hexman

جنگ هوايي در "جنگ زمستان"

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

جنگ زمستان (40-1939) و نيروي هوايي فنلاند

جنگ زمستان در تاريخ 30 نوامبر سال 1939 با يورش بمبارانهاي شوروي به 21 شهر فنلاند اغاز گشت.در ان سال نيروي هوايي شوروي در حدود 5000 فروند جنگنده در اختيار داشت و 700 فروند از جنگنده ها و 800 فروند ازب مب افكنهاي متوسط خود را كه اكثرا ار نوع Tupolev SB بودند را براي در هم كوبيدن مواضع فنلاندي ها و پشتيباني نمودن از پيشروي نيروي زميني ارتش سرخ به مناطق مرزي خود با فنلاند اعزام نموده بود.در مراحل اوليه جنگ زمستان نيروي هوايي ارتش سرخ شوروي شروع به بمباران كردن مناطق صنعتي و خطوط راه اهن فنلاند براي فلج كردن ارتش فنلاند نمود.

بمب افكن Tupolev SB

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Tupolev_SB-2_2%7E0.jpg[/img]

در اغاز جنگ زمستان نيروي هوايي فنلاند تنها مجهز به 114 فروند هواپيماي نظامي عملياتي بود كه ميتوان به 17 فروند بمب افكن پيشرفته انگليسي Bristol Blenheim كه تحت ليسانس در فنلاند ساخته ميشدند و 31 فروند جنگنده هلندي Fokker D.XXI كه عليرغم ارزان بودن و ساده بودنش جنگنده ه ايي بسيار مانور پذير و خوش دست بود اشاره نمود.
با يك حساب سرانگشتي ميتوان دريافت كه بر روي كاغذ نيروي هوايي فنلاند به هيچ وجه نميتوانست در برابر نيروي هوايي شوروي حرفي براي گفتن داشته باشد.

بمب افكن انگليسي Bristol Blenheim

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RAFBristolBlenheimWWIIColour.jpg[/img]

جنگنده Fokker D.XXI ساخت هلند

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Fokker_D_XXI.jpg[/img]

نيروي هوايي فنلاند براي جلوگيري نمودن از نابود شدن جنگنده هايش بر روي باند فرودگاهها، انها را در مناطق مختلفي از كشور و با استفاده از پوشش مناطق جنگلي استتار نمود تا از ديد بمب افكنهاي شوروي مخفي بمانند.انها همچنين دست به ساخت تعداد زيادي از ماكت هاي جنگنده هاي خود براي فريب خلبانان شوروي زدند.بنابراين حملات هوايي شوروي به پايگاهاي هوايي فنلاند يا بدون تلفات و يا با وارد ساختن تلفات جزيي به جنگنده هاي نيروي هوايي فنلاند به پايان ميرسيد.و حتي بار ها اتفاق افتاد كه بمب افكنهاي شوروي در راه بازگشت به پايگاههاي خود مورد اصابت جنگنده هاي فنلاندي قرار ميگرفتند.

اما در پي حملات بيشمار و سنگين بمب افكنهاي شوروي به خاك فنلاند كه ركورد 2,705 حمله به 516 هدف را در جنگ زمستان به نام خود ثبت كردند هزاران نفر از مردم غير نظامي جان خود را از دست دادند.بعنوان مثال بمب افكنهاي شوروي در حمله به شهر Vyborg،نزديك به 12,000 بمب بر سر ساكنين اين شهر فرو ريختند.

بمب افكنهاي Tupolev SB شوروي بر فراز اسمان هلسينكي

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Talvisota_SB-2_Helsinki.png[/img]

در طول مدت جنگ زمستان فنلاندي ها با نا اميدي تلاش ميكردند تا هر طور كه شده بتواندد تعدادي جنگنده از هر جايي كه امكان داشت خريداري نمايند.كشورهاي زيادي از جمله هلند،فرانسه،امريكا،انگليس،چكسلواكي و.. فروش تعدادي جنگنده ساخت خود را به فنلانديها پيشنها دادند و كشورهاي مثل افريقاي جنوبي و دانمارك نيز تصميم داشتند تا تعدادي جنگنده را به نيروي هوايي فنلاند هديه دهند اما مشكلات لجستيكي باعث گرديد تعداد زيادي از اين خريد ها و هدايا تا پايان جنگ زمستان به دست فنلاند نرسد.اما بعده ها اين جنگنده هاي دريافتي در جنگ لاپلند(منطقه اي در شمال فنلاند) در عملياتهاي زيادي شركت داده شدند.

