EBRAHIM

آشنایی با غلاف هدفگیری پیشرفته Sniper ATP

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]LM SNIPER ATP
Lockheed Martin Sniper Advanced Targeting Pod

MFC_Sniper_photo1_t.jpg
normal_ELEC_Sniper_ATPs_Assembly_lg.jpg[/align]

در آگوست سال 2001 نيروي هواي آمريكا شركت لاكهيد مارتين را برنده مناقصه طرح غلاف هدفگيري پيشرفته كه به اختصار ATP نام دارد اعلام كرد و اين شركت را موظف ساخت تا انجام كليه امور مربوط به طراحي و ساخت سيستم و آموزش پرسنل و خدمات تعمير و نگهداري را براي تمامي هواپيماهاي F-15 و F-16 عملياتي نيروي هوايي وگارد ملي را بر عهده بگيرد.(البته پس از آن هواپيماهاي B-1 و A-10 نيز جزو اين پروژه قرار گرفتند.)

اين غلاف يك غلاف تكي و سبك وزن است كه نسبت به نمونه هاي قبلي پساي كمتري را در هنگام پرواز ايجاد مينمايد و امكان شناسايي بي كم و كاست را فراهم كرده و امكان ههدفگيري و همچنين رهگيري را به طور مستقل دارد و از ديگر خصوصيات آن ميتوان به امكان هدايت دقيق سلاح تا فواصل بسيار دور (خارج از ميدان ديد) اشاره كرد.

اين غلاف براي به كار گيري روي جنگنده هاي F-16, F-15, B-1, F-18, Harrier, A-10, B-52 و Tornado در نظر گرفته شده است و علاوه بر آنها براي به كار گيري روي جنگنده هاي F-18 كانادايي موسوم به CF-18 نيز مجوز هاي لازمه را كسب كرده است. همچنين در كشورهاي نروژ و عمان و لهستان و سنگاپور و بلژيك و عربستان سعودي و بريتانيا در خدمت بوده و در سال 2007 نيز به پاكستان صادر شده است.

[align=center]normal_MFC_Sniper_photo7-m%7E0.jpg[/align]

غلاف Sniper براي هدايت بمب هاي ليزري از يك پردازشگر ليزري و تعقيب كننده (Tracker ) استفاده ميكند البته در اصل اين غلاف داراي يك سيستم جلونگر فروسرخ نسل سوم به همراه يك سيستم تلويزيوني CCD است كه سيستم جلونگر فروسرخ كه در اصطلاح به آن FLIR گفته ميشود به هواپيما اين اجازه را ميدهد تا در شرايط زماني يا جوي كه ميزان ديد بسيار كم است يا شب هاي تار بتواند به مشاهده و تعقيب هدفش بپردازد و همچنين سيستم CCD نيز در روز امكان مشاهده اهداف از دور دست يا ارتفاع پايين را ميدهد.

تكنولوژي پيشرفته هدف گيري و تصوير برداري اين غلاف به خدمه اين امكان را ميدهد تا در ماموريت هاي سركوب پدافند هوايي دشمن كه SEAD نام دارد اهداف خود را به خوبي از فواصل بسيار دور و خارج از تير رس سلاح هاي پدافندي دشمن كشف و شناسايي كند كه اين امر علاوه بر اينگونه عمليات ها در ماموريت ها ضد شورش كه نياز است تا صداي جنگنده به گوش نرسد نيز بسيار حياتي است و اين غلاف در اين بعد(برد) 3 تا 5 برابر بهتر از نمونه قبلي خود LANTIR عمل ميكند.

[align=center]normal_MFC_Sniper_photo4_m.jpg[/align]

چون غلاف Sniper از يك سنسور چند طيفي به همراه سيستم جلونگر فروسرخ نسل سوم با وضوح بالا از نوع موج متوسط و همچنين سيستم تلويزيون CCD استفاده ميكند به خوبي امكان افزايش برد كشف هدف و شناسايي تهديدات را دارد تا به اين صورت خدمه را در معرض كمترين تهديدات قرار دهد و ضريب خطر را به طور قابل ملاحظه اي پايين بياورد. همچنين چون اين غلاف از يك سيستم ليزري دوحالته بهره ميگيرد ديگر نيازي به نمونه تميريني يا ازمايشي نيست و با يك نوع ميتوان هم به آموزش خدمه پرداخت و هم در رزم از آن بهره برد كه اين خود موجب كاهش بسياري از هزينه ها ميشود.

براي هدف يابي به صورت گروهي يا چند مليتي سيستم هاي علامت گذار و تعقيب كننده ليزري و تلويزيوني اين غلاف به ترمينال كنترلر هوايي مشترك كه وظيفه فرماندهي كل عمليات را دارد وصل شده و به اين وسيله سرعت كشف و شناسايي اهداف را چند برابر ميكند. اين غلاف تنها نمونه مورد استفاده در جنگنده هاي آمريكايي در خلال عمليات ها در جنگ دوم خليج بود كه بر روي جنگنده هاي F_15 و F_16 به كار رفتند.

