Recommended Posts

مقامات بحرین پس از ماه ها اعتراض ضد دولتی در این کشور که به کشته شدن بیش از سی تن انجامید، مذاکره با مخالفان را رسما آغاز کردند.
شيخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه سنی مذهب این کشور گفته است که برای گفت و گو با مخالفان، تمام گزینه ها مد نظر قرار خواهند گرفت.

جمعیت وفاق، بزرگ ترین گروه شیعه بحرین در مذاکرات شرکت دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت وفاق که مهم ترین گروه شیعه به شمار می رود، گفته بود که در مذاکرات شرکت می کند و خواسته های اصلی خود را مطرح خواهد کرد.
آقای سلمان گفته بود که دولت باید نمایانگر خواست مردم باشد.
شیعیان بحرین خواهان مشارکت در قدرت هستند اما سال هاست که از تبعیض توسط خاندان اقلیت سنی شکایت می کنند.
گفت و گوی دولت با مخالفان به دنبال ماهها ناآرامی در این کشور صورت می گیرد که بیش از سی نفر در آن کشته شدند.
صدها نفر از هواداران مخالفان کماکان در زندان به سر می برند.
بسیاری از افراد بازداشت شده، از شیعیان این کشور هستند.

پیش از آغاز مذاکرات، دولت بحرین دستور تحقیق در باره نحوه مقابله ارتش و نیروهای امنیتی با ناآرامی‌ها را داد.
نیروهای عربستان سعودی که برای کمک به دولت بحرین برای آرام کردن اوضاع به این کشور رفته بودند، در حال خروج از بحرین هستند.

پادشاه بحرین چند روز پیش دستور تشکیل کمیسیون مستقلی را داد که در مورد ناآرامی های اخیر این کشور تحقیق خواهد کرد.
پادشاه بحرین گفت که این کشور به اجرای اصلاحات متعهد است و به حقوق بشر نیز احترام می گذارد اما معترضان را متهم کرد که کشور را به سوی "هرج و مرج" کشاندند.
خاندان حاکم بحرین از مذهب تسنن پیروی می‌کند اما اکثر مردم این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند.
اعتراضات سیاسی در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیشبرد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد.
به دنبال ناآرامی ها، نیروهای امنیتی به سرکوب گسترده مخالفان روی آوردند.
گروه های حقوق بشری بارها نسبت به این روند برخورد اعتراض کرده اند.
بحرين يكى از متحدان اصلى آمريكا در منطقه خليج فارس و محل استقرار ناوگان پنجم دريايى اين كشور است.
شيخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین شصت و يك سال دارد و از سال ۱۹۹۹ قدرت را در بحرين در دست دارد.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110702_an_bahrain_talks.shtml




[color=blue][size=18]بشار اسد استاندار حماه را برکنار کرد[/size][/color]
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، با صدور حکمی احمد خالد عبدالعزیز را از استانداری حماه برکنار کرده است.
خبر برکناری احمد خالد عبدالعزیز از تلویزیون دولتی سوریه اعلام شد. شهر حماه روز گذشته شاهد راهپیمایی دهها هزار نفر از معترضین به حاکمیت بشار اسد بود.

رامی عبدالرحمان، رییس تشکیلات نظارت بر حقوق بشر سوریه گفته است: "این بزرگترین تظاهرات در شهر حماه از زمان آغاز اعتراضات تاکنون بود".
منابع رسمی سوریه برای برکناری استاندار حماه دلیل خاصی از قول بشار اسد ذکر نکرده اند اما گزارش ها حاکی از کاهش حضور و فشار ارتش بر شهر حماه در طول هفته گذشته بودند.
دیروز، جمعه، که معمولا روز برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف سوریه طی سه ماه گذشته بوده است، این کشور شاهد حضور صدها هزار نفر در خیابان ها و سر داده شدن شعارهای ضدحکومتی بود. خبرنگاران و ناظران با توجه به سرکوب های گسترده اخیر، حضور مردم در تظاهرات دیروز را بسیار قابل توجه عنوان کرده اند.

گروه های فعال در حوزه حقوق بشر در سوریه تعداد کشته شدگان تجمعات روز جمعه را حداقل ۲۴ نفر اعلام کردند که توسط نیروهای امنیتی از پای درآمدند. برخی گزارش ها تعداد کشته شدگان دیروز را تا ۲۸ نفر هم ذکر کرده اند.
این فعالان می گویند در طول سه ماه گذشته بیش از ۱۳۵۰ غیرنظامی و ۳۵۰ مامور دولتی در جریان ناآرامی ها جان خود را از دست داده اند.
شعارهای تجمعات دیروز بیشتر روی شخص بشار اسد متمرکز بود. یک شاهد عینی به بخش عربی بی بی سی گفت صدها هزار نفر خطاب به رییس جمهوری شعار می دادند "برو، برو، مردم خواهان رفتنت هستند".
شهرهای حلب، دمشق، حمص و شماری دیگر از مناطق سوریه هم دیروز شاهد تظاهرات ضد حکومتی بودند. برخی فعالان سیاسی شمار مردم در تظاهرات دیروز سوریه را تا سه میلیون نفر اعلام کرده اند اما بخاطر نبود اجازه فعالیت خبرنگاران چنین ادعاهایی معمولا غیرقابل اثبات هستند.
اکثر کشته های دیروز متعلق به استان ادلب در شمال شرقی سوریه هستند، جایی که ارتش مشغول سرکوب شدید مردم منطقه بوده است.
حضور گسترده مردم در تجمعات دیروز در سوریه در حالی رخ داد که چند روز پیش نشست مهم مخالفان در دمشق برگزار شده بود. در طول ۴۰ سال گذشته این اولین باری بود که مخالفان بدون ترس از بازداشت در یک نشست علنی شرکت می کردند.
اوئن بنت جونز، خبرنگار بی بی سی در بیروت می گوید با وجود آنکه دولت مرکزی در دمشق اجازه طرح برخی دیدگاه های انتقادی را می دهد و صرفنظر از اینکه دولت بشار اسد چه سیاستی در پیش بگیرد، تجمعات اعتراضی و برگزاری تظاهرات ادامه یافته است.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110701_l33_syria_assad_governor_hama.shtml





