ops

هويتزر خودکششی ایکس ام-1203 (XM-1203)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

XM1203-FCS-NLOS

800px-XM1203_Non_Line_of_Sight-Cannon_(N



پيش از اين سرگرد گوردون يكي از پيشرفته ترين هويتزر هاي دنيا رو معرفي كرده بودند كه مدله 2001 بود اگر اشتباه نكنم و در اين تاپيك قصد دارم مدله بعدي هويتزر NLOS رو معرفي كنم كه واقعا لقب پيشرفته ترين هويتزر خودكششي برازندشه!!!
تعداد خدمه:دو نفر (تقريبا باورنكردنيست)!!!
كاليبر:155 mm
وزن جنگي:26 تن
قابليت حمل گلوله:24 عدد
نواخت معمولي گلوله:6 گلوله در دقيقه
نواخت سريع بدون كاهش دقت:10 گلوله در دقيقه!!!!
سرعت حركت:100 كيلومتر در ساعت!!!!
زمان آماده سازي براي شليك:تنها 30 ثانيه بعد از پياده شدن از هواپيماي ترابري!!!!
برد:30 كيلومتر
قابليت چرخش:360 درجه
موتور:هايبريد!!!!

وقتي دو شركت بي سيستمز و جنرال دايناميكز تصميم به ساخت يك هويتزر را ميگيرند ديگر فكر يك هويتزر معمولي را از سر خارج كنيد و بايد مطمعن باشيد كه نتيجه كار يك نسل جديد از هويتزر ها خواهد بود.اين هويتزر كه از سيستم تامين نيروي هايبريد بهره ميبرد از هر لحاظ انتهاي تكنولوژي را در خود جاي داده.تا انجايي كه اتوماتيك بودن سيستم هاي آن تعداد خدمه را به 2 نفر كاهش داده كه تقريبا براي يك همچين حجم آتشي غيره ممكن است

nlos_c_l2.jpg



سيستم گلوله گذاري اين هويتزر تمام خودكار ميباشد و همين سيستم كارآمد باعث 10 شليك در دقيقه شده است البته حتي يك صدمه درجه در دقت شليك كم نخواهد شد كه اين امر باعث شده تمامه كارشناسان نظامي
با چشماني خيره به اين هويتزر نگاه كننديكي از نقاط جالب براي اين هويتزر همه فن حرف اين است كه انواع گلوله هاي ساده و پيشرفته مثل اكسكاليبر را شليك ميكند .حتما شما هم به اين فكر ميكنيد كه وقتي دقت شليك انقدر بالا مي باشد ديگر گلوله هاي اكشكاليبر كه داراي فناوري هدايت دقيق هستند دقت را صدها برابر خواهند كرد.شركت گرومن براي اين هويتزر يك راداره كنترل حركت بالستيك ويژه طراحي كرده تا دقت شليك را به حداكثر ممكن برساند.به اين صورت كه با استفاده از فناوري جي پي اس بعد از هر شليك مسيره حركت گلوله بعدي به صورت خودكار اصلاح ميشود!!!!

 

nlos_c_l4.jpg

 


اين هويتزر از فناوري گلوله باران همزمانه متمركز يا همان MRSI بهره ميبرد.به وسيله اين فناوري ميتوانيد اصل غافلگيري را كاملا رعايت كنيد.توضيح مختصر براي اين فناوري همين بس كه فكر كنيد چند هويتزر با زاويه زياد گلوله ها را با ارتفاع بالاتري به سمت يك پايگاه پرتاب ميكنند و بعد با كم كردن زاويه لوله خود و كاهش زمان رسيدن گلوله به هدف باعث ميشوند كه گلوله ها تقريبا به طور همزمان به هدف برخورد كنند و توان هر گونه عكس العملي را از دشمن بگيرندوزن اين هويتزر به دليل استفاده از فناوري مواده پيشرفته كاهشه زيادي داشته.مثلا بجاي استفاده از شني فلزي از پلاستيكه فشرده و مخصوص استفاده ميكند همچنين بيشتر بدنه آن از آلياژهاي الومينيوم و تيتانيوم ساخته شده كه باعث كاهش زيادي در وزن ميشود.بنابراين ميتوان اين هويتزر را توسط يك هواپيماي ترابري سي-130 به هر نقطه دنيا حمل كرد.

