cheka

بمب سنگرشکن KAB-1500L-Pr ، دندان تیز سوخوها در عمق خاک

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kab-3.jpg[/img]

شاید با شنیدن نام بمب سنگرشکن "Bunker buster" ، اولین فکری که به ذهنمان خطور کند بمبهای GBU-28 و مدلهای دیگر زرادخانه ی ارتش آمریکاست که حتی در حمله ی سال 2003 به عراق نیز مورد استفاده قرار گرفتند . اما آنطرفتر و در پشت پرده ی آهنین نیز متخصصان روسی با درک اهمییت بمب های سنگرشکن برای انهدام تاسیسات تقویت شده در عمق زمین ، دست به تولید انواع مدلهای سنگین و سبک بمبهای سنگرشکن بر مبنای بمبهای هدایت لیزری زدند که بمب KAB-1500L-KR یکی از این بمبهاست .

بمب 3 هزار پوندی سنگرشکن KAB-1500L-Pr از سری بمبهای هدایت دقیق لیزری KAB-1500L ساخت شرکت روسی Tactical missile Corporation استکه توسعه ی آن از سال 1972 آغاز شده بود . هدف از تولید این بمب ، قابلیت انهدام دقیق اهداف ثابت زمینی مثل تاسیسات زیرزمینی و تقویت شده با لایه های بتونی توسط جنگنده های چندمنظوره ی خط مقدم ارتش روسیه (مشخصا جنگنده های Frontline bomber مثل Su-24M و Su-34) است . وزن و مشخصات این بمب هوشمند بگونه ای استکه نمیتوان همتای مشخصی برای آن در زرادخانه های کشورهای غربی یافت .

روند طراحی بمب KAB-1500L در حقیقت به عنوان یک ارتقا سنگینتر و پیشرفته تر روی بمب هدایت دقیق سبک KAB-500L که دارای شباهت به بمب Paveway I/II ارتش آمریکاست آغاز شد . اما KAB-1500L دارای تفاوت های زیادی در طراحی و ابعاد است . در طراحی KAB-1500L از بالچه های مدل Pop Out در قسمت دم و 4 بالچه در قسمت جلویی برای افزایش کنترل پذیری ، پایداری و برد بمب استفاده شده . سرعت این بمب در هنگام پرتاب از ارتفاع 8 کیلومتری بین 550 تا 1700 کیلومتر بر ساعت است .

بمب هوشمند KAB-1500L-Kr برای هدایت دقیق از سیستم هدایت لیزری بر پایه ی اصل Fire and Forget استفاده میکند . بطوریکه میتوان براحتی سرجستجوگر نیمه فعال لیزری مدل 27N1 که در نوک بمب نصب شده را مشاهده کرد ، بمب با استفاده از این جستجوگر میتواند از فاصله ی 17 کیلومتری روی هدف قفل کند . این بمب همچنین مجهز به اسکنرهای تلویزیونی عوارض زمینی (TV/Terrain) است که با استفاده از الگوریتمهای پردازش تصویر ، میتواند موقعیت هدف را "بخاطر بسپارد" و بر اساس اطلاعات ذخیره شده مسیر حرکت بمب را تا لحظه ی آخر اصلاح کند ، دایره ی خطای این بمب 7 تا 10 متر است .

کلاهک بمب KAB-1500L-Pr یک کلاهک 1100 کیلوگرمی از نوع سنگرشکن انفجاری شدید (HE peneteration) است که قابلیت نفوذ در 20 متری عمق زمین و نفوذ در 2 متر لایه ی بتونی تقویت شده را دارد . با توجه به تک کلاهک بودن این بمب ، بنظر میرسد بمب برای تامین انرژی لازم برای نفوذ در عمق زمین و بتون تقویت شده از انرژی جنبشی ناشی سقوط آزاد استفاده میکند .

گفتنی است در سپتامبر امسال برخی رسانه ها از استفاده ی دولت نروژ از یک عدد بمب سنگرشکن KAB-1500L-Kr روسی برای تخریب تونل مخفی زیرزمینی بین دفتر نخست وزیری و دفتر وزارت دادگستری و پلیس خبر دادند .

