MKE

جنگنده- بمب افکن/ شناسایی جاس-37 ویگن ( Saab 37 Viggen)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اين هواپيما از سال 1970تا1990 در خط توليد قرار داشت و هدف از ساخت ان جايگزيني با هواپيماي j33 Draken بود.پروژه ي ساخت اين هواپيما بين سالهاي 1952تا1957 تعريف و طراحي ان به مهندس هوافضاي فنلاندي يعني Arane Lakomaa سپرده شد. اولين نمونه از اين هواپيما درسال1967اماده پرواز شد. هدف ازساخت اين هواپيما مقابله سريع با دشمن در صورت بروز جنگ اتمي بود. اين هواپيما بايد توانايي پرواز با سرعت مافوق صوت در ارتفاعات پايين و پرواز با سرعت 2ماخ در ارتفاعات بالا را دارا مي بود .براي نيل به اين هدف كارخانه SAAB از طراحي Canard استفاده كرد كه نوعي از بال دلتا شكل را شامل مي شود اين طرح هم اكنون در برخي از هواپيماهاي جنگي همانند تايفون و كفير ديده مي شود.از انجايي كه هم بال ها و هم كانارد جلويي نيروي روبه بالا ايجاد مي كند بنابراين برخاستن و صعود اين هواپيما حتي در باندهاي كوتاه امكان پذير است. چرخ هاي ان بشكل غير عادي طراحي شدهاند و بيشتر به چرخ هاي هواپيماهاي باري شباهت دارند تا هواپيماهاي جنگي و دليل ان هم ارتقاء قابليت هواپيما در فرودهاي اضطراري و سخت است.
تصویر
اين هواپيما از ابتدا طوري طراحي و ساخته شد تا تعمير و نگهداري ان حتي براي افراد غير حرفه اي اسان باشد. نيروي محركه از يك موتور جت ساخت ولو تامين مي شود كه كه در واقع ساخت پرت اند ويتني از نوع JT8D است و يك سيستم پس سوز به ان اضافه شده است. براي كاهش مسافت توقف و فرود در اين هواپيما از سيستم ترمز جت استفاده شده است. سيستم هاي الكترونيكي اين هواپيما توسط يك كامپيوتر سلخت ساب مدل CK37 كنترل و مديريت مي شوند.اولين اسكادران از اين هواپيما در سال1972 اماده به خدمت شد. پس از ساخت 110 فروند مدل AJ37 و18 فروند مدل SK37 از نوع 2 سرنشينه و26فروند Viggen مدلSF37 براي اهداف شناسايي و 26 فروند Viggen مدل SH37 از نوع تهاجمي توليد و در سال 1974 به نيروي هوايي سوئد تحويل داده شد.
تصویر
هواپيماي ويگن عليرغم داشتن قابليت هاي فراوان و فوق العاده هرگز به كشورهاي ديگر صادر نشد كه دليل ان فشارهاي سياسي ابرقدرت ها قوانين سخت دولت سوئد در مورد صادرات سلاح و تجهيزات نظامي به كشورهاي جهان سوم بود.در مجموع 149 فروند از اين هواپيما ساخته شد كه اخرين ان از نوع شناسايي بودو در سال 1990 به نيروي هوايي سوئد تحويل گرديد. Viggen اخرين پرواز خود را در25 نوامبر 2005 انجام داد.ويگن در زبان اروپاي شمالي يعني پتكي كه در دست خداي رعد قرار دارد.

مشخصات فني:
طول:4/16 متر
فاصله ي بيروني بال ها:6/10 متر
ارتفاع:9/5متر
وزن خالي:2/12تن
وزن با مهمات و سوخت:7/14تن
نيروي محركه:1عدد موتور توربو فن از نوعRM8B ساخت ولو با پس سوز
نيروي پيشران:1/72 كيلو نيوتن
نيروي پيشران با پس سوز:125كيلو نيوتن
حداكثر سرعت:1/2ماخ يا 2231كيلومتر بر ساعت
برد:2000 كيلومتر
تسليحات:يك قبضه توپ30ميليمتري با 150 گلوله
6فروند موشك هوا به هوا از نوع امرام يا سايدويندر
4 فروند راكت 135ميليمتري با 150گلوله
خدمه:1نفر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشكر از مطلب شما.
بهتر بود منبع را هم ذكر مي كرديد.


این از لطف شماست من 3 مقاله ی ترجمه نشده رو یکی از دوستان برام پست کرد اگه شد ازش می پرسم.j35draken/ja37vigen/jas39 gripen

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.