Skyhawk

توپهای خودكششي SP-1 و SP-3

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این مقاله توسط abdolmahdi از سنترال کلابز نوشته شده است .

سلام عليكم
خوشبختانه پس از رونمائي از نخستين توپ خودكششي كاميون پايه ساخت جمهوري اسلامي ايران (كه هنوز اسم آن را نمي دانم) ، زمينه بسيار خوبي پيش آمد تا از اين سري توپخانه خودكششي ( كاميون پايه) كه تا كنون در سنترال كلابز و قطعا ساير انجمن هاي نظامي مشابه در ايران كمتر به آن پرداخته شده بود توجه بيشتري شود. البته بر اساس دانسته هاي قبلي خودم و با بررسي هائي كه انجام دادم توانستم توپخانه خودكششي Atmos -2000 ( ساخت اسرائيل) را به اهالي سنترال معرفي كنم . امروز نيز يكي ديگر از دوستان خوب سنترالي توپخانه خود كششي فرانسوي CAEASR را به عزيزان معرفي نمود. همانطور كه قبلا هم عرض كردم زمينه فعاليت بسيار خوبي در اين مورد وجود دارد كه شايسته است دوستان با تهيه مقالاتي به اينگونه توپها بپردازند. در همين راستا سامانه خودكششي سري SP را به حضور دوستان معرفي مي كنم .
خانواده توپخانه (خود كششي = Self-Propelled) (SP) كاميوني ساخت مجتمع صنعتي NORINCO كشور چين براي نخستين بار در نمايشگاه بين المللي دفاعي ابوظبي (IDEX) در سال 2007 به نمايش گذاشته شد. چيني ها در اين نمايشگاه با ارائه اطلاعات و كاتالوگهاي بيشتر، در مورد مشخصات فني اين سامانه ها و شرايط فروش آنها اطلاع رساني زيادي كردند. در اين نمايشگاه چيني ها با نمايش جت آموزشي پيشرفته L-15 تمايل خود را براي حضور بيشتر در باز فروش تسليحات خاور ميانه نشان دادند. مخصوصا پس از موفقيت آنها در مذاكرات فروش سامانه توپخانه خودكششي PLZ-45 155mm به كشور كويت.


 

m8bq0b5g.jpg

 

thumb_m8bq0b5g.jpg

 

 

6m9qamy6.jpg

 

thumb_6m9qamy6.jpg

 

 


توپخانه 155mm/52 موسوم به SP1 ( يا همان SH-1) در حال اجراي آتش

پروژه SP در سال 2002 و با دو نوع توپ آغاز شد : 155mm/52 موسوم به SP1 ( در اصل توپ SH-1) و 122mm (D-30) موسوم به SP3( در اصل توپ SH-3) . ايده ساخت توپخانه هاي خود كششي بر پايه كاميون در سالهاي اخير طرفداران زيادي پيدا كرده است چرا كه انتخابي كم هزينه بوده و ميتواند به راحتي در جاده ها و بزرگراه هاي موجود مورد استفاده قرار گيرد. اين سامانه چيني به خوبي توانائي رقابت با انواع سامانه هاي مشابه موجود در بازار توپخانه هاي خودكششي كاميون پايه نظير توپخانه متحرك سبك BAE ، سامانه خودكششي فرانسوي ساخت Nexter موسوم به (CAEASR) و توپخانه خودكششي 155mm مستقل ATMOS 2025 (ساخت اسرائيل) را دارد.
مزيت عمده خانواده توپخانه SP چيني آن است كه اين سامانه قادر به شليك انواع گلوله هاي توپ هدايت ليزري استاندارد روسي و NATO و گلوله هاي معمولي سوختار شديد (HE) مي باشد. ورود تعداد اندكي از توپخانه SP از اكتبر سال 2009 به خدمت مورد تائيد قرار گرفته است.
 

w7bs49hi.jpg

 

thumb_w7bs49hi.jpg

 


در اين تصوير نحوه اجراي آتش و هدايت گلوله با ليزر به خوبي بيان شده است. توپخانه با هماهنگي ديده بان گلوله را به سمت هدف روانه كرده و ديده بان با تجهيزات ويژه ، هدف را با ليزر نشانه گذاري و گلوله شليك شده را به سمت آن هدايت ميكند. در پاين تصوير انواع گلوله ها و چاشني هاي مورد استفاده نيز نشان داده شده است.
 

