SAEID

مثلث ایران ، روسیه و ترکیه قدرت جدید منطقه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]مثلث ایران ، روسیه و ترکیه قدرت جدید منطقه

گفتگو با دکتر حسين احمدى کارشناس منطقه آسياى مرکزى و خزر

تصویر[/align]

دکتر حسین احمدی معتقد است، ایران و روسیه در مورد مسائلی چون " دریای خزر، مبارزه با وهابسیم، القاعده و حضور آمریکا " نقاط اشتراک زیادی دارند و مثلث "ایران، ترکیه، روسیه" می تواند یک ائتلاف جدید قدرت در منطقه را تعریف کند.

دکتر حسین احمدی، کارشناس آسیای میانه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور روسیه به ایران، گفته سفرولادیمیر پوتین، فی نفسه باعث پیشرفت و جهشی قابل تامل در روابط ایران و روسیه است، اهمیت این سفر در مقطع فعلی که غرب همه تلاش خود را برای انزوای ایران به کار بسته است، بیشتر هم می شود.

به گفته وی ایران و روسیه در منطقه آسیای مرکزی و خزر، منافع مشترکی دارند که می توانیم در مورد آن همگرایی داشته باشیم، مثلا در مورد حضور آمریکا در جمهوری های آذربایجان و گرجستان، حضور القاعده، توافق بر سر عدم تقسیم سطح خزر، مقابله با گسترش وهابسیم و طالبان در منطقه و .. از جمله نقاط اشتراک ایران و روسیه در منطقه است.

آقای احمدی می گوید با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه ، مثلث "ایران، ترکیه، روسیه" می تواند یک ائتلاف جدید قدرت در منطقه را تعریف کند.

این استاد دانشگاه در مورد نسبت موضوع هسته ای و رژیم حقوقی دریای خزر گفت که روسها به خوبی می دانند که ما از برگ آنها در معادله هسته ای استفاده می کنیم و آنها هم متقابلا از کارت ایران استفاده می کنند ، ما باید این موضوع را بدور از تعصب و احساسات، مدیریت کنیم.

آقای احمدی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و روسیه گفت باید از مدل سنتی و تاریخی روابط ایران و روسیه خارج شویم و با نگاه منافع ملی و شرایط زمانی و مکانی فعلی به روابط با روسیه نگاه کنیم.

منبع: دیپلماسی ایرانی irdiplomacy.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين چه مثلثيست كه: 1)روسها 2 قطعنامه را عليه ايران تصويب ميكنند 2) امريكا يكي از پيشرفته ترين پايگاه ها را در تركيه دارد( ايران تصور اشتباهي در مورد دولت جديد تركيه داشت ولي ميبينيم كه سياست اين كشور نسبت به امريكا هيچ گونه تغييري نكرد و يكي دو روز پيش يكي از مقامات تركيه سخنان كم سابق اي را عليه ايران زد) اينها توافق هايي كوتاه مدت و در قبال امتياز دو طرفه مي باشد كه هر لحظه با تغيير روندهاي سياسي و منطقه ايي تغيير خواهند كرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا وقتی که اتحادها بر اساس یک اندیشه سیاسی،دینی وآرمان مشترک نباشد هر اتحادی گذرا و شکننده خواهد یود وبا تغییر شرایط اضلاع آن نیز عوض می شود این که این سه کشورها را باید سه قدرتمند در منطقه بدانیم شکی در آن نیست ولی مطمئناً نمی توان آن را یک مثلث آنهم یک مثلث استراتژیک دانست و آنها را بیشتر در حد یک ائتلاف باید دانست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.