 

nlos_c_l1.jpg



توانايي هاي اين هويتزر به همين جا ختم نشده است و كارشناسان براي امنيت آن از يك سيستم دفاع فعال استفاده كرده اند كه دوستان در مورده طرز كار آن اطلاع دارند.بايد تواناي شبكه شدن در ميدان نبرد را يكي از بزرگترين مزيتهاي اين هويتزره 155 ميليمتري در نظر گرفت كه ميتواند به در خواست هر سربازي جهنمي را در موقعيت خواسته شده با بيشترين دقت برپا كند.

تهيه و ترجمه:OPS[/color]

مديران محترم:
به ما كه اكانت گالري نميدن پس خواهشا عكسها رو منتقل بفرماييد.[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]مجید جان دستت درد نکنه بسیار زیبا بود.

این هویتزر بسیار پیشرفته و مدرن است. چامپر شلیک این هویتزر به وسیله ترکیبات مخصوص روغنی خنک می شود. در حالیکه کروسیدر به وسیله ترکیبات ایزوپروپیل گلیکول چامپر شلیک خود را خنک می کند. این هویتزر هر چند به نسبت هویتزر مدرن کروسیدر دارای قیمت تمام شده کمتری است ولی در مجموع دارای قیمت تمام شده بالایی می باشد و هنوز هم معلوم نیست که این هویتزر بتواند وارد خدمت ارتش آمریکا شود یا خیر. سیاست های متغیر پنتاگون درباره این هویتزر ، جایگزینی این هویتزر را با پالادین در هاله ای از ابهام قرار داده است.

من خودم pzh 2000 را به این ترجیح می دهم ، pzh 2000 در بیشتر موارد دارای آیتم های یکسانی با این هویتزر است. اگر بتوان pzh 2000 را به سیستم های APS مجهز کرد ، در آن صورت به مراتب برتر از این هویتزر خواهد بود.

در شماره 77 مجله جنگ افزار مقاله ای کامل و جامع درباره این هویتزر به چاپ رسیده است که نویسنده آن نیز بنده حقیر هستم.

انشاالله در ادامه همان مقاله را نیز در ادامه این تاپیک قرار خواهم داد.

به بخش توپخانه زمینی منتقل شد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گوردون جان از بابت انتقال تصاوي ممنونم و همچنين توضيحاب كاملتون.

من هم تقريبا با شما موافقم اما بايد بگم كه وزن pzh 2000 تقريبا دوبرابره اين هويتزره كه اين بزرگترين مشكلش نيست.بلكه بزرگترين مشكلش و يا بهتر بگم ضعفش در مقابله اين هويتزر تعداد خدمشه كه 5 نفره در حالي كه در اينجا دو خدمه داريم كه چندان هم سرشون شلوغ نيست چرا كه شركت رافائل سيستم هاي فعاله راداري خوبي براشون تدارك ديده.همچنين سرعت pzh 2000 نهايتا 70 كيلومتر درساعته و در مقابله چالاكي اين هويتزر با سرعت 100 كيلومتر در ساعت كمي كنده كه البته با وزنش رابطه مستقيم داره.
در كل بايد تا سال 2014 صبر كنيم ببينيم ژنرالهاي آمريكايي چه خوابي براي XM1203 ميبينن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]در مقابل همه این خوبی ها که NLOS دارد ، یک مشکل اساسی دارد با نام قیمت بسیار سنگین.

