SHERVIN

مقاومت اسلامی و اسراییل ، از دفاع تا تهاجم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://heavenawaits.files.wordpress.com/2008/04/hamas_war0402.jpg[/img][/align]

در این مقاله به زبانی بسیار ساده و بدون اصطلاحات کمی تا قسمتی سخت نظامی میخواهیم در مورده نبردهای اسرائیل با دو جناح مقاومت اسلامی یکی در لبنان و دیگری در فلسطین اشغالی حرف بزنیم و البته گفته هایی که پیرامون ان در جریان است ، مثلا دلیل شکست اسرائیل و یا برد مقاومت....
یادم میاد یه زمانی وقتی میگفتی اسرائیل رو میشه شکست داد همه با چشمیه ادم ابله که انگار نمیدونه اسرائیل کیه بهت نگاه میکردند، یادم میاد یه زمانیوقتی میگفتی شکستهای اعراب پیش از اونکه از طرف اسرائیل باشه از طرف خود اعراب به خودشون تحمیل شد بهت میخندیدن! و یادمه زمانیکه در تمامی فوروم ها اعراب رو به دلیل شکستهاشون مسخره میکردند ، و حالا البته یه قسمت از همون اعراب توانایی مقاومت جالب توجهی در مقابل اسرائیل به حد شکست دادن این رژیم غاصب از خودشون نشون میدن

بحث ما این نیست ولی میخواستم بگم همیشه زمزمه این بود که میشه از راه درستش و در زمان مناسب اسرائیل رو شکست داد و میشه گفت به نوعی این اتفاق افتاده.
اما بازم بحث ما شکست اسرائیل نیست بلکه بحث ما استراتژی و تاکتیک نظامی هست که مقاومت اسلامی در پیش گرفته ، منظور از مقاومت تا پایان این نوشتار یعنی حزب الله و حماس و جهاد اسلامی و کلیه نیروهایی که زیر پرچم حماس در فلسطین اشغالی میجنگند.
میخواهم این مورد رو بررسی کنم که قدرت حماس در تدافع بیشتره یا تهاجم؟! چربش نظامی در کدوم قسمت بیشتره؟!

همونجور که اکثر بچه ها میدونند مقاومت اسلامی از شیوه ی جنگی که ایران مدتهاست در دستور کار خودش برای دفاع از کشور در مقابل هر تهاجمی قرار داده استفاده میکنه یعنی جنگ نامتقارن

[b]بارها مسئولین ایرانی به این امر اشاره کردند که وقتی نمیتونی از نظر کلاسیک و جنگ منظم با حریفانی قدرتمند مثل امریکا و ... رو به رو بشی و یا نهایتا نتیجه دلخواهی کسب نمیکنی بهتره از جنگ نامتقارن استفاده کنی[/b] که یقینا نتایج به مراتب بهتری به بار میاره و امید پیروزی تا حدی هست به خصوص در مورده کشورهایی که از نظر سطح تکنولوژیکی در سطحی پائین تر از دشمن قرار دارند.
ایران برای تقویت هرچه بیشتر جنگ نامتقارن عنصر مذهب و احساسات معنوی و عرفانی و به قولی عاشورائی جنگیدن رو سرلوحه خودش و تمامی کسانی که زیر نظرش اموزش میبینند اضافه کرده که با توجه به جنگهای اخیر در مناطق مختلف ثابت شده که کارائی مناسب در دفاع رو داره .
شاید درست باشه شایدم درست نباشه بیانش اما همه مون میدونیم بسیاری از فرماندهان عالی رتبه حزب الله و حماس و جهاد اسلامی در مراکز نظامی ایران و سوریه(که به نوعی اونجام تحت کنترل ماست) اموزش دیدند و مراحل ستاد فرماندهی رو نزد سپاه و ارتش به صورت جنگ نامتقارن فراگیری کردند و مشخصا تاکتیک و از اون بالاتر استراتژی ایرانی رو پیاده سازی کردند .

