saeidheidari

ابررایانه ایران در لیست 500 ابر رایانه برتردنیا

Recommended Posts

دو ابررایانه ـ مرکز ابررایانه ـ فردا چهارشنبه چهارم اسفند ماه توسط رئیس جمهور و با حضور اعضای هیئت دولت به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می شوند تا ایران به جمع کشورهای دارنده ابررایانه های برتر دنیا بپیوندد. در این گزارش جزئیات این دو مرکز ابررایانه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابر رایانه (Supercomputer) به رایانه ای اطلاق می شود که دارای ظرفیت محاسباتی بالایی است. این نوع ابر رایانه ها برای اولین بار توسط مجله "نیویورک ورلد" برای جدول سازیهای IBM در دانشگاه کلمبیا به کار رفت.

ابر رایانه ها به دلیل به کارگیری طرح های ابتکاری و جدید با سرعتی بیشتر از رایانه های متداول کار می کنند. این طرحها آنها را قادر می سازند تا بسیاری کارها را به صورت موازی انجام دهند. حافظه این رایانه ها به گونه ای تنظیم شده است تا هر میزان داده را در کمترین زمان پردازش و ذخیره کند.

با توجه به کاربردهای وسیع این سیستم ها در حوزه هایی چون تحقیقات آب و هوایی، نمونه سازی مولکولی و محاسبه ساختارها و خصوصیات ترکیب های شیمیایی، شبیه سازیهای فیزیکی و تحقیقات در مورد جوش هسته ای و رمزگشایی در سالهای اخیر اقداماتی در جهت طراحی و تولید ابر رایانه ها در مراکز پژوهشی و دانشگاهی صورت گرفت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابر رایانه پژوهشگاه دانشهای بنیادی با توان پردازشی یک ترا فلاپ (1012 پردازش در ثانیه)
ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف با توان پردازشی 2 ترافلاپ
ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت
ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش مهر، به دنبال تلاشهای محققان کشور، ایجاد مرکز ابررایانه ملی به عنوان پروژه کلان از سوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد که فردا چهارشنبه شاهد افتتاح دو مرکز ابر رایانش خواهیم بود. با راه اندازی این دو مرکز ایران در لیست 500 ابر رایانه دنیا قرار می گیرد.

جزئیات مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان

دکتر محمد اسماعیل گلشن همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر به ویژگیهای این ابررایانه اشاره کرد و افزود: این ابر رایانش قادر به انجام 34 هزار میلیارد عملیات محاسباتی در ثانیه است و پردازنده های گرافیکی آن قادر است بیش از 32 بیلیارد عملیات در هر ثانیه را انجام دهد.
وی ادامه داد: حافظه محاسباتی این سیستم بیش از 7 هزار و 500 گیگابایت بوده و حجم ذخیره سازی که در این سامانه پیش بینی شده در حال حاضر به بیش از 30 هزار گیگابایت می رسد که متناسب با نیاز صنایع امکان افزایش نامحدود این فضا نیز در آینده وجود خواهد داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، سرعت ارتباطی این سامانه را برابر 40 گیگابیت بر ثانیه دانست و یادآور شد: طراحی غیر همگن این سامانه سبب شده است که تقریبا تمام پروتکل های پردازش موازی و شاخه های مختلف علوم را پشتیبانی و امکان استفاده سریع و بهینه تمامی نرم افزارها را در این زمینه فراهم کند.

گلشن همدانی، مهمترین کاربردهای ابرریانه ها را در رفع تنگناهای محاسباتی پیشرفته در کشور ذکر و خاطرنشان کرد: با طراحی، نصب و راه اندازی سامانه ملی ابررایانش در دانشگاه صنعتی اصفهان، توان محاسباتی کشور در صنایع بزرگ، مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه های کشور افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه مرکز ملی ابررایانش دانشگاه صنعتی اصفهان با اعتباری بالغ بر 25 ملیارد ریال ایجاد شده است اضافه کرد: با توجه به اینکه این سامانه و خدمات آن برای کاربران و صنایع ناشناخته است، از این رو یک پرتال پیشرفته توسط متخصصان داخلی برای معرفی خدمات این مرکز طراحی شده است که امیدواریم با بهره برداری از این سامانه خدمات آن در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

مرکز ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گفتگویی با مهر با اشاره به اجرای پروژه ابر رایانه ملی در این دانشگاه توضیح داد:
این ابررایانه که قرار است ایران را در جمع کشورهای دارای برترین ابر رایانه های دنیا قرار دهد، دارای توان پردازشی 34 میلیارد عملیات در ثانیه و سرعتی برابر 40 گیگابایت است.