هویتزر کروسیدر به دلیل قیمت بسیار سنگین خود (نزدیک به 25 الی 30 میلیون دلار برای هر دستگاه) نتوانست به عنوان جانشین پالادین انتخاب شود. قیمت هویتزر NLOS نیز هر چند اعلام نشده است ولی در مجموع بسیار گرانتر از PZH 2000 است و بعید به نظر می رسد که به این زودی ها جایگزین پالادین شود. نکته دیگر اینکه خط تولید پالادین در آمریکا همچنان فعال است و مشغول تولید مدل M109A6 PIM مخصوص ارتش آمریکا است. این مدل دارای سیستم لود اتوماتیک است و دارای سیستم کنترل آتش بهبود یافته است. ارتش آمریکا در حال به روز رسانی مدلهای قدیمی و سالم پالادین های خود به این استاندارد است. مداومت تولید این مدل می تواند دو علت داشته باشد. 1- ارتش آمریکا قصد دارد تعداد کمی NLOS تولید کند و آنها را در کنار پالادین های جدید خود قرار دهد. 2- طرح تولید NLOS (به دلیل قیمت سنگین آن) کنسل شده است و ارتش آمریکا همان A6PIM ها را به عنوان هویتزر اصلی خود استفاده خواهد کرد.

در مجموع بسیار بعید به نظر می رسد که این هویتزر بتواند در مقیاس انبوه تولید شود و به طور کامل جایگزین پالادین های ارتش آمریکا شود.

اما در مقابل هویتزر PZH 2000 دارای قیمت مناسب و معقولی است و اکثر ارتش ها می توانند از آن استفاده کنند. هویتزر PZH 2000 در سال 2001 با قیمت 4.5 میلیون دلار برای هر دستگاه به ایتالیا فروخته شد. [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علي ميشد اگه ايران هم يكي از اين ها رو داشت icon_twisted icon_smile

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته گوردون جان مسئله قيمت از اهميت زيادي برخورداره اما از كي تابحال در خطر قرار گرفتن 3 خدمه براي ارتشي مثل ارتشه ايالات متحده بي اهميت شده.مثل اينكه فراموش كرديد رتبه ژنرالهاي امريكا با توجه به افراد از دست داده كاهشه زيادي پيدا ميكنه.
در ضمن سرعت بالاتر يعني ايمني بيشتر از دست هواگردها بعد از عمليات شليك.بنابراين هميشه پول تعيين كننده نهايي نيست گرچه ميشه قيمت معقول تري هم براي اين هويتزر در نظر گرفت.در ضمن اگر طبق پيشنهاد شما بر روي PZH 2000 سيستمهاي APS نصب شود كه قيمت اين مدل تا حده زيادي بالاتر ميره!!!!!

البته من هم فكر ميكنم اين پروژه در حال حاضر و با بروز رساني هاي اخير ارتش آمريكا فعلا كنسل بشه.گرچه در شروع پروژه قيمت هر واحد حدود 10.6 ميليون دلار تخمين زده ميشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]مجید جان ، طوری صحبت می کنید که انگار PZH 2000 از نظر زرهی در حد پانزر 2 است و اگر امریکا به جای NLOS از PZH 2000 استفاده کند ، دچار تلفات زیادی خواهد شد.

طرح زره هویتزر PZH 2000 مشابه طرح زره LEOPARD2A5 است و در ساختمان ان از لایه سرامیکی مخصوص دفع گلوله های APFSDS انرژی جنبشی ، لایه فولادی سخت (مخصوص دفع مهمات خرج گود) یک لایه پلاستیکی نرم و ارتجاعی برای دفع خطر راکت ها و سرجنگی های تاندم به کار رفته است. هویتزر PZH 2000 از نظر حفاظت زرهی در حد LEOPARD2A5 است. هرچند از ترکیب زره NLOS اطلاع دقیقی در دست نیست و نمی توان آن را با زره PZH 2000 مقایسه کرد ، اما همین قدر می توان گفت که PZH 2000 در حال حاضر یکی از حفاظت شده ترین هویتزرهای جهان به شمار می رود. درسته که PZH 2000 دارای 5 خدمه است ولی خدمه این هویتزر در نهایت امنیت به کار خود ادامه می دهند و خطر چندانی آنها را تهدید نمی کند.