[color=blue][size=18]کشته شدن شش معترض توسط ارتش سوریه در حماه[/size][/color]
بنابه گزارش ها نیروهای ارتش سوریه دست کم شش نفر از تظاهرکنندگان ضددولتی را در شهر حماه به قتل رسانده اند.
فعالان گفتند که درگیری ها برای دومین روز متوالی در مرکز این شهر ادامه یافته و ساکنان شهر برای جلوگیری از ورود تانک ها اقدام به آتش زدن لاستیک ها و ایجاد موانع کردند.

روز دوشنبه که نیروهای دولتی سعی داشتند بار دیگر در این شهر اعمال کنترل کنند، دست کم 20 نفر کشته شدند.
حماه در سال 1982 صحنه یک سرکوب بی رحمانه قیامی علیه حکومت حافظ اسد، پدر رئیس جمهور کنونی، بود.
گزارش هایی وجود داشت که حملات سه شنبه بر دو محله در شمال رود العاصی متمرکز بود؛ رودی که این شهر 800 هزار نفری را به دو قسمت تقسیم می کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز اهالی این شهر گفتند که دو برادر به نام های بها و خالد النهار در میان کشته ها هستند.
از آنجا که مقام های سوریه ورود رسانه های خارجی به کشور را منع کرده اند تایید این گزارش ها به طور مستقل ممکن نیست.
رامی عبدالرحمان مدیر گروه "رصد حقوق بشر سوریه" در لندن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "در حماه یک نافرمانی مدنی به طور علنی در جریان است."
او افزود: "عزمی برای عدم تسلیم در برابر تانک ها یا وسایل نقلیه نظامی وجود دارد."
او به خبرگزاری فرانسه گفت که دست کم 35 نفر در این درگیری ها کشته شده اند.
روز جمعه این شهر شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات ها علیه حکومت بشار اسد بود.
یک روز بعد رئیس جمهور سوریه، احمد خالد عبدالعزیز فرماندار محلی را برکنار کرد که بنابه گزارش ها به عدم موفقیت او در سرکوب اعتراضات مربوط می شد.

فعالان می گویند بیش از 1350 غیرنظامی و 350 خدمه نظامی از زمان شروع اعتراضات در اواسط ماه مارس در سراسر سوریه کشته شده اند.
همزمان وزارت خارجه فرانسه خشونت های سوریه را محکوم کرده است.
این وزارتخانه در بیانیه ای نوشت: "یک بار دیگر، رژیم سوریه راه سرکوب و استفاده از نیروهای مسلح علیه مردم خود را برگزیده است، مردمی که فقط خواهان داشتن حق اعمال حقوق اولیه خود است."
رومین نادال سخنگوی این وزارتخانه گفت که جهان نمی تواند در برابر این خشونت ها "منفعل و ناتوان" بماند و افزود که امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل در پرتو این "سرکوب مسلحانه بی رحمانه و غیرقابل قبول" یک "موضع روشن و قاطع" در مورد سوریه اتخاذ کند.
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه ای در روز سه شنبه نسبت به ادامه حملات علیه تظاهرکنندگان "مسالمت جو" به دست دولت سوریه عمیقا ابراز نگرانی کرد.
او نوشت: "دولت سوریه مدعی داشتن علاقه به گفتگو با اپوزیسیون است. با این حال اقداماتش در شهرهایی مثل حماه و همچنین در طول مرز ترکیه مستقیما اعتبار حرف ها و ابتکارش را تضعیف می کند."
اعتراضات کنونی بزرگترین چالشی است که حکومت 40 ساله خاندان اسد با آن روبروست.
هیچ نشانه ای از فروکش کردن این اعتراضات علیرغم سرکوب مرگبار توسط نیروهای دولتی که باعث محکومیت بین المللی و تحریم دولت سوریه شده است، دیده نمی شود.
دولت اسد "یک جناح کوچک" از "خرابکاران" را مسئول سوءاستفاده از دادخواهی های عمومی دانسته است.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110705_u04_syria_unrest.shtml




[color=blue][size=18]عفو بین الملل سوریه را متهم به جنایت علیه بشریت کرد[/size][/color]
عفو بین الملل می گوید سرکوب معترضان و طرفداران دمکراسی در سوریه احتمالا جنایت علیه بشریت است و خواستار تحقیق درباره این خشونتها شده است.
این سازمان در گزارش جدید خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار ارجاع این موضوع به دادگاه بین المللی کیفری در لاهه شده است.