وی یاداور شد: کلیه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور برای انجام کارهای علمی و پژوهشی خود که به پردازشهای سریع و با حجم بالا نیاز دارند می توانند با اتصال به شبکه ابررایانه ملی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

برگزاری مراسم رونمایی به صورت ویدئو کنفرانس

به گزارش مهر، دو مرکز ابر رایانش دانشگاه های صنعتی اصفهان و امیرکبیر به طور همزمان و به صورت ویدئوکنفرانس از سوی رئیس جمهوری و با حضور هیئت دولت فردا چهارشنبه 4 اسفندماه رونمایی می شود.

ابررایانه های برتر دنیا کدامند

به گزارش مهر، انتشار مجدد لیست جدید 500 ابررایانه قدرتمند جهان، برتری ابررایانه "تیانهه 1A" کشور چین را به صورت رسمی به تایید رساند و اکنون ابرارایانه جاگوار کشور آمریکا دیگر برترین ابررایانه جهان نیست.

تیانهه از حداکثر سرعت 2.57 پتافلاب برخوردار است، سرعتی 50 درصد بیشتر از 1.76 پتافلاب ابررایانه جاگوار و به این شکل آمریکایی ها برای رسیدن به رتبه اول جهان در این زمینه بسیار مهم و حیاتی از کشور چین به شدت جا ماندند.

انتشار گزارشهای تایید نشده درباره برتری "تیانهه 1A" از اواخر ماه اکتبر آغاز شد و از آن زمان تا به حال هیچ ابررایانه دیگری نتوانسته خود را به سطح تیانهه رسانده و آن را از میدان به در کند. این ابررایانه که در مرکز ابررایانه ای ملی چین در "تیانژین" قرار گرفته است، بیشترین بخش قدرت پردازشگرانه خود را از تراشه هایی تامین می کند که معمولا در کارتهای گرافیک به کار گرفته می شوند. چینی ها قصد دارند از تیانهه برای پیش بینی آب و هوا و جستجوی میدانهای نفتی زیر آبی استفاده کنند.

از میان چهار ابررایانه برتر لیست جدید، سه ابررایانه از تراشه های کارت گرافیک استفاده می کنند و در مقابل ابررایانه جاگوار که تیانهه 1A با سرعت بالای خود آن را تا رتبه دوم به پایین کشانده است، بیشتر بر پایه CPU های سنتی فعال است.

هفت ابررایانه برتر لیست جدید از توانایی انجام یک پتافلاب محاسبات که با انجام هزار تریلیون محاسبه در ثانیه برابر است، برخوردارند. این لیست همچنین نشان می دهد آمریکا در رتبه بندی ابرقدرتهای رایانه ای جهان در حال تنزل است زیرا تنها پنج دستگاه از 10 دستگاه برتر به آمریکا تعلق دارد، در حالی که در 10 رتبه اول لیست سالهای گذشته نام این کشور نامی غالب به شمار می رفت.

با این حال آمریکا مقام خود را به عنوان کشور دارنده بیشترین ابررایانه های جهان همچنان حفظ کرده است و چین اکنون به مقاوم دوم دست پیدا کرده است، با این حال با توجه به اینکه آمریکا در میان 500 ابررایانه جهان 275 دستگاه داشته و چین توانسته تنها 42 ابررایانه خود را در این لیست بگنجاند، می توان گفت این کشور برای برتری یافتن کامل بر آمریکا هنوز راه درازی در پیش دارد.