قرار داد اوليه براي توليد اين غلاف كه مدت آن هفت سال اعلام شده داراي ارزشي متجاوز از 843 ميليون دلار ميباشد. تاكنون بيش از 125 عدد از اين نوع غلاف ها تحويل شده و نيروي هواي ايالات متحده قصد دارد تا نهايتا 522 عدد از آنها را در خدمت بگيرد.

[align=center]normal_121341414212352.jpg[/align]

براي سهولت در امر تعمير و نگهداري اين غلاف به صورت منحصر به فردي به شكل كشويي طراحي شده كه در آن علاوه بر سيستم عيب ياب خودكار قابليت جدا سازي قطعات دلخواه بدون نياز به برداشتن قطعات مرتبط با ان وجود دارد كه اين امر به مامور نگهداري اين اجازه را ميدهد تا ظرف كمتر از 20 دقيقه به جدا سازي و سر هم كردن قطعات مختلف اين غلاف را به حالت عملياتي برگرداند.

=========================
مشخصات:
وظيفه: غلاف شناسايي دقيق و هدفگيري ليزري
سازنده: لاكهيد مارتين
طول: 2.39 متر
ضخامت پوسته: 30 سانتي متر
وزن: 199 كيلو گرم
تاريخ تحويل: ژانويه 2005
=========================
منبع: Blaze از Military.ir
(ویرایش شد)

[align=center]normal_199.jpg[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اینجوری که خودشون میگن توانایی داشته باشه که خیلی چیز خفنیه!!
میشه بگین ایران غیر از غلاف Lantern از چه غلافی استفاده میکنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا ابراهیم (رپتور icon_cheesygrin )دست شما درد نکنه
ولی تکراریه


http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9720&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دست شما درد نكنه
من با اين غلاف كار كردم البته تو سيميلاتور اف 16 خودم ولي واقعا جالبه دوربينش از ماوريك هم بهتره هدف گيري ميكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]ممنونم برادر روتیل...
حقیقتا تاپیک قبلی ربطی به بخش فناوری نیروی هوایی نداره که به اونجا منتقل شده،بنده فقط بخش الکترونیک هوایی رو گشتم و به سلامتی جستجوگر سایت هم آفلاین تشریف دارند...
...
راستش یه مطلبی هست ته دلم مونده.
متاسفانه امروزه به دلیل ازیاد وبلاگ ها و انجمن های نظامی شاهد این هستیم که یک مقاله و با چند منبع و نویسنده یافت میشود.چرا؟ چون عزیزانی که زحمتی به خودشون نمیدند و مقالات و ترجمه ها و زحمات دیگران رو که با علاقه برای سایت یا وبلاگ خودشون انجام دادند رو به را حتی کپی میکنند. اما یک زحمت کوپکتری هم به خودشون نمیدند ببینند این نویسنده و منبعی که میخوان زیر مقاله درج کنند موثق هست یا باز هم کپی هستش...
اینطور میشه که عزیزی زحمت میکشند این جور مقالات فنی رو ترجمه میکنند،عزیز دیگری میاد این مقاله رو تنها با اسم سایت و نه نویسنده،برای سایت خودش کپی میکنه،و دوست عزیز بعدی هم که مقاله رو از اون سایت میبینه، کپی+ پست+ منبع: ؟ «سایتی که از اون کپی کرده !!!!»
اینطور میشه که یه سلسله مقالات ایجاد میشه که منابعشون به هم متصلند و در اینجا ارزش و حق سایت نویسنده ضایع میشه...
حقیقتا بنده هم کیج شدم و بسیار متعجب هم شدم مترجم این مقاله دوست عزیزمون بلیز از سایت خودمان است!در حالی که بنده از دو پایگاه اینرتنتی مختلف این مقاله رو جستجو کردم که منابع به هم دادن بودند و منبع آخری نویسنده نداشت....!
کاری به کسانی که حقوق منابع و نویسندگان را ضایع میکنند و به نام سایت خودشان منبع میزنند و یا اصلا نمیزنند ندارم،این گونه افراد حتی ارزش علمی و معنوی سایت خودشان را نیز پایین میآورند.[/color]
[b][color=red]مسله این نیست که کپی و برداشت نکنید،چرا که نه؟ اتفاقا مایه افتخار نویسنده و سایت منتشر کننده است که توانسته است اینگونه مقالات ناب و خام و با ارزش علمی بالا به زبان فارسی را به صورت رایگان در راستای بالابردن سطح علمی عمومی در آن عرصه در اختیار هموطنان فارسی زبانش قرار دهد.اما اگر شما نیز خوشحال میشوید که سایت و و بلاگ خود این را در این امر سهیم سازید این فرصت کوچک را به نویسنده و سایت انتشار دهنده اصلی هم بدهید که از این خدمت کوچک احساس خرسندی و شادی کند. [/color][/b]
[color=darkblue]امیدوارم از این پس شاهد این گونه مشکلات نباشیم. قفل شد.
ابراهیم.چ[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.