عفو بین الملل در این گزارش نوشته است که ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در ماه مه در روستای مرزی تلکلخ در حوالی مرز لبنان، مرتکب قتل، شکنجه و بازداشت های خودسرانه شدند.
گروه های حقوق بشر سوریه می گویند بیش از ۱۳۵۰ غیرنظامی و ۳۵۰ نیروی امنیتی سوریه در جریان این ناآرامی ها که از مارس گذشته آغاز شده، کشته شده اند.
اعتراضات علیه حکومت ۴۰ ساله خانواده بشار اسد همچنان ادامه دارد.
دولت سوریه هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است، اما مقام های سوری در گذشته با رد چنین اتهاماتی، خشونت ها را به گروه های تبهکار مسلح نسبت داده اند.
عفو بین الملل می گوید این گزارش را بر اساس گفتگو با شاهدان و مردمی که از روستای تلکلخ به لبنان فرار کرده اند تهیه کرده است.
بر اساس این گزارش، دست کم نه نفر از افراد بازداشت شده در این روستای مرزی جان خود را از دست داده اند.
عفو بین الملل می گوید بازداشت ها به این صورت بود که وقتی مردی در خانه اش را باز می کرد، مشتی به صورتش می خورد، دستان او را با دستبند پلاستیکی پشتش می بستند، چشمهایش را با چشم بند می بستند و او را از خانه بیرون می کشیدند و با خود می بردند.

گزارش سازمان عفو بین الملل به یک جوان ۲۰ ساله بنام محمود اشاره می کند که گفته است در طی یک ماه بازداشت همه روزه به بدن و بیضه هایش شوک الکتریکی وارد می شده است و به التماس های او اعتنایی نمی شده است.
فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل می گوید این شکنجه های سیستماتیک که بطور مرتب علیه غیرنظامیان اعمال شده، جنایت علیه بشریت محسوب می شود.
این در حالیست که بنا به گزارش ها نیروهای ارتش سوریه روز سه شنبه دست کم شش نفر از تظاهرکنندگان ضددولتی را در شهر حماه به قتل رسانده اند.
فعالان حقوق بشر می گویند درگیری ها برای دومین روز متوالی در مرکز این شهر ادامه یافته و ساکنان شهر برای جلوگیری از ورود تانک ها اقدام به آتش زدن لاستیک ها و ایجاد موانع کردند.
روز دوشنبه که نیروهای دولتی سعی داشتند بار دیگر در این شهر اعمال کنترل کنند، دست کم ۲۰ نفر کشته شدند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110705_u03_amnesty_syria_crime.shtml

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر دوستان با این اوصاف احتمال حمله نظامی به سوریه وجود داره؟ و دوستان اینده این کشور رو چطوری پیش بینی میکنن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من كه فقط آرزو ميكنم سوريه آروم شه كه اگه سوريه رو از دست بديم كارمون دو چندان سخت تر ميشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب اگر به سوریه حمله کنن که به نفع بشار اسد است چون اکسریت خاموش طرفدار بشار اسد فعال خواهد شد در حقیقت عقلیت نارازی رو اینهم حساب میکونه تا غرب مداخله نظامی کنه چون میدانه به تنهای خودش نمیتوانه حریف بشار اسد بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته غرب زرنگتر از اینهاست که با وجود حساسیتهای موجود در منطقه به سوریه حمله کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اکثریت طرفدار اسد خاموش هستن؟!!! icon_twisted
چطور به این نتیجه رسیدین؟ خوشحال میشم بدونم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام.

[quote]اکثریت طرفدار اسد خاموش هستن؟!!! icon_twisted
چطور به این نتیجه رسیدین؟ خوشحال میشم بدونم.[/quote]
کلا این نوع خیزش ها، انقلاب اقلیت ها هستند. برای اطلاعات بیشتر به صفحات قبلی همین تاپیک و تاپیک انقلاب مصر مراجعه بفرمایین. تو اونها برادران بزرگواری چون mostafa_by و Opera این نوع جریانات رو توضیح دادن. (هرچند درزمینه ریشه حرکتها بنده با این برادران اختلاف نظر دارم؛ اما روند حرکتها رو به همون شکل می دونم.) فکر می کنم برادر اپرا یه تاپیکی هم درمورد انقلاب مخملی داشتن. اون هم بد نیست برای مطالعه.



یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون میثم عزیز.
منظورتون از این نوع خیزش ها کل خیزش های کشورهای عربی بود که اقلیت بودن؟ یا فقط در سوریه قضیه فرق داره از دیدگاه شما؟ icon_twisted

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام مجدد.


نوع این حرکتها، چه در سوریه و چه در کشورهای عربی دیگه، دقیقا به یه شکله. در همه اونها، جبهه گیری مخالفان دقیقا در جهت معکوس دولتهاست. در کشوری مثل یمن و بحرین که دولتها ارتباط نزدیک با امریکا و عربستان دارن، شعارهایی ضد این دولتها می شنویم و در سوریه که به نوعی دولتش در جبهه مقاومته (حالا به هر شکل) شعارهایی ضد ایران.

