ALI

تصاویر و پوسترهای ایدئولوژیک مربوط به پروپاگاندای شوروی در جریان جنگ سرد و پیش از آن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با تشكر از توضيحات برادر علي و جناب komsomolets؛

بايد خدمت برادر علي عرض شود كه فرمايش جناب komsomolets تأييد مي‌شه. هرچند كه شايد وضعيت معيشت مردم شوروي تغيير چنداني نكرد (البته نه اينكه اصلاً تغيير نكنه. ولي اونطور كه تبليغ مي‌شد نبود)، لكن اين برنامه اساس صنعتي شدن شوروي رو بوجود آورد.

در اتحاد جماهير شوروي، پيشرفته‌ترين كشور روسيه بود كه مي‌شه گفت تقريباً آخرين كشور بزرگ و يا حتي متوسط اروپايي بود كه هنوز انقلاب صنعتي در اون اونچنان اثرگذار نشده بود و ساختار صنعتي چنداني نداشت. كارخانجات اون در قياس با كارخانجات آلمان، انگليس و فرانسه بيشتر شبيه به شوخي بودن و اساساً شايد بشه گفت مضحك‌ترين واقعه‌ي تاريخي اين بود كه ماركسيسم و انقلاب ماركسيستي كه بر پايه‌ي انقلاب پرولتاريا (طبقه‌ي كارگر) عليه بورژوازي بود، در كشوري بوقوع پيوست كه بويي از صنعتي بودن و در نتيجه‌ي طبقه‌ي حقيقي كارگري و مفاهيم اصيل بورژوازي نبرده بود و بيشتر به يك كشور فئودالي مي‌مانست تا سرمايه‌داري!!

دقيقاً به همين دليل بود كه داس نيز با چكش همراه شد و ماركسيسم - لنينيسم، براساس طبقه‌ي كارگر و كشاورز توسط لنين تعريف شد تا خلاء ناشي از غيرصنعتي بودن روسيه و در نتيجه توجيه پذيري تضاد تاريخي تعريف شده توسط ماركس باشه.

علي اي حال، اين درسته كه عده‌ي زيادي از مردم شوروي زير فشار چرخ برنامه‌ي توسعه‌ي اقتصادي استالين له شده و جمعيت قابل توجهي از قحطي و گرسنگي و فشار اقتصادي جانشون رو از دست دادن. هرچند كه منابع غربي هم بشدت درخصوص اين آمار اغراق ورزيده و رقم كشته شدگان رو از 5 تا حتي 30 ميليون نفر!!!! تخمين زده‌ان (ترند اين آمار بوضوح حاكي از صحتش هست!! :evil: ).
لكن اين برنامه، عملاً باعث جهش اقتصادي اتحاد جماهير شوروي شد و باعث شد روند صنعتي شدن اين كشور، با سرعتي چند برابر كشورهاي اروپايي (در عصر صنعتي شدن) تحقق بپذيره و شوروي در دهه‌ي سي، عملاً يك كشور صنعتي محسوب مي‌شد؛ نه يك كشور كشاورزي و زمين‌داري!!

------------------------------------------------------

[quote]در ضمن این برنامه ها ابتکار جناح تروتسکی زینوویف بودن که مدتها توسط همین آقای استالین به مسخره گرفته میشدند. در نهایت اجبار شرایط اقتصادی باعث عقب نشینی سراسیمه استالین شد[/quote]
دوست گرامي؛
مي‌شه در اين خصوص بيشتر توضيح بفرمايين؟

تا جايي كه من مي‌دونم زينوويف جزو رقباي تروتسكي بود كه هيچ‌گاه در جناح وي قرار نداشت. در زماني كه تروتسكي رهبر حزب منشويك‌‌ها بود، اساساً زينوويف در جايگاهي قرار نداشت كه حتي قابل قياس با تروتسكي باشه. هرچند كه سخنراني‌هاي زينوويف جوان، عمدتاً جهت تخريب وي بود.

پس از پيوستن تروتسكي به بلشويك‌ها نيز وي جايگاهي برابر با لنين داشت و شايد پيشكسوتي لنين و قدرت سخنوري بالاي وي بود كه عملاً لنين رو يك پله بالاتر از تروتسكي نگاه مي‌داشت. لكن ايدئولوگ اصلي همان تروتسكي بود و حتي در جريان فرار لنين به فنلاند در سال 1917، اين تروتسكي بود كه تشكليلات رو اداره مي‌كرد.

در اون زمان هم زينوويف كاري جز حسادت نسبت به تروتسكي نداشت و اين حسادت زماني بيشتر خودش رو نشون داد كه لنين بعلت بيماري و سكته‌هاي پي در پي، امكان حضور در جلسات حزب كمونيست رو نداشت و كامنف و زينوويف كه به خوبي مي‌دونستن پس از مرگ لنين، اين تروتسكي خواهد بود كه حزب رو اداره خواهد كرد، به سراغ استالين جوان رفتن كه شخصي با اراده و البته از نظر ايشان، يك گرجي دهاتي ساده بود. فردي قدرت‌طلب كه غلتك و جاده صاف كن خوبي براي درافتادن با تروتسكي بود و عملاً قدرت اصلي اين جريان، در اختيار كامنف و زينوويف قرار مي‌گرفت و پس از حذف تروتسكي، اين دو عملاً به قدرت بلامنازع حزب تبديل مي‌شدن.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/04%7E23.jpg[/img]

[color=red]برادر كامنف به همراه استاد، در سال‌هاي خوشي![/color]

لكن ايشان روي استالين، حساب اشتباهي باز كرده بودن. استالين با وجود اينكه از نيت حقيقي اين دو آگاه بود و مي‌دونست حمايت‌هاي ايشان از وي، مقطعي و صرفاً تا زمان حذف تروتسكي خواهد بود، لكن اجازه‌ي اين سوء استفاده رو به ايشان داد و در كنار اون، به طور گسترده‌ ولي پنهاني به مهره چيني در حزب پرداخت.
اون زمان ژوزف استالين، جايگاه دبير كل حزب كمونيست رو داشت؛ جايگاهي تشريفاتي و فرمايشي و البته كاملاً بي‌ارزش!! لكن استالين به همين جايگاه قانع بود!!

پس از مرگ لنين، استالين يك روز رو هم از دست نداد. وي در سايه‌ي حمايت‌هاي گسترده‌ي زينوويف و كامنف عملاً پر و بال تروتسكي رو هر روز بيشتر از روز قبل قيچي مي‌كرد و جالب اينكه با وجود مهره‌چيني فراوان در حزب و توطئه‌هاي مختلف عليه تروتسكي، توانست قانوني رو در حزب كمونيست به تصويب برسونه كه بر اون اساس، هريك از اعضاء كه عليه ساير اعضاء اقدام به توطئه و مهره چيني و تلاش براي كسب قدرت و يا حذف ديگران داشته باشن، از حزب كمونيست اخراج خواهند شد!!
طنز تاريخ اينكه بعدها به استناد همين قانون، لئون تروتسكي از حزب كمونيست اخراج گرديد!!! :lol: :mrgreen:

پس از حذف تروتسكي، كامنف و زينوويف كه به آرزوشون رسيده بودن و قدرتمندترين عضو حزب كمونيست رو حذف شده ديدن، براي تصاحب قدرت لحظه شماري مي‌كردن! لكن چهره‌ي حقيقي استالين رو اون موقع بود كه ديدن و فهميدن هيولايي كه به دست خود بزرگ كرده بودن، باهوش‌تر از اوني بود كه فكرش رو مي‌كردن!

به ناچار مجبور به همراهي با وي شدن. ولي استالين براي ايشان نيز نقشه‌ها چيده بود!!!

با حذف تدريجي اين دو از ساختار قدرت، ابتدا زينوويف و سپس كامنف تلاش كردن كه با تروتسكي، دشمن سابق‌شون ارتباط برقرار كنن. لكن اين اشتباه، دقيقاً هموني بود كه استالين در انتظارش بود. چرا كه دشمن فرضي جديد اتحاد جماهير شوروي (لئون تروتسكي)، اونقدر معلوم الحال بود كه فقط اتهام ارتباط با وي، حكم مرگ رو به همراه داشته باشه و زين پس اتهام ارتباط با تروتسكي (و در نتيجه توطئه و خرابكاري و تلاش براي حذف و ترور رفيق استالين به دستور تروتسكي)، بدل به بزرگترين اتهام و بهانه براي حذف رقباي استالين گرديد.

استالين كه به كمك و پشتيباني بوخارين، زينوويف و كامنف رو حذف سياسي كرده بود، اينبار به سراغ جانشون رفت و با همين اتهام، هر دو رو به جوخه‌ي اعدام سپرد (درخصوص كامنف، اعدام‌ها بسيار شديدتر بود و تقريباً تمام اعضاء خانواده‌ي وي (همچون دو پسر و دو همسر سابق و فعلي وي) نيز در ساليان بعد، به جوخه‌ي اعدام سپرده شدن!!
كامنف و زينوويف عملاً قرباني توطئه‌اي شدن كه خودشون در قبال تروتسكي طراحي كرده بودن!

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/03%7E23.jpg[/img]

[color=red]كاريكاتور زينوويف، طراحي شده توسط برادر بوخارين، در زماني كه زينوويف با استالين چپ بود و بوخارين به عمو ژوزف كمك مي‌كرد اينا رو بكوبه!![/color]

طنز تاريخي اينكه گنريخ ياگودا (رئيس NKVD و كسي كه كمك بسياري به پيشرفت استالين و حذف رقبا و مخالفين وي نمود و حتي گفته مي‌شه در مرگ مشكوك لنين نيز نقش داشت) و البته نيكلاي بوخارين (كه براي حذف كامنف و زينوويف، كمك بسياري به استلاين كرده بود)، قربانيان بعدي ژوزف استالين بودن و بامزه‌تر اينكه كسي كه به استالين براي حذف ايشان كمك كرد و رئيس NKVD پس از ياگودا گرديد، نيكولاي يژوف بود كه بعد از فارغ شدن جناب استالين از شر بوخارين و ياگودا و سايرين، به سراغ وي رفت و همون بلايي كه سر ياگودا اومده بود، اينبار سر يژوف اومد و از تاريخ محو گرديد!!

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/01%7E31.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/02%7E28.jpg[/img]

[color=red]عكسي كميك از تاريخ شوروي؛ يژوف قبل از عمل، بعد از عمل!![/color]


پس از يژوف، فاميل استالين، يعني لاورنتي پاولوويچ بريا به رياست NKVD رسيد و به طرز معجزه آسايي تا پايان مرگ ژوزف استالين زنده موند و البته شانس نيز آورد (چون استالين نسبت بهش بدگمان شده بود! ولي استاد وقت تسويه حساب با وي رو پيدا نكرد!!).
البته بريا نيز پس از مرگ استالين و به قدرت رسيدن خروشچف، توسط جوخه‌ي اعدام به رهبر ايزدي پيوست!!

---------------------------------------------------

از قضيه دور شديم.