حالا میخوام مقاومت اسلامی ور در فلسطین به صورت اشکار عنوان کنم.
حماس برای دفاع از خودش و حفاظت از سرزمین هاش از تاکتیکها و اموزشهای جنگ نامتقارن شامل تیم های ضدتانک، تک تیرانداز و نیز کمین استفاده میکنه، تاکتیکی که وزارت جنگ اسرائیل دقیقا دو ماه بعد جنگ 33 روزه به اون اذعان کرد و خطر این رو گوشزد کرد که بعد از پیروزی حزب الله و دستیابی به اهدافی که ایران و حزب الله از نبرد میخواستند ،به صورت گسترده در دستور کار گروه های مقاومت فلسطینی نیز قرار گرفته و شروع به اموزشهای گسترده نیروهای ضدتانک و تک تیرانداز کردند و.....
کاری به بزرگنمائی های به عمد اسرائیل برای بدست اوردن بهانه های حمله و ازار و اذیت فلسطینیان ندارم اما تا حدود زیادی اطلاعات اسرائیل درست بود چون حماس نیز پس از دریافت این موضوع که بهترین راه شکست اسرائیل که به صورت یک ارتش منظم و آن هم با پشتیبانی گسترده نیروی زرهی و نیروی هوائی میجنگه و از نقطه نظر تکنولوژیکی و تسلیحاتی در مقابل اون به مراتب در سطح پائین تری قرار داره تنها جنگ نامقتارن هست که یارای مقاومت در برابر نیروئی به مراتب بزرگتر و قدرتمندتر در اختیار دارد میباشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://www.kavarnet.ir/uploade/myweblog/benweblog/hezb.jpg[/img][/align]

با توجه به شرائط بسیار مناسبی که مناطقی چون جنوب لبنان و نیز نوار غزه دارند استفاده از جنگ نامتقارن به درستی به مانند یک حمله برق اسا که اینبار در نقش دفاع قدرتمند با امکاناتی به مراتب کمتر از یک حمله برق اسا نیاز دارد شباهت دارد(اسرائیل میخواست عملا حمله برق اسا رو انجام بده در صورتیکه نه نوار غزه شرائط یک حمله برق اسا رو داشت نه حماس میخواست وارد همچین جنگهایی بشه که حمله برق اسا جواب بده)

حال میتوان دریافت که چرا در علوم نظامی به دروسی چون جغرافیای نظامی و درک درست از قدرت نیروی خودی و دشمن اشاره و تاکید فراوان شه است، حماس (و همینطور حزب الله) با درک عمیق و درست از موقعیت مکانی خودشون دست به ساختن شیوه ای از جنگ نامتقارن زدند که بسته به شرائط اب و هوائی و منطقه ای تغییر میکرد مثلا حزب الله در جنگل از زیر زمین تونل حفر میکرد و از داخل یک درخت ناگهان نیروها بیرون میریختند و از طرف دیگر حماس با استفاده از تونل های زیرزمینی تسلیحات و... عبور میداد یا اینکه از خانه های نیم خرابه برای تله استفاده میکرد در صورتیکه در جنوب لبنان میشد از پوشش جنگلی برای ایجاد کمین استفاده کرد

[b]منظور این است که بسته به شرائط میشود تاکتیکها در جنگ نامتقارن را عوض کرد در صورتیکه در ارتشی به مانند اسرائیل که به صورت منظم و زرهی میجنگد این امر بسیار سخت تر هست.[/b]
جالب اینکه اسرائیل یک ضعف اساسی و بزرگ دارد و ان هم به قولی روحیه ی ضعیف نیروهاست که تمایلی به جنگیدن ان هم برای مرگ و زندگی ندارند و اشکارا دلیلی برای مردن نمیبینند در صورتیکه نیروهای مقابل اسرائیل به شدت تمایلاتی مذهبی و با از جان گذشتگی بالا و نیز تمایل به جنگیدن برای یا مرگ یا زندگی دارد چراکه اگر در جنگ شکست بخورند دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و نیز پشتوانه ای بزرگ به مانند دین و اسطورهه ای مذهبی را دارند(شاید درست نباشه بگم اما این امر در شیعه ها قوی تر هست )

البته این ضعف اسرائیل در نسلهای فعلیش بیشتر دیده میشه ولی در گذشته افرادی چون پرز و یا سازمانهایی چون هاگانا از اندیشه و اراده ای بسیار قوی بهره میبردند.....
به قولی سلاح ایمان و توکل به خدا برای پیروزی که باعث یقین به این که پیروز خواهند شد باعث چندبرابر شدن قوت نیروهایی که در جنگ نامتقارن شرکت دارند میگردد به خصوص اگر در حالت دفاعی قرار بگیرند که با استفاده از شرائط محیطی میتوانند حماسه ایی در جنگ را خلق کنند.