این حرکتها، برنامه ایه که هم می تونه به نفع مقاومت باشه و هم به نفع غرب. بنابراین هردوطرف می تونن آغازگر این جنبشها باشن. اما شکل اجرای همه اونها مثل همه. همگی فاقد رهبری مشخص هستند، همگی شعار سقوط نظام میدن و همگی مدعی هستند دنبال اصلاحات بودند ولی چون دولت زیر بار نرفت به دنبال اسقاط النظام رفتند درحالیکه همون چیزهایی که تو اصلاحات میخواستند فرقی با سقوط نظام نداشت!

حتی اگه کمی عقب تر برگردیم، همین شیوه در کشور خودمون هم درحال اجرا بود. اما با هوشیاری رهبری و استفاده از مردم مقابل مردم، ناکام موند.


مباحث، طولانیه و پیشنهاد می کنم حتما مطلب قبلی رو مطالعه بفرمایین. فرمایشات برادران در اون بخشها برای خود بنده بسیار آموزنده بود.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته اثبات حرفایم ناممکنه همچون رد ان یک سوال به من بگید جامعه عربی و جامعه سوریه یک جامعه اسلام گرا ناسیونالیست چپ گرا با یک جامعه لیبیرال است خوب بعید میدانم که سوریه یک جامعه لیبیرال باشه این بیشتر شبی جوکه چپی بودن ان منتفیست میمانه اسلامی و ناسونالیست بودن سوریها خوب یک اسلام گرا به دلیل نقش که بشار اسد در مقاومت داره خوب حد عقل بی طرف میمونهشعارهای اعدالت خواهی چپ گرا ها هم نقشی نداره چون اولن بعثیها خود کمابیش چپی استن بعد شعار اعدالت خواهی در کشورهای اسلامی اولویت اسلامگراهاست از دید ناسیونالیزم عربی این مثله حل شده است بعید میدانم که ناسیونالیستهای سوری بریزن تو خیابانها و شعار زنده باد اسراییل را بدن پس سوال پیش میاد این چی گروه است که ریختن تو خیابانها چی گرایش سیاسی است که اکثریت سوریها به دنبالش میرن خوب جواب ساده است به احتمال زیاد اختلافات فرقه ی است حالا باز سوال پیش میاد ایا اکثریت سوریها اغشته به اختلافات فرقه ی استن یا عقلیت ولی عقلیت قابل ملاحزه و در نهایت اگر واقعن مخالفین در اکثریت میبودن کار بشار اسد خیلی وقت پیش تمام بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوریه هم آروم میشه.اما احتیاج به یک سری اصلاحات سیاسی داره تا با اونها مردم رو آروم کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صدها هزار نفر در سراسر مصر دست به اعتراض زده اند. ده ها هزار نفر از معترضان مصری هم در میدان تحریر قاهره، پایتخت، گرد آمده و علیه آنچه که روند کند اصلاحات سیاسی در این کشور پس از سقوط حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین آن کشور می نامند دست به تجمع زده اند.
معترضین در شهرهای سوئز و اسکندریه خواهان محاکمه کسانی هستند که به گفته آنان در کشتن و سرکوب قیام مردمی دست داشتند.

در قاهره، معترضان، میدان تحریر را اشغال کرده اند. میدان تحریر در جریان تظاهرات گسترده اوایل سال جاری به مکان نمادین اعتراض تبدیل شد.
نیروهای امنیتی مصر در صحنه حضور دارند و بر اوضاع نظارت می کنند.
جنبش اخوان المسلمین که در طول یک ماه گذشته از پیوستن به اعتراضات معمول هفتگی خودداری کرده بود، در اعتراضات امروز مشارکت فعالانه ای دارد.
بسیاری از تجمع کنندگان از روند آهسته محاکمه حسنی مبارک و دیگر مقامات سابق حکومت مصر گلایه دارند.
یک معترض مصری بنام محمد ابوالمکارم گفت: "هیچ تغییری ایجاد نشده است. تغییر، زمان می برد اما اکنون می توان دست به اصلاحاتی زد".

یکی از رهبران معترضین به تلویزیون دولتی مصر گفت: "ما خواهان تصفیه سازمان های دولتی از عناصر حکومت پیشین هستیم. ما خواهان اصلاحات در وزارت کشور هستیم".
تجمع کنندگان حکومت نظامی فعلی مصر را به ناتوانی در محاکمه کسانی متهم می کنند که به گفته آنها در جریان قیام چند ماه پیش دست به کشتار و مجروح کردن معترضان زدند. معترضان همچنین خواهان پایان بخشیدن به روند محاکمه معترضان عادی در دادگاه های نظامی هستند.
یکی از معترضان گفت: "پنج ماه پس از سقوط حسنی مبارک، ما هنوز به اهداف خود نرسیده ایم".
سازمان دهندگان اعتراضات دست به ایجاد پست های بازرسی زده اند تا از نفوذ افراد دردسر ساز به تجمع مردم جلوگیری کنند.
بر اساس گزارش ها، معترضانی که امروز در میدان تحریر دست به تجمع زده اند از دیشب شروع به آمدن به میدان و برپا کردن چادرهای خود کردند. حرارت سوزان تابستان مصر باعث شده مردم چادر بزنند و در مرکز میدان هم سایبانی برپا کرده اند که از حرارت سوزان اشعه های آفتاب در امان باشند.