منظور از اينهمه آسمان و ريسمان بافتن اين بود كه اساساً از نظر تاريخي، برنامه‌هاي اقتصادي ژوزف خان درست در زماني قرار داشت كه عملاً امكان پيوند بين تروتسكي و زينوويف نبود. چرا كه اساساً زماني كه تروتسكي اين برنامه‌ها رو تدوين مي‌كرد، يكي از بزرگترين مخالفين اين برنامه‌ها،حضرات كامنف و زينوويف بودن و در زمان اجراي اين برنامه‌ها نيز ژوزف استالين، تروتسكي رو تبعيد كرده بود و زينوويف در قدرت بود (هرچند محدود).
البته اتحاد كامنف و زينوويف با تروتسكي و تشكيل اپوزوسيون عليه استالين، در سال‌هاي 26 الي 27 انجام پذيرفت و اصلاحات از سال 29 شروع شد. لكن طرح برنامه‌هاي توسعه‌ي اقتصادي اگه اشتباه نكنم از قبل از زمان مرگ لنين يا اوايل اون دوران و بعنوان شاخص‌ترين طرح تروتسكي مطرح بود. اتحاد كامنف و زينوويف و تروتسكي نيز نه اتحادي ايدئولوژيك و اشتراك برنامه‌ها باشه، اتحادي سياسي و با هدف مشترك كاهش قدرت ژوزف استالين بود.

پس اين فرمايش شما با اين وقايع تاريخي يه مقدار ناهمگوني و ناهمخواني و تناقض داره.

پس ممنون مي‌شم اگه مستنداتي دارين در اين خصوص ارائه بفرمايين كه اطلاعات حقير نيز اصلاح و تكميل بشه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]


تا جايي كه من مي‌دونم زينوويف جزو رقباي تروتسكي بود كه هيچ‌گاه در جناح وي قرار نداشت. در زماني كه تروتسكي رهبر حزب منشويك‌‌ها بود، اساساً زينوويف در جايگاهي قرار نداشت كه حتي قابل قياس با تروتسكي باشه. هرچند كه سخنراني‌هاي زينوويف جوان، عمدتاً جهت تخريب وي بود.[/quote]
در همین جمله چند غلط تاریخی وجود داره: تروتسکی رهبر منشویکها نبود، هیچ وقت هم نبود. عضو حزب سوسیال دموکرات روس بود که بعد از انشعاب گروه مستقلی رو با نام مژدورایون(؟) تأسیس کرد که هدفش وحدت مجدد هر دو جناح بلشویک و منشویک بود،این دوره از 1912 تا 1917 بود، دوره بحثهای سنگین با لنین. این دو با عبارات بسیار تندی در مقاله هاشون به هم حمله میکردن. گروه تروتسکی قبل از انقلاب به طور کامل به بلشویکها پیوست.
زینوویف تو حزب دست راست لنین بود، شاگرد مستقیم لنین بود، همدم و همراهش در تمام مراحل سخت، در تبعید، اختفا و فرار. با تمام نقائصش زینوویف جز بزرگترین بلشویکها شناخته میشد. حرف شما صحیح بود که در جریان مرگ لنین با تروتسکی رقابت میکرد اما کمی بعد این دو جناح واحدی رو تشکیل دادن که همون جناح تروتسکی زینوویف بود. ائتلافی علیه استالین که تا سال 1929 ادامه داشت. بعد از اون این جناح به طور کامل از حزب پاکسازی شد، اما زینوویف کمی بعد توبه کرد و مجددا به حزب وارد شد. اونها تازه چند سال بعد در دادگاههای مسکو محاکمه و تیرباران شدن.

[quote]

پس از حذف تروتسكي، كامنف و زينوويف كه به آرزوشون رسيده بودن و قدرتمندترين عضو حزب كمونيست رو حذف شده ديدن، براي تصاحب قدرت لحظه شماري مي‌كردن! لكن چهره‌ي حقيقي استالين رو اون موقع بود كه ديدن و فهميدن هيولايي كه به دست خود بزرگ كرده بودن، باهوش‌تر از اوني بود كه فكرش رو مي‌كردن!

به ناچار مجبور به همراهي با وي شدن. ولي استالين براي ايشان نيز نقشه‌ها چيده بود!!!

با حذف تدريجي اين دو از ساختار قدرت، ابتدا زينوويف و سپس كامنف تلاش كردن كه با تروتسكي، دشمن سابق‌شون ارتباط برقرار كنن. لكن اين اشتباه، دقيقاً هموني بود كه استالين در انتظارش بود. چرا كه دشمن فرضي جديد اتحاد جماهير شوروي (لئون تروتسكي)، اونقدر معلوم الحال بود كه فقط اتهام ارتباط با وي، حكم مرگ رو به همراه داشته باشه و زين پس اتهام ارتباط با تروتسكي (و در نتيجه توطئه و خرابكاري و تلاش براي حذف و ترور رفيق استالين به دستور تروتسكي)، بدل به بزرگترين اتهام و بهانه براي حذف رقباي استالين گرديد.[/quote]
در واقع زمانی که تروتسکی حذف شد زینوویف و کامنف خوشحال نشدن بلکه دو دستی زدن تو سر خودشون، چون خود اونها هم حذف شده بودن!


[quote]
منظور از اينهمه آسمان و ريسمان بافتن اين بود كه اساساً از نظر تاريخي، برنامه‌هاي اقتصادي ژوزف خان درست در زماني قرار داشت كه عملاً امكان پيوند بين تروتسكي و زينوويف نبود. چرا كه اساساً زماني كه تروتسكي اين برنامه‌ها رو تدوين مي‌كرد، يكي از بزرگترين مخالفين اين برنامه‌ها،حضرات كامنف و زينوويف بودن و در زمان اجراي اين برنامه‌ها نيز ژوزف استالين، تروتسكي رو تبعيد كرده بود و زينوويف در قدرت بود (هرچند محدود).
البته اتحاد كامنف و زينوويف با تروتسكي و تشكيل اپوزوسيون عليه استالين، در سال‌هاي 26 الي 27 انجام پذيرفت و اصلاحات از سال 29 شروع شد. لكن طرح برنامه‌هاي توسعه‌ي اقتصادي اگه اشتباه نكنم از قبل از زمان مرگ لنين يا اوايل اون دوران و بعنوان شاخص‌ترين طرح تروتسكي مطرح بود. اتحاد كامنف و زينوويف و تروتسكي نيز نه اتحادي ايدئولوژيك و اشتراك برنامه‌ها باشه، اتحادي سياسي و با هدف مشترك كاهش قدرت ژوزف استالين بود.

پس اين فرمايش شما با اين وقايع تاريخي يه مقدار ناهمگوني و ناهمخواني و تناقض داره.

پس ممنون مي‌شم اگه مستنداتي دارين در اين خصوص ارائه بفرمايين كه اطلاعات حقير نيز اصلاح و تكميل بشه.[/quote]
با توضیحات بنده باید عرض کنم شرح شما از تاریخ شوروی کاملا به هم ریخته و اشتباهه.
برنامه های توسعه اقتصادی تازه سال 29 شروع شد اون هم خیلی با جبن و احتیاط. قبل از اون استالین در منتهای راست کنار بوخارین(بوخارین که قبلا شدیدا چپروی میکرد حالا بدتر از استالین به ماورای راست افتاده بود!) ایستاده بود و صنعتی شدن شتابان رو محکوم میکرد و شعار "دهقانان پولدار شوید" رو میداد. استالین در یک مصاحبه به خبرنگار گفت اشتراکی کردن مثل اینه که به موژیک (دهقان) گرامافون هدیه بدیم! اشتراکی سازی زمینها به گفته استالین امری بود مربوط به 50 سال آینده! در همین موقع برنامه جناح چپ درخواست رشد 20% به بالا میکرد و برنامه های اقتصادی رو به حزب عرضه کرد که مورد تأیید زینوویف کامنف هم بود.
طنز اینجاست که روزی در اواخر عمر لنین، تروتسکی چند روزی بیمار شد. همین بوخارین بالای تخت تروتسکی رفت و زار زار گریه میکرد که حالا که لنین عملا نیست اگه تو هم بمیری ما یتیم میشیم!
و اینکه چی شد استالین تن پس از حذف رقبا برنامه های اونها رو اجرا میکرد برمیگرده به وضعیت اقتصاد شوروی. تو کنگره حزب کلمه به کلمه برنامه های جناح چپ به نام استالین خونده میشد حتی زحمت ویرایش هم به خودشون نمیدادن!!
قصه این بود که البته خیلی خلاصه و شلخته عرض کردم...
:evil:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در همین جمله چند غلط تاریخی وجود داره: تروتسکی رهبر منشویکها نبود، هیچ وقت هم نبود. عضو حزب سوسیال دموکرات روس بود که بعد از انشعاب گروه مستقلی رو با نام مژدورایون(؟) تأسیس کرد که هدفش وحدت مجدد هر دو جناح بلشویک و منشویک بود،این دوره از 1912 تا 1917 بود، دوره بحثهای سنگین با لنین. این دو با عبارات بسیار تندی در مقاله هاشون به هم حمله میکردن. گروه تروتسکی قبل از انقلاب به طور کامل به بلشویکها پیوست.
زینوویف تو حزب دست راست لنین بود، شاگرد مستقیم لنین بود، همدم و همراهش در تمام مراحل سخت، در تبعید، اختفا و فرار. با تمام نقائصش زینوویف جز بزرگترین بلشویکها شناخته میشد. حرف شما صحیح بود که در جریان مرگ لنین با تروتسکی رقابت میکرد اما کمی بعد این دو جناح واحدی رو تشکیل دادن که همون جناح تروتسکی زینوویف بود. ائتلافی علیه استالین که تا سال 1929 ادامه داشت. بعد از اون این جناح به طور کامل از حزب پاکسازی شد، اما زینوویف کمی بعد توبه کرد و مجددا به حزب وارد شد. اونها تازه چند سال بعد در دادگاههای مسکو محاکمه و تیرباران شدن.
در واقع زمانی که تروتسکی حذف شد زینوویف و کامنف خوشحال نشدن بلکه دو دستی زدن تو سر خودشون، چون خود اونها هم حذف شده بودن!
با توضیحات بنده باید عرض کنم شرح شما از تاریخ شوروی کاملا به هم ریخته و اشتباهه. [/quote]
اينكه شما مي‌فرمايين تروتسكي منشويك نبود و قيد «هيچ وقت» رو هم بكار مي‌برين، براي بنده جاي تعجب داره.
شما رو ارجاع مي‌دم به كتاب «انقلاب روسيه» نوشته جان ام. دان.
فكر كنم شما اساساً وقايع دوران مارتوف رو به عنوان مبناي فرمايشتون قرار دادين!

شايد هم شما اطلاعات بيشتري در اين زمينه دارين (قطعاً همينطوره) و بنده به قول شما ذهني آشفته و ناصحيح از وقايع اون دوران دارم.

اما اينكه مي‌فرمايين زينوويف جزو بزرگترين بلشويك‌ها محسوب مي‌شد و از اون اينطور نتيجه گيري مي‌كنين كه قابل مقايسه با تروتسكي بود، از اون حرفا بود!
جالب اينكه زينوويف حتي قدرت كامنف رو در حزب نداشت و اتفاقاً به همين دليل از ابتداي امر، مشكلات زيادي رو با كامنف داشت كه حتي در ماجراي سفر لنين به روسيه، دعواي شديدي بينشون بوجود اومد.

اما به فرض اينكه اصلاً همون‌طور كه شما مي‌فرمايين بوده و اساساً زينوويف بسيار مقتدر و بزرگ بوده. پس نكته‌ي اصلي كه عملاً تروتسكي رهبر در سايه‌ي حزب بود رو هم لابد بنده از خودم درآوردم و محصول اطلاعات غلطم از اون دورانه ديگه؟! لابد وصيت‌نامه‌ي سياسي معروف لنين هم اشاره به زينوويف داره ديگه؟!

