ghermez

معرفی تانک های ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=blue]T-34[/color]
بی شک اگر بخواهیم از تانک های شوروی در جنگ جهانی دوم نام ببریم باید از T-34 شروع کنیم . این تانک در تاریخ نظامی جهان یک استثنا باقی خواهد ماند و رکوردهای بسیاری را از خود به جا گذاشته است از جمله بیشترین تعداد تولید در بین تانک های جهان با بیش از 84000 دستگاه. اگر T-34 را موثرترین تانک در جنگ جهانی دوم بنامیم اغراق نکرده ایم. در واقع شوروی با اتکا به تعداد زیاد T-34 هایش بود که توانست آلمان را شکست دهد. این تانک در سال 1940 ساخته و وارد ارتش سرخ گردید ولی به قدری فوق العاده عمل کرد که تا سال 1996 در خدمت ارتش 27 کشور جهان کماکان باقی مانده بود و در جنگ بوسنی در دهه 90 میلادی حضور داشت. این تانک را باید مدل متحول شده T-26 و خودروهای زرهی سری BT دانست که در اوایل جنگ جهانی دوم استفاده میشد. T-34 از قدرت آتش بالا ، تعادل حرکتی مناسب و حفاظت زرهی مطلوبی برخوردار است و تنها موارد منفی در آن را باید ارگونومی نا مناسب 4 خدمه آن و ضعف در سیستم های ارتباطی اش دانست. به طور کلی 39 کشور جهان از این تانک در ارتش خود بهره بردند که شامل اکثر کشورهای بلوک شرق میشد و دلیل عمده آن را قیمت مناسب و قابلیت های مطلوب آن باید ذکر کرد. این تانک به غیر از جنگ جهانی دوم در جنگ کره ، جنگ ویتنام ، انقلاب مجارستان و همانطور که ذکر شد در جنگ بوسنی و اکثر نبردهای خاورمیانه حضور داشت. وزن T-34 به 26 تن میرسید و ضخامت متوسط زره آن 2 اینچ بود. سلاح اصلی آن یک توپ 76 میلیمتری و سلاح های فرعی اش دو مسلسل 8 میلیمتری بودند. توان موتور آن 500 اسب بخار ، برد عملیاتی اش 400 کیلومتر و حداکثر سرعتش 53 کیلومتر در ساعت بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/T-34

[color=blue]Su-76[/color]
SU-76 یک توپ خودکششی بود که در جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ استفاده میشد. پایه این تانک در واقع تانک T-70 بود و SU-76 مدل گسترش یافته آن به حساب می آید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تانک فوق دومین تانک از لحاظ تعداد تولید شده پس از T-34 است که به تعداد 14300 دستگاه در جنگ جهانی دوم ساخته شد. خدمه این تانک به واسطه راحتی کار با آن و قابلیت های گوناگون آن همیشه از SU-76 راضی بودند و تنها ایراد آن را ضخامت کم زره به کار رفته در پشت آن عنوان میکردند. یکی از مشهورترین خدمه این تانک نیکولاویچ اولانوف بود که یکی از قهرمانان شوروی در جنگ جهانی دوم است. وی ابتدا افسر مکانیک تانک و سپس فرمانده یک تانک SU-76 بود. ساخت این تانک در نوامبر 1942 شروع شد تا به تدریج جایگزین T-70 شود. در طول جنگ جهانی دوم از این تانک در سه نقش عمده استفاده میشد : 1- تانک واکنش سریع 2- خودروی ضد تانک 3-پشتیبانی از نیروی زمینی SU-76 در نقش اول خود موفق تر بود و زره مقاوم آن در جلو در موارد بسیاری جان خدمه آن را در مقابل آتش تانک تایگر آلمان نجات داد هرچند که گلوله های آن نیز قادر به نفوذ در زره تایگر نبود.این تانک به علت چابکی در نبردهای شهری نیز کارآمد بود. سلاح این تانک یک توپ 76 میلیمتری ،ضخامت زره ان در جلو 35 و در طرفین 16 میلیمتر، وزن آن 10 تن و توانش 170 اسب بخار بود. برد این تانک به 320 کیلومتر در حداکثر سرعت 45 کیلومتر در ساعت میرسید.
http://en.wikipedia.org/wiki/SU-76

