mahdavi3d

چه کسی بازار «نیمه‌هادی ها» را در اختیار دارد؟ / آمار سال 2011

Recommended Posts

صنایع نظامی ایران هر نوع میکرو یا ماکرو دیوایس الکترونیک مورد نیاز خود را که مقرون به صرفه بوده و یا غیر قابل تهیه از بازار جهانی باشد ،خودشان میسازند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
یک نکته حدود چهار سال پیش در برنامه شبکه سه که بمناسبت ماه رمضان بود بنامه فرزاد حسنی از یک دانشمند ایرانی دعوت شد و تنها در این برنامه به یک نکته اشاره شد که دیگر خبری منتشر نشد و ان ساخت و ابداع ترانزیستوری که با فوتون کار می کرد نه با الکترون حالا شما قصه را بخوانید در ضمن بعد از این برنامه که فکر کنم از دست مسئولین در رفت خبری منتشر نشد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام
یک نکته حدود چهار سال پیش در برنامه شبکه سه که بمناسبت ماه رمضان بود بنامه فرزاد حسنی از یک دانشمند ایرانی دعوت شد و تنها در این برنامه به یک نکته اشاره شد که دیگر خبری منتشر نشد و ان ساخت و ابداع ترانزیستوری که با فوتون کار می کرد نه با الکترون حالا شما قصه را بخوانید در ضمن بعد از این برنامه که فکر کنم از دست مسئولین در رفت خبری منتشر نشد .[/quote]

ببینید دوستان یه نکته ای هست اونم اینه که توانایی علمی و حتی صنعتی ایران از نظر تئوریک برای ساخت قطعات الکترونیکی مختلف حتی IC ها و پروسسورها جوابگو هست ، اما مساله اینه که ساخت این قطعات صرفه ی اقتصادی داشته باشه ... ما هم میتونیم قطعه با کیفیت بسازیم اما قیمت تمام شده اش به حدی بالا خواهد بود که به هیچ عنوان توان رقابت در بازار رو نداره ، برای همین شرکتهای ایرانی قطعات رو یا بی کیفیت اما ارزون درست میکنند که توان رقابت در بازار رو داشته باشه ، یا با کیفیت تولید میکنند اما با مصارف ویژه و محدود (جاهایی که طرف هزینه براش مهم نیست ، مثل مصارف نظامی یا امنیتی و ...) و توی بازار نمیتونید پیداش کنید .

البته از ابداع روی کاغذ تا ساخت عملیاتی فاصله زیاده و باید دید چیزی که این دانشمند گفته به مرحله ی Functional رسیده یا نه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزارت دفاع (فکر کنم همون شرکتی که الان کارت‌های سوخت رو می‌سازه) آی‌سی هایی در حد آپ‌امپ‌های معمولی یا شاید هم گیت‌های لاجیک می‌ساخت. یه سری آگهی و مصاحبه های خیلی قدیمی (شاید سال 69-70) رو دیده ام. ترانزیستور معمولی هم می‌ساختند و توی بازار هم بود.
یه جور ترانزیستور معمولی سوییچینگ ژاپنی 2SC945 رو به اسم 2SE945 می ساختند توی بازار هم بود تا حدود 5 سال پیش. اما خب...الان دیگه اینها تکنولوژی دوران کرتاسه است!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم همانطور که دوستان گفتند دلیل تولید نشدن قطعات ریز همان به صرفه نبودن از نظر اقتصادی باشه و میشه از خارج با هزینه کمتر تهیه کرد. ولی برای مثال این خبر زیر را ببینید که مربوط به سال قبل باید باشه.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه این مراسم گفت: طراحی و ساخت قطعه الکترونیکی دیود سالیتانی، یکی از این طرح هاست که فرکانسی بسیار بالا دارد.
سردار سرتیپ وحیدی افزود: این سیستم امکان ساخت ترانزیستورهای سالیتانی را در کشور فراهم می کند.
وی گفت: دیود سالیتانی مدارهای الکترونیکی بسیار وسیع و چند ده گیگاهرتزی دارد که غیرقابل شنود است.

http://sepahnew.sepahnews.com/shownews.Aspx?ID=824012ea-7574-4fbe-8506-bdf4188e29e6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وزارت دفاع (فکر کنم همون شرکتی که الان کارت‌های سوخت رو می‌سازه) آی‌سی هایی در حد آپ‌امپ‌های معمولی یا شاید هم گیت‌های لاجیک می‌ساخت. یه سری آگهی و مصاحبه های خیلی قدیمی (شاید سال 69-70) رو دیده ام. ترانزیستور معمولی هم می‌ساختند و توی بازار هم بود.
یه جور ترانزیستور معمولی سوییچینگ ژاپنی 2SC945 رو به اسم 2SE945 می ساختند توی بازار هم بود تا حدود 5 سال پیش. اما خب...الان دیگه اینها تکنولوژی دوران کرتاسه است![/quote]

بله شرکتهای الکترونیکی وابسته به وزارت دفاع (مشخصا شرکت صاایران و زیرشاخه ی اون ، شرکت صنایع الکترونیک شیراز) توانایی تولید (در مورد توانایی طراحی اطلاعی ندارم) مدارات مجتمع (IC) مختلفی رو دارند که از جمله ی اون میشه به همین چیپ های کارت سوخت و همچنین مدارات مجتمع میکروکنترلر ، حافظه و دیگر بخشهای بکار رفته در "ماژول هویت مشترک" (Subscriber identity module) یا همون سیم کارت های گوشی رو دارند . (مدارات مجتمع سیم کارت های شرکت MTN ایرانسل که طراحی شده توسط شرکت MTN است ، در داخل و توسط شرکت صاایران ساخته میشود)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SIM_Cards_with_128MB_Memory.jpg[/img]

البته فکر کنم پیمانکار کارت سوخت شرکت مخابرات راه دور (ITI) باشه در اونهم از IC برای ذخیره اطلاعات استفاده میشه .