در مورد سرعت این هویتزر نیز به نظر من با وجود موشک های ضد زرهی مثل بریمستون و هلفایر ، که دارای شتاب جی بسیار بالایی می باشند و از فاصله 12 کیلومتری می توانند هدف خود را به صورت مارپیچی تعقیب کنند ، سرعت بالای این هویتزر تاثیر چندانی در فرار از چنگ این موشک ها نخواهد داشت و اگر حریف به این موشک ها مجهز شده باشد در این صورت تفاوتی بین سرعت این هویتزر و PZH 2000 وجود ندارد. سرعت بالاتر در NLOS تنها یک فایده اصلی برای آن دارد که به وسیله آن توان حملات سریع و غافلگیرانه به دشمن را افزایش می دهد.

در مورد قیمت نیز با شما موافق نیستم ، امروزه قیمت تسلیحات در به کار گیری آن در ارتشهای جهان حرف اول را می زند. البته منظور از قیمت ، قیمت متناسب با کارآیی و کیفیت است نه قیمت مقایسه ساده. به عنوان مثال شما به عملیات های آمریکا در عراق و افغانستان توجه کنید. ارتش آمریکا در این دو کشور از خودروهای تاکتیکی هاموی استفاده می کند. از زمان اشغال این دو کشور نیز تاکنون تعداد زیادی از این خودروها در عراق و افغانستان منهدم شده اند و خدمه آنها نیز کشته شده اند. به نظر شما چرا آمریکا در این دو کشور به جای استفاده از هاموی ، از خودروهای حفاظت شده MRAP مثل کوگار و ماکس پروس استفاده نکرد ؟؟ مگر جز این است که هاموی 65 هزار دلار قیمت دارد درحالیکه خودروهای حفاظت شده مثل ماکس پروس بیش از 300 هزار دلار قیمت دارند ؟؟
خودروهای حفاظت شده MRAP در عراق و افغانستان تاکنون بسیار کم تلفات داده اند. تعداد MRAP هایی که در این دو کشور تاکنون منهدم شده اند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد. حال به نظر شما دلیل این کار چیست ؟؟ مگر حفظ جان سربازان برای ارتش آمریکا مهم نیست ؟؟ پس چرا ارتش آمریکا در عراق و افغانستان به جای هاموی از ماکس پروس و یا کوگار استفاده (گسترده) نکرد ؟؟ آیا جز این است که خودروهای MRAP بیش از 5 برابر هاموی قیمت دارند ؟؟
هم اکنون خودروی تاکتیکی اصلی ارتش آمریکا ، خودروی هاموی است که از نظر حفاظت زرهی در سطح کمتری به نسبت خودروهای MRAP قرار دارد. با آنکه خودروهای MRAP ، از ایمنی و حفاظت بسیار بیشتری برای سرنشینان خود به نسبت هاموی برخوردار است. به نظر شما چرا ارتش آمریکا از خودروهای MRAP به جای هاموی به عنوان خودروی تاکتیکی در ترکیب ارتش خود استفاده نمی کند ؟؟
آیا جز است که قیمت خودروهای MRAP بیش از 5 برابر خودروهای معمولی هاموی است ؟؟


هاموی منهدم شده در عراق

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-US_Army_Humvee_attacked.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-US_Army_Humvee_attacked.jpg[/img][/url]



ماکس پروس

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-1st_MaxxPros_in_Iraq.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_800px-1st_MaxxPros_in_Iraq.jpg[/img][/url]


در رابطه با قیمت این هویتزر نیز ، به نظر من بسیار بعید به نظر می رسد که این هویتزر دارای قیمت 10.6 میلیون دلار باشد. هویتزر NLOS در بیشتر موارد و تجهیزات خود از امکانات هویتزر 25 الی 30 میلیون دلاری کروسیدر استفاده می کند. حتی در برخی موارد از کروسیدر هم برتر است. به عنوان مثال سیستم کنترل آتش NLOS پیشرفته تر از کروسیدر است. تنها مورد کمبود NLOS در برابر کروسیدر ، سیستم مبرد آن است. در کروسیدر چامپر شلیک به وسیله ترکیبات ایزوپروپیل گلیکول خنک می شود در حالیکه در NLOS چامپر شلیک و سایر قطعاتی که در اجرای آتش نقش دارند ، به وسیله ترکیبات روعنی خنک می شود. با این حساب و با احتساب سایر سیستم های پیشرفته به کار رفته در هویتزر NLOS ، این هویتزر می بایست حداقل بیش از 18 میلیون دلار قیمت داشته باشد.