[color=blue]T-26[/color]
T-26 یک تانک سبک به حساب می آید که از اوایل دهه 30 تا پایان جنگ دوم جهانی در ارتش سرخ حضور داشت . این تانک یکی از موفق ترین ها در دهه 30 بود که پایه ساخت آن تانک انگلیسی وایکرز بود. این تانک تا سال 1941 و قبل از آمدن T-34 اصلی ترین تانک شوروی محسوب میشد که همزمان در چندین کشور دیگر نیز استفاده میشد. این تانک را موفق ترین تانک دهه 30 در جهان میدانند که به تعداد 12100 دستگاه ساخته شد و در زمان حمله آلمان به شوروی T-26 بیشتر از هرتانک دیگری در اختیار شوروی بود. قبل از جنگ جهانی نیز این تانک به عنوان موثرترین تانک در جنگ های داخلی اسپانیا به کار گرفته شد. هر چند برخی نواقص در جنگ جهانی به اعتبار آن لطمه زد اما همانطور که اشاره شد در جنگ هایی مثل نبرد فنلاند (نبرد زمستانی) و جنگ های داخلی اسپانیا آزمایش خود را به خوبی پس داده بود. هر چند این تانک مدت کمی پس از جنگ جهانی دوم از ارتش سرخ کنار گذاشته شد اما تا سال 1953 در اسپانیا و تا سال 1961 در فنلاند به خدمت مشغول بود و علاوه بر این کشورها توسط ارتش های چین ، آلمان ، ترکیه ، رومانی و مجارستان نیز استفاده میشد. T-26 همانطور که از ظاهر ساده آن پیداست بسیار کاربرپسند بوده و هزینه نگهداری پایینی را طلب میکرد. وزن این تانک سبک 9.6 تن، خدمه آن 3 نفر ، ضخامت زره آن بین 6 تا 15 میلیمتر، سلاح اصلی آن یک توپ 45 میلیمتری، توان موتور آن 90 اسب بخار ، برد آن 240 کیلومتر و در نهایت سرعتش 31 کیلومتر در ساعت بود
http://en.wikipedia.org/wiki/T-26

[color=blue]Ba-64 [/color]
BA-64 یک خودروی زره پوش سبک 4x4 محسوب میشود که از سال 1942 تا اوایل دهه 60 در ارتش سرخ استفاده میشد و وظیفه اصلی آن برقراری ارتباط بین خطوط مختلف جبهه بود. این خودرو زرهی توسط خدمه آن که 2 نفر بودند Bobik خوانده میشد.و در دو نوع BA-64 و BA-64B ساخته شد که از نوع دوم تعداد بیشتری در خدمت قرار گرفت. در مجموع تعداد 9110 دستگاه از این زره پوش ساخته شده بود که برای خودرویی با این ویژگی ها یک رکورد محسوب میشود.علاوه بر ارتش سرخ پلیس ویژه شوروی نیز از این زره پوش استفاده میکرد. همچنین کشورهای آلمان، چین ، چکسلواکی ، کره شمالی ، لهستان و یوگسلاوی نیز تعدادی از این زره پوش را در اختیار داشتند. گراچف به خاطر طراحی و ساخت این خودرو نشان درجه 3 استالین را دریافت کرد. این خودرو از لحاظ فنی با خودروی غیر زرهی GAZ-61 تقریبا یکسان و از لحاظ ظاهری از Sd kfz 222 الهام گرفته بود.BA-64 به خاطر سرعت بالا و مانورپذیری خوبش توانست نقش یک خودروی شناسایی و ارتباطی را در جنگ به خوبی بر عهده بگیرد و به خاطر ابعاد کوچکش در جنگ های شهری نیز از پس انجام ماموریت های محوله بر می امد. وزن این خودرو 2.3 تن ، مجهز به یک مسلسل 8 میلیمتری ، ضخامت زره آن 4 تا 15 میلیمتر ، توانش 22 اسب بخار ، برد آن حداکثر 600 کیلومتر و سرعتش 80 کیلومتر در ساعت بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/BA-64