تو واحد الکترونیک 2 دوستان مهندسی برق حتما این موضوع اشاره خواهد شد که در سیستمهای چند طبقه (مثل مدارات مجتمع) بخش عمده ی هزینه ی تولید یک IC با یک عملکرد خاص ، مربوط به طراحی اون مدار هست نه ساخت ، چنانکه مشاهده میکنیم شرکتهای ایرانی در ساخت IC ها و چیپ های طراحی خارج از نظر توانایی مشکلی ندارند ، اما طراحی و ساخت یک IC ، یک میکروپروسسور کاملا ایرانی نیازمند چندین سال وقت و صرف هزینه ی زیاد (و در عرصه ی صنایع ما ، غیرقابل رقابت) هست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده به عنوان يك تحصيل‌كرده الكترونيك، رسما دارم آتش مي‌گيرم :lol: . در حالي كه دبير ستاد توسعه فناوري ميكرو الكترونيك مصاحبه كرده و گفته: {باید 2 درصد از گردش مالی جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهیم [url=http://www.isti.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=682]منبع[/url] } اگر دوستان يك سري به سايت "ستاد فناوری راهبردی میکروالکترونیک" بزنند (لينك زير) تنها چيزي كه داخل سايت مربوطه پيدا مي شود، يك فراخوان خشك و خالي مربوط به سال 1389 است. :evil:
http://www.irmicro.ir/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]اضافه می کنم گاهی اوقات اخبار امیدوار کننده ای منتشر می شود (مثل خبر زیر) ولیکن به نظر نمی رسد که این تلاش ها در یک قالب منسجم و هماهنگ شده برای رسیدن به یک FAB عملیاتی باشد (حداقل نتیجه گیری بنده از روی شواهد و قراین موجود چنین است). البته به نظرم وظیفه ایجاد چنین هماهنگی بر عهده همان کسانی است که در ارسال قبلی اشاره شد، که خوب.... :-?
*******************

[color=darkblue]پژوهشگران کشور سامانه لایه نشانی برای بخشهای صنعتی و پژوهشی طراحی و عرضه کردند که قادر است با نشاندن لایه هایی در ابعاد یک نانو متر بر روی سطوح، مقاومت سطوح را افزایش دهد ضمن آنکه در تولید قطعات میکروالکترونیک چون تولید IC کاربرد دارد.[/color]
وحید حسین زاده- از محققان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این دستگاه با عنوان سامانه های لایه نشانی اسپاترینگ (کند و پاش) شناخته می شوند، افزود: از دستگاه های لایه نشانی اسپاترینگ برای ایحاد لایه های نانومتری در ابعاد نانومتری استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه این دستگاه در بسیاری از حوزه های صنعتی کاربرد دارد، اظهار داشت: برای ساخت عدسی شیشه های آنتی رفلکس عینکها از این دستگاه استفاده می شود به این صورت که فلز مورد نظر این نوع عینکها در ابعاد نانو متری بر روی عدسی عینک با استفاده از این دستگاه اعمال می شود. اعمال این لایه بر روی عدسی به گونه ای است که فرد فلز را نمی بیند ولی خواص آنتی رفلکسی به شیشه عینک داده می شود.
حسین زاده به کاربردهای این دستگاه در صنعت خودروسازی اشاره کرد و یادآور شد: داخل کاسه چراغهای خودرو براق است که برای این امر از این دستگاه استفاده می شود به این ترتیب که کاسه های چراغ خودرو در اتاق خلاء این دستگاه گذاشته می شود و آلومینیوم تحت خلاء بخار می شود و بر روی تمام سطوح این کاسه در ابعاد نانو متری لایه نشانی می شود.
وی با تاکید بر اینکه این دستگاه در مهندسی سطح برای افزایش مقاومت سطحی و خوردگی سطوح کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: از این رو برای تولید قطعات میکروالکترونیک مانند IC و ترانزیستور یکی از دستگاه های خط تولید دستگاه لایه نشانی است و یکی از برنامه های بلند مدت ما در این پروژه تولید IC و ترانزیستور است.
حسین زاده با بیان اینکه این دستگاه در دو نوع رومیزی و ایستاده تولید شده است، یادآور شد: این دستگاه قادر است لایه های نانو متری را به روش اسپاترینگ (کند و پاش) اقدام به لایه نشانی فلزهایی چون طلا، نقره، پلاتین، مس و آلومینیوم در ابعاد یک نانومتر به صورت کنترل اتو ماتیک و یا دستی کند.
این محقق با اشاره به تحریم بودن این دستگاه و قطعات آن خاطر نشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی توانستیم به دانش فنی تولید آن دست یابیم و بر اساس نیاز دستگاه های پژوهشی و دانشگاه ها آن را طراحی کنیم.
وی با اشاره به این مطلب که سامانه لایه نشانی علاوه بر بخش صنعت در دانشگاه ها و پژوهشگاه های فیزیک، الکترونیک و مواد کاربرد دارد، اضافه کرد: این دستگاه در برخی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کاربردی شده است.

[color=olive]۱۳۹۱/۰۲/۰۱[/color]
منبع: خبرگزاری مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1579915"]http://www.mehrnews....?NewsID=1579915[/url][/font][/size]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i][color=violet]ببخشید که ارسال متوالی دادم. امکان ویرایش نبود.[/color][/i][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.