جدول 10 ابرررایانه برتر جهان که طی هفته گذشته در قالب لیست جدید 500 ابررایانه برتر جهان منتشر شده، به شرح زیر است:
کشور سرعت نام رتبه
چین 2.57 پتافلاب Tianhe-1A 1
آمریکا 1.76 پتافلاب XT5 Jaguar 2
چین 1.27 پتافلاب Nebulae 3
ژاپن 1.19 پتافلاب Tsubame 2.0 4
آمریکا 1.05 پتافلاب XE6 Hopper 5
فرانسه 1.05 پتافلاب Tera 100 6
آمریکا 1.04 پتافلاب Roadrunner 7
آمریکا 0.83 پتافلاب Kraken XT5 8
آلمان 0.82 پتافلاب Jugene 9
آمریکا 0.81 پتافلاب Cielo 10

بر اساس گزارشی که چند ماه پیش در کنفرانس بین المللی ابررایانه ای 2010 در هامبورگ آلمان ارائه شد ابررایانه جاگوار در رتبه اول، ابررایانه Nebulae چین رتبه دوم، و ابررایانه رادرانر شرکت IBM رتبه سوم را به خود اختصاص داده بودند و تعداد مالکیت ابررایانه های آمریکا از 500 ابررایانه برتر جهان 282 دستگاه بود، اما همانطور که در لیست جدید دیده می شود، جاگوار از رتبه اول به دوم، Nebulae از رتبه دوم به سوم و رادرانر از رتبه سوم به هفتم تغییر مکان داده اند. همچنین تعداد ابررایانه های آمریکایی که در لیست برترینهای جهان جا گرفته اند از 282 به 275 ابررایانه کاهش پیدا کرده است.

ابررایانه ها امروز به حوزه ای فعال و رقابت خیز تبدیل شده اند و کشورهای زیادی تلاش دارند خود را هرچه سریعتر به این رقابت پرسرعت برسانند زیرا علاوه بر افزایش یافتن اعتبار ملی و قدرت فناوری، ابررایانه های قدرتمند می توانند توان عملیاتی محاسبات و مطالعات علمی کشورها را نیز به شکلی قابل توجه افزایش دهند.

ایران نیز قصد دارد پا به این میدان جهانی بگذارد و بر اساس آنچه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده اند با اجرای طرح کلان تولید ابر رایانه ملی توسط محققان، ایران به جمع کشورهای دارای برترین ابر رایانه های دنیا می پیوندد و در لیست 500 ابر رایانه برتر جهان قرار خواهد گرفت.

منبع : http://www.tabnak.ir/fa/news/149752/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-500-%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ممنون از همه عزيزان اين سايت كه هميشه با بروز بودن و مطالب مفيد تحسين امسال منو نگفته دارند. يا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان.من هم این موفقیت رو تبریک میگم. چرا تاپیک بنده در مورد این خبر قفل شد.من که خبر را خیلی زودتر زده بودم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به اميد آنكه بتوانيم با داشتن اين ابر رايانه ها توانمنديهايمان را افزايش دهيم و از برتريهاي اين برترينهاي جهان استفاده مطلوب را ببريم ، توليدات برتري داشته باشيم و در نهايت رفاه مردممان را بالاتر ببريم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابررایانه امیرکبیر رتبه 108 را در میان ابررایانه‌های جهان کسب کرد
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: رتبه پردازشگر فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرتبه 108 دنیا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا رهایی صبح امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی از مرکز ابررایانه ملی با تاکید بر اینکه ابررایانه‌ها یکی از فناوری‌های پیچیده به شمار می روند، افزود: این پروژه با پشتیبانی معاونت علمی از ابتدای سال 88 اجرایی شد.

وی قدرت پردازش محاسباتی ابررایانه امیرکبیر را 89 هزار میلیارد عملیات در ثانیه دانست و افزود: این میزان باعث شده است تا رتبه این پردازشگر فوق سریع را در مرتبه 108 دنیا قرار دهد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر حجم حافظه اصلی این ابررایانه را 9 ترابایت دانست و ادامه داد: ظرفیت ذخیره این سامانه 160 ترابایت است و سرعت آن نیز 40 گیگابایت می‌باشد.