البته این دو هویتزر به طور کلی با هم قابل مقایسه نیستند ، چرا که فاکتورهای عمومی هر کدام از این دو با دیگری فرق می کند و هیچ یک از این دو را نمی توان به جای دیگری استفاده کرد. NLOS هویتزری است که دارای سرعت و شتاب بسیار بالایی است و می تواند به سرعت ضربه زده و از منطقه فرار کند. این هویتزر بیشتر مناسب حملات FAST PACING است. درحالیکه PZH 2000 دارای مقاومت زرهی در حد تانک ها است و می تواند به عنوان هویتزر پشتیبانی نزدیک ، گروه تانک های حمله کننده را به خوبی پشتیبانی کند. هویتزر NLOS با وزن سبک طراحی و تولید شده است تا بتوان آنرا به راحتی با هواپیما جابجا کرد. درحالیکه جابجایی PZH 2000 با هواپیما بسیار دشوار است.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مجید دستت درد نکنه عالی بود خسته نباشی

به نظز من این مبحث قیمت خیلی محمه و کمتر کشوری زیر بار همچین قیمتی میشه البته شاید بعدا با گسترش و انتشار تکنولوژی این مشکل قیمت هم مرتفع بشه ولی الن خریدار ها شاید گزینه های بهتری به حای این هویتزر داشته باشن . ولی در کل هویتزر عالی هست.

اینم یه فیلم از این هویتزر:(3مگابایت)
http://www.upload.iran-forum.ir/uploads/1309889628.flv

علی آقا ما تا حالا چندتا از مقاله هاتون رو تو مجله جنگ افزار خوندیم(فکر کنم دوتا) به ماهنامه میلیتاری هم محل نمیگذارید icon_twisted

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالي بود و باز هم افسوس

ولي لوله اش عجب ارتفاعي از سطح زمين داره
ايا مدل تي 72 كه ايران داره ارتقا داده شد ؟
ايا مجهز به سيستم گلوله گذاري خودكاره ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عرفان جان مخلصيم و باقي دوستان همچنين گوردون عزيز كه با اطلاعاتشون تاپيك رو كامل و كامل تر ميكنند.

جناب گوردون:
شما هم كه همون حرفاي منو زديد كه اما حرفاي خودتونم بهش اضافه كرديد.

[quote]هرچند از ترکیب زره NLOS اطلاع دقیقی در دست نیست و نمی توان آن را با زره PZH 2000 مقایسه کرد [/quote]


[quote]در مورد سرعت این هویتزر نیز به نظر من با وجود موشک های ضد زرهی مثل بریمستون و هلفایر ، که دارای شتاب جی بسیار بالایی می باشند و از فاصله 12 کیلومتری می توانند هدف خود را به صورت مارپیچی تعقیب کنند ، سرعت بالای این هویتزر تاثیر چندانی در فرار از چنگ این موشک ها نخواهد داشت و اگر حریف به این موشک ها مجهز شده باشد در این صورت تفاوتی بین سرعت این هویتزر و PZH 2000 وجود ندارد. سرعت بالاتر در NLOS تنها یک فایده اصلی برای آن دارد که به وسیله آن توان حملات سریع و غافلگیرانه به دشمن را افزایش می دهد.
[/quote]

اما منظوره من كه باز هم در جمله هاي شما بود:

[quote]FAST PACING [/quote]


[quote]این هویتزر می بایست حداقل بیش از 18 میلیون دلار قیمت داشته باشد.
[/quote]