سازمان دهندگان این تظاهرات برای فراخوان مردم به شبکه های اجتماعی متوسل شده و ابراز امیدواری کرده بودند که یک میلیون نفر برای حمایت از تکمیل روند انقلابی که برای دستیابی به دموکراسی و عدالت اجتماعی به وقوع پیوست در این تجمع شرکت کنند.
معترضان گلایه می کنند که حسنی مبارک در بیمارستان بسر می برد و هنوز هیچ تاریخی برای حضور وی، پسرانش و دیگر مقامات ارشد حکومت وی در دادگاه معین نشده است.
به موجب آمارهای رسمی، حداقل ۸۴۶ نفر در جریان قیام هجده روزه مصر کشته و ۶ هزار نفر زخمی شدند.
روز سه شنبه گذشته دادگاهی در قاهره سه تن از وزرای حکومت پیشین را از اتهام چپاول بیت المال تبرئه کرد.
با وجود پیگیری پرونده های قضایی متعدد، تاکنون فقط یک مامور پلیس به اتهام سرکوب معترضان محکوم شده و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این محکومیت هم به طور غیابی صورت گرفته است.
به گفته جان لاین، خبرنگار بی بی سی در مصر، مردم عادی با ادامه اعتراضات مخالفند و خواهان بازگشت حالت عادی، برقراری نظم و حاکمیت قانون و احیای اقتصاد هستند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110708_l33_egypt_tahrir_gatherings_protests.shtml








[size=18][color=blue]پیشروی مخالفان لیبی به سمت شهری در جنوب طرابلس[/color][/size]

http://myup.ir/images/76071602014647681731.jpg

مخالفان مسلح لیبی در یک جاده مهم استراتژیک در جنوب طرابلس علیه نیروهای دولتی پیشروی کرده اند.
یک خبرنگار بی بی سی می گوید آنها در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر به سوی شهر دولتی غریان پیشروی کردند.

این شهر امکان دسترسی به یکی از جاده های اصلی که نواحی بیابانی را به پایتخت وصل می کند فراهم می آورد.
پیشتر شورشیان در مصراته گفتند پیشروی به سمت طرابلس در اثر کمبود مهمات مختل شده است.
آنها همچنین گفتند که حمایت ناتو ناکافی است.
مارک دویل خبرنگار بی بی سی در لیبی گزارش می دهد که جبهه تازه، شورشیان را به غریان نزدیکتر کرده است، شهری که پایگاه مهمی برای نیروهای سرهنگ معمر قذافی است.
به گفته خبرنگار بی بی سی، این مهمترین پیشرفت تایید شده مخالفان مسلح در این بخش لیبی در چند هفته گذشته است.
او می افزاید که جعبه های خالی مهمات، پوکه ها و اونیفورم های نظامی که توسط نیروهای دولتی رها شده در این مسیر دیده می شود.

اگر مخالفان مسلح بتوانند غریان را بگیرند، جاده اصلی شمال-جنوب به طرابلس را کنترل خواهند کرد.
اما جنگجویان مخالف می گویند که خط دفاعی این شهر محکم است، و آنها برای پرهیز از تلفات در میان غیرنظامیان با دقت جلو می روند.
خبرنگار ما می افزاید که مخالفان آشکارا حرکتی آهسته دارند زیرا نیروهای سرهنگ قذافی در هر گام برابر آنها مقاومت می کنند.

[b]بن بست مصراته[/b]
روز چهارشنبه، مقام ها در شهر مصراته که در کنترل مخالفان است گفتند که ۱۷ نفر از جنگجویان آنها کشته و ۶۰ نفر زخمی شده اند.
یک سخنگوی مخالفان گفت که پشتیانی هوایی ناتو ثابت نیست و عواقب مرگباری دارد.
فتی بشادا در نزدیکی مصراته به گابریل گیتهاوس خبرنگار بی بی سی گفت: "زمانی که هواپیما در آسمان پرواز می کند... نیروهای قذافی نمی توانند از راکت اندازها استفاده کنند و از هواپیما می ترسند."
آقای بشادا گفت علیرغم درخواست های مکرر مخالفان برای گشتزنی مستمر هواپیماهای ناتو در آسمان، این هواپیماها در روزهای اخیر در نیمه های نبرد ناپدید شده اند.
او گفت: "وقتی هواپیمایی نیست، نیروهای دولتی از هر سلاحی بخواهند علیه ما استفاده می کنند" و افزود که راکت های پرتاب شده توسط جنگجویان سرهنگ قذافی تلفات فزاینده ای در میان مخالفان به جا می گذارد.
نیروهای مخالف و سربازان وابسته به سرهنگ قذافی برای بیش از شش هفته در غرب مصراته متوقف مانده اند.