رهایی با تاکید بر اینکه در این سامانه 60 نرم افزار کاربردی طراحی و نصب شده است، یادآور شد: با بهره برداری از این مرکز پردازش فوق سریع توانایی کشور در حوزه‌هایی چون مدل سازی و تحلیل اجسام پرنده مانند هواپیما و ماهواره، مطالعه استراتژیک مخازن نفت، تحلیل مطالعات لرزه نگاری و همچنین محاسبات در حوزه نانوفناوری ارتقا‌ می‌یابد.

به گزارش مهر، رتبه ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در میان ابررایانه های دنیا 160 است.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1259689

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 اسفند؛ برگ زرین تقویم فناوری ایران/ رتبه 108دنیا برای ابررایانه ایران
مرکز پردازشهای فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسید و با توجه به اینکه 500 ابررایانه اول دنیا معرفی شده‌اند این ابررایانه کشورمان در رتبه 108 قویترین ابررایانه‌های دنیا قرار می‌گیرد. به این ترتیب نام ایران در زمره چند کشور قوی سازنده کامپیوترهای سریع ثبت شد.
به گزارش خبرنگار مهر، ابررایانه امیرکبیر با بیش از 20 سال تجربه در طراحی سیستم‌های کامپیوتری سریع و ابررایانه‌ها صبح امروز چهارشنبه افتتاح می شود. این پروژه با سرمایه گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اوایل سال 88 آغاز شد. این سیستم با مشارکت دانشکده‌های برق و کامپیوتر این دانشگاه با مدیریت دکتر سیداحمد معتمدی و دکتر محمدکاظم اکبری طراحی و ساخته شده است.

این ابررایانه دارای ریزپردازنده‌ای با 288 عدد گره پردازشی با طراحی همگن و دارای بیش از 4 هزار و 600 هسته پردازشی است.

جمع قدرت محاسباتی این ابررایانه 89 میلیارد عملیات در ثانیه است که شامل 5/42 ترافلاپس پردازنده‌های اصلی و 5/46 ترافلاپس پرازنده‌های کمکی است.

با توجه به اینکه 500 ابررایانه اول دنیا معرفی شده‌اند این ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه 108 قوی‌ترین ابررایانه‌های دنیا قرار می‌گیرد. به این ترتیب نام ایران در زمره چند کشور قوی سازنده کامپیوترهای سریع در دنیا ثبت می‌شود چرا که این سیستم حتی بدون در نظر گرفتن پردازنده های کمکی نیز در بین 500 ابررایانه اول دنیا قرار خواهد گرفت.

شبکه ارتباطی این ابررایانه با سرعت 40 مگابیت در ثانیه عمل می‌کند و حجم حافظه اصلی آن به بیش از 9 ترابایت می‌رسد. ظرفیت ذخیره سازی فعلی آن نیز 160 ترابایت (هزار میلیارد بایت) است.

این ابررایانه قابلیت اتصال به شبکه ابررایانش ملی (گرید) را دارد و می‌تواند نظارت یکپارچه بر اجزای سخت افزاری و سخت افزاری داشته باشد.

این مرکز پردازش فوق سریع همچنین قابلیت ارائه خدمات به دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز صنعتی کشور را دارد و در آینده نزدیک دامنه آن به کلیه مراکز علمی منطقه نیز گسترش می‌یابد.

این ابررایانه همچنین قادر است مسائل عملی و مهندسی را که نیاز به محاسبات قوی و پیچیده دارد حل کند به همین دلیل از آغاز طراحی این سیستم یک تیم متخصص بر روی پیاده سازی نرم افزارهای مورد نیاز مراکز عملی و دانشگاهی و همچنین بخش صنعت فعالیت می‌کنند به طوری که تا کنون بیش از 60 نرم افزار کاربردی مانند نرم افزارهای مهندسی، نرم افزارهای دینامیک مولکولی، نرم افزارهای ERPو CRN، نرم افزارهای RENDERINGو نرم افزارهای پایگاه داده‌ها بر روی این سیستم نصب شده است.