منبع : http://articles.janes.com/articles/Janes-Air-Launched-Weapons/KAB-1500-series-and-UPAB-1500-guided-bombs-Russian-Federation.html
http://warfare.ru/?linkid=2511&catid=345
http://militaryforces.ru/weapon-1-21-110.html
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/518/519/

مترجم و گردآورنده : Cheka

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از این بمب ها تو لیست تسلیحات سوخو ها ایرانی هست؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]منتقل شد به تسلیحات نیروی هوایی
LAST-WAR[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از جناب چکا متخصص تسلیحات روسی .
[quote]گفتنی است در سپتامبر امسال برخی رسانه ها از استفاده ی دولت نروژ از یک عدد بمب سنگرشکن KAB-1500L-Kr روسی برای تخریب تونل مخفی زیرزمینی بین دفتر نخست وزیری و دفتر وزارت دادگستری و پلیس خبر دادند .[/quote]
برای چی همچین کاری کردن ؟ خود درگیری داشتند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از این بمب ها تو لیست تسلیحات سوخو ها ایرانی هست؟؟[/quote]

با تشکر از دوستان عزیز

جناب Manofwar ، سوخوهای ایران که از مدل صادراتی (Su-24MK) هستند طبق اطلاعات شرکت سوخو (http://sukhoi.org/eng/planes/military/su24mk/arms/) قادر به استفاده از تسلیحات هدایت لیزری ، از جمله بمب سنگرشکن KAB-1500L/KR میباشند . اما اطلاعاتی از صادر شدن این بمب به ایران وجود ندارد .

[img]http://up.vatandownload.com/images/45o6r4eapx4m12ktkj.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توی این عکس این بمبی که من علامت گذاشتم نیست؟ اگه نیست اون چه بمبیه؟

http://8201.1.img98.net/out.php/i133147_1-12-19.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]توی این عکس این بمبی که من علامت گذاشتم نیست؟ اگه نیست اون چه بمبیه؟

http://8201.1.img98.net/out.php/i133147_1-12-19.jpg[/quote]

دوست عزیز با توجه به ابعاد و شکل بمب داخل عکس ، این بمب به احتمال قوی بمب 1000 پوندی هدایت لیزری KAB-500L هست . همونطور که در مطلب هم عرض کردم ، توسعه ی بمبهای هوشمند سری KAB-1500L بعد از به ثمر رسیدن توسعه ی بمبهای KAB-500L شروع شد ، در واقع KAB-500 مدل سبکتر KAB-1500 هست .

این بمب از سرجستجوگر لیزری پسیو مدل Azov 27N (یا در مدلهای جدیدتر از مدل 27N1) استفاده میکند که قابلیتهای هدایتی قابل مقایسه با سری بمبهای هوشمند Paveway I/II آمریکا به این بمب میدهد . دایره خطای این بمب بین 7 تا 10 متر هست . کلاهک 450 کیلویی این بمب در حالت پایه از نوع انفجاری شدید (HE) میباشد اما کلاهک سنگرشکن تولید شده برای این بمب (که در مدل KAB-500L-Kr مورد استفاده قرار گرفته) دارای قدرت نفوذ در 1.5 متر ضخامت بتون میباشد .

البته با توجه به عکس ، احتمالا ایران دارای مدل پایه (با کلاهک انفجاری شدید) میباشد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/GNPP-KAB-500L-F-1S.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از این بمب ها تو لیست تسلیحات سوخو ها ایرانی هست؟؟

دوست عزیزم من در نمایشگاههای متعددی از نیروی هوایی این بمب رو دیدم البته عکسی ازش ندارم چون عکس گرفتن ممنوع است

ولی بسیار پر هیبت و خوش ساخت است و اصلا به بمب های معمولی روسی شباهتی ندارد

ضمنا مطمئنم که 1500 بود نه 500 چون خیلی بزرگ بود و عدد 1500 رو به خاطر میارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.