لیبی تحت یک تحریم تسلیحاتی بین المللی قرار دارد. از سوی دیگر تدارکات تازه از پایگاه مخالفان در بنغازی در شرق کشور به آهستگی وارد مصراته و سایر نقاط تحت کنترل مخالفان می شود.
مخالفان گفته اند که تا زمان تغییر این وضع، پیشروی آنها به سوی طرابلس آهسته و سخت خواهد بود.
قطعنامه شماره ۱۹۷۰ شورای امنیت سازمان ملل تحریم هایی تسلیحاتی بر لیبی اعمال کرد اما آمریکا و بریتانیا استدلال کرده اند که می توان از قطعنامه بعدی، یعنی ۱۹۷۳، برای ارسال سلاح به مخالفانی که برای سرنگونی رهبر لیبی می جنگند استفاده کرد.
مخالفان علاوه بر مصراته، بخش اعظم شرق کشور را کنترل می کنند. آنها همچنین چند شهر در کوه های نفوسه در نزدیکی مرز تونس را در اختیار دارند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110707_u04_libya_rebels.shtml









[color=blue][size=18]اولین پیام تلویزیونی صالح پس از 'هشت عمل جراحی'[/size][/color]

http://myup.ir/images/26352793952222281522.jpg

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، که برای مداوا به عربستان سعودی رفته پس از حدود یک ماه، برای اولین بار در تلویزیون ظاهر شده است.
آقای صالح در حالیکه آثار سوختگی بر صورتش مشهود و دست هایش پانسمان شده بود در این پیام ضبط شده که توسط تلویزیون یمن پخش شد از ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، به خاطر "مراقبت دلسوزانه" و "پذیرایی" از او تشکر کرد.

رئیس جمهوری یمن گفت که از طرح از تقسیم قدرت با مخالفان حمایت می کند به شرطی که این کار در چارچوب قانون اساسی کشورش انجام شود.
علی عبدالله صالح ۳۳ سال است قدرت را در یمن در اختیار داشته است.
او گفت که بیش از هشت عمل جراحی روی وی انجام شده است.
علی عبدالله صالح در اوایل ماه ژوئن در حمله ای به کاخ ریاست جمهوری مجروح شد و اکنون در عربستان سعودی تحت مداوا قرار دارد.
در آن حمله که مقام های دولت یمن تلاشی برای ترور رهبران کشور خواندند، هفت نفر کشته و شماری از مقام های ارشد یمنی زخمی شدند.
آقای صالح گفت که رئیس پارلمان یمن، نخست وزیر و معاونش و نیز فرماندار صنعا هم در عربستان سعودی مورد عمل جراحی قرار گرفته اند.
به گفته علی عبدالله صالح، بیش از ۸۷ نفر در آن حمله زخمی شده بودند.
شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پیشتر در در ریاض گفته بود که وضعیت سلامتی رئیس جمهوری یمن "در مجموع خوب است".
بنا بر گزارش ها، آقای صالح دچار ۴۰ درصد سوختگی و خونریزی در داخل جمجمه شده بود.

معترضان در یمن می گویند که علی عبدالله صالح باید از قدرت کناره گیری کند.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طرحی را برای خروج یمن از بحران پیشنهاد کرده اند که در چارچوب آن آقای صالح از قدرت دست می کشد و در مقابل از پیگرد قضایی به دلیل مرگ دهها نفر از معترضانی که در طی راهپیمایی های پنج ماه اخیر کشته شدند، مصون می ماند.
رئیس جمهوری یمن از پذیرش این طرح خودداری کرده است.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110707_u01_saleh_tv.shtml









[color=blue][size=18]سوریه آمریکا را متهم به دخالت در امور داخلی خود کرد[/size][/color]

http://myup.ir/images/64990044097793070079.gif

سوریه سفیر آمریکا را پس از سفر به شهر حماه، متهم به "دخالت" در امور داخلی خود کرده است.
وزارت خارجه سوریه گفته است که سفر رابرت فورد "مدرک روشنی" از دخالت آمریکا در ادامه اعتراضات این کشور است.

پیش از آن وزارت خارجه آمریکا گفت که سفر آقای فورد با هدف همبستگی با معترضان انجام شد.
صدها نفر از ساکنان حماه از ترس نیروهای امنیتی سوری فرار کرده اند.
تانک ها در بیرون شهر مستقر هستند و طی روزهای اخیر دستکم ۲۲ نفر از غیرنظامیان شهر حماه کشته شده اند.

واشنگتن می گوید آقای فورد امیدوار است برای تظاهرات ضد دولتی که معمولا پس از نماز جمعه برگزار می شود در حماه بماند.
کیم غطاس، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید حضور سفیر آمریکا در حماه ممکن است مانع از آن شود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمله همه جانبه ای علیه شهر انجام دهد.
اما این سفر خشم دمشق را برانگیخته است.
وزارت خارجه سوریه طی بیانیه ای گفته است: "حضور سفیر آمریکا در حماه بدون مجوز قبلی مدرک روشنی از دخالت آمریکا در تحولات جاری و تلاش های آنها برای افزایش (تنش ها) است که به امنیت و ثبات سوریه آسیب می زند."
اعتراضات جمعه گذشته در حماه یکی از بزرگترین تظاهرات سه ماه گذشته در سوریه بود.