482b5q3y.jpg

 

thumb_482b5q3y.jpg

 


در اين تصوير ساختار اصلي و زير مجموعه ها و مكان نصب آنها در اين سامانه به نمايش درآمده است.
 

 

c3mmx7h6.jpg

 

thumb_c3mmx7h6.jpg

 

 


در اين تصوير سلسله مراتب شناسائي تا اجراي آتش در سطح يگ گردان توپخانه به شكل جالبي ترسيم شده است. در سطح مقدم يا Forward Level دو بخش تجهيزات شناسائي (چپ) و تخصيص و تصحيح آتش با استفاده از رادار ويژه (راست) به فعاليت مشغولند.
در سطح گردان يا Battalion Level ، اطلاعات دريافتي از سطح مقدم سنجش و پردازش شده (چپ) و نتايج به خودروي فرماندهي گردان (وسط) ارسال مي گردد. در اين سطح خودروهاي يگان تداركات و نگهداري ديده مي شوند. (راست)
در سطح آتشبار يا Battery Level داده ها از فرماندهي گردان به خودروهاي فرماندهي آتشبار منتقل مي گردد. در اين تصوير هر گردان توپخانه شامل 4 آتشبار نشان داده شده است .
در سطح عمليات يا Combat Level ، اطلاعات و مختصات نهائي شده هدف براي اجراي آتش به آتشبارها ابلاغ مي گردد. در اين تصوير هر آتشبار نيز 6 قبضه توپ را شامل مي شود.
در اين مقطع ، به كمك تجهيزات پيشرفته و پس از دريافت فرمان آتش از سوي فرماندهان مافوق ، با انجام محاسبات سريع و جهت يابي ، ناوبري و تعيين مختصات هدف به صورت مستقل ، توپ SH-1 (155mm/52 ) اقدام به اجراي آتش مي كند.
 

 

wv4j8rcp.jpg

 

 

thumb_wv4j8rcp.jpg

 

 


در اين تصوير زير مجموعه هاي سامانه اجراي آتش اين توپ و مكان آنها نشان داده شده است.
 

 

t5i5bo52.jpg

 

 

 

thumb_t5i5bo52.jpg

 

 

[/img][/url]
توپ 122mm (D-30) موسوم به SP-3 يا همان SH-3 در حال اجراي آتش


منبع


تصویری از پرتابه 155 م م هدایت لیزری ساخت چین icon_cheesygrin
thumb_pjbxvymqvsq684slwuie.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]

ممنون - فکر کنم این همون 155 میلیمتری که چند وقت پیش ایران پرده برداری کرده البته کشنده عوض شده بود ولی نوع توپ و جک هیدرولیکی همین شکلی بود .

البته نمونه اولیه یعنی SH1 یه عیب داره و اونم نداشتن سیستم NBC protection system که فکر کنم اون کشنده ایران از شمایل اینطور میشه حدس زد که به این سیستم هم مجهز شده.


[/b]
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از آقا رضای عزیز ، به بخش توپخانه زمینی منتقل شد .


[quote][b]

ممنون - فکر کنم این همون 155 میلیمتری که چند وقت پیش ایران پرده برداری کرده البته کشنده عوض شده بود ولی نوع توپ و جک هیدرولیکی همین شکلی بود .

البته نمونه اولیه یعنی SH1 یه عیب داره و اونم نداشتن سیستم NBC protection system که فکر کنم اون کشنده ایران از شمایل اینطور میشه حدس زد که به این سیستم هم مجهز شده.


[/b][/quote]


از نظر ظاهری که خیلی شبیه به هویتزر ایرانی است ، اما از نظر سیستم های الکترونیکی خیر .

راستی جناب insidman شما چه علاقه ای داری متن نوشته هات رو بولد کنی . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از نظر ظاهری که خیلی شبیه به هویتزر ایرانی است ، اما از نظر سیستم های الکترونیکی خیر .
[/quote]


درسته ولی این نمونه ها بیشتر برای صادرات توی نمایشگاه ابوظبی نمایش داده شده بود با سیستم های الکترونیکی پیش فرض بود و میشد به درخواست مشتری تعویض یا بروز آوری یا اضافه بشوند .


[quote]راستی جناب insidman شما چه علاقه ای داری متن نوشته هات رو بولد کنی . [/quote]

[b]
علاقه هست دیگه ولی سعی میکنم توی نوشته های زیاد این کارو نکنم icon_cheesygrin

[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.