این توضیحات رو ابتدائی و ساده دادم تا به این برسم که نیروهای حماس برای دفاع از موطن خودشون که قسمت اعظمش رو از دست دادند و میخوان همین یک ذره ی باقیمانده را نیز بازپس بستانند میجنگند و با توجه به شرائط دفاعی که در یک جنگ نامتقارن ایجاد میکنند توانایی پیروزی و عمل به شعار پیروزی خون بر شمشیر رو دارند(هیچ کارشناس نظامی نمیتونه انکار کنه که مردم فلسطین با خون خودشون این مقاومت رو رقم زدند همونطور که مردم لبنان .)

حالا میخوام اینو بگم که بعضا شنیده شده که میگفتند اگر حماس مثل اسرائیل تجهیز شده بود یا تانک و هواپیما میداشت میتونست کل فلسطین رو بازپس بگیره چرا؟! چون توی این جنگ تا حالا پیروز شده یا مثلا حزب الله (یه نکته: بعضی از کارشناسان میگن حزب الله در جنگ پیروز شد اما اسرائیل هم به یه سری از اهدافش رسید هرچند با توجه به وینوگراد مشخص شد که اسرائیل در ازای به دست اوردن چند هدف فرعی تقاص بسیار سنگینی داد چون ابهت نظامیش برای همیشه شکست .)

متاسفانه دقیقا ذکر نمیشه که منظور از اینکه حماس تسلیحاتی چون اسرائیل رو میداشت یعنی چی؟ و به چه میزان تسلحیات میداشت و برابری میکرد یا نه؟!
اما اگر ما فرض را بر این بگیریم که هم اسرائیل هم حماس از توان نظامی برابری برخوردار بودند و در این حال جنگ میکردند ..... نتیجه چه میشد؟!
ایا حماس پیروز میشد؟! (مشخصا با نبردنامتقارن که واسه اون اموزش دیده)

توجه به این نکته لازم است که جنگی که حماس بر پایه ای آن میجنگد جنگ نامتقارن در شرائطی است که برتری مطلق هوائی و دریایی و تا حدودی زمینی درجنگ منظم با اسرائیل است اما به دلیل نوع منحصر به فرد مقاومت مبارزان ، اسرائیل در رسیدن به خواسته های خود با مشکل مواجه شده است اما اگر حماس تسلیحاتی چون اسرائیل میداشت ایا میتوانست اصول اولیه جنگ نامتقارن را اجراکند!؟ در صورتیکه جنگ نامتقارن برای نیروئی است که از لحاظ سطح تسلیحاتی و تکنولوژیکی در رده پائین تر قرار دارد و نیز به صورت سریع عمل میکند ان هم در مقابل یک ارتش منظم که از نظر جنگ چریکی با مشکل مواجه است و اینگونه است که نتیجه حاصل میگردد اما اگر حماس به صورت منظم میجنگید باور اینکه بتواند در مقابل اسرائیل دوام بیاورد کمی سخت است! زیرا اسرائیل نشان داده که در مقابل نیروهای منظم از توان استراتژیک بالایی برخوردار است که نتیجه ی ان حکومت بر میدان جنگ خواهد بود .(یادمون باشه اسرائیل علاوه بر تسلیحات حمایت مداوم نظامی رو داره)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://www.geo-pol.com/g%20images/geopol_hezbollah_missile_ranges.jpg[/img][/align]
[align=center]برد موشک های حزب الله[/align]

به نظراین حقیر [b]گفتن اینکه حماس اگر مانند اسرائیل میجنگید فلسطین را ازاد میکرد کمی رویاگرایانه هست [/b]چون حقیقتا اسرائیل از نقظه نظر جنگ کلاسیک در سطحی گسترده قدرتمند است که حمایت مستقیم چندین کشور را داراست برعکس حماس و باید این نکته را گفت که دلیل شکست های اخیر اسرائیل نیز همین تکیه بر توان جنگ منظم خودش است و علاوه بر ان اجرای مو به مو و دقیق حماس در مورده تاکتیکهای نبرد نامتقارن و میتوان نتیجه گرفت که بهترین راه در مکانیم انند غزه نبرد نامتقارن است نه نبرد منظم حتیا گر از شرائط یکسان نظامی برخوردار میبودند.