یک روز بعد، بشار اسد فرماندار حماه، احمد خالد عبدالعزیز را بر کنار کرد.
گزارش شده است که آقای اسد او را بدلیل کوتاهی در سرکوب معترضان کنار گذاشت.
نیروهای امنیتی روز دوشنبه وارد حماه شدند تا کنترل شهر را بدست گیرند، اما تانکها همچنان در بیرون شهر هستند.
شاهدان می گویند ساکنان شهر با آتش زدن لاستیک و بستن خیابانها کوشش می کنند جلوی ورود اتوبوس های نیروهای امنیتی را بگیرند.
گزارش شده است که بسیاری از شهر گریخته اند.
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن نسبت به اوضاع حماه "به شدت نگران" است.

وی گفت: "هدف بنیادین (از سفر آقای فورد) این بود که با حضور خود این را قاطعانه تصریح کند که ما در کنار مردم سوریه هستیم، مردمی که بدنبال ابراز حق صحبت از تغییر هستند."
دولت اوباما متهم شده است که اقدامات کافی برای مقابله با سرکوب معترضان سوریه نکرده است. واشنگتن به بشار اسد هشدار داده که باید دست به اصلاحات بزند، اما تاکنون خواستار کناره گیری او نشده است.
فعالان سیاسی سوریه می گویند از ماه مارس تاکنون که این ناآرامی ها آغاز شده بیش از ۱۳۰۰ معترض کشته شده اند.
حماه که در شمال دمشق واقع است، در سال ۱۹۸۲ نیز صحنه سرکوب خونین مخالفان پدر آقای اسد بود.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110707_u03_syria_us_ambassador.shtml



[color=red] ارسال خبر از خبرگزاری ف ی ل ت ر شده خلاف قوانین هست .

در صورت نداشتن اکانت گالری لینک بگذارید .

تکرار نشود !!

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=blue][b][align=center]اردن در انتظار تظاهرات سراسري ضد دولتي[/align][/b][/color][/size]

[align=center][img]http://media.farsnews.com/Media/8911/Images/jpg/A0986/A0986530.jpg[/img][/align]

[b][color=blue][align=center]انقلابيون اردن اعلام كردند كه روز جمعه هفته جاري در ادامه روند اعتراضات به عملكرد دولت، تظاهرات سراسري برگزار مي‏كنند.[/align][/color][/b]

[align=center]به گزارش خبرگزاري فارس، بر اساس اعلام جنبش جوانان اصلاح طلب اردن، روز جمعه هفته جاري، شهروندان استان‏هاي مختلف اردن از جمله "طفيله "، "معان "، "كرك "، "اربد "، "ذيبان " و "جرش " در ادامه روند اعتراضات به عملكرد دولت، تظاهرات سراسري برگزار مي‏كنند.
انقلابيون اردن هدف از اين تظاهرات را وارد آوردن فشار بر دولت به منظور تسريع در عمليات اصلاحات و نيز مبارزه با فساد و مفسدين اعلام كردند.
انقلابيون اردن تظاهرات روز جمعه هفته جاري را "جمعه ثبات " نام نهاده اند، اين درحالي است كه شهروندان معترض اردن روز جمعه هفته گذشته را "جمعه ننگ " نام نهاده بودند.

*تحصن فراگير شهروندان اردني روز جمعه آغاز خواهد شد

كميته هماهنگي جنبش‏هاي جوانان و مردمي اصلاح طلب اردن عصر امروز با برگزاري يك نشست فوق العاده، محل برگزاري تحصن باز انقلابيون اين كشور را اعلام خواهد كرد.
انقلابيون اردن 4 محل را براي برگزاري تحصن پيشنهاد كرده اند ولي به دليل مسائل امنيتي، عصر امروز مكان دقيق آن را به اطلاع عموم شهروندان خواهند رساند تا نيروهاي امنيتي فرصت كمتري براي رويارويي با انقلابيون در اختيار داشته باشند.
انقلابيون اردن در همين راستا تاكيد كردند كه تا زمان تحقق خواسته‏هايشان مبني بر لزوم انجام اصلاحات در كشور به اعتراضات مسالمت آميز خود ادامه خواهند داد.
يكي از اعضاي كميته مذكور با اشاره به اعلام ممانعت برگزاري تحصن توسط دولت گفت: ما به هرقيمتي شده تحصن خواهيم كرد؛ حتي اگر شده بر روي جنازه‏هاي خود تحصن كنيم.

*احزاب مخالف دولت ادن روز شنبه به تحصن فراگير خواهند پيوست

كميته عالي هماهنگي احزاب مخالف دولت اردن اعلام كرد كه به دليل اشتغال اعضاي اين كميته در فعاليت‏هاي اعتراضي روز جمعه، از روز شنبه هفته جاري به تحصن فراگير اين كشور خواهند پيوست.
"فواد دبور " سخنگوي رسمي كميته عالي احزاب مخالف دولت اردن در همين راستا گفت: دولت اردن تا كنون هيچ اقدامي در راستاي تامين خواست شهروندان مبني بر لزوم تحقق اصلاحات در كشور انجام نداده و از همين رو مخالفان دولت تصميم گرفته اند در ادامه فعاليت‏هاي اعتراضي خود، دست به تحصن فراگير بزنند.
وي در پاسخ به برخي شايعات پيرامون وجود اختلاف ميان مخالفان دولت گفت: تمامي مخالفان دولت در قبال مساله اصلاحات موضع واحدي دارند و همگي بر ضرورت تحقق اصلاحات فوري و جامع در كشور تاكيد كرده اند.