[color=blue]T-70[/color]
تانک T-70 به عنوان بک تانک سبک توسط ارتش سرخ در طول جنگ به کار گرفته شد . همچنین این تانک جایگزین دو مدل قدیمی تر T-50 و T-60 شد که هر دو تانک های سبک شوروی به حساب می آمدند. هرچند که تانک T-80 بسیار پیشرفته تر از این تانک بود اما به تعداد بسیار کمی ساخته شد و از خط تولید خارج شد . T-90 که یک توپ ضدهوایی خودکششی بود پروژه دیگری بود که بر پایه T-70 ساخته شد اما آن هم در حد نمونه باقی ماند. این تانک دو خدمه داشت که یکی راننده و دیگری در نقش فرمانده مسئول گلوله گذاری و آتش نیز بود. ضخامت زره این تانک در جلو 60 ، در پهلوها 45، در عقب 35 و در بالا و پایین تانک 10 میلیمتر بود. هرچند این تانک ویژگی های مثبت T-34 را نداشت و گلوله آن از توان نفوذ در بیشتر تانک های آلمانی برخوردار نبود اما ویژگی اصلی آن این بود که میشد آن را در کارگاه های کوچک نیز ساخت که این کاملا از سادگی ساختار آن حکایت داشت. T-70 تا سال 1948 در خدمت باقی ماند و تقریبا به غیر از ارتش سرخ توسط لهستان نیز استفاده میشد. در مجموع 8220 دستگاه از آن ساخته شد. سلاح اصلی آن یک توپ 45 میلیمتری بود و از دو موتور که هرکدام 70 اسب بخار قدرت داشتند بهره میبرد. وزن این تانک 9.2 تن ، برد آن 360 کیلومتر و سرعتش 45 کیلومتر در ساعت بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/T-70

[color=blue]BT tank [/color]

تانک های BT در واقع یک سری از تانک ها بودند که توسط ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم استفاده میشدند و به 5 دسته اصلی تقسیم میشدند. BT-2 ، BT-5 ، BT-7 ، BT-7A و BT-7M که تانک های BT-7 و پس از آن BT-5 بیش از بقیه ساخته شدند. اولین سری این تانک در 1932 وارد خدمت شد و بیشتر در جنگ های داخلی اسپانیا و نبرد زمستان در فنلاند مورد استفاده قرار گرفت تا در جنگ جهانی دوم ساختمان این تانک به قدری ساده بود که خدمه آن میتوانستند در عرض 30 دقیقه با ایجاد تغییر در ساختمان شنی آن را برای مسیرهای صعب العبور یا مسیرهای جاده ای تنظیم کنند. در طول جنگ جهانی از BT بیشتر در نبرد لهستان استفاده شد و البته در جبهه شرقی در نبرد با ژاپن نیز استفاده میشد اما با آغاز عملیات بارباروسا توسط آلمان T-34 جایگزین این تانک ها شد.فرم شنی این تانک ها به آنها اجازه دسترسی به سرعت 86 کیلومتر در ساعت را میداد که در نوع خود جالب بود و آن را در رده تانک های سریع قرار میداد.از این ویژگی بعدها در T-34 نیز استفاده شد. از تانکهای BT به غیر از ارتش سرخ کشور دیگری استفاده نمیکرد که آن هم در سال 1945 استفاده از این تانکها را متوقف کرد . از انواع مختلف این تانکها روی هم رفته 8060 دستگاه ساخته شد. وزن این تانک 11.5 تن ، ضخامت زره آن 6 تا 13 میلیمتر، سلاح اصلی آن توپ 45 میلیمتری، توان موتور ان 400 اسب بخار و برد آن 200 کیلومتر بود.

[color=blue]IS tank[/color]
تانک های Iosif Stalin ( جوزف استالین) که به اختصار تانک های سری IS خوانده میشوند جزو تانک های سنگین ارتش سرخ بودند که در جنگ جهانی دوم از آنها استفاده میشد. این تانک ها در سالهای پایانی جنگ و برای مقابله با تانک های پیشرفته آلمانی ساخته شدند. به همین دلیل از زره قطوری بهره میبردند که بین 30 تا 160 میلیمتر ضخامت و توان مقاومت در برابر گلوله های 86 میلیمتری تانک های آلمانی را داشت و میتوانستند با توپ 122 میلیمتری خود حتی تانک های پانتر و تایگر را نیز منهدم کنند. گلوله های این تانک از قدرت آتش زایی بالایی نیز برخوردار بودند که میتوانست سنگرهای دشمن را به آتش بکشد. اولین سری تانک های IS در آوریل 1944 وارد ارتش سرخ شد و در نبرد برلین به طور موثر شرکت کرد. بر پایه همین تانک بود که بعد ها تانک موفق T-55 ساخته شد که هنوز هم در بسیاری از کشورها استفاده میشود. این تانک بعد از جنگ جهانی دوم در جنگ کره و جنگ 6 روزه اعراب و اسراییل نیز استفاده شد. آخرین سری این تانک که IS-10 نام داشت و بعد از مرگ استالین به T-10 تغییر نام داد تا اوایل دهه هفتاد در ارتش سرخ به خدمت مشغول بود. این تانک توسط اکثر کشورهای بلوک شرق و کشورهایی مثل عراق ، مصر و اسراییل نیز استفاده میشد. از انواع مختلف این تانک در مجموع 6500 دستگاه ساخته شد. وزن این تانک 46 تن ، تعداد خدمه آن 4 نفر ، توان موتور آن 600 اسب بخار ، برد آن 240 کیلومتر و حداکثر سرعتش 37 کیلومتر در ساعت بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iosif_Stalin_tank