تفاوت ابررایانش دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان

* قدرت محاسباتی ابررایانه دانشگاه امیرکبیر 25 درصد قوی‌تراز دانشگاه صنعتی اصفهان است به گونه‌ای که قدرت پردازش در ابررایانه امیرکبیر 5/42 ترافلاپس و در ابررایانه دانشگاه صنعتی اصفهان 34 ترافلاپس است.

* تعداد گره‌های ابررایانه دانشگاه امیرکبیر 288 عدد را طراحی همگن ولی ابررایانه صنعتی اصفهان طراحی ناهمگن با تعریف کلاستر ناسازگار و باعث کاهش کارایی می‌شود.

* حجم حافظه اصلی ابررایانه امیرکبیر 216/9 ترابایت و در دانشگاه اصفهان 5/7 ترابایت است که سیستم امیرکبیر 22 درصد بیشتر از اصفهان است.

* ظرفیت ذخیره سازی فعلی سیستم امیرکبیر بیش از 160 ترابایت و در سیستم دانشگاه صنعتی اصفهان 30 ترابایت است.

* قدرت محاسباتی در سیستم دانشگاه صنعتی امیرکبیر با احتساب پردازشگر کمکی (GPU) برابر 163 ترافلاپس دقت ساده و 5/46 ترافلاپس دقت مضاعف است که این میزان در سیستم دانشگاه صنعتی اصفهان برابر 32 ترافلاپس دقت مضاعف یا ساده نامعلوم است. سیستم امیرکبیر در پردازشگر کمکی بیش از 45 درصد بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

* مجموع قدرت محاسباتی سیستم امیرکبیر 89 ترافلاپس و رتبه 108 جهانی و قدرت محاسباتی دانشگاه صنعتی اصفهان 66 ترافلاپس و در صورت همگون بودن رتبه 160 جهانی را کسب می کند. به عبارت دیگر قدرت پردازش سیستم امیرکبیر بیش از 34 درصد بیشتر از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

* مدیریت سیستم امیرکبیر به صورت ابرمختلط (HIBRID CLUB) و از طریق پرتال تحت وب طراحی شده است.

* بهینه سازی منابع سیستم با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی انجام می‌شود.

* سیستم دانشگاه امیرکبیر قابلیت اتصال به شبکه ابررایانش ملی را دارد.

* ابررایانه دانشگاه امیرکبیر امکان نظارت یکپارچه بر اجزای سخت افزاری و نرم افزاری را دارد. ضمن آنکه بیش از 60 نرم افزار کاربردی بر روی آن نصب شده است.


http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1259539

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=7umsw3qbzm951dw2tlth.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/7umsw3qbzm951dw2tlth_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=5ag2g9cnbdbypff541a.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/5ag2g9cnbdbypff541a_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=bt6fgjde25g76ngyst0.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/bt6fgjde25g76ngyst0_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=w6wcr1r5p85gcsl13ss.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/w6wcr1r5p85gcsl13ss_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=s7pgef426w1r4lhxv88.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/s7pgef426w1r4lhxv88_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=285l4lsng4fg8ilcscr6.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/285l4lsng4fg8ilcscr6_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=arz4m54jhckaszu5mw.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/arz4m54jhckaszu5mw_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=5ag2g9cnbdbypff541a.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/5ag2g9cnbdbypff541a_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=2dtdtdyttq6vly9kuhe.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/2dtdtdyttq6vly9kuhe_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=ou701s5081wv3b3snkv2.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/ou701s5081wv3b3snkv2_thumb.jpg[/img][/URL]