بگذريم.
اما اينكه شما كل درگيري‌هاي زينوويف و تروتسكي رو صرفاً در برهه‌اي كوتاه و اون هم «در جريان مرگ لنين» عنوان مي‌دارين، از عجايب تاريخه و جالب اينكه بنده متهم به نقض وقايع تاريخي مي‌شم!
درگيري‌هاي اين دو، بسيار قبل‌تر از مرگ لنين و پس از موفقيت لئون تروتسكي در جنگ با سفيدها بود كه مقام وي رو از يك رهبر سياسي بالقوه، به يك فرمانده‌ي سازمان‌دهنده‌ي تمام عيار بدل ساخت و به قدرتي بي‌نظير در حزب رسيد. قدرت لئون تروتسكي بيش از هرچيز رشك ساير رهبران و اعضاء شوراي مركزي حزب كمونيست رو برانگيخت و در اين ميان بيشترين تلاش‌ها براي تخريب تروتسكي از جانب همين زينوويف و كامنف صورت پذيرفت؛ يعني خيلي قبل‌تر از اعتلاف با رفيق استالين!! يعني چندين سال قبل از مرگ لنين!!!

پس از مرگ لنين هم تلاش‌هاي ايشان براي تصاحب قدرت بر هيچ‌كس پوشيده نبود و اينطور نبود كه صرفاً در برهه‌اي كوتاه اين تلاش‌ها انجام بپذيره. كما اينكه جنگ قدرت از سال 24 (مرگ لنين) تا 27 ادامه داشت و اينطور نبود كه استالين يك شبه به قدرت برسه!!

همون‌طور كه در متن حقير بهش اشاره شد، اعتلاف تروتسكي، زينوويف و كامنف تنها يك سال و اندي دوام داشت و اين ائتلاف شكننده‌ي سياسي خيلي زود از هم گسسته شد!! اين ماجرا هم بين سال‌هاي 26 الي 27 انجام پذيرفت؛ يعني حداقل دو سال پس از مرگ لنين و زماني كه عملاً تروتسكي از حزب شوت شده بود!!

اما جالبه كه شما به همين راحتي وقايع رو قلب فرموده و حتي عنوان مي‌دارين اين دو، از حذف تروتسكي از حزب ناراحت بودن!!!
يعني گويي اين دو، دو ديوانه بودن كه اول تلاش كردن كه استالين رو به جاي تروتسكي به قدرت برسونن! بعد تلاش كردن كه تروتسكي رو از قدرت قدم به قدم عقب رونده و در نهايت از حزب بندازن بيرون (البته اخراج كامل تروتسكي در سال 1927 انجام پذيرفت. لكن از سال 25 به اينطرف، عملاً حضور تروتسكي در حزب، يك حضور بي‌ارزش و فرماليته بود و قدرتي عملاً در اختيار وي نبود. يعني بصورت غيررسمي از حزب اخراج شده بود!!).

حالا بعد از اينكه تو نقشه‌شون موفق شدن، به قول شما دو دستي زدن تو سرشون كه به خاك سياه نشستن و قص علي هذا!!

اين تناقض رو من نمي‌تونم درك كنم! قطعاً محصول اطلاعات غلط تاريخي بنده‌اس!

-----------------------------------------------------

اصلاً‌ تا اينجاي كار همه‌ي فرمايشات شما صحيح! بنده مملو از غلط‌هاي تاريخي بوده و اون رو اشاعه نموده‌ام (البته اي كاش متن بنده رو درست مطالعه مي‌فرمودين! چون در جاي جاي عرايض قبلي‌ام، ايراداتي كه شما فرمودين توضيح داده شده بود!!!).

اما اينكه طرح توسعه‌ي اقتصادي تروتسكي رو به همين راحتي به پاي زينوويف و اون هم محصول اتحاد ايشان بدونين، حقيقتاً از عجايب روزگاره!
جالب اينكه اتحاد سياسي سال‌هاي 26 تا 27 كه اساساً نبرد اپوزوسيون با استالين در جايگاه سياسي بود رو شما مأخذ اين طرح مي‌دونين! حال اينكه اين طرح، اساساً از دوران لنين پي‌ريزي شده بود!!

مسئله‌ي جالب‌تر اينكه حتي در كتاب مزرعه‌ي حيوانات جرج اورول هم به زباني كنايي، اين قضيه بازگو شده! ولي گويي شما اونقدر براتون شخصيت زينوويف بزرگ و با اهميت بوده كه ترجيح مي‌دين وقايع رو به گونه‌اي پس و پيش بفرمايين تا در برهه‌ي يك سال و نيمه‌اي كه زينوويف و تروتسكي در كنار يكديگه بودن و متحد شده بودن (و البته متحد نشده بودن! بلكه زينوويف و كامنف پس از دك شدن از قدرت به جريان تروتسكي پيوسته بودن!!!!)، عملاً تفكرات زينوويف بود كه با تروتسكي اين طرح رو بوجود آورد!! حال اينكه تاريخ در اين خصوص چيز ديگري رو عنوان مي‌داره.

ولي حتي اگه فرمايش شما رو باز صحيح در نظر بگيريم، از مستندات تاريخي چنين انتصاب عجيبي چيزي به زبان نياوردين و صرفاً تاريخچه‌ي اختلاف نظر درخصوص اين طرح رو عنوان داشتين.

=============================

البته اين كه شما طوري سخن فرمودين كه گويي تاريخ ناطق شوروي بوده و هيچ روايت ديگري از اين تاريخ وجود نداره، عملاً راه بحث حقير و شما رو بست و زين پس من صرفاً خواننده‌ي پست‌هاي شما در اين تاپيك خواهم بود. چرا كه اساساً پاسخ مباحث تاريخي رو با مباحث تاريخي مي‌دن؛ نه با صدور حكم كه اين غلطه و اين درسته! يا اينكه فلاني پرت و آشفته و غلط مي‌گه و من درست مي‌گم.

البته سابقاً نيز رفتاري مشابه از شما رو در تاپيكي ديگه ديده بودم كه ...!

ان شاءالله كه بنده در اشتباه هستم و شما درست مي‌فرمايين.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
اينكه شما مي‌فرمايين تروتسكي منشويك نبود و قيد «هيچ وقت» رو هم بكار مي‌برين، براي بنده جاي تعجب داره.
شما رو ارجاع مي‌دم به كتاب «انقلاب روسيه» نوشته جان ام. دان.
فكر كنم شما اساساً وقايع دوران مارتوف رو به عنوان مبناي فرمايشتون قرار دادين![/quote]
هم چنان عرض می کنم تروتسکی هیچ وقت رهبر منشویکها نبود، مارتوف، چخیدزه، تسرتلی، دان، حتی کسایی مثل پله خانف اینها بودن که جناح منشویک رو رهبری میکردن. تروتسکی رهبر یک گروه کوچک حزبی بود که نه منشویکها نه بلشویکها هیچ کدام قبولش نداشتن.

[quote]
اما اينكه مي‌فرمايين زينوويف جزو بزرگترين بلشويك‌ها محسوب مي‌شد و از اون اينطور نتيجه گيري مي‌كنين كه قابل مقايسه با تروتسكي بود، از اون حرفا بود!
جالب اينكه زينوويف حتي قدرت كامنف رو در حزب نداشت و اتفاقاً به همين دليل از ابتداي امر، مشكلات زيادي رو با كامنف داشت كه حتي در ماجراي سفر لنين به روسيه، دعواي شديدي بينشون بوجود اومد.
اما به فرض اينكه اصلاً همون‌طور كه شما مي‌فرمايين بوده و اساساً زينوويف بسيار مقتدر و بزرگ بوده. پس نكته‌ي اصلي كه عملاً تروتسكي رهبر در سايه‌ي حزب بود رو هم لابد بنده از خودم درآوردم و محصول اطلاعات غلطم از اون دورانه ديگه؟! لابد وصيت‌نامه‌ي سياسي معروف لنين هم اشاره به زينوويف داره ديگه؟![/quote]
من هیچ وقت نگفتم زینوویف در حد تروتسکی بوده، من صرفا عرض کردم اون صفر بی مقداری هم که شما میفرمایید نبوده، لنین جمله معروفی داره: " بعد از پیوستن رفیق تروتسکی به حزب بلشویک، بلشویکی بهتر از او وجود ندارد" تروتسکی ایدئولوگ، سیاستمدار اقتصاددان فیلسوف خطیب بنیانگذار ارتش سرخ و معمار اکتبر بود و همیشه نامش کنار نام لنین میومد. اینها رو بنده میدونم، اما این باعث نمیشه تأثیر زینوویف نادیده گرفته شه. بعد از لنین و تروتسکی، کامنف و زینوویف البته با فاصله زیاد نفرات بعدی حزب بودن. اتفاقا حرف اینها تو حزب بیشتر برش داشت تا تروتسکی. بزرگی تروتسکی مایه حسادت بود، سابقه جدل 10 سالش با بلشویکها هنوز زنده بود و به طور کلی تروتسکی یه نیمه غریبه در جمع بلشویکها بود که فقط حمایت همه جانبه لنین دهان مخالفاش رو بسته بود. "تروتسکی با ماست، ولی از ما نیست!"
اجازه بدید جهت اطلاع خلاصه توصیف تروتسکی از شخصیت زینوویف رو با هم بخونیم:
"زینوویف یک تهییج گر مادرزاد بود... محال است بتوان انکار کرد که این تههیج گر محض که نه در عالم نظر وارد بود نه استرتژی انقلابی را میدانست هرگاه یک انضباط خارجی جلودارش نمیشد به راه عوام فریبی (نه به معنای مبتذلش) می افتاد....شامه قویش هنگامی که کار به سنجش بزنگاههای سیاسی می کشید مشاور فوق العاده ارزشمندی از او می ساخت، اما ارزش او از این حد فراتر نمیرفت... او برای اینکه بتواند به چنین نتایج ارزشمندی دست یابد به چیزی بیش از حقانیت خود احتیاج داشت، باید به او اطمینان میدادی دستی نیرومند مسولیتهای سیاسی را از دوش او خواهد برداشت. لنین این اطمینان را به او میداد.... در چنین لحظاتی او کاملترین رابط لنین و توده ها بود.... هنگامی که مسأله فتح اذهان و قلوب بود زینوویف رزمنده ای خستگی ناپذیر بود، اما به وقت عمل اعتماد به نفس خویش را ناگهان می باخت، و در برابر توده ها پس می نشست...."

[quote]
اما اينكه شما كل درگيري‌هاي زينوويف و تروتسكي رو صرفاً در برهه‌اي كوتاه و اون هم «در جريان مرگ لنين» عنوان مي‌دارين، از عجايب تاريخه و جالب اينكه بنده متهم به نقض وقايع تاريخي مي‌شم!
درگيري‌هاي اين دو، بسيار قبل‌تر از مرگ لنين و پس از موفقيت لئون تروتسكي در جنگ با سفيدها بود كه مقام وي رو از يك رهبر سياسي بالقوه، به يك فرمانده‌ي سازمان‌دهنده‌ي تمام عيار بدل ساخت و به قدرتي بي‌نظير در حزب رسيد. قدرت لئون تروتسكي بيش از هرچيز رشك ساير رهبران و اعضاء شوراي مركزي حزب كمونيست رو برانگيخت و در اين ميان بيشترين تلاش‌ها براي تخريب تروتسكي از جانب همين زينوويف و كامنف صورت پذيرفت؛ يعني خيلي قبل‌تر از اعتلاف با رفيق استالين!! يعني چندين سال قبل از مرگ لنين!!![/quote]
من راجع به حسادتها و رقابتهای درون حزبی اون دوره با شما هم عقیده هستم. ائتلاف استالین زینوویف کامنف اینجا شکل گرفت. اون طرف کسانی مثل یوفه، بوخارین، راکوفسکی و ... کنار تروتسکی بودن. مسأله عمده هم برنامه اقتصادی بود که به جنگ قدرت تا حدودی جهت میداد


[quote]
همون‌طور كه در متن حقير بهش اشاره شد، اعتلاف تروتسكي، زينوويف و كامنف تنها يك سال و اندي دوام داشت و اين ائتلاف شكننده‌ي سياسي خيلي زود از هم گسسته شد!! اين ماجرا هم بين سال‌هاي 26 الي 27 انجام پذيرفت؛ يعني حداقل دو سال پس از مرگ لنين و زماني كه عملاً تروتسكي از حزب شوت شده بود!!

اما جالبه كه شما به همين راحتي وقايع رو قلب فرموده و حتي عنوان مي‌دارين اين دو، از حذف تروتسكي از حزب ناراحت بودن!!!
يعني گويي اين دو، دو ديوانه بودن كه اول تلاش كردن كه استالين رو به جاي تروتسكي به قدرت برسونن! بعد تلاش كردن كه تروتسكي رو از قدرت قدم به قدم عقب رونده و در نهايت از حزب بندازن بيرون (البته اخراج كامل تروتسكي در سال 1927 انجام پذيرفت. لكن از سال 25 به اينطرف، عملاً حضور تروتسكي در حزب، يك حضور بي‌ارزش و فرماليته بود و قدرتي عملاً در اختيار وي نبود. يعني بصورت غيررسمي از حزب اخراج شده بود!!).

حالا بعد از اينكه تو نقشه‌شون موفق شدن، به قول شما دو دستي زدن تو سرشون كه به خاك سياه نشستن و قص علي هذا!!

اين تناقض رو من نمي‌تونم درك كنم! قطعاً محصول اطلاعات غلط تاريخي بنده‌اس!
[/quote]

بنده هم عرض کردم ائتلاف شکلش عوض شد و زمانی که اونها متحد شدن تروتسکی هنوز عضو کمیته مرکزی بود اگرچه سمت اجرایی مهمی نداشت. اون دوره تلاش مشترک اولا جهت مقابله با انحراف انقلاب و ثانیا مسأله حاد رژیم اقتصادی بود. شکست تروتسکی در اون جناح شکست همه اعضای اون جناح محسوب میشد، این مسأله که خیلی واضحه؟

[quote]
اما اينكه طرح توسعه‌ي اقتصادي تروتسكي رو به همين راحتي به پاي زينوويف و اون هم محصول اتحاد ايشان بدونين، حقيقتاً از عجايب روزگاره!
جالب اينكه اتحاد سياسي سال‌هاي 26 تا 27 كه اساساً نبرد اپوزوسيون با استالين در جايگاه سياسي بود رو شما مأخذ اين طرح مي‌دونين! حال اينكه اين طرح، اساساً از دوران لنين پي‌ريزي شده بود!!

مسئله‌ي جالب‌تر اينكه حتي در كتاب مزرعه‌ي حيوانات جرج اورول هم به زباني كنايي، اين قضيه بازگو شده! ولي گويي شما اونقدر براتون شخصيت زينوويف بزرگ و با اهميت بوده كه ترجيح مي‌دين وقايع رو به گونه‌اي پس و پيش بفرمايين تا در برهه‌ي يك سال و نيمه‌اي كه زينوويف و تروتسكي در كنار يكديگه بودن و متحد شده بودن (و البته متحد نشده بودن! بلكه زينوويف و كامنف پس از دك شدن از قدرت به جريان تروتسكي پيوسته بودن!!!!)، عملاً تفكرات زينوويف بود كه با تروتسكي اين طرح رو بوجود آورد!! حال اينكه تاريخ در اين خصوص چيز ديگري رو عنوان مي‌داره.[/quote]

من کجا اینا رو گفتم؟ برنامه اقتصادی توسط اون جناح ارائه شد، محصول مشترک تروتسکی و اقتصاددانانی مثل پرئوبراژنسکی... به هر حال این برنامه از همون سال 24 توسط تروتسکی مطرح شده بود اما در دوره اتحاد اینها خیلی کاملتر و خیلی ضروری تر مطرح شد. همین من نگفتم زینوویف این برنامه رو نوشت!!!!



[quote]
البته اين كه شما طوري سخن فرمودين كه گويي تاريخ ناطق شوروي بوده و هيچ روايت ديگري از اين تاريخ وجود نداره، عملاً راه بحث حقير و شما رو بست و زين پس من صرفاً خواننده‌ي پست‌هاي شما در اين تاپيك خواهم بود. چرا كه اساساً پاسخ مباحث تاريخي رو با مباحث تاريخي مي‌دن؛ نه با صدور حكم كه اين غلطه و اين درسته! يا اينكه فلاني پرت و آشفته و غلط مي‌گه و من درست مي‌گم.

البته سابقاً نيز رفتاري مشابه از شما رو در تاپيكي ديگه ديده بودم كه ...!

ان شاءالله كه بنده در اشتباه هستم و شما درست مي‌فرمايين.[/quote]

من نگفتم تاریخ ناطقم، اما میدونم شما هم نیستین! به هرحال اینجا جای بحثه و من به شخصه برای شما احترام زیاد قائلم. تاپیکی که بهش اشاره کردین رو هم به یاد نمیارم؟ اگه هم گفتم اطلاعاتتون مغشوشه به حساب فحاشی نذارین، منظوری نداشتم و اگه باعث ناراحتی شده عذر میخوام! این قبیل جملات نمک بحثه :evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از توضیحات دوستان.

[quote]تروتسکی رهبر منشویکها نبود، هیچ وقت هم نبود. عضو حزب سوسیال دموکرات روس بود که بعد از انشعاب گروه مستقلی رو با نام مژدورایون(؟) تأسیس کرد که هدفش وحدت مجدد هر دو جناح بلشویک و منشویک بود،این دوره از 1912 تا 1917 بود، دوره بحثهای سنگین با لنین. این دو با عبارات بسیار تندی در مقاله هاشون به هم حمله میکردن. گروه تروتسکی قبل از انقلاب به طور کامل به بلشویکها پیوست. [/quote]


جناب کومسومولت

حقیقتا از این جمله شما تعجب کردم.

تروتسکی پس از بازگشت از نیویورک به روسیه گروهی به نام مژرایونتسی (( Mezhraiontsy )) را تشکیل داد که البته در اصل یک گروه مخالف جنگ بود. گروه تروتسکی نیز اندکی بعد به بلشویک های اکثریت پیوست. پیش از این وقایع نیز تروتسکی از رهبران اصلی منشوئیک ها بود. برای من خیلی جالبه که میفرمایید تروتسکی هیچگاه رهبر منشوئیک ها نبود.

بد نیست نگاهی به لینک های زیر بیندازید.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mezhraiontsy

http://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Trotsky

تاریخ انقلاب روسیه / لئون تروتسکی

از لنین تا پوتین / محمود طلوعی


[quote]در واقع زمانی که تروتسکی حذف شد زینوویف و کامنف خوشحال نشدن بلکه دو دستی زدن تو سر خودشون، چون خود اونها هم حذف شده بودن! [/quote]

بی زحمت بیشتر توضیح دهید.

چون همونطوریکه جناب برادر مصطفی توضیح دادند ، این زینوویف و کامنف بودند که در مقابله تروتسکی قرار گرفته و با همصدا کردن استالین با خود ، مقدمات حذف تروتسکی را فراهم کردند. پس با این حساب چرا میبایست این دو از حذف تروتسکی خوشحال نشوند ، بلکه دو دستی توی سرشون هم بکوبند؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با تشکر از توضیحات دوستان.

جناب کومسومولت

حقیقتا از این جمله شما تعجب کردم.

تروتسکی پس از بازگشت از نیویورک به روسیه گروهی به نام مژرایونتسی (( Mezhraiontsy )) را تشکیل داد که البته در اصل یک گروه مخالف جنگ بود. گروه تروتسکی نیز اندکی بعد به بلشویک های اکثریت پیوست. پیش از این وقایع نیز تروتسکی از رهبران اصلی منشوئیک ها بود. برای من خیلی جالبه که میفرمایید تروتسکی هیچگاه رهبر منشوئیک ها نبود.

بد نیست نگاهی به لینک های زیر بیندازید.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mezhraiontsy

http://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Trotsky

تاریخ انقلاب روسیه / لئون تروتسکی

از لنین تا پوتین / محمود طلوعی[/quote]
برادر، لنین، تروتسکی پله خانف زاسولیچ و دیگران زمانی همگی زیر پرچم حزب سوسیال دموکرات فعالیت می کردن. حزب دو شاخه شد و دو گروه بندی عمده شکل گرفت. تروتسکی به بلشویکها نپیوست، اما منشویک هم نبود. اساسا کسی که اندکی با نظریات تروتسکی آشنا باشه این موضوع براش قابل فهمه، رشد مرکب و انقلاب مداوم چه دخلی به تسرتلی و دان و چخیدزه داره آخه؟ تروتسکی چه منصبی در حزب منشویکها داشت که می فرمایید از رهبرانش بوده؟ تروتسکی به هر دو جناح حمله میکرد و خواهان وحدت حزب بود. تروتسکی تسیمروالد رو تأیید کرد که مورد قبول منشویکها نبود در عوض بلشویکها پای اون بیانیه رو امضا کردن. خلاصه عرض کنم تروتسکی منشویک میراث تاریخ نویسی استالینه! اگر هم تاریخ انقلاب روسیه رو خونده باشید متوجه عرض بنده میشید.


[quote]

بی زحمت بیشتر توضیح دهید.

چون همونطوریکه جناب برادر مصطفی توضیح دادند ، این زینوویف و کامنف بودند که در مقابله تروتسکی قرار گرفته و با همصدا کردن استالین با خود ، مقدمات حذف تروتسکی را فراهم کردند. پس با این حساب چرا میبایست این دو از حذف تروتسکی خوشحال نشوند ، بلکه دو دستی توی سرشون هم بکوبند؟؟؟[/quote]
دیگه ساده تر از این نمیتونم بگم:
1. تروتسکی با استالین و زینوویف رقابت می کرد
2. پس از این رقابتها و جنگ قدرت، زینوویف به جناح بلشویک لنیننیست وارد میشه و با تروتسکی علیه استالین مبارزه مشترکی رو آغاز میکنه.
3. چون علیه یک دشمن مشترک فعالیت می کنن طبیعتا فعلا کاری به هم ندارن و از هم حمایت می کنن. اینجا لازمه توطئه های زینویف علیه تروتسکی در سالهای قبل فراموش بشه
4. شما اگه با کسی که خوشتون نمیاد مجبور شین پروژه مشترکی رو انجام بدین و بر حسب اتفاق اون نفر از شما خیلی وارد تر و آشناتر باشه به کار، اگه اون طرف وسط پروژه فوت کرد اصلا خوشحال نمیشن با اینکه دل خوشی هم ازش نداشتین. این هم واضحه ان شاءالله
5. حالا همکاری زینوویف تروتسکی هم همین بود. روزی که خونه تروتسکی ریختن و به قزاقستان تبعیدش کردن جناح چپ رهبر کاریزما و پدر خودشو از دست رفته دید و همه از جمله زینوویف ضربه این شکست رو به تلخی احساس کردن!
این که بعدا تروتسکی کشته شد در مکزیک و زینوویف توبه کرد، خوار و ذلیل شد و بعد تیربارون شد فعلا به موضوع ما مرتبط نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هرچند این دوستمون برای صحبت های خودشون مستنداتشون رو ارائه نکردند ، اما باز هم از ایشون تشکر می کنم. بهتره به ادامه پوسترها بپردازیم.

من تا الان فکر می کردم طرفداران آلمان نازی متعصب ترین طرفداران یک کشور هستند ، اما مثل اینکه طرفداران شوروی از اونها هم متعصب تر هستند. :evil:




[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_001.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_001.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_007.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_007.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_008.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_008.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_011.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_011.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_012.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_012.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_014.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_014.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_015.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_015.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_016.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_016.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_018.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_018.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_021.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_021.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_022.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_022.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_023.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_023.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_027.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_027.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_033.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_033.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_034.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_034.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_039.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_039.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_040.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_040.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_041.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_041.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_047.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_047.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_055.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_055.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_060.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_060.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_067.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_067.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_068.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_068.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_072.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_072.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_073.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_073.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_087.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_087.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_096.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_096.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_102.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_102.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_105.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_105.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_112.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_112.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_129.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_129.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_134.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_134.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_136.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_136.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_140.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_140.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Affiche_sovietique_The_freedom_of_the_bourgeois_press_1931.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Affiche_sovietique_The_freedom_of_the_bourgeois_press_1931.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_051.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_051.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cccp_ussr_064.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cccp_ussr_064.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/leningrad_1938_anniversaire_revolution_octobre.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_leningrad_1938_anniversaire_revolution_octobre.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_1936.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_1936.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_kolkhoziennes_de_choc_1935.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_kolkhoziennes_de_choc_1935.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_gloire_a_staline.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_gloire_a_staline.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_chars.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_chars.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_armee_rouge.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_armee_rouge.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_1946.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_1946.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_matin.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_matin.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_nous_vaincrons_la_secheresse.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_nous_vaincrons_la_secheresse.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Staline_portrait%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_Staline_portrait%7E0.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_01.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_01.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_23.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_23.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_25.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_25.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_26.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_26.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_42.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_42.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_49.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_49.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_52.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_52.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_57.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_57.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_67%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_67%7E0.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_68.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_68.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_70.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_70.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_72.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_72.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_73.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_73.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_74.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_74.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_75%7E0.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_75%7E0.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_76.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_76.jpg[/img][/url]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/urss_soviet_poster_83.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_urss_soviet_poster_83.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب komsomolets گرامي؛
بايد اعتراف كنم كه تغيير لحن شما، اثر بهتري در بحث گذاشت.

همون‌طور كه در پست قبلي عرض شد اين سبك كلام شما، راه بحث رو مي‌بنده، قطعاً اين تغيير كلام هم باعث باز شدن بحث و آغازي براي منطقي‌تر شدنش مي‌تونه باشه.

----------------------------------------------------

[quote]هم چنان عرض می کنم تروتسکی هیچ وقت رهبر منشویکها نبود، مارتوف، چخیدزه، تسرتلی، دان، حتی کسایی مثل پله خانف اینها بودن که جناح منشویک رو رهبری میکردن. تروتسکی رهبر یک گروه کوچک حزبی بود که نه منشویکها نه بلشویکها هیچ کدام قبولش نداشتن. [/quote]
بنده به استناد كتب و منابع موجود اين موارد رو خدمت شما عرض كردم.

از محاسن بحث منطقي اين هست كه آدم، حداقل براي اينكه ببينه آيا دانشي كه بدست آورده درسته يا غلط، ناچاره به مطالعات گذشته‌اش رجوع كرده و بار ديگه كتبش رو تورقي نموده و برخي فراموش شده‌ها رو مجدداً بخاطر بياره.

در رجوعي ساده به كتابخانه‌ي كوچك و حقيرم، چند كتاب دم دستي‌ام رو براي اثبات عرضم پيدا كردم.

[b]شما مي‌تونين به كتب زير مراجعه بفرمايين‌ :

- انقلاب روسيه نوشته جان ام. دان، «تاريخ

- ظهور و سقوط اتحاد شوروي نوشته جان آر ماتيوز

- تروتسكي و تروتسكيسم نوشته آلكس كالينيكوس

- از لنين تا پوتين ترجمه و تأليف محمود طلوعي
...
[/b]
البته مواردي كه برادر علي فرمودن كاملاً مورد تأييده.

حالا ديگه انتخاب با شماست. مي‌تونين ما رو از منابعي كه در اختيار دارين مستفيض بفرمايين، و يا عرض ما رو بپذيرين.

اگر هم صرفاً علاقه به پافشاري روي اين قسمت از فرمايشاتتون رو دارين، مي‌شه گفت در اين زمينه هم‌نظر نيستيم.

[quote]من هیچ وقت نگفتم زینوویف در حد تروتسکی بوده، من صرفا عرض کردم اون صفر بی مقداری هم که شما میفرمایید نبوده، لنین جمله معروفی داره: " بعد از پیوستن رفیق تروتسکی به حزب بلشویک، بلشویکی بهتر از او وجود ندارد" تروتسکی ایدئولوگ، سیاستمدار اقتصاددان فیلسوف خطیب بنیانگذار ارتش سرخ و معمار اکتبر بود و همیشه نامش کنار نام لنین میومد. اینها رو بنده میدونم، اما این باعث نمیشه تأثیر زینوویف نادیده گرفته شه. بعد از لنین و تروتسکی، کامنف و زینوویف البته با فاصله زیاد نفرات بعدی حزب بودن. اتفاقا حرف اینها تو حزب بیشتر برش داشت تا تروتسکی. بزرگی تروتسکی مایه حسادت بود، سابقه جدل 10 سالش با بلشویکها هنوز زنده بود و به طور کلی تروتسکی یه نیمه غریبه در جمع بلشویکها بود که فقط حمایت همه جانبه لنین دهان مخالفاش رو بسته بود. "تروتسکی با ماست، ولی از ما نیست!"
اجازه بدید جهت اطلاع خلاصه توصیف تروتسکی از شخصیت زینوویف رو با هم بخونیم:
"زینوویف یک تهییج گر مادرزاد بود... محال است بتوان انکار کرد که این تههیج گر محض که نه در عالم نظر وارد بود نه استرتژی انقلابی را میدانست هرگاه یک انضباط خارجی جلودارش نمیشد به راه عوام فریبی (نه به معنای مبتذلش) می افتاد....شامه قویش هنگامی که کار به سنجش بزنگاههای سیاسی می کشید مشاور فوق العاده ارزشمندی از او می ساخت، اما ارزش او از این حد فراتر نمیرفت... او برای اینکه بتواند به چنین نتایج ارزشمندی دست یابد به چیزی بیش از حقانیت خود احتیاج داشت، باید به او اطمینان میدادی دستی نیرومند مسولیتهای سیاسی را از دوش او خواهد برداشت. لنین این اطمینان را به او میداد.... در چنین لحظاتی او کاملترین رابط لنین و توده ها بود.... هنگامی که مسأله فتح اذهان و قلوب بود زینوویف رزمنده ای خستگی ناپذیر بود، اما به وقت عمل اعتماد به نفس خویش را ناگهان می باخت، و در برابر توده ها پس می نشست...." [/quote]
خوب. اين گفتار شما تا حدودي موضع اوليه‌تون رو تعديل نمود.

بنده هيچ‌وقت عرض نكردم كه زينوويف «صفر بي‌مقدار» بوده. اساساً كسي كه در اقامت لنين در اروپا همراه وي بود، داراي كلامي آتشين و قدرت شورانگيزي فراواني بود (به نحوي كه در ماجراي معروف به قطار لنين، بعلت تهييج مسافران و مردم عادي در ايستگاه قطار طي نطقي آتشين، مورد مؤاخذه‌ي شديد لنين قرار گرفت؛ چرا كه وي قول داده بود در خاك اروپا چنين سخنراني‌هايي رو براه نندازن!)، از اعضاي شوراي مركزي حزب كمونيست و جزو بزرگان بلشويك، كسي نيست كه بنده اون رو اساساً ناديده بگيرم.

[b]عرض بنده اين بود كه وي اساساً قابل قياس با تروتسكي نبود. كما اينكه خود شما نيز به قدرت تروتسكي و اينكه فاصله‌ي وي با كامنف و زينوويف بسيار بيشتر بود، اشاره‌ي مستقيمي فرمودين.[/b]

[quote]بعد از لنین و تروتسکی، کامنف و زینوویف[b] البته با فاصله زیاد[/b] نفرات بعدی حزب بودن.»[/quote]

[quote]تا جايي كه من مي‌دونم زينوويف جزو رقباي تروتسكي بود كه هيچ‌گاه در جناح وي قرار نداشت. در زماني كه تروتسكي رهبر حزب منشويك‌‌ها بود، اساساً زينوويف در جايگاهي قرار نداشت كه حتي قابل قياس با تروتسكي باشه. هرچند كه سخنراني‌هاي زينوويف جوان، عمدتاً جهت تخريب وي بود.[/quote]
[quote]من راجع به حسادتها و رقابتهای درون حزبی اون دوره با شما هم عقیده هستم. ائتلاف استالین زینوویف کامنف اینجا شکل گرفت. اون طرف کسانی مثل یوفه، بوخارین، راکوفسکی و ... کنار تروتسکی بودن. مسأله عمده هم برنامه اقتصادی بود که به جنگ قدرت تا حدودی جهت میداد[/quote]
زينوويف در بهترين حالت، يكي از اعضاي اصلي بلشويك‌‌ها بود كه بعد از لنين و كامنف قرار داشت.
كامنف، يار غار لنين بود و حتي معروف بود كه پياده‌روي‌هاي لنين نيز همراه با كامنف انجام مي‌پذيرفت.

در بسياري از تصاوير و فيلم‌هايي كه از لنين ديده مي‌شه، كامنف نقشي پررنگ داره و لنين دائماً در حال شور و مشورت با وي بود.

اما تروتسكي از جايگاهي بسيار بالا برخوردار بود كه البته خود شما نيز معترف به اين جايگاه هستين و خوشحالم كه نيازي نيست در اين زمينه هم بحث داشته باشيم.
فرمايش شما درخصوص بزرگي تروتسكي، گوياي همه چيز بود و البته خودتون هم عرض بنده رو مورد تأييد قرار دادين با فرمايشتون كه «بزرگی تروتسکی مایه حسادت بود، سابقه جدل 10 سالش با بلشویکها هنوز زنده بود و به طور کلی تروتسکی یه نیمه غریبه در جمع بلشویکها بود که فقط حمایت همه جانبه لنین دهان مخالفاش رو بسته بود.».
عرض بنده اين بود :‌

«قدرت لئون تروتسكي بيش از هرچيز رشك ساير رهبران و اعضاء شوراي مركزي حزب كمونيست رو برانگيخت و در اين ميان بيشترين تلاش‌ها براي تخريب تروتسكي از جانب همين زينوويف و كامنف صورت پذيرفت؛ يعني خيلي قبل‌تر از اعتلاف با رفيق استالين!! يعني چندين سال قبل از مرگ لنين!!! »

بنده نيز با شما هم‌نظرم كه اعضاي حزب، كامنف فكور و زينوويف ناطق رو بيشتر ترجيح مي‌دادن تا تروتسكي. ولي همگان مي‌دونستن كه درصورت نبود لنين، هيچ‌كس ياراي مقابله با تروتسكي رو نداره. البته اساساً اون دوران همه به همه‌ي گزينه‌ها فكر مي‌كردن الا رفيق استالين! استالين هم به خوبي از اين گمنامي و عدم توجه ديگران به خود، نهايت استفاده رو برد و پله پله، نردبان قدرت رو طي كرد و نهايتاً بر سرير حكومت نشست.

تمام تلاش كامنف و زينوويف در جهت تخريب و كاهش قدرت تروتسكي بود و اتفاقاً دست يازيدن به فردي همچون استالين نيز دقيقاً به همين دليل بود. چرا كه درصورت حذف تروتسكي از قدرت، قطعاً كامنف و زينوويف قدرت رو در حزب در اختيار مي‌گرفتن. البته به خيال خام خود!!

البته خود شما درخصوص برنامه‌ي اقتصادي تروتسكي، عملاً عرض بنده رو تأييد فرمودين و اينكه اين برنامه، اساساً بسيار قبل‌تر از ائتلاف كامنف و زينوويف با تروتسكي در سال 26 تدوين و طرح شده بود. لكن شما قبلاً فرموده بودين :

[quote]با توضیحات بنده باید عرض کنم شرح شما از تاریخ شوروی کاملا به هم ریخته و اشتباهه.
برنامه های توسعه اقتصادی تازه سال 29 شروع شد اون هم خیلی با جبن و احتیاط. قبل از اون استالین در منتهای راست کنار بوخارین(بوخارین که قبلا شدیدا چپروی میکرد حالا بدتر از استالین به ماورای راست افتاده بود!) ایستاده بود و صنعتی شدن شتابان رو محکوم میکرد و شعار "دهقانان پولدار شوید" رو میداد. استالین در یک مصاحبه به خبرنگار گفت اشتراکی کردن مثل اینه که به موژیک (دهقان) گرامافون هدیه بدیم! اشتراکی سازی زمینها به گفته استالین امری بود مربوط به 50 سال آینده! در همین موقع برنامه جناح چپ درخواست رشد 20% به بالا میکرد و برنامه های اقتصادی رو به حزب عرضه کرد که مورد تأیید زینوویف کامنف هم بود. [/quote]
اما اين قضيه، پس از جدايي نادر از سيمين (ببخشيد! كامنف و زينوويف از استالين) انجام پذيرفت و قضيه مربوط به اواخر دهه‌ي بيست مي‌شه؛ نه زماني كه تروتسكي بدبخت حضور داشت و در حزب، حنجره‌اش رو بر لزوم اجراي چنين برنامه‌اي پاره مي‌كرد!!

[quote]بنده هم عرض کردم ائتلاف شکلش عوض شد و زمانی که اونها متحد شدن تروتسکی هنوز عضو کمیته مرکزی بود اگرچه سمت اجرایی مهمی نداشت. اون دوره تلاش مشترک اولا جهت مقابله با انحراف انقلاب و ثانیا مسأله حاد رژیم اقتصادی بود. شکست تروتسکی در اون جناح شکست همه اعضای اون جناح محسوب میشد، این مسأله که خیلی واضحه؟ [/quote]
بنده هم خدمت شما عرض كردم كه تروتسكي در اون سال‌ها، عملاً از حزب شوت شده بود؛ هرچند كه رسماً اخراج نشده بود!
از سال 25 ديگه تروتسكي در حزب قدرتي نداشت و عملاً بدل به مترسكي شده بود كه بود و نبودش اهميتي نداشت!!

اگه درست به عرايض بنده توجه مي‌فرمودين، عرض كردم كه :‌

[quote]پس از حذف تروتسكي، كامنف و زينوويف كه به آرزوشون رسيده بودن و قدرتمندترين عضو حزب كمونيست رو حذف شده ديدن، براي تصاحب قدرت لحظه شماري مي‌كردن! لكن چهره‌ي حقيقي استالين رو اون موقع بود كه ديدن و فهميدن هيولايي كه به دست خود بزرگ كرده بودن، باهوش‌تر از اوني بود كه فكرش رو مي‌كردن!

به ناچار مجبور به همراهي با وي شدن. ولي استالين براي ايشان نيز نقشه‌ها چيده بود!!!

با حذف تدريجي اين دو از ساختار قدرت، ابتدا زينوويف و سپس كامنف تلاش كردن كه با تروتسكي، دشمن سابق‌شون ارتباط برقرار كنن. لكن اين اشتباه، دقيقاً هموني بود كه استالين در انتظارش بود. چرا كه دشمن فرضي جديد اتحاد جماهير شوروي (لئون تروتسكي)، اونقدر معلوم الحال بود كه فقط اتهام ارتباط با وي، حكم مرگ رو به همراه داشته باشه و زين پس اتهام ارتباط با تروتسكي (و در نتيجه توطئه و خرابكاري و تلاش براي حذف و ترور رفيق استالين به دستور تروتسكي)، بدل به بزرگترين اتهام و بهانه براي حذف رقباي استالين گرديد.[/quote]
اين گفتار، ناظر به سال‌هاي 27 به بعد نيست كه تروتسكي از حزب اخراج و سپس از روسيه تبعيد و سپس از كل شوروي تبعيد شد (و جالب اينكه رفيق استالين، جرأت اعدام هركسي رو داشت؛ الا تروتسكي!!). بلكه برمي‌گرده به سال‌هاي پس از بيماري و سكته‌هاي لنين الي استحكام قدرت استالين.

براي اثبات عرضم هم به پاراگراف‌هاي قبلي رجوع بفرمايين :

[quote]در اون زمان هم زينوويف كاري جز حسادت نسبت به تروتسكي نداشت و [b]اين حسادت زماني بيشتر خودش رو نشون داد كه لنين بعلت بيماري و سكته‌هاي پي در پي، امكان حضور در جلسات حزب كمونيست رو نداشت و كامنف و زينوويف كه به خوبي مي‌دونستن پس از مرگ لنين، اين تروتسكي خواهد بود كه حزب رو اداره خواهد كرد[/b]، به سراغ استالين جوان رفتن كه شخصي با اراده و البته از نظر ايشان، يك گرجي دهاتي ساده بود. فردي قدرت‌طلب كه غلتك و جاده صاف كن خوبي براي درافتادن با تروتسكي بود و [b]عملاً قدرت اصلي اين جريان، در اختيار كامنف و زينوويف قرار مي‌گرفت و پس از حذف تروتسكي، اين دو عملاً به قدرت بلامنازع حزب تبديل مي‌شدن[/b].[/quote]
[b]مشخصاً كامنف و زينوويف، خوشحال‌ترين افراد از حذف تروتسكي از قدرت بودن و اينكه استالين طوري اونا رو دور زد كه نفهميدن از كجا خوردن و مثل هاپو پشيمون شدن كه چرا همچين كاري رو با تروتسكي كردن، بحثي كاملاً جداي از اين مسئله هست.[/b]

شما به اين عرض بنده پاسخ دادين كه «در واقع زمانی که تروتسکی حذف شد زینوویف و کامنف خوشحال نشدن بلکه دو دستی زدن تو سر خودشون، چون خود اونها هم حذف شده بودن! ». لكن اين فرمايش شما، عملاً قلب تاريخ بود و وقايع رو پس و پيش فرمودين.

البته شايد برداشت شما از حذف تروتسكي از قدرت، اخراج وي از حزب كمونيست بود و به همين دليل بود كه با توجه به وقايع اون دوران، از اظهار ناراحتي و بدبختي اين دو سخن فرمودين (كه با اين پيش فرض شما، فرمايش شما صحيح هست). لكن عرض بنده چيز ديگري بود و توضيحات قبلي و بعدي‌اش، مبين اين امر بود.

[quote]من کجا اینا رو گفتم؟ برنامه اقتصادی توسط اون جناح ارائه شد، محصول مشترک تروتسکی و اقتصاددانانی مثل پرئوبراژنسکی... به هر حال این برنامه از همون سال 24 توسط تروتسکی مطرح شده بود اما در دوره اتحاد اینها خیلی کاملتر و خیلی ضروری تر مطرح شد. همین من نگفتم زینوویف این برنامه رو نوشت!!!! [/quote]
شما فرمودين :

[quote][b]در ضمن این برنامه ها [برنامه‌ي پنج ساله‌ي توسعه‌ي اقتصادي] ابتکار جناح تروتسکی زینوویف بودن[/b] که مدتها توسط همین آقای استالین به مسخره گرفته میشدند. در نهایت اجبار شرایط اقتصادی باعث عقب نشینی سراسیمه استالین شد[/quote]
همين فرمايش شما هم براي بنده سوال شد و باعث آغاز اين بحث.
چرا كه براساس اطلاعاتي كه حقير داشته‌ام، اين برنامه از خيلي قبل‌تر از اتحاد يك سال و نيمه‌ي تروتسكي و كامنف و زينوويف تدوين و تبيين شده بود و در خاطر من، نقشي براي زينوويف ديده نشده بود. چيزي كه بخاطر داشتم، مقاومت‌ها و تخريب‌هاي آتشين زينوويف درخصوص اين برنامه بود و به همين دليل از شما پرسيدم كه آيا براي اين فرمايشتون مستنداتي دارين يا كه خير.

البته با اين فرمايشتون، فرمايش اولتون رو تعديل فرمودين و قابل پذيرش شد.
بله. پس از وقايع سال‌هاي 26 الي 27، زينوويف نيز (به دلايل سياسي)، جزو حاميان انديشه‌هاي تروتسكي قرار گرفت و لاجرم يكي از دفاع‌هاش، مي‌تونه اين قضيه باشه. ولي همون‌طور كه عرض شد ائتلاف كامنف و زينوويف با تروتسكي بيشتر از اونكه اعتقادي و اقتصادي باشه، بيشتر از سر ناچاري و البته سياسي بود و مصلحتي.

[quote]من نگفتم تاریخ ناطقم، اما میدونم شما هم نیستین! به هرحال اینجا جای بحثه و من به شخصه برای شما احترام زیاد قائلم. تاپیکی که بهش اشاره کردین رو هم به یاد نمیارم؟ اگه هم گفتم اطلاعاتتون مغشوشه به حساب فحاشی نذارین، منظوری نداشتم و اگه باعث ناراحتی شده عذر میخوام! این قبیل جملات نمک بحثه :evil:[/quote]
قطعاً همين‌طور هست كه مي‌فرمايين.
اساساً حقير چنين ادعايي رو نسبت به خودم نداشته و ندارم و ان شاءالله نخواهم داشت.
ولي دوست دارم در بحث، به همديگه احترام بذاريم و اختلاف دانشمون درخصوص مسائل رو به اين زودي، به «غلط» و «كاملاً به هم ريخته» و «اشتباه» بودن نسبت نديم. شكر خدا در قرن بيست و يكم، اونقدر منابع فراوان ريخته شده كه به سادگي مي‌شه فارغ از دعواها و جدل‌هاي بي‌مورد، به مستندات مختلف رجوع كرد و به صحيح‌ترين اطلاعات ممكن رسيد.

اما يك موضوع رو هم در پاسخ به برادر علي فرمودين كه با اجازه از استاد علي، به اين فرمايشتون پاسخ مي‌دم :

[quote]برادر، لنین، تروتسکی پله خانف زاسولیچ و دیگران زمانی همگی زیر پرچم حزب سوسیال دموکرات فعالیت می کردن. حزب دو شاخه شد و دو گروه بندی عمده شکل گرفت. تروتسکی به بلشویکها نپیوست، اما منشویک هم نبود. اساسا کسی که اندکی با نظریات تروتسکی آشنا باشه این موضوع براش قابل فهمه، رشد مرکب و انقلاب مداوم چه دخلی به تسرتلی و دان و چخیدزه داره آخه؟ تروتسکی چه منصبی در حزب منشویکها داشت که می فرمایید از رهبرانش بوده؟ تروتسکی به هر دو جناح حمله میکرد و خواهان وحدت حزب بود. تروتسکی تسیمروالد رو تأیید کرد که مورد قبول منشویکها نبود در عوض بلشویکها پای اون بیانیه رو امضا کردن. خلاصه عرض کنم تروتسکی منشویک میراث تاریخ نویسی استالینه! اگر هم تاریخ انقلاب روسیه رو خونده باشید متوجه عرض بنده میشید. [/quote]
سواي بحث منشويك بودن يا نبودن تروتسكي (كه در بالا مستنداتي رو خدمت شما ارائه كرده‌ام)، اين فرمايش شما چندان درست نيست كه «[b]اساسا کسی که اندکی با نظریات تروتسکی آشنا باشه این موضوع براش قابل فهمه، رشد مرکب و انقلاب مداوم چه دخلی به تسرتلی و دان و چخیدزه داره آخه؟[/b]».

بنده هم مي‌تونم با همين منطق عرض كنم كه :

«اساساً تفكرات تروتسكي، چه ارتباطي به لنين و عقايد تندرو و افراطي بلشويك‌ها داره»؟!

در مخيله‌ي آدم نمي‌گنجه كه كسي كه كتاب ماركسيسم و تروريسم رو نوشته، روزي به ائتلاف با بلشويك‌ها دربياد و رهبر دوم بلشويك‌ها بشه كه هيچ، مقدمه‌ي كسب كامل قدرت توسط بلشويك‌ها و كنار زدن ميانه‌روهاي سوسياليست رو فراهم كنه! يا اينكه حتي ارتش سرخ رو تشكيل بده و پيروز جنگ‌هاي داخلي دربياد!

اگه كتاب «ماركسيسم و تروريسم»‌ تروتسكي رو مطالعه فرموده باشين، قطعاً اين سوال براتون بوجود خواهد اومد.

حالا آيا اين صحيحه كه من با اين منطق، بخوام حضور تروتسكي در حزب بلشويك رو رد كنم؟!

البته طبيعتاً تفكرات تروتسكي با چخيدزه تفاوت بسياري داره. لكن در ميانه‌روي تروتسكي، حداقل در دهه‌ي اول تا اواسط دهه‌ي دوم قرن بيستم كه نمي‌تونين تشكيكي بورزين؟! صد البته پلخانف هم دل خوشي از تروتسكي و مقالات سهمگينش نداشت و يه طورايي لنين جانب هر دو رو نگاه داشته بود.

[color=red]جالب اينكه در سال 1904، سر ماجراي انشعاب لنين و بلشويك‌ها، تروتسكي طرف مارتوف رو گرفت!![/color]

كمي به وقايع سال 1904 رجوع بفرمايين و موضع تروتسكي در اون برهه رو بررسي بفرمايين.

---------------------------------------------------

علي اي حال خوبه كه بحث‌هايي اينچنيني (كه نه ما درش ذينفع هستيم و نه اثبات درستي يا غلط بودن اطلاعاتمون، هزينه‌اي برامون داره)، در كمال آرامش و احترام متقابل دنبال بشه و كاملاً به دور از اتهام افكني و بحث‌هاي تخريبي (به سبك بحث‌هاي ماركسيستي!!) دنبال بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی آقا حالا یه سوال دارم درباره اصل ماهیت پوسترها و کارکردشون در اون زمان و میخوام اونارو با انواع دیگه میدیا یا رسانه مقایسه کنم. در اون دوره به دلیل نبودن رسانه های گسترده امروزی مثل تلویزیون و رادیو و ماهواره و اینترنت پوسترها میتونستن نقش مهمی بازی کنند ولی حتی با در نظر گرفتن این نقش حیاتی که در زمان خودشون ایفا کردن اگر بخواهیم سطح و میزان اثر پذیریشون رو با رسانه های امروز مقایسه کنیم شما اونها رو به چه ترتیبی رتبه بندی میکنید؟

نظر شخصیم اینه که رسانه های امروز مثل سینما به قدری اثر بخشی بیشتری نسبت به پوستر (در زمان خودش) داره که اگر همه پوسترهای دوران جنگ سرد شوروی و پیش از اون رو در یه کفه ترازو بذاریم و مثلا یه سکانس از فیلم قلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک) رو در طرف دیگه ترازو ، باز هم اثر روانی اون سکانس از فیلم و تاثیری که روی ضمیر ناخود آگاه شخص میذاره بیشتره. البته در دوره شوروی فیلمهای خوبی به دست کارگردانان روس ساخته شد که تحسین همه منتقدان و تماشاگران عصر خودشون و آیندگان رو برانگیخت،ولی در نگاه کلی تر هالیوود و دنیای رسانه ای غرب به نظر میاد خیلی بیشتر و موفقیت آمیزتر به اهداف خودشون رسیده باشند و رسانه سینما و تلویزیون در شوروی جایگاه خودش در غرب رو نداشته.

نکته دیگه اینه که پوسترها عموما روی بخش کوچکی از جامعه جهانی اون زمان تمرکز و اثرپذیی داشت که عمدتا مردم خود شوروی و جمهوری های اقماریش بودن و جوامع کمونیست دیگر کشورها . در حالیکه میتونستن با ساخت فیلمهای بزرگ و جذاب مثل نمونه های غربی روی طیف خیلی خیلی گسترده تری از مردم جهان اثر بذارن و با اونا ارتباط برقرار کنند . البته من زیاد درباره سرمایه گذاریهای شوروی روی رسانه سینما و تلویزیون و میزان بودجه ای که به این امر اختصاص میدادند اطلاعات ندارم ولی حدس میزنم برای این جور مسائل که احتمالا از دید روسها مشغولیاتی کاپیتالیستی و امپریالیستی بوده ، اصلا پولی باقی نمیومنده که بخواد خرج بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

بنده به استناد كتب و منابع موجود اين موارد رو خدمت شما عرض كردم.

از محاسن بحث منطقي اين هست كه آدم، حداقل براي اينكه ببينه آيا دانشي كه بدست آورده درسته يا غلط، ناچاره به مطالعات گذشته‌اش رجوع كرده و بار ديگه كتبش رو تورقي نموده و برخي فراموش شده‌ها رو مجدداً بخاطر بياره.

در رجوعي ساده به كتابخانه‌ي كوچك و حقيرم، چند كتاب دم دستي‌ام رو براي اثبات عرضم پيدا كردم.

[b]شما مي‌تونين به كتب زير مراجعه بفرمايين‌ :

- انقلاب روسيه نوشته جان ام. دان، «تاريخ

- ظهور و سقوط اتحاد شوروي نوشته جان آر ماتيوز

- تروتسكي و تروتسكيسم نوشته آلكس كالينيكوس

- از لنين تا پوتين ترجمه و تأليف محمود طلوعي
...
[/b]
البته مواردي كه برادر علي فرمودن كاملاً مورد تأييده.

حالا ديگه انتخاب با شماست. مي‌تونين ما رو از منابعي كه در اختيار دارين مستفيض بفرمايين، و يا عرض ما رو بپذيرين.

اگر هم صرفاً علاقه به پافشاري روي اين قسمت از فرمايشاتتون رو دارين، مي‌شه گفت در اين زمينه هم‌نظر نيستيم.[/quote]

البته کتابخانه حقیر بنده به نفع مسلمین مصادره شده و نمیتونم مثل شما به اون رجوع کنم. اما اینو عرض کنم که هیچ منبعی بهتر از خود اشخاص مورد بحث نیستن. شما به جای اینکه آقای طلوعی بخونین که ببینین تروتسکی چی بوده چرا ابتدائا خود تروتسکی رو نمی خونین؟ تاریخ انقلاب روسیه اش و زندگینامش به سادگی در دسترسه، من اونها رو توصیه می کنم!

[quote]البته شايد برداشت شما از حذف تروتسكي از قدرت، اخراج وي از حزب كمونيست بود و به همين دليل بود كه با توجه به وقايع اون دوران، از اظهار ناراحتي و بدبختي اين دو سخن فرمودين (كه با اين پيش فرض شما، فرمايش شما صحيح هست). لكن عرض بنده چيز ديگري بود و توضيحات قبلي و بعدي‌اش، مبين اين امر بود.[/quote]

اصل مطلب رو شما اینجا فرمودی. بنابر این در این مورد اختلافی نمیمونه


[quote]
بنده هم مي‌تونم با همين منطق عرض كنم كه :

«اساساً تفكرات تروتسكي، چه ارتباطي به لنين و عقايد تندرو و افراطي بلشويك‌ها داره»؟!

در مخيله‌ي آدم نمي‌گنجه كه كسي كه كتاب ماركسيسم و تروريسم رو نوشته، روزي به ائتلاف با بلشويك‌ها دربياد و رهبر دوم بلشويك‌ها بشه كه هيچ، مقدمه‌ي كسب كامل قدرت توسط بلشويك‌ها و كنار زدن ميانه‌روهاي سوسياليست رو فراهم كنه! يا اينكه حتي ارتش سرخ رو تشكيل بده و پيروز جنگ‌هاي داخلي دربياد!

اگه كتاب «ماركسيسم و تروريسم»‌ تروتسكي رو مطالعه فرموده باشين، قطعاً اين سوال براتون بوجود خواهد اومد.

حالا آيا اين صحيحه كه من با اين منطق، بخوام حضور تروتسكي در حزب بلشويك رو رد كنم؟!

البته طبيعتاً تفكرات تروتسكي با چخيدزه تفاوت بسياري داره. لكن در ميانه‌روي تروتسكي، حداقل در دهه‌ي اول تا اواسط دهه‌ي دوم قرن بيستم كه نمي‌تونين تشكيكي بورزين؟! صد البته پلخانف هم دل خوشي از تروتسكي و مقالات سهمگينش نداشت و يه طورايي لنين جانب هر دو رو نگاه داشته بود.

[color=red]جالب اينكه در سال 1904، سر ماجراي انشعاب لنين و بلشويك‌ها، تروتسكي طرف مارتوف رو گرفت!![/color]

كمي به وقايع سال 1904 رجوع بفرمايين و موضع تروتسكي در اون برهه رو بررسي بفرمايين.[/quote]

آیا شما تزهای آوریل لنین رو خوندین یا شنیدین؟ لنین به محض اینکه از قطار معروفش پیاده شد سخنرانی کرد که تمام جماعت بلشویکی رو که برای استقبالش اومده بودن یبث کرد! تازه تُرش کردن واکنش محترمانه ای بود، روزهای آینده تمام بلشویکهای بزرگ و قدیمی لنین رو دیوانه ای خوندن که درد غربت باعث آسیب رسوندن به عقل و شعورش شده. لنین تو حزبش یکه و تنها شد. محتوای این تزها چی بود؟ لزوم انقلاب سوسیالیستی در کشوری که به لحاظ اقتصادی کاملا عقب مونده هست. در حالیکه این تز جدید که تمام بلشویکها رو که در مبارز و انقلابی بودنشون شکی نبود مبهوط کرده بود 12 سال قبل تروتسکی در کتاب خودش ارائه داده بود. پیش از تزهای آوریل و در دوره غیبت لنین در روسیه، حزب بلشویک آماده شده بود با منشویکها مجددا متحد بشن، چون در تمام خطوط اصلی کاملا مثل هم فکر میکردن. انقلاب سوسیالیستی به نظر هردو مسأله ای مربوط به نوه نتیجه هاشون بود. مثلا استالین سردبیر پراودا جدا و به دفعات خواستار ادغام هردو حزب شد. تزهای آوریل این روند رو به رنج و سختی بسیار متوقف کرد...
غرض این هست که بگم تفکرات انقلابی و درخشان تروتسکی حتی از لنین 10سالی جلوتر بود، و از دید بلشویکهای 1905 تا 17 هم تندروی محض محسوب میشد چه برسه به منشویکهای آبکی. و تروتسکی هرچه که بود میانه رو نبود! اتفاقا تهمت همه گروههای چپ و راست به تروتسکی تندروی بود. و واقعا دیگه بعضی جاها تندروی میکرد. مثلا به شما عرض می کنم در دوره حیات لنین، به یمن تلاشهای تروتسکی بود که سندیکاهای کارگری سرکوب و بدل به عروسک حزبی شدن. البته این با مقاومت لنین روبرو شد. مواردی از این دست زیاده. به هر حال قهرمانای ما آدمهای واقعی هستند که همیشه اشتباه هم میکنن و بتهای بی خطای رایج در روزگار ما نیستن. منظورم این هست که جنس تروتسکی انقلابیگریه که این با هیچ معیاری میانه روی نمیتونه تلقی بشه. پس:
"كمي به وقايع سال 1904 (به بعد) رجوع بفرمايين و موضع تروتسكي در اون برهه رو بررسي بفرمايين."

[quote]علي اي حال خوبه كه بحث‌هايي اينچنيني (كه نه ما درش ذينفع هستيم و نه اثبات درستي يا غلط بودن اطلاعاتمون، هزينه‌اي برامون داره)، در كمال آرامش و احترام متقابل دنبال بشه و كاملاً به دور از اتهام افكني و بحث‌هاي تخريبي (به سبك بحث‌هاي ماركسيستي!!) دنبال بشه.[/quote]
متأسفانه من به اون مدل بحث عادت دارم و ترک عادت هم موجب مرضه :evil: اما هرجور که بحث کنم همیشه با احترام و علاقه شنونده صحبتهاتون خواهم بود. طبیعت بحث هم علی القاعده همینه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نکته دیگه اینه که پوسترها عموما روی بخش کوچکی از جامعه جهانی اون زمان تمرکز و اثرپذیی داشت که عمدتا مردم خود شوروی و جمهوری های اقماریش بودن و جوامع کمونیست دیگر کشورها . در حالیکه میتونستن با ساخت فیلمهای بزرگ و جذاب مثل نمونه های غربی روی طیف خیلی خیلی گسترده تری از مردم جهان اثر بذارن و با اونا ارتباط برقرار کنند . البته من زیاد درباره سرمایه گذاریهای شوروی روی رسانه سینما و تلویزیون و میزان بودجه ای که به این امر اختصاص میدادند اطلاعات ندارم ولی حدس میزنم برای این جور مسائل که احتمالا از دید روسها مشغولیاتی کاپیتالیستی و امپریالیستی بوده ، اصلا پولی باقی نمیومنده که بخواد خرج بشه.[/quote]

مسلما پروپاگاندای مکتوب ابزار تبلیغات اوایل قرن بیستم هست و مقایسه اش با ابزار کنونی که پیشرفته تر و تاثیرگذار تر کار غیرمعقولانه ایه !

کما اینکه شوروی هم در موقع لزوم در زمینه رسانه های صوتی تصویری چه با مخاطب داخلی و چه با مخاطب خارجی هم سرمایه گذاری های سنگینی انجام داد ، توسعه ی رادیو های بین المللی دولتی مثل خبرگزاری ایتارتاس یا رادیو مسکو (که در حال حاضر با عنوان صدای روسیه فعالیت میکنه) که تقریبا در تمام جهان قابل دریافت بود و هست ، توسعه ی وسیع ترین سیستم تلویزیون ماهواره ای داخلی در جهان (موسوم به Orbita) در سال 1967 و ... برای اطلاع از لیست فیلم های ساخته شده توسط شوروی ، لینک زیر شاید بتونه کمک کنه

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinema_of_the_Soviet_Union

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از دوستان ، بالاخص توضیحات بسیار مفید برادر مصطفی گرامی./


[quote]علی آقا حالا یه سوال دارم درباره اصل ماهیت پوسترها و کارکردشون در اون زمان و میخوام اونارو با انواع دیگه میدیا یا رسانه مقایسه کنم. در اون دوره به دلیل نبودن رسانه های گسترده امروزی مثل تلویزیون و رادیو و ماهواره و اینترنت پوسترها میتونستن نقش مهمی بازی کنند ولی حتی با در نظر گرفتن این نقش حیاتی که در زمان خودشون ایفا کردن اگر بخواهیم سطح و میزان اثر پذیریشون رو با رسانه های امروز مقایسه کنیم شما اونها رو به چه ترتیبی رتبه بندی میکنید؟

نظر شخصیم اینه که رسانه های امروز مثل سینما به قدری اثر بخشی بیشتری نسبت به پوستر (در زمان خودش) داره که اگر همه پوسترهای دوران جنگ سرد شوروی و پیش از اون رو در یه کفه ترازو بذاریم و مثلا یه سکانس از فیلم قلاف تمام فلزی (استنلی کوبریک) رو در طرف دیگه ترازو ، باز هم اثر روانی اون سکانس از فیلم و تاثیری که روی ضمیر ناخود آگاه شخص میذاره بیشتره. البته در دوره شوروی فیلمهای خوبی به دست کارگردانان روس ساخته شد که تحسین همه منتقدان و تماشاگران عصر خودشون و آیندگان رو برانگیخت،ولی در نگاه کلی تر هالیوود و دنیای رسانه ای غرب به نظر میاد خیلی بیشتر و موفقیت آمیزتر به اهداف خودشون رسیده باشند و رسانه سینما و تلویزیون در شوروی جایگاه خودش در غرب رو نداشته.

نکته دیگه اینه که پوسترها عموما روی بخش کوچکی از جامعه جهانی اون زمان تمرکز و اثرپذیی داشت که عمدتا مردم خود شوروی و جمهوری های اقماریش بودن و جوامع کمونیست دیگر کشورها . در حالیکه میتونستن با ساخت فیلمهای بزرگ و جذاب مثل نمونه های غربی روی طیف خیلی خیلی گسترده تری از مردم جهان اثر بذارن و با اونا ارتباط برقرار کنند . البته من زیاد درباره سرمایه گذاریهای شوروی روی رسانه سینما و تلویزیون و میزان بودجه ای که به این امر اختصاص میدادند اطلاعات ندارم ولی حدس میزنم برای این جور مسائل که احتمالا از دید روسها مشغولیاتی کاپیتالیستی و امپریالیستی بوده ، اصلا پولی باقی نمیومنده که بخواد خرج بشه.[/quote]

این پوسترها عمدتا تا اواسط دهه 70 کاربرد وسیعی داشتند. بالاخص در مناطق دور افتاده کشور وسیعی مثل شوروی که حتی امکاناتی مثل رادیو و روزنامه هنوز به آن مکان ها راه نیافته بود ، این پوسترها می توانستند به خوبی نقش تبلیغات رسانه ای خود را در جامعه ای مثل شوروی ایفا کنند. در سالهای پایانی حکومت برژنف نفوذ رادیو در بین شهروندان شوروی افزایش یافت. هرچند سران شوروی با اخلال و پارازیت انداختن بر روی امواج رادیوهای غربی ، مانع گوش دادن شهروندان شوروی به رادیوهای غربی می شدند ، اما با این حال خود رادیو به زودی جای پوستر را در شوروی گرفت. اگر بخواهیم مقایسه ای هم بین رسانه ها در دوره های خود بیاندازیم ، به نظر حقیر این پوسترها در زمان خود و در زمانی که استفاده از رسانه هایی مثل سینما و رادیو هنوز اپیدمی نشده بود ، به میزان زیادی باعث اشاعه فرهنگ و یا ایدئولوژی مورد نظر حاکمان می شد. بالاخص که در جریان جنگ جهانی دوم بزرگترین رسانه پوسترها و رادیو بودند. اما به خاطر اینکه مکان های دور افتاده و روستایی زیادی را در کشورهای مختلف می توان یافت که هنوز رادیو به آن مناطق نفوذ نکرده بود ، پوستر دارای بیشترین استفاده و کاربرد در دوران جنگ جهانی دوم و پیش از آن بود. در انگلیس در جریان جنگ جهانی اول و دوم پوسترهای زیادی در بین مردم و شهروندان انگلیسی توزیع می شد که در آن شجاعت و شهامت سربازان انگلیسی در میادین نبرد توصیف شده بود و به این وسیله شهروندان را به عضویت در ارتش تهییج می کرد. فرانسه اشغالی در جریان جنگ جهانی دوم نیز به وسیله همین پوسترها و اعلامیه ها توانست هسته های مقاومت زیرزمینی را زنده نگه دارد. در پست قبلی هم مختصرا به نقش این قبیل پوسترها در جامعه یهودیان و اسرائیلی ها اشاره کردم. در شوروی نیز این پوسترها اولین عامل گسترش و اشاعه فرهنگ سوسیالیسم در جوامع شوروی بود. دقیقا می توان به لحاظ مقایسه ای این پوسترها را در زمان خود با رسانه هایی مثل سینما و تلویزیون مقایسه کرد. اگر اثر گذاری این پوسترها در زمان خود بیشتر از رسانه های امروزی مثل سینما و اینترنت نباشد ، کمتر هم نیست. در انگلستان در جریان جنگ جهانی اول پوسترهای زیادی که تصاویر لوید جرج و داگلاس هیگ بر روی آن چاپ شده بود و جوانان انگلیسی را به جنگ با آلمان فرا می خواند ، به مقیاس وسیعی منتشر می شد و اغلب توسط خود مردم بین یکدیگر توزیع می شد. پوسترها در بیشتر کشورها تا پیش از جنگ جهانی اول نقشی اینچنین اثرگذار داشتند.

نمونه هایی از پوسترهای انگلیسی ها در جریان جنگ جهانی اول
[/color]


[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/money-graphics-2007_878394a.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_money-graphics-2007_878394a.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/resize75.JPEG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_resize75.JPEG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/WW1_Single_men.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_WW1_Single_men.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/WW1Follow-me.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_WW1Follow-me.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/WW1_Boy-Scout.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_WW1_Boy-Scout.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/L_T_NewtonCdn_poster_2mod.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_L_T_NewtonCdn_poster_2mod.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.