[color=blue]T-60[/color]
T-60 یکی دیگر از تانک های سبک ارتش سرخ بود که در سال 1941 ساخته شد و برای جایگزینی مدل قدیمی تر T-38 به میدان نبرد اعزام شد. قبل از این تانک شوروی دو تانک T-30 و T-40 را نیز به صورت ازمایشی ساخت که نمونه اول به دلیل پیچیدگی تولید نشد و از T-40 نیز تنها 222 دستگاه ساخته شد. اماT-60 تانککی با ساختمان ساده بود که به تعداد قابل توجهی یعنی 6292 دستگاه ساخته شد و تا سال 1945 در ارتش سرخ به خدمت مشغول بود. وزن این تانک سبک تنها 5.8 تن بود و این وزن کم باعث شده بود که بتوان آن را با هواپیماهای ترابری حمل کرد و سریع تر به مناطق عملیاتی رساند البته برای این کار لازم بود باک سوخت آن خالی و زره آن نیز در بخش هایی جدا شود. هرچند زره نازک آن که بین 7 تا 20 میلیمتر قطر داشت نمیتوانست در مقابل تانک های سنگین المان مقاومت کند اما با قدرت مانوری که داشت میتوانست بقای خود در میدان نبرد را حفظ کند. این تانک دو خدمه داشت و سلاح اصلی آن یک توپ 20 میلیمتری بود. موتور ان 70 اسب بخار قدرت، برد آن 450 کیلومتر و سرعتش 44 کیلومتر بر ساعت بود.
http://en.wikipedia.org/wiki/T-60

[color=blue]KV tank[/color]
تانک های Kliment Voroshilov معروف به تانک های KV از دیگر تانک های سنگین ارتش سرخ بودند که نام خود را از سیاستمدار روسی به همین نام گرفتند. این سری در دو مدل عمده KV1 و KV2 ساخته شدند که البته با هم تفاوت های زیادی هم داشتند. در زمان حمله آلمان به شوروی 500 دستگاه از این تانک ها از نوع KV1 تنها موجودی تانک های سنگین ارتش سرخ بود. این تانک پس از پروژه ناموفق T-35 یک از توان حرکتی پایینی برخوردار بود اجرا شد و توانست به عنوان تانک سنگین به ارتش سرخ راه پیدا کند. تانک های KV همچنین در سیستم تعلیق نیز مورد بازنگری قرار گرفتند تا بتوانند وزن 45 تنی تانک را تحمل کنند. تانک KV1 (تصویر سمت راست) دارای 45 تن وزن، 5 خدمه ، یک توپ 76 میلیمتری و زرهی به ضخامت 90 میلیمتر بود. برد آن به 355 و سرعت آن به 35 کیلومتر میرسید. تانک های KV2 (تصویر سمت چپ) دارای معایبی بودند که باعث شد تعداد تولید ان به مراتب کمتر از سری اول باشد از جمله این معایب ارتفاع زیاد برجک تانک بود که آن را تبدیل به هدفی ساده برای تانک های آلمانی میکرد.این تانک ها در نبرد فنلاند نیز استفاده شدند و در مقابل سلاح های ضد تانک فنلاندی ها مقاومت خوبی از خود نشان دادند. به خصوص تانک های KV2 که زره آن تا 110 میلیمتر ضخامت داشت. این تانک به یک توپ 152 میلیمتری مجهز بود ، وزن آن 53.1 تن، خدمه اش 6 نفر ، برد 140 کیلومتر و سرعت 25 کیلومتر در ساعت بود. در مجموع حدود 5474 دستگاه از این تانک ها ساحته شد که با آمدن تانک های سنگین IS جای خود را به این تانک دادند.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kliment_Voroshilov_tank

[color=blue]T-20 Komsomolets:[/color]
نفربر T-20 Komsomolets در سال 1936 معذفی شد و در حدفاصل سالهای 1937 تا 1941 در شوروی تولید میشد. این خودرو یک نفربر فوق سبک به وزن 3.5 تن بود که به غیر از دو خدمه اش ، شش سرنشین دیگر را به صورت پشت به پشت و البته بدون حفاظ حمل میکرد علاوه بر این T-20 توانایی یدک کردن 500 کیاوگرم بار را نیز داشت. این نفربر از یک زره کاملا نازک که بین 7 تا 10 میلیمتر ضخامت داشت استفاده میکرد که این زره نیز تنها قسمت جلوی خودرو را پوشانده بود. اسلحه این نفربر نیز تنها دو مسلسل 8 میلیمتری بود ، موتور آن 50 اسب بخار توان داشته ، از برد 250 کیلومتر و حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت برخوردار بود.از T-20 در مجموع 4041 دستگاه ساخته شد که علاوه بر ارتش سرخ در آلمان و فنلاند نیز مورد استفاده قرار گرفت.