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=qfz2u39in5aeyxbwqzq.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/qfz2u39in5aeyxbwqzq_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا اونجایی که من می دونم برای پردازش های گرافیکی از سی پی یو های سری زنون اینتل استفاده می کنن که مخصوص این کار طراحی شده اند
در ضمن این سی پی یو ها در امر سری شدن در یک شبکه بسیار موفق عمل می کنند و همیشه در رندر فارم هایی که از مجموعه ای از ورک استیشن های با هم شبکه شده تشکیل شده اند که برای رندر گرفتن از صحنه های گرافیکی استفاده می شوند از همین سری از سی پی یو ها استفاده می شود
اگر اشتباه می کنم دوستان اصلاح کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ب بسم الله كه بشيم 108 دنيا ...شما اخرشو ببين كه انشالله به جايگاه واقعيمون خواهيم رسيد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انشا الله روزی میکرو پروسسورهای پردازشی و گرافیکی حافظه دائم موقت و...اون هم ساخت داخل باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]چه حالی میده با این رایانه بخای گیم بازی کنی icon_eek icon_cool B)[/quote]

اگه در اجرای بازی ضعیف تر نباشه فکر نکنم با بازی روی سیستم عادی فرقی داشته باشه ،حتی با فرض اینکه دارای پردازنده گرافیکی مثل سری 500 نویدیا باشه هیچ بازی وجود نداره که از این توان استفاده بکنه

:mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما کلا در کامپیوترها دو نوع پردازنده داریم یکی سی پس یو و دیگری جی پی یو .
اما سی پی یو توانایی موازی سازی داره ولی خیلی محدود و کم ولی قدرت پردازش ریاضی بالایی داره و بیشتر به درد کارهای محاسباتی می خورن برای همین بیشتر پردازنده های اینتل توان محاسبات بالاتری دارن ولی جی پی یو دارای توان موازی سازی یا مولتی تردینگ دارن یعنی اینکه در یک زمان میتونن چندین کار رو موازی پردازش کنن و بیشتر پردازنده های ای ام دی به همین خاطر برای مولتی مدیا و متحرک سازی قویتر هستند.

پردازنده های گرافیکی یا همون جی پی یو به این شکل هستن که می تونن چندین ورودی رو بگیرن و در یک پالس ساعت پردازش روی اونها رو انجام بدن و به خروجی بفرستن و ورودی هر مرحله و خروجی هر مرحله وابسته به ورودی بعدی یا نتیجه پردازش قبلی نیست.
به این شکل عرض کنم که اگر شما قرار باشه محاسبه ای چند مرحله ای روی دو متغییر عددی انجام بدین مثل ابتدا اونها رو جمع و سپس نتیجه رو در 3 ضرب و بعد رادیکال این عدد رو بگیرین و سپس اون رو به توان 100 برسونین این عملیات مستلزم این هست که شما نتیجه مرحله قبل رو داشته باشین برای همین نمی تونین هر مرحله ز محاسبه رو به یک پردازنده بدین و بعد همه رو با هم برای نتیجه گیری استفاده کنین چون نتیجه اشتباه میشه و شما باید هر محله رو بعد از محاسبه نتیجه مرحله قبل در مرحله جدید پردازش اعمال کنین برای همین این عمل رو به یک هسته از سی پی یو بیشتر نمیشه از کامپیوتر داد حالا می خواد 1000 تا هسته یا 1000 تا پردازشگر داشته باشه و برای اینکه سرعت بالا بره چاره ای جز بالا بردن سرعت پالس ساعت و میزان داده ورودی و سرعت خطوط انتقال ندارین .
اما برخی کارها نتایجشون برای مرحله بعد لازم نیست مثل شبیه سازی یا بازیها برای همین هر هسته و یا هر پردازنده یک بخشی از کار رو انجام میده که براند اونها باعث بالا رفتن سرعت میشه و برای همین جی پی یو ها در این زمینه موازی سازی بسیار قوی هستن ولی سرعت محاسباتی و توان محاسباتی کمی دارن.
ولی خوب قدرت پردازشی نسبت به سی پی یو کمتر هست ولی کاربرد جی پی یو در رایانه های شخصی این هست که به جای اینکه پردازشهای گرافیکی سیستم رایانه رو سی پی یو انجام بده مثل نسل های اول رایانه های شخصی (که حجم پردازش گرافیکی چیزی نبود اونم مثلا برای سیستم عاملی مثل داس با اون صفحه سیاه و محیط فقط رشته ای ولی بار ظهور سیستم عاملهای با رابط گرافیکی کابر مثل ویندوز این محاسبات رووز به روز بیشتر و سنگین تر شد برای همین به فکر تفکیک کار پردازنده ای ویژه برای این کار افتادن و با ظهور بازیها این موضوع بیشتر هم شد و حاصل شد جی پی یو) این پردازشها رو به جی پی یو که روی کارت گرافیک هست میده و خودش کارهای دیگر سیستم رو انجام میده.در واقع الان در سیستم های رایانه ای شما دو پردازنده دارین و مادربرد این دو تا رو با هم هماهنگی می کنه که وظایف خودشون رو درست انجام بدن.