[b]توانایی جنگ نامتقارن بیش از انکه تهاجمی باشد در دفاع خفته است[/b]، در جنگ نامقارت غافلگیر کردن دشمن و کمین کردن از اهمیت خاصی برخوردار است در صورتیکه اگر وارد تهاجم گردی این خصیصه ها را از دست د اده و به دست دشمن میدهی چون شرائط میدان در منطقه دشمن انجا به نحوی است که میتواند کمین کند و.... دقیقا کاری که فلسطینیان علیه اسرائیل در بیت لاهیا و یا حزب الله در بنت جبیل انجام دادند....

اجازه دادن نیروهای چریکی اسرائیل(که به نوعی انان نیز اصول جنگ نامقتارن را فرا گرفته اند) وارد محیط کمین شوند و سپس این نیروها را به هلاکت برسانند....
میخواهم بگویم که شرائط جنگ نامتقارن برتری را در دفاع ایجابد میکند اما ابدا تضمینی برای حمله گسترده را به کسی نمی دهد و تضمین پیروزی وجود ندارد.

البته یک عنصر حیاتی دیگر که باز هم در منطقه فلسطین اشغالی کاربرد فراوان دارد نباید از یاد برد و ان هم موشک است که با توجه به قدرت و برد موشکها و فاصله شلیک به اسرائیل بیش از انکه از جنبه نظامی دیده شود از دید روانی به مساله مینگرند که میتواند نتیجه جنگ را تا حددی تعیین کند که البته تاکید میشود این خصیصه تنها در اسرائیل که از نظر ساختار جمعیتی با مشکل رو به رو است (خصیصه ای که سربازانش نیز دارایند) دیده میشود.....(البته در هر کشوری دیده میشه اما با توجه به جغرافیای انسانی و... اسرائیل اونها از اسیب پذیری بیشتری برخورداند، نقطه مقابل مردم فلسطین هستند که 24 ساعت فجیعانه بمباران میشن اما لام تا کام چیزی نمیگن به جز مرگ بر اسرائیل و رجز خوانی برای نابودی اسرائیل که نشان از اراده ای قوی دارد)

ولی با این حال نیز در یک جنگ نمیشود از نبرد نامتقارن انتظار پیشروی به صورت یک ارتش منظم را داشت.
در واقع میشود اینطور نتیجه گرفت که در دفاع از نبرد نامتقارن و در حمله تلفیقی از نبرد نامتقارن و حمله برق اسا استفاده کرد... تا شاید نتیجه مورده نظر حاصل شود یا استفاده مستقیم از نبرد منظم که البته بستگی به این دارد در مقابل چه کشوری هستی... اگر در مقابل حزب اله قرار بگیری یا کانادا تفاوت زیادی وجود دارد/.
هر تاکتیک و استراتژی مزیت ها و معایب خاص خود را داراست که با توجه به تعدد هریک میتوان گفت روشی خوب است یا خیر.. با این وصف باید گفت نبرد نامتقارن در جنوب لبنان و فلسطین اشغالی برای عملکرد تدافعی (از دست ندادن زمین و..) بسیار ایده ال اما برای یک حمله گسترده تا حدودی نامناسب است.

البته کشوری مثل ایران با دارا بودن نیروی هوائی و زرهی و دریایی تا حدودی توانایی اجرای نبرد نامتقارن در حالت تهاجمی را داراست اما این نکته یادمان نباید برود که نیروهای ارتش در تهاجم بیش از نبرد نامتقارن از جنگ کلاسیک استفاده میکنند و نیروهای سپاه از جنگ نامتقارن (که با توجه به وفور موشک دریایی و هوائیی و... این امر درست مینماید)

البته در تبلیغات هم دقت کنید فرماندهین سپاه و ارتش هرکی عملیات جداگانه ای برای دفاع و تهاجم را برگزیده اند که مشخصا بستگی به نوع تسلحات و نوع منطقه یا استقرارشان دارد.. در غرب کشور شرائط برای یک رزم نامتقارن و همزمان منظم وجود دارد که میتواند هر ارتشی را زیمینگیر کند ... یا در شرق به دلیل وجود صحرا و.... میشود از نیروی هوائی برای جلوگیری از پیشروی استفاده کرد....

