00Amin

توليد 50 بازي رايانه‌يي در ايران

Recommended Posts

رييس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي گفت: در سال 2009 ميلادي 25 ميليون بازي رايانه‌يي در ايران به فروش رسيده است.
به گزارش (ايسنا)، دکتر بهروز مينايي در همايش نبرد بازي‌ها که در محل حوزه هنري خراسان رضوي برگزار شد، با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري مبني بر لزوم توجه به ابعاد مختلف تهاجم فرهنگي و شبيه خون فرهنگي دشمن، افزود: اين بنياد بعد از 15 سال رواج بازي‌هاي رايانه‌يي در ايران تاسيس شد.
وي در تعريف بازي رايانه‌يي تصريح کرد: بازي به عنوان يک رسانه جديد، نقطه تلاقي سرگرمي و آموزش است که بايد داراي هيجان و تفريح باشد تا بتوان اوقات فراغت افراد را به وسيله آن پر کرد، همچنين در بازي‌هاي رايانه‌يي افراد با انتخاب و انگيزه فراوان دقت و تمرکز به استقبال يک يادگيري ضمني مي‌روند و براي پيروزي مجبور به رعايت قوانين هستند.
او با بيان اين که بيش از 500 نوع سبک بازي رايانه‌يي در جهان وجود دارد، افزود: در سال 2009 ميلادي 25 ميليون بازي در ايران به فروش رسيده است که اکثر آن‎ها بازي‌هاي اکشن، اسپورت بوده‌اند و در برخي بازي‌ها بايد بکشي تا امتياز بگيري.
رييس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي در خصوص بازي GTA افزود: اين بازي داراي يک فضاي ليبرالي است که بازي کننده در دنياي سايبر و ليبراليستي با انجام هر خلاف يک امتياز مي‌گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه طراحان اين سبک از بازي‌ها تمام منافع خود را مسلط و فرهنگ ما را هدف قرار مي‌دهند، افزود: با آنکه در گذشته غرب نيز درصدي از حجاب مطرح بوده است، اما در اين گونه بازي‌ها حجاب بي معني است.
رييس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي تاکيد کرد: در واقع بازي‌هاي رايانه‌يي دنياي فراگيري را ترسيم مي‌کنند که به مرور ارزش‌ها را تغيير مي‌دهند حتي ارزش‌هاي موجود در سنت غرب را.
مينايي افزود: با توجه به اين که بازي رايانه‌يي داراي بالاترين درصد مخاطب است، بنابراين فرصت بسيار مناسبي براي ما ايجاد مي‌کند تا با طراحي بازي به وسيله بازي کنندگان تهديدات را به فرصت تبديل کنيم و در غالب بازي‌ها حرف خود را بزنيم.
وي همچنين در خصوص رده‌بندي سني بازي‌ها تصريح کرد: کنترل بازي‌ها مشکلي جهاني است و هر کشوري با توجه به ويژگي‌هاي فرهنگي خود بازي‌ها را رده‌بندي سني مي‌کنند که در ايران نيز اين رده‌بندي با استفاده از يک تيم 20 نفره از روانشناسان و جامعه‌شناسان با توجه به مولفه‌هاي بومي رده‌بندي شده‌اند.
او درباره معيار رده‌بندي بازي‌ها افزود: ملاک، تغييرات رفتاري است که در مقاطع سني ايجاد مي‎شوند و در ايران به گروه‌هاي 3، 7، 12، 17 و 25 سال تقسيم مي‌شوند.
مينايي همچنين مشکل ايران در ساخت بازي و مبارزه از اين راه را عدم توجه مسوولان به اين عرصه دانست و افزود: متاسفانه مسوولان ما به بازي به عنوان يک رسانه جدي توجه نمي‌کنند، توجهي که کشور کره در سال 1992 از خود نشان داد و سبب شده است که هم اکنون بعد از صرف 36 ميليارد دلار، 95 درصد بازي‌هاي رايانه‌يي موجود در اين کشور بومي باشند.
وي افزود: بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي نيز از سال 86 شروع به توليد بازي‌‎هاي سه بعدي کرده است به گونه‌اي که هم اکنون 50 بازي در ايران توليد شده‌اند.
او ادامه داد: بازي‌هايي چون گرشاسب با استقبال بالاي کشورهايي چون آلمان و فرانسه روبه‌رو شده‌اند، همچنين بازي‌هاي شمشير نادر، لطفعلي خان زند، جنگ تهاجمي، مدافعان کربلا، سياره ميترا و زندگي جديد سارا و ... توسط شرکت‌هايي چون تبيان و کانون پروش فکري کودکان و نوجوانان توليد شده‌اند.
رييس بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌يي با اشاره به اين که امروز 17 درصد بازي‌ها به صورت آنلاين هستند و تا سال 2012 اين رقم به بيش از 70 درصد خواهد رسيد افزود: اولين بازي آنلاين ايران به نام Asmandez هم اکنون 3000 کاربر دارد.
وي همچنين در پاسخ به اعتراض نسبت به قيمت بالاي بازي‌هاي ايراني در مقايسه با بازي‌هاي خارجي در بازار ايران تصريح كرد: در کشورهاي خارجي يکي از اهرم‌‎هاي کنترل استفاده از بازي‎ها توسط گروه سني مشخص شده براي هر بازي، قيمت آن‌هاست به گونه‌اي که بچه‌ها قادر به پرداخت پول آن نباشند و هم اکنون 91 درصد بازي‌ها توسط والدين خريداري مي‌شوند.
مينايي در پايان خاطر نشان كرد: اگر قرار باشد دولت از توليد بازي‌هاي رايانه‌يي حمايت کند، همان بلايي سر آن مي‌آيد که سر انيميشن آمد و تمام تلاش ما آن است که توليد بازي‌ها به بخش خصوصي واگذار شود.

لینک
http://itanalyze.com/archives/2010/02/_50_15.php

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.