شما تخمين زديد و من گفتم:

[quote][color=red]در شروع پروژه[/color] قيمت هر واحد حدود 10.6 ميليون دلار تخمين زده ميشد.
[/quote]

اما در مورده امرپ ها .اصلا اساسه طراحي اونها براي حملات زيره خودروهاي گشتي بود به خاطره شكل وي مانند در زيره اونها كه با يك زره فولادي تقويت شده بود كه كمي بعد كناره هاي خودرو هم به وسيله زره پوشانده شد و از همان ابتداي پروژه قرار بر اين بود كه به دليله توانايي خوبه هاموي ها به صورت تدريجي جايگزين شوند كه همين اتفاق هم دقيقا در حال رخ دادنه.
من باز هم ميگم همونطور كه در پسته قيبليم گفتم در مورده قيمت من هم موافقم اما نه براي تمامه ارتش ها.مثلا كشوره عربستان به نظره شما كدام يك را انتخاب خواهد كرد؟؟
ارتش هاي صرفه جو بيشتر روسيه و چين و ايران و ...چند كشوره ديگه هستند .
در كل هنوز هم معلوم نيست قراره با اين هويتزر چكار كنند اما به دليله حمل توسط هواپيماي ترابري خيلي سخت ميشه ازش گذشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام به همه دوستان


[quote]علی آقا ما تا حالا چندتا از مقاله هاتون رو تو مجله جنگ افزار خوندیم(فکر کنم دوتا) به ماهنامه میلیتاری هم محل نمیگذارید[/quote]


اختیار دارید عرفان جان ، اتفاقا یک مقاله برای این شماره ماهنامه میلیتاری تهیه کرده ام که انشاالله تا امشب براتون می فرستمش .



[quote]ولي لوله اش عجب ارتفاعي از سطح زمين داره[/quote]


این هویتزر در ابتدا از لوله توپ مشابه هویتزر کروسیدر با طول 59 استفاده می کرد. اما این توپ مناسب این هویتزر نبود و در ادامه از توپ با طول 38 در این هویتزر استفاده شد و لوله 59 از این هویتزر کنار گذاشته شد.



[quote]قرار بر اين بود كه به دليله توانايي خوبه هاموي ها به صورت تدريجي جايگزين شوند كه همين اتفاق هم دقيقا در حال رخ دادنه.[/quote]


طرح جایگزینی هاموی با خودروهای MRAP ، به دلیل قیمت سنگین خودروهای MRAP کنسل شده است و ارتش آمریکا کماکان از مدلهای M1046/2007UA هاموی استفاده خواهد کرد. درباره جایگزین کردن هاموی با JLTV نیز هنوز چیزی اعلام نشده است.



[quote]در مورده قيمت من هم موافقم اما نه براي تمامه ارتش ها.مثلا كشوره عربستان به نظره شما كدام يك را انتخاب خواهد كرد؟؟[/quote]