به هر صورت حماس و حزب الله و نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین ثابت کردند که استراتژی دفاعی بر مبنای نبرد نامتقارن بسیار کاراست البته اگر درست و ایده ال اجرا گردد و امید میرود که امریکا و دیگر هم پیمانانش با دیدن چنین چیزهائی کمی درس عبرت اموخته و اینقدر با ایران کل کل نکنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اما همه مون میدونیم بسیاری از فرماندهان عالی رتبه حزب الله و حماس و جهاد اسلامی در مراکز نظامی ایران و سوریه(که به نوعی اونجام تحت کنترل ماست) اموزش دیدند و مراحل ستاد فرماندهی رو نزد سپاه و ارتش به صورت جنگ نامتقارن فراگیری کردند و مشخصا تاکتیک و از اون بالاتر استراتژی ایرانی رو پیاده سازی کردند . [/quote]

دوست عزيز
تمام مطالب تحليلي رو فرصت نكردم بخونم ولي متذكر ميشم كه توضيح بالا عكس اون چيزي هست كه حقيقت داره. فرماندهان حزب الله در اردوگاههاي اموزشي متعلق به فلسطين و جنبش فتح مستقر در سوريه و لبنان اموزش ديدن. كه عده اي از فرماندهان سپاه و نيروهاي جنگهاي نا متقارن ( همانند چمران و يارانش)با عزيمت به سوريه و لبنان اين نحو جنگيدن رو از اين مربيان فرا گرفتند.

اينكه لبنانيها در ايران اموزش ديدند تنها يه شانتاژ خبري بيشتر نبود. در اين دو كشور امكانات و مربيان قابلي وجود داره و نيازي به اموزشهاي ما ندارن و نخواهند داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]اما همه مون میدونیم بسیاری از فرماندهان عالی رتبه حزب الله و حماس و جهاد اسلامی در مراکز نظامی ایران و سوریه(که به نوعی اونجام تحت کنترل ماست) اموزش دیدند و مراحل ستاد فرماندهی رو نزد سپاه و ارتش به صورت جنگ نامتقارن فراگیری کردند و مشخصا تاکتیک و از اون بالاتر استراتژی ایرانی رو پیاده سازی کردند . [/quote]

دوست عزيز
تمام مطالب تحليلي رو فرصت نكردم بخونم ولي متذكر ميشم كه توضيح بالا عكس اون چيزي هست كه حقيقت داره. فرماندهان حزب الله در اردوگاههاي اموزشي متعلق به فلسطين و جنبش فتح مستقر در سوريه و لبنان اموزش ديدن. كه عده اي از فرماندهان سپاه و نيروهاي جنگهاي نا متقارن ( همانند چمران و يارانش)با عزيمت به سوريه و لبنان اين نحو جنگيدن رو از اين مربيان فرا گرفتند.

اينكه لبنانيها در ايران اموزش ديدند تنها يه شانتاژ خبري بيشتر نبود. در اين دو كشور امكانات و مربيان قابلي وجود داره و نيازي به اموزشهاي ما ندارن و نخواهند داشت.[/quote]

درست میفرمایید

حرف شما رو قبول دارم . احتمالا منظور نوع آموزش ها بوده که تا حد زیادی به یکدیگر شباهت داره .

نبرد نامتقارن شاید به صورت تجربی در فلسطین و لبنان آزمایش شده باشه اما تئوریزه کردن اون با روند رو به رشدی در دانشگاه هایی مثل دانشگاه امام حسین یا افسری امام علی جریان داره .

این تاکتیک تبرد حتی در درجات کارشناسی ارشد در گرایش هایی مثل مطالعات دفاعی ، اطلاعات استراتژیک و پدافند غیرعامل تدریس میشه و شاهد اون هستیم که در سال های اخیر کاملا سمت و سوی آموزش ها و رزمایش های سپاه در گرایش به نبردهای نا متقارن است که در کنار استراتژی ارتش که بیشتر به نبرد کلاسیک میپردازد مانند دو بال یک پرنده عمل خواهند کرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.