پردازشهای گرافیکی یک مشخصه دارن و اون اینکه باید در زمانی کوتاه کارهای تکراری زیادی رو انجام بدن تا شما فیلم انیمیشن و یا بازی رو بهتر و با کیفیت تر ببینین و در عمل توان پردازش بالایی نمی خواد فقط توان تکرار و کار موازی بالایی می طلبه و این در بازیها بیشتر از هر بخشی نمود داره چون باید عملیات سایه زنی رو انجام بده.

خلاصه اینکه کم کم متخصصین رایانه در دنیا به این قدرت نهفته در جی پی یو پی بردن که برخی اوقات دهها برابر بیشتر از سی پی یو هست و مدتیه دارن ابر رایانه ها رو با استفاده از این سخت افزار می سازن نمونش همون ابر رایانه چینی اشاره شده در متن.

اما اول تبریک و دوم اینکه مهمتر از داشتن این ابر رایانه داشتن فن و تکنولوژی ساخت هست که الحمدالله ما به دست آوردیم انم اینکه روی این پروژه امیر کبیر تنها 22 دانشجو دکتر کار کردن به نظر شما اگر رقم بودجه رو اضافه کنیم و این رقم نیروی انسانی به 100 نفر برسه چه اتفاقی می افته اینم بگم کشورهای خارجی خیلی بیشتر از این رقمم و نیروی انسانی صرف می کنن و این باز نشان از توان هوش ایرانی داره.

مورد بعدی من فکر می کنم سیستم عامل این ابر رایانه رو تا اونجایی که توی تصاویر من دیدم بر اساس لینوکس ساختن که اینم خودش از ساخت ابر رایانه مهمتره چون ابر رایانه عملا فقط سمبل کردن سخت افزاری هست ولی مهم اون نرم افزاری هست که این قول رو بتونه به کار بگیره و اگر اونم کار داخل باشه(که به احتمال زیاد هست چون تجربشو داریم )باید یک تبریک بزرگتر با فرح و شادی تقدیم کنم به همه ملت ایران ان شا الله از این بهتر هم می سازیم.

مورد بعدی استفاده از این ابر رایانه برای ساختن هواپیماها و اعمال متغییرهای ایرودینامیکی روی اون هست و این میتونه به صنایع نظامی ما برای یک جهش کمک کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینم یادم رفت خدمت دوستان بگم ساختن هارد خیلی کار پیچیده ای نیست و در بیشتر کشورها شدنی هست .
همچنین رم رو هم میشه به شکلی ساخت ولی مشکل اصلی همین پردازنده ها هستن که البته توان اون در داخل هم زیاده ولی خوب وقتی ما می بینیم که توان رقابت با غرب رو نداریم و در عین حال میتونیم پردازنده از غرب تهیه کنیم دیگه به فکر هزینه بسیار برای ساخت نمی افتیم .ولی این به این معنا هست که اگر ما رو تحریم کنن ما خیلی راحت می تونیم بسازیم حالا شاید مثل مال غربیها خیلی به روز و قوی نباشه ولی کار مارو راه می اندازه.

البته اگر به ما برخی سی پی یوها رو بدن میشه خیلی بهتر از این ابر رایانه ها هم ساخت مثلا به ما عملا پردازنده های چندین هسته ای (مثلا 10 هسته ای) که الان در بیشتر کشورها برای ساخت ابر راینه استفاده میشه رو به ما نمی دن و احتمالا این ابر رایانه ها هم از همون پردازنده های عادی موجود ساخته شدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.