کارخانجات سازنده یک جنگ افزار زمانی می تواند به تولید آن ادامه دهد و تولید آن مقرون به صرفه باشد که آن جنگ افزار را در مقیاس انبوه تولید کند. همچنین یک کارخانه زمانی می تواند جنگ افزار خود را به صورت انبوه تولید کند که انبوهی از سفارشات داخلی و خارجی را دریافت کرده باشد. چند کشور مثل عربستان در جهان وجود دارند که بخواهند و بتوانند که این هویتزر را در اختیار داشته باشند ؟؟ این کشورها به چه تعداد از این هویتزرها را سفارش خواهند داد ؟؟ مسلما در بازاری که هویتزرهایی مثل PZH 2000 وجود داشته باشد یک هویتزر چند ده میلیون دلاری شانس زیادی برای رقابت نخواهد داشت. حتی آمریکا نیز حاضر به پذیرش این هویتزر گرانقیمت در ارتش خود نشده است. نکته دیگر اینکه نباید اینگونه تصور کرد که ارتش های ثروتمندی مثل عربستان به علت مایه دار بودنشان ، همیشه جنگ افزارهای گرانقیمت را خریداری و استفاده می کنند. عربستان با بودجه نظامی 43 میلیارد دلار در سال 2010 هنوز هم از هویتزرهای M109 استفاده می کند که به تازگی همه آنها را از استاندارد A2 به استاندارد A4 ارتقا داده است. ارتش عربستان هنوز هم از تانک های قدیمی M60A3 و AMX در کنار آبرامز استفاده می کند. پس نباید اینگونه تصور کرد که کشورهایی با بودجه نظامی بالا ، متمایل به خرید جنگ افزارهای گرانقیمت هستند. عربستان در سالهای اخیر با آنکه می توانست تانک های پیشرفته ای نظیر CHALLENGER 2 و LEOPARD2A6 و LECLERC را که بیش از 4.5 میلیون دلار قیمت دارند ، خریداری کند ولی با این حال به منظور تجهیز یگان های زرهی خود به یک تانک پرسرعت ، تانک تی 90 را با قیمت 2.9 میلیون دلار از روسیه خریداری کرد. با آنکه عربستان توانایی خریدهای کلان نظامی را از کشورهای اروپایی و اسیایی را دارا می باشد ولی باز هم ترجیح داد که به جای خرید هویتزر جدید ، پالادین های قدیمی خود را بهینه سازی کند و از آنها استفاده کند.

نکته دیگر اینکه قابلیت ها و امکانات بسیار پیشرفته NLOS بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما این قابلیت ها و امکانات برای هر کشوری مناسب نیست و هر کشوری با توجه به استراتژی های نظامی خود ، جنگ افزارهای مورد نیاز خود را تهیه می کند. قابلیت ها و امکانات پیشرفته NLOS بیشتر برای ارتشی مثل آمریکا مناسب است نه ارتشی مثل عربستان و یا سایر کشورها.

به عنوان مثال امکانات این دو هویتزر را با هم مقایسه می کنم.

ریتم آتش NLOS معادل 10 گلوله در دقیقه است ، ریتم آتش PZH 2000 معادل 9 گلوله در دقیقه

مداومت اجرای آتش در NLOS معادل 4.5 دقیقه است در حالیکه در PZH 2000 معادل 4 دقیقه

NLOS در حالت اجرای آتش MRSI می تواند 3 گلوله را شلیک کند در حالیکه PZH 2000 می توان 5 گلوله را به صورت متوالی شلیک کند.

هر دو هویتزر توانایی استفاده از گلوله های هدایت ماهواره ای هوشمند را دارا می باشند.

هر دو هویتزر مجهز به سیستم کنترل آتش بسیار دقیق ماهواره ای می باشند که دارای دقتی فوق العاده می باشند.

NLOS می تواند تا 30 کیلومتر را مورد هدف قرار دهد در حالیکه PZH 2000 می تواند تا 40 کیلومتر را نیز مورد هدف قرار دهد.

اما برتری های NLOS نسبت به PZH 2000 :

NLOS دارای سرعتی بیشتر به نسبت PZH 2000 است و این سرعت زیاد باعث اجرای مانورهای بهتر توسط این هویتزر می شود. هویتزر NLOS دارای وزن بسیار سبکی است و می توان آنرا به راحتی توسط هواپیماهای ترابری حمل کرد.

