر به اقدام عليه نظام اين کشور تاکيد کرد، مسوول واحد عمليات در حزب را به انجام حملاتي در خاک مصر مامور کرد اما بازداشت متهمان مانع از اجراي طرح آنها شد.

در اين بيانيه همچنين آمده است شمار متهمان شرکت کننده در اين فعاليت به چهل و نه نفر مي رسد و ديوان امنيت عالي بازجويي و تحقيق از افراد بازداشت شده را در چارچوب قانوني برعهده گرفته است.

البته مقامات مصري مانع از حضور وکلا در تحقيقات در اين باره شدند.
ما مسائل را با شفافيت و با حس مسئوليت بيان و اعلام مي کنيم که برادر ما سامي شهاب عضو حزب الله است و اين مساله را منکر و از آن احساس شرمندگي نمي کنيم.

دوم اينکه آنچه که وي در مرزهاي فلسطين و مصر انجام مي داد عمل لجستيکي و تدارکاتي براي ياري رساندن به برادران فلسطيني در نقل و انتقال ادوات جنگي به مقاومت در داخل فلسطين بود، تنها چيزي که در اتهام هاي دادستاني عليه وي مطرح نشده است در حالي که رسانه هاي مصري خود اعلام کردند يک شهروند لبناني و برخي ديگر به اتهام نقل و انتقال ادوات نظامي به نوار غزه بازداشت شدند اما در بيانيه دادستاني کل مصر اين مسئله ذکر نشد و واقعا مساله چيزي جز اين هم نبود اما چون طرح اين مسئله محکوميت براي دادستاني و مقامات مصر بود نه محکوميت براي سامي شهاب و ديگران و بلکه مايه افتخار براي آنها بود در بيانيه خود به آن نپرداخته و اعلام کردند اين عده درصدد براندازي نظام مصر بودند.

همه اتهام ها وارد شده در بيانيه دادستاني مصر چيزي جز افتراء و خيالبافي نيست و عاري از صحت است، اتهام هايي درباره هدف از فعاليت اين گروه در مصر و اقتصاد آن و شخصيتهاي مهم اين کشور است و البته هدف از طرح اين اتهامها تحريک ملت مصر عليه حزب الله است.

دادستاني مصر به طور خلاصه اين گروه را متهم به تلاش براي تغيير نظام مصر کرده است و هدف آن نيز بدنام کردن حزب الله نزد ملت مصر است چرا که حزب الله در نزد آنها بسيار مورد احترام است.

ملت مصر ملتي است که به هر مبارز و مجاهدي احترام قائل است و ماهيت ، تاريخ و فرهنگ اين ملت بيانگر اين مساله است، ملتي که از خود فدارکاري ها نشان داده و شهدا و اسير داده است، اسيراني که بدست اسرائيل کشته شده اند و به همين دليل طبيعي است که حزب الله در نزد اين ملت از احترام بسيار زيادي برخوردار باشد و طبيعي است که آنها به جنبش هاي مقاومت در فلسطين و غير آن احترام قائل باشند.

بنابراين هدف از اين اتهام ها بدنام کردن حزب الله، حماس و ديگر جنبش هاي مقاومت در نزد اين ملت است. علاوه بر اين هدف ديگر از اين اتهامها اطمينان دهي جديد به آمريکا و اسرائيل در سايه نااميدي و شکست مقامات و دستگاه حاکم مصر در همه عرصه هاي منطقه اي و بين المللي است.

اينکه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به ترکيه سفر کرده و نقش ترکها در اين باره و ديگر کشورهاي منطقه در آن نقش مهمي ايفا مي کنند، براي مصر مشکل است. چهارم، شمار افرادي که سامي شهاب با آنها همکاري داشته است شايد به ده نفر نيز نرسد و نمي دانيم که پنجاه نفر متهم از کجا آمده اند و کساني که بازداشت شده اند ارتباطي با برادرمان ندارند و ممکن است که آنها مسائل ديگر داشته باشند که اطلاعي نداريم اما اگر مقامات مصري مي خواهند چنين بگويند که اين گروه متشکل از پنجاه نفر است صحت ندارد.

پنجم ، اگر ياري کردن فلسطيني هاي مورد محاصره در سرزمين هاي اشغالي که قتل عام و آواره شده اند جرم و جنايت است ،پس من امروز به طور رسمي به اين جنايت و جرم اعتراف مي کنم و اگر اين اقدام ما در ياري رساندن به فلسطيني ها گناه باشد، ما با آن گناه به خدا نزديک مي شويم و در آن استغفار نمي کنيم. اگر اين اقدام ما اتهام عليه ما باشد ما به چنين اتهامي افتخار مي کنيم. همه مي دانند اين اولين بار نيست که برادري از حزب الله به دليل رساندن سلاح به مقاومت در فلسطين اشغالي بازداشت مي شود.

آن کسي که امروز بايد محکوم شود، رژيم مصر است نه سامي و دوستان وي. رژيم مصر امروز بايد محکوم شود چرا که همچنان نوار غزه را محاصره کرده و با وجود اينکه نياز نوار غزه به گذرگاه رفح براي بازسازي هزاران واحد مسکوني تخريب شده و با توجه به شرايط تاسف بار انساني حاکم در آن ، بيش از هر زماني است اما همچنان محاصره عليه آنها ادامه دارد.

نظام مصر بايد محکوم شود چرا که شب و روز براي بستن تونل ها تلاش مي کند، تونلهايي که تنها شريان حياتي نوار غزه به شمار مي رود و از اين تونلها فقط سلاح عبور نمي کند بلکه دارو و حتي گوسفند، مواد مصرفي و غذا منتقل مي شود اما نظام حاکم مصر با همکاري آمريکا و اسرائيل براي نابود کردن کوچک ترين روزنه هزينه بار فلسطيني ها نيز تلاش مي کند تا حيات فلسطيني ها در غزه به طور کلي نابود شود در حالي که اسرائيل در مقابل به جديدترين سلاح هاي هوايي آمريکايي مجهز مي شود و امکانات خود را توسعه مي دهد و اقدام به برگزاري بزرگترين رزمايشها در تاريخ خود مي کند.

مصر در حالي دست به اين اقدام مي زند که کابينه بنيامين نتانياهو، آويگدور ليبرمن را به کار مي گيرد کسي که درباره مسائل به اصطلاح صلح و سازش و گفتگوها سخن گفته است و در واقع به قدرت نظام مصر توهين کرده است.

در اين شرايط ما انتظار داشتيم با توجه به تحولات بزرگ در منطقه، فلسطين و رژيم اسرائيل رهبران مصر دستکم براي بررسي مسائل و اتخاذ تدابير سياسي در قبال اين تحولات و خطر اسرائيل که بار ديگر خطري براي همه کشورهاي منطقه به شمار مي رود به ويژه در سايه تحولات گسترده آمريکايي و بين المللي، تلاش کند اما با تاسف شديد نظام مصر همان خط مشي سابق را در پيش گرفته و در دشمني با جنبش هاي مقاومت از جمله حزب الله تلاش مي کند.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=69315

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.