I[color=blue]su-152[/color]
توپ سنگین خودکششی ISU-152 از تانک های سنگین ارتش سرخ برای مقابله با زره مستحکم تانک های آلمانی بود. این تانک به خاطر مجهز بودن به توپ 152 میلیمتری howitzer این نام را گرفته است و به عنوان جایگزینی برای تانک های KV-1 ساخته شده است. این تانک در نوامبر 1943 وارد ارتش شد و تا سال 1947 که تولید آن متوقف گشت تعداد 3242 دستگاه از آن خط تولید کارخانه را ترک گفته بود. ساختمان این تانک کاملا ساده بود و حتی از برجک متحرک نیز برخوردار نبود و لوله آن نیز 20 درجه در جهت بالا و پایین حرکت میکرد. البته این تانک از تجهیزاتی مانند بیسیم برخوردار بود . سابقه نبرد این تانک بیشتر در تصرف برلین و حمله ارتش سرخ به مجارستان بود. این تانک 46 تن وزن و 5 خدمه داشت. زره آن 90 تا 120 میلیمتر ضخامت ، توان موتورش 520 اسب بخار، برد آن حداکثر 220 کیلومتر و سرعتش 37 کیلومتر در جاده و 15 تا 20 کیلومتر در خارج جاده بود
http://en.wikipedia.org/wiki/ISU-152

[color=blue]T-27[/color]
T-27 نوعی از تانک های سبک ارتش سرخ بود که به مینی تانک یا تانکت مشهور است . این تانک دو نفره که تنها 2.7 تن وزن داشت بیشتر برای مسیرهای جاده ای استفاده میشد تا بیابانی . این تانک نمونه ای از یک تانک انگلیسی بود و تحتت لیسانس این کشور نیز تولید میشد. البته این تانک نسبت به نمونه انگلیسی بزرگتر بوده و ویژگی های فنی آن نیز اصلاح شده بود. این تانک از سال 1931 در ارتش سرخ حضور داشت اما چون بیشتر مناسب زمان صلح بود در سالهای اولیه جنگ یعنی سال 1941 از تولید خارج شده و به مرور توسط انواع دیگر جایگزین شد. سبک بودنش به هواپیمای Tupolev TB-3 امکان میداد که ان را هلی بورن کند. زره این تانک بین 6 تا 10 میلی متر ضخامت داشت و از یک مسلسل 8 میلمیتری بهره میبرد. قدرت موتور آن 40 اسب بخار ، بردش 120 و سرعتش 42 کیلومتر در ساعت بود . در مجموع تعداد 2540 دستگاه T-27 تولید شد.
http://en.wikipedia.org/wiki/T-27

منبع:
http://mefna.blogfa.com/cat-28.aspx
مدیران عزیز توجه کنند خود مطلب در چهار قسمت بود من فقط نام منبعی نهادم که هر چهار قسمت را می تونید اونجا پیدا کنید.
چون حال و حوصله اپلود عکس هم نداشتم از......
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از شما دوست عزیز.

بهتر است از هر کدام از این تانک ها تصاویری هم در تاپیکتون قرار بدید. اینطوری تاپیک جذابتر می شه.

منتقل شد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستتون درد نکنه ، مقاله جالبی بود .من همیشه یه اطلاعاتی در مورد تانکها روسی تو جنگ میخواستم و مقاله شما جامع بود و فقط عیبش عکسهاش بود که به منبع ارجاع دادی.بهرحال ممنون!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دستتون درد نکنه ، مقاله جالبی بود .من همیشه یه اطلاعاتی در مورد تانکها روسی تو جنگ میخواستم و مقاله شما جامع بود و فقط عیبش عکسهاش بود که به منبع ارجاع دادی.بهرحال ممنون![/quote]


این پست به تهیه کننده ای رضا کیانی موحد از هر نظر کامل تره
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19240

عکس ها تو چند روز اینده منتقل می کنم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.