MKE

رادار چيست؟ 4

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=18][b]ردیابی[/b]
زمانی که یک هدف آشکار شد آن هدف را می توان در فاصله، زاویه و زمان ردیابی کرد! همچنین هدف را می توان بطور فعال با رادار دنبال کرد و یا اینکه توسط یک اپراتور و یا کامپیوتر حدود تقریبی هدف را یادداشت و برحسب زمان ترسیم نمود، روش آخری ردیابی حین مرور (track – while – scan) نامیده می شود. یک ردار آرایه ی فازی که بطور الکترونیکی شعاع آنتن را می چرخاند می تواند یک مرورعادی را دنبال کند در حالیکه ردیابی فعال چنیدین هدف را در یک مود عملکرد که بعنوان "ردیاب و مرور" شناخته شده انجام دهد. ردیابی فعال نیازمند چندین عمل مهم راداری است. رادارها می توانند زاویه، فاصله و یا دوپلر را ردگیری نمایند. رادار ها اغلب هرسه ی اینها را ردیابی می نمایند که در اینجا مورد بحث قرار می گیرد.
[b]ردیاب زاویه[/b]
روش تعقیب هدف در زاویه یکی از روش های قدیمی است که با استفاده از روش مرور مخروطی یا مونو پالسی هدف را جستجو می کند.
http://www.landscape.ir/images/stories/Journal/7/7-2-7.jpg
[b]روش مرور مخروطی[/b]
در روش مرور مخروطی بوق تغذیه کننده ی آنتن طوری ساخته می شود، که بتواند حول محورش با یک سرعت معین بچرخد که آرام تر از PRF و تند تر از سرعت زاویه ای آنتن است. این چرخش محوری باعث ایجاد یک مخروط زاویه ی راس کوچک با شعاع آنتن در فضا می شود. روش مخروطی بدلیل سادگیش حداقل تا سال 1997 نیز کاربرد داشته است. ولی در این روش اشکالاتی وجود دارد:
(1)سطح مقطع هدف طی یک مرور می تواند تغییر کند در نتیجه ممکن است باعث ایجاد خطای زاویه ای بخاطر تغییر سطح مقطع هدف گردد.
(2)مقایسه ی دامنه اساسا دقیق نیست.
(3)روش مخروطی نسبت به جنگ الکترونیک ECM بسیار حساس است، بخاطر اینکه سرعت مرور به راحتی از سیگنال رادار قابل آشکار سازی است، و می توان سرو مکانیسم ردیابی را مخدوش کرد.
http://www.sirviper.com/rnaf/IRIS-T_fra_Gripen_Bi_67911a.jpg
[b]ردیابی زاویه[/b]
در رادارهای مدرن معمولا توسط روشی بنام ردیابی تک پالسی انجام می گیرد. تمام مشکلات مطرح شده در ردیابی مرور مخروطی با روش مونو پاسی برطرف می شود. نامگذاری به این علت است که اطلاعات بدست آمده از یک تک پالس میزان انحراف هدف از از شعاع آنتن را بدست میدهد، و یک سیگنال خطا را ایجاد می کند که می توان شعاع آنتن رادار را به سمت هدف هدایت کرد. روش ردیابی تک پالس اساسا ساده است، بوق های تغذیه کننده ی یک ردیاب مونو پالسی کمی باهم زاویه می سازند، بطوریکه هرکدام از بوق ها سیگنال را از زوایای کمی متفاوت دریافت نمیایند. شعاع های دریافتی با هم جمع می شوند تا بصورت شعاع مجموع (sum beam) و یا شعاع تفاضل (DIFFERENCE BEAM) در آیند. وقتی تفاضل دو شعاع انتخاب می شود وقتیکه هدف برروی برود ساید آنتن است شعاع تفاضل یک صفر ایجاد می کند. اگر شعاع تفاضل صفر نباشد اختلاف ایجاد شده برای تولید یک ولتاژ استفاده می شود. که شعاع را به سمت صفر مونو پالسی میل دهد. در این روش از اطلاعات دامنه یا فاز ممکن است استفاده شود، منحنی شعاع تفاضل نزدیک مبدا خطی است. ولتاژ تصحیح کننده ی ایجاد شده با فاصله از صفر پرتو تفاضل است و توسط یک سرو مکانیسم آنتن را به سمت صفر حرکت می دهد.
V∆ (اختلاف سطح ولتاژ) ایجاد شده ولتاژ خطا نامیده می شود. برای توسعه ی سیستم به حالت دو زاویه ای یک بوق سومی اضافه می شود و مقتایسه های جداگانه انجام میگیرد. همچنین سیستم های مونو پالسی با چهار و حتی پنج بوق وجود دارد. در یک رادار آرایه ی فازی روش مشابهی را می توان با تغییر فاز در مدار STEERING BEAM بجای سیستم متحرک سرو موتور بکار برد، لکن اغلب شعاع های آرایه فازی به سمت صفر مونو پالسی حرکت نمی کندبلکه بجای آن محل هدف از روی اندازه سیگنال تولید شده در خروجی شعاع تفاضلی بدست می آید. یک ردیاب مونو پالسی خوب با دقت یک دهم پهنای شعاع تشعشعی رادار را می توان بدست آورد. در حقیقت آنها می توانند به دقت زاویه ای قابل حصول رادار از نظر تئوری نزدیک شوند.
در رادار چیست 5 (انشاا...) در مورد ردیابی فاصله، ردیاب دوپلر، فیلتر های کالمن(خلاصه) ، و تعریف سطح مقطع راداری (RCS) بحث خواهیم نمود.
لينك مباحث گذشته(رادارچيست1تا3):
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3005
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3094
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4365
کپی با ذکر نام سایت میلیتاری(WWW.MILITARY.IR ) مجاز است.
مديران اين عكس هارو به نماش بگذاريد در تاپيك خودم نتونستم!!! سايت مشكلي نداره؟ پيام خطا ميده... (عكسهاهم صرف زيبايي تاپيك هستند!) باتشكر فراوان.
موفق و شاد باشید.
یاعلی[/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام جناب ام كي ايي
مطلب جالبي بود خسته نباشيد...
:(
شما كه نظر ندادين خودم نظر ميدم..... :mrgreen:
موفق و شاد باشيد.
ياعلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.