نيروي هوايي فنلاند براي جبران مشكل كمبود جنگنده تمركز خود را بر روي حمله بهجنگنده ها و بمب افكنهاي شوروي با تيكه بر اصل غافلگيري قرار داد.جنگنده هاي شوروي در مواردي همچون قدرت اتش،سرعت و چابكي بر جنگنده هاي كم تعداد فنلاندي برتر بودند و جنگنده هاي فنلاندي ها همواره از برخورد مستقيم با انان اجتناب ميكردند مگر در مواقعي كه جنگنده هاي شوروي در موقعيتي خطرناك و موضعي اسيب پذير گرفتار ميشدند.بهترين مثال براي انجام اين تاكتيك ميتوان به حمله غافلگير كننده فنلاندي ها در اواخر فوريه سال 1940 از پايگاه هوايي Immola به يك دسته 40 فروندي از جنگنده هاي شوروي اشاره كرد.
در جاييكه يك دسته از جنگنده هاي فنلاندي كه شامل جنگنده هاي Fokker D.XXI و جنگنده هاي دو باله انگليسي Gloster Gladiators بودند به دسته جنگنده هاي متخاصم شوروي يورش بردند،هر چند كه در اين حمله نيروي هوايي فنلاند 4 فروند از جنگنده هاي خود را از دست داد اما در عوض موفق به از بين بردن 7 فروند از جنگنده هاي شوروي شدند.
نيروي هوايي فنلاند با اجراي اين تاكتيك در طول جنگ زمستان موفق به سرنگون كردن 218 فروند از جنگند هاي شوروي گرديد در حاليكه فقط 47 فروند جنگنده خود را در بر اثر اتش جنگنده هاي دشمن از دست داد.و همچنين واحد هاي ضد هوايي فنلاند نيز موفق به سرنگوني 314 الي 444 فروند از جنگنده هاي متخاصم شوروي شدند و 30 فروند جنگنده اسيب ديده شوروي نيز كه در خاك فنلاند مجبور به فرود گشته بودند توسط فنلاندي ها به غنيمت گرفته شده و پس از تعمير به خدمت نيروي هوايي فنلاند در امدند.

جنگنده انگليسي دو باله Gloster Gladiators

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Gloster-Gladiator-%289%29-01.jpg[/img]

[color=red]ليست سفارشات خريد جنگنده هاي نيروي هوايي فنلاند در طول جنگ زمستان:[/color]

30 فروند جنگنده انگليسي دو باله Gloster Gladiators از انگلستان

12 فروند بمب افكن انگليسي Bristol Blenheim IV از انگلستان

30 فروند جنگنده فرانسوي Morane-Saulnier M.S.406 از فرانسه

44 فروند جنگنده امريكايي Brewster 239 از ايالات متحده امريكا

22 فروند هواپيماي اموزشي انگليسي Gloster Gauntlet از انگلستان

10 فروند جنگنده Fiat G.50 از ايتاليا

جنگنده هاي فنلاندي در طول جنگ زمستان همواره از فرميشن "finger four" كه باعث برتري انان در برابر فرميشن "Delta" جنگنده هاي شوروي ميگرديداستفاده ميكردند.
استفاده از اين فرميشن و شجاعت بالاي خلبانان فنلاندي در حملات خود باعث ميشد تا بمب افكنهاي شوروي از وارد ساختن خسارات سنگين به مواضع فنلاند عاجز بمانند.

-------------------------
گرداوري و ترجمه Hexman.military.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون هگزمن عزیز

فکر کنم برای اولین بار در این جنگ از تاکتیک طعمه استفاده شده باشه به این صورت که چند جنگنده فنلاندی خودشون رو به قول معروف آفتابی میکردند تا اسکورت بمب افکن های شوروی رو به سمت خودشون بکشونند و اونها رو به سمت مواضع نیروهای پدافندی ارتش فنلاند مستقر در جنگلها و دره ها میبردند و از طرفی وقتی بمب افکن ها بی دفاع میشدند یک سری جنگنده دیگه بهشون حمله میکرند.
در کل ارتش های شرقی همیشه بر کمیتشون تکیه داشتند (بر عکس ارتش های غربی) و هزینه زیادی خرج آموزش نیروها نمیکردند (و نمیکنند) به همین خاطر هم اصولا میبینیم که در جنگها حتی در مقابل کشورهای کوچک باز هم تلفات میدادند (و میدهند).

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش مكينم

نكته ديگه اي كه ميشه برداشت كرد اين هست كه با داشتن يك نيروي هوايي كوچك و فرسوده ولي با داشتن خلبانان شجاع و اتخاذ تاكتيكهاي مناسب ميتوان در برابر قوي ترين نيروهاي هوايي هم ايستادگي كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] نكته ديگه اي كه ميشه برداشت كرد اين هست كه با داشتن يك نيروي هوايي كوچك و فرسوده ولي با داشتن خلبانان شجاع و اتخاذ تاكتيكهاي مناسب ميتوان در برابر قوي ترين نيروهاي هوايي هم ايستادگي كرد.[/quote]
بله ولی این مال جنگ جهانی دوم بود چون عرصه بروز شهامت داگفایت هست نه نبرد فامد.
چون دیدیم که یک خلبان ترسوی عربستانی با فشار دادن یک دکمه یک فانتوم ایرانی رو با یک خلبان شجاع به راحتی سرنگون کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.