*جنبش "24 مارس " اردن تحصن باز برگزار مي‏كند

علاوه بر احزاب مخالف دولت اردن، ائتلاف "24 مارس " اين كشور نيز تصميم دارد روز جمعه در يكي از ميادين اصلي شهر "امان " (پايتخت اردن) تحصن باز برگزار كند.
ائتلاف "24 مارس " با برگزاري يك نشست خبري در محل اتحاديه نويسندگان اردن از همبستگي و حمايت جوانان اردني از اين ائتلاف خبر داد.
يك منبع آگاه در ائتلاف مذكور اعلام كرد كه تحصن مورد نظر در يكي از ميادين اصلي شهر "امان " خواهد بود تا تمامي اقشار ملت بتوانند به آساني در آن شركت كنند.
البته اين ائتلاف قرار بود روز گذشته با برگزاري يك نشست خبري در محل اتحاديه هاي صنفي اردن، زمان و مكان دقيق تحصن را اعلام كند ولي به دليل دخالت نيروهاي امنيتي اردن، نشست مذكور لغو گرديد.
ائتلاف "24 مارس " قرار است با صدور بيانيه‌اي زمان و مكان دقيق تحصن را به اطلاع شهروندان برساند.
البته مساله برگزاري تحصن باز و فراگير سبب نگراني مقامات اردني شده و از همين رو مسئولان اين كشور در صدد هستند به هر طريقي مانع از برگزاري اين مراسم شوند.

*مشاركت اسلامگرايان اردن در اعتراضات روزهاي آينده

اسلامگرايان اردن (جماعت اخوان المسلمون و حزب جبهه عمل اسلامي) به عنوان بزرگ‏ترين طيف مخالف دولت اين كشور نيز با اعلام حمايت از جنبش‏هاي مردمي و حزبي اين كشور، بر لزوم مشاركت تمامي شهروندان، گروه‏ها و احزاب در فعاليت‏هاي اعتراضي مذكور تاكيد كرده است.
اسلامگرايان اردن همچنين از مشاركت در تحصن باز جمعه و تحصن روز شنبه در برابر كاخ نخست وزيري شركت خواهند كرد.
"جميل ابوبكر " سخنگوي رسمي جماعت اخوان المسلمون اردن در همين راستا گفت: اسلامگرايان اردن به طور مستقل برنامه‌اي ندارند ولي در برنامه‌هاي اعتراضي كه توسط ساير گروه‏هاي مخالف دولت برگزار مي‏شود شركت خواهند كرد.
وي افزود: مجلس شوراي جماعت اخوان المسلمون روز پنجشنبه با برگزاري يك نشست فوق العاده، پرونده اصلاحات در كشور را مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.
البته اسلامگرايان اردن در هفته هاي اخير بر ميزان فعاليت‏هاي اعتراضي خود افزوده‌اند و در اكثر قريب به اتفاق برنامه‌هاي اعتراضي كه در استان‏هاي مختلف اردن برگزار شده حضوري فعال داشته‌اند.[/align]

[align=center][url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9004230231]خبرگزاری فارس[/url][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اوضاع در سوریه بسیار پیچیده تر هست . امروز که از خیابان دانداس تورنتو داشتم رد می شدم شمار عظیمی از طرفداران بشار اسد رو دیدم اول فکر کردم که برای تظاهرات بر علیه بشار اسد اومدن ولی بعد که گوش به شعاراشون کردم و عکس های بشار اسد رو دیدم ، فهیمدم که اوضاع ....

چیزی که به شدت عجیب هم بود حضور عظیم مسیحیان سوری بود که از بشار اسد طرفداری می کردند . اکثرشون از کلیسا های مسیحی که مطعلق به سوری ها بود اومده بودند و اتفاقا یه دو سه نفر هم پرچم لبنان در دست داشتند . شعار هاشون هم اغلب همون شعار های الله ، سوریه ، بشار و بس و بروح بلدم نفدیک یا بشار بود . خیلی دوست داشتم از نزدیک یکیشون رو ببینم و صحبت بکنم بخاطر همین یه چند دقیقه منتظر موندم یه دیدی زدم تا یه آدم درست و حسابی رو پیدا کردم . چیزی که از صحبت هاش فهمیدم این بود که می گفت مخالفان بشار اسد اکثرا سلفی طرفدار عربستان هستند و ما نمی زاریم کشور سکولاری ما که حقوق بین مسلمانان و مسیحیان رو یکسان کرده به دست سلفی ها بیفته . حالا فهمیدم که چرا مسیحی ها اومدن .

به هر حال . باور نمی کنید که از مترو که پیاده شدم و در ایستگاه جین سیر عظیم دیگری از طرفداران بشار اسد بودند . این دقیقا کاری بود که حسنی مبارک و بن علی نتونستند بکنند یعنی اوردن عظیم میلیونی مردم به خیابان ها و حتی در خارج از کشور . در صورتیکه سوری ها هم توسنتند در داخل حضور میلیونی پیدا کنند و هم در خارج . مسئله جالب اینکه سیری که در اینترنت بزنید می بینید که سوری های طرفدار بشار اسد در استرالیا ، میشیگان آمریکا و انگلستان هم به خیابان ها آمدند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.