همان طور که می بینید ، برتری های اختصاصی NLOS نسبت به PZH 2000 برای ارتشی مثل ارتش آمریکا یک مزیت به حساب می آید در حالیکه برای ارتش عربستان مزیت چشمگیری به حساب نمی آید. سبک وزن بودن NLOS برای ارتش آمریکا مناسب است. چرا که این ارتش به طور مداوم در حال لشکر کشی و جایجایی است و وزن سبک به جابجایی این تجهیزات کمک به سزایی می کند. اما استراتژی ارتش عربستان به گونه ای است که هیچ گاه نیاز به جابجایی هوایی تجهیزات خود در مقیاس وسیع نخواهد داشت. پس بنابراین قابلیت ها و برتری های NLOS برای کشوری مثل آمریکا بسیار مهم و ارزشمند و قابل توجه است. در حالیکه این قابلیت ها و برتری های NLOS برای ارتش عربستان (با توجه به دکترین نظامی این کشور) مناسب نیست. اگر به سایر موارد عمومی مقایسه این دو نیز توجه کنید ، متوجه می شوید که تفاوت چندانی بین این دو هویتزر از نظر قابلیت ها و عملکرد این دو نیست. عربستان با هویتزر چند ده میلیون دلاری قرار است با چه کسی بجنگد ؟؟ پس با این حساب عربستان هیچ گاه با وجود هویتزر 5 میلیون دلاری و کارآمد PZH 2000 ( و هویتزرهای مشابه ) هیچ گاه هویتزر گرانقیمت NLOS را که توانایی ها و قابلیت ها آن بیش از حد مورد نیاز ارتش عربستان است ، را خریداری نخواهد کرد.


=================

NLOS هویتزر اینده ارتش آمریکا به شمار می رود. این هویتزر به خوبی قادر است نیازهای ارتشی مثل آمریکا را به یک هویتزر کارآمد را به خوبی تامین کند. اگرچه تولید این هویتزر در حال حاضر متوقف شده است ولی مسلما در دهه های بعدی ما شاهر به کار گیری این هویتزر در ارتش آمریکا خواهیم بود. می بایست منتظر بود و دید که در سالهای آینده اوضاع جهان به چه منوالی خواهد بود و اگر دشمنان آمریکا قویتر از قبل شوند ، مسلما ارتش آمریکا NLOS را وارد خدمت خواهد کرد.

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشید من شبیه این مقاله توی این سایت خوانده بدوم. درست یا اشتباه خدا داند icon_twisted

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]ببخشید من شبیه این مقاله توی این سایت خوانده بدوم. درست یا اشتباه خدا داند icon_twisted[/quote]


ممنونم از توجه شما

ولی ما تاکنون درباره NLOS مطلبی در سایت نداشتیم ، شاید شما تاپیک کروسیدر را دیده باشی . چرا که در آن تاپیک به بررسی اجمالی این هویتزر نیز پرداخته شده بود. که البته در نهایت با تاپیک زیبای برادر مجید ، مطلب درباره این هویتزر تکمیل شد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گوردون جان در كل فكر نميكني ديگه هويتزر هاي سنگين كه قدرت تحرك پايين دارن بايد جاشونو به هويتزرهاي سبك بدن و سرعت بايد حتي به بيشتر از 100 كيلومتر در ساعت برسه؟

راستي برنامه جايگزيني امرپ ها كي كنسل شد؟لينكشو پيدا كردين بزارين لطفا .من يكم گشتم پيدا نكردم.
ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]گوردون جان در كل فكر نميكني ديگه هويتزر هاي سنگين كه قدرت تحرك پايين دارن بايد جاشونو به هويتزرهاي سبك بدن و سرعت بايد حتي به بيشتر از 100 كيلومتر در ساعت برسه؟[/quote]


مجید جان کاملا موافقم ،

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که هویتزرهای فوق مدرن مثل NLOS و کروسیدر ، برای ارتش های آینده طراحی شده اند و استفاده از آنها در ارتش های فعلی ، به دلیل اینکه توانایی آنها بیش از حد مورد نیاز ارتشهای فعلی است چندان معقول و مناسب نیست. اما مسلما در ده سال آینده که ارتشهای جهان به کلی متحول می شوند ، استفاده از هویتزرهایی مثل nlos در ارتشی مثل آمریکا کاملا ضروری خواهد بود و دیگر هویتزرهایی مثل پالادین جوابگو نخواهد بود.

در باره کنسل شدن طرح جایگزینی امرپ ها و هاموی ، فکر کنم خبرش را در گلوبال سکیوریتی خوانده بودم ، انشاالله می گردم دنبالش و لینکش رو برات می فرستم.
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.