nasirirani

تولید بافت های طبیعی قابل پیوند، ثمره 20سال تلاش محققان ایران برای ترمیم ضایعات قلبی

Recommended Posts

محققان کشورمان برای اولین بار و با استفاده از تکنیک مهندسی بافت موفق به تولید صنعتی بیوایمپلنت های قلبی عروقی برای ترمیم نقایص سیستم قلب و عروق و رفع تنگی دریچه قلبی در مبتلایان به نارسایی های قلبی شدند. این طرح هم اکنون در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درحال سرمایه گذاری است.با تلاش مستمر و تحقیقات طولانی طی ۲۰ سال این دانش در حال حاضر در کشور بومی شده و هیچ گونه نیازی به متخصصان خارج از کشور وجود ندارد. پژوهشگران این طرح هم چنین موفق به دستیابی به دانش فنی و تولید صنعتی انواع دیگر بیوایمپلنت های پزشکی از جمله بیوایمپلنت های پوششی، تاندون ، لیگامان و... شدند که بدون هیچ گونه عوارض جانبی به عنوان روشی کاملا موثر در درمان انواع بیماری ها و آسیب های وارده به بخش های مختلف بدن از جمله سیستم اسکلتی- عضلانی، قلب و عروق، پوست، چشم، مغز و اعصاب، مفاصل و... مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر پیمان قهاری قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدکننده انواع بیوایمپلنت های پزشکی با بیان این مطلب در خصوص فرآیند تولید بیوایمپلنت های قلبی عروقی به خراسان می گوید: تولید بیوایمپلنت های قلبی عروقی بر اساس روش مهندسی بافت انجام می شود به طوری که ماده اولیه بیولوژیک طی فرآیندی خاص به یک محصول یا ماده پیوندی بیولوژیک و زیست سازگار تبدیل می شود. وی اضافه کرد: در این فرآیند ماده اولیه با منشاء انسانی که به طور عمده می توان از نسوج افراد فوت شده تا ۴۸ ساعت پس از مرگ آن را به دست آورد تحت تاثیر مکانیزم های تغییرات شیمیایی و مکانیکی قرار می گیرد تا چنان چه ویروس یا عامل بیماری زایی در آن وجود دارد از بین برود ضمن آن که در این فرآیند بخش های مفید بافت نیز تا حداکثر امکان حفظ می شوند و در نهایت این نسوج شکل دهی می شود. محصولاتی که از این فرآیند به دست می آید به عنوان بیوایمپلنت یا ماده پیوندی بیولوژیک و سازگار با بدن برای درمان انواع بیماری ها و نارسایی ها به کار گرفته می شود.

دکتر صادق زاده معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در گفت وگو با خراسان خاطرنشان کرد: بیوایمپلنت های پزشکی با استفاده از تکنیک مهندسی بافت تولید می شوند که در این روش با استفاده از بافت خود فرد و یا به طور کلی بافت بدن انسان طی فرآیندی در محیط آزمایشگاهی محصول نهایی به عنوان بیوایمپلنت تولید می شود. این بیوایمپلنت قلبی عروقی که توسط محققان کشورمان تولید شده ادامه همان پروژه تولید بیوایمپلنت های استخوانی است.

وی اضافه کرد: بیوایمپلنت های قلبی عروقی به طور عمده برای درمان نارسایی های قلبی اعم از گرفتگی عروق یا تنگی دریچه قلب مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از این روش می توان سالانه تعداد زیادی از بیماران دچار این نارسایی ها را در کشور درمان کرد. این درحالی است که متاسفانه در کشور ما آمار ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بسیار بالاست. وی خاطرنشان کرد: بیوایمپلنت های قلبی عروقی در اندازه های مختلف تولید می شوند و به همین دلیل امکان استفاده آن ها در طیف وسیعی از بیماران در سنین مختلف وجود دارد.به گفته وی، میزان سرمایه گذاری سازمان گسترش در این پروژه حدود ۴۰ درصد بوده است.

دکتر قهاری قائم مقام مدیرعامل شرکت تولیدکننده بیوایمپلنت های پزشکی نیزمی گوید: بیوایمپلنت های استخوانی در اعمال جراحی متنوعی مانند جراحی های دندان پزشکی، ایمپلنتولوژی، جراحی های فک و صورت، گوش و حلق و بینی، ارتوپدی، ستون فقرات، مغز و اعصاب و در نهایت هر قسمتی از سیستم اسکلتی بدن که نیاز به ترمیم و یا درمان جراحی دارد، به کار برده می شود. این بیوایمپلنت ها سال گذشته به عنوان دستاورد برگزیده وزارت صنایع معرفی شد. این طرح از جمله طرح های «های تک» محسوب می شود که طی آن بیش از ۱۷۰ نوع محصولات مهندسی بافت برای اولین بار در کشور تولید و معرفی شد.

وی اضافه کرد: محصولات تولیدی با روش های تخصصی مهندسی بافت برای بیمار و سیستم پزشکی کاملا ایمن بوده و سبب تحریک سیستم ایمنی بدن میزبان (بیمار گیرنده پیوند) نمی شود. به طوری که در مورد بیوایمپلنت های استخوانی، این محصولات به علت دارا بودن پروتئین های استخوان ساز در حال حاضر تنها جایگزین برای استخوان خود فرد محسوب می شوند که علاوه بر خاصیت استئوکنداکتیو (خاصیت فیزیکی پرکنندگی استخوان) واجد خاصیت استئواینداکتیو (خاصیت شیمیایی تحریک استخوان سازی یا تبدیل سلول های مادری جریان خون به سلول های استخوان ساز) در موضع مورد استفاده نیز هستند. وی با بیان این که این مرکز برای اولین بار در ایران به عنوان «کلین روم» کلاس ۱۰ در جهت فعالیت های تخصصی مهندسی بافت شناخته شده است، گفت: کلیه فعالیت های ذره زای پروسه تولید در این محیط بسیار خاص انجام می شود تا از لحاظ اطمینان به کیفیت و ایمنی محصولات را به بالاترین سطح جهانی برسانیم. وی افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده در حال حاضر تنها ۲ شرکت معروف آمریکایی در کل جهان از چنین فناوری در تولید این محصولات استفاده می کنند. ضمن آن که ما برای اولین بار در تاریخ کشور و بعد از حدود ۲ سال بررسی های دقیق و موشکافانه کارشناسان متعدد و مطابقت با استانداردهای روز جهان توانستیم مجوز انحصاری تولید چنین محصولاتی را از وزارت بهداشت بگیریم.

وی افزود: با تلاش مستمر و تحقیقات طولانی طی ۲۰ سال این دانش در حال حاضر در کشور بومی شده و هیچ گونه نیازی به متخصصان خارج از کشور وجود ندارد.
http://www.khorasannews.com/news.aspx?2_